-
Blz. 1
Jaarstukken 2023
-
Blz. 2
Voorwoord
-
Blz. 3
Programma’s
-
Blz. 4
Inleiding
-
Blz. 5
Algemeen
-
Blz. 6
Leeswijzer
-
Blz. 7
Samenvatting
-
Blz. 8
Algemeen
-
Blz. 9
Raadsakkoord, begroting en jaarstukken
-
Blz. 10
Financieel resultaat
-
Blz. 11
Resultaat per programma (bedragen x € 1.000)
-
Blz. 12
Vergelijking met tussentijdse resultaten (bedragen x € 1.000)
-
Blz. 13
Afwijkingen ten opzichte van de 3e bestuursrapportage 2023 (bedragen x € 1.000)
-
Blz. 14
Reservemutaties
-
Blz. 15
Nog te bestemmen resultaat 2023 (bedragen x € 1.000)
-
Blz. 16
Stand van de algemene reserve (bedragen x € 1.000)
-
Blz. 17
Financiële positie
-
Blz. 18
Jaarverslag
-
Blz. 19
Jaarverslag
-
Blz. 20
A. Programmaverantwoording
-
Blz. 21
A. Programmaverantwoording
-
Blz. 22
Programma 1: Fysieke leefomgeving
-
Blz. 23
Visie
-
Blz. 24
Thema's
-
Blz. 25
Thema I: Ruimtelijke ontwikkeling
-
Blz. 26
Wat willen we bereiken? (doelstellingen)
-
Blz. 27
I.a. In regionaal verband de versterking van de woonfunctie in Veenendaal vormgeven (verstedelijkingsstrategie).
-
Blz. 28
I.a.1. Voorbereiding van de toekomstige woonopgaven door het opstellen van business cases om de subsidietrajecten en de rijksbijdrage en daarmee de noodzakelijke vernieuwingsopgave zoals station Veenendaal-centrum veilig te stellen.
-
Blz. 29
I.a.2. Aansluiting van de woonvisie bij de verstedelijkingstrategie, een programmalijn ontwikkelen en een monitor opzetten.
-
Blz. 30
I.b. Uitvoering geven aan de vraagstukken stikstofreductie en natuurherstel, in De (blauwe) hellen en samen met de regio voor het gebiedsproces Binnenveld.
-
Blz. 31
I.b.1.Uitvoering te geven aan complexe (ruimtelijke) vraagstukken, zoals het stikstofdossier. De belangen van Veenendaal behartigen in de regio Foodvalley, bij de provincie Utrecht en landelijke overheid.
-
Blz. 32
I.b.2. Uitwerking van de volgende fase in het gebiedsproces Binnenveld, gericht op stikstofreductie en natuurherstel als basis voor de ambitie meer landschap, meer stad uit de Verstedelijkingsstrategie.
-
Blz. 33
I.c. Het realiseren van voldoende betaalbare en geschikte woningen, zodat het woningaanbod aansluit bij de behoefte van onze inwoners (cf. vastgestelde woonvisie).
-
Blz. 34
I.c.1. Uitvoering geven aan de plannen voor de bouw van woningen zoals afgesproken in de regionale plannen voor de verstedelijkingsstrategie in Foodvalley.
-
Blz. 35
I.d. Als uitvoering van de door de raad vastgestelde cultuurvisie, zet Veenendaal meer in op het behouden van het cultuurhistorisch erfgoed.
-
Blz. 36
I.d.1. Uitvoering geven aan, het behoud van het cultuurhistorisch erfgoed overeenkomstig de uitgangspunten van de Cultuurvisie.
-
Blz. 37
I.e. Veenendaal gaat verspilling van grondstoffen tegen, zet zich in voor het waardebehoud van grondstoffen en materialen en levert daarmee een belangrijke bijdrage aan het beperken van broeikasgasemissies.
-
Blz. 38
I.e.1. Een (uitvoerings)impuls samen met inwoners, bedrijven, maatschappelijke instellingen en andere overheden door de landelijke en lokale doelstellingen te vertalen naar meetbare en op de uitvoering gerichte aanpak.
