Omschrijving (toelichting)
Afval: voordeel 791.000
De Afval Combinatie de Vallei (€ 84.000) en Afval Verwijdering Utrecht (€ 273.000 ) geeft een totaal voordeel van € 357.000. Dit wordt onder andere veroorzaakt doordat de inzamel- en verwerkingskosten lager zijn doordat de hoeveelheden fijn en grof huishoudelijk afval en GFT fors lager zijn gebleken dan begroot. Daarnaast zijn er positieve afrekeningen ontvangen over 2023 van in totaal € 302.700.
De inkomsten uit de afvalstoffenheffing zijn € 246.500 hoger dan vooraf voorzien. Dit komt doordat er uiteindelijk meer aanslagen zijn opgelegd dan vooraf rekening mee is gehouden. De hogere inkomsten als gevolg van het variabele tarief komt ook door een betere scheiding en meer betaalde HHA aanbiedingen in plaats van gratis GHA.
De afvalvergoeding is € 150.000 lager dan begroot. De oorzaak is dat over het 2e halfjaar 2024 nog niet bekend is wat de vergoedingen van Verpact zullen zijn. In 2025 zullen we indien nodig bij één van de bestuursrapportages hierop terugkomen. Daarnaast zijn per saldo de uitgaven € 34.800 lager geweest dan begroot.
Begraafplaatsen: nadeel € 97.000
In de 3e bestuursrapportage 2024 hebben we het te verwachten tekort op de begraafplaats en rouwcentrum over 2024 gemeld als risico. Het aantal begrafenissen was in 2024 beduidend lager. Dat heeft impact op zowel de grafrechten (nadeel € 47.100) als het gebruik van het rouwcentrum
(nadeel € 74.800). Dat het aantal begrafenissen zou gaan dalen is volgens de verwachting. Mede daarom is er in 2024 een haalbaarheidsonderzoek uitgevoerd naar een crematorium op de Munnikenhof. De bestuurlijk-politieke uitkomst van dit traject zal bepalend worden voor de toekomstvisie en de exploitatie.
Door de daling van het aantal begrafenissen zijn de kosten per saldo € 24.900 lager uitgevallen dan begroot.
Beheer overige gebouwen en gronden: nadeel € 902.000
Het resultaat op het taakveld beheer overige gebouwen en gronden wordt veroorzaakt door diverse grondverkopen in 2024 voor een bedrag van € 216.500. Daarnaast zijn er minder huurinkomsten ontvangen dan begroot en heeft er een extra dotatie aan de onderhoudsvoorziening € 1.096.237 plaatsgevonden.
Overige uitgaven: nadeel 17.500.
Cultureel erfgoed: voordeel € 53.000
Het budget voor gevelsubsidie is niet volledig gebruikt. Het voordelige saldo van € 34.000 komt ten bate van de algemene middelen. Door middel van een RIB, waarin we een korte terugkoppeling hebben gegeven over het gebruik van de subsidiemogelijkheid, is de raad inhoudelijk geïnformeerd.
Verder zijn er in 2024 negen subsidies voor instandhouding van gemeentelijke monumenten verstrekt. Hiervoor was een bedrag begroot van € 73.000, de werkelijke kosten waren € 56.000, dit resulteert in een voordeel van € 17.000.
Overige verschillen: voordeel € 2.000.
Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen): voordeel € 850.000
Bij de grondexploitaties over 2024 is per saldo ten opzichte van de begroting een voordeel gerealiseerd van afgerond € 850.000.
Dit voordelige saldo wordt veroorzaakt door de volgende ontwikkelingen:

Milieubeheer: voordeel € 1.850.000
Op de post van programma 'EnergieNeutraal Veenendaal' is het totaal van de middelen voor meerjarig gebruik beschikbaar gesteld (Project). Op deze post moeten de inkomsten en de uitgaven samen bezien worden. Voorgesteld wordt het saldo van € 908.000 te storten in de reserve meerjarige middelen. De middelen die we van het Rijk ontvangen (subsidies) lopen niet een op een met het bestedingsritme van het project. Vandaar dat wordt voorgesteld een deel over te hevelen naar 2025. Naast het saldo van € 908.000 is een deel van de subsidie € 1.600.000 al als vooruitontvangen subsidie geboekt en weer in 2025 beschikbaar gesteld.
