Op het programma bedrijfsvoering is in 2021 een positief resultaat gerealiseerd van € 2.462.000. Dit saldo wordt in hoofdlijnen door de volgende factoren veroorzaakt:
1. Lagere lasten i.v.m. coronamaatregelen |
€ 1.212.000 |
2. Lagere salarislasten, hogere inhuurkosten en lager toegerekende loonkosten aan investeringen |
€ 288.000 |
3. Lagere kapitaallasten |
€ 341.000 |
4. Overige afwijkingen |
€ 621.000 |
Nadere toelichting op de afwijkingen
1. Lagere lasten i.v.m. coronamaatregelen (€ 1.212.000 voordelig)
Door de coronacrisis en de hierbij behorende maatregelen hebben de medewerkers een groot gedeelte van 2021 (verplicht) thuisgewerkt. Hierdoor zijn diverse personele budgetten niet volledig besteed. Het gaat hierbij onder andere om de budgetten woon-werkverkeer, dienstreizen, piketdiensten, congreskosten, representatie en studiekosten. Per saldo resulteren de afwijkingen op deze budgetten in deze jaarrekening tot een voordelig resultaat van afgerond € 413.000.
Daarnaast zijn door de coronamaatregelen ook diverse facilitaire budgetten niet volledig besteed. Doordat in veel gevallen thuis is gewerkt, zijn de werkelijke uitgaven van onder meer de koffievoorziening, porto, catering, kantoorartikelen en kopieerkosten lager uitgevallen dan begroot. In totaliteit levert dit een voordeel in 2021 op van afgerond € 150.000.
Voor de (meerjarige) uitvoering van de Tozo-regeling was in 2021 een bedrag van € 902.000 beschikbaar, waarvan in 2021 € 253.000 is besteed. Derhalve resteert eind 2021 een bedrag van € 649.000.
Deze vergoeding is bedoeld voor alle Tozo gerelateerde uitvoeringskosten. Hoewel de Tozo-regeling medio 2021 is beëindigd, is in de komende jaren nog steeds sprake van uitvoeringskosten. Het gaat dan bijvoorbeeld om kwaliteits- en interne controlewerkzaamheden, rapportage en verantwoording, nacontroles zelfstandig inkomen, fraudeonderzoeken en terug- en invordering.
2. Lagere salarislasten, hogere inhuurkosten en lager toegerekende loonkosten aan investeringen (€ 288.000 voordelig)
Het voordelige resultaat van € 288.000 is het gevolg van lagere salarislasten en hogere inhuurkosten (per saldo een positief resultaat van € 904.000) en minder toegerekende loonkosten aan investeringsprojecten (een negatief resultaat van € 616.000). Gebleken is dat in 2021, door met name een krapte op de arbeidsmarkt, het lastig was om openstaande vacatures ingevuld te krijgen. Enerzijds hebben we dit op kunnen vangen door het inzetten van externe inhuur. Anderzijds zijn een aantal activiteiten hierdoor niet of niet volledig in 2021 uitgevoerd.
3. Lagere kapitaallasten (€ 341.000 voordelig)
De kapitaallasten, zijnde de rente- en afschrijvingskosten van investeringen, zijn in 2021 € 341.000 lager uitgevallen dan geraamd. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt doordat in de begroting rekening gehouden is met de ingebruikname van diverse investeringen, terwijl de daadwerkelijke uitvoering van deze investeringen op 1 januari 2021 nog niet geheel was afgerond. De kapitaallasten mogen namelijk, conform de voorschriften (BBV), pas in de administratie verwerkt worden als een investering gereed c.q. in gebruik genomen is. Met name op het gebied van de aanschaf van ICT-voorzieningen, de aanschaf van (kantoor)meubilair en renovatiewerkzaamheden aan het gemeentehuis zijn de werkelijke kapitaallasten lager dan geraamd.
4. Overige afwijkingen (€ 621.000 voordelig)
Naast bovengenoemde afwijkingen zijn er binnen dit programma nog overige afwijkingen die per saldo tot een voordelig resultaat leiden van € 621.000.
Zo zijn er door extra werkzaamheden meer inkomsten gegenereerd vanuit de detacheringen voor een bedrag van afgerond € 150.000. Ook zijn de ICT-kosten € 137.000 lager uitgevallen door o.a. problemen met de levering van laptops en mobiele telefoons.
De personeelskosten vallen in 2021 € 71.000 lager uit door onder meer lagere werving- en selectiekosten en ook de huisvestingskosten van het gemeentehuis en de gemeentewerf laten op de onderdelen energielasten en onderhoudskosten een voordelig resultaat zien van per saldo € 90.000.
Ten slotte zien we ook dat op de onderdelen klantcontactcentrum (€ 44.000), project- en programmatisch werken (€ 22.000), juridische zaken (€ 26.000), communicatie (€ 32.000) en overige bedrijfsvoeringsbudgetten (€ 49.000) een voordelig resultaat is gerealiseerd van per saldo € 173.000.
Resultaatbestemming
Voor een aantal geplande activiteiten geldt dat de uitvoering niet of gedeeltelijk in 2021 heeft plaatsgevonden, waardoor de uitvoering zijn (verdere) beslag krijgt in 2022 en volgende jaren. Om deze activiteiten ook in 2022 e.v. uit te kunnen voeren, wordt voorgesteld om een gedeelte van het voordelige resultaat via de resultaatbestemming over te hevelen. Het gaat hierbij onder meer om de niet-bestede middelen voor de uitvoering van de TOZO-regeling (€ 649.000), het uitvoeren van het plan van aanpak voor de doorontwikkeling van het team MO-Uitvoering (€ 280.000), uitgestelde werkzaamheden van het project stikstofdossier (€ 113.000), de implementatie van een bestel- en inkoopsysteem (€ 150.000), het participatietraject verbetering verkeersveiligheid Veenderij (€ 150.000), extra werkzaamheden in het kader van de informatieveiligheid (€ 100.000) alsmede de implementatie van MS SharePoint en MS Teams (€ 84.000). Tevens is er een vijftal voorstellen met een lager bedrag voor in totaal € 227.000. Voor het volledige overzicht van en de toelichting op de voorstellen wordt verwezen naar bijlage 2. In totaal wordt voorgesteld om een bedrag van € 1.753.000 via de resultaatbestemming over te hevelen naar 2022 en volgende jaren.