-
Blz. 39
I.e.2. Circulariteit en circulaire economie introduceren in de Veense samenleving en de werkorganisatie, een coördinatie van de circulaire initiatieven en met elkaar te werken aan een circulaire gemeente
-
Blz. 40
I.e.3. In 2023 de basis te leggen voor het maatschappelijk verantwoord opdrachtgeverschap en de gemeentelijke inkoopprocessen hierop af te stemmen.
-
Blz. 41
I.e.4. Vanaf 2023 te bouwen met een toekomstige materiaalwaarde door op projectniveau vooraf te vast te stellen op welke wijze de circulaire ambities worden vormgegeven.
-
Blz. 42
I.e.5. Alleen maatschappelijk verantwoord investeren door de investeringsbeslissingen te beoordelen op basis van het milieurendement en Total Cost of Ownership.
-
Blz. 43
I.f. Veenendaal is in 2050 een energieneutrale gemeente, die hernieuwbare energie gebruikt en klimaatneutraal (CO2-emissieloos) is. Groenpoort realiseren we als energieneutrale wijk.
-
Blz. 44
I.f.1. We stimuleren, ondersteunen en faciliteren inwoners bij het maken van de juiste keuzes om energie te besparen en de CO2 uitstoot te beperken door inzicht te geven in mogelijkheden.
-
Blz. 45
I.f.2.In Dragonder-oost gaan we met inwoners aan de slag om de buurt aardgasvrij te maken.
-
Blz. 46
I.f.3.In de regio Foodvalley zetten we ons in om met de stakeholders in Veenendaal de RES 1.0 door te ontwikkelen naar de RES 2.0.
-
Blz. 47
I.f.4. Het Integraal duurzaam vastgoedbeleidsplan voeren we uit door voor vier objecten een (ver)breed duurzaamheidsperspectief op te stellen, ontwikkeling van CO-2 voetprint te monitoren en nemen maatregelen om de CO2-reductie doelen te halen.
-
Blz. 48
I.f.5 Uitwerking van participatieaanpak voor bewoners in DEVO- en DEVOG- concessiegebied. We zorgen dat bewoners goed zijn geïnformeerd (transparantie) over de warmtelevering in hun buurt en daarin op nader te bepalen wijze kunnen participeren.
-
Blz. 49
I.g. De negatieve gevolgen van netcongestie te beperken door samen met de bedrijven te zoeken naar alle mogelijk oplossingen om de negatieve effecten van de congestie te verminderen.
-
Blz. 50
I.g.1. Het samen met de bedrijven opzetten van een taskforce Netcongestie.
-
Blz. 51
I.g.2. Het inrichten en uitvoeren van netbeheer ten behoeve van de energievoorziening in Veenendaal.
-
Blz. 52
Thema II: Openbare ruimte
-
Blz. 53
Wat willen we bereiken? (doelstellingen)
-
Blz. 54
II.a. Een toekomstbestendige leefomgeving waarin het goed wonen en verblijven is.
-
Blz. 55
II.a.1. Het opzetten van een monitoringsinstrument als basis voor het maken van de juiste afweging voor een optimale inzet van de middelen.
-
Blz. 56
II.a.2. In 2023 ronden we onze BOSS-pilots in Dragonder Noord en de wijk Pionier af. De resultaten, in de vorm van een wijkkaart presenteren wij in 2023. Deze resultaten vormen basis voor de aanpak in de jaren daarna.
-
Blz. 57
II.a.3. In 2023 ronden wij de input voor de Data top 15 af en gaan we over naar de beheerfase. In 2023 maken wij een start met het verzamelen en monitoren van data voor een optimaal gebruik van de openbare ruimte.
-
Blz. 58
II.a.4. Het opstellen van een Buurtvisiekaart waarin het ruimtebeslag van de ambities zoals de verstedelijkingsopgave, de energietransitie in beeld worden gebracht. In het Franse gat voeren we in 2023 de eerste pilot uit.
