-
Blz. 1
Programmabegroting 2022
-
Blz. 2
Programma’s
-
Blz. 3
Inleiding
-
Blz. 4
Inleiding
-
Blz. 5
Financieel kader
-
Blz. 6
Financieel vertrekpunt
-
Blz. 7
Technische richtlijnen
-
Blz. 8
Kadernota 2022-2025
-
Blz. 9
Ontwikkelingen tussen Kadernota 2022-2025 en Programmabegroting 2022 en meerjarenraming 2023-2025
-
Blz. 10
Sociaal Domein
-
Blz. 11
Sluitende begroting
-
Blz. 12
Risico's
-
Blz. 13
Algemene reserve/weerstandsvermogen
-
Blz. 14
Uitgebreide informatie m.b.t. de majeure ontwikkelingen
-
Blz. 15
Opgaven en opgavegericht werken
-
Blz. 16
Inleiding
-
Blz. 17
Opgave Groei en bloei
-
Blz. 18
Opgave Sociaal Domein
-
Blz. 19
Opgave Informatiesamenleving
-
Blz. 20
Opgave Duurzaam Veenendaal
-
Blz. 21
Programmaplan
-
Blz. 22
Programmaplan
-
Blz. 23
PROGRAMMA 1 – FYSIEKE LEEFOMGEVING
-
Blz. 24
Visie Fysieke leefomgeving
-
Blz. 25
Thema’s Fysieke leefomgeving
-
Blz. 26
Financiën Fysieke leefomgeving
-
Blz. 27
Actuele ontwikkelingen Fysieke leefomgeving
-
Blz. 28
Thema I – Ruimtelijke ontwikkeling
-
Blz. 29
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 30
Grondexploitatie
-
Blz. 31
Jaarlijks worden de grondexploitaties herzien en vastgesteld door de gemeenteraad bij het projectenboek.
-
Blz. 32
Hoogspanningslijn ondergronds
-
Blz. 33
In juli 2020 is de Realisatieovereenkomst met TenneT gesloten. Naar verwachting zal de aanleg van de kabels in 2e kwartaal 2023 gaan starten.
-
Blz. 34
I.a. Goede afweging van de invulling van de ruimtelijke omgeving waarbij we proactief een gezonde duurzame en veilige leefomgeving bevorderen.
-
Blz. 35
I.a.1. Integrale afweging tussen alle onderwerpen die ruimte vragen waarbij een zorgvuldige afweging van de belangen plaatsvindt.
-
Blz. 36
I.a.2. Kosten voor ruimtelijke investeringen en eigen plankosten aan derden doorberekenen.
-
Blz. 37
I.a.3. Goede beheersing van actieve, gemeentelijke grondexploitaties.
-
Blz. 38
I.a.4. Actueel ruimtelijk beleid voortzetten en uitvoeren.
-
Blz. 39
I.a.5. Als voorbereiding op de invoering van de Omgevingswet stellen we het omgevingsplan deel 1 in ontwerp vast.
-
Blz. 40
I.b. Voldoende aanbod van het juiste type woningen afgestemd op de vraag naar wonen.
-
Blz. 41
I.b.1. De komende jaren met name op inbreidingslocaties de juiste typen woningen neer te zetten.
-
Blz. 42
I.b.2. Anticiperen op demografische en economische ontwikkelingen door het nieuwe woonbeleid in de Omgevingswet. In het woonbeleid wordt vastgelegd welke typen woningen er toegevoegd worden als de kans zich voordoet.
-
Blz. 43
I.c. Het cultuurhistorisch erfgoed van Veenendaal draagt bij aan de identiteit van de stad.
-
Blz. 44
I.c.1. Het cultuurhistorisch erfgoed wat er is behouden door subsidie voor onderhoud te verstrekken.
-
Blz. 45
Nieuwe brandweerkazerne / verplaatsing wijkservice
-
Blz. 46
Op basis van het besluit voor de ontwikkeling van een nieuwe kazerne en verplaatsing Wijkservice wordt hier in 2022 uitvoering aan gegeven. In 2022 wordt een voorstel voorgelegd voor de beschikbaarstelling van het inv. budget voor de nieuwe kazerne.
-
Blz. 47
Omgevingswet
-
Blz. 48
1. In 2022 stelt de gemeenteraad het Omgevingsplan deel I vast.
-
Blz. 49
2. In 2022 en volgende jaren wordt bij de totstandkoming van het omgevingsplan en de uitvoering daarvan invulling gegeven aan participatie door samenleving en andere stakeholders.
-
Blz. 50
3. De organisatie is zodanig ingericht dat vanaf 1 juli 2022 de Omgevingswet adequaat uitgevoerd kan worden.
-
Blz. 51
Visie Stadspark
-
Blz. 52
In 2022 wordt de visie voor het stadspark inclusief omgeving (bijvoorbeeld de surfvijver), die in coproductie met de omgeving wordt vormgegeven, ter vaststelling aan de raad voorgelegd.
-
Blz. 53
Energieneutraal 2050
-
Blz. 54
1. We werken nauw samen met interne en externe belanghebbenden, om de doelstellingen van het programma Energieneutraal Veenendaal in samenhang met de opgaves van de gemeente te realiseren.
-
Blz. 55
2. We werken op strategisch niveau aan de communicatie over de energietransitie in Veenendaal.
-
Blz. 56
3. Wij geven uitwerking aan de opdracht om als regio een deel van de landelijke energiedoelstelling voor 2030 en 2050 te realiseren door in Regio Foodvalley samen te werken (onder meer) aan een Regionale Energie Strategie.
-
Blz. 57
De gemeente Veenendaal draagt met het verduurzamen van woningen, bedrijven en kantoren bij aan de doelstellingen uit het ENV programma voor 2022-2025.
-
Blz. 58
1. We gaan door met goedlopende projecten om onze inwoners gemeentebreed te ondersteunen in aanpak van de eigen woning en/of bij gedragsverandering en breiden deze aanpak uit. Daarbij richten we ons sterk op communicatie en bewustwording.
-
Blz. 59
6. We verrichten onderzoek, ontwikkelen beleidsinstrumenten en starten projecten op om gemeentebreed regie te voeren op de energietransitie.
-
Blz. 60
4. We stellen in de periode 2022-2025 buurtuitvoeringsplannen op voor de 7 buurten/bedrijventerreinen die benoemd zijn in de Transitievisie Warmte, optellend naar gemiddeld 40% aardgasreductie in 2030.
-
Blz. 61
2. We maken energietransitie en specifiek de warmtetransitie integraal onderdeel van gebiedsvisies voor (in ieder geval) het Franse Gat en het Ambacht, waarbij de plannen optellen naar gemiddeld 25% aardgasreductie in 2030.
-
Blz. 62
5. We stimuleren en realiseren innovaties op het gebied van energieneutraal wonen en werken.
-
Blz. 63
7. We versterken bewustwording bij bedrijven door versterking van het energieloket voor bedrijven en met inzet van diverse communicatie-instrumenten.
-
Blz. 64
3. We richten een coalitie op van ambassadeursbedrijven op het gebied van energietransitie in Veenendaal.
-
Blz. 65
8. We versterken het energietoezicht bij bedrijven en maatschappelijke instellingen.
-
Blz. 66
Algemeen Ruimtelijke ontwikkeling
-
Blz. 67
Beleidsindicatoren Ruimtelijke ontwikkelingen
-
Blz. 68
Verbonden partijen Ruimtelijke ontwikkelingen
-
Blz. 69
Beleid gerelateerd aan thema Ruimtelijke ontwikkelingen
-
Blz. 70
Taakvelden thema Ruimtelijke ontwikkeling
-
Blz. 71
Thema II – Openbare Ruimte
-
Blz. 72
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 73
II.a. De inwoners zijn tevreden als het gaat om de parameters ‘schoon, heel en veilig’ in de openbare ruimte en beoordelen dit met minimaal een 6,5.
-
Blz. 74
II.a.1. We houden bij het onderhoud en aanpassingen in de openbare ruimte rekening met de wensen van de inwoners.
-
Blz. 75
II.a.2. Na realisatie projecten evalueren we samen met bewoners het resultaat en proces en stellen indien nodig het werkproces of resultaat bij.
-
Blz. 76
II.b. de gemeente Veenendaal draagt met het verduurzamen van de mobiliteit bij aan de doelstellingen uit het ENV-programma voor 2022-2025
-
Blz. 77
II.b.1. We werken aan bewustwording van verduurzamen van mobiliteitsgedrag.
