-
Blz. 1
Jaarstukken 2024
-
Blz. 2
Voorwoord
-
Blz. 3
Programma’s
-
Blz. 4
Inleiding
-
Blz. 5
Algemeen
-
Blz. 6
Leeswijzer
-
Blz. 7
Samenvatting
-
Blz. 8
Algemeen
-
Blz. 9
Bestuurlijke samenvatting
-
Blz. 10
Financieel resultaat
-
Blz. 11
Resultaat per programma (bedragen x € 1.000)
-
Blz. 12
Vergelijking met tussentijdse resultaten (bedragen x € 1.000)
-
Blz. 13
Afwijkingen ten opzichte van de 3e bestuursrapportage 2024 (bedragen x € 1.000)
-
Blz. 14
Reservemutaties
-
Blz. 15
Nog te bestemmen resultaat 2024 (bedragen x € 1.000)
-
Blz. 16
Stand van de algemene reserve (bedragen x € 1.000)
-
Blz. 17
Financiële positie
-
Blz. 18
Jaarverslag
-
Blz. 19
Jaarverslag
-
Blz. 20
A. Programmaverantwoording
-
Blz. 21
A. Programmaverantwoording
-
Blz. 22
Programma 1: Fysieke leefomgeving
-
Blz. 23
Visie
-
Blz. 24
Thema's
-
Blz. 25
Thema I: Ruimtelijke ontwikkeling
-
Blz. 26
Wat willen we bereiken? (doelstellingen)
-
Blz. 27
I.a. In regionaal verband de versterking van de woonfunctie in Veenendaal vormgeven passend bij de behoefte van onze inwoners in een woon- en leefomgeving met voldoende kwaliteit en aandacht voor gezondheid, duurzaamheid en veiligheid.
-
Blz. 28
I.a.1. Door ontwikkelen van de integrale strategische aanpak voor de fysieke leefomgeving door het verdiepen en updaten van de Omgevingsvisie 2030.
-
Blz. 29
I.a.2. Het uitwerken van de ambities in de omgevingsvisie voor duurzame mobiliteit in een uitvoeringsprogramma 2024-2030. Hierbij zetten we in op de duurzame vormen van mobiliteit, wandelen, fietsen en openbaar vervoer.
-
Blz. 30
I.a.3. We stellen een structuurvisie voor de Spoorzone op. Deze visie vormt de basis voor de aanpak van de gebiedsontwikkeling en de kaders voor het deel Spoorzone in de vernieuwde omgevingsvisie
-
Blz. 31
I.b. Uitvoering geven aan de vraagstukken stikstofreductie en natuurherstel, in De (blauwe) hellen en samen met de regio voor het gebiedsproces Binnenveld.
-
Blz. 32
I.b.1.Uitvoering te geven aan complexe (ruimtelijke) vraagstukken, zoals het stikstofdossier. De belangen van Veenendaal behartigen in de Regio Foodvalley, bij de provincie Utrecht en landelijke overheid.
-
Blz. 33
I.b.2. Uitwerking van de volgende fase in het gebiedsproces Binnenveld, gericht op stikstofreductie en natuurherstel als basis voor de ambitie meer landschap, meer stad uit de Verstedelijkingsstrategie.
-
Blz. 34
I.b.3. Het creëren van een leefomgeving,samen met natuurontwikkeling en aandacht voor cultuurhistorie door het gebied van De Roode Haan en de omgeving te ontwikkelen als recreatief uitloopgebied voor gemeente Veenendaal
-
Blz. 35
I.c. Het behoud van het cultuurhistorisch erfgoed.
-
Blz. 36
I.c.1. We houden de benodigde monumentensubsidie in stand om een bijdrage te leveren aan het behoud en het onderhoud van het cultuurhistorisch erfgoed.
-
Blz. 37
Thema II: Openbare ruimte
-
Blz. 38
Wat willen we bereiken? (doelstellingen)
-
Blz. 39
II.a. Veenendaal heeft een gezonde, duurzame en veilige leefomgeving. De infrastructuur is van goede kwaliteit en de openbare ruimte biedt voldoende aantrekkelijke groene ruimte met plekken om te spelen, te sporten, te ontspannen en te ontmoeten.
-
Blz. 40
II.a.1. De openbare ruimte duurzaam en milieuvriendelijk onderhouden. In de winkelcentra en op de begraafplaats beheren wij de wegen en het groen op A-niveau in de rest van Veenendaal op B-niveau.
-
Blz. 41
II.a.2. Met de bewoners inrichten van plekken in de stad waar we elkaar kunnen ontmoeten en veilig kunnen bewegen, spelen en sporten (BOSS). De plekken en de onderlinge verbindingen zijn groen, aantrekkelijk en klimaatbestendig ingericht.
