Arbeidsparticipatie: voordeel € 77.000
In de decembercirculaire heeft het Rijk opnieuw middelen beschikbaar gesteld ten behoeve van de uitvoering van de Wet inburgering 2021. Het gaat om een incidenteel bedrag voor ICT kosten van € 17.000. Daarnaast heeft het Rijk opnieuw middelen beschikbaar gesteld voor de zogenoemde ondertussengroep (de inburgeraars die vallen onder de Wet inburgering 2013-2020). Het gaat om een bedrag van € 17.000. Deze groep (de zogenoemde Elip-groep) kan - als zij geen lening meer kunnen sluiten bij DUO - van gemeenten budget krijgen voor het inkopen van taallessen. Hiervoor zijn nu extra middelen beschikbaar gesteld door het Rijk. Het college zal hiervoor in het eerste kwartaal van 2022 beleid opstellen. Voorgesteld wordt om de middelen voor deze doelen toe te voegen aan het budget inburgering 2022.
Per 1 januari 2022 is de Wet inburgering 2021 ingegaan. De basis is op orde, maar de implementatie is nog in volle gang. Er wordt voorgesteld om de beschikbare middelen over te hevelen naar 2022 voor de afronding van het implementatieproces, voor de verdere inrichting van beleid en processen, voor de ontwikkeling van communicatie-instrumenten, ICT en training medewerkers inburgering. Voorgesteld wordt de restant middelen ad € 43.000 over te hevelen naar 2022 ten behoeve van de invoering van de nieuwe wet inburgering. Daarnaast is er binnen het taakveld arbeidsparticipatie sprake van een beperkt voordeel van € 33.000. Dit kan onder ander andere worden verklaard door lagere lasten op de onderdelen re-integratie algemeen en re-integratie aanbodversterking, en hogere lasten op de onderdelen Diagnose en work first en flankerend beleid.
Begeleide participatie: nadeel € 137.000
Met de decembercirculaire 2021 hebben gemeenten extra geld ontvangen voor sociale werkbedrijven ter compensatie van financiële schade als gevolg van de coronacrisis. Deze middelen zijn toegevoegd aan de rijksmiddelen WSW. Veenendaal ontving hiervoor € 166.000 extra. IW4 heeft aangetoond dat de schade die zij hebben ondervonden meer dan € 166.000 bedraagt. Net als in 2020 zijn deze extra middelen betaald aan het IW4. De lasten zijn reeds verwerkt binnen dit taakveld tegenover het tekort staan de hogere baten binnen programma 5 op het taakveld van de algemene uitkering.
De overige verschillen binnen dit taakveld leiden per saldo tot een voordeel van totaal € 29.000.
Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie: voordeel € 155.000
Het voordeel ontstaat voornamelijk vanwege lagere subsidie ad € 149.400 voor het Theater Lampegiet. In juli 2020 nam de raad het besluit om aan Theater Lampegiet extra subsidie toe te kennen van € 170.500,-. De maatregelen zijn meerdere keren veranderd, wat maakte dat ook de financiële prognoses meerdere keren zijn bijgesteld. Uiteindelijk was er een bedrag van € 21.100 subsidie nodig om het tekort in het seizoen 2019-2020, direct ontstaan als gevolg van de coronamaatregelen, te compenseren. Het restant kan daarmee terugvloeien naar de algemene middelen. Bij de vaststelling van de subsidies voor cultuur over het jaar 2021 zal een aantal instellingen een tekort in de jaarrekening hebben. Deze tekorten zullen worden gedekt uit de rijksmiddelen coronasteun die we als gemeente ontvangen hebben of uit eigen reserves. Tevens is er een bedrag van € 31.700 minder uitgegeven aan amateurkunstbeoefening. Het aantal aanvragen voor subsidie was lager doordat er minder activiteiten mogelijk waren. Gezien de verwachting dat er, in lijn met de cultuurvisie, sterk ingezet zal worden op de amateurkunst in Veenendaal, is het voorstel dit restant over te hevelen naar 2022.
