De jaarrekening volgt op de komende pagina’s en omvat de balans, het totaal van baten en lasten in de jaarrekening, de grondslagen voor waardering en resultaatbepaling, de toelichtingen op de balans en het totaal van baten en lasten in de jaarrekening en de SISA-verantwoording.
Voortgang inhoud inspanningen/acties
JAARREKENING
Voortgang inhoud inspanningen/acties
Balans per 31 december 2021
Terug naar navigatie - Balans per 31 december 2021Balans (bedragen x € 1.000,-) | Ultimo 2021 | Ultimo 2020 | ||
ACTIVA | ||||
Vaste activa | ||||
Immateriële vaste activa | 79 | 89 | ||
Kosten van onderzoek en ontwikkeling | 0 | 0 | ||
Bijdragen aan activa in eigendom van derden | 79 | 89 | ||
Materiële vaste activa | 241.931 | 238.453 | ||
Investeringen met een economisch nut | ||||
· gronden uitgegeven in erfpacht | ||||
· investeringen met een economisch nut | 138.719 | 141.553 | ||
· investeringen met een economisch nut waarvoor een heffing wordt geheven | 54.941 | 49.989 | ||
Investeringen in de openbare ruimte met uitsluitend een maatschappelijk nut | 48.271 | 46.911 | ||
Financiële vaste activa | 17.223 | 16.605 | ||
Kapitaalverstrekkingen aan: | ||||
· deelnemingen | 2.919 | 2.919 | ||
· gemeenschappelijke regelingen | 0 | 0 | ||
Leningen aan: | ||||
· woningbouwcorporaties | 0 | 0 | ||
Overige langlopende leningen u/g | 12.586 | 11.966 | ||
Overige uitzettingen met een rentetypische looptijd van één jaar of langer | 1.718 | 1.720 | ||
Totaal vaste activa | 259.233 | 255.147 | ||
Vlottende activa | ||||
Voorraden | -5.267 | 5.370 | ||
Grond- en hulpstoffen: | ||||
· overige grond- en hulpstoffen | ||||
Onderhanden werk, waaronder gronden in exploitatie | -5.267 | 3.382 | ||
Gereed product en handelsgoederen | 0 | 1.988 | ||
Uitzettingen met een rentetypische looptijd korter dan één jaar | 32.359 | 18.256 | ||
Vorderingen op openbare lichamen | 10.489 | 9.787 | ||
Uitzettingen in ‘s Rijks schatkist met een rentetypische looptijd korter dan één jaar | 17.000 | 3.000 | ||
Overige vorderingen | 4.870 | 5.469 | ||
Liquide middelen | 82 | 107 | ||
Kassaldi | 13 | 21 | ||
Bank- en girosaldi | 69 | 86 | ||
Overlopende activa | 7.481 | 4.778 | ||
Totaal vlottende activa | 34.655 | 28.511 | ||
Totaal generaal | 293.888 | 283.658 |
Balans (bedragen x € 1.000,-) | Ultimo 2021 | Ultimo 2020 | ||
PASSIVA | ||||
Vaste passiva | ||||
Eigen vermogen | 88.238 | 81.339 | ||
Algemene reserve | 28.046 | 23.987 | ||
Bestemmingsreserves | ||||
· Voor egalisatie van tarieven | 680 | 560 | ||
· Overige bestemmingsreserves | 50.592 | 51.069 | ||
Gerealiseerd resultaat | 8.920 | 5.723 | ||
Voorzieningen | 21.886 | 22.825 | ||
Voorzieningen voor verplichtingen, verliezen en risico's | 11.352 | 12.937 | ||
Onderhoudsegalisatievoorzieningen | 4.620 | 4.069 | ||
Door derden beklemde middelen met een specifieke aanwendingsrichting | 5.914 | 5.819 | ||
Vaste schulden met een rentetypische looptijd van 1 jaar of langer | 135.734 | 128.547 | ||
Onderhandse leningen van: | ||||
· binnenlandse banken en overige financiële instellingen | 130.234 | 121.347 | ||
· overige binnenlandse sectoren | 5.500 | 7.200 | ||
Totaal vaste passiva | 245.858 | 232.711 | ||
Vlottende passiva | ||||
Netto vlottende schulden met een rentetypische looptijd korter dan 1 jaar | 32.517 | 33.928 | ||
Kasgeldleningen | 20.000 | 22.000 | ||
Bank schulden | 2.578 | 4.014 | ||
Overige schulden | 9.939 | 7.914 | ||
Overlopende passiva | 15.514 | 17.019 | ||
Verplichtingen opgebouwd in het begrotingsjaar | 10.501 | 13.229 | ||
Ontvangen voorschotbedragen met een specifiek bestedingsdoel van: | ||||
- Het Rijk | 3.206 | 1.936 | ||
- Overige Nederlandse overheidslichamen | 1.807 | 1.751 | ||
- Europese overheidslichamen | 0 | 103 | ||
Overige overlopende passiva | - | - | ||
Totaal vlottende passiva | 48.031 | 50.947 | ||
Totaal generaal | 293.888 | 283.658 |
Recht op verliescompensatie VPB van 2017-2019: € 465.720
Grondslagen voor waardering en resultaatbepaling
Terug naar navigatie - Grondslagen voor waardering en resultaatbepalingDe jaarrekening is opgemaakt met inachtneming van de voorschriften die het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten (BBV) daarvoor geeft. Alle bedragen zijn in euro’s, tenzij anders aangegeven.
Algemene grondslagen voor het opstellen van de jaarrekening
De waardering van de activa en passiva en de bepaling van het resultaat vindt plaats op basis van historische kostprijs (verkrijging- of vervaardigingprijs). Tenzij anders is vermeld, worden de activa en passiva opgenomen tegen nominale waarden.
De baten en lasten worden toegerekend aan het jaar waarop zij betrekking hebben. Baten en winsten worden slechts genomen voor zover zij op balansdatum zijn gerealiseerd. Verliezen en risico’s die hun oorsprong vinden voor het einde van het begrotingsjaar, worden in acht genomen indien zij voor het opmaken van de jaarrekening bekend zijn geworden.
Dividendopbrengsten van deelnemingen worden als baten genomen op het moment waarop het dividend betaalbaar gesteld wordt.
Personeelslasten worden in principe toegerekend aan het boekjaar waarop ze betrekking hebben. Als gevolg van het formele verbod op het opnemen van voorzieningen c.q. schulden uit naam van jaarlijks terugkerende arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van vergelijkbaar volume worden sommige personele lasten echter toegerekend aan de periode waarin uitbetaling plaatsvindt. Daarbij moet worden gedacht aan componenten zoals ziektekostenpremie ten behoeve van gepensioneerden, overlopende verlofaanspraken en dergelijke.
Voor arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van een jaarlijks vergelijkbaar volume wordt geen voorziening getroffen of op andere wijze een verplichting opgenomen. De referentieperiode is dezelfde als die van de meerjarenraming, te weten vier jaar. Indien er sprake is van (eenmalige) schokeffecten (reorganisaties) dient wel een verplichting gevormd te worden.
Eigen bijdrage op grond van de Wmo
Een aanvrager van een voorziening, schoonmaakondersteuning of een financiële tegemoetkoming (persoonsgebonden budget) is op grond van de Wmo een bijdrage verschuldigd. De wetgever heeft bepaald dat de berekening, oplegging en incasso van deze eigen bijdrage wordt uitgevoerd door het CAK. De informatie van het CAK (om privacy redenen beperkt) is ontoereikend om als gemeente de juistheid op persoonsniveau en volledigheid van de eigen bijdragen als geheel te kunnen vaststellen. Door de systematiek te kiezen van het vaststellen van de eigen bijdragen door het CAK, heeft de wetgever in feite bepaald, dat de verantwoordelijkheid voor de juistheid en volledigheid van de eigen bijdragen op grond van de Wmo geen gemeentelijke verantwoordelijkheid is. Dit betekent dat door de gemeenten geen zekerheden omtrent omvang en hoogte van de eigen bijdragen kunnen worden verkregen.
Vaste activa
In de balans worden conform artikel 33 BBV onder de vaste activa afzonderlijk opgenomen:
• Immateriële vaste activa;
• Materiële vaste activa;
• Financiële vaste activa.
Alle investeringen boven de € 10.000 worden geactiveerd. Activa worden gewaardeerd op basis van de verkrijgingsprijs. De verkrijgingsprijs omvat de inkoopprijs en de bijkomende kosten. De vervaardigingsprijs omvat de aanschaffingskosten van de gebruikte grond- en hulpstoffen en de overige kosten die rechtstreeks aan de vervaardiging kunnen worden toegerekend.
Immateriële vaste activa
In de balans worden conform artikel 34 BBV onder de immateriële activa afzonderlijk opgenomen:
• Kosten verbonden aan het sluiten van geldleningen en het saldo van agio en disagio;
• Kosten van onderzoek en ontwikkeling voor een bepaald actief;
• Bijdragen aan activa in eigendom van derden.
In de financiële verordening van gemeente Veenendaal is opgenomen dat de kosten voor het afsluiten van geldleningen niet worden geactiveerd, maar direct ten lasten van de exploitatie worden gebracht.
Materiële vaste activa
In balans worden conform artikel 35 BBV onder materiële vaste activa afzonderlijk opgenomen:
• Activa met een economisch nut;
• Activa met een economisch nut, waarvoor ter bestrijding van de kosten een heffing kan worden geheven;
• Activa in de openbare ruimte met een maatschappelijk nut.
