Naar hoofdinhoud
Publicaties
>
Programmabegroting 2022
>
Inhoud Inspanningen/acties
Verberg navigatie
Toon navigatie
Standaard contrast
Hoog contrast
Bijlagen
Home
Programma’s
Inleiding
Financieel kader
Opgaven en opgavegericht werken
Programmaplan
PROGRAMMA 1 – FYSIEKE LEEFOMGEVING
PROGRAMMA 2 – ECONOMIE, WERK EN ONTWIKKELING
PROGRAMMA 3 – SOCIALE LEEFOMGEVING
PROGRAMMA 4 – BURGER EN BESTUUR
PROGRAMMA 5 – ALGEMENE DEKKINGSMIDDELEN EN ONVOORZIEN
PROGRAMMA 6 – BEDRIJFSVOERING
PARAGRAFEN
BIJLAGEN
Inhoud Inspanningen/acties
Home
Programma’s
Inleiding
Financieel kader
Opgaven en opgavegericht werken
Programmaplan
PROGRAMMA 1 – FYSIEKE LEEFOMGEVING
PROGRAMMA 2 – ECONOMIE, WERK EN ONTWIKKELING
PROGRAMMA 3 – SOCIALE LEEFOMGEVING
PROGRAMMA 4 – BURGER EN BESTUUR
PROGRAMMA 5 – ALGEMENE DEKKINGSMIDDELEN EN ONVOORZIEN
PROGRAMMA 6 – BEDRIJFSVOERING
PARAGRAFEN
BIJLAGEN
Inhoud Inspanningen/acties
Tonen
Inhoud Inspanningen/acties (223)
1. In 2022 stelt de gemeenteraad het Omgevingsplan deel I vast.
1. We gaan door met goedlopende projecten om onze inwoners gemeentebreed te ondersteunen in aanpak van de eigen woning en/of bij gedragsverandering en breiden deze aanpak uit. Daarbij richten we ons sterk op communicatie en bewustwording.
1. We werken nauw samen met interne en externe belanghebbenden, om de doelstellingen van het programma Energieneutraal Veenendaal in samenhang met de opgaves van de gemeente te realiseren.
2. In 2022 en volgende jaren wordt bij de totstandkoming van het omgevingsplan en de uitvoering daarvan invulling gegeven aan participatie door samenleving en andere stakeholders.
2. We maken energietransitie en specifiek de warmtetransitie integraal onderdeel van gebiedsvisies voor (in ieder geval) het Franse Gat en het Ambacht, waarbij de plannen optellen naar gemiddeld 25% aardgasreductie in 2030.
2. We werken op strategisch niveau aan de communicatie over de energietransitie in Veenendaal.
3. De organisatie is zodanig ingericht dat vanaf 1 juli 2022 de Omgevingswet adequaat uitgevoerd kan worden.
3. We richten een coalitie op van ambassadeursbedrijven op het gebied van energietransitie in Veenendaal.
3. Wij geven uitwerking aan de opdracht om als regio een deel van de landelijke energiedoelstelling voor 2030 en 2050 te realiseren door in Regio Foodvalley samen te werken (onder meer) aan een Regionale Energie Strategie.
4. We stellen in de periode 2022-2025 buurtuitvoeringsplannen op voor de 7 buurten/bedrijventerreinen die benoemd zijn in de Transitievisie Warmte, optellend naar gemiddeld 40% aardgasreductie in 2030.
5. We stimuleren en realiseren innovaties op het gebied van energieneutraal wonen en werken.
6. We verrichten onderzoek, ontwikkelen beleidsinstrumenten en starten projecten op om gemeentebreed regie te voeren op de energietransitie.
7. We versterken bewustwording bij bedrijven door versterking van het energieloket voor bedrijven en met inzet van diverse communicatie-instrumenten.
8. We versterken het energietoezicht bij bedrijven en maatschappelijke instellingen.
I.a.1. Integrale afweging tussen alle onderwerpen die ruimte vragen waarbij een zorgvuldige afweging van de belangen plaatsvindt.
I.a.1. Jaarlijks worden balie en telefonie gemeten op bereikbaarheid (telefonie), toegankelijkheid (balie, o.a. openingstijden), middels een klanttevredenheidsonderzoek.
I.a.1. Samen met de regio Foodvalley bouwen we de bestaande werkplaatsen verder uit;
I.a.1. We geven in 2022 uitvoering aan het rechtmatigheidsplan sociaal domein.
I.a.2. In samenwerking met de regio Foodvalley voegen we het thema Waterstof toe aan de werkplaatsen;
I.a.2. Kosten voor ruimtelijke investeringen en eigen plankosten aan derden doorberekenen.