-
Blz. 78
II.b.2. We zorgen dat het omgevingsbeleid (Omgevingsvisie, -programma's en -plan) in lijn is met de ambities voor duurzame mobiliteit.
-
Blz. 79
II.b.3. We faciliteren elektrisch rijden.
-
Blz. 80
II.b.4.We stimuleren doorontwikkeling van waterstofmobiliteit.
-
Blz. 81
II.b.5. We stimuleren en realiseren innovaties op het gebied van energieneutraal verkeer & energieneutrale mobiliteit
-
Blz. 82
II.c. Veenendaal is beter bestand tegen klimaatveranderingen.
-
Blz. 83
II.c.1. We voeren stimuleringsacties uit voor het klimaatadaptief inrichten van particulier terrein, we streven hierbij naar het afkoppelen van 200 bestaande panden en het vergroenen/ontstenen van particulier terrein.
-
Blz. 84
II.c.2. Wij geven verder vorm aan de uitvoering van het plan van aanpak voor het ontstenen van de openbare ruimte van Veenendaal.
-
Blz. 85
II.d. De afvalinzameling draagt bij aan een circulaire economie waarbij we voor 2025 als tussendoel hebben: maximaal 100 kg restafval per inwoner per jaar, 75% afvalscheiding en 65% recycling.
-
Blz. 86
II.d.1. De gf+e inzameling bij hoogbouw wordt voortgezet.
-
Blz. 87
II.d.2. Wij voeren het uitvoeringsprogramma van het afvalbeleidsplan uit.
-
Blz. 88
II.e. In 2022 vormt circulariteit altijd een inkoopcriterium binnen aanbestedingen.
-
Blz. 89
II.e.1. Circulariteit vormt een belangrijk onderdeel in de projecten.
-
Blz. 90
II.f. De gemeente draagt bij aan de CO2-reductie in de openbare ruimte uit het ENV-programma voor 2022-2025.
-
Blz. 91
II.f.1. We onderzoeken en realiseren opwek van duurzame energie in de openbare ruimte.
-
Blz. 92
II.f.2. We nemen meer CO2 op door vergroening van Veenendaal.
-
Blz. 93
II.g. 0 (nul) verkeersdoden in 2050.
-
Blz. 94
II.g.1. Acties uit het verkeersveiligheidsprogramma (dat in 2021 nog moet worden vastgesteld) uitvoeren.
-
Blz. 95
II.h. Eind 2023 is minimaal 90% van de Data Top-15 lijst op orde.
-
Blz. 96
II.h.1. Eind 2022 zijn 9 van de 15 Data Top-15 items op orde.
-
Blz. 97
Algemeen Openbare ruimte
-
Blz. 98
Beleidsindicatoren Openbare ruimte
-
Blz. 99
Verbonden partijen Openbare ruimte
-
Blz. 100
Beleid gerelateerd aan thema Openbare ruimte
-
Blz. 101
Taakvelden thema Openbare ruimte
-
Blz. 102
Thema III – Wijkgericht werken
-
Blz. 103
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 104
III.a. Meer betrokkenheid van inwoners voor elkaar en/of voor hun buurt, door het stimuleren van bewonersinitiatieven.
-
Blz. 105
III.a.1.We gaan in 2022 verder met het stimuleren en faciliteren van bewonersinitiatieven in de buurt, o.a. door de PR-campagne verbeter je wijk, (fysiek) loket in iedere wijk, de wijknieuwsbrieven en vermelden van initiatieven op social media.
-
Blz. 106
III.a.2. We gaan in 2022 werken met het participatietool: Open Stad. Op dit platform kunnen bewonersinitiatieven worden vermeld.
-
Blz. 107
III.b. Meer betrokkenheid van inwoners bij hun eigen leefomgeving (schoon, heel, veilig en leefbaar) door het stimuleren van burgerparticipatie.
-
Blz. 108
III.b.1. We gaan in 2022 verder met het stimuleren en faciliteren van burgerparticipatie op het gebied van schoon, heel, leefbaarheid en toegankelijkheid in de buurt.
-
Blz. 109
III.b.2. We gaan in 2022 werken met het participatietool: Open Stad. Op dit platform kunnen burgerparticipatietrajecten worden vermeld.
-
Blz. 110
III.b.3. Bij reconstructies en grote onderhoudswerkzaamheden inventariseren we met de inwoners de beperkingen die worden ervaren in de toegankelijkheid. Tijdens de werkzaamheden worden deze beperkingen zoveel mogelijk aangepakt.
-
Blz. 111
III.c. Samen met inwoners uitvoering geven aan de wijkplannen die zich richten op het verbeteren van de leefbaarheid in de buurt en/of wijken.
-
Blz. 112
III.c.1. De wijkteams gaan samen met de inwoners de wijkinitiatieven en burgerparticipatietrajecten die vermeld staan in het wijkplan vormgeven.
-
Blz. 113
Algemeen Wijkgericht werken
-
Blz. 114
Beleidsindicatoren Wijkgericht werken
-
Blz. 115
Verbonden partijen Wijkgericht werken
-
Blz. 116
Beleid gerelateerd aan thema Wijkgericht werken
-
Blz. 117
Taakvelden thema Wijkgericht werken
-
Blz. 118
PROGRAMMA 2 – ECONOMIE, WERK EN ONTWIKKELING
-
Blz. 119
Visie Economie, werk en ontwikkeling
-
Blz. 120
Thema’s Economie, werk en ontwikkeling
-
Blz. 121
Financiën Economie, werk en ontwikkeling
-
Blz. 122
Actuele ontwikkelingen Economie, werk en ontwikkeling
-
Blz. 123
Thema I – Economische ontwikkeling en werkgelegenheid
-
Blz. 124
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 125
I.a Een volledig circulaire economie in 2050. 50% minder gebruik van primaire grondstoffen (metalen, fossiel, mineralen) in 2030.
-
Blz. 126
I.a.1. Samen met de regio Foodvalley bouwen we de bestaande werkplaatsen verder uit;
-
Blz. 127
I.a.2. In samenwerking met de regio Foodvalley voegen we het thema Waterstof toe aan de werkplaatsen;
-
Blz. 128
I.a.3. In samenwerking met de regio Foodvalley zetten we een werkplaats Industrie – kunststoffen op;
-
Blz. 129
I.a.4. Samen met de regio Foodvalley werken we aan een Proeftuin Voedselverspilling;
-
Blz. 130
I.a.5. In samenwerking met alle partijen binnen de regio Foodvalley breiden we het aantal partners uit;
-
Blz. 131
I.a.6. In samenwerking met hogescholen en universiteiten ondersteunen we Onderzoeks- en onderwijsprojecten;
-
Blz. 132
I.a.7. In samenwerking met de regio Foodvalley werken we samen met het Circles programma en beide provincies;
-
Blz. 133
I.a.8. Samen met de regio Foodvalley creëren we een Onderwijs & onderzoeksloket voor o.a. praktijkstages en onderzoeksprojecten Circulaire Economie;
-
Blz. 134
I.a.9. In samenwerking met de regio Foodvalley geven we Webinars voor ondernemers die willen starten met Circulaire Economie;
-
Blz. 135
ZI.a.10. Samen met de regio Foodvalley worden er diverse netwerk evenementen georganiseerd om van elkaar te leren.
-
Blz. 136
I.b. Behouden en uitbreiden werkgelegenheid in Veenendaal (MD05, IBK BE13).
-
Blz. 137
I.b.1. We realiseren een jaarlijkse toename van de werkgelegenheid op basis van het aantal arbeidsplaatsen in vergelijking met het voorgaande jaar.
-
Blz. 138
I.b.2. Stimuleren en faciliteren (startend) ondernemerschap door organiseren startersevent, ondernemersschool, gerichte informatie aanbieden over startend ondernemen, aanbieden startpunt.
-
Blz. 139
I.c. Bedrijventerreinen, kantoorlocaties en binnenstad zijn aantrekkelijker gemaakt in 2022, gericht op een optimaal vestigings- en investeringsklimaat.
-
Blz. 140
I.c.1. Aanpak van enkele grote leegstaande kantoorpanden (meer dan 1.500 m2) samen met Ontwikkelingsmaatschappij Utrecht (OMU).