-
Blz. 42
II.a.3. In 2024 stellen we met de bewoners van de Schepenbuurt een buurtvisiekaart op. De buurtvisiekaart geeft inzicht in het (gewenste) ruimtegebruik, voor wonen, mobiliteit, groen, klimaatadaptatie, BOSS en de warmte- en energie-infrastructuur
-
Blz. 43
II.b. Veenendaal heeft in 2050 een gezonde en groene klimaatbestendige leefomgeving met een robuust en gevarieerd aanbod van groen en water.
-
Blz. 44
II.b.1. We leggen de basis voor een integraal groenbeleid met een duidelijke visie op de hoofdgroenstructuur van Veenendaal. Daarom integreren en actualiseren wij ons bestaande, op delen versnipperde groenbeleid.
-
Blz. 45
II.b.2 Met de klimaatstresstest in beeld gebrachte kwetsbaarheden voeren we met de relevant gebiedspartner en inwoners een risicodialoog en stellen klimaatstrategieën en de uitvoeringsagenda Klimaatbestendige leefomgeving Veenendaal op
-
Blz. 46
II.c. In 2050 is Veenendaal volledig circulair ingericht waarbij gemeente, bedrijven, onderwijs en inwoners met elkaar samenwerken om de grondstoffenkringloop te sluiten, afval te minimaliseren, levensloop van producten zo lang mogelijk te laten zijn
-
Blz. 47
II.c.1. Samen met inwoners, bedrijven, maatschappelijke instellingen de landelijke en lokale doelstellingen vertalen naar een op de uitvoering gerichte aanpak. Circulariteit te introduceren in de Veense samenleving en werkorganisatie
-
Blz. 48
II.c.2. In 2030 50% minder primaire grondstoffen te gebruiken. Nu gecombineerd met de thema’s milieu, biodiversiteit en klimaatadaptatie actief inzetten op het circulair inkopen via het Maatschappelijk verantwoord opdrachtgeven en inkopen.
-
Blz. 49
II.d. Veenendaal wil zich inzetten voor het waardebehoud van grondstoffen en materialen door het vrijkomende ‘huishoudelijke afval’ op een doelmatige wijze in te zamelen en zo weer in te zetten als grondstof.
-
Blz. 50
II.d.1. Hiervoor tenminste gemiddeld 1 stap hoger op de R-ladder (met strategieën) van circulariteit te komen door het hergebruik van PMD te optimaliseren.
-
Blz. 51
II.d.2. Bewustwording circulair inzetten van grondstoffen bevorderen met inzet van BEST circulair 2024. Het geven van ‘recyclelessen’ op de basisscholen om de kennis over en de interesse voor techniek en recycling te ontwikkelen.
-
Blz. 52
II.d.3. Opheffen van de blinde vlekken in de dekking van de inzamelvoorzieningen voor papier en gf+e
-
Blz. 53
II.e. Veenendaal is in 2050 een energieneutrale gemeente, die 100% hernieuwbare energie gebruikt en klimaatneutraal (CO2-emissieloos) is.
-
Blz. 54
II.e.1. We stimuleren, ondersteunen en faciliteren inwoners bij het maken van de juiste keuzes om energie te besparen en de CO2 uitstoot te beperken door inzicht te geven in mogelijkheden.
-
Blz. 55
II.e.2. We geven uitvoering aan de Lokale Aanpak van het Nationaal Isolatieprogramma (NIP) waarmee we tot 2026 ruim 500 van de slechtst geïsoleerde woningen helpen isoleren.
-
Blz. 56
II.e.3. De Rijksmiddelen voor bestrijding energiearmoede zetten we in door bewoners die (naar verwachting) moeite hebben om hun energierekening te betalen, de mogelijkheid te bieden om snel energie te besparen
-
Blz. 57
II.e.4. Voor Dragonder-oost stellen we een Buurtuitvoeringsplan vast en starten de uitvoeringsfase om de buurt aardgasvrij te maken.
-
Blz. 58
II.e.5. In Dragonder-zuid en omgeving gaan we met inwoners aan de slag om een Buurtuitvoeringsplan op te stellen voor een aardgasvrije buurt.
-
Blz. 59
II.e.6. Voor Factorij en de Vendel stellen we een Buurtuitvoeringsplan vast en starten de uitvoeringsfase om het bedrijventerrein aardgasvrij te maken.
-
Blz. 60
II.e.7.In de Regio Foodvalley zetten we ons in om met de stakeholders in Veenendaal de RES 1.0 door te ontwikkelen naar de RES 2.0.
-
Blz. 61
II.f. De negatieve gevolgen van netcongestie te beperken door samen met de bedrijven te zoeken naar alle mogelijk oplossingen om de negatieve effecten van de congestie te verminderen.