Het moment van aanvang afschrijvingen is in het boekjaar volgend op het gereedkomen van het actief. In onderstaande tabel zijn de gehanteerde afschrijvingstermijnen opgenomen:
Omschrijving | Afschrijvingstermijn |
(in jaren) | |
Immateriële activa | |
Kosten van onderzoek en ontwikkeling voor een bepaald actief | 5 |
Bijdragen aan activa in eigendom van derden | Maximaal gelijk aan die van de activa waarvoor de bijdrage wordt verstrekt |
Grond, woonruimten en bedrijfsgebouwen | |
Grond | 0 |
Gebouwen | 40 |
Parkeergarages | 55 |
Semipermanente voorzieningen | 20 |
Renovatie/ bouwkundige aanpassingen | 15 |
Grond, weg- en waterbouwkundige werken | |
Riolering | 40 |
Pompen riolering (technische installaties) | 15 |
Aanleg sportvelden | |
· Natuurgras | 30 |
· Kunstgras | 15 |
· Renovatie sportvelden (natuurgras) | 15 |
Vervangen toplaag | |
Aanleg toplaag kunstgras | 10 |
Aanleg asfaltbanen | |
· Aanleg banen | 40 |
· Aanbrengen toplaag | 20 |
Wegen/ terreinverhardingen | 40 |
Wegen met kortere levensduur en renovatie | 15 |
Aanleg en reconstructie openbaar groen | 15 |
Vijvers | 15 |
Kunstwerken | 20 |
Openbare verlichting | 20 |
Vervoermiddelen, machines, apparaten en installaties | |
Voertuigen | 8 |
Technische installaties | 15 |
Telefooncentrales | 10 |
Kantoor- en huishoudelijk apparatuur (foto, repro, koeling) | 5 |
Machines en gereedschappen | 8 |
Overige materiele en immateriële vaste activa | |
Hekwerken e.d. | 20 |
Meubels en inventaris | 15 |
Buiteninventaris (speeltoestellen) | 10 |
Automatisering (hardware en software) | 5 |
Onderzoek en planvorming (toe te rekenen aan activum) | 5 |
Financiële vaste activa
Terug naar navigatie - Financiële vaste activaIn de balans worden conform artikel 36 BBV onder de financiële vaste activa afzonderlijk opgenomen:
• Kapitaalverstrekkingen aan deelnemingen, gemeenschappelijke regelingen en overige verbonden partijen;
• Leningen aan openbare lichamen, woningbouwcorporaties, deelnemingen en overige verbonden partijen;
• Overige langlopende leningen;
• uitzettingen in ’s Rijks schatkist met een rentetypische looptijd van één jaar of langer;
• uitzettingen in de vorm van Nederlands schuldpapier met een rentetypische looptijd van één jaar of langer;
• overige uitzettingen met een rentetypische looptijd van één jaar of langer.
Onder financiële vaste activa vallen kapitaalverstrekkingen, leningen en uitzettingen. Deze activa vertegenwoordigen een financiële waarde of een bezit (aandelenkapitaal). Financiële activa moeten altijd worden geactiveerd, maar worden – gezien hun aard – niet afgeschreven.
Vlottende activa
Terug naar navigatie - Vlottende activaVoorraden
De als “onderhanden werken” opgenomen bouwgronden in exploitatie zijn gewaardeerd tegen de vervaardigingprijs, dan wel de lagere marktwaarde. In het Projectenboek 2020 is rekening gehouden met de uitgangspunten voor toekomstige rente en de disconteringsvoet volgens de nieuwe BBV -regels. De vervaardigingprijs omvat de kosten die rechtstreeks aan de vervaardiging kunnen worden toegerekend (zoals grondaankopen en kosten van bouw- en woonrijp maken) en een redelijk te achten aandeel in de rentekosten en de administratie- en beheerkosten.
Het activeren van voorbereidingskosten voor grondexploitaties als de kosten passen binnen de kostensoortenlijst Wro/Bro en de kosten mogen maximaal 5 jaar geactiveerd blijven staan onder de immateriële vaste activa. Na maximaal 5 jaar moeten de kosten hebben geleid tot een actieve grondexploitatie en kunnen dan worden overgeboekt naar de desbetreffende BIE, dan wel worden afgeboekt ten laste van het jaarresultaat en plannen tot ontwikkeling van de grond waarvoor de voorbereidingskosten worden gemaakt, moeten bestuurlijke instemming hebben, blijkend uit een raadsbesluit.
Voor winstneming geldt de percentage of completion methode: voor zover gronden zijn verkocht en opbrengsten zijn gerealiseerd kan tussentijds naar rato van de voortgang van de grondexploitatie winst worden genomen.
Voorraden en deelnemingen zijn tegen de marktwaarde gewaardeerd indien de marktwaarde lager is dan de verkrijgings- of vervaardigingsprijs.
Vorderingen en overlopende activa
De vorderingen worden gewaardeerd tegen nominale waarde. Voor verwachte oninbaarheid van dubieuze debiteuren zijn voorzieningen gevormd. Deze wordt op de balans in mindering gebracht op de dubieuze vorderingen.
Liquide middelen en overlopende posten
Deze activa worden tegen nominale waarde opgenomen.
Reserves en voorzieningen
Terug naar navigatie - Reserves en voorzieningenConform het Besluit Begroting en Verantwoording gelden regels voor de classificatie en de verantwoording van reserves en voorzieningen. Onderstaand wordt het onderscheid tussen reserves en voorzieningen kort toegelicht.
1. Algemene reserves: De doelstelling hiervan is het vormen van een buffer voor het opvangen van in principe onvoorziene financiële tegenvallers in de exploitatie.
2. Bestemmingsreserves:
a. Bestemmingsreserves die dienen om ongewenste schommelingen op te vangen in de tarieven die aan derden in rekening worden gebracht, maar die niet specifiek besteed hoeven te worden (egalisatiereserves).
b. Bestemmingsreserves waaraan door de raad een bestemming is gegeven, die de raad kan veranderen zonder dat dit de exploitatie beïnvloedt.
c. Bestemmingsreserves waaraan door de raad een zodanige bestemming is gegeven, dat wijziging van de bestemming de exploitatie direct beïnvloedt.
3. Voorzieningen:
a. Verplichtingen en verliezen waarvan de omvang op de balansdatum onzeker is, doch redelijkerwijs te schatten (garanties, reorganisaties, rechtsgedingen en claims).
b. Op de balansdatum bestaande risico’s van bepaalde te verwachten verplichtingen of verliezen waarvan de omvang redelijkerwijs is te schatten.
c. Kosten die in een volgend begrotingsjaar zullen worden gemaakt, mits het maken van die kosten zijn oorsprong mede vindt in het begrotingsjaar of in een voorafgaand begrotingsjaar en de voorziening strekt tot een gelijkmatige verdeling van lasten over een aantal begrotingsjaren (onderhoudsvoorzieningen).
d. Van derden verkregen middelen die specifiek besteed moeten worden (rijksbijdragen).
e. Eventuele voorzieningen wegens oninbaarheid worden met de boekwaarde van leningen en vorderingen verrekend.
Reserves
De reserves worden gewaardeerd tegen de nominale waarde en zijn onderverdeeld in algemene en bestemmingsreserves.
De bespaarde rente over de algemene reserve tot € 16,5 miljoen wordt ten bate van de gewone dienst gebracht. De bespaarde rente over de meeste bestemmingsreserves wordt, afgezien van de inflatiecorrectie, eveneens ten bate gebracht van de gewone dienst.
Voorzieningen
Voorzieningen worden gewaardeerd op het nominale bedrag van de betrokken verplichtingen c.q. het voorzienbare verlies. De voorziening pensioenverplichtingen wethouders wordt gewaardeerd op contante waarde. Als grondslag voor de berekening wordt de sterftetabel GBM/GBV 14-19 met leeftijdsterugtelling gebruikt en een rekenrente van 0.528%.
De egalisatievoorzieningen onderhoud gebouwen stoelt op een meerjarenraming van het uit te voeren groot onderhoud aan gemeentelijke gebouwen. Hierbij is rekening gehouden met de kwaliteitseisen die hiervoor zijn geformuleerd. In de paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen is het beleid nader uiteengezet.
De voorziening grondexploitaties wordt berekend tegen contante waarde. De disconteringsvoet die moet worden gehanteerd in de berekening van de contante waarde ten behoeve van het treffen van een verliesvoorziening voor negatieve grondexploitaties wordt voor alle gemeenten bepaald op 2% zijnde het maximale meerjarige streefpercentage van de Europese Centrale Bank voor inflatie binnen de Eurozone.
Vaste schulden
Vaste schulden worden gewaardeerd tegen de nominale waarde verminderd met gedane aflossingen. De vaste schulden hebben een rente-typische looptijd van één jaar of langer.
Vlottende passiva
De vlottende passiva worden gewaardeerd tegen de nominale waarde.
Borg- en garantstellingen
Voor zover leningen door de gemeente zijn gewaarborgd, zijn deze niet in het totaalbedrag van de geborgde schuldrestanten per einde boekjaar opgenomen. Overigens is in de toelichting op de balans nadere informatie opgenomen.
Grondslagen voor de bepaling van het resultaat
Bij de resultaatbepaling is uitgegaan van het stelsel van baten en lasten.