-
Blz. 141
I.c.2. Door regelmatig in gesprek te blijven met de kantorenmarkt werken aan behoud van een leegstandscijfer voor kantoren < 10%.
-
Blz. 142
I.c.3. Uitvoering acties acquisitieplan.
-
Blz. 143
I.c.4. We zorgen voor intensivering/revitalisering en vergroening bedrijventerreinen samen met Ontwikkelingsmaatschappij Utrecht (OMU).
-
Blz. 144
I.c.5. Uitvoeren acties project Ondernemersdienstverlening op basis van een bijgesteld plan van aanpak MKB.
-
Blz. 145
I.c.6. Faciliteren, organiseren en stimuleren van evenementen gericht op kennisuitwisseling, netwerken en profilering.
-
Blz. 146
I.c.7. We geven uitvoering aan het programma ICT Campus met het creëren van een aantrekkelijk ICT-vestigingsklimaat.
-
Blz. 147
I.c.8. We geven uitvoering aan het programma Vitale Binnenstad.
-
Blz. 148
I.d. Meer bezoekers en ondernemers verleiden om naar Veenendaal te komen en te blijven.
-
Blz. 149
I.d.1. Via promotiefilms over Veenendaal willen wij Veenendaal op een interactieve manier onder de aandacht brengen bij werknemers en werkgevers. Daarnaast wordt het Merk Veenendaal #ditisVeenendaal volop ingezet in media.
-
Blz. 150
I.e. De bedrijven waarderen in 2022 de leefomgeving in Veenendaal als schoon, heel en veilig.
-
Blz. 151
I.e.1. Inzet instrument reclamebelasting om collectieve activiteiten te organiseren ten behoeve van de ondernemers op de bedrijventerreinen.
-
Blz. 152
I.e.2. In het kernwinkelgebied is een Bedrijveninvesteringszone (BIZ) van kracht ten behoeve van de marketing, promotie en overige collectieve activiteiten in de binnenstad.
-
Blz. 153
I.e.3. Samen met politie, brandweer en georganiseerd bedrijfsleven uitvoering geven aan KVO-Bedrijventerreinen, KVO-Centrum en KVO-Bruïneplein. Enquête uitvoeren en KVOB-score bijhouden.
-
Blz. 154
I.f. Veenendaal is in 2025 landelijk hét ICT-centrum voor Food, Health en Tech.
-
Blz. 155
I.f.1. We werken met hogescholen en ICT-bedrijven om Hbo’ers om te scholen tot IT-talenten.
-
Blz. 156
I.f.2. We faciliteren zowel starters in de ICT als ook bestaande bedrijven die willen doorgroeien.
-
Blz. 157
I.f.3. We werven gerichter en werken aan uitbreiding van ICT-bedrijfsvestigingen in Veenendaal met meer ICT-banen.
-
Blz. 158
I.f.4. We creëren een beter innovatief klimaat bij bedrijven in de regio door de digitale volwassenheid te vergroten en hoogwaardige ICT-kennis te koppelen met hoogwaardige domeinkennis op het gebied van agro/food.
-
Blz. 159
I.g. De complete en comfortabele binnenstad is een aantrekkelijke verblijfsplek met volop mogelijkheden om te ontmoeten en te beleven.
-
Blz. 160
I.g.1. We werken aan het strategische doel: Veenendaal heeft een complete binnenstad die divers is met meer functies (De Complete Binnenstad).
-
Blz. 161
I.g.2. We werken aan het strategische doel: Veenendaal heeft een toegankelijke binnenstad die alle (verkeer)gebruikers en functies een plek biedt (De Toegankelijke Binnenstad).
-
Blz. 162
I.g.3. We werken aan het strategische doel: De groene en duurzame binnenstad speelt in op klimaatverandering en voegt verblijfskwaliteit en beleving toe aan de binnenstad (De Groene en Duurzame Binnenstad).
-
Blz. 163
I.g.4. We werken aan het strategische doel: Veenendaal heeft een innovatieve binnenstad waarbij door digitalisering de binnenstad slimmer, duurzamer en aantrekkelijker wordt voor bezoekers (De Innovatieve Binnenstad).
-
Blz. 164
I.g.5. We werken aan het strategische doel: Veenendaal heeft een goed georganiseerde binnenstad die centraal aangestuurd wordt en heeft een krachtige uitvoeringsorganisatie (De Goed Georganiseerde Binnenstad).
-
Blz. 165
Algemeen Economische ontwikkeling en Werkgelegenheid
-
Blz. 166
Beleidsindicatoren Economische ontwikkeling en werkgelegenheid
-
Blz. 167
Verbonden partijen Economische ontwikkeling en werkgelegenheid
-
Blz. 168
Beleid gerelateerd aan thema Economische ontwikkeling en werkgelegenheid
-
Blz. 169
Taakvelden thema Economische ontwikkeling en werkgelegenheid
-
Blz. 170
Thema II – Recreatie en toerisme
-
Blz. 171
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 172
II.a. In 2022 hebben meer bezoekers en toeristen Veenendaal bezocht dan in 2019.
-
Blz. 173
II.a.1. Kansen en mogelijkheden in kaart brengen en het beleidskader doorontwikkelen.
-
Blz. 174
II.a.2. We zetten Veenendaal op de kaart via het Merk Veenendaal.
-
Blz. 175
II.b. Veenendaal is beter verbonden met het groene ommeland.
-
Blz. 176
II.b.1. Deelname Routebureau.
-
Blz. 177
II.b.2. Deelname Regionaal Bureau voor Toerisme (RBT) Heuvelrug & Vallei.
-
Blz. 178
II.b.3. Uitvoering routes en paden samen met gemeenten uit voormalige recreatieschap.
-
Blz. 179
II.b.4. Samen met Rhenen geven we uitvoering aan Club Kwintelooijen.
-
Blz. 180
II.c. In 2022 zijn er voor inwoners en bezoekers meer recreatieve voorzieningen in Veenendaal bereikbaar.
-
Blz. 181
II.c.1. We werken aan het aansluiten van Veenendaal op het landelijke wandelknooppuntennetwerk.
-
Blz. 182
II.c.2. We werken samen met de gemeente Rhenen aan het verruimen van de gebruiksmogelijkheden en aantrekken van nieuwe doelgroepen op recreatieterrein Kwintelooijen.
-
Blz. 183
II.c.3. Profileren Veenendaal door het beter op de kaart zetten van de Grebbelinie.
-
Blz. 184
II.c.4. Stimuleren ontwikkeling aantrekkelijke wandel- en fietsroutes via groenstructuren en (historische) waterlopen.
-
Blz. 185
II.d. Een aantrekkelijke woon- en leefgemeente met een divers aanbod van veilige evenementen.
-
Blz. 186
II.d.1 Het evenementenbeleid actualiseren en waar nodig vernieuwen, waarbij door middel van participatie inzicht wordt verkregen in de wensen en behoeftes vanuit de samenleving.
-
Blz. 187
II.d.2 Proberen een beter begrip van en voor het aspect ‘geluid’ te krijgen door tijdens één van de muziekevenementen een geluidstest te doen met een afvaardiging van onze bevolking en raad.
-
Blz. 188
II.d.3 De uitkomsten van de Projecten herinrichting Stadspark en herinrichting Duivenwal mee te nemen voor (de aanpassing van) de locaties voor evenementen.
-
Blz. 189
Algemeen Recreatie en toerisme
-
Blz. 190
Beleidsindicatoren Recreatie en toerisme
-
Blz. 191
Verbonden partijen Recreatie en toerisme
-
Blz. 192
Taakvelden thema Recreatie en toerisme
-
Blz. 193
PROGRAMMA 3 – SOCIALE LEEFOMGEVING
-
Blz. 194
Visie Sociale leefomgeving
-
Blz. 195
Thema's Sociale leefomgeving
-
Blz. 196
Financiën Sociale leefomgeving
-
Blz. 197
Actuele ontwikkelingen Sociale leefomgeving
-
Blz. 198
Thema I – Inkomen
-
Blz. 199
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 200
I.a. Onrechtmatig gebruik van ondersteuning in het sociaal domein voorkomen we of sporen we op en pakken we aan (MD10, IBK BE28).
-
Blz. 201
I.a.1. We geven in 2022 uitvoering aan het rechtmatigheidsplan sociaal domein.
-
Blz. 202
I.b. Financiële kaders vormen geen belemmering voor integraal werken (MD 10, IBK BE27).