-
Blz. 59
II.b. Een actueel integraal groenbeleid met een duidelijke visie op de hoofdgroenstructuur van Veenendaal.
-
Blz. 60
II.b.1. We investeren in het verbinden en uitbreiden van fietsroutes en wandelnetwerken en het vergroten van het gebruik van de (omliggende) recreatieve voorzieningen.
-
Blz. 61
II.c. Om de leefbaarheid, de economie te borgen en de groei van Veenendaal mogelijk te maken een visie op de duurzame mobiliteit, de bereikbaarheid van en de verkeersveiligheid in Veenendaal met een integraal uitvoeringsplan.
-
Blz. 62
II.c.1. We stellen in 2023 een Integraal mobiliteitsplan op.
-
Blz. 63
II.d. Veenendaal wil zich inzetten voor het waarde behoud van grondstoffen en materialen door het vrijkomende ‘huishoudelijke afval’ op een doelmatige wijze in te zamelen en zo weer in te zetten als grondstof.
-
Blz. 64
II.d.1. We brengen de blinde vlekken voor GF-e en oud papiervoorzieningen in beeld en voeren daarna gerichte (communicatie)acties om bewustwording over afvalscheiding te vergroten.
-
Blz. 65
II.e. Veenendaal bereidt zich voor op de klimaatverandering en is in 2050 klimaatadaptief en waterrobuust.
-
Blz. 66
II.e.1. In het eerste kwartaal 2023 ronden we onze klimaatstresstest af. Met deze stresstest worden de kritische locaties in Veenendaal duidelijk en komen de risico’s in beeld.
-
Blz. 67
II.e.2. We starten op basis van deze stresstest een risicodialoog.
-
Blz. 68
II.e.3. In 2023 presenteren wij een onderzoek naar de mogelijkheden voor meer waterberging in Veenendaal en brengen wij de financiële consequenties hiervoor in beeld.
-
Blz. 69
Verbonden partijen
-
Blz. 70
Financiële programmarealisatie 2023 (bedragen x € 1.000)
-
Blz. 71
Toelichting op de financiële programmarealisatie (bedragen x € 1.000)
-
Blz. 72
Programma 2: Economie, Werk en Ontwikkeling
-
Blz. 73
Visie
-
Blz. 74
Thema's
-
Blz. 75
Thema I: Economische ontwikkeling en werkgelegenheid
-
Blz. 76
Wat willen we bereiken? (doelstellingen)
-
Blz. 77
I.a. Veenendaal is een aantrekkelijke stad om te werken en ondernemen.
-
Blz. 78
I.a.1. We stimuleren en faciliteren startende ondernemers door o.m. organiseren van een jaarlijks startersevent en het informeren en ondersteunen van starters bij vragen.
-
Blz. 79
I.b. Behouden en uitbreiden werkgelegenheid voor Veenendaal.
-
Blz. 80
I.b.1. We faciliteren en ondersteunen bestaande ondernemers door inzet van onze accountmanager, periodieke overleggen met het bedrijfsleven, investeren in bereikbaarheid, coördineren van ondernemersvraagstukken.
-
Blz. 81
I.c. Samen met de Ontwikkelingsmaatschappij Utrecht (OMU) intensiveren we de bedrijventerreinen waardoor er een hogere verdichtingsgraad ontstaat ofwel meer mensen kunnen werken op een m².
-
Blz. 82
I.c.1. Bedrijventerreinen, kantoorlocaties en binnenstad worden aantrekkelijker gemaakt in 2023, gericht op een optimaal vestigings- en investeringsklimaat.
-
Blz. 83
I.c.2. We voeren de Visie Bedrijventerreinen uit met specifieke aandacht voor handhaven bedrijvigheid, optimaal ruimtegebruik en stimulering duurzaamheid en circulariteit in 2023.
-
Blz. 84
I.d. ICT Campus faciliteert regionale samenwerkingen tussen bedrijfsleven, overheid en onderwijs.