I.a.2. Signalen die voortkomen uit onderzoeken of rechtstreeks van klanten oppakken om de dienstverlening blijvend te optimaliseren.
I.a.3. Goede beheersing van actieve, gemeentelijke grondexploitaties.
I.a.3. In samenwerking met de regio Foodvalley zetten we een werkplaats Industrie – kunststoffen op;
I.a.3. Meten klantwaardering door middel van o.a. dashboard, klanttevredenheids- of CES-onderzoeken.
I.a.4. Actueel ruimtelijk beleid voortzetten en uitvoeren.
I.a.4. Innovatieve service aanbieden aan onze klanten via digitaal loket, de balie en telefonie (particulieren, bedrijven en instellingen).
I.a.4. Samen met de regio Foodvalley werken we aan een Proeftuin Voedselverspilling;
I.a.5. In samenwerking met alle partijen binnen de regio Foodvalley breiden we het aantal partners uit;
I.a.5. Als voorbereiding op de invoering van de Omgevingswet stellen we het omgevingsplan deel 1 in ontwerp vast.
I.a.6. In samenwerking met hogescholen en universiteiten ondersteunen we Onderzoeks- en onderwijsprojecten;
I.a.7. In samenwerking met de regio Foodvalley werken we samen met het Circles programma en beide provincies;
I.a.8. Samen met de regio Foodvalley creëren we een Onderwijs & onderzoeksloket voor o.a. praktijkstages en onderzoeksprojecten Circulaire Economie;
I.a.9. In samenwerking met de regio Foodvalley geven we Webinars voor ondernemers die willen starten met Circulaire Economie;
I.b.1. De komende jaren met name op inbreidingslocaties de juiste typen woningen neer te zetten.
I.b.1. Meten van gebruik webformulieren.
I.b.1. We realiseren een jaarlijkse toename van de werkgelegenheid op basis van het aantal arbeidsplaatsen in vergelijking met het voorgaande jaar.
I.b.1. We realiseren een structurele inbedding van het maatwerkbudget voor 2022 e.v.
I.b.2. Anticiperen op demografische en economische ontwikkelingen door het nieuwe woonbeleid in de Omgevingswet. In het woonbeleid wordt vastgelegd welke typen woningen er toegevoegd worden als de kans zich voordoet.
I.b.2. Stimuleren en faciliteren (startend) ondernemerschap door organiseren startersevent, ondernemersschool, gerichte informatie aanbieden over startend ondernemen, aanbieden startpunt.
I.c.1. Aanpak van enkele grote leegstaande kantoorpanden (meer dan 1.500 m2) samen met Ontwikkelingsmaatschappij Utrecht (OMU).
I.c.1. Het cultuurhistorisch erfgoed wat er is behouden door subsidie voor onderhoud te verstrekken.
I.c.1. Verhoging van 25% van het aantal ondernemers dat is aangesloten bij de minimaregelingen t.o.v. 2020.
I.c.2. Door regelmatig in gesprek te blijven met de kantorenmarkt werken aan behoud van een leegstandscijfer voor kantoren < 10%.
I.c.3. Uitvoering acties acquisitieplan.
I.c.4. We zorgen voor intensivering/revitalisering en vergroening bedrijventerreinen samen met Ontwikkelingsmaatschappij Utrecht (OMU).
I.c.5. Uitvoeren acties project Ondernemersdienstverlening op basis van een bijgesteld plan van aanpak MKB.
I.c.6. Faciliteren, organiseren en stimuleren van evenementen gericht op kennisuitwisseling, netwerken en profilering.
I.c.7. We geven uitvoering aan het programma ICT Campus met het creëren van een aantrekkelijk ICT-vestigingsklimaat.
I.c.8. We geven uitvoering aan het programma Vitale Binnenstad.
I.d.1. Via promotiefilms over Veenendaal willen wij Veenendaal op een interactieve manier onder de aandacht brengen bij werknemers en werkgevers. Daarnaast wordt het Merk Veenendaal #ditisVeenendaal volop ingezet in media.
I.d.1. We zetten in op het in 50% van de aanmeldingen sneller tot stand brengen van minnelijke schuldregelingen en het voorkomen van uitval uit de schuldenregeling.
I.d.2. We implementeren Vroegsignalering in het eerste kwartaal 2022.
I.e.1. Aanbieden van financiële educatie en voorlichting op scholen.
I.e.1. Inzet instrument reclamebelasting om collectieve activiteiten te organiseren ten behoeve van de ondernemers op de bedrijventerreinen.