-
Blz. 62
II.f.1. Samen met bedrijven, de netbeheerder en andere stakeholders werken aan slimme oplossingen voor netcongestie. We krijgen grip op de problematiek, communiceren daarover en sturen beleid en projecten bij waar mogelijk.
-
Blz. 63
II.f.2. Op bedrijventerrein Nijverkamp werken we samen met de provincie, Stedin en bedrijfsleven aan een proeftuin voor slimme, collectieve oplossingen voor netcongestie.
-
Blz. 64
II.f.3. Op bedrijventerrein Factorij en de Vendel ondersteunen we de in 2023 opgerichte energiecoöperatie om te komen tot een Smart Energy Hub op het terrein.
-
Blz. 65
II.f.4. Het inrichten van netbeheer ten behoeve van de energievoorziening in Veenendaal.
-
Blz. 66
II.g. Veenendaal wil een duurzame gemeente zijn, streeft naar doeltreffend gebruik van hernieuwbare grondstoffen en energie en geeft hier onder andere invulling aan door bestaande en toekomstige gebouwen te verduurzamen.
-
Blz. 67
II.g.1. We stellen routekaart verduurzaming gemeentelijk vastgoed op met geactualiseerde strategische kaders voor het gemeentelijk vastgoed en het accommodatiebeleid
-
Blz. 68
II.g.2. Voor het zwembad/sporthal De Vallei, sporthal West, gemeentehuis en ‘t Speel-Kwartier bereiden we de uitvoering van de duurzaamheidsmaatregelen voor.
-
Blz. 69
II.g.3. We voeren overeenkomstig het Integraal duurzaam vastgoedbeheerplan de overige onderhouds- en verbeteringswerkzaamheden alleen gecombineerd met de noodzakelijk verduurzamingsmaatregelen uit.
-
Blz. 70
Verbonden partijen
-
Blz. 71
Financiële programmarealisatie 2024 (bedragen x € 1.000)
-
Blz. 72
Toelichting op de financiële programmarealisatie (bedragen x € 1.000)
-
Blz. 73
Programma 2: Economie, Werk en Ontwikkeling
-
Blz. 74
Visie
-
Blz. 75
Thema's
-
Blz. 76
Thema I: Economische ontwikkeling en werkgelegenheid
-
Blz. 77
Wat willen we bereiken? (doelstellingen)
-
Blz. 78
I.a. Veenendaal is een aantrekkelijke stad om te werken en ondernemen.
-
Blz. 79
I.a.1. We stimuleren en faciliteren startende ondernemers door o.m. organiseren van een jaarlijks startersevent en het informeren en ondersteunen van starters bij vragen.
-
Blz. 80
I.b. Behouden en uitbreiden werkgelegenheid voor Veenendaal.
-
Blz. 81
I.b.1. We faciliteren en ondersteunen bestaande en nieuwe ondernemers door inzet van onze accountmanager, periodieke overleggen met het bedrijfsleven, zorgen voor een goede doorgeleiding en coördinatie van afhandeling van ondernemersvraagstukken.
-
Blz. 82
I.c. Samen met de Ontwikkelingsmaatschappij Utrecht (OMU) intensiveren we de bedrijventerreinen waardoor er een hogere verdichtingsgraad ontstaat ofwel meer mensen kunnen werken op een m².
-
Blz. 83
I.c.1. Bedrijventerreinen, kantoorlocaties en binnenstad worden aantrekkelijker gemaakt in 2024, gericht op een optimaal vestigings- en investeringsklimaat.
-
Blz. 84
I.d. ICT Campus faciliteert regionale samenwerkingen tussen bedrijfsleven, overheid en onderwijs.
-
Blz. 85
I.d.1. We geven uitvoering aan het programma ICT Campus, waarbij acquisitie van ICT-bedrijven in lijn is met toekomstgerichte nieuwe economie.
-
Blz. 86
I.e. We willen uitbreiding van het aantal bedrijventerreinen.
-
Blz. 87
I.e.1. In samenspraak met provincie Utrecht, Regio Foodvalley en met de Groene Metropool onderzoeken we welke uitbreidingslocatie voor bedrijventerreinen mogelijk zijn.
-
Blz. 88
I.f. Veenendaal is een aantrekkelijke stad om te wonen, werken en leven.
-
Blz. 89
I.f.1. We geven uitvoering aan het programma Vitale Binnenstad met aandacht voor een divers pallet aan functies, toegankelijkheid, vergroening en verduurzaming, innovaties en versterking van de uitvoeringsstructuur.
-
Blz. 90
I.g. We realiseren in Foodvalley verband een volledig circulaire economie in 2050. 50% minder gebruik van primaire grondstoffen (metalen, fossiel, mineralen) in 2030.