TOELICHTING OP DE BALANS PER 31 DECEMBER 2021
Terug naar navigatie - TOELICHTING OP DE BALANS PER 31 DECEMBER 2021VASTE ACTIVA
Immateriële vaste activa
De post immateriële vaste activa omvat het volgende:
Immateriële vaste activa | 2021 | 2020 | |||
(bedragen x € 1.000) | |||||
Bijdragen aan activa in eigendom van derden | 79 | 89 | |||
Totaal | 79 | 89 | |||
Het onderstaande overzicht geeft het verloop weer van de immateriële vaste activa in het jaar 2021. | |||||
Immateriële vaste activa | Boekwaarde 01-01-2021 | Investering | Afschrijving | Bijdragen van derden | Boekwaarde 31-12-2021 |
(bedragen x € 1.000) | |||||
Bijdrage aan activa in eigendom van derden | 89 | 0 | 10 | 0 | 79 |
Totaal | 89 | 0 | 10 | 0 | 79 |
Materiële vaste activa
De materiële vaste activa bestaan uit de volgende onderdelen:
Materiële vaste activa | 2021 | 2020 |
(Bedragen x € 1.000) | ||
Investeringen met een economisch nut | 138.717 | 141.553 |
Investeringen met een economisch nut waarvoor een heffing wordt geheven | 54.941 | 49.989 |
Investeringen in de openbare ruimte met uitsluitend een maatschappelijk nut | 48.271 | 46.911 |
Totaal | 241.929 | 238.453 |
Investeringen met economisch nut
De investeringen met economisch nut kunnen als volgt worden onderverdeeld:
Boekwaarde investeringen met economisch nut | 2021 | 2020 |
(Bedragen x € 1.000) | ||
Gronden en terreinen | 16.437 | 16.437 |
Woonruimten | 16 | 18 |
Gebouwen | 107.073 | 109.806 |
Vervoermiddelen | 257 | 186 |
Machines, apparaten en installaties | 2.687 | 2.947 |
Overige materiële vaste activa | 12.247 | 12.159 |
Totaal | 138.717 | 141.553 |
Het onderstaande overzicht geeft het verloop van de boekwaarde van de investeringen met economisch nut weer:
Verloop boekwaarde | Boekw. 01-01-21 | Investering | Desinvestering | Afschrijving | Bijdrage-van derden | Afwaardering | Cons. Rem-brandt | Boekw. 31-12-20 |
(Bedragen x € 1.000) | ||||||||
Gronden en terreinen | 16.437 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 16.437 |
Woonruimten | 18 | 0 | 0 | 2 | 0 | 0 | 0 | 16 |
Gebouwen | 109.806 | 1.668 | 0 | 4.401 | 0 | 0 | 0 | 107.073 |
Vervoermiddelen | 186 | 124 | 0 | 53 | 0 | 0 | 0 | 257 |
Machines, apparaten en installaties | 2.947 | 73 | 0 | 333 | 0 | 0 | 0 | 2.687 |
Overige materiële vaste activa | 12.159 | 2.013 | 0 | 1.925 | 0 | 0 | 0 | 12.247 |
141.553 | 3.878 | 0 | 6.714 | 0 | 0 | 0 | 138.717 |
De belangrijkste in het boekjaar gedane (des)investeringen (> € 100.000) met economisch nut staan in onderstaand overzicht vermeld.
(Des)investeringen met economisch nut | Werkelijk | Des- | Bijdrage | Afwaardering 2021 |
(Bedragen x € 1.000) | besteed in 2021 | investering 2021 | van | |
derden | ||||
IKC West | 339 | 0 | 0 | 0 |
IKC Franse Gat (MIP 2021) | 107 | 0 | 0 | 0 |
Nieuwbouw CLV | 490 | 0 | 0 | 0 |
Aanpassing PWA-park (IKC Franse Gat) | 385 | 0 | 0 | 0 |
Gebouw Wijkservice | 208 | 0 | 0 | 0 |
Materieel buitensport 2021 | 103 | 0 | 0 | 0 |
Aanpassingen dienstverlening | 181 | 0 | 0 | 0 |
Aanschaf applicatie Sociaal Domein | 303 | 0 | 0 | 0 |
Automatiseringsplan 2020 | 159 | 0 | 0 | 0 |
Informatiseringsplan 2020 | 111 | 0 | 0 | 0 |
Automatiseringsplan 2021 | 221 | 0 | 0 | 0 |
Informatiseringsplan 2021 | 218 | 0 | 0 | 0 |
ICT-faciliteiten voor Stichting Veens Welzijn | 133 | 0 | 0 | 0 |
Eenmalige kosten migratie | 167 | 0 | 0 | 0 |
Investeringen met een economisch nut waarvoor een heffing wordt geheven
De investeringen met een economisch nut waarvoor een heffing wordt geheven kunnen als volgt worden onderverdeeld:
Investeringen met economisch nut | 2021 | 2020 |
waarvoor heffing wordt geheven | ||
(Bedragen x € 1.000) | ||
Gronden en terreinen | 652 | 652 |
Grond-, weg en waterbouwkundige werken | 29358 | 24.368 |
Gebouwen | 21580 | 21.854 |
Machines, apparaten en installaties | 2485 | 2.237 |
Overige materiële vaste activa | 866 | 878 |
Totaal | 54.941 | 49.989 |
Het onderstaande overzicht geeft het verloop weer van de boekwaarde van de investeringen met een economisch nut waarvoor een heffing wordt geheven:
Verloop boekwaarde | Boekw. | Inves-tering | Desinves-tering | Afschrij-ving | Bijdrage van derden | Afwaardering | Boekw |
(Bedragen x € 1.000) | 1-1-2021 | 31-12-2021 | |||||
Gronden en terreinen | 652 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 652 |
Grond-, weg- en waterbouwkundige werken | 24.368 | 5.915 | 0 | 661 | 264 | 0 | 29.358 |
Gebouwen | 21.854 | 0 | 0 | 274 | 0 | 0 | 21.580 |
Machines, apparaten en installaties | 2.237 | 722 | 0 | 248 | 226 | 0 | 2.485 |
Overige materiële vaste activa | 878 | 43 | 0 | 41 | 0 | 14 | 866 |
Totaal | 49.989 | 6.680 | 0 | 1.224 | 490 | 14 | 54.941 |
De belangrijkste (des)investeringen (> € 100.000) met een economisch nut waarvoor een heffing wordt geheven, zijn in onderstaand overzicht opgenomen:
(Des)investeringen met economisch nut waarvoor heffing wordt geheven | Werkelijk besteed in 2021 | Bijdrage van derden | Desinvestering 2021 |
(Bedragen x € 1.000) | |||
HWA riool Bobinestraat/Smalle Zijde | 1.951 | 0 | 0 |
Reconstr.parkeerterrein Spitsbergen (riool) | 286 | 0 | 0 |
VBK 2020-2021 Reconstr. Kerkewijk fase 1,2 en 3 | 443 | 0 | 0 |
VBK Reconstr. Hertogenln.&Regentesseln. | 322 | 0 | 0 |
VBK 2021 HWA Veenslag/Wiekslag/Park.Ellekoot | 1.149 | 0 | 0 |
Reconstructie Kerkewijk fase 3 en afw. (riool) | 1.278 | 0 | 0 |
VBK onderzoek breedplaatvloeren Tricotage | 722 | 226 | 0 |
Investeringen met maatschappelijk nut
De investeringen met maatschappelijk nut kunnen als volgt worden onderverdeeld:
Investeringen met maatschappelijk nut | 2021 | 2020 |
(Bedragen x € 1.000) | ||
Grond-, weg en waterbouwkundige werken | 48.112 | 46.776 |
Machines, apparaten en installaties | 159 | 135 |
Totaal | 48.271 | 46.911 |
Het onderstaande overzicht geeft het verloop van de boekwaarde van de investeringen met maatschappelijk nut weer:
Verloop boekwaarde | Boekw | Inves-tering | Desinvestering | Afschrij-ving | Bijdrage van derden | Afwaar-dering | Boekw |
(Bedragen x € 1.000) | 1-1-2021 | 31-12-2021 | |||||
Grond-, weg- en waterbouwkundige werken | 46.776 | 3.176 | 0 | 1.722 | 118 | 0 | 48.112 |
Machines, apparaten en installaties | 135 | 34 | 0 | 10 | 0 | 0 | 159 |
Totaal | 46.911 | 3.210 | 0 | 1.732 | 118 | 0 | 48.271 |
De belangrijkste (> € 100.000) in het boekjaar gedane investeringen in de openbare ruimte met een maatschappelijk nut zijn in onderstaand overzicht opgenomen:
Grond-, weg- en waterbouwkundige werken | Werkelijk besteed in 2021 | Bijdrage van derden | Desinvestering 2021 |
(Bedragen x € 1.000) | |||
Aanleg tweerichtingenfietspad Rondweg-west | 180 | 0 | 0 |
Reconstructie Nieuweweg Noord (weg) | 102 | 0 | 0 |
Reconstr.parkeerterrein Spitsbergen (weg) | 401 | 0 | 0 |
Recon. Gersteveld Dragonder Nrd (weg) | 107 | 0 | 0 |
VBK 2020-2021 Reconstr. Kerkewijk fase 1,2, en 3 | 333 | 0 | 0 |
VBK 2020 Reconstr. Hertogenln.&Regentesseln. | 393 | 0 | 0 |
Reconstructie Kerkewijk fase 3 en afw. (weg) | 676 | 0 | 0 |
Financiële vaste activa
Het verloop van de financiële vaste activa gedurende het boekjaar 2021 wordt in onderstaand overzicht weergegeven:
Financiële vaste activa | Boekw. | Investering | Aflossingen / afschrijving | Afwaardering | Boekw 31-12-21 |
(Bedragen x € 1.000) | 01-01-2021 | ||||
Kapitaalverstrekkingen aan: | |||||
· Deelnemingen | 2.919 | - | - | - | 2.919 |
· gemeenschappelijke regelingen | - | - | - | - | - |
· overige verbonden partijen | - | - | - | - | - |
Leningen aan: | - | - | - | - | - |
· woningbouwcorporaties | - | - | - | - | - |
· deelnemingen | - | - | - | - | - |
· overige verbonden partijen | - | - | - | - | - |
Overige langlopende leningen | 11.966 | 1.100 | 480 | - | 12.586 |
Overige uitzettingen met looptijd > 1 jaar | 1.720 | - | 2 | - | 1.718 |
Totaal | 16.605 | 1.100 | 482 | 0 | 17.223 |
Onderstaande tabel geeft een overzicht van de kapitaalverstrekkingen aan deelnemingen per 31 december 2021:
Kapitaalverstrekkingen | 2021 | 2020 |
(Bedragen x € 1.000) | ||
NV Bank Nederlandse Gemeenten; 86.970 aandelen ad € 2,50 | 218 | 218 |
ACV; 2.538.000 aandelen ad € 1 | 2.632 | 2.632 |
VITENS; 55.904 aandelen ad € 1 | 56 | 56 |
Ontwikkelingsbedrijf Veenendaal-CV; inbreng kapitaal a.g.v. art. 5.2 van de CV-akte ad € 5.000 | 5 | 5 |
Ontwikkelingsbedrijf Veenendaal Oost Beheer BV; storting aandelenkapitaal ad € 9.000 | 9 | 9 |