I.e.2. Aanbieden van financiële educatie en voorlichting voor volwassenen.
I.e.2. In het kernwinkelgebied is een Bedrijveninvesteringszone (BIZ) van kracht ten behoeve van de marketing, promotie en overige collectieve activiteiten in de binnenstad.
I.e.3. Samen met politie, brandweer en georganiseerd bedrijfsleven uitvoering geven aan KVO-Bedrijventerreinen, KVO-Centrum en KVO-Bruïneplein. Enquête uitvoeren en KVOB-score bijhouden.
I.f.1. We werken met hogescholen en ICT-bedrijven om Hbo’ers om te scholen tot IT-talenten.
I.f.2. We faciliteren zowel starters in de ICT als ook bestaande bedrijven die willen doorgroeien.
I.f.3. We werven gerichter en werken aan uitbreiding van ICT-bedrijfsvestigingen in Veenendaal met meer ICT-banen.
I.f.4. We creëren een beter innovatief klimaat bij bedrijven in de regio door de digitale volwassenheid te vergroten en hoogwaardige ICT-kennis te koppelen met hoogwaardige domeinkennis op het gebied van agro/food.
I.g.1. In 2022 worden er activiteiten georganiseerd die bijdragen aan de integrale benadering in het Sociaal Domein.
I.g.1. We werken aan het strategische doel: Veenendaal heeft een complete binnenstad die divers is met meer functies (De Complete Binnenstad).
I.g.2. We werken aan het strategische doel: Veenendaal heeft een toegankelijke binnenstad die alle (verkeer)gebruikers en functies een plek biedt (De Toegankelijke Binnenstad).
I.g.3. We werken aan het strategische doel: De groene en duurzame binnenstad speelt in op klimaatverandering en voegt verblijfskwaliteit en beleving toe aan de binnenstad (De Groene en Duurzame Binnenstad).
I.g.4. We werken aan het strategische doel: Veenendaal heeft een innovatieve binnenstad waarbij door digitalisering de binnenstad slimmer, duurzamer en aantrekkelijker wordt voor bezoekers (De Innovatieve Binnenstad).
I.g.5. We werken aan het strategische doel: Veenendaal heeft een goed georganiseerde binnenstad die centraal aangestuurd wordt en heeft een krachtige uitvoeringsorganisatie (De Goed Georganiseerde Binnenstad).
II.a.1. Eind 2022 is er een vereenvoudiging en verbetering gerealiseerd in de doorlopende lijn van arbeidsparticipatie.
II.a.1. Kansen en mogelijkheden in kaart brengen en het beleidskader doorontwikkelen.
II.a.1. Veenendaal levert een (ambtelijke) bijdrage aan het in de tweede helft van 2021 en in 2022 binnen de regio invulling geven aan de Regiodeal Foodvalley.
II.a.1. We houden bij het onderhoud en aanpassingen in de openbare ruimte rekening met de wensen van de inwoners.
II.a.2. Eind 2020 is de geactualiseerde Strategische Agenda Foodvalley 2020 – 2025 vastgesteld. De komende jaren wordt in Triple Helix-verband vorm gegeven aan de uitvoering van deze Strategische Agenda. Veenendaal levert hieraan zijn bijdrage.
II.a.2. Na realisatie projecten evalueren we samen met bewoners het resultaat en proces en stellen indien nodig het werkproces of resultaat bij.
II.a.2. We realiseren in 2022 de kwantitatieve doelstellingen m.b.t. de Participatiewet (in- en uitstroom).
II.a.2. We zetten Veenendaal op de kaart via het Merk Veenendaal.
II.a.3. Als onderdeel van de gemeenschappelijke regeling geeft Veenendaal mede invulling aan de overheidsgeleding van de Triple Helix regio Foodvalley (3 O’s: overheid, onderwijs, ondernemingen).
II.a.3. In 2022 evalueren we het transitieplan IW4 2019-2021.
II.b.1. Deelname Routebureau.
II.b.1. We werken aan bewustwording van verduurzamen van mobiliteitsgedrag.
II.b.1. We werken regionaal samen met als doel de samenwerking tussen onderwijs en arbeidsmarkt verder te verstevigen.
II.b.1. Wij geven blijvend aandacht aan participatie door inwoners, bedrijven en instellingen bij de voorbereiding van beleid en activiteiten te betrekken. In 2022 geven we daar concrete invulling aan bij onder andere Omgevingsvisie, -plan, etc.
II.b.2. Deelname Regionaal Bureau voor Toerisme (RBT) Heuvelrug & Vallei.