-
Blz. 91
I.g.1 We voeren het regionale plan van aanpak uit en richten ons daarbij op: - duurzamer gebruik van grondstoffen - meer concurrerend vermogen - Regio Foodvalley als innovatieve kennisregio voor circulaire economie
-
Blz. 92
Thema II: Recreatie en toerisme
-
Blz. 93
Wat willen we bereiken? (doelstellingen)
-
Blz. 94
II.a. Veenendaal heeft een aantrekkelijke binnenstad waar bezoekers uit de regio en toeristen graag op bezoek komen.
-
Blz. 95
II.a.1. Via het Regionaal Bureau voor Toerisme (RBT) zetten we (de binnenstad van) Veenendaal en de ons omringende regio op de kaart.
-
Blz. 96
Verbonden partijen
-
Blz. 97
Financiële programmarealisatie 2024 (bedragen x € 1.000)
-
Blz. 98
Toelichting op de financiële programmarealisatie (bedragen x € 1.000)
-
Blz. 99
Programma 3: Sociale leefomgeving
-
Blz. 100
Visie
-
Blz. 101
Thema's
-
Blz. 102
Thema I: Inkomen
-
Blz. 103
Wat willen we bereiken? (doelstellingen)
-
Blz. 104
I.a We willen meer sturen op kwaliteit en effectiviteit van aangeboden ondersteuning (MD10).
-
Blz. 105
I.a.1 Onrechtmatig gebruik van ondersteuning in het sociaal domein voorkomen we of sporen we op en pakken we aan. Dit plan heeft betrekking op het gehele sociaal domein, dus op PW, WMO en Jeugd.
-
Blz. 106
I.b Een inclusievere samenleving (MD01).
-
Blz. 107
I.b.1. We zetten in op het verkleinen van de effecten van inkomensongelijkheid.
-
Blz. 108
I.b.2 In de gemeente Veenendaal hebben we meer inwoners met problematische schulden bereikt dan in het voorgaande jaar.
-
Blz. 109
I.b.3 Het traject naar een schuldenvrije toekomst (d.m.v. een schuldregeling) komt eerder tot stand dan het voorgaande jaar.
-
Blz. 110
I.c Verbinding versterken als dit een positief effect heeft op kwaliteit, financiën en/of organisatie (MD08).
-
Blz. 111
I.c.1 Gezamenlijk (gemeente, verbonden partijen en externe partijen) geven we uitvoering aan het IBK-SD 2024-2027. Uitvoeringsplannen worden vormgegeven en in afstemming uitgevoerd.
-
Blz. 112
I.d De gemeente neemt bij voorkeur een faciliterende rol aan om de rol van inwoners en de kracht van de samenleving te stimuleren (MD09).
-
Blz. 113
I.d.1 De deskundigheidsbevordering tussen uitvoerende partijen in het sociaal domein is gefaciliteerd. Daarbij zal aandacht zijn voor het toepassen van "de menselijke maat"
-
Blz. 114
Thema II: Sociaal domein - Participatie en re-integratie
-
Blz. 115
Wat willen we bereiken? (doelstellingen)
-
Blz. 116
II.a Meer mensen vinden een plek op de arbeidsmarkt (MD05).
-
Blz. 117
II.a.1 We gaan verder met de ontwikkeling van een doorlopende lijn arbeidsparticipatie. Samen met onze partners maken we het simpel om te switchen tussen dagbesteding, vrijwilligerswerk en betaald werk en tussen werk en uitkering.
-
Blz. 118
II.a.2 We realiseren in 2024 de kwantitatieve doelstellingen m.b.t. de Participatiewet (in- en uitstroom).
-
Blz. 119
II.a.3 De samenwerking tussen onderwijs en arbeidsmarkt is versterkt.
-
Blz. 120
II.b Een inclusievere samenleving (MD01).
-
Blz. 121
II.b.1 Inburgeraars die als nieuwe Veenendalers worden opgenomen in de samenleving, doen daadwerkelijk mee.
-
Blz. 122
Thema III: Sociaal domein - WMO
-
Blz. 123
Wat willen we bereiken? (doelstellingen)
-
Blz. 124
III.a. We willen meer sturen op kwaliteit en effectiviteit van aangeboden ondersteuning.
-
Blz. 125
III.a.1 In 2024 is de sturing en handhaving op zorgaanbieders vergroot.
-
Blz. 126
III.a.2. In 2024 implementeren we de WAMS (wet aanpak meervoudige problematiek sociaal domein) die per 1 juli 2024 van kracht wordt.
-
Blz. 127
III.a.3. In 2024 zetten we meer in op de rechtmatige besteding van Wmo-gelden.
-
Blz. 128
III.a.4. In 2024 besteden we de woonvoorzieningen opnieuw aan.