Totaal | 2.920 | 2.920 |
Overige langlopende leningen
In onderstaande tabel treft u een overzicht van de langlopende leningen per 31 december 2021:
Langlopende leningen | 2021 | 2020 | |||
(Bedragen x € 1.000) | |||||
Hypothecaire geldleningen ambtenaren | 13 | 16 | |||
Startersleningen | 10.587 | 9.887 | |||
Duurzaamheidslening | 1.775 | 1.375 | |||
Achtergestelde lening VITENS | 0 | 54 | |||
Asbest Wijkcentrum Dragonder | 198 | 198 | |||
Bibliotheek | 6 | 29 | |||
Escaperoom The Circle | 7 | 8 | |||
Nederlandse Kreditbank | 0 | 400 | |||
Totaal | 12.586 | 11.966 |
VLOTTENDE ACTIVA
Voorraden
De in de balans opgenomen voorraden worden uitgesplitst naar de volgende categorieën:
Voorraden | 2021 | 2020 |
(Bedragen x € 1.000) | ||
Grond- en hulpstoffen: | ||
· overige grond- en hulpstoffen | - | - |
Onderhanden werk, waaronder bouwgronden in exploitatie | -5.267 | 3.382 |
Gereed product en handelsgoederen | 0 | 1.988 |
Totaal | -5.267 | 5.370 |
Het verloop van “Gronden in exploitatie” is in 2021 als volgt:
Grondexploitatie | Boekw. | Vermeerderingen | Verminderingen | Boekw. | Voorz.verlieslatend complex | Balansw. 31-12-21 |
(Bedragen x € 1.000) | 31-12-2020 | 31-12-2021 | ||||
Ontwikkelposities Veenendaal Oost | 1.790 | 1.314 | 181 | 2.923 | 0 | 2.923 |
Veenendaal Oost | 1.246 | 14.492 | 13.526 | 2.212 | 0 | 2.212 |
1e Melmseweg | -260 | 225 | 119 | -153 | 0 | -153 |
Brouwerspoort | 24.074 | 1.195 | 1 | 25.267 | 25.267 | 0 |
Trivium Ardagh-locatie | 0 | 37 | 0 | 37 | 0 | 37 |
Oksel A12/Buurtlaan | 114 | 372 | 486 | 0 | 0 | 0 |
Het Ambacht | 0 | 82 | 7.062 | -6.980 | 0 | -6.980 |
Groene Grens Balkons | -2.509 | 4.907 | 8.025 | -5.627 | 0 | -5.627 |
Groene Grens Natuurontwikkelingszone | 2.235 | 374 | 2.598 | 12 | 0 | 12 |
Vrijkomend vastgoed | 2.832 | 454 | 1.020 | 2.266 | 0 | 2.266 |
Pionierkwartier | 4.781 | 376 | 194 | 4.963 | 4.963 | 0 |
Boveneind/Pampagras | -15 | 694 | 678 | 0 | 0 | 0 |
Veeneind | -137 | 142 | 6 | -1 | 0 | -1 |
Lindewijck | -64 | 114 | 60 | -10 | 0 | -10 |
Locatie Brandweer | 0 | 51 | 0 | 51 | 0 | 51 |
Totaal | 34.087 | 24.827 | 33.954 | 24.961 | 30.230 | -5.267 |
Aan de voorziening grondexploitaties wordt rente toegevoegd. De rentetoerekening van 2% (disconteringsvoet) aan de voorziening grondexploitaties vindt plaats op basis van de boekwaarde van de voorziening per 1 januari.
Grondexploitatie | Boekw. | Geraamde nog te maken kosten | Geraamde nog te realiseren opbrengsten | Geraamd eindresultaat (nominale waarde) |
(Bedragen x € 1.000) | 31-12-2021 | 31-12-2021 | ||
Ontwikkelposities Veenendaal Oost | 2.923 | 768 | 4.280 | -589 |
Veenendaal Oost | 2.212 | 38.159 | 43.920 | -3.549 |
1e Melmseweg | -154 | 213 | 202 | -143 |
Brouwerspoort | 25.267 | 2.447 | 0 | 27.714 |
Trivium Ardagh-locatie | 37 | 5.481 | 5.518 | 0 |
Het Ambacht | -6.980 | 23.950 | 12.007 | 4.963 |
Groene Grens Balkons | -5.627 | 5.379 | 629 | -877 |
Groene Grens Natuurontwikkelingszone | 12 | 3.929 | 3.941 | 0 |
Vrijkomend vastgoed | 2.266 | 364 | 3.836 | -1.206 |
Pionierkwartier | 4.963 | 510 | 59 | 5.414 |
Lindewijck | -7 | 188 | 599 | -418 |
Locatie Brandweer | 51 | 2.941 | 3.055 | -63 |
Totaal | 24.963 | 84.329 | 78.046 | 31.246 |
Uitzettingen korter dan één jaar
De in de balans opgenomen uitzettingen met een looptijd van één jaar of minder kunnen als volgt gespecificeerd worden:
Uitzettingen korter dan één jaar | 2021 | 2020 | ||
(Bedragen x € 1.000) | ||||
Vorderingen op openbare lichamen | 10.489 | 9.787 | ||
Waarborgsommen | 0 | 0 | ||
Gemeentelijke belastingen, leges en rechten | 4.344 | 4.670 | ||
Af: Voorziening dubieuze debiteuren overig | -/- 242 | -/- 142 | ||
Saldo belastingen, leges en rechten | 4.102 | 4.528 | ||
Overige vorderingen | 1.819 | 2.074 | ||
Af: Voorziening dubieuze debiteuren GSD | -/- 1.051 | -/- 1.134 | ||
Saldo overige vorderingen | 768 | 940 | ||
Uitzettingen in ’s Rijks schatkist | 17.000 | 3.000 | ||
Totaal | 32.359 | 18.254 |
Onder de vorderingen op openbare lichamen is de afrekening van € 12.142.000 van het BTW Compensatiefonds 2021 opgenomen. Op grond van de BBV is er voor de debiteuren voortvloeiende uit de socialezekerheidsregelingen een voorziening ingesteld. Deze voorziening is in 2021 € 1.051.000. Met ingang van 2010 is er ook een voorziening ingesteld voor dubieuze debiteuren, die voornamelijk betrekking hebben op gemeentelijke belastingen en leges/rechten. De stand in 2021 bedraagt € 242.000. Conform artikel 63 BBV zijn deze voorzieningen negatief onder deze vorderingen opgenomen.
Uit onderstaand overzicht blijkt dat de Gemeente Veenendaal onder de vastgestelde norm van het schatkistbankieren blijft:
Berekening benutting drempelbedrag schatkistbankieren (bedragen x € 1000) | |||||
Verslagjaar | |||||
(1) | Drempelbedrag | 1.542 | 1.542 | 4.112 | 4.112 |
Kwartaal 1 | Kwartaal 2 | Kwartaal 3 | Kwartaal 4 | ||
(2) | Kwartaalcijfer op dagbasis buiten 's Rijks schatkist aangehouden middelen | 720 | 349 | 258 | 129 |
(3a) = (1) > (2) | Ruimte onder het drempelbedrag | 780 | 1.151 | 3.742 | 3.871 |
(3b) = (2) > (1) | Overschrijding van het drempelbedrag | - | - | - | - |
(1) Berekening drempelbedrag | |||||
Verslagjaar | |||||
(4a) | Begrotingstotaal verslagjaar | 205.578 | 205.578 | 205.578 | 205.578 |
(4b) | Het deel van het begrotingstotaal dat kleiner of gelijk is aan € 500 miljoen | 205.578 | 205.578 | 205.578 | 205.578 |
(4c) | Het deel van het begrotingstotaal dat de € 500 miljoen te boven gaat | - | - | - | - |
(1) = (4b)*0,0075 + (4c)*0,002 met een minimum van € 250.000 | Drempelbedrag kwartaal 1 en 2 | 1.542 | 1.542 | ||
(1) = (4b)*0,02 + (4c)*0,002 met een minimum van €1.000.000 als het begrotingstotaal kleiner of gelijk is aan 500 mln. En als begrotingstotaal groter dan € 500 miljoen is is het drempelbedrag gelijk aan € 10 miljoen, vermeerderd met 0,2% van het deel van het begrotingstotaal dat de € 500 miljoen te boven gaat. | Drempelbedrag kwartaal 3 en 4 | 4.112 | 4.112 | ||
(2) Berekening kwartaalcijfer op dagbasis buiten 's Rijks schatkist aangehouden middelen | |||||
Kwartaal 1 | Kwartaal 2 | Kwartaal 3 | Kwartaal 4 | ||
(5a) | Som van de per dag buiten 's Rijks schatkist aangehouden middelen (negatieve bedragen tellen als nihil) | 64.839 | 31.732 | 23.753 | 11.823 |
(5b) | Dagen in het kwartaal | 90 | 91 | 92 | 92 |
(2) - (5a) / (5b) | Kwartaalcijfer op dagbasis buiten 's Rijks schatkist aangehouden middelen | 720 | 349 | 258 | 129 |
Liquide middelen
Het saldo van de liquide middelen bestaat uit de volgende componenten:
Saldo liquide middelen | 2021 | 2020 |
(Bedragen x € 1.000) | ||
Kas | 13 | 21 |
Bank | 69 | 86 |
Totaal | 82 | 107 |
Overlopende activa
De post overlopende activa kan als volgt onderscheiden worden:
Overlopende activa | 2021 | 2020 |
(Bedragen x € 1.000) | ||
Vooruitbetaalde bedragen | 2.101 | 1.536 |
Nog te ontvangen bedragen | 5.380 | 3.242 |
Totaal | 7.481 | 4.778 |
De post vooruitbetaalde bedragen betreft in hoofdzaak subsidies en facturen welke betrekking hebben op 2022. De post nog te ontvangen bedragen wordt hieronder nader gespecificeerd:
Nog te ontvangen bedragen ultimo 2021 (bedragen x € 1.000) | Bedrag |
Afrekening stichting VeensWelzijn 2021 | 375 |
Toeristenbelasting 2020 en 2021 | 214 |
Claim Klomp afwikkeling o.b.v. B&W besluit 8 september 2015 | 258 |
af: voorziening dubieuze debiteuren | -258 |
Bijdrage derden Woudenberg ivm belastingen | 241 |
Diftar 2021 | 1.550 |
PMD Nedvang | 170 |
Nog te ontvangen vanwege bestratingen 2021 | 127 |
Bijdrage provincie inzake verkabeling | 116 |
Verkoop parkeerterrein | 140 |
Bijdrage IW4 | 415 |
Afrekening saldo CJG 2021 | 415 |
Afrekening Afval 2021 | 858 |
Diversen kleiner dan € 100.000 (26 posten) | 759 |
TOTAAL | 5.380 |
VASTE PASSIVA
Eigen vermogen / Reserves
Het in de balans opgenomen eigen vermogen bestaat uit de volgende posten:
Eigen vermogen | 2021 | 2020 |
(Bedragen x € 1.000) | ||
Algemene reserve | 20.082 | 16.870 |
Risicoreserve grondexploitatie | 7.964 | 7.117 |
Bestemmingsreserves | 51.272 | 51.629 |
Subtotaal | 79.318 | 75.616 |
Gerealiseerd resultaat | 8.920 | 5.723 |
Totaal | 88.238 | 81.339 |
Het gerealiseerd resultaat ultimo 2021 bedraagt € 8.920.000. De mutaties van de voorstellen voor resultaatbestemming 2021 zijn hierin nog niet opgenomen.