-
Blz. 203
I.b.1. We realiseren een structurele inbedding van het maatwerkbudget voor 2022 e.v.
-
Blz. 204
I.c. Veenendalers nemen meer deel aan de samenleving (MD01, IBK BE4).
-
Blz. 205
I.c.1. Verhoging van 25% van het aantal ondernemers dat is aangesloten bij de minimaregelingen t.o.v. 2020.
-
Blz. 206
I.d. Vroegtijdige interventies bij opvoed-, financiële, woon- en/of psychosociale gezondheidsvraagstukken, om zo problematische vraagstukken (en dus maatwerkvoorzieningen) te voorkomen (MD04, IBK BE11).
-
Blz. 207
I.d.1. We zetten in op het in 50% van de aanmeldingen sneller tot stand brengen van minnelijke schuldregelingen en het voorkomen van uitval uit de schuldenregeling.
-
Blz. 208
I.d.2. We implementeren Vroegsignalering in het eerste kwartaal 2022.
-
Blz. 209
I.e. De ondersteuning is gericht op een duurzaam effect (MD04, IBK BE12).
-
Blz. 210
I.e.1. Aanbieden van financiële educatie en voorlichting op scholen.
-
Blz. 211
I.e.2. Aanbieden van financiële educatie en voorlichting voor volwassenen.
-
Blz. 212
I.f. In 2023 is een integrale werkwijze sociaal domein binnen de gemeente en tussen gemeentelijke partijen en externe partijen gerealiseerd (MD8, IBK BE22).
-
Blz. 213
I.g. De deskundigheidsbevordering tussen uitvoerende partijen in het sociaal domein is gefaciliteerd (MD9, IBK BE23).
-
Blz. 214
I.g.1. In 2022 worden er activiteiten georganiseerd die bijdragen aan de integrale benadering in het Sociaal Domein.
-
Blz. 215
Algemeen Inkomen
-
Blz. 216
Beleidsindicatoren Inkomen
-
Blz. 217
Verbonden partijen Inkomen
-
Blz. 218
Beleid gerelateerd aan thema Inkomen
-
Blz. 219
Taakvelden thema Inkomen
-
Blz. 220
Thema II – Sociaal domein – Participatie en re-integratie
-
Blz. 221
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 222
II.a. Er is sprake van een doorlopende lijn arbeidsparticipatie in samenwerking met onze partners (MD05, IBK BE14).
-
Blz. 223
II.a.1. Eind 2022 is er een vereenvoudiging en verbetering gerealiseerd in de doorlopende lijn van arbeidsparticipatie.
-
Blz. 224
II.a.2. We realiseren in 2022 de kwantitatieve doelstellingen m.b.t. de Participatiewet (in- en uitstroom).
-
Blz. 225
II.a.3. In 2022 evalueren we het transitieplan IW4 2019-2021.
-
Blz. 226
II.b. De samenwerking tussen onderwijs en arbeidsmarkt is versterkt (MD05, IBK BE15).
-
Blz. 227
II.b.1. We werken regionaal samen met als doel de samenwerking tussen onderwijs en arbeidsmarkt verder te verstevigen.
-
Blz. 228
II.c. Veenendalers nemen meer deel aan de samenleving (MD01, IBK BE4).
-
Blz. 229
II.c.1. We begeleiden meer inburgeringsplichtigen naar taallessen op B1 niveau.
-
Blz. 230
II.c.2. We richten een overkoepelend multidisciplinair team in t.b.v. de regie op het inburgeringsproces.
-
Blz. 231
Algemeen Sociaal Domein - Participatie en re-integratie
-
Blz. 232
Beleidsindicatoren Sociaal Domein - Participatie en re-integratie
-
Blz. 233
Verbonden partijen Sociaal Domein - Participatie en re-integratie
-
Blz. 234
Beleid gerelateerd aan thema Sociaal Domein - Participatie en re-integratie
-
Blz. 235
Taakvelden thema Sociaal domein - Participatie en re-integratie
-
Blz. 236
Thema III – Sociaal domein – WMO
-
Blz. 237
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 238
III.a. In 2022 is de sturing op aanbieders vergroot (MD10, IBK BE26).
-
Blz. 239
III.a.1. Stimuleren van een actieve rol van zorgaanbieders in het proces van herindicatie, specifiek gericht op het toekomstperspectief van hun cliënten.
-
Blz. 240
III.a.2. Evalueren van de huidige inkoop van immateriële ondersteuningstaken en daarin de mogelijkheden van de Wet Maatschappelijk Verantwoord Inkomen Jeugdwet en Wmo benutten.
-
Blz. 241
III.a.3. De accountgesprekken met de belangrijkste Wmo- zorgaanbieders van begeleiding en schoonmaakondersteuning worden structureel gevoerd en gebaseerd op tevoren vastgestelde criteria en data.
-
Blz. 242
III.b. Eind 2023 is een integraal dashboard sociaal domein beschikbaar, waarbij integrale monitoring tot op buurtniveau mogelijk is (MD10, IBK BE29).
-
Blz. 243
III.b.1. We zijn in het sociaal domein eind 2022 in staat om beleid te baseren op beschikbare data door middel van een dashboard per beleidsveld.
-
Blz. 244
III.b.2. Eind 2022 is er een integraal dashboard Sociaal Domein, inclusief kostenontwikkeling en begroting voor het gehele sociaal domein.
-
Blz. 245
III.c. Veenendalers wonen zo lang mogelijk thuis (MD01, IBK BE2).
-
Blz. 246
III.c.1. Veenendaal voert per 1 januari 2022 zelf regie op inkoop en toegang voor Beschermd Wonen in Veenendaal en werkt daarbij samen met de gemeenten uit het centrumgemeentegebied Ede.
-
Blz. 247
III.c.2. In 2022 wordt uitvoering gegeven aan pilots die bijdragen aan de invulling van het meerjarenplan lokale aanpak Van Beschermd Wonen naar Beschermd Thuis.
-
Blz. 248
III.d. Mantelzorgers blijven actief met passende ondersteuning om overbelasting te voorkomen (MD03, IBK BE8).
-
Blz. 249
III.d.1. Veens Welzijn geeft ook in 2022 uitvoering aan de ondersteuning van mantelzorgers. Concrete afspraken hierover zijn vastgelegd in het jaarplan 2022.
-
Blz. 250
III.d.2. Besluitvorming over het verruimen van het respijtzorgaanbod logeerzorg zodat mantelzorgers hun taken met beter welbevinden blijven uitvoeren.
-
Blz. 251
III.d.3. De publiciteitscampagne richt zich op een nog nader te specificeren groep mantelzorgers.
-
Blz. 252
III.e. In 2022 evalueren we het gezondheidsbeleid (MD04, IBK BE10).
-
Blz. 253
III.e.1. Eind 2022 heeft het maximale aantal inwoners (zoals opgenomen in het GIDS-plan en uitvoeringsplan) geprofiteerd van de preventie-activiteiten.
-
Blz. 254
III.e.2. We geven uitvoering aan het lokaal preventieakkoord Veenendaal.
-
Blz. 255
III.e.3. We geven uitvoering aan interventies voor gezonde leefstijl met de door het Rijk - vanuit het Preventieakkoord- extra beschikbaar gestelde middelen.
-
Blz. 256
III.e.4. In 2022 wordt gestart met het opstellen van een nieuw gezondheidsbeleid.
-
Blz. 257
III.f. Vroegtijdige interventies bij opvoed-, financiële, woon- en/of psychosociale gezondheidsvraagstukken, om zo problematische vraagstukken (en dus maatwerkvoorzieningen) te voorkomen (MD04, IBK BE11).
-
Blz. 258
III.f.1 Eind 2022 is het netwerk voor de aanpak van huiselijk geweld en kindermishandeling doorontwikkeld en verder uitgebreid naar relevante organisaties of beroepsgroepen.
-
Blz. 259
III.f.2. In 2022 werkt de geboortezorgketen in Veenendaal gestructureerd samen in het vroegtijdig signaleren en overdragen van opvoed-, financiële, woon- en/of gezondheidsvraagstukken bij toekomstige en jonge ouders.
-
Blz. 260
III.f.3. In 2022 geven we invulling aan het uitvoeringsprogramma van de regiovisie ‘Voor een veilig Thuis’.
-
Blz. 261
III.f.4. In 2022 voeren we de pilot Welzijn op Recept uit.