II.b.2. We zorgen dat het omgevingsbeleid (Omgevingsvisie, -programma's en -plan) in lijn is met de ambities voor duurzame mobiliteit.
II.b.3. Uitvoering routes en paden samen met gemeenten uit voormalige recreatieschap.
II.b.3. We faciliteren elektrisch rijden.
II.b.4. Samen met Rhenen geven we uitvoering aan Club Kwintelooijen.
II.b.4.We stimuleren doorontwikkeling van waterstofmobiliteit.
II.b.5. We stimuleren en realiseren innovaties op het gebied van energieneutraal verkeer & energieneutrale mobiliteit
II.c.1. We begeleiden meer inburgeringsplichtigen naar taallessen op B1 niveau.
II.c.1. We geven blijvend invulling aan de scharnierfunctie van Veenendaal in de Regio FoodValley en tussen de provincies Utrecht en Gelderland.
II.c.1. We voeren stimuleringsacties uit voor het klimaatadaptief inrichten van particulier terrein, we streven hierbij naar het afkoppelen van 200 bestaande panden en het vergroenen/ontstenen van particulier terrein.
II.c.1. We werken aan het aansluiten van Veenendaal op het landelijke wandelknooppuntennetwerk.
II.c.2. We richten een overkoepelend multidisciplinair team in t.b.v. de regie op het inburgeringsproces.
II.c.2. We richten ons op Renswoude en Rhenen, maar zeker ook op de andere (buur)gemeenten zoals Ede, Wageningen, Woudenberg en Scherpenzeel.
II.c.2. We werken samen met de gemeente Rhenen aan het verruimen van de gebruiksmogelijkheden en aantrekken van nieuwe doelgroepen op recreatieterrein Kwintelooijen.
II.c.2. Wij geven verder vorm aan de uitvoering van het plan van aanpak voor het ontstenen van de openbare ruimte van Veenendaal.
II.c.3. Profileren Veenendaal door het beter op de kaart zetten van de Grebbelinie.
II.c.4. Stimuleren ontwikkeling aantrekkelijke wandel- en fietsroutes via groenstructuren en (historische) waterlopen.
II.d.1 Het evenementenbeleid actualiseren en waar nodig vernieuwen, waarbij door middel van participatie inzicht wordt verkregen in de wensen en behoeftes vanuit de samenleving.
II.d.1. De door de gemeenteraad vastgestelde Kadernota Verbonden partijen wordt gelijk voorgaande jaren ook in 2021 gemonitord en zo nodig geactualiseerd.
II.d.1. De gf+e inzameling bij hoogbouw wordt voortgezet.
II.d.2 Proberen een beter begrip van en voor het aspect ‘geluid’ te krijgen door tijdens één van de muziekevenementen een geluidstest te doen met een afvaardiging van onze bevolking en raad.
II.d.2. Wij voeren het uitvoeringsprogramma van het afvalbeleidsplan uit.
II.d.3 De uitkomsten van de Projecten herinrichting Stadspark en herinrichting Duivenwal mee te nemen voor (de aanpassing van) de locaties voor evenementen.
II.e.1. Circulariteit vormt een belangrijk onderdeel in de projecten.
II.f.1. We onderzoeken en realiseren opwek van duurzame energie in de openbare ruimte.
II.f.2. We nemen meer CO2 op door vergroening van Veenendaal.
II.g.1. Acties uit het verkeersveiligheidsprogramma (dat in 2021 nog moet worden vastgesteld) uitvoeren.
II.g.1. De acties uitvoeren die in het Portefeuilleplan zijn gesteld (afstoten, aankopen, huren etc).
II.h.1. Al het vastgoed wordt in stand gehouden op kwaliteitsniveau 3 van de NEN 2767.
II.h.1. Eind 2022 zijn 9 van de 15 Data Top-15 items op orde.
II.h.2. Het publieksgedeelte van het gemeentehuis wordt in standgehouden op kwaliteitsniveau 2 van de NEN 2767.
II.h.3. Vastgoed met een exploitatieperiode korter dan 5 jaar wordt in standgehouden op kwaliteitsniveau 4 van de NEN 2767.
II.i.1. We behouden de CO2-Prestatieladdercertificering van de gemeentelijke organisatie door continu te verbeteren.
II.i.2. We implementeren de routekaart verduurzaming gemeentelijk vastgoed.
II.j.1. Instrumenten inzetten zoals; kostprijsdekkende huursystematiek.
II.k.1. We beheren de algemene begraafplaats op A-niveau.
II.k.2. We beheren het rouwcentrum op kwaliteitsniveau 3 volgens NEN 2767.