Het uitvoeringsplan van de ODRU is volgens de begroting gerealiseerd. De projecten zijn duurder uitgevallen dan in eerste instantie verwacht werd, omdat rekening werd gehouden met minder bezetting bij de ODRU. Dit waren onder andere projecten op het gebied van Geluidsadvies en Energiecontroles. Hierdoor is een nadeel ontstaan van € 68.000.
Budgetten geactualiseerde maatregelen van het vastgoedbeheerplan voor investeringen in duurzaamheid en functionele aanpassingen. (voordeel € 775.930)
Op 1 oktober 2024 heeft het college de budgetten voor de geactualiseerde maatregelen van het vastgoedbeheerplan voor investeringen in duurzaamheid en functionele aanpassingen vrijgegeven. Een deel van de budgetten zijn op de exploitatiebegroting begroot. Deze budgetten hebben een meerjarig karakter daarom stellen wij voor om het restant € 775.930,- te storten in de reserve meerjarige middelen en deze weer vrij te geven op 1 januari 2025.
Budgetten circulair, klimaatadaptief en waterrobuust Veenendaal (voordeel € 192.110)
Bij het vaststellen van de programmabegroting zijn middelen opgenomen om te komen tot een circulair, klimaatadaptief en waterrobuust Veenendaal. Om de doelen te realiseren stellen wij voor de niet benutte middelen van € 192.110 over te hevelen van 2024 naar 2025 via de reserve meerjarige middelen ten gunste van de opgave Duurzaam Veenendaal
Overige verschillen: voordeel € 18.000
Openbaar groen en (openlucht) recreatie: voordeel € 303.000
Binnen het taakveld Openbaar groen en (openlucht) recreatie is het resultaat ultimo 2024 € 303.000 voordelig. Dit wordt onder andere veroorzaakt door lagere lasten op onderhoud van sloten en vijvers, openbaar groen, speelvoorzieningen en materieel voertuigen/afvoeren afval.
Openbaar groen (voordeel € 143.000)
Vanwege capaciteitsgebrek in de werkvoorbereiding is het niet gelukt om de herplant van bomen nog voor het einde van het jaar af te ronden. De bomen zijn in 2024 om veiligheidsredenen gekapt. Vervolgens zijn de nieuwe groeiplaatsen ingericht met bomengrond en in februari-maart 2025 heeft de herplant plaatsgevonden. Om deze herplant te financieren is het noodzakelijk om € 92.000 over te hevelen naar 2025.
Voor het groenonderhoud worden medewerkers van IW4 gedetacheerd bij de gemeente. In 2024 waren er niet voldoende medewerkers beschikbaar en is hiervoor werk aan derden uitbesteed. Door de weersomstandigheden is er wel minder inzet nodig geweest voor groenonderhoud, dit heeft per saldo geresulteerd in een voordeel van € 51.000.
Speelvoorzieningen (voordeel € 75.555)
De raad heeft bij de begrotingsbehandeling in 2022 budget ter beschikking gesteld voor de aanleg van de BOSS plek aan de Adriaan van Ostadelaan in het Franse Gat. Het ontwerp- en participatieproces is in 2024 afgerond. In 2025 vindt de aanleg plaats. Voorgesteld wordt dit resterende budget in 2025 opnieuw beschikbaar te stellen.
Materieel voertuigen en afvoer afval (voordeel € 34.000)
Het afval wordt niet meer gestort in een container op de gemeentewerf maar wordt rechtstreeks naar het afvalstation gebracht. Hierdoor zijn minder diensten nodig van de ACV,. Hierdoor is een voordeel ontstaan van € 14.000,-.
Daarnaast zijn er minder onderhouds- en verbruiksmaterialen nodig geweest en zijn een aantal dure reparaties doorgeschoven naar 2025. Door de verkoop van oude materialen en voertuigen is in totaal € 20.000 ontvangen.
Overige verschillen: voordeel € 15.000.
Parkeerbelasting: nadeel € 325.000
De invoering van het nieuwe parkeervergunningssysteem heeft gezorgd voor een langere periode waarin niet gehandhaafd kon worden. Het aantal geraamde naheffingen op straat is ook bij volledige handhaving minder geweest dan verwacht omdat de betalingsbereidheid snel hoger is geworden door de komst van het scanvoertuig. Hierdoor is een nadeel ontstaan van € 290.200.
In 2024 zijn er minder opbrengsten van € 34.800 door lagere opbrengst van parkeergelden, abonnementen en parkeervergunningen.