Het verloop van de algemene reserves in 2021 wordt in onderstaand overzicht weergegeven:
Algemene reserves | Saldo | Toevoeging | Onttrekking | Bestemming resultaat 2021 | Saldo |
(Bedragen x € 1.000) | 1-1-2021 | 31-12-2021 | |||
Algemene reserve | 16.870 | 7.783 | 4.571 | 0 | 20.082 |
Risicoreserve grondexploitaties | 7.117 | 4.918 | 4.071 | 0 | 7.964 |
Totaal | 23.987 | 12.701 | 8.642 | 0 | 28.046 |
In bovenstaand overzicht is de verwerking van het resultaat 2021 (nog) niet opgenomen. Het gerealiseerde resultaat 2020, ad afgerond € 5,7 miljoen, is rechtstreeks verwerkt in de algemene reserve en bestemmingsreserve conform resultaatbestemming 2020 en loopt derhalve niet via het overzicht van baten en lasten.
Hieronder volgt een overzicht van de overige bestemmingsreserves inclusief de mutaties die in 2021 hebben plaatsgevonden. De voorgestelde resultaatbestemming van het resultaat 2021 is niet in dit overzicht verwerkt. De reserves worden hieronder nader toegelicht:
Bestemmingsreserves | Saldo | Toevoeging | Onttrekking | Saldo |
(Bedragen x € 1.000) | 1-1-2021 | (incl. rente) | 31-12-2021 | |
Bestemmingsreserve meerjarige middelen | 4.250 | 5.615 | 3.381 | 6.485 |
Egalisatiereserve bouwleges | 350 | 484 | 0 | 834 |
Reserve Breedtesport | 25 | 25 | 50 | 0 |
Reserve mobiliteit | 1.035 | 0 | 202 | 833 |
Bestemmingsreserve bedrijfsvoering | 697 | 0 | 0 | 697 |
Reserve parkeren | 605 | 294 | 0 | 899 |
Reserve egalisatie Rembrandt College | 2.703 | 0 | 2.703 | 0 |
Reserve onderhoud wegen | 1.227 | 0 | 14 | 1.213 |
Bestemmingsreserve verkabeling hoogspanning | 28 | 913 | 232 | 709 |
Egalisatiereserve verkiezingen | 312 | 192 | 248 | 256 |
Egalisatiereserve afvalverwijdering en -verwerking | 1.844 | 1.375 | 456 | 2.763 |
Reserve verslavingszorg | 43 | 0 | 0 | 43 |
Reserve sociale werkvoorziening | 649 | 0 | 0 | 649 |
Reserve reconstructie Zuivelstraat | 286 | 0 | 0 | 286 |
Reserve project Nieuw Wonen | 99 | 0 | 0 | 99 |
Reserve dekking kapitaallasten investeringen | 30.471 | 555 | 1.922 | 29.105 |
Bestemmingsreserve Starters- en Blijversleningen | 2.146 | 0 | 561 | 1.585 |
Reserve aanloopverliezen Stichting Ontmoetingshuis | 231 | 0 | 105 | 126 |
Reserve wachtgeldverplichtingen Mooisticht | 57 | 0 | 57 | 0 |
Bestemmingsreserve leefbaarheid verbreding Rondweg-oost | 2.000 | 0 | 0 | 2.000 |
Reserve beeldende kunst | 10 | 0 | 0 | 10 |
Egalisatiereserve begraafplaatsen | 560 | 158 | 38 | 680 |
Reserve ontwikkelfonds bedrijfsverplaatsingen | 2.000 | 0 | 0 | 2.000 |
Totaal overige bestemmingsreserves | 51.628 | 9.611 | 9.969 | 51.272 |
Algemene reserve Veenendaal
De algemene reserve heeft het karakter van algemeen financieel weerstandsvermogen van de gemeente. Tevens zal de algemene reserve worden aangesproken voor de dekking van incidentele en onverwachte tegenvallers. Op basis van de inventarisatie van de risico’s in 2021 is bepaald dat met een ondergrens van € 12,4 miljoen deze risico’s kunnen worden afgedekt.
Op basis van herschikkingen van de reserves en voorzieningen, conform de in 2006 vastgestelde nota reserves en voorzieningen, is de algemene reserve ruimschoots op dit niveau gebracht.
Risicoreserve grondexploitaties
De risicoreserve grondexploitaties heeft als doel een buffer aan te houden om financiële risico's bij zowel de woningbouw als bedrijfsvestigingen te kunnen afdekken. Ook dient deze reserve ter versterking van de financieringspositie ten behoeve van de grondexploitaties.
Bestemmingsreserve meerjarige middelen
Deze reserve heeft als doel om middelen met een meerjarig karakter in de exploitatiekosten, die nog niet volledig zijn besteed, separaat inzichtelijk te houden. Hiermee wordt voorkomen dat de eenmalige middelen over meerdere jaren worden doorgeschoven.
Egalisatiereserve bouwleges
Het doel van deze egalisatiereserve is het in rekening brengen van leges conform de aangepaste legessystematiek zonder dat dit tot een structurele verslechtering van de begrotingspositie leidt.
In de 2e bestuursrapportage 2007 is de egalisatiereserve bouwleges ingesteld. De voeding van de reserve gebeurt door het overschot op de opbrengst bouwleges ten opzichte van de geraamde opbrengst (gedeeltelijk) te storten. De beschikkingen dienen dan om de kosten van handhaving, dienstverlening, beleid en inhuur tijdens pieken in de aanvragen op te vangen.
Reserve breedtesport
Deze reserve heeft als doel de bekostiging van stimulering van activiteiten in het kader van de breedtesport- en cultuurimpuls.
Reserve Mobiliteit
De reserve is gevormd vanuit het restant van de reserve aanleg Oostelijke rondweg en reserve SDV (Stads- en dorpsvernieuwing). De reserve mobiliteit dient enerzijds voor de binnen FoodValley aangegane verplichting van een jaarlijkse bijdrage. De reserve kan ook gebruikt worden om maatregelen of ontwikkelingen in de verkeersdoorstroming te bevorderen.
Bestemmingsreserve Bedrijfsvoering
Deze reserve is ingesteld om met tijdelijke, eenmalige financiële impulsen flexibel in te kunnen spelen op ontwikkelingen in de maatschappij en (al dan niet afgeleid daarvan) ontwikkelingen in de bedrijfsvoering. De bedrijfsvoering omvat een breed scala van activiteiten met als doel inwoners, bedrijven en het bestuur zo goed mogelijk te blijven bedienen in de context van een toegankelijke, samenwerkende en tegelijkertijd terugtrekkende overheid. Voor de dekking van incidentele ontwikkelingen in de bedrijfsvoering kan deze reserve worden ingezet.
Reserve egalisatie Rembrandt College
Het Rembrandt College heeft haar reserves "belegd" bij de gemeente Veenendaal. Jaarlijks wordt het exploitatieresultaat van het Rembrandt College verrekend met deze reserve. Per 31-12-2020 is het Rembrandt College zelfstandig verder gegaan. De afwikkeling van het banksaldo en rekeningcourant positie is financieel in 2021 afgewikkeld en derhalve is deze reserve hiervoor benut en is hiermee ook per ultimo 2021 nihil.
Reserve parkeren
Deze reserve heeft als doel dekking te realiseren voor de exploitatie van het parkeren in Veenendaal, om het betaald parkeren budgettair neutraal te laten verlopen.