III.a.1. Inzetten op preventie en bewustwording van de digitale dreiging naar bewoners, ondernemers en het maatschappelijk middenveld.
III.a.1. Stimuleren van een actieve rol van zorgaanbieders in het proces van herindicatie, specifiek gericht op het toekomstperspectief van hun cliënten.
III.a.1.We gaan in 2022 verder met het stimuleren en faciliteren van bewonersinitiatieven in de buurt, o.a. door de PR-campagne verbeter je wijk, (fysiek) loket in iedere wijk, de wijknieuwsbrieven en vermelden van initiatieven op social media.
III.a.2. Evalueren van de huidige inkoop van immateriële ondersteuningstaken en daarin de mogelijkheden van de Wet Maatschappelijk Verantwoord Inkomen Jeugdwet en Wmo benutten.
III.a.2. Het bevorderen van een goede registratie waardoor de zichtbaarheid wordt vergroot en opsporing meer prioriteit krijgt.
III.a.2. We gaan in 2022 werken met het participatietool: Open Stad. Op dit platform kunnen bewonersinitiatieven worden vermeld.
III.a.3. De accountgesprekken met de belangrijkste Wmo- zorgaanbieders van begeleiding en schoonmaakondersteuning worden structureel gevoerd en gebaseerd op tevoren vastgestelde criteria en data.
III.a.3. We sluiten aan bij landelijke en regionale initiatieven met als doel de cyberweerbaarheid te vergroten.
III.b.1. Inzicht krijgen in ondermijnende activiteiten en de factoren die het voor criminelen aantrekkelijk maken zich te vestigen.
III.b.1. We gaan in 2022 verder met het stimuleren en faciliteren van burgerparticipatie op het gebied van schoon, heel, leefbaarheid en toegankelijkheid in de buurt.
III.b.1. We zijn in het sociaal domein eind 2022 in staat om beleid te baseren op beschikbare data door middel van een dashboard per beleidsveld.
III.b.2. We gaan in 2022 werken met het participatietool: Open Stad. Op dit platform kunnen burgerparticipatietrajecten worden vermeld.
III.b.2. Eind 2022 is er een integraal dashboard Sociaal Domein, inclusief kostenontwikkeling en begroting voor het gehele sociaal domein.
III.b.2. Intensiveren van de samenwerking met 4 Heuvelruggemeenten waardoor we criminele samenwerkingsverbanden aanpakken en als 1 overheid naar buiten treden.
III.b.3. Bij reconstructies en grote onderhoudswerkzaamheden inventariseren we met de inwoners de beperkingen die worden ervaren in de toegankelijkheid. Tijdens de werkzaamheden worden deze beperkingen zoveel mogelijk aangepakt.
III.b.3. Zorgen dat het instrumentarium voor de aanpak van ondermijning en drugsproblematiek op orde is. Hiervoor nieuwe wetgeving (bijv. Bibob) implementeren, handhaven en uitvoeren o.a. door integrale controles.
III.b.4. Bestuurlijke, maatschappelijke weerbaarheid vergroten door (daar waar mogelijk samen met de andere 4 heuvelruggemeenten) bijeenkomsten en trainingen te organiseren.
III.b.5. Specifiek voor het onderwerp drugs zetten we ook voorlichting in gericht op jongeren met betrekking tot gebruik en handel en ontwikkelen we interventies om te zorgen dat jongeren stoppen met de handel in drugs.
III.c.1. De meldingsbereidheid en de heterdaadkans vergroten door het stimuleren van burgerparticipatie (bijvoorbeeld Burgernet en Whatsappbuurtpreventie voor criminaliteit en het bekendmaken van de meldcode voor huiselijk geweld).
III.c.1. De wijkteams gaan samen met de inwoners de wijkinitiatieven en burgerparticipatietrajecten die vermeld staan in het wijkplan vormgeven.
III.c.1. Veenendaal voert per 1 januari 2022 zelf regie op inkoop en toegang voor Beschermd Wonen in Veenendaal en werkt daarbij samen met de gemeenten uit het centrumgemeentegebied Ede.
III.c.2. In 2022 wordt uitvoering gegeven aan pilots die bijdragen aan de invulling van het meerjarenplan lokale aanpak Van Beschermd Wonen naar Beschermd Thuis.
III.c.2. Inventariseren van risicolocaties voor straatovervallen, ram-, plof- en snelkraken en uitvoeren van gerichte maatregelen op deze locaties.
III.c.3. Ondernemers en personeel bewust maken van hun veiligheidssituatie door training en bijeenkomsten en de nazorg overvalscan bij getroffen ondernemers aanbieden.
