Algemeen: ontwikkelingen Sociaal Domein
Extra financiële middelen en aanvullende taakstellingen binnen het domein Jeugd
De bij de programmabegroting 2021 vastgestelde taakstellingen voor Jeugdhulp en Wmo werken door in de begroting 2022 en in de meerjarenraming 2023-2025. We zien ons uitgedaagd om de begroting en meerjarenraming van het sociaal domein in evenwicht te houden, juist door vast te houden aan de richting die we hebben ingezet en ons te houden aan de budgetten die beschikbaar zijn. Daarvoor blijven maatregelen onontkoombaar.
In de programmabegroting 2022 en de meerjarenraming 2023-2025 gaan we uit van een nieuwe doorrekening van de lasten op basis van ontwikkelingen in het jaar 2021. Tevens verwerken we de extra financiële middelen die het rijk voor 2022 beschikbaar stelt, waarbij we volgens de richtlijn van de provincie rekening houden met 75% van de in de meicirculaire opgenomen middelen voor de jaren 2023-2025.
Zoals reeds eerder is aangegeven verlaagd het rijk het budget jaarlijks van de extra middelen met een bedrag aan besparingen die op basis van de huidige informatie haalbaar worden geacht. In de programmabegroting 2022 en in de meerjarenraming 2023-2025 hebben wij mede op basis van de op dit moment beschikbare informatie deze bedragen een op een als aanvullende besparingen op de bij de programmabegroting 2021 vastgestelde maatregelen, ingeboekt. Overigens zullen we de haalbaarheid van taakstellingen permanent blijven toetsen. Daar waar ambities niet haalbaar blijken sturen we bij. Dit vraagt veel aandacht en energie van de organisatie, zo mogelijk ook meer formatie. Hierbij past ook het opnemen van het risico dat niet halen van de financiële taakstellingen betekent dat budgetten overschreden worden. Ook hierbij blijven wij kijken naar het effect op de kwaliteit van de ondersteuning richting inwoners en de uitvoerbaarheid en kwaliteit van het proces intern.
Herstel van balans na de coronacrisis
De coronacrisis heeft aangetoond dat inwoners, vrijwilligers(organisaties) en medewerkers in staat zijn creatief met de moeilijke situatie om te gaan. Er is een aanzienlijk beroep gedaan op mantelzorgers, vrijwilligers en organisaties, verenigingen en vele anderen in de sociale basis van de gemeenschap. Vele vrijwilligers(organisaties) hebben zich op allerlei manieren ingezet en nieuwe initiatieven ontplooid. Welzijn, wijkteams en vele organisaties zijn op alternatieve wijzen aan de slag gegaan waarbij de richtlijnen in het oog werden gehouden.
Zodra de situatie rondom Covid-19 stabiliseert ontstaat naar verwachting een beter beeld van de (middel)lange termijneffecten van de coronacrisis, de financiële impact die dit vanaf 2022 kan hebben en de wijze waarop het Rijk hiervoor compensatie biedt.
Invoering Wet Aanpak Meervoudige Problematiek Sociaal Domein
De Wet Aanpak Meervoudige Problematiek Sociaal Domein (WAMS) is in voorbereiding. De WAMS verankert een duidelijke taak voor gemeenten om te komen tot een integrale en gecoördineerde aanpak voor meervoudige problematiek. Ook regelt het een duidelijke taak voor gemeenten om zorg te dragen voor een meldpunt voor inwoners met niet-acute zorgen over zichzelf of een ander. De implementatie zal vooral formatie vragen en het is nog onduidelijk of hier inkomsten van het Rijk tegenover staan. In de Kadernota werd aangegeven dat de invoeringsdatum mogelijk in 2022 zou liggen; inmiddels is duidelijk dat de nieuwe wet is uitgesteld.