Reserve onderhoud wegen
Deze reserve dient ter dekking van de kosten voor groot onderhoud van wegen.
Bestemmingsreserve verkabeling hoogspanning
Deze reserve dient ter dekking van de gemeentelijke bijdrage aan de verkabeling van de hoogspanning. In de bestemmingsreserve kan in totaal maximaal 5,7 miljoen euro gestort worden. Meer is niet nodig doordat de gemeentelijke bijdrage aan de verkabeling is gemaximaliseerd. Dit maximum is niet afhankelijk van de daadwerkelijke kosten, maar alleen van de lengte van de verkabeling.
Egalisatiereserve verkiezingen
Deze reserve is bedoeld om te komen tot een gelijkmatige verdeling van lasten over de jaren en het opvangen van kosten bij een afwijkend patroon van verkiezingen.
Egalisatiereserve afvalverwijdering en –verwerking
Via het besluit door de raad over de resultaatbestemming 2006 is deze reserve ingesteld. Het doel van deze reserve is het opvangen van incidentele mee- en tegenvallers op het gebied van de afvalverwerking en -verwijdering, waardoor het tarief van de afvalstoffenheffing stabiel blijft. Het saldo van de reserve bedraagt per 31 december 2021 € 2.763.000.
Reserve Verslavingszorg
Deze reserve is bedoeld om activiteiten op het gebied van verslavingszorg te bekostigen. Op 22 november 2012 heeft de gemeenteraad besloten in 2013 € 18.984 en in 2014 € 64.340 aan deze reserve te onttrekken voor het project 'minder maatschappelijke overlast door een integrale aanpak op maat'.
Reserve Sociale werkvoorziening
Deze reserve heeft als doel om middelen te reserveren ten behoeve van de kosten voor de ontwikkelingen op het gebied van de sociale werkvoorziening.
Reserve reconstructie Zuivelstraat
Het doel van deze reserve is het reconstrueren van de Zuivelstraat door besteding van de verkregen subsidiemiddelen. In het kader van de te revitaliseren bedrijfsterreinen is een bijdrage ontvangen van het Rijk. Door omstandigheden, vertraagde uitvoering van de grondexploitatie, is het revitaliseren van de Zuivelstraat slechts gedeeltelijk uitgevoerd, omdat wordt verwacht dat bouwactiviteiten de kwaliteit van de weg negatief beïnvloeden. Na uitvoering van de plannen zal de Zuivelstraat alsnog worden opgeknapt.
Reserve Project Nieuw Wonen
De reserve is bestemd voor extra kosten van het project Nieuw Wonen. Oorspronkelijk een winstuitkering uit 2005 van Ontwikkelbedrijf Veenendaal Oost. Het resterende deel ingezet voor project Nieuw Wonen.
Reserve kapitaallasten investeringen
Deze is als reserve in het leven geroepen, omdat sinds de BBV-regelgeving (2004) in bepaalde gevallen niet meer is toegestaan investeringen in één keer af te dekken via reserves. Waar het gaat om zogenoemde investeringen moet de betreffende investering worden geactiveerd en in de loop van een aantal jaren worden afgeschreven. Voor deze gevallen is de reserve kapitaallasten diverse investeringen gevormd. Uit deze reserve worden, nu afdekking in één keer niet meer is toegestaan, de afschrijvingslasten van deze investeringen gedekt.
Bestemmingsreserve starters- en blijversleningen
De bestemmingsreserve startersleningen en blijversleningen is bestemd voor de bekostiging van de jaarlijkse lasten van de verstrekte startersleningen en de blijversleningen. De jaarlijkse lasten hebben betrekking op de uitvoeringskosten van beide regelingen, het renteverlies van de startersleningen en de risicoafdekking van de blijversleningen.
Reserve aanloopverliezen Stichting Ontmoetingshuis
Deze reserve is bedoeld voor het opvangen van aanloopverliezen gedurende de eerste jaren van ingebruikname van de Stichting Ontmoetingshuis Veenendaal-oost.
Reserve wachtgeldverplichtingen WMMN
De reserve wachtgeldverplichting liquidatie gemeenschappelijke regeling Welstand en Monumenten Midden Nederland (WMMN) heeft als doel het opvangen van nagekomen kosten door ontstane wachtgeldverplichtingen voortkomend uit de liquidatie van de GR WMMN.
Reserve Beeldende kunst
De reserve dient voor grootschalig onderhoud van kunstwerken in de openbare ruimte.
Bestemmingsreserve Leefbaarheid verbreding Rondweg Oost
Deze bestemmingsreserve is bedoeld voor een bijdrage voor leefbaarheidsmaatregelen bij verbreding van de rondweg-oost en is ingesteld bij raadsbesluit van 21 december 2017. Indien de provincie niet voldoet aan de voorwaarde of de verbreding vindt geen doorgang, dan wordt het geld teruggestort in de algemene reserve.
Reserve egalisatie begraafplaatsen
De egalisatiereserve begraafplaatsen is bedoeld om toekomstige schommelingen in de exploitatie op te vangen, hierdoor worden de tarieven niet beïnvloed door incidentele fluctuaties in de exploitatie. De reserve is ingesteld bij het vaststellen van de jaarstukken 2017.
Reserve ontwikkelfonds bedrijfsverplaatsingen
Deze reserve is bij de jaarrekening 2019 ingesteld ten behoeve van het (deels) afdekken van onrendabele toppen voor verplaatsen van bedrijven en winkels die voldoen aan de criteria van de hiervoor ingestelde (of in te stellen) regeling (zoals criteria m.b.t milieuhinder, het programma winkelstad Veenendaal en het creëren van binnenstedelijk ruimte voor woningbouw).
Voorzieningen
De in de balans opgenomen voorzieningen bestaan uit de volgende posten:
Voorzieningen | 2021 | 2020 | ||||
(Bedragen x € 1.000) | ||||||
Voorzieningen voor verplichtingen, verliezen en risico’s | 11.352 | 12.937 | ||||
Egalisatie Onderhoudsvoorzieningen | 4.620 | 4.069 | ||||
Door derden beklemde middelen met specifieke aanwending (1) | 5.914 | 5.819 | ||||
Totaal | 21.886 | 22.825 | ||||
1) Voor deze meerjarige specifieke uitkeringen is de meerjarige subsidieperiode vóór 1-1-2007 gestart. Deze blijven gehandhaafd als voorziening totdat hiervoor een nieuwe (meerjarige) subsidieperiode aanbreekt. Daarna worden deze posten onder de overlopende passiva verantwoord. |
Het verloop van de voorzieningen in 2021 wordt in onderstaand overzicht weergegeven:
Verloop voorzieningen | Saldo | Toevoeging | Aanwending | Consolidatie | Saldo |
Bedragen x € 1.000) | 1-1-2021 | Rembrandt | 31-12-2021 | ||
college | |||||
Pensioenverplichtingen wethouders | 4.517 | 41 | 327 | 0 | 4.231 |
Voorziening grondexploitaties | 0 | 5.242 | 0 | 0 | 5.242 |
Wachtgeld voormalig wethouders | 41 | 0 | 40 | 0 | 1 |
Onderhoud gemeentelijke gebouwen | 4.068 | 1.069 | 517 | 0 | 4.620 |
Sociale woningbouw (BWS) | 1.851 | 0 | 244 | 0 | 1.607 |
Voorziening dubieuze debiteuren precario | 8.380 | 0 | 6502 | 0 | 1.878 |
Voorziening riolering | 3.968 | 644 | 305 | 0 | 4.307 |
Totaal | 22.825 | 6.996 | 7.935 | 0 | 21.886 |
Alle aanwendingen van de voorzieningen zijn rechtstreeks ten laste van de voorziening gebracht. Hieronder vindt een toelichting plaats van alle voorzieningen per 31 december 2021.
Voorziening pensioenverplichtingen wethouders
Deze voorziening is bedoeld voor het opvangen van toekomstige pensioenverplichtingen van (voormalig) wethouders. In de Algemene Pensioenwet Politieke Ambtsdragers (APPA) is geregeld dat wethouders gedurende de periode dat zij wethouder zijn, ouderdoms- en nabestaandenpensioen opbouwen. Op grond van deze APPA is het voor wethouders mogelijk dat zij vanuit hun vorige werk-geversrelatie de opgebouwde pensioenrechten kunnen overhevelen naar de gemeente Veenendaal.
Voorziening grondexploitaties
Deze voorziening is bedoeld om de verliezen op grondexploitaties te voorzien zodra deze bekend zijn. De voorziening wordt gewaardeerd op contante waarde. Op dit moment zijn er een drietal complexen voorzien, dit betreffen Brouwerspoort, het Ambacht en Pionierskwartier.
Voorziening wachtgeld voormalige wethouders
Deze voorziening is bedoeld om op basis van werkelijke kosten te voorzien in de verplichtingen tot het betalen van wachtgelden aan voormalig wethouders. Op basis van een daartoe geldende regeling kunnen (voormalige) wethouders na hun aftreden aanspraak maken op een wachtgeldregeling.
Onderhoudsvoorziening gemeentelijke gebouwen
Deze voorziening dient voor de dekking van de kosten van het groot onderhoud aan gemeentelijke gebouwen. De hoogte van de voorziening is gerelateerd aan de verwachte uitgaven zoals vastgelegd in het vierjaarlijkse beheerplan voor het gemeentelijke vastgoed.
Voorziening sociale woningbouw (BWS)
Deze voorziening is bedoeld voor de subsidiëring van de sociale woningbouw. Het rijk heeft subsidie verstrekt aan gemeenten voor het stimuleren van sociale woningbouw. De verplichting die hiermee samenhangt loopt in 2030 af.