-
Blz. 129
III.a.5. In 2024 werken we verder aan maatregelen om grip te houden op de toestroom van schoonmaakondersteuning en bijbehorende kostenstijging.
-
Blz. 130
III.a.6. In 2024 besteden we de immateriële ondersteuning Wmo opnieuw aan
-
Blz. 131
III.b Ondersteuning meer op maat voor wie dat nodig heeft.
-
Blz. 132
III.b.1. Er zijn innovatieve ondersteuningsmogelijkheden samen met de uitvoerende partijen.
-
Blz. 133
III.b.2 We continueren in 2024 de zorg voor personen met verward/onbegrepen gedrag en de taken van de WvGGZ.
-
Blz. 134
III.c Een inclusievere samenleving (MD01).
-
Blz. 135
III.c.1 Veenendalers wonen zo lang mogelijk thuis.
-
Blz. 136
III.c.2. In 2024 leveren we een brede, integrale Visie Diversiteit en Inclusie op.
-
Blz. 137
III.d Inwoners willen meer voor- en met elkaar doen (MD03).
-
Blz. 138
III.d.1. In 2024 wordt er een regionale logeervoorziening gerealiseerd zodat mantelzorgers hun taken met beter welbevinden blijven uitvoeren.
-
Blz. 139
III.e De gemeente neemt bij voorkeur een faciliterende rol aan om de eigen rol van inwoners en kracht van de samenleving te stimuleren (MD09).
-
Blz. 140
III.e.1 De stijging van het aantal maatwerkvoorzieningen is niet hoger dan de landelijke groeitrend.
-
Blz. 141
III.f. Verder versterken opvoed- en opgroeiklimaat (MD02).
-
Blz. 142
III.f.1. Vroegtijdige interventies bij opvoed-, financiële, woon- en/of psychosociale gezondheidsvraagstukken, om zo problematische vraagstukken (en dus maatwerkvoorzieningen) in 2024 te voorkomen.
-
Blz. 143
III.f.2. In 2024 stellen we een nieuw uitvoeringsplan huiselijk geweld en kindermishandeling op voor 2025 - 2029. Op basis van de regionale visie 'Voor een Veilig Thuis'.
-
Blz. 144
III.g Vroeger signaleren en handelen en dit dichtbij de inwoner organiseren (MD04) .
-
Blz. 145
III.g.1. We geven uitvoering aan het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA)
-
Blz. 146
Thema IV: Sociaal domein - Jeugd
-
Blz. 147
Wat willen we bereiken? (doelstellingen)
-
Blz. 148
IV.a Verder versterken opvoed- en opgroeiklimaat (MD02).
-
Blz. 149
IV.a.1. In 2024 werken we verder in de proeftuin Toekomstscenario Kind- en Gezinsbescherming.
-
Blz. 150
IV.a.2. In 2024 werken we verder aan lokale maatregelen om grip te houden op de kostenontwikkeling.
-
Blz. 151
IV.a.3. In 2024 werken we verder aan het afbouwen van residentiele voorzieningen, door kleinschalige initiatieven en jongerenhuisvesting. Hiermee willen we door- en uitstroom van verblijfsvoorzieningen bevorderen.
-
Blz. 152
IV.b We willen meer sturen op kwaliteit en effectiviteit van aangeboden ondersteuning (MD10).
-
Blz. 153
IV.b.1 In 2024 hebben we de gevolgen van de Hervormingsagenda voor Veenendaal inzichtelijk gemaakt en vertalen we de maatregelen die hieruit voortkomen naar lokaal en regionaal niveau.
-
Blz. 154
Thema V: Onderwijs en ontwikkeling
-
Blz. 155
Wat willen we bereiken? (doelstellingen)
-
Blz. 156
V.a Een inclusievere samenleving (MD01).
-
Blz. 157
V.a.1 We geven uitvoering aan het uitvoeringsplan 2021-2024 gericht op de daling van het aantal laaggeletterde inwoners.
-
Blz. 158
V.a.2. Ieder kind met een ondersteuningsbehoefte krijgt passende ondersteuning om onderwijs te kunnen volgen.
-
Blz. 159
V.a.3. Alle kinderen van 0-13 jaar kunnen in een IKC een doorlopende leer- en ontwikkellijn volgen.
-
Blz. 160
V.a.4. In 2024 starten de kernpartners met de IKC ontwikkeling conform de gewijzigde uitvoeringsagenda bij het Integraal Huisvestingsplan Onderwijs 2021-2024 zoals deze in maart 2023 is vastgesteld
-
Blz. 161
V.a.5. In 2024 ontwikkelen we nieuw IKC Beleid en leggen de relatie met het nieuwe Integraal Huisvestingsplan.
-
Blz. 162
V.a.6. In 2024 stellen we een nieuw beleidsplan Lokale Educatieve Agenda op.