Moties Kadernota 2022-2025
M2021.52: Stimuleren werkgevers om mensen met een arbeidsbeperking meer kansen te bieden op de arbeidsmarkt
In deze motie wordt het college verzocht om in overleg met IW4 een bedrijfsscan en starterspakket te ontwikkelen dat aangeboden kan worden aan werkgevers en dit actief onder de aandacht te brengen bij werkgevers. Deze motie sluit aan bij ontwikkelingen binnen de gemeente Veenendaal, IW4 en de arbeidsmarkt (werkgeversservicepunt). Met deze partijen wordt dit product en communicatietraject uitgewerkt, opdat bedrijven geholpen kunnen worden om onderzoek te doen naar kansen/werkzaamheden die geschikt zijn voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Medio 2022 wordt dit product opgeleverd en wordt de raad geïnformeerd. Hierbij wordt ook de kostendekking in kaart gebracht.
M2021.57: Sociale coöperaties in de bijstand
In deze motie wordt het college opgeroepen contact te leggen met het Landelijk netwerk Sociaal Coöperatie Ondernemerschap en in het eerste kwartaal van 2022 met een raadsinformatiebrief of raadsvoorstel te komen waarin uitgewerkt staat op welke wijze de ruimte binnen de participatiewet benut kan worden om sociale coöperaties in te zetten. Aan deze motie zal conform de planning invulling worden gegeven.
M2021.50: Overleg vrijwilligersorganisaties
De raad heeft het college gevraagd om een gesprek met vrijwilligersorganisaties te organiseren zodat met elkaar kan worden gesproken over de wijze waarop het sociaal domein wordt uitgevoerd en welke verbeterpunten er zijn. De uitkomsten worden bij de evaluatie van het IBK-SD gebruikt. Bij de uitvoering van de motie is het vrijwilligersplatform en de raad betrokken. De uitvoering van de motie vindt rond de komende jaarwisseling plaats.
M2021.54: Reanimatiecursus op VO
Na de zomervakantie (2021) worden de VO scholen benaderd met de vraag of er draagvlak is voor het aanbieden van reanimatiecursussen. De Hartstichting heeft hiervoor een lesprogramma ontwikkeld en ook al in kaart gebracht wat de kosten zijn. Als de scholen hiertoe bereid zijn, dient een aantal docenten opgeleid te worden, deze docenten kunnen dan de reanimatiecursussen geven. Mogelijkheden tot samenwerking met de lokale stichting HartslagNu Veenendaal worden ook onderzocht.
M2021.55: NK Raadsleden tijdens Veenendaal-Veenendaal
In deze motie wordt verzocht om tijdens de wielerwedstrijd Veenendaal - Veenendaal in 2022 als side-event het onderdeel NK Raadsleden te organiseren. Met sportservice Veenendaal en de organisatie worden gesprekken gevoerd in hoeverre hiertoe mogelijkheden zijn en welke financiële consequenties hier uit voortkomen. De uitvoering van de side-events ligt bij Sportservice Veenendaal onder auspiciën van de organisatie, zo ook de uitvoering van deze motie. Een ruwe schatting van de kosten voor de organisatie hiervan bedraagt €10.000,-. Hierbij is rekening gehouden met een eigen bijdrage van de deelnemers. Dit bedrag wordt conform de motie in de programmabegroting 2022-2025 opgenomen.
Thema I - Inkomen
Inkomensvoorziening Participatiewet, IOAW, IOAZ, BBZ
Gemeenten ontvangen van het rijk een gebundelde uitkering welke toereikend wordt geacht om de bijstandsuitkeringen uit te kunnen betalen (BUIG-budget). De afgelopen jaren kende de gemeente Veenendaal een voordelig resultaat van meer dan 10% ten opzichte van de rijksmiddelen. Op basis hiervan zijn de beschikbare middelen in onze gemeentelijke meerjarenbegroting voor de uitvoering van deze taak sinds enkele jaren structureel naar beneden bijgesteld.