Voorziening dubieuze debiteuren precario
De in 2015 t/m 2019 ontvangen bedragen voor de aanslagen precariobelasting zijn opgenomen in de voorziening dubieuze debiteuren precario, omdat de netbeheerders bezwaar hebben gemaakt tegen de oplegde aanslagen. Stedin is door de hoge raad op 22 januari 2021 in het gelijk gesteld voor de aanslag van 2016. Tevens is er bezwaar gemaakt tegen de aanslagen 2017 en 2018.
Voorziening riolering
Deze voorziening is bedoeld voor de instandhouding van het gemeentelijke rioleringsstelsel tegen een stabiel belastingtarief. In 2006 heeft de raad bij de vaststelling van het gemeentelijke rioleringsplan 2006-2010 besloten tot de instelling van deze voorziening. De voorziening had en heeft tot doel schommelingen in het rioolrecht te voorkomen door investeringen (mede) ten laste van deze voorziening te brengen.
Vaste schulden met een looptijd langer dan één jaar
De onderverdeling van de in de balans opgenomen langlopende schulden is als volgt:
Langlopende schulden | 2021 | 2020 |
(Bedragen x € 1.000) | ||
Obligatieleningen | - | - |
Onderhandse leningen, waarvan: | - | - |
· binnenlandse pensioenfondsen en verzekeringsinstellingen | - | - |
· binnenlandse banken en overige financiële instellingen | 131.334 | 121.347 |
· binnenlandse bedrijven | - | - |
· overige binnenlandse sectoren | 4.400 | 7.200 |
· buitenlandse instellingen, fondsen, banken, bedrijven en overige sectoren | - | - |
Door derden belegden gelden Waarborgsommen | - | - |
Totaal | 135.734 | 128.547 |
In onderstaand overzicht wordt het verloop weergegeven van de vaste schulden over het jaar 2021:
Verloop vaste schulden | Saldo | Vermeerdering | Aflossing | Saldo |
(Bedragen x € 1.000) | 1-1-2021 | 31-12-2021 | ||
Obligatieleningen | - | - | - | - |
Onderhandse leningen | 128.547 | 27.000 | 19.813 | 135.734 |
Door derden belegde gelden | - | - | - | - |
Waarborgsommen | - | - | - | - |
Totaal | 128.547 | 27.000 | 19.813 | 135.734 |
De totale rentelast voor het jaar 2021 met betrekking tot de vaste schulden bedroeg € 1,37 miljoen.
VLOTTENDE PASSIVA
Onder de vlottende passiva zijn opgenomen:
Vlottende passiva | 2021 | 2020 |
(Bedragen x € 1.000) | ||
Schulden < 1 jaar | 32.517 | 33.929 |
Overlopende passiva | 15.514 | 17.019 |
Totaal | 48.031 | 50.948 |
Kortlopende schulden
De in de balans opgenomen kortlopende schulden kunnen als volgt gespecificeerd worden:
Kortlopende schulden | 2021 | 2020 | ||
(Bedragen x € 1.000) | ||||
Overige kasgeldleningen | 0 | 22.000 | ||
Bank- en girosaldi | 130.234 | 4.014 | ||
Overige schulden: | ||||
Crediteuren algemeen | 5.500 | 7.915 | ||
Nog te verrekenen waarborgsommen | - | - | ||
Nog te betalen omzetbelasting | - | - | ||
Totaal overige schulden | 5.500 | 7.915 | ||
Totaal | 135.734 | 33.929 |
De kasgeldlening van € 20 miljoen is ter dekking geweest van de uitgaven op de exploitatie 2021. De gemeente heeft een kredietfaciliteit bij de BNG voor een bedrag van € 5 miljoen in rekening-courant. Ultimo boekjaar wordt hier voor een bedrag van € 2,8 gebruik van gemaakt.
Overlopende passiva
De post overlopende passiva kan als volgt onderscheiden worden:
Overlopende passiva | 2021 | 2020 |
(Bedragen x € 1.000) | ||
Nog te betalen bedragen | 10.501 | 13.229 |
Vooruit ontvangen bedragen | 5.013 | 3.790 |
Totaal | 15.514 | 17.019 |
Verplichtingen opgebouwd in het begrotingsjaar
Verplichtingen (bedragen x € 1.000) | Bedrag |
Aanpassing CAO en eenmalige uitkering | 650 |
TOZO | 596 |
Afdracht loonbelasting 2021 | 2.612 |
Afdracht Pensioen Premie ABP | 548 |
Afrekening ACV 2021 | 291 |
Nog te betalen Amersfoort LVB | 281 |
Nog te betalen Jeugd | 478 |
Nog te betalen vervoer WMO | 101 |
Nog te betalen WMO | 1.069 |
Onderhoud Zwembad | 116 |
Rente opgenomen lening 2021 | 649 |
SPUK | 408 |
Diverse kleiner dan € 100.000 | 2.702 |
Totaal | 10.501 |
Vooruit ontvangen bedragen:
Bestedingsdoel | Saldo | Dotatie | Onttrekking 2021 | Saldo | |||
1-1-2021 | 2021 | 31-12-2021 | |||||
G.O.A. regeling overschot | 663 | 1.614 | 1.544 | 733 | |||
Vooruit ontvangen subsidie filevrije fietsroute Ede | 144 | 3 | 0 | 147 | |||
Buiggelden Asielopvang | 407 | 0 | 73 | 334 | |||
Voorpoort spoorkruisingen | 1.030 | 0 | 78 | 952 | |||
Spuk gelden 2021 | 0 | 336 | 159 | 177 | |||
Spuk gelden 2019 en 2020 | 383 | 0 | 383 | 0 | |||
Bijdrage ICT campus | 103 | 0 | 103 | 0 | |||
RVO subsidie EAW | 21 | 0 | 21 | 0 | |||
Vooruitontv. subsidie fietsvoorz bushaltes | 349 | 0 | 3 | 346 | |||
Vooruitontv. Subsidie fietsenstalling Vdl-west | 0 | 124 | 0 | 124 | |||
Onderzoek Veenendaal centrum | 0 | 19 | 0 | 19 | |||
Activiteiten zwerfvuil 2021 | 52 | 0 | 29 | 23 | |||
Stimulering verkeersveiligheidsmaatregelen | 369 | 0 | 0 | 369 | |||
Bushaltes lijn 87 | 24 | 0 | 24 | 0 | |||
BZK reductie Energieverbruik | 70 | 0 | 70 | 0 | |||
Project samenwerking BAG | 23 | 0 | 23 | 0 | |||
ZONMW Advies meldpunt | 119 | 0 | 119 | 0 | |||
Toeslagen gedupeerde | 23 | 0 | 23 | 0 | |||
Clientgelden | 10 | 0 | 10 | 0 | |||
Baggerwerkzaamheden | 0 | 138 | 0 | 138 | |||
Kunstuitingen veenendaal-oost | 0 | 62 | 21 | 41 | |||
SPUK ventilatie scholen | 0 | 1.177 | 0 | 1.177 | |||
Subsidie franse gat | 0 | 10 | 0 | 10 | |||
SPUK impuls leefstijl | 0 | 91 | 0 | 91 | |||
Handhaving | 0 | 7 | 0 | 7 | |||
Rijk Nationaal Programma Onderwijs 2021 | 0 | 325 | 0 | 325 | |||
Totaal vooruit ontvangen bedragen | 3.790 | 3.906 | 2.683 | 5.013 | |||
Gewaarborgde geldleningen
Het saldo van de gewaarborgde geldleningen is per ultimo 2021 € 41.291.276. Het in de balans opgenomen bedrag voor verstrekte waarborgen aan natuurlijke en rechtspersonen kan naar de aard van de geldlening als volgt gespecificeerd worden:
Oorsprokelijke geldlening | Doel van de geldlening | Restant van de geldlening aan het begin van 2021 | Totaal gewone en buitengewone aflossing in 2021 | Restant geldlening aan het einde van 2021 | Waarvan door de gemeente gewaarborgd 2021 | Naam van de geldgever | Zekerheid hypotheek waarde |
€ 325.000 | Atletiekvereniging V.A.V. | € 141.917 | € 13.000 | € 128.917 | Rabobank | recht van hypotheek | |
€ 50.000 | GVVV | € 15.000 | € 2.500 | € 12.500 | € 12.500 | Rabobank | recht van hypotheek |
€ 200.000 | Korfbalvereniging SKF / Stg. De Groene velden | € 23.328 | € 1.667 | € 21.661 | € 21.661 | Rabobank | recht van hypotheek |
€ 722.000 | Dovo | € 481.330 | € 16.667 | € 433.196 | € 149.998 | Rabobank | recht van hypotheek |
€ 304.940 | Herfinanciering Wijkcentrum aller erg | € 853.690 | € 59.085 | € 794.605 | € 100.000 | Rabobank | recht van hypotheek |
€ 9.200.000 | Financiering OVO Ontwikkelingsbedrijf | NWB | Waarde grond | ||||
€ 5.000.000 | Financiering OVO Ontwikkelingsbedrijf | NWB | Waarde grond | ||||
€ 5.000.000 | Financiering OVO Ontwikkelingsbedrijf | € 5.000.000 | € 5.000.000 | € 5.000.000 | NWB | Waarde grond | |
€ 10.000.000 | Financiering OVO Ontwikkelingsbedrijf | ||||||
€ 10.000.000 | Financiering OVO Ontwikkelingsbedrijf | € 10.000.000 | € 10.000.000 | € 10.000.000 | NWB | Waarde grond | |
€ 10.000.000 | Financiering OVO Ontwikkelingsbedrijf | € 10.000.000 | € 10.000.000 | € 10.000.000 | NWB | Waarde grond | |
€ 7.000.000 | Financiering OVO Ontwikkelingsbedrijf | € 7.000.000 | € 7.000.000 | NWB | Waarde grond | ||
€ 7.200.000 | DEVC Duurzame energie Veenendaal | € 2.796.902 | € 96.505 | € 2.700.397 | € 2.700.397 | Triodos | Cash flow 50% |
€ 4.050.000 | DEVC Duurzame energie Veenendaal | ||||||
€ 4.732.319 | DEVC Duurzame energie Veenendaal | ||||||
€ 9.600.000 | DEVC Duurzame energie Veenendaal | € 9.600.000 | € 9.600.000 | € 8.000.000 | € 8.000.000 | NWB | Herfinanciering 1-7-21 |
€ 520.000 | DEVC Duurzame energie Veenendaal | € 720.000 | € 720.000 | € 4.200.000 | € 4.200.000 | NWB | Herfinanciering 1-7-21 |
€ 46.632.167 | € 17.509.424 | € 41.291.276 | € 40.184.556 | ||||
Garantstellingen
In het kader van lopende bouwprojecten en infrastructurele werken heeft de gemeente voor € 676.294 van meerdere opdrachtnemers aan bankgaranties ontvangen.