-
Blz. 163
V.b Verbinding versterken als dit een positief effect heeft op de kwaliteit.
-
Blz. 164
V.b.1. Scholen ondersteunen bij de aanpak van coronavertragingen zoals beschreven in het Plan van aanpak NPO Veenendaal.
-
Blz. 165
Thema VI: Sport
-
Blz. 166
Wat willen we bereiken? (doelstellingen)
-
Blz. 167
VI.a Een inclusievere samenleving (MD01).
-
Blz. 168
VI.a.1. Vaststellen van nieuw beleidskader Sport en Bewegen en uitvoeringen geven aan het beleidskader Sport en Bewegen in samenwerking met Stichting Sportservice Veenendaal en sportaanbieders.
-
Blz. 169
Thema VII: Cultuur
-
Blz. 170
Wat willen we bereiken? (doelstellingen)
-
Blz. 171
VII.a. Verhaallijn 1 : een stabiele basis.
-
Blz. 172
VII.a.1. We werken aan Verhaallijn 1: Een stabiele basis.
-
Blz. 173
VII.a.2. We werken aan Verhaallijn 2: Cultuur in de wijken.
-
Blz. 174
VII.a.3. We werken aan Verhaallijn 3: Iedereen doet mee.
-
Blz. 175
VII.a.4. We werken aan Verhaallijn 4: Jong geleerd, oud gedaan.
-
Blz. 176
VII.a.5. We werken aan Verhaallijn 5: Het verhaal van Veenendaal.
-
Blz. 177
VII.a.6. In 2024 ontwikkelen we nieuw beleid op de beeldende kunst.
-
Blz. 178
Thema VIII: Welzijn
-
Blz. 179
Wat willen we bereiken? (doelstellingen)
-
Blz. 180
VIII.a Inwoners willen meer voor en met elkaar doen (MD03) .
-
Blz. 181
VIII.a.1 Versterken van de netwerken en onderlinge samenwerking tussen organisaties in de sociale basis.
-
Blz. 182
VIII.a.2 In 2024 weten de vrijwilligersorganisaties elkaar te vinden via de kenniskring met als doel elkaar te informeren over hun rollen binnen de sociale basis.
-
Blz. 183
Verbonden partijen
-
Blz. 184
Financiële programmarealisatie 2024 (bedragen x € 1.000)
-
Blz. 185
Toelichting op de financiële programmarealisatie (bedragen x € 1.000)
-
Blz. 186
Programma 4: Burger en Bestuur
-
Blz. 187
Visie
-
Blz. 188
Thema's
-
Blz. 189
Thema I: Dienstverlening (extern)
-
Blz. 190
Wat willen we bereiken? (doelstellingen)
-
Blz. 191
I.a. De eerstelijns dienstverlening is klant-, service- en oplossingsgericht, waardoor er balans is tussen efficiënte inrichting en klantbeleving.
-
Blz. 192
I.a.1. Jaarlijks worden balie en telefonie gemeten op bereikbaarheid (telefonie, social media en website), toegankelijkheid (balie, o.a. openingstijden, werken op afspraak), middels een klanttevredenheidsonderzoek.
-
Blz. 193
I.a.2. Signalen die voortkomen uit onderzoeken of rechtstreeks van klanten oppakken om de dienstverlening blijvend te optimaliseren.
-
Blz. 194
I.a.3. Innovatieve service aanbieden aan onze klanten via digitaal loket, de balie en telefonie (particulieren, bedrijven en instellingen). Landelijke ontwikkelingen worden gevolgd zoals e-diensten en wet- en regelgeving op dit gebied.
-
Blz. 195
I.b. We streven naar steeds meer zelfregie voor de klant om zijn zaken met de gemeente (digitaal) zelf te kunnen regelen.
-
Blz. 196
I.b.1. Meten van gebruik webformulieren.
-
Blz. 197
I.c. We streven naar een toegankelijke communicatie richting alle inwoners.
-
Blz. 198
I.c.1. In 2024 adviseren we de organisatie over hoe taal, digitaal en proces begrijpelijk en duidelijk verder meegenomen kan worden in de bedrijfsvoering.
-
Blz. 199
Thema II: Burger en samenwerking
-
Blz. 200
Wat willen we bereiken? (doelstellingen)
-
Blz. 201
II.a. Veenendaal zet zich (ook) in 2024 in voor de verdere ontwikkeling van de Regio Foodvalley.
-
Blz. 202
II.a.1. Veenendaal levert een (ambtelijke) bijdrage aan het binnen de regio invulling geven aan de Regio Deal Foodvalley.
-
Blz. 203
II.a.2. Eind 2020 is de geactualiseerde Strategische Agenda Foodvalley 2020 – 2025 vastgesteld. De komende jaren wordt in Triple Helix-verband vormgegeven aan de uitvoering van deze Strategische Agenda. Veenendaal levert hieraan zijn bijdrage.