Tegenover deze voordelen is er ook een nadeel op het onderhoud Theater Lampegiet van € 41.000 en diverse voordelen op onder andere cultureel vastgoed en enkele kleine cultuur subsidies van € 15.000. De extra onderhoudskosten komen door een afrekening onderhoudswerkzaamheden 2020 ad € 11.000 en onvoorziene extra noodzakelijke onderhoudskosten voor noodverlichting en overige technisch installaties die gezien de toekomstige ontwikkeling van het theater daardoor planmatige vervangen zijn voor in totaal € 30.000.
Geëscaleerde zorg 18+: voordeel € 223.000
Het voordeel op het taakveld wordt voornamelijk veroorzaakt door de volgende voordelen, niet uitgegeven middelen van € 32.000 vanuit de decentralisatie uitkering (DU) dak- en thuisloosheid. In de septembercirculaire 2020 zijn door het rijk middelen beschikbaar gesteld. Deze uitkering is erop gericht dak- en thuisloosheid zoveel mogelijk te voorkomen en ervoor te zorgen dat niemand op straat hoeft te slapen. In 2022 wordt hiertoe een Pilot met Welkom uitgevoerd. Voorgesteld wordt om de middelen van € 32.000 in de resultaatbestemming mee te nemen en in 2022 beschikbaar te stellen voor uitvoering van deze taak. Lagere uitgaven van € 75.000 op de afrekening LVB middelen 2020. Er is ingezet op extra capaciteit voor de implementatie en uitvoering van de overgang van de regio beschermd wonen en maatschappelijke opvang maar het gehele bedrag bleek niet noodzakelijk te zijn in 2021. Ook is er een voordeel op de WvGGZ van € 24.000, dit wordt veroorzaakt door lagere kosten voor het registratiesysteem en lagere personeelskosten en een meevaller in de afrekening van een subsidie bij ZonMW en een extra subsidieperiode voor het Advies- en Meldpunt Verward geeft incidenteel een voordeel van € 71.000 op de sluitende aanpak verward.
Binnen het taakveld zijn er daarnaast nog diverse afwijkingen van in totaal circa € 20.000.
Inkomensregelingen: voordeel € 691.000
Buig voordeel € 388.000
Ten opzichte van de derde bestuursrapportage zijn er hogere opboekingen en lagere uitgaven voor de WWB, een voordeel bij Bbz-bedrijfskapitaal en een voordeel op de voorziening dubieuze debiteuren.
Tozo voordeel € 155.000
De declaratie van de uitvoeringskosten zorgt per saldo tot een voordeel van € 155.000. Voorgesteld wordt om hiervan € 36.000 te reserveren voor 2022. Dit vanwege uitvoeringskosten die volgen voor het afwikkelen van werkzaamheden rondom deze regeling aankomende jaren.
Kwijtscheldingen nadeel € 78.000
De periode waarin rechthebbenden de minimaregeling van 2021 konden aanvragen, liep van 1 januari 2021 t/m 31 december 2021. De huidige aanvraagperiode 2022-2023 met de Veenendaalpas is gestart op 1 december 2021 en heeft een doorlooptijd van 1,5 jaar, waardoor mensen een groter budget te besteden hebben. Veel rechthebbenden spreiden de besteding echter niet over de gehele periode maar maken een groot deel van hun budget al in de eerste maand op. Daarnaast is er in november en december veel promotie geweest voor de Veenendaalpas wat heeft geleid tot extra bestedingen bij reeds bekende rechthebbenden maar ook tot het bereiken van nieuwe inwoners. Bovenstaande redenen hebben ertoe geleid dat er in december 2021 meer is uitgegeven aan de minimaregelingen voor het aanvraagjaar 2021 en de huidige aanvraagperiode.
TONK voordeel € 202.000
Van 1 januari tot 1 oktober 2021 was de gemeente belast met de uitvoering van de regeling Tijdelijke Ondersteuning Noodzakelijke Kosten (TONK). Het aantal aanvragen is - ondanks een verruiming van de regeling - sterk achtergebleven bij de verwachtingen. Dit is in lijn met het landelijk beeld. De uitvoeringskosten zijn verwerkt onder programma Bedrijfsvoering.
Diverse overige verschillen van totaal € 24.000 voordelig.