Tijdens de coronacrisis waren er verschillende scenario's over de ontwikkeling van het bijstandsbestand voor de jaren 2020 t/m 2023. Zowel landelijk als lokaal hielden we rekening met een forse groei van het aantal bijstandsuitkeringen. Inmiddels (augustus 2021) zien we dat de arbeidsmarkt zich sneller herstelt dan verwacht en dat een eerdere bovengemiddelde stijging van het aantal bijstandsontvangers tot stilstand is gekomen.
Tegelijk is er echter nog veel onzeker. Zo stoppen per 1 oktober 2021 de inkomensondersteunende coronamaatregelen: momenteel kan nog niet worden ingeschat wat de impact hiervan zal zijn op de arbeidsmarkt en vervolgens (al dan niet vertraagd) op onze bestandsontwikkeling. Een andere onzekerheid is de ontwikkeling van het BUIG-budget: het voorlopig BUIG-budget 2022 wordt naar verwachting eind september 2021 bekend gemaakt, mede aan de hand van landelijke ontwikkelingen en verwachtingen. Op basis van een analyse worden de (financiële) effecten -zoals gebruikelijk- verwerkt in de derde bestuursrapportage.
Armoedebeleid/Minimaregelingen
In 2022 hebben we de webshop voor de minimaregelingen uitgebreid met een stadspas. Op deze manier is het mogelijk om voor alle relevante ondernemers gemakkelijk aan te sluiten en verlaagt het de drempel voor de gebruikers. De stadspas is te gebruiken als zijnde een pinpas en is te koppelen aan praktisch elk kassasysteem. Door het verlagen van de drempel, tezamen met een mogelijke toename van de doelgroep vanwege de Coronacrisis, bestaat de mogelijkheid dat de uitgaven voor de minimaregelingen voor 2022 hoger uitvallen dan geraamd. Via de tussentijdse bestuursrapportages wordt de voorgang gemonitord.
Schulddienstverlening en – preventie
We verwachten op termijn een toename van het aantal inwoners dat ondersteuning nodig heeft bij financiële problematiek en schulden door de coronacrisis. Dit is mede afhankelijk van de afbouw van de landelijke ondersteuningsmaatregelen. Mogelijk leidt dit tot een toename van ondernemingen die failliet gaan waarbij het risico ontstaat dat er een grotere schuldenproblematiek ontstaat bij ondernemers en werknemers.
We verwachten ook een toename van het aantal inwoners met een financiële problematiek door de inzet van vroegsignalering. De resultaten van de pilot uit 2021 worden hierbij betrokken. Hierdoor krijgen we inwoners met financiële problematiek eerder in beeld. Dit leidt logischerwijs tot een toename van het aantal inwoners dat we met een lichtere vorm van hulp in een eerder stadium bereiken. De verwachting is dat deze preventieve aanpak elders en op de langere termijn binnen het sociaal domein financiële voordelen oplevert.
We verwachten tot slot ook een toename van het aantal inwoners met een inburgeringsplicht. Met de Wet inburgering 2021 krijgen gemeenten er een taak bij om inwoners met een inburgeringsplicht te ontzorgen en financieel zelfredzaam te maken. Deze taak wordt ondergebracht bij het Budgetloket en dit leidt logischerwijs tot een toename van het aantal meldingen bij het Budgetloket. De verwachting is dat ook deze preventieve aanpak elders en op langere termijn financiële voordelen oplevert.
De verwachte toename van het aantal inwoners dat ondersteuning nodig heeft bij financiële problematiek en schulden zet het binnen de begroting beschikbare budget voor uitvoering van de taak schuldhulpverlening en -preventie onder druk. Naar verwachting wordt in de derde bestuursrapportage 2021 voorgesteld om resterende incidenteel beschikbare middelen over te hevelen naar 2022. Daarmee zijn voor 2022 naar verwachting voldoende middelen beschikbaar. In het voorjaar van 2022 worden op basis van o.a. actuele ontwikkelingen en een eerste evaluatie inzake vroegsignalering de benodigde meerjarige middelen geanalyseerd. Op basis van deze analyse wordt bezien of een verzoek voor extra middelen wordt opgenomen in de Kadernota 2023.
