Inhoud (indicator)

G

Inhoud (toelichting)

Om ons vestigingsklimaat te optimaliseren is een Plan van Aanpak opgesteld, waaronder het maken van een acquisitieplan. Hieronder een greep uit de in 2021 gerealiseerde acties uit het acquisitieplan:
1. Vanuit het Merk Veenendaal is er een landingspagina gemaakt waar de potentiële bezoeker op terecht komt na het klikken op advertenties die wij plaatsen. Wij hebben diverse campagnes gehouden zoals een brandingscampagne rondom het thema werkgeluk ICT en vestiging ICT-bedrijven. De website #ditisVeenendaal wordt continu ververst met allerlei binnenstad-evenementen, speerpunten rondom ICT, interviews van ambassadeurs over het wonen, werken en leven in Veenendaal, bijvoorbeeld van enthousiaste bewoners van Veenendaal, de directeuren van Flitsmeister, Cegeka over het goede werkklimaat of onze burgemeester over het leven in Veenendaal. Daarnaast hebben wij een promofilm over Veenendaal en korte video's over uiteenlopende zaken gemaakt. Allemaal met als doel een grotere zichtbaarheid en bekendheid voor Veenendaal als gemeente en als ICT-stad, zowel voor de bedrijventerreinen als voor in de binnenstad.
2. Onze gemeentelijke accountmanager bedrijven heeft als taak goed contact op te bouwen met het bedrijfsleven. Door gesprekken te voeren hoort een accountmanager wat er in het bedrijfsleven speelt. Doel is snel te kunnen inspelen op de wensen van de ondernemers, bijvoorbeeld het faciliteren bij vergunningaanvragen, bemiddeling rondom problemen, hulp bieden bij hun zoektocht naar personeel etc. Ook komen uitbreidingsplannen aan de orde en zetten we er op in het bedrijf te behouden voor onze gemeente, door in een vroeg stadium de mogelijkheden te onderzoeken in onze eigen gemeente. Er wordt al zeer positief gereageerd op deze extra service door de Bedrijvenkring Ondernemend Veenendaal. Uiteindelijk hopen wij dit te kunnen meten in het twee jaarlijks onderzoek van MKB-vriendelijkste gemeenten.
3. Voor het aantrekken van ICT-bedrijven is een brandbook opgesteld. Deze is ingezet in een LinkedIn-campagne. Deze campagne is gestart in november 2021. De resultaten zijn nog niet zichtbaar.
4. Met vastgoedeigenaren vinden regelmatig gesprekken plaats voor het aantrekkelijk maken van hun vastgoed, zodat deze panden aantrekkelijk worden of blijven voor de vastgoedmarkt.
5. We bouwen aan een website (gelieerd aan de site van Winkelstad) waarin we de mogelijkheden van de binnenstad beter zichtbaar maken voor potentiële investeerders (gereed 2022). 

Door de coronamaatregelen zijn wij ook beperkt geweest in het uitvoeren van diverse activiteiten, zoals een gepland ondernemersdiner voor ICT-bedrijven.

Geld (indicator)

--

Geld (toelichting)

Inzet ambtelijke uren en regulier budget.  

Omschrijving (toelichting)