Geëscaleerde zorg 18- en Maatwerkdienstverlening 18- (Jeugdhulp): voordeel € 1.040.000
Algemene voorzieningen jeugd voordeel € 123.000
De uitgaven op de algemene voorzieningen jeugd resulteren in een voordeel van € 123.000. Dit is voornamelijk te verklaren door de teruggave van € 85.200 op basis van de afrekening van bedrijfsvoeringskosten van het Knooppunt voor de jaren 2015-2020. Het resterende bedrag heeft betrekking op vrijval van dekkingsmiddelen voor personele inzet die beschikbaar zijn gesteld voor regionale samenwerking. De inzet heeft in 2021 extern plaatsgevonden, waardoor de kosten ten laste zijn gelegd van het personeelsbudget. Hierdoor vallen de middelen op deze post vrij.
Zorg in natura / 2e lijnszorgkosten jeugd voordeel € 657.000
De uitgaven voor de Zorg in Natura 2021 vallen € 657.000,- lager uit dan gemeld in de bestuursrapportages 2021. Het voordeel is voor een bedrag van € 435.000 het saldo van enerzijds extra middelen jeugd van het Rijk in 2021 en het positieve resultaat van maatregelen en anderzijds van de stijgende kosten van ambulante jeugdhulp. Tevens is een deel te verklaren door de afrekening met het Knooppunt jeugd van de stelposten 'nog te betalen kosten' die in de gemeentelijke jaarrekeningen 2015-2020 zijn opgenomen. Met nog te betalen kosten is en wordt rekening gehouden omdat zorgaanbieders tot 5 jaar na levering van zorg facturen kunnen sturen. Deze kosten zijn over de genoemde jaren meegevallen en resulteren in een voordeel van € 222.000,-.
Over 2021 zijn extra middelen voor een bedrag van € 2.237.000 in de algemene uitkering ontvangen.
PGB's jeugd voordeel € 119.000
Het voordelige verschil op de persoonsgebonden budgetten (PGB) voor jeugd bedraagt € 119.000.
Programma Sociaal Domein voordeel € 141.000
Het opgavebudget Sociaal Domein is een project- en daarmee afgebakend budget. Niet alle voorgenomen activiteiten hebben we in 2021 kunnen uitvoeren. We zetten onze activiteiten in 2022 voort. We investeren onder andere in de publiekscampagne Sociaal Domein en zorgen voor een doorontwikkeling van het dashboard sociaal domein. Ook het sociaal startpunt veenendaal.nl (hulpwijzer) maken we beter toepasbaar voor de inwoner. Voorgesteld wordt de resterende middelen toe te voegen aan de jaarschijf 2022 en in 2022 opnieuw beschikbaar te stellen voor uitvoering van de Opgave Sociaal Domein.
Maatwerkdienstverlening 18+: voordeel € 295.000
Schuldhulpverlening voordeel € 35.000
Het college heeft op 13 juli 2021 besloten tot deelname aan het saneringskrediet, collectief schuldregelen en het schuldenknooppunt in 2021. Dit zijn 3 NVVK-arrangementen, die het proces schuldhulpverlening versnellen. Voor de implementatiekosten was in 2021 budget gereserveerd. Het proces van collectief schuldregelen en het schuldenknooppunt is op dit moment echter nog te belastend voor de uitvoering, omdat er extra werkzaamheden bij komen. Een door softwareleverancier Stratech te ontwikkelen koppeling heft dit knelpunt grotendeels op. Deze koppeling wordt naar verwachting in de eerste helft van 2022 geleverd. Voorgesteld wordt om de resterende middelen à € 35.000 over te hevelen naar 2022 en opnieuw beschikbaar te stellen voor de implementatie van collectief schuldregelen en het schuldenknooppunt.
Collectief vervoer voordeel € 346.000
Als gevolg van de coronacrisis was het rittenvolume in 2021 lager. Regionaal is een staffeltarief afgesproken voor deze daling van de ritten. Daarmee zijn de totale kosten lager dan begroot. Tevens zijn de inkomsten circa € 50.000 hoger. De provincie heeft de subsidie verhoogd, omdat zij iets langer dan eerder werd voorzien de samenwerking met de FoodValley gemeenten voortzet.