We stimuleren een effectieve samenwerking met partners in de sociale basis. Daarnaast stimuleren wij de doorontwikkeling van de werkwijze van het Budgetloket aan de hand van effectievere instrumenten. Hiermee verwachten we meer ruimte te creëren om de toename van inwoners met een financiële problematiek op te vangen. Wij hebben in 2021 een aantal effectieve instrumenten ingezet, te weten het adviesrecht beschermingsbewind, het saneringskrediet en het collectief schulden regelen/schuldenknooppunt. In 2022 monitoren en evalueren wij de effecten hiervan. In 2022 onderzoeken wij de inzet van aanvullende effectieve instrumenten, waaronder een aparte aanpak voor jongeren .
Bijzondere bijstand /Individuele Studietoeslag/Individuele Inkomenstoeslag
De ontwikkelingen van de bijzondere bijstand, Individuele Studietoeslag en Individuele Inkomenstoeslag zijn stabiel. Het aantal uitgaven dat wordt verstrekt aan bijzondere bijstand voor bewindvoering lijken tevens te stabiliseren. Wij trachten deze verder te laten dalen met het adviesrecht bewindvoering en meer inzet op promotie van alternatieven zoals budgetbeheer. De minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid heeft gemeenten opgeroepen om vooruitlopend op het wetsvoorstel breed offensief de individuele studietoeslag aan te passen. In het derde kwartaal 2021 wordt een voorstel aan het college aangeboden.
Thema II - Sociaal domein - Participatie en re-integratie
IW4
In 2022 wordt een eindevaluatie uitgevoerd over de uitvoering van het transitieplan van IW4. De verwachting is dat in 2022 de nieuwe huisvesting van IW4 wordt gerealiseerd. Op de locatie van IW4 zal een nieuw pand verrijzen voor de huisvesting van zowel IW4 als Wijkservice. Dit wordt een duurzaam en energieneutraal gebouw.
Breed offensief
Het breed offensief is een brede agenda om de arbeidsmarktkansen voor mensen met een arbeidsbeperking te vergroten. Voorstellen om de wet- en regelgeving aan te passen en de uitvoering te verbeteren maken onderdeel uit van dit offensief. Dit leidt tot wetswijzigingen in de Participatiewet, SUWI, Wajong, Wet banenafspraak en de Wet taaleis. Op termijn krijgt dit een vertaling in nieuwe of aangepaste verordeningen en beleidsregels. Het wetsontwerp is meerdere keren uitgesteld. De streefdatum is 1 januari 2022. Het wetsvoorstel is in april 2021 controversieel verklaard.
Wet Inburgering
Per 1 januari 2022 is de Wet Inburgering 2021 van kracht. Met deze nieuwe wet krijgt de gemeente de regie over het inburgeringsproces. Een belangrijk onderdeel is het aanbieden van één van de drie leerroutes, afhankelijk van de individuele leervermogens. De regiefunctie wordt vertaald in het aantrekken van een procesregisseur, die een persoonlijk plan maakt met de inburgeraars waarbij inburgering (in brede zin) aan bod komt. Het stelsel biedt de mogelijkheid om de komende jaren met de sociale basis een ketensamenwerking op te bouwen zodat de inburgeraar binnen drie jaar een netwerk heeft opgebouwd, toegerust is met de kennis om mee te doen en ook daadwerkelijk in staat is om mee te doen in de Veense samenleving.