-
Blz. 85
I.d.1. We geven uitvoering aan het programma ICT Campus waarbij we het acquisitieplan voor ICT-bedrijven actualiseren.
-
Blz. 86
I.e. We willen uitbreiding van het aantal bedrijventerreinen.
-
Blz. 87
I.e.1. In samenspraak met provincie Utrecht, regio Foodvalley en met de Groene Metropool Arnhem – Nijmegen onderzoeken we welke uitbreidingslocatie voor bedrijventerreinen mogelijk zijn.
-
Blz. 88
I.f. Veenendaal is een aantrekkelijke stad om te wonen, werken en leven.
-
Blz. 89
I.f.1. We geven uitvoering aan het programma Vitale Binnenstad met aandacht voor een divers pallet aan functies, toegankelijkheid, vergroening en verduurzaming, innovaties en versterking van de uitvoeringsstructuur.
-
Blz. 90
I.f.2. We werken aan de branding van Veenendaal via #ditisveenendaal: Door middel van het Merk Veenendaal zetten we Veenendaal op de kaart als een aantrekkelijke stad om te wonen, werken en leven.
-
Blz. 91
Thema II: Recreatie en toerisme
-
Blz. 92
Wat willen we bereiken? (doelstellingen)
-
Blz. 93
II.a. Veenendaal heeft een aantrekkelijke binnenstad waar bezoekers uit de regio en toeristen graag op bezoek komen.
-
Blz. 94
II.a.1. Via het Regionaal Bureau voor Toerisme (RBT) zetten we (de binnenstad van) Veenendaal en de ons omringende regio op de kaart.
-
Blz. 95
II.b. Veenendaal is beter verbonden met het groene ommeland waardoor bewoners uit Veenendaal gemakkelijk de natuur kunnen intrekken en toeristen die in de regio verblijven, ook Veenendaal aandoen.
-
Blz. 96
II.b.1. We investeren in het verbinden en uitbreiden van fietsroutes en wandelnetwerken en het vergroten van het gebruik van de (omliggende) recreatieve voorzieningen.
-
Blz. 97
Verbonden partijen
-
Blz. 98
Financiële programmarealisatie 2023 (bedragen x € 1.000)
-
Blz. 99
Toelichting op de financiële programmarealisatie (bedragen x € 1.000)
-
Blz. 100
Programma 3: Sociale leefomgeving
-
Blz. 101
Visie
-
Blz. 102
Thema's
-
Blz. 103
Thema I: Inkomen
-
Blz. 104
Wat willen we bereiken? (doelstellingen)
-
Blz. 105
I.a We willen meer sturen op kwaliteit en effectiviteit van aangeboden ondersteuning (MD10).
-
Blz. 106
I.a.1 Onrechtmatig gebruik van ondersteuning in het sociaal domein voorkomen we of sporen we op en pakken we aan. Dit plan heeft betrekking op het gehele sociaal domein, dus op PW, WMO en Jeugd.
-
Blz. 107
I.a.2. Financiële kaders vormen geen belemmering voor integraal werken.
-
Blz. 108
I.b Een inclusievere samenleving (MD01).
-
Blz. 109
I.b.1. Veenendalers nemen meer deel aan de samenleving.
-
Blz. 110
I.b.2 In de gemeente Veenendaal is het aantal inwoners met problematische schulden lager dan landelijk gemiddeld.
-
Blz. 111
I.b.3 Het traject naar een schuldenvrije toekomst (d.m.v. een schuldregeling) komt eerder tot stand dan het landelijke gemiddelde.
-
Blz. 112
I.c Verbinding versterken als dit een positief effect heeft op kwaliteit, financiën en/of organisatie (MD08).
-
Blz. 113
I.c.1 In 2023 is een integrale werkwijze sociaal domein binnen de gemeente en tussen gemeentelijke partijen en externe partijen gerealiseerd.
-
Blz. 114
I.d De gemeente neemt bij voorkeur een faciliterende rol aan om de rol van inwoners en de kracht van de samenleving te stimuleren (MD09).