-
Blz. 262
III.f.5. We zetten in op minimaal één erkende interventiemethode vanuit de Kansrijke Start.
-
Blz. 263
III.f.6. We hebben afspraken met GGD-regio Utrecht / JGZ over de uitvoering van de Prenatale Huisbezoeken en vaccinatie Meningokokken.
-
Blz. 264
III.g. Het aantal meerderjarigen dat begeleiding ontvangt waar behandeling passender is, is afgenomen (MD06, IBK BE19).
-
Blz. 265
III.g.1. Samen met Veens Welzijn ontwikkelen we aanbod om wachtenden op GGZ-behandeling te ondersteunen.
-
Blz. 266
III.h. We continueren de zorg voor personen met verward gedrag en de taken van de WvGGZ.
-
Blz. 267
III.h.1. In 2022 realiseren we definitieve borging van het Advies en Meldpunt Verward.
-
Blz. 268
III.h.2. We onderzoeken de mogelijkheden voor aansluiting bij de GGZ-pilot Buiten de lijntjes (Pro Persona, Iriszorg, Gelderse Vallei en gemeente Ede).
-
Blz. 269
III.h.3. In 2022 verbeteren we de ketensamenwerking rond de zorg voor personen met verward gedrag.
-
Blz. 270
III.i. Er zijn innovatieve ondersteuningsmogelijkheden samen met de uitvoerende partijen (MD9, IBK BE25).
-
Blz. 271
III.i.1. De pilot 'VAK werk(t) voert in 2022 55 casussen uit waarbij combinaties gemaakt zijn tussen maatwerkvoorzieningen en algemene voorzieningen. (Innovatie in samenwerking met: Wmo-loket - sociale basis - Wmo-zorgaanbieders).
-
Blz. 272
III.i.2. We onderzoeken de mogelijkheden van een vrij toegankelijke vorm van dagbesteding.
-
Blz. 273
III.i.3. We onderzoeken hoe ondersteuning voor ouderen in een vroeg stadium integraal kan worden vormgegeven vanuit verschillende domeinen.
-
Blz. 274
III.j. Ten opzichte van 2019 is er een daling van ongeveer 10% van het aantal maatwerkvoorzieningen (MD9, IBK BE24).
-
Blz. 275
III.j.1. We onderzoeken mogelijke maatregelen om de kostenstijging van schoonmaakondersteuning te remmen, binnen de door de raad meegegeven kaders.
-
Blz. 276
III.j.2. We werken aan het beperken van de instroom en waar mogelijk de doorstroming naar lichtere ondersteuning en/of de sociale basis.
-
Blz. 277
III.j.3. We sturen op doorstroming naar de Wlz, daar waar de ondersteuning vanuit de Wmo niet meer toereikend is in relatie tot de hulpvraag van de cliënt.
-
Blz. 278
Algemeen Sociaal domein - WMO
-
Blz. 279
Beleidsindicatoren Sociaal Domein - WMO
-
Blz. 280
Verbonden partijen Sociaal Domein - WMO
-
Blz. 281
Beleid gerelateerd aan thema Sociaal Domein - WMO
-
Blz. 282
Taakvelden thema Sociaal domein - WMO
-
Blz. 283
Thema IV – Sociaal domein – Jeugd
-
Blz. 284
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 285
IV.a. In 2022 is de sturing op aanbieders vergroot (MD10, IBK BE26).
-
Blz. 286
IV.a.1. We versterken inkoop- en contractmanagement binnen het Sociaal Domein, waaronder de implementatie van (regionale) inkoopstrategie voor jeugdhulp.
-
Blz. 287
IV.a.2. We werken met de belangrijkste jeugdhulpaanbieders en WMO-aanbieders Immaterieel aan het realiseren van de gewenste bewegingen in het IBK.
-
Blz. 288
IV.b. Jeugdigen groeien gezond en veilig op; we stimuleren en ondersteunen ouders om te zorgen voor een gezonde ontwikkeling van kinderen en een veilig opgroei- en opvoedklimaat (MD2, IBK BE5).
-
Blz. 289
IV.b.1. In 2022 verkennen we samen met inwoners en partners de lokale ontwikkelbehoefte in het veiligheidsdomein en borgen we de benodigde (formatieve en professionele) ontwikkelruimte.
-
Blz. 290
IV.b.2. We sluiten in 2022 aan bij regionale proeftuinen rond het opzetten van Veiligheidsteams en de samenwerking met lokale teams.
-
Blz. 291
IV.b.3. Samen met onze stakeholders en uitvoeringspartners rondom veiligheid ontwikkelen we in 2022 één visie over het samenwerken aan veiligheid, die aansluit op landelijke ontwikkelingen.
-
Blz. 292
IV.b.4. In 2022 borgen we de contractuele randvoorwaarden die onze veiligheidspartners in staat stellen zich doelmatig en efficiënt in te zetten ten behoeve van onze inwoners.
-
Blz. 293
IV.b.5. In 2022 kunnen kinderen en/of ouders met echtscheidingsproblematiek laagdrempelig gebruik maken van diverse collectieve trainingen.
-
Blz. 294
IV.b.6. In 2022 wordt de integrale samenwerking tussen CJG en JGZ versterkt om stagnatie in de ontwikkeling van kinderen vroegtijdig te signaleren en problemen waar mogelijk te voorkomen.
-
Blz. 295
IV.c. Het aantal casussen waarbij de huisarts het CJG inschakelt is met ongeveer10% toegenomen ten opzichte van 2020 (MD06, IBK BE16).
-
Blz. 296
IV.c.1. Het CJG en de huisartsenpraktijken geven uitvoering aan de gemaakte samenwerkingsafspraken. In juni 2022 evalueren we deze samenwerking.
-
Blz. 297
IV.d. Ten opzichte van 2019 wordt ongeveer 10% minder ambulante jeugdhulp verleend door jeugdhulpaanbieders (MD06, IBK BE17).
-
Blz. 298
IV.d.1. In de prestatieafspraken met het CJG worden de volgende (aanvullende) maatregelen opgenomen gericht op: 1. Afremmen van de instroom; 2. Kaders en normen binnen het CJG; 3. Vergroten invloed op het logistieke proces bij aanbieders.
-
Blz. 299
IV.e. Ten opzichte van 2018 is het aantal jeugdigen in instellingsverblijf met ongeveer 10% gedaald (MD06, IBK BE18).
-
Blz. 300
IV.e.1. Het CJG stuurt op casusniveau actief op het voorkomen van plaatsing van jeugdigen in residentiële voorzieningen (instellingsverblijf), bijvoorbeeld door de inzet van (intensieve) ambulante hulpvormen of pleegzorg.
-
Blz. 301
IV.e.2. In 2022 is de nieuwe inkoopstrategie Verblijf vormgegeven waarbinnen wordt gestuurd op afschalen van verblijf. We volgen hiermee de ambities van de “beweging van nul”.
-
Blz. 302
IV.f. In 2023 is een integrale werkwijze sociaal domein binnen de gemeente en tussen gemeentelijke partijen en externe partijen gerealiseerd (MD08, IBK BE22).
-
Blz. 303
IV.f.1. In 2022 versterken we de samenhang tussen onderwijs en jeugdhulp. Zodat we doelmatig en met synergie aan opgaven werken.
-
Blz. 304
IV.f.2. Eind 2022 is gewerkt aan een aantal inspanningen uit het regionaal uitvoeringsagenda Focusagenda Onderwijs-Jeugd regio Foodvalley.
-
Blz. 305
Algemeen Sociaal Domein - Jeugd
-
Blz. 306
Beleidsindicatoren Sociaal Domein - Jeugd
-
Blz. 307
Verbonden partijen Sociaal Domein - Jeugd
-
Blz. 308
Beleid gerelateerd aan thema Sociaal Domein - Jeugd
-
Blz. 309
Taakvelden thema Sociaal domein - Jeugd
-
Blz. 310
Thema V – Onderwijs en ontwikkeling
-
Blz. 311
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 312
V.a. Het aantal laaggeletterde inwoners daalt (MD01, IBK BE3).
-
Blz. 313
V.a.1. Er wordt uitvoering gegeven aan het formeel en non-formeel aanbod op gemeentelijk niveau binnen het opgestelde uitvoeringsplan 2021-2024.
-
Blz. 314
V.b. Het aantal voortijdig schoolverlaters en thuiszitters is afgenomen (MD06, IBK BE20).