III.c.4. Voorkomen van heling door ondernemers te wijzen op hun verantwoordelijkheden en door de handhaving van het Digitaal opkopersregister (DOR).
III.c.5.Het verbeteren van een integrale persoonsgerichte aanpak van de daders van HIC (high impact crime) door het inzetten van het bestuursrechtelijke instrumentarium.
III.d.1. Netwerken in de samenleving versterken met als doel om polarisatie te signaleren en tegen te gaan.
III.d.1. Veens Welzijn geeft ook in 2022 uitvoering aan de ondersteuning van mantelzorgers. Concrete afspraken hierover zijn vastgelegd in het jaarplan 2022.
III.d.2. Besluitvorming over het verruimen van het respijtzorgaanbod logeerzorg zodat mantelzorgers hun taken met beter welbevinden blijven uitvoeren.
III.d.2. Samen met partners ontwikkelen we interventies om extreem gedachtegoed en het creëren van parallelle samenlevingen aan te pakken. We volgen daarbij 3 sporen: 1) Gesprek & dialoog, 2) Confronteren & aanspreken en 3) Verstoren & handhaven.
III.d.3. De publiciteitscampagne richt zich op een nog nader te specificeren groep mantelzorgers.
III.e.1. Eind 2022 heeft het maximale aantal inwoners (zoals opgenomen in het GIDS-plan en uitvoeringsplan) geprofiteerd van de preventie-activiteiten.
III.e.2. We geven uitvoering aan het lokaal preventieakkoord Veenendaal.
III.e.3. We geven uitvoering aan interventies voor gezonde leefstijl met de door het Rijk - vanuit het Preventieakkoord- extra beschikbaar gestelde middelen.
III.e.4. In 2022 wordt gestart met het opstellen van een nieuw gezondheidsbeleid.
III.f.1 Eind 2022 is het netwerk voor de aanpak van huiselijk geweld en kindermishandeling doorontwikkeld en verder uitgebreid naar relevante organisaties of beroepsgroepen.
III.f.2. In 2022 werkt de geboortezorgketen in Veenendaal gestructureerd samen in het vroegtijdig signaleren en overdragen van opvoed-, financiële, woon- en/of gezondheidsvraagstukken bij toekomstige en jonge ouders.
III.f.3. In 2022 geven we invulling aan het uitvoeringsprogramma van de regiovisie ‘Voor een veilig Thuis’.
III.f.4. In 2022 voeren we de pilot Welzijn op Recept uit.
III.f.5. We zetten in op minimaal één erkende interventiemethode vanuit de Kansrijke Start.
III.f.6. We hebben afspraken met GGD-regio Utrecht / JGZ over de uitvoering van de Prenatale Huisbezoeken en vaccinatie Meningokokken.
III.g.1. Samen met Veens Welzijn ontwikkelen we aanbod om wachtenden op GGZ-behandeling te ondersteunen.
III.h.1. In 2022 realiseren we definitieve borging van het Advies en Meldpunt Verward.
III.h.2. We onderzoeken de mogelijkheden voor aansluiting bij de GGZ-pilot Buiten de lijntjes (Pro Persona, Iriszorg, Gelderse Vallei en gemeente Ede).
III.h.3. In 2022 verbeteren we de ketensamenwerking rond de zorg voor personen met verward gedrag.
III.i.1. De pilot 'VAK werk(t) voert in 2022 55 casussen uit waarbij combinaties gemaakt zijn tussen maatwerkvoorzieningen en algemene voorzieningen. (Innovatie in samenwerking met: Wmo-loket - sociale basis - Wmo-zorgaanbieders).
III.i.2. We onderzoeken de mogelijkheden van een vrij toegankelijke vorm van dagbesteding.
III.i.3. We onderzoeken hoe ondersteuning voor ouderen in een vroeg stadium integraal kan worden vormgegeven vanuit verschillende domeinen.
III.j.1. We onderzoeken mogelijke maatregelen om de kostenstijging van schoonmaakondersteuning te remmen, binnen de door de raad meegegeven kaders.
III.j.2. We werken aan het beperken van de instroom en waar mogelijk de doorstroming naar lichtere ondersteuning en/of de sociale basis.
III.j.3. We sturen op doorstroming naar de Wlz, daar waar de ondersteuning vanuit de Wmo niet meer toereikend is in relatie tot de hulpvraag van de cliënt.
In 2022 wordt de visie voor het stadspark inclusief omgeving (bijvoorbeeld de surfvijver), die in coproductie met de omgeving wordt vormgegeven, ter vaststelling aan de raad voorgelegd.