WMO immateriële verstrekking PGB en ZIN nadeel € 231.000
Ten aanzien van de immateriële WMO verstrekkingen is de totale afwijking ten opzichte van de begroting circa € 231.000 nadelig. Er is sprake van een voordeel op de PGB (€ 204.000) en een nadeel op de WMO ZIN (€ 435.000) ten opzichte van de begroting. De afwijking tussen ZIN en PGB ontstaat mogelijk omdat er veel keuze is in aanbieders ZIN en PGB’s voor schoonmaakondersteuning lager zijn.
Meerkosten en compensatieregeling WMO Covid voordeel € 99.000
De compensatieregeling en de meerkostenregeling WMO vanwege Covid19 zijn niet volledig benut. Van het begrote bedrag van € 133.000 is uiteindelijk € 34.000 uitgegeven aan deze regelingen. Mogelijke verklaring hiervoor is dat aanbieders in 2020 de meeste (duurdere en incidentele) meerkosten al hebben gemaakt. Daarnaast is er in 2021 geen sprake geweest van het niet meer kunnen leveren van zorg vanwege Covid19 hierdoor is minder een beroep gedaan op de compensatieregeling.
Inkomsten uit eigen bijdragen nadeel € 84.000
Op basis van de gegevens over de eigen bijdrage die we van het Centraal Administratie Kantoor (CAK) hebben ontvangen, bleek dat de inkomsten € 84.000 lager zijn dan waar in de begroting rekening mee is gehouden. De oorzaak hiervan betreft het feit dat er sprake is van een kasstelsel om de eigen bijdrage te verantwoorden. De werkelijke afgedragen eigen bijdragen worden dan als inkomsten vastgelegd. Mogelijk dat in 2022 er nog een nabetaling zal plaats vinden van de eigen bijdrage uit 2021.
Hulp toeslagenaffaire: voordeel € 130.000
Met de publicatie van SPUKII, SPUK SZW en SPUK BZK in november 2021 is de compensatie voor de kosten van uitvoering van de toeslagenaffaire door de gemeente vast komen te staan. Op basis van de interpretatie van de regeling kan worden vastgesteld dat de gemeente volledig gecompenseerd wordt. Van de ontvangen middelen resteert ultimo 2021 € 130.000,-.
Maatwerk-voorzieningen (WMO): voordeel € 49.000
Sinds 2011 zetten de teams uitvoering en beleid (materieel) in op kwalitatief hoogwaardige voorzieningen, voor een scherpe prijs. Ook wijzen wij anderen op hun (maatschappelijke) verantwoordelijkheid. Het voordeel op dit taakveld ontstaat voornamelijk vanwege een eenmalige uitkering van de verzekeringsmaatschappij wegens aanspraak op regres. Via het regresrecht kan de gemeente de kosten van een Wmo-voorziening verhalen op degene die aansprakelijk (verzekeringsmaatschappij) is voor het ongeval dat tot beperkingen heeft geleid. Deze aanpak is nieuw en wordt verder doorontwikkeld. Er volgen in 2022 nog drie regres aanspraken.
Onderwijsbeleid en leerlingenzaken: voordeel € 461.000
Het voordeel op dit taakveld ontstaat voornamelijk door lagere uitgaven voor het leerlingenvervoer vanwege corona. De aanbesteding van het leerlingen- en Jeugdwetvervoer heeft een verhoging van het kilometertarief tot gevolg gehad. In april is de begroting 2021 verhoogd met ruim € 300.000 om deze hogere kosten op te kunnen vangen. Hierbij is uitgegaan van een ritvolume van voor de Coronaperiode. Als gevolg van de voortduring van de coronacrisis is het ritvolume in 2021 echter op een laag niveau gebleven waardoor er een bedrag van € 422.000 niet is besteed. Zonder de effecten van corona zouden deze middelen nodig zijn geweest. Ook ontstaat er een afwijking op dit taakveld van € 28.000 vanwege de overhead op de regionale administratie leerplicht, gemeente breed valt dit effect weg binnen het programma bedrijfsvoering. Het overige verschil van € 11.000 wordt veroorzaakt door een niet besteed bedrag uit de resultaatbestemming 2020 voor de IKC-ontwikkelingen. Met de schoolbesturen en kinderopvangorganisaties is bij de vaststelling van het nieuwe IKC-beleid afgesproken dat er geen middelen nodig zijn voor een IKC-aanjager. Daarmee valt dit bedrag van € 10.000 vrij in de jaarrekening 2021.