-
Blz. 315
V.b.1. We geven in 2022 lokaal uitvoering aan de 3 programmalijnen uit het regionale programma VSV regio Vallei 2020-2024.
-
Blz. 316
V.c. Onderwijsachterstandenbeleid: er is een kwantitatief voldoende en kwalitatief goed aanbod van peuteropvang met en zonder voorschoolse educatie.
-
Blz. 317
V.c.1. Aanbieders van peuteropvang krijgen op basis van de subsidieregeling middelen om de kindplaatsen te realiseren.
-
Blz. 318
V.c.2. In gesprek met de aanbieders is kwaliteit een belangrijk en terugkerend thema.
-
Blz. 319
V.c.3. Er wordt een start gemaakt met een 3-jarige pilot Boekstart in de Kinderopvang.
-
Blz. 320
V.d. Faciliteren van het aanbod van vroegschoolse educatie waardoor scholen meer elkaars kennis en expertise kunnen delen en kinderen met een ontwikkelingsachterstand (nog) beter ondersteund kunnen worden.
-
Blz. 321
V.d.1. De pilot met een taalspecialist die op alle VVE-scholen in Veenendaal extra ondersteuning gaat bieden wordt met een jaar verlengd.
-
Blz. 322
V.e. Iedere jeugdige met een ondersteuningsbehoefte krijgt passende ondersteuning om onderwijs te kunnen volgen.
-
Blz. 323
V.e.1.Eind 2022 is tweemaal Op Overeenstemming Gericht Overleg (OOGO) met de Samenwerkingsverbanden passend onderwijs gevoerd.
-
Blz. 324
V.e.2. In 2022 zetten we in op de aanbevelingen uit de tussenevaluatie van het Model Passende Samenwerking.
-
Blz. 325
V.e.3. Uitvoering geven aan de onderdelen voor Veenendaal uit het uitvoeringsplan Focusagenda Onderwijs-Jeugdhulp regio Foodvalley .
-
Blz. 326
V.f. Alle kinderen van 0-13 jaar kunnen in een IKC een doorlopende leer- en ontwikkellijn volgen.
-
Blz. 327
V.f.1. Implementatie van het herijkte Integraal Huisvestingsplan 2020 en het nieuwe IKC beleid.
-
Blz. 328
V.f.2. In 2020 starten de kernpartners van het IKC Franse Gat met het aanbestedingstraject. Het aanbestedingstraject loopt door in 2021 en samen met aanbestedende partij en de kernpartners wordt de planontwikkeling van deze IKC opgepakt.
-
Blz. 329
V.f.3. In 2021 zijn we gestart samen met de kernpartners van het IKC Ronde Erf met een eerste verkenning van een gezamenlijk IKC-visie en het ruimtelijk programma. In 2022 ronde we dit af en starten we met de aanbesteding.
-
Blz. 330
V.g. Scholen ondersteunen bij de aanpak van coronavertragingen.
-
Blz. 331
V.g.1. In kader van het NPO leveren we in 2022 inspanningen richting het Onderwijs vanuit de door het Rijk bepaalde gemeentelijke rol gebaseerd op de uitgangspunten van gemeentelijke taken (zoals Jeugdzorg, OAB, bevorderen van samenwerking).
-
Blz. 332
V.g.2. In kader van het NPO wordt toegevoegde waarde gezocht bij: Bovenschoolse maatregelen die buiten het bereik van één school vallen of voor meer scholen zijn (bv. voorleeshulp thuis, sport, zomerschool); Vertraging VVE; Welzijn van leerlingen.
-
Blz. 333
Algemeen Onderwijs en ontwikkeling
-
Blz. 334
Beleidsindicatoren Onderwijs en ontwikkeling
-
Blz. 335
Verbonden partijen Onderwijs en ontwikkeling
-
Blz. 336
Beleid gerelateerd aan thema Onderwijs en ontwikkeling
-
Blz. 337
Taakvelden thema Onderwijs en ontwikkeling
-
Blz. 338
Thema VI – Sport
-
Blz. 339
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 340
VI.a. Nieuwe Kpi’s voor Stichting Sportservice Veenendaal.
-
Blz. 341
VI.a.1. In overleg met Stichting Sportservice Veenendaal bepalen we op welke doelen uit het beleidskader we ons in 2022 gaan inzetten.
-
Blz. 342
VI.b. Uitvoering lokaal Sportakkoord.
-
Blz. 343
VI.b.1. Met alle betrokken partijen uitvoering geven aan het uitvoeringprogramma van het Sportakkoord.
-
Blz. 344
VI.c. Bevorderen gezonde sportkantines en rookvrije sportaccommodaties.
-
Blz. 345
VI.c.1. Organiseren van themabijeenkomsten en ondersteunen verenigingen.
-
Blz. 346
Algemeen Sport
-
Blz. 347
Beleidsindicatoren Sport
-
Blz. 348
Verbonden partijen Sport
-
Blz. 349
Beleid gerelateerd aan thema Sport
-
Blz. 350
Taakvelden thema Sport
-
Blz. 351
Thema VII – Cultuur
-
Blz. 352
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 353
VII.a. Verhaallijn 1 : een stabiele basis.
-
Blz. 354
VII.a.2. Netwerkstructuren inrichten, inclusief heroriëntatie op uren en taken cultuurmakelaar.
-
Blz. 355
VII.a.1. Onderzoek naar accommodatieknelpunten en onderzoek naar facilitair bedrijf.
-
Blz. 356
VII.a.3. Afsluiten convenant gemeente-programmaraad.
-
Blz. 357
VII.b. Verhaallijn 2: Cultuur in de wijken.
-
Blz. 358
VII.b.1. Ontwikkelen van de samenwerking tussen culturele organisaties in het centrum en de maatschappelijke-, zorg- en welzijnsorganisaties in de wijken.
-
Blz. 359
VII.c. Verhaallijn 3: Iedereen doet mee.
-
Blz. 360
VII.c.1. Inventariseren van de wensen van doelgroepen accommodaties.
-
Blz. 361
VII.c.2. Nieuwe activiteiten in de wijken.
-
Blz. 362
VII.d. Verhaallijn 4: Jong geleerd, oud gedaan.
-
Blz. 363
VII.d.1. De keten ontwikkelt een beleidskader voor het beoefenen van cultuur en het beleven van cultuur.
-
Blz. 364
VII.e. Verhaallijn 5: Het verhaal van Veenendaal.
-
Blz. 365
VII.e.1. Starten van een Erfgoedplatform, het samenwerkingsverband tussen de gemeentelijke afdelingen die zich met erfgoed bezighouden en de maatschappelijke organisaties op het gebied van Erfgoed.
-
Blz. 366
VII.e.2. Er is een start gemaakt met het ontwikkelen van Erfgoedbeleid en erfgoed-activiteiten, zoals Erfgoededucatie.
-
Blz. 367
Algemeen Cultuur
-
Blz. 368
Beleidsindicatoren Cultuur
-
Blz. 369
Verbonden partijen Cultuur
-
Blz. 370
Beleid gerelateerd aan thema Cultuur
-
Blz. 371
Taakvelden thema Cultuur
-
Blz. 372
Thema VIII – Welzijn
-
Blz. 373
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 374
VIII.a. De inzet van vrijwilligers en het sociale netwerk is onderdeel van het normale leven (MD03, IBK BE7).
-
Blz. 375
VIII.a.1. We versterken het netwerk rondom vrijwilligers en vrijwilligersorganisaties.
-
Blz. 376
VIII.a.2. We ontwikkelen het vrijwilligersplatform verder door naar aanleiding van de evaluatie uit 2021.
-
Blz. 377
VIII.b. Versterken van de sociale basis (MD03, IBK BE9).
-
Blz. 378
VIII.b.1. We zorgen dat Veens Welzijn de sociale basis versterkt door haar aanbod op de vier pijlers: sociale leefbaarheid, vrijwilligers, opvoeden en opgroeien en langer thuis.
-
Blz. 379
VIII.b.2. We promoten het Sociaal Startpunt en de netwerk-app.
-
Blz. 380
VIII.b.3. Daar waar hiaten in de collectieve algemene voorzieningen worden gesignaleerd, kijken we hoe de sociale basis hierop kan inspelen.
-
Blz. 381
VIII.b.4. In 2022 verbindt Veens Welzijn de partners in de sociale basis met de focus op sport en ondernemers.