-
Blz. 204
II.a.3. Als onderdeel van de gemeenschappelijke regeling geeft Veenendaal mede invulling aan de overheidsgeleding van de Triple Helix regio Foodvalley (3 O’s: overheid, onderwijs, ondernemingen).
-
Blz. 205
II.b Veenendaal is een betrouwbare samenwerkingspartner.
-
Blz. 206
II.b.1. Veenendaal zet zich (ook) in 2024 in voor de verdere ontwikkeling van de Regio Foodvalley
-
Blz. 207
II.b.2. Veenendaal is een betrouwbare samenwerkingspartner.
-
Blz. 208
II.c. Adequate sturing en controle ten aanzien van verbonden partijen waarin de gemeente Veenendaal deelneemt.
-
Blz. 209
II.c.1. In het najaar van 2024 wordt de gemeenteraad een geactualiseerde Nota verbonden partijen ter vaststelling aangeboden
-
Blz. 210
Thema III: Veiligheid samenleving
-
Blz. 211
Wat willen we bereiken? (doelstellingen)
-
Blz. 212
III.a Inwoners en ondernemers kunnen veilig wonen, werken en leven in de stad en weten hoe ze weerbaar zijn tegen verschillende soorten criminaliteit.
-
Blz. 213
III.a.1 Realiseren van de doelstellingen en samen met ketenpartners, inwoners en ondernemers uitvoering geven aan de activiteiten gericht op met name (het voorkomen van) ondermijning, digitale veiligheid en (het voorkomen van) maatschappelijke onrust
-
Blz. 214
III.a.2. Samen met ketenpartners acteren en inzet plegen op (acute) (zorg- en) veiligheidsissues en -casussen waarbinnen o.a. gewerkt wordt met actuele wet- en regelgeving en actuele inzichten
-
Blz. 215
Verbonden partijen
-
Blz. 216
Financiële programmarealisatie 2024 (bedragen x € 1.000)
-
Blz. 217
Toelichting op de financiële programmarealisatie (bedragen x € 1.000)
-
Blz. 218
Reservemutaties
-
Blz. 219
Programma 5: Algemene dekkingsmiddelen en Onvoorzien
-
Blz. 220
Visie
-
Blz. 221
Thema's
-
Blz. 222
Verbonden partijen
-
Blz. 223
Financiële programmarealisatie 2024 (bedragen x € 1.000)
-
Blz. 224
Toelichting op de financiële programmarealisatie (bedragen x € 1.000)
-
Blz. 225
Programma 6: Bedrijfsvoering
-
Blz. 226
Visie
-
Blz. 227
Thema's
-
Blz. 228
Thema V: Bedrijfsvoering algemeen
-
Blz. 229
Wat willen we bereiken? (doelstellingen)
-
Blz. 230
V.a. Grip verbeteren op rechtmatigheid van inkopen.
-
Blz. 231
V.a.1. Implementatie/uitrol van het inkoop -en bestelsysteem binnen de organisatie.
-
Blz. 232
Beleidsindicatoren
-
Blz. 233
Financiële programmarealisatie 2024 (bedragen x € 1.000)
-
Blz. 234
Toelichting op de financiële programmarealisatie (bedragen x € 1.000)
-
Blz. 235
B. PARAGRAFEN
-
Blz. 236
B. PARAGRAFEN
-
Blz. 237
Paragraaf A. Weerstandsvermogen en risicobeheersing
-
Blz. 238
Paragraaf A: Weerstandsvermogen en risicobeheersing
-
Blz. 239
Paragraaf B. Onderhoud kapitaalgoederen
-
Blz. 240
Paragraaf B: Onderhoud kapitaalgoederen
-
Blz. 241
Paragraaf C. Financiering
-
Blz. 242
Ontwikkelingen
-
Blz. 243
Kasgeldlimiet
-
Blz. 244
Liquiditeitsontwikkeling
-
Blz. 245
Renterisiconorm
-
Blz. 246
Financieringspositie
-
Blz. 247
Schatkistbankieren
-
Blz. 248
Borgtocht c.q. garanties
-
Blz. 249
Renteschema
-
Blz. 250
Wet Houdbaarheid Overheidsfinanciën (Wet HOF) – EMU saldo
-
Blz. 251
Paragraaf D. Bedrijfsvoering
-
Blz. 252
D. Bedrijfsvoering
-
Blz. 253
Paragraaf E. Verbonden partijen
-
Blz. 254
Algemeen
-
Blz. 255
Samenvattend overzicht Verbonden Partijen
-
Blz. 256
1. Regio Foodvalley
-
Blz. 257
2. Veiligheidsregio Utrecht (VRU)
-