In juli 2020 is de Realisatieovereenkomst met TenneT gesloten. Naar verwachting zal de aanleg van de kabels in 2e kwartaal 2023 gaan starten.
IV.a.1. We versterken inkoop- en contractmanagement binnen het Sociaal Domein, waaronder de implementatie van (regionale) inkoopstrategie voor jeugdhulp.
IV.a.2. We werken met de belangrijkste jeugdhulpaanbieders en WMO-aanbieders Immaterieel aan het realiseren van de gewenste bewegingen in het IBK.
IV.b.1. In 2022 verkennen we samen met inwoners en partners de lokale ontwikkelbehoefte in het veiligheidsdomein en borgen we de benodigde (formatieve en professionele) ontwikkelruimte.
IV.b.2. We sluiten in 2022 aan bij regionale proeftuinen rond het opzetten van Veiligheidsteams en de samenwerking met lokale teams.
IV.b.3. Samen met onze stakeholders en uitvoeringspartners rondom veiligheid ontwikkelen we in 2022 één visie over het samenwerken aan veiligheid, die aansluit op landelijke ontwikkelingen.
IV.b.4. In 2022 borgen we de contractuele randvoorwaarden die onze veiligheidspartners in staat stellen zich doelmatig en efficiënt in te zetten ten behoeve van onze inwoners.
IV.b.5. In 2022 kunnen kinderen en/of ouders met echtscheidingsproblematiek laagdrempelig gebruik maken van diverse collectieve trainingen.
IV.b.6. In 2022 wordt de integrale samenwerking tussen CJG en JGZ versterkt om stagnatie in de ontwikkeling van kinderen vroegtijdig te signaleren en problemen waar mogelijk te voorkomen.
IV.c.1. Het CJG en de huisartsenpraktijken geven uitvoering aan de gemaakte samenwerkingsafspraken. In juni 2022 evalueren we deze samenwerking.
IV.d.1. In de prestatieafspraken met het CJG worden de volgende (aanvullende) maatregelen opgenomen gericht op: 1. Afremmen van de instroom; 2. Kaders en normen binnen het CJG; 3. Vergroten invloed op het logistieke proces bij aanbieders.
IV.e.1. Het CJG stuurt op casusniveau actief op het voorkomen van plaatsing van jeugdigen in residentiële voorzieningen (instellingsverblijf), bijvoorbeeld door de inzet van (intensieve) ambulante hulpvormen of pleegzorg.
IV.e.2. In 2022 is de nieuwe inkoopstrategie Verblijf vormgegeven waarbinnen wordt gestuurd op afschalen van verblijf. We volgen hiermee de ambities van de “beweging van nul”.
IV.f.1. In 2022 versterken we de samenhang tussen onderwijs en jeugdhulp. Zodat we doelmatig en met synergie aan opgaven werken.
IV.f.2. Eind 2022 is gewerkt aan een aantal inspanningen uit het regionaal uitvoeringsagenda Focusagenda Onderwijs-Jeugd regio Foodvalley.
Jaarlijks worden de grondexploitaties herzien en vastgesteld door de gemeenteraad bij het projectenboek.
Op basis van het besluit voor de ontwikkeling van een nieuwe kazerne en verplaatsing Wijkservice wordt hier in 2022 uitvoering aan gegeven. In 2022 wordt een voorstel voorgelegd voor de beschikbaarstelling van het inv. budget voor de nieuwe kazerne.
V.a.1. Er wordt uitvoering gegeven aan het formeel en non-formeel aanbod op gemeentelijk niveau binnen het opgestelde uitvoeringsplan 2021-2024.
V.b.1. We geven in 2022 lokaal uitvoering aan de 3 programmalijnen uit het regionale programma VSV regio Vallei 2020-2024.
V.c.1. Aanbieders van peuteropvang krijgen op basis van de subsidieregeling middelen om de kindplaatsen te realiseren.
V.c.2. In gesprek met de aanbieders is kwaliteit een belangrijk en terugkerend thema.
V.c.3. Er wordt een start gemaakt met een 3-jarige pilot Boekstart in de Kinderopvang.
V.d.1. De pilot met een taalspecialist die op alle VVE-scholen in Veenendaal extra ondersteuning gaat bieden wordt met een jaar verlengd.
V.e.1.Eind 2022 is tweemaal Op Overeenstemming Gericht Overleg (OOGO) met de Samenwerkingsverbanden passend onderwijs gevoerd.
V.e.2. In 2022 zetten we in op de aanbevelingen uit de tussenevaluatie van het Model Passende Samenwerking.