-
Blz. 382
VIII.b.5. In 2022 is de regeling voor het instellen van het innovatiefonds voor het versterken van de sociale basis vastgesteld.
-
Blz. 383
VIII.c. Veenendalers nemen verantwoordelijkheid voor eigen zelfredzaamheid en eigen kwetsbaarheid, passend bij de levensfase (MD1, IBK BE1).
-
Blz. 384
VIII.c.1. In het contact met de inwoners sturen we nadrukkelijker op en/of stimuleren we de inwoners om op zoek te gaan naar oplossingen binnen hun eigen mogelijkheden, hun sociaal netwerk en de sociale basis.
-
Blz. 385
VIII.c.2. Herijking van de Lokale Inclusie Agenda.
-
Blz. 386
Algemeen Welzijn
-
Blz. 387
Beleidsindicatoren Welzijn
-
Blz. 388
Verbonden partijen Welzijn
-
Blz. 389
Beleid gerelateerd aan thema Welzijn
-
Blz. 390
Taakvelden thema Welzijn
-
Blz. 391
PROGRAMMA 4 – BURGER EN BESTUUR
-
Blz. 392
Visie Burger en bestuur
-
Blz. 393
Thema’s Burger en bestuur
-
Blz. 394
Financiën Burger en bestuur
-
Blz. 395
Actuele ontwikkelingen Burger en bestuur
-
Blz. 396
Thema I – Dienstverlening (extern)
-
Blz. 397
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 398
I.a. De eerstelijns dienstverlening is klant-, service- en oplossingsgericht, waardoor er balans is tussen efficiënte inrichting en klantbeleving.
-
Blz. 399
I.a.1. Jaarlijks worden balie en telefonie gemeten op bereikbaarheid (telefonie), toegankelijkheid (balie, o.a. openingstijden), middels een klanttevredenheidsonderzoek.
-
Blz. 400
I.a.2. Signalen die voortkomen uit onderzoeken of rechtstreeks van klanten oppakken om de dienstverlening blijvend te optimaliseren.
-
Blz. 401
I.a.3. Meten klantwaardering door middel van o.a. dashboard, klanttevredenheids- of CES-onderzoeken.
-
Blz. 402
I.a.4. Innovatieve service aanbieden aan onze klanten via digitaal loket, de balie en telefonie (particulieren, bedrijven en instellingen).
-
Blz. 403
I.b. We streven naar steeds meer zelfregie voor de klant om zijn zaken met de gemeente (digitaal) zelf te kunnen regelen.
-
Blz. 404
I.b.1. Meten van gebruik webformulieren.
-
Blz. 405
Algemeen Dienstverlening (extern)
-
Blz. 406
Beleidsindicatoren Dienstverlening (extern)
-
Blz. 407
Verbonden partijen Dienstverlening (extern)
-
Blz. 408
Beleid gerelateerd aan thema Dienstverlening (extern)
-
Blz. 409
Taakvelden thema Dienstverlening (extern)
-
Blz. 410
Thema II – Burger en samenwerking
-
Blz. 411
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 412
II.a. Veenendaal zet zich (ook) in 2022 in voor de verdere ontwikkeling van de regio Foodvalley.
-
Blz. 413
II.a.1. Veenendaal levert een (ambtelijke) bijdrage aan het in de tweede helft van 2021 en in 2022 binnen de regio invulling geven aan de Regiodeal Foodvalley.
-
Blz. 414
II.a.2. Eind 2020 is de geactualiseerde Strategische Agenda Foodvalley 2020 – 2025 vastgesteld. De komende jaren wordt in Triple Helix-verband vorm gegeven aan de uitvoering van deze Strategische Agenda. Veenendaal levert hieraan zijn bijdrage.
-
Blz. 415
II.a.3. Als onderdeel van de gemeenschappelijke regeling geeft Veenendaal mede invulling aan de overheidsgeleding van de Triple Helix regio Foodvalley (3 O’s: overheid, onderwijs, ondernemingen).
-
Blz. 416
II.b. Vanuit organisatie en bestuur is doorlopende aandacht voor bestuursstijl en bestuurscultuur.
-
Blz. 417
II.b.1. Wij geven blijvend aandacht aan participatie door inwoners, bedrijven en instellingen bij de voorbereiding van beleid en activiteiten te betrekken. In 2022 geven we daar concrete invulling aan bij onder andere Omgevingsvisie, -plan, etc.
-
Blz. 418
II.c. Veenendaal is een betrouwbare samenwerkingspartner.
-
Blz. 419
II.c.1. We geven blijvend invulling aan de scharnierfunctie van Veenendaal in de Regio FoodValley en tussen de provincies Utrecht en Gelderland.
-
Blz. 420
II.c.2. We richten ons op Renswoude en Rhenen, maar zeker ook op de andere (buur)gemeenten zoals Ede, Wageningen, Woudenberg en Scherpenzeel.
-
Blz. 421
II.d. Adequate sturing en controle ten aanzien van verbonden partijen waarin de gemeente Veenendaal deelneemt.
-
Blz. 422
II.d.1. De door de gemeenteraad vastgestelde Kadernota Verbonden partijen wordt gelijk voorgaande jaren ook in 2021 gemonitord en zo nodig geactualiseerd.
-
Blz. 423
Algemeen Burger en samenwerking
-
Blz. 424
Beleidsindicatoren Burger en samenwerking
-
Blz. 425
Verbonden partijen Burger en samenwerking
-
Blz. 426
Beleid gerelateerd aan thema Burger en samenwerking
-
Blz. 427
Taakvelden thema Burger en samenwerking
-
Blz. 428
Thema III – Veiligheid samenleving
-
Blz. 429
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 430
III.a. Inwoners/ondernemers zijn zich bewust van cybercriminaliteit en nemen voldoende maatregelen om dit te verminderen.
-
Blz. 431
III.a.1. Inzetten op preventie en bewustwording van de digitale dreiging naar bewoners, ondernemers en het maatschappelijk middenveld.
-
Blz. 432
III.a.2. Het bevorderen van een goede registratie waardoor de zichtbaarheid wordt vergroot en opsporing meer prioriteit krijgt.
-
Blz. 433
III.a.3. We sluiten aan bij landelijke en regionale initiatieven met als doel de cyberweerbaarheid te vergroten.
-
Blz. 434
III.b. In 2022 als 1 overheid de vervolgstap maken naar een effectieve aanpak van ondermijnende criminaliteit in Veenendaal.
-
Blz. 435
III.b.1. Inzicht krijgen in ondermijnende activiteiten en de factoren die het voor criminelen aantrekkelijk maken zich te vestigen.
-
Blz. 436
III.b.2. Intensiveren van de samenwerking met 4 Heuvelruggemeenten waardoor we criminele samenwerkingsverbanden aanpakken en als 1 overheid naar buiten treden.
-
Blz. 437
III.b.3. Zorgen dat het instrumentarium voor de aanpak van ondermijning en drugsproblematiek op orde is. Hiervoor nieuwe wetgeving (bijv. Bibob) implementeren, handhaven en uitvoeren o.a. door integrale controles.
-
Blz. 438
III.b.4. Bestuurlijke, maatschappelijke weerbaarheid vergroten door (daar waar mogelijk samen met de andere 4 heuvelruggemeenten) bijeenkomsten en trainingen te organiseren.
-
Blz. 439
III.b.5. Specifiek voor het onderwerp drugs zetten we ook voorlichting in gericht op jongeren met betrekking tot gebruik en handel en ontwikkelen we interventies om te zorgen dat jongeren stoppen met de handel in drugs.
-
Blz. 440
III.c. De kans op High Impact Crime (woninginbraken, overvallen, snel-, of plof- en ramkraken) in Veenendaal verminderen.
-
Blz. 441
III.c.1. De meldingsbereidheid en de heterdaadkans vergroten door het stimuleren van burgerparticipatie (bijvoorbeeld Burgernet en Whatsappbuurtpreventie voor criminaliteit en het bekendmaken van de meldcode voor huiselijk geweld).
-
Blz. 442
III.c.2. Inventariseren van risicolocaties voor straatovervallen, ram-, plof- en snelkraken en uitvoeren van gerichte maatregelen op deze locaties.
-
Blz. 443
III.c.3. Ondernemers en personeel bewust maken van hun veiligheidssituatie door training en bijeenkomsten en de nazorg overvalscan bij getroffen ondernemers aanbieden.