-
Blz. 115
I.d.1 De deskundigheidsbevordering tussen uitvoerende partijen in het sociaal domein is gefaciliteerd.
-
Blz. 116
Thema II: Sociaal domein - Participatie en re-integratie
-
Blz. 117
Wat willen we bereiken? (doelstellingen)
-
Blz. 118
II.a Meer mensen vinden een plek op de arbeidsmarkt (MD05).
-
Blz. 119
II.a.1 Er is sprake van een doorlopende lijn arbeidsparticipatie in samenwerking met onze partners.
-
Blz. 120
II.a.2 We realiseren in 2023 de kwantitatieve doelstellingen m.b.t. de Participatiewet (in- en uitstroom).
-
Blz. 121
II.a.3 De samenwerking tussen onderwijs en arbeidsmarkt is versterkt.
-
Blz. 122
II.a.4 We implementeren de maatregelen uit het wetsvoorstel Uitvoeren Breed Offensief.
-
Blz. 123
II.b Een inclusievere samenleving (MD01).
-
Blz. 124
II.b.1 Inburgeraars die als nieuwe Veenendalers worden opgenomen in de samenleving, doen daadwerkelijk mee.
-
Blz. 125
Thema III: Sociaal domein - WMO
-
Blz. 126
Wat willen we bereiken? (doelstellingen)
-
Blz. 127
III.a. We willen meer sturen op kwaliteit en effectiviteit van aangeboden ondersteuning.
-
Blz. 128
III.a.1 In 2023 is de sturing op aanbieders vergroot.
-
Blz. 129
III.a.2. In 2023 treffen we de voorbereidingen om de WAMS (wet aanpak meervoudige problematiek sociaal domein) die per 1 januari 2024 van kracht wordt te implementeren.
-
Blz. 130
III.b Ondersteuning meer op maat voor wie dat nodig heeft.
-
Blz. 131
III.b.1. Er zijn innovatieve ondersteuningsmogelijkheden samen met de uitvoerende partijen.
-
Blz. 132
III.b.2 We continueren de zorg voor personen met verward gedrag en de taken van de WvGGZ.
-
Blz. 133
III.b.3 Het aantal meerderjarigen dat begeleiding ontvangt waar behandeling passender is, is afgenomen.
-
Blz. 134
III.c Een inclusievere samenleving (MD01).
-
Blz. 135
III.c.1 Veenendalers wonen zo lang mogelijk thuis.
-
Blz. 136
III.c.2. In 2023 wordt onderzoek gedaan naar de wenselijkheid en haalbaarheid van een gemeente-brede, integrale visie op diversiteit en inclusie.
-
Blz. 137
III.d Inwoners willen meer voor- en met elkaar doen (MD03).
-
Blz. 138
III.d.1 Mantelzorgers blijven actief met passende ondersteuning om overbelasting te voorkomen.
-
Blz. 139
III.d.2. In 2023 wordt er een regionale logeervoorziening gerealiseerd zodat mantelzorgers hun taken met beter welbevinden blijven uitvoeren.
-
Blz. 140
III.e De gemeente neemt bij voorkeur een faciliterende rol aan om de eigen rol van inwoners en kracht van de samenleving te stimuleren (MD09).
-
Blz. 141
III.e.1 De stijging van het aantal maatwerkvoorzieningen is niet hoger dan de landelijke groeitrend.
-
Blz. 142
III.f. Verder versterken opvoed- en opgroeiklimaat (MD02).
-
Blz. 143
III.f.1. Vroegtijdige interventies bij opvoed-, financiële, woon- en/of psychosociale gezondheidsvraagstukken, om zo problematische vraagstukken (en dus maatwerkvoorzieningen) te voorkomen.
-
Blz. 144
III.g Vroeger signaleren en handelen en dit dichtbij de inwoner organiseren (MD04) .
-
Blz. 145
III.g.1. Preventie draagt bij aan een gezondere leefstijl en we geven uitvoering aan het preventieakkoord.