Onderwijshuisvesting: voordeel € 161.000
De schoolwoningen aan de Mispel in de wijk Petenbos zijn verkocht waardoor er in 2021 geen kapitaallasten toegerekend zijn aan Vastgoed Huisvestingskosten De Mispel. dit resulteert in een voordeel van € 81.000.
Daarnaast is er een hogere afdracht van de scholen voor de kinderopvang en de vergoeding voor de materiële instandhouding van ruim € 80.000.
Samenkracht en burgerparticipatie: voordeel € 647.000
Veens Welzijn voordeel € 340.000
De bijdrage aan Veens Welzijn zal over 2021 lager worden vastgesteld dan het voorschot. Dit heeft vooral te maken met het niet doorgaan van activiteiten in de buurtaccommodaties en wijken als gevolg van de verschillende coronamaatregelen in 2021. Voorgesteld wordt de resterende middelen middels een resultaatbestemming in 2022 opnieuw beschikbaar te stellen ten behoeve van extra uit te voeren activiteiten in 2022 (zoals jongerenwerk in het Franse Gat en het opfrissen/opknappen van binnenruimtes buurtaccommodaties) en een in te stellen egalisatiereserve voor de Stichting Veens Welzijn.
Diversiteit voordeel € 49.000
Er zijn structurele middelen beschikbaar gekomen voor de aanpak van discriminatie, waaronder de versterking van de antidiscriminatie voorzieningen (ADV). Deze middelen zijn voor 2021 nog niet besteed aangezien er nog geen capaciteit voorhanden was. In 2022 wordt er ingezet op het thema diversiteit en inclusiviteit, waardoor er structureel uitvoering gegeven zal worden aan de taken.
Mantelzorgondersteuning voordeel € 176.000
Het voordeel ontstaat voornamelijk vanwege vrijval van een bedrag uit 2020. De verwachting was dat er nog uitgaven zouden volgen voor mantelzorg ondersteuning uit 2020: deze uitgaven van Sante/Veens hebben zich echter niet voorgedaan. Ook heeft de gemeente zelf een actievere rol op zich genomen bij de uitgifte/verstrekking van het mantelzorgcompliment t.o.v. voorgaande jaren. Daarnaast blijkt dat de uitgaven voor bonnen voor de vrijwilligers lager liggen dan in de begroting opgenomen.
Fonds maatschappelijke initiatieven voordeel € 25.000
Als gevolg van de coronacrisis is er minder vaak een beroep gedaan op de subsidie uit deze regeling.
Kinderopvang voordeel € 26.000
Halverwege 2021 is er, ook in overleg met Jeugdbelang, een nieuwe beleidsregel ‘Vergoeding kosten kinderopvang o.b.v. Sociaal Medische Indicatie (SMI)' van kracht. Naast aanscherping van de voorwaarden wordt de vergoeding onder de nieuwe beleidsregel met aftrek van een eigen bijdrage maandelijks rechtstreeks aan ouders bevoorschot. Voorheen factureerden de kinderopvangorganisaties de volledige kosten voor de SMI-plaatsingen bij de gemeente. Door de strengere voorwaarden, een nieuwe betalingssystematiek en de invloed van de coronamaatregelen op de toegang tot kinderopvang is op dit moment nog niet duidelijk of de kosten over 2021 (overgangsjaar) maatgevend zijn voor 2022. Bij de 1e bestuursrapportage 2022 wordt gekeken hoe de kosten zich ontwikkelen en wordt bepaald of het budget in 2022 toereikend is.
Algemene voorzieningen Jeugd voordeel € 29.000
In 2021 hebben we op dit budget minder uitgegeven dan gebruikelijk. Dit heeft enerzijds te maken dat de adviesraden minder tot geen activiteiten hebben kunnen uitvoeren vanwege de coronamaatregelen en dat er minder leden zitting hebben in de adviesraden dan volgens hun reglement zou kunnen. Hierdoor worden ook minder kosten gemaakt voor de deelnemersvergoedingen. Deze twee factoren kunnen volgend jaar (2022) weer anders zijn waardoor de middelen wel weer worden benut.