-
Blz. 444
III.c.4. Voorkomen van heling door ondernemers te wijzen op hun verantwoordelijkheden en door de handhaving van het Digitaal opkopersregister (DOR).
-
Blz. 445
III.c.5.Het verbeteren van een integrale persoonsgerichte aanpak van de daders van HIC (high impact crime) door het inzetten van het bestuursrechtelijke instrumentarium.
-
Blz. 446
III.d. In de samenleving is er begrip voor elkaar en tolerantie waarbij er geen plek is voor extreem gedachtegoed en parallelle samenlevingen.
-
Blz. 447
III.d.1. Netwerken in de samenleving versterken met als doel om polarisatie te signaleren en tegen te gaan.
-
Blz. 448
III.d.2. Samen met partners ontwikkelen we interventies om extreem gedachtegoed en het creëren van parallelle samenlevingen aan te pakken. We volgen daarbij 3 sporen: 1) Gesprek & dialoog, 2) Confronteren & aanspreken en 3) Verstoren & handhaven.
-
Blz. 449
Algemeen Veiligheid samenleving
-
Blz. 450
Beleidsindicatoren Veiligheid samenleving
-
Blz. 451
Verbonden partijen Veiligheid samenleving
-
Blz. 452
Beleid gerelateerd aan thema Veiligheid samenleving
-
Blz. 453
Taakvelden thema Veiligheid samenleving
-
Blz. 454
PROGRAMMA 5 – ALGEMENE DEKKINGSMIDDELEN EN ONVOORZIEN
-
Blz. 455
Visie Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien
-
Blz. 456
Thema’s Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien
-
Blz. 457
Financiën Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien
-
Blz. 458
Actuele ontwikkelingen Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien
-
Blz. 459
Thema I – Treasury
-
Blz. 460
Algemeen Treasury
-
Blz. 461
Taakvelden thema Treasury
-
Blz. 462
Thema II- OZB en belastingen overige
-
Blz. 463
Beleidsindicatoren OZB en belastingen overige
-
Blz. 464
Taakvelden thema OZB en belastingen overige
-
Blz. 465
Thema III - Uitkeringen en gemeentefonds en algemeen
-
Blz. 466
Taakvelden thema Uitkeringen en gemeentefonds en algemeen
-
Blz. 467
PROGRAMMA 6 – BEDRIJFSVOERING
-
Blz. 468
Visie Bedrijfsvoering
-
Blz. 469
Thema’s Bedrijfsvoering
-
Blz. 470
Financiën Bedrijfsvoering
-
Blz. 471
Actuele ontwikkelingen Bedrijfsvoering
-
Blz. 472
Thema I – Dienstverlening (intern)
-
Blz. 473
Algemeen Dienstverlening (intern)
-
Blz. 474
Taakvelden thema Dienstverlening (intern)
-
Blz. 475
Thema II – Security & informatiebeveiliging
-
Blz. 476
Algemeen Security & informatiebeveiliging
-
Blz. 477
Taakvelden thema Security & informatiebeveiliging
-
Blz. 478
Thema III – Middelen
-
Blz. 479
Taakvelden thema Middelen
-
Blz. 480
Thema IV - Advisering en detachering
-
Blz. 481
Taakvelden thema Advisering en detachering
-
Blz. 482
Thema V - Bedrijfsvoering algemeen
-
Blz. 483
Algemeen bedrijfsvoering algemeen
-
Blz. 484
Beleidsindicatoren Bedrijfsvoering algemeen
-
Blz. 485
Taakvelden thema Bedrijfsvoering algemeen
-
Blz. 486
PARAGRAFEN
-
Blz. 487
A. Weerstandsvermogen en risicobeheersing
-
Blz. 488
A. Weerstandsvermogen en risicobeheersing
-
Blz. 489
B. Onderhoud Kapitaalgoederen
-
Blz. 490
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 491
II.g. Een vastgoedportefeuille in bezit die aansluit op de vraag vanuit beleid; het faciliteren van maatschappelijk activiteiten, stedelijke ontwikkeling en eigen bedrijfsvoering huisvesten.
-
Blz. 492
II.g.1. De acties uitvoeren die in het Portefeuilleplan zijn gesteld (afstoten, aankopen, huren etc).
-
Blz. 493
II.h. De (technische) kwaliteit van onze portefeuille voldoet aan onze criteria.
-
Blz. 494
II.h.1. Al het vastgoed wordt in stand gehouden op kwaliteitsniveau 3 van de NEN 2767.
-
Blz. 495
II.h.2. Het publieksgedeelte van het gemeentehuis wordt in standgehouden op kwaliteitsniveau 2 van de NEN 2767.
-
Blz. 496
II.h.3. Vastgoed met een exploitatieperiode korter dan 5 jaar wordt in standgehouden op kwaliteitsniveau 4 van de NEN 2767.
-
Blz. 497
II.i. De Gemeente Veenendaal draagt met het verduurzamen van de eigen vastgoedportefeuille bij aan de doelstellingen uit het ENV-programma voor 2022-2025.
-
Blz. 498
II.i.1. We behouden de CO2-Prestatieladdercertificering van de gemeentelijke organisatie door continu te verbeteren.
-
Blz. 499
II.i.2. We implementeren de routekaart verduurzaming gemeentelijk vastgoed.
-
Blz. 500
II.j. De kosten van de portefeuille zijn in 2022 in balans met de opbrengsten.
-
Blz. 501
II.j.1. Instrumenten inzetten zoals; kostprijsdekkende huursystematiek.
-
Blz. 502
II.k. De algemene begraafplaats en het rouwcentrum worden in 2022 volgens de kwaliteitsnormen onderhouden.
-
Blz. 503
II.k.1. We beheren de algemene begraafplaats op A-niveau.
-
Blz. 504
II.k.2. We beheren het rouwcentrum op kwaliteitsniveau 3 volgens NEN 2767.
-
Blz. 505
B. Onderhoud Kapitaalgoederen
-
Blz. 506
Beleid gerelateerd aan thema
-
Blz. 507
C. Financiering
-
Blz. 508
C. Financiering
-
Blz. 509
D. Bedrijfsvoering
-
Blz. 510
D. Bedrijfsvoering
-
Blz. 511
E. Verbonden partijen
-
Blz. 512
E. Verbonden partijen
-
Blz. 513
Regio Foodvalley
-
Blz. 514
Veiligheidsregio Utrecht (VRU)
-
Blz. 515
Sociale werkvoorziening Zuid-Oost Utrecht (IW4)
-
Blz. 516
Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst Regio Utrecht (GGDrU)
-
Blz. 517
Afvalverwijdering Utrecht (AVU)
-
Blz. 518
Omgevingsdienst Regio Utrecht (ODRU)
-
Blz. 519
Bedrijfsvoeringsorganisatie Valleihopper (BVO)
-
Blz. 520
Ontwikkelingsbedrijf Veenendaal-Oost BV (OVO)
-
Blz. 521
Duurzame Energie Veenendaal-oost BV (DEVO)
-
Blz. 522
Vitens NV
-
Blz. 523
Bank Nederlandse Gemeenten NV (BNG)
-
Blz. 524
Afvalcombinatie De Vallei NV (ACV)
-
Blz. 525
Centrum Jeugd en Gezin Veenendaal (CJG)
-
Blz. 526
Stichting Ontmoetingshuis
-
Blz. 527
Stichting Veens Welzijn
-
Blz. 528
Parkeervoorzieningen (Tricotage en Arie van Hensbergen)
-
Blz. 529
F. Grondbeleid
-
Blz. 530
Grondbeleid
-
Blz. 531
G. Lokale heffingen
-
Blz. 532
Lokale heffingen
-
Blz. 533
BIJLAGEN
-
Blz. 534
1. MIP
-
Blz. 535
MIP
-
Blz. 536
2. Geraamde baten en lasten
-
Blz. 537
Geraamde baten en lasten
-
Blz. 538
3. Geprognosticeerde balans
-
Blz. 539
Geprognosticeerde balans
-
Blz. 540
4. Staat van incidentele baten en lasten 2022-2025
-
Blz. 541
Staat van incidentele baten en lasten 2022-2025
-
Blz. 542
5. Staat van reserves en voorzieningen
-
Blz. 543
Staat van reserves en voorzieningen
-
Inhoud Inspanningen/acties
-
Zoeken
-
Publicatie bijlagen
-
Contact
-
PrivacyStatement
-
Sitemap