Parkeren: voordeel € 297.000
De lagere lasten ontstaan op diverse onderdelen binnen de parkeer exploitatie zoals de kapitaallasten (120.000,-), van verzekeringen, belastingen (55.000,-) tot beheerkosten (126.000,-)
Riolering: voordeel € 386.000
Het totale voordeel op het taakveld riolering is € 1.030.130
Na verwerking van de personeelskosten, de kwijtscheldingen, BCF en de voorstellen om € 380.230 mee te nemen naar 2025 resteert per saldo een positief saldo van € 649.900 Dit bedrag is gestort in de voorziening riolering.
Duurzaam Veenendaal (voordeel € 170.230)
Bij het vaststellen van de programmabegroting zijn middelen opgenomen om te komen tot een circulair, klimaatadaptief en waterrobuust Veenendaal. Om de doelen te realiseren stellen wij voor de niet benutte middelen van € 170.230 over te hevelen van 2024 naar 2025 ten gunste van de opgave Duurzaam Veenendaal.
Afkoppelen van woningen (voordeel €175.000 )
De raad heeft tevens middelen beschikbaar gesteld voor het afkoppelen van woningen van het riool bij reconstructiewerkzaamheden. Deze reconstructies hebben een meerjarig karakter en de bijdrage aan de investeringsbudgetten wordt achteraf vastgesteld wanneer definitief bekend is hoeveel woningen er zijn afgekoppeld. Diverse werken lopen nog door in 2025 waardoor voorgesteld wordt €175.000,- mee te nemen naar 2025.
Plaatsen Hekwerk (voordeel € 35.000)
Het hekwerk langs de watergang aan het Gele Rijderspad in Dragonder Oost dient om veiligheidsredenen vervangen te worden. De voorbereiding is gestart in 2024. De uitvoering vindt plaats in 2025. Om dit te financieren is het noodzakelijk om € 35.000 over te hevelen naar 2025.
Opbrengst rioolheffingen (voordeel € 361.000)
In 2024 is € 361.000 meer inkomsten gegenereerd aan rioolheffing door gerealiseerde in uit- en inbreidingsplannen zoals in Veenendaal-oost.
Opbrengst rioolaansluitingen (voordeel € 188.000)
In 2024 zijn meer rioolaansluitingen geweest dan begroot plus dat jaarlijks achteraf bij onder meer het uitbreidingsplan OVO de rioolaansluitingen in rekening worden gebracht. Dit geeft op de baten een voordeel van € 188.000.
Electraverbruik (voordeel € 152.000)
Als gevolg van o.a. de crises in Oekraïne zijn de ramingen in de begroting verhoogd voor het energieverbruik. In 2023 zijn hoge voorschotten door de leveranciers in rekening gebracht voor het energieverbruik. In 2024 zijn diverse afrekeningen ontvangen over 2022 en 2023 met een positief resultaat van € 121.000. Daarnaast zijn de in rekening gebrachte voorschotten in 2024 lager dan begroot.
Diversen, personeelskosten en BCF (nadeel €51.100)
Ruimtelijke ordening: voordeel € 70.000
Invoering Omgevingswet (Voordeel Lasten € 79.000)
Op 1 januari 2024 is de Omgevingswet in werking getreden. Hoewel we inmiddels werken volgens de doelstellingen van de Omgevingswet, moeten de komende jaren de bestemmingsplannen die nu van rechtswege zijn overgegaan naar het Omgevingsplan nog worden omgezet naar de nieuwe systematiek. Voorgesteld wordt dit resterende budget in 2025 opnieuw beschikbaar te stellen.
Overige verschillen: nadeel € 9.000.
Samenkracht en burgerparticipatie : nadeel € 116.000
Leefbaarheid (voordeel € 29.000)
Voor de bestrijding van maatschappelijke overlast en verloedering is door het Rijk meerjarig geld beschikbaar gesteld, welke uitsluitend voor dit doel aangewend mag worden. Het restant budget (€ 29.000,-) is in 2024 niet besteed.
Vastgoed Ontmoetingshuis (nadeel 135.000)
Het nadeel ontstaat voornamelijk vanwege hogere toegerekende kapitaallasten voor het Ontmoetingshuis. Per saldo is de toerekening € 135.000 hoger aan dit taakveld voor de kapitaallasten. De toelichting op de kapitaallasten wordt verstrekt bij het programma bedrijfsvoering/treasury.