Thema III - Sociaal domein - WMO
Maatwerkvoorzieningen
De aanvragen en meldingen voor Wmo maatwerkvoorzieningen nemen toe. Meerdere ontwikkelingen liggen hieraan ten grondslag, zoals de invoering van het abonnementstarief, langer thuis wonen, vergrijzing en toenemende psychische kwetsbaarheid, ook op jongere leeftijd. Om binnen de gestelde financiële kaders te blijven is het noodzakelijk om ook in 2022 te zoeken naar mogelijkheden om de uitgaven beheersbaar te houden. Inzet op het versterken van de zelfredzaamheid van inwoners en de sociale basis blijft nodig. Ook de sturing op het uitvoeringsteam van de Wmo en op de zorgaanbieders biedt mogelijkheden om de toenemende uitgaven te remmen.
Beschermd Wonen en Maatschappelijke Opvang
Veenendaal werkt vanaf 1 januari 2022 voor Beschermd Wonen en Maatschappelijke Opvang samen in het centrumgemeentegebied Ede. Veenendaal voert zelfstandig inkoop en toegang uit voor Beschermd Wonen. Voor Maatschappelijke Opvang maken we gebruik van de regionale opvangvoorzieningen bij complexe casuïstiek.
Collectief vraagafhankelijk vervoer
In opdracht van de bestuurders van de acht gemeenten wordt er regionaal gewerkt aan opties om grip te houden op de kosten van de Valleihopper. Dit wegens de verwachte stijging van deze kosten na de afbouw van de provinciale subsidie, opheffing van het OV-Vangnet en inrichting van de minder toegankelijke HaltetaxiRRReis. Verschillende opties worden uitgewerkt. Over de opheffing van het OV-Vangnet en de alternatieven zijn in 2021 de gesprekken op zowel ambtelijk als bestuurlijk niveau gestart. Aan tafel zitten de Provincie Gelderland, de Provincie Utrecht en de gemeenten Rhenen en Renswoude. De ontwikkelingen en uitkomsten worden met de raad gedeeld via de P&C cyclus en waar nodig via een raadsinformatiebrief.
Thema IV - Sociaal domein - Jeugd
Samenwerking
Ook in 2022 staat de versterking van samenwerking in het belang van de jeugdige met de kinderopvang, het onderwijsveld, de samenwerkingsverbanden passend onderwijs, welzijn, jeugdgezondheidszorg en het CJG centraal.
Net als in 2021 zijn er met deze partijen concrete speerpunten geformuleerd waaraan gezamenlijk gewerkt wordt in 2022. Een terugkerend onderwerp blijft de beweging naar normaliseren; niet voor alles wat afwijkt hoeft geïndiceerde hulp ingezet te worden. Deze inzet ligt in lijn met het IBK en de uit te voeren maatregelen binnen het jeugddomein.
Veiligheidsdomein
Binnen jeugd is het veiligheidsdomein sterk in beweging. Landelijk onderzoek heeft uitgewezen dat de jeugdbeschermingsketen niet goed functioneert en de kwetsbaarste kinderen niet tijdig de juiste zorg krijgen. Dit zien we regionaal en lokaal ook terug. We merken bovendien dat het steeds onaantrekkelijker wordt om in de zorg, die zich ontfermt over de veiligheid van kinderen en gezinnen, te werken en maken ons zorgen om de jeugd. We zien derhalve echt de noodzaak tot verandering.