V.e.3. Uitvoering geven aan de onderdelen voor Veenendaal uit het uitvoeringsplan Focusagenda Onderwijs-Jeugdhulp regio Foodvalley .
V.f.1. Implementatie van het herijkte Integraal Huisvestingsplan 2020 en het nieuwe IKC beleid.
V.f.2. In 2020 starten de kernpartners van het IKC Franse Gat met het aanbestedingstraject. Het aanbestedingstraject loopt door in 2021 en samen met aanbestedende partij en de kernpartners wordt de planontwikkeling van deze IKC opgepakt.
V.f.3. In 2021 zijn we gestart samen met de kernpartners van het IKC Ronde Erf met een eerste verkenning van een gezamenlijk IKC-visie en het ruimtelijk programma. In 2022 ronde we dit af en starten we met de aanbesteding.
V.g.1. In kader van het NPO leveren we in 2022 inspanningen richting het Onderwijs vanuit de door het Rijk bepaalde gemeentelijke rol gebaseerd op de uitgangspunten van gemeentelijke taken (zoals Jeugdzorg, OAB, bevorderen van samenwerking).
V.g.2. In kader van het NPO wordt toegevoegde waarde gezocht bij: Bovenschoolse maatregelen die buiten het bereik van één school vallen of voor meer scholen zijn (bv. voorleeshulp thuis, sport, zomerschool); Vertraging VVE; Welzijn van leerlingen.
VI.a.1. In overleg met Stichting Sportservice Veenendaal bepalen we op welke doelen uit het beleidskader we ons in 2022 gaan inzetten.
VI.b.1. Met alle betrokken partijen uitvoering geven aan het uitvoeringprogramma van het Sportakkoord.
VI.c.1. Organiseren van themabijeenkomsten en ondersteunen verenigingen.
VII.a.1. Onderzoek naar accommodatieknelpunten en onderzoek naar facilitair bedrijf.
VII.a.2. Netwerkstructuren inrichten, inclusief heroriëntatie op uren en taken cultuurmakelaar.
VII.a.3. Afsluiten convenant gemeente-programmaraad.
VII.b.1. Ontwikkelen van de samenwerking tussen culturele organisaties in het centrum en de maatschappelijke-, zorg- en welzijnsorganisaties in de wijken.
VII.c.1. Inventariseren van de wensen van doelgroepen accommodaties.
VII.c.2. Nieuwe activiteiten in de wijken.
VII.d.1. De keten ontwikkelt een beleidskader voor het beoefenen van cultuur en het beleven van cultuur.
VII.e.1. Starten van een Erfgoedplatform, het samenwerkingsverband tussen de gemeentelijke afdelingen die zich met erfgoed bezighouden en de maatschappelijke organisaties op het gebied van Erfgoed.
VII.e.2. Er is een start gemaakt met het ontwikkelen van Erfgoedbeleid en erfgoed-activiteiten, zoals Erfgoededucatie.
VIII.a.1. We versterken het netwerk rondom vrijwilligers en vrijwilligersorganisaties.
VIII.a.2. We ontwikkelen het vrijwilligersplatform verder door naar aanleiding van de evaluatie uit 2021.
VIII.b.1. We zorgen dat Veens Welzijn de sociale basis versterkt door haar aanbod op de vier pijlers: sociale leefbaarheid, vrijwilligers, opvoeden en opgroeien en langer thuis.
VIII.b.2. We promoten het Sociaal Startpunt en de netwerk-app.
VIII.b.3. Daar waar hiaten in de collectieve algemene voorzieningen worden gesignaleerd, kijken we hoe de sociale basis hierop kan inspelen.
VIII.b.4. In 2022 verbindt Veens Welzijn de partners in de sociale basis met de focus op sport en ondernemers.
VIII.b.5. In 2022 is de regeling voor het instellen van het innovatiefonds voor het versterken van de sociale basis vastgesteld.
VIII.c.1. In het contact met de inwoners sturen we nadrukkelijker op en/of stimuleren we de inwoners om op zoek te gaan naar oplossingen binnen hun eigen mogelijkheden, hun sociaal netwerk en de sociale basis.
VIII.c.2. Herijking van de Lokale Inclusie Agenda.
ZI.a.10. Samen met de regio Foodvalley worden er diverse netwerk evenementen georganiseerd om van elkaar te leren.
Vorige
/ 543
Volgende
Op onze website worden cookies bijgehouden. Voor meer informatie kijk in ons
Privacy Statement
.
Accepteren
Alleen strikt noodzakelijk