Overige verschillen: nadeel € 10.000
Verkeer en vervoer: voordeel € 911.000
In 2024 is er een hoger bedrag aan schade-uitkering ontvangen voor schade aan het wegmeubilair voor een bedrag van € 145.000. Hier staan echter ook hogere herstelkosten tegenover. De definitieve afrekening van de provincie voor de aanleg van fietsvoorzieningen bij bushaltes is ontvangen hierdoor resteert een positief saldo in 2024 van € 39.000. Verder is er een voordeel ontstaan door lager electriciteitsverbruik voor de technische voorzieningen in de openbare ruimte van € 53.000 en zijn er in 2024 minder kosten nodig geweest voor het bewegwijzering- en bordenplan hierdoor is een voordeel ontstaan van € 84.000.
Openbare verlichting
Het budget voor elektriciteitsverbruik voor de openbare verlichting en technische installaties is niet geheel besteed, van € 95.000. Een deel van de kosten december 2024 zijn echter nog niet gefactureerd en ook de jaarafrekening 2024 is nog niet ontvangen. Mocht de afrekening financieel tegenvallen dan komen we daar in 2025 in de 1e bestuursrapportage op terug.
In de jaarrekening 2024 is € 155.000 overgeheveld voor het versneld vervangen van de openbare verlichting naar LED eventueel in combinatie met slimme verlichting. Echter is hiervoor met de heroverweging kadernota 2025 pas extra investeringsbudget toegekend van € 1.000.000,- in begrotingsjaar 2025. Daarom wordt voorgesteld om dit restantbudget nog eenmaal over te hevelen van 2024 naar 2025 zodat deze middelen ingezet kunnen worden om de waarde van de huidige armaturen af te boeken.
Wegen, straten en pleinen
In 2024 is een achterstand in herstel van schadegevallen ingelopen en zijn er meer schadegevallen gemeld en hersteld. Hierdoor wordt het budget overschreden met € 32.000. Aan de inkomsten kant zien we ook hogere inkomsten door het terughalen van de herstelkosten bij de veroorzakers.
Op de kosten van het beheer van de openbare ruimte door ACV zit een onderschrijding van totaal € 92.000 doordat de positieve afrekening 2023 in boekjaar 2024 is verwerkt van € 43.000. Daarnaast is voor 2024 ook voor het beheer minder besteed. Voor de gladheidbestrijding is door de zachte winter begin 2024 voor € 21.000,- minder gestrooid en zijn de kosten voor het vegen en reinigen van de openbare ruimte € 28.000 lager uitgevallen.
Voor de reiniging van de openbare ruimte is € 96.000 minder noodzakelijk geweest.
Vanwege capaciteitsproblemen in 2023 hadden de werkzaamheden ten behoeve van de aanleg van drempels in de Veenderij vertraging opgelopen waardoor de uitvoering in 2024 heeft plaatsgevonden. Hiervoor is € 250.000 budget beschikbaar gesteld. De totale kosten in 2024 zijn € 157.000 Voordeel 93.000.
In september 2022 is een inloopbijeenkomst gehouden voor het instellen van parkeerverboden op de bedrijventerreinen Faktorij/De Vendel, Compagnie en Compagnie-oost. Voor drie straten op de Faktorij/De Vendel waar parkeerproblemen waren, zijn inmiddels de verkeersbesluiten onherroepelijk en ook zijn de maatregelen uitgevoerd. Er is daar inmiddels wel vraag om het gebied met parkeerverboden verder uit te breiden. Voor de Compagnie en Compagnie-oost is in november 2023 (na aanpassingen en/of weerleggen van zienswijzen) het definitieve verkeersbesluit gepubliceerd. Tegen dit besluit is in januari 2024 beroep aangetekend. In september is dat beroep door de rechtbank niet-ontvankelijk verklaard. Er was toen nog een termijn om in cassatie te kunnen gaan. Door deze beroepszaak is de uitvoering vertraagd. We hadden de hoop in november/december de markeringen alsnog te kunnen aanbrengen. Maar vanwege de weersomstandigheden was dat niet mogelijk. Voorgesteld wordt om het restant van circa € 22.000 over te hevelen van 2024 naar 2025.