Vanaf 2019 zijn landelijke pilots gestart in de regio die hebben bijgedragen aan een nieuw toekomstscenario kind- en gezinsbescherming. In dit scenario staat beschreven hoe een stelsel eenvoudiger, gezinsgerichter, transparanter en lerend kan werken. Stelselwijziging is nodig omdat de samenwerking met gezinnen en o.a. de volwassenzorg en GGZ moet worden versterkt. Tegelijk moeten organisaties voor jeugdbescherming meer integraal gaan werken en (grotendeels) samengaan. Er is een looptijd van 5-10 jaar uitgetrokken, waarbij de pilots allereerst gaan worden uitgebreid naar proeftuinen. Veenendaal wil hier in 2022 een stevige rol in spelen en nu voorsorteren. De gemeente gaat zich in 2022 met de partners in het veld aan het oriënteren op de toekomst. Ons lokale team (CJG) zal in de toekomst een nog bredere positie innemen richting de inwoner, ook als het gaat om het voorkomen en verhelpen van onveilige situaties. Dat willen we komend jaar al slimmer gaan doen met inwoners en de partners in het veld. Teneinde passende zorg en een duurzaam stelsel te realiseren is de gemeente bovendien aan zet om goed opdrachtgeverschap en passende contractering te realiseren in 2022.
Uitvoering van de maatregelen
Hiervoor verwijzen wij naar het hoofdstuk Financieel Kader.
Regionale inkoopstrategie
Het traject voor een nieuwe inkoopstrategie jeugdhulp in de jeugdhulpregio Foodvalley loopt volgens planning. Veel is bereikt maar het is nog niet af. Vanuit alles wat we de afgelopen jaren hebben geleerd willen we als gemeenten in de Jeugdhulpregio Foodvalley gezamenlijk verder werken aan een toekomstbestendig en betaalbaar zorglandschap voor specialistische jeugdhulp. In het tweede kwartaal van 2021 is vervolg gegeven aan de inkoop van segment 1 tot en met 5. De geplande ingangsdatum voor de aangepaste deelovereenkomsten is 1 januari 2023. Dit maakt dat we in 2022 verder aan de slag gaan met de volgende fase van de inkoopstrategie voor alle segmenten. Met de gewijzigde inkoopstrategie werken we door aan de regionale visie “Ons verhaal”.
Wijziging woonplaatsbeginsel jeugdhulp
Door een wijziging in de Jeugdwet wordt, in plaats van de woonplaats van gezag dragende ouder(s), de plaats waar de jeugdige zelf woont bepalend voor de bekostiging van jeugdhulp. Uitzondering hierop geldt voor jeugdigen met een voogdijregeling (er is dan geen sprake meer van ouderlijk gezag) en verlengde jeugdhulp (18+ en dus meerderjarig). In die gevallen blijft de gemeente van herkomst van de jeugdige verantwoordelijk voor de kosten jeugdhulp en niet langer de feitelijke woonplaats van de jeugdige. Dit laatste betreft veelal verblijfskosten en dat is een relatief dure vorm van jeugdhulp. Binnen Veenendaal is er geen instellingsverblijf.
Prenatale Huisbezoeken en vaccinatie Meningokokken
Tot en met 2021 kocht de gemeente de prenatale huisbezoeken in via de maatwerkovereenkomst met de GGD. Gemeenten krijgen per 1 januari 2022 een wettelijke verantwoordelijkheid om prenatale huisbezoeken voor gezinnen die in een kwetsbare situatie zitten uit te laten voeren door de Jeugdgezondheidszorg (JGZ). Voor de uitvoering van deze taak stort het Rijk het structureel beschikbare budget in het gemeentefonds (niet geoormerkt). Hoogte en verdeelsleutel van het budget is bekend gemaakt in de meicirculaire 2021.
Daarnaast draagt het RIVM financiering van de vaccinatie Meningokokken ACWY (MenACWY) over naar gemeenten. Omdat deze taken onderdeel gaan worden van de basistaken van de GGD zal de verantwoording via het algemene GGD-brede jaarverslag gaan lopen en niet meer via de maatwerkrapportages.
Thema V - Onderwijs en ontwikkeling
Nationaal Programma Onderwijs
Door de coronacrisis hebben kinderen onderwijs op afstand gevolgd. De scholen zetten met de extra middelen die zij ontvangen via het Nationaal Programma Onderwijs plan hierop in. Ook als gemeente hebben we in het kader van dit Nationaal Programma Onderwijs middelen ontvangen. Vanuit de gemeentelijke rol en binnen de beschikbare middelen voeren we in 2022, in samenwerking met o.a. scholen, kinderopvang, (jeugdgezondheids(zorg), bibliotheek, welzijn e.d., een samenhangende aanpak uit.