Blz. 258
3. Sociale Werkvoorziening Zuid-Oost Utrecht (IW4)
-
Blz. 259
4. Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst regio Utrecht (GGDrU)
-
Blz. 260
5. Afvalverwijdering Utrecht (AVU)
-
Blz. 261
6. Omgevingsdienst regio Utrecht (ODRU)
-
Blz. 262
7. Bedrijfsvoeringsorganisatie Valleihopper (BVO)
-
Blz. 263
8. Ontwikkelingsbedrijf Veenendaal-Oost BV (OVO)
-
Blz. 264
9. Duurzame Energie Veenendaal-Oost Holding BV (DEVO)
-
Blz. 265
10. Vitens NV
-
Blz. 266
11. Bank Nederlandse Gemeenten NV (BNG)
-
Blz. 267
12. Afvalcombinatie De Vallei NV (ACV)
-
Blz. 268
13. Centrum Jeugd en Gezin Veenendaal (CJG)
-
Blz. 269
14. Stichting Ontmoetingshuis
-
Blz. 270
15. Stichting Veens welzijn
-
Blz. 271
16. Parkeervoorzieningen (Tricotage en Arie van Hensbergen)
-
Blz. 272
Paragraaf F. Grondbeleid
-
Blz. 273
Algemene ontwikkelingen
-
Blz. 274
Visie op grondbeleid
-
Blz. 275
Uitvoering van grondbeleid
-
Blz. 276
Overzicht grondexploitatiebegrotingen
-
Blz. 277
Geraamde winstneming
-
Blz. 278
Risicoreserve grondexploitaties
-
Blz. 279
Overzicht realisatie beleidsvoornemens
-
Blz. 280
Toelichting verliesvoorziening grondexploitaties
-
Blz. 281
Paragraaf G. Lokale heffingen
-
Blz. 282
Paragraaf G: Lokale heffingen
-
Blz. 283
Paragraaf H. Openbaarheid van bestuur
-
Blz. 284
Paragraaf H. Openbaarheid van bestuur
-
Blz. 285
JAARREKENING
-
Blz. 286
Jaarrekening
-
Blz. 287
Balans per 31 december 2024
-
Blz. 288
Overzicht van baten en lasten in de jaarrekening
-
Blz. 289
Grondslagen voor waardering en resultaatbepaling
-
Blz. 290
Financiële vaste activa
-
Blz. 291
Vlottende activa
-
Blz. 292
Reserves en voorzieningen
-
Blz. 293
Eigen bijdrage op grond van de Wmo
-
Blz. 294
TOELICHTING OP DE BALANS PER 31 DECEMBER 2024
-
Blz. 295
Toelichting overzicht baten en lasten
-
Blz. 296
Niet uit de balans blijkende verplichtingen
-
Blz. 297
Incidentele baten en lasten
-
Blz. 298
Gebeurtenissen na balansdatum
-
Blz. 299
Overzicht taakvelden
-
Blz. 300
Wet Normering bezoldiging topfunctionarissen publieke en semipublieke sector (WNT)
-
Blz. 301
Rechtmatigheidsverantwoording
-
Blz. 302
Kredietoverzichten/verloopoverzicht MVA
-
Blz. 303
SISA-verantwoording
-
Blz. 304
Controleverklaring van de onafhankelijke accountant
-
Blz. 305
Burgerjaarverslag
-
Blz. 306
Algemeen
-
Blz. 307
Bijlagen
-
Blz. 308
Bijlage 1: Specificatie van de resultaatbestemming 2024
-
Blz. 309
Bijlage 1: Specificatie van de resultaatbestemming 2024
-
Blz. 310
Bijlage 2: Overzicht structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves
-
Blz. 311
Bijlage 2: Overzicht structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves
-
Blz. 312
Bijlage 3: Staat van reserves en voorzieningen
-
Blz. 313
Bijlage 3: Staat van reserves en voorzieningen
-
Blz. 314
Bijlage 4: Overzicht van de verleende subsidies 2024
-
Blz. 315
Bijlage 4: Overzicht van de verleende subsidies 2024
-
Blz. 316
Bijlage 5: Verslag van de medebewindstaken
-
Blz. 317
Bijlage 5: Verslag van de medebewindstaken
-
Blz. 318
Bijlage 6: Overzicht reservemutaties afwijkend van de begroting
-
Blz. 319
Bijlage 6: Overzicht reservemutaties afwijkend van de begroting
-
Blz. 320
Bijlage 7: Kerngegevens gemeente Veenendaal
-
Blz. 321
Kerngegevens gemeente Veenendaal
-
Inhoud Inspanningen/acties
-
Zoeken
-
Publicatie bijlagen
-
Contact
-
PrivacyStatement
-
Sitemap