Bij het vaststellen van de programmabegroting 2023 heeft de raad € 50.000 beschikbaar gesteld voor participatie van bewoners inzake de verkeersproblematiek rondom de Van Essenlaan. In 2023 en 2024 is in samenwerking met een externe partij onderzocht welke oplossingen tot gedragsverandering mogelijk zijn. Dit heeft tot nu toe niet geleid tot concrete (creatieve) oplossingen die een oplossing kunnen bieden voor de Van Essenlaan. Aangezien concrete oplossingen voor de Rondweg Oost nog geruime tijd op zich laten wachten stellen wij voor dit budget over te hevelen naar 2025 en in te zetten als er concrete acties worden voorgesteld.
Via de programmabegroting 2023 is incidenteel in 2023 een budget va € 200.000 beschikbaar gesteld om initiatieven uit de samenleving in te kunnen vullen. Het uitgangspunt is dat reguliere budgetten worden ingezet om deze initiatieven honoreren. In die gevallen dat dit niet mogelijk is, maar de wijkmanagers het initiatief wel zinvol achten voor de wijk, wordt er budget uit Quick Wins ingezet. In 2023 en 2024 is hiervan € 150.000 besteed. In 2025 zijn geen middelen beschikbaar voor de Quick Wins. Voorgesteld wordt het restantbudget van € 50.000 mee te nemen naar 2025. Omdat tijdens de derde berap afgelopen jaar het saldo nog niet bekend was, is dit toen niet benoemd.
Wonen en bouwen: voordeel € 2.222.000
Project Verkabeling hoogspanningslijn 2e fase
Op de post van Project verkabeling hoogspanning 2e fase is het totaal van de middelen voor meerjarig gebruik beschikbaar gesteld. We krijgen subsidie-ontvangsten en deze lopen niet 1-op-1 met het bestedingsritme van het Project maar we verantwoorden ze in het boekhoudkundig jaar waarin ook de uitgaven gedaan worden. Op deze post moeten de overschrijdingen op) inkomsten en de uitgaven samen bezien worden. De overschrijding op de geraamde uitgaven van € 517.000 worden gedekt door de overschrijding op de inkomsten van € 517.000..
Bovenwijkse voorzieningen (voordeel € 1.190.000)
In 2024 heeft er een verrekening voor de storting gebiedsoverstijgende investeringen plaatsgevonden van € 1.190.167. Dit bedrag is in de bestemmingsreserve Bovenwijkse voorzieningen gestort.
Bouwleges (voordeel € 141.000)
Vooruitlopend op het inwerkingtreden van de Omgevingswet per 1-1-2025 zijn in het laatste kwartaal van 2024 veel grote aanvragen ingediend. Hierdoor is extra inhuur noodzakelijk geweest. Dit heeft per saldo geresulteerd in een voordeel van € 141.000.
Wonen en leven omgevingsaanvragen algemeen (voordeel € 36.000)
Met ingang van 1 januari 2024 is de Wet Kwaliteitsborging voor het Bouwen in werking getreden. Als gevolg van deze wet wordt de technische toetsing van de aanvragen omgevingsvergunning en het toezicht op de uitvoering in opdracht van de initiatiefnemer uitgevoerd door een kwaliteitsborger. Voor de implementatie van deze wet hebben wij invoeringsgelden ontvangen. Aangezien de wet gefaseerd in werking treedt zijn er minder aanvragen dan verwacht.
Opgave Groei en Bloei (voordeel € 124.000)
Van het budget voor het programma Groei en Bloei resteert eind 2024 nog een saldo van € 124.000. Dit komt omdat het zetten van stappen in dit programma afhankelijk is van de stappen die met de regiogemeenten gezet worden, alsook de provinciale arrangementen. Dit heeft geleid tot een bestuurlijke opdracht tot verdere scenario-uitwerking van De Klomp en de Meent. Voorgesteld wordt dit resterende budget in 2025 opnieuw beschikbaar te stellen.
Startersleningen (voordeel € 753.000)
Dit voordeel komt hoofdzakelijk omdat er een eenmalige correctie is doorgevoerd. Deze is budgetneutraal, het positieve saldo is in de reserve startersleningen gestort. Doordat een groeiend aantal startersleningen rente is gaan genereren, is het totale saldo bij SVN toegenomen. Deze ontwikkeling heeft ervoor gezorgd dat de gemeentelijke administratie niet meer volledig aansloot op de administratie van SVN. Hierdoor is er eenmalig een aanvullende resultaat neutrale mutatie verwerkt. Aangezien er sprake is van een revolverend fonds worden terugbetalingen opnieuw ingezet voor nieuwe leningen.
Overige verschillen: nadeel € 22.000
Overige verschillen: voordeel € 19.000