Openbaar onderwijs
Vanuit de wettelijke verplichting heeft de gemeente een zorgplicht naar het openbaar onderwijs. In Veenendaal gaat het om openbaar basis en openbaar voortgezet onderwijs. Vanaf 1 januari 2021 is het Rembrandt College verzelfstandigd en is de Stichting Openbaar Voortgezet Onderwijs Veenendaal (SOVOV) opgericht. In de statuten van SOVOV en van het openbaar basisonderwijs Wereldkidz zijn de taken van de gemeente opgenomen.
Onderwijshuisvesting
Naast de inhoudelijke ambities ligt er een belangrijke huisvestingsopgave. Het Integraal Huisvestingsplan en de Verordening Huisvesting Onderwijs zijn de kaders waarbinnen de vraagstukken zo goed mogelijk worden opgelost. Voor de zomer 2021 heeft de raad besloten in Veenendaal Oost een nieuwe school te realiseren. Deze keuze vraagt een extra inspanning in 2022 om de mogelijkheden nader te onderzoeken en de consequenties voor de scholen uit te werken.
Om te voldoen aan de eisen/wensen die vanuit het onderwijsveld worden gesteld is uitbreiding van de capaciteit met 1 fte noodzakelijk. In het rapport van de rekenkamer onder de titel “Onderwijshuisvesting in Helder Perspectief” is dit ook als adviespunt benoemd: “Versterk de ambtelijke organisatie op het gebied van onderwijshuisvesting”.
Thema VI - Sport
Sinds 1 januari 2019 kunnen gemeenten, sportverenigingen en sportstichtingen de btw die hen in rekening wordt gebracht voor investeringen in sport niet meer in aftrek brengen. Om de ontwikkeling en instandhouding van sportaccommodaties en de aanschaf van sportmaterialen te stimuleren, kunnen gemeenten sinds die datum gebruikmaken van de 'Regeling specifieke uitkering stimulering sport'. Omdat het totale (landelijk) budget aan een maximum is gebonden, worden aanspraken boven de limiet in gelijke delen verdeeld over de aanvragende gemeenten. Dit betekent onzekerheid ook in 2022 over het uiteindelijk werkelijk te ontvangen bedrag. Daarnaast zijn de sportverenigingen getroffen door de coronacrisis, wat invloed heeft op het ledenbestand, de inkomsten uit de kantines en mogelijk ook sponsoring.
Thema VII - Cultuur
De cultuursector is op diverse manieren geraakt door de coronacrisis. Het rijk heeft in 2020 en 2021 middelen beschikbaar gesteld ter ondersteuning van de cultuursector die getroffen zijn door de coronacrisis. Nog onduidelijk is of de effecten doorwerken in 2022.
Thema VIII - Welzijn
Stichting Veens Welzijn
In 2022 kan Stichting Veens Welzijn verder bouwen aan de sterke sociale basis in Veenendaal. In 2021 zijn hiervoor de eerste stappen gezet en is er gewerkt aan vertrouwen bij inwoners en (vrijwilligers)organisaties. Eventuele effecten van de coronacrisis worden zichtbaar en de ondersteuning wordt hierop aangepast. Innovatieve mogelijkheden worden ingezet waar mogelijk. Om ook de mogelijkheid te hebben om deze innovatieve mogelijkheden toe te passen is nu nauwelijks tot geen beleidsruimte in het budget beschikbaar. Het beschikbare budget is nu taakstellend en wordt volledig ingezet om de basistaken te kunnen uitvoeren. Als hier uitbreiding/innovatie op nodig is zal of bijstelling van de basistaken moeten plaatsvinden of er is extra budget nodig.