Sportaccommodaties: nadeel € 200.000
Het nadeel op uitgaven wordt geheel veroorzaakt door hogere kapitaallasten voor een bedrag € 203.000. Dit is een effect van aanpassing van de afschrijvingstermijnen voor onder andere kunstgrasvelden waarvan de effecten nog niet verwerkt waren in de begroting 2021. Het effect wordt in de meerjarenraming meegenomen. De overige afwijkingen leiden per saldo tot een voordelig effect van € 3.000.
Volksgezondheid: voordeel € 52.000
Het voordeel op het taakveld wordt voornamelijk veroorzaakt door minder uitgaven ad € 39.000 vanuit de GIDS gelden en een voordeel van € 15.000 op uitgaven voor de GGD voornamelijk vanwege een compensabele btw teruggaaf uit 2020. In 2021 hebben, vanwege covid-19, niet alle deelprojecten van GIDS (volledig) doorgang kunnen vinden. Met name groepsbijeenkomsten konden geen doorgang vinden. Hierdoor is een restant van € 39.000 ontstaan. De GIDS-impuls mag over meerdere jaren uitgegeven worden. Voor 2022 zijn de GIDS plannen gereed en is rekening gehouden met dit restantbedrag zodat projecten een groter bereik kunnen hebben en tevens is er een extra project toegevoegd. Om deze redenen willen we dit bedrag als resultaatbestemming meenemen naar 2022.
Wijkteams: voordeel € 513.000
CJG voordeel € 414.000
Het overschot in de jaarrekening 2021 van het CJG bedraag € 414.000. Dit overschot kan als volgt worden verklaard:
- Ten eerste is het CJG altijd voorzichtig in de uitvoering van haar financiële beleid omdat de stichting geen reserve mag hebben en derhalve frictiekosten en onverwachte kosten altijd binnen de lopende begroting op moet opvangen. Dit verklaart een bedrag van ongeveer € 100.000;
- Ten tweede zijn niet alle reserveringen die gedaan zijn uit het werkbudget daadwerkelijk ingezet, grotendeels is dit COVID-19 gerelateerd. Dit gaat om een bedrag van ongeveer € 155.000;
- Ten derde moest het CJG rekening houden met een stijging van de CAO, de onderhandelingen zijn echter nog niet afgerond en derhalve heeft het CJG de hiervoor gereserveerde post van ongeveer € 75.000 niet uitgegeven;
- Tenslotte kon het CJG een aantal specifieke vacatures niet direct worden vervullen, dit omdat er geen passende kandidaten beschikbaar waren en zijn er een aantal medewerkers vertrokken, waar lager ingeschaalde medewerkers voor terug zijn gekomen. Dit verklaart het overige deel van het overschot van ongeveer € 84.000.
Algemene voorzieningen jeugd voordeel € 76.000
Het voordeel betreft minder uitgaven voor het transformatiebudget van € 50.000. Voor 2021 was vanuit de resultaatbestemming bij de jaarrekening 2020, € 138.000,- bestemd voor het Transformatiebudget Jeugdhulp. Dit bedrag aan ‘transformatiegelden' betreft door het Rijk verstrekte incidentele middelen over de jaren 2019-2020-2021. In de 3e bestuursrapportage 2021 is € 65.800 van dit bedrag via budgetoverheveling overgeheveld naar 2022. In het laatste kwartaal van 2021 is echter de doorontwikkeling van de veiligheidsketen bij het CJG niet gestart. De restant gelden worden bij deze jaarrekening in de reserve gestort ten behoeve van 2022. Ook ontstaat een voordeel van € 25.000 vanwege de afrekening van de gemeente Ede voor de teveel betaalde gelden voor de regio coördinator van de verwijsindex.
Daarnaast zijn er nog diverse verschillen van € 20.000 op dit taakveld, onder andere als gevolg van minder uitgaven ten behoeve van schoonmaak van gebouwen en een iets lagere uitgaven voor de subsidieregeling clientondersteuning.
Overige verschillen: voordeel € 23.000
De overige verschillen op dit programma leiden per saldo tot een voordeel van € 23.000.