Programma 5: Algemene dekkingsmiddelen en Onvoorzien

Visie

Terug naar navigatie - Visie

Omschrijving (toelichting)

Algemene dekkingsmiddelen zijn inkomsten van een gemeente waarvoor geen bestedingsdoel is bepaald. Dat betekent dat wij deze vrij kunnen besteden. Algemene dekkingsmiddelen zijn bedoeld om de programma’s uit te voeren die de gemeenteraad heeft vastgesteld. Deze middelen bestaan uit:
•    algemene uitkering uit het Gemeentefonds;
•    opbrengsten van de lokale heffingen;
•    opbrengst uit deelnemingen (dividend);
•    rente-inkomsten van de reserves en het renteresultaat.

Thema's

Terug naar navigatie - Thema's

Omschrijving (toelichting)

De visie van het Programma Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien komt tot uiting in drie thema’s:
I.      Treasury
II.     OZB en belastingen overige
III.    Uitkeringen en gemeentefonds en algemeen

Verbonden partijen

Terug naar navigatie - Verbonden partijen

Omschrijving (toelichting)

De volgende verbonden partijen leveren een bijdrage aan het realiseren van de doelen uit dit programma:

  • Vitens;
  • Bank Nederlandse Gemeenten NV (BNG).

Zie voor meer informatie paragraaf E Verbonden partijen.

Financiële programmarealisatie 2024 (bedragen x € 1.000)

Terug naar navigatie - Financiële programmarealisatie 2024 (bedragen x € 1.000)

Excel-tabel

Programma 5 Algemene dekkingsmiddelen en Onvoorzien
Primitief Raming 2024 Na begrotingswijziging Realisatie 2024 Saldo 2024
Lasten 4.500 3.553 3.128 426
Baten 168.580 173.023 173.948 925
Gerealiseerd totaal saldo van baten en lasten 164.080 169.470 170.820 1.351
Toevoeging aan reserve 1.552 8.982 7.680 1.302
Onttrekking aan reserve 1.560 11.030 9.476 -1.554
Gerealiseerd resultaat 164.088 171.518 172.616 1.099

Toelichting op de financiële programmarealisatie (bedragen x € 1.000)

Terug naar navigatie - Toelichting op de financiële programmarealisatie (bedragen x € 1.000)

Omschrijving (toelichting)

Ten opzichte van de in de 3e bestuursrapportage 2024 aangepaste begroting, zijn de grootste afwijkingen als volgt:

Excel-tabel

Taakveld Afwijking 2024 V/N
Algemene uitkering en overige uitkeringen Gemeentefonds 644 V
Belastingen Overig 48 V
OZB woningen 38 N
Treasury 706 V
Overige verschillen 9 N
Totaal afwijkingen programma 5 1.351 V

Omschrijving (toelichting)

Excel-tabel

Omschrijving (toelichting)

Algemene uitkeringen en overige uitkeringen gemeentefonds : voordeel € 644.000
De raming van de algemene uitkering wordt tussentijds bijgesteld aan de hand van de vanuit de Rijksoverheid verspreide circulaires. In 2024 heeft Veenendaal een bedrag van € 153.788.390 ontvangen uit het gemeentefonds, € 644.000 meer dan begroot. Dit is voornamelijk het effect voortkomend uit de taakmutaties uit de decembercirculaire 2024. Dit bedrag kan niet meer middels een begrotingswijziging meegenomen worden in de begroting. Hierdoor resulteert een afwijking van € 395.000 ten opzichte van de begroting vanwege de taakmutaties uit de decembercirculaire in 2024 . Daarnaast ontstaat er een voordeel van ruim € 249.000 vanwege de afrekening en actualisatie gemeentefonds voorgaande jaren.

Belastingen overige: voordeel € 48.000
Op de overige belastingen ontstaat een voordeel van € 48.000. Dit komt voornamelijk door hogere opbrengsten voor dwangbevelen en aanmaningen. In 2024 zijn er veel aanmaningen en dwangbevelen verzonden omdat veel verzonden nota's en dwangbevelen door burgers, bedrijven en instellingen niet of niet op tijd betaald werden. Voor de kosten van deze aanmaningen en dwangbevelen worden de openstaande vorderingen verhoogd.

OZB woningen: nadeel € 38.000
De budgetten van de uitvoering wet WOZ zijn bij de eerste bestuursrapportage aanzienlijk verhoogd. Deze bijraming betrof € 300.000 voor de extra proceskosten bij bezwaar en beroepsprocedures en € 192.000 voor de inzet van extra capaciteit. Deze bijraming berustte op aannames, gebaseerd op de uitgaven van 2023 en de landelijke trends. Uiteindelijk zijn de uitgaven binnen de budgettaire kaders gebleven en resteerde er zelfs een bedrag van € 42.000 voordelig. De kosten voor de heffing en invordering zijn met € 72.000 overschreden. Per saldo resteert er op dit taakveld een (incidenteel) nadeel van € 38.000.

Treasury: voordeel € 706.000
De rentekosten die wij toerekenen aan de geactiveerde kapitaaluitgaven geschiedt op basis van het renteomslagpercentage. Deze is vooraf voor het boekjaar 2024 vastgesteld op 1,5%. Doordat het volume aan activa meer toenam dan vooraf begroot is er meer rente toegerekend van de gewone taakvelden naar het taakveld treasury. Het betreft een bedrag van € 773.000. Ook weken de rentetarieven op de geld- en kapitaalmarkt enigszins af ten opzichte van de in de begroting opgenomen inschattingen. Daarnaast is de omvang van de ontvangen subsidies hoger dan geraamd. Hierdoor is er minder rente betaald dan geraamd. Bij de korte geldleningen resteerde hierdoor een voordeel van € 73.000. Daarnaast zijn er in 2024 meer startersleningen en duurzaamheidsleningen verstrekt waardoor de rente-inkomsten € 33.000 hoger zijn dan geraamd. Verder nam de hoogte van de voorzieningen toe waardoor er € 132.000 meer rente toegevoegd is aan deze voorzieningen dan geraamd. De bespaarde rente op eigen financieringsmiddelen is € 45.000 lager dan geraamd door een lager volume aan eigen financieringsmiddelen (reserves). Het ontstane voordeel bedraagt € 705.000 op het taakveld treasury (€ 773.000 + € 33.000 + € 76.000 - € 132.000 - € 45.000).  Doordat de doorbelasting naar de andere taakvelden uiteindelijk € 706.000 hoger is, ontstaat er per saldo geen effect op de gemeentebegroting.

Overige verschillen: nadeel € 9.000

Excel-tabel

Omschrijving (toelichting)

Reservemutaties

Mutaties in de reserves: per saldo een nadeel € 250.876. 
In lijn met eerdere besluitvorming zijn de volgende toevoegingen aan de reserves, die afwijken van de begroting, verwerkt: 
•    Dit betreft de toevoeging van de rente aan de algemene reserve.   

Excel-tabel