Niet in de balans opgenomen activa en verplichtingen
Europese aanbestedingen
We hebben bij de controle van de aanbestedingen van de leveranciers waaraan over de periode 2018-2021 meer dan € 214.000 is geleverd geconstateerd dat bij tien leveranciers dit niet conform de Europese aanbestedingsregels heeft plaatsgevonden.
De totale inkopen in 2021 bij deze leveranciers bedroegen € 1,3 miljoen en betreffen in 2021 verantwoorde lasten. De fout is grotendeels ontstaan door levering van inhuur van personeel en aanschaf van WMO hulpmiddelen. Deze contracten zijn allen in het verleden aangegaan.
Leaseverplichting
Er worden enkele wagens en een drankenautomaat geleased. Het totaal aan verplichtingen ingevolge de totale looptijd van de overeenkomsten met de leasemaatschappijen bedraagt op de balansdatum € 16.362. Voor het jaar 2021 bedraagt de verplichting € 38.756.
Tertiaire borgstelling
In het kader van de gemeentelijke volkshuisvesting heeft de gemeente zich in het verleden garant gesteld voor de plaatselijke woningcorporaties. Het betreft hier een tertiaire borgstelling via het Waarborgfonds voor de Sociale Woningbouw (WSW). Het WSW is het borgstellinginstituut van en voor de woningcorporaties.
De term tertiaire borgstelling kan als volgt nader worden verklaard: in eerste instantie moet een corporatie zichzelf redden. Bij noodgevallen kan men teruggrijpen op het Centraal fonds voor de volkshuisvesting (primair). Secundair borgt het WSW de gelden die door toegelaten instellingen worden geleend. Hier zijn zeer strenge criteria aan verbonden, onder andere voor wat betreft de financiële situatie van de corporatie. Het WSW zal nooit voor meer borg staan dan maximaal de boekwaarde van het bezit per corporatie.
De tertiaire achtervang ligt bij het Rijk en de gemeenten. Zij verstrekken aan het WSW een renteloze lening indien zij worden aangesproken om de rente en aflossing (dus niet het totaalbedrag) te kunnen betalen. Door deze grote mate van zekerheid hebben de corporaties (eenvoudiger) toegang tot de kapitaalmarkt. Tot op heden heeft het WSW de gemeente nog nooit aangesproken. Per 31 december 2021 stond de gemeente tertiair borg voor een bedrag € 405 miljoen (per 31 december 2020 was de stand € 308 miljoen).
Overige verplichtingen
Er is sprake van een uitgestelde koopprijs (earn-out) ad € 772.000 vanuit de overeenkomst tussen de Gemeente Veenendaal en Quattro Energie B.V. in DEVO B.V. Op basis van de voorwaarden wordt in alle waarschijnlijkheid voldaan aan de earn-out regeling., maar dit geldt pas op 31-12-2023.
Overzicht van baten en lasten in de jaarrekening
Terug naar navigatie - Overzicht van baten en lasten in de jaarrekening
Bedragen x € 1.000 | Raming begrotingsjaar vóór wijziging | Raming begrotingsjaar na wijziging | Realisatie begrotingsjaar | Begrotingsafwijking | ||||||||
Omschrijving programma | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo |
1 Fysieke Leefomgeving | 37.794 | 30.007 | -7.788 | 39.559 | 31.237 | -8.322 | 55.913 | 50.803 | -5.110 | -16.354 | 19.565 | 3.211 |
2 Economie, Werk en Ontwikkeling | 1.748 | 834 | -914 | 2.092 | 876 | -1.216 | 1.902 | 954 | -948 | 189 | 78 | 267 |
3 Sociale Leefomgeving | 105.919 | 35.321 | -70.598 | 108.694 | 31.427 | -77.266 | 106.635 | 33.436 | -73.199 | 2.058 | 2.009 | 4.067 |
4 Burger en Bestuur | 7.528 | 1.205 | -6.323 | 8.061 | 1.131 | -6.930 | 7.728 | 1.350 | -6.378 | 333 | 218 | 552 |
5 Algemene Dekkingsmiddelen en Onvoorzien | 441 | -512 | -953 | 41 | -542 | -583 | -827 | -311 | 516 | 868 | 231 | 1.099 |
Programma Bedrijfsvoering | 21.295 | 0 | -21.295 | 26.282 | 0 | -26.282 | 23.462 | 0 | -23.462 | 2.820 | 0 | 2.820 |
Subtotaal programma’s | 174.725 | 66.855 | -107.869 | 184.728 | 64.130 | -120.598 | 194.813 | 86.232 | -108.581 | -10.085 | 22.102 | 12.017 |
Omschrijving algemene dekkingsmiddelen: | ||||||||||||
Lokale heffingen | 2.295 | 17.413 | 15.117 | 1.337 | 16.274 | 14.937 | 1.321 | 16.208 | 14.887 | 16 | -66 | -50 |
Algemene uitkeringen | 0 | 110.548 | 110.548 | 0 | 118.066 | 118.066 | 0 | 119.660 | 119.660 | 0 | 1.594 | 1.594 |
Dividend | 674 | 1.851 | 1.176 | 435 | 1.887 | 1.451 | 812 | 1.926 | 1.115 | -376 | 39 | -337 |
Overige algemene dekkingsmiddelen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Subtotaal algemene dekkingsmiddelen | 2.970 | 129.812 | 126.842 | 1.772 | 136.227 | 134.455 | 2.132 | 137.794 | 135.662 | -360 | 1.567 | 1.207 |
Overhead | 26.749 | 4.498 | -22.250 | 22.526 | 2.983 | -19.543 | 23.474 | 3.574 | -19.901 | -949 | 591 | -358 |
Heffing VPB | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onvoorzien | 143 | 0 | -143 | 424 | 0 | -424 | 281 | 0 | -281 | 143 | 0 | 143 |
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten | 204.586 | 201.165 | -3.421 | 209.450 | 203.340 | -6.110 | 220.701 | 227.599 | 6.899 | -11.251 | 24.260 | 13.009 |
Toevoeging/onttrekking aan reserves: | ||||||||||||
1 Fysieke Leefomgeving | 19 | 1.608 | 1.589 | 2.876 | 3.075 | 199 | 10.563 | 7.161 | -3.401 | -7.687 | 4.086 | -3.600 |
2 Economie, Werk en Ontwikkeling | 0 | 853 | 853 | 865 | 1.858 | 993 | 1.206 | 1.858 | 651 | -341 | 0 | -341 |
3 Sociale Leefomgeving | 148 | 1.160 | 1.012 | 1.905 | 6.025 | 4.119 | 2.028 | 6.025 | 3.996 | -123 | 0 | -123 |
4 Burger en Bestuur | 90 | 86 | -4 | 209 | 226 | 17 | 209 | 226 | 17 | 0 | 0 | 0 |
5 Algemene Dekkingsmiddelen en Onvoorzien | 0 | 776 | 776 | 2.307 | 1.603 | -704 | 2.332 | 1.603 | -729 | -25 | 0 | -25 |
Programma Bedrijfsvoering | 20 | 125 | 105 | 359 | 1.844 | 1.485 | 359 | 1.844 | 1.485 | 0 | 0 | 0 |
Subtotaal mutaties reserves | 277 | 4.608 | 4.331 | 8.521 | 14.631 | 6.110 | 16.697 | 18.717 | 2.020 | -8.176 | 4.086 | -4.090 |
Gerealiseerde resultaat | 910 | 0 | 8.919 | 8.919 | ||||||||
(In de saldokolommen geldt: - = nadelig en + = voordelig) |
Analyse afwijkingen per programma / begrotingsrechtmatigheid
Terug naar navigatie - Analyse afwijkingen per programma / begrotingsrechtmatigheidDe jaarrekening sluit met een voordelig resultaat van € 8.919.000 ten opzichte van de laatst gewijzigde begroting. Voor een toelichting op de afwijkingen per programma wordt verwezen naar de financiële programmarealisatie bij de programmaverantwoording.
Analyse afwijkingen per programma
De jaarrekening sluit met een voordelig resultaat van € 8.919.000 ten opzichte van de laatst gewijzigde begroting. Voor een toelichting op de afwijkingen per programma wordt verwezen naar de financiële programmarealisatie bij de programmaverantwoording. Voor de beoordeling van de begrotingsrechtmatigheid kijken we op programmaniveau of de werkelijke lasten (exclusief mutaties in de reserves) hoger zijn dan de begroting na wijzigingen en welk type begrotingsoverschrijding het is.
Dit is het geval bij:
• Programma Fysieke leefomgeving (€ 16.400.000);
Toelichtingen op de overschrijdingen
1. Het nadeel op de lasten van het Programma, Fysieke leefomgeving wordt hoofdzakelijk veroorzaakt door hogere lasten op het taakveld grondexploitatie die vervolgens gedekt worden uit een bijdrage van derden, en daardoor door hogere baten.