-
Blz. 146
III.g.2. We integreren het thema gezondheidsverschillen in nieuw te ontwikkelen gezondheidsbeleid in 2023.
-
Blz. 147
III.g.3. We geven uitvoering aan het lokaal preventieakkoord Veenendaal middels het opzetten van een preventienetwerk en uitvoering van erkende interventies voor een gezonde leefstijl (zoals de Gezonde School aanpak en Stevig Ouderschap).
-
Blz. 148
III.h. We continueren de zorg voor personen met verward gedrag en de taken van de WvGGZ.
-
Blz. 149
III.h.1. In 2022 realiseren we definitieve borging van het Advies en Meldpunt Verward.
-
Blz. 150
III.h.2. We onderzoeken de mogelijkheden voor aansluiting bij de GGZ-pilot Buiten de lijntjes (Pro Persona, Iriszorg, Gelderse Vallei en gemeente Ede).
-
Blz. 151
III.h.3. In 2022 verbeteren we de ketensamenwerking rond de zorg voor personen met verward gedrag.
-
Blz. 152
III.i. Er zijn innovatieve ondersteuningsmogelijkheden samen met de uitvoerende partijen (MD9, IBK BE25).
-
Blz. 153
III.i.1. De pilot 'VAK werk(t) voert in 2022 55 casussen uit waarbij combinaties gemaakt zijn tussen maatwerkvoorzieningen en algemene voorzieningen. (Innovatie in samenwerking met: Wmo-loket - sociale basis - Wmo-zorgaanbieders).
-
Blz. 154
III.i.2. We onderzoeken de mogelijkheden van een vrij toegankelijke vorm van dagbesteding.
-
Blz. 155
III.i.3. We onderzoeken hoe ondersteuning voor ouderen in een vroeg stadium integraal kan worden vormgegeven vanuit verschillende domeinen.
-
Blz. 156
III.j. Ten opzichte van 2019 is er een daling van ongeveer 10% van het aantal maatwerkvoorzieningen (MD9, IBK BE24).
-
Blz. 157
III.j.1. We onderzoeken mogelijke maatregelen om de kostenstijging van schoonmaakondersteuning te remmen, binnen de door de raad meegegeven kaders.
-
Blz. 158
III.j.2. We werken aan het beperken van de instroom en waar mogelijk de doorstroming naar lichtere ondersteuning en/of de sociale basis.
-
Blz. 159
III.j.3. We sturen op doorstroming naar de Wlz, daar waar de ondersteuning vanuit de Wmo niet meer toereikend is in relatie tot de hulpvraag van de cliënt.
-
Blz. 160
Thema IV: Sociaal domein - Jeugd
-
Blz. 161
Wat willen we bereiken? (doelstellingen)
-
Blz. 162
IV.a Verder versterken opvoed- en opgroeiklimaat (MD02).
-
Blz. 163
IV.a.1 Jeugdigen groeien gezond en veilig op; we stimuleren en ondersteunen ouders om te zorgen voor een gezonde ontwikkeling van kinderen en een veilig opgroei- en opvoedklimaat.
-
Blz. 164
IV.b Ondersteuning meer op maat voor wie dat nodig heeft (MD06).
-
Blz. 165
IV.b.1 In 2023 hebben we ambulante jeugdhulp ingezet waar nodig, en beheersen we onze kosten.
-
Blz. 166
IV.b.2 In 2023 hebben we jeugdhulp met verblijf ingezet waar nodig, en beheersen we onze kosten.
-
Blz. 167
IV.c Verbinding versterken als dit een positief effect heeft op de kwaliteit, financiën en/of organisatie (MD08).
-
Blz. 168
IV.c.1 De gerealiseerde integrale werkwijze sociaal domein wordt in 2023 verder doorontwikkeld.
-
Blz. 169
IV.d We willen meer sturen op kwaliteit en effectiviteit van aangeboden ondersteuning (MD10).
-
Blz. 170
IV.d.1 In 2023 is de sturing op aanbieders vergroot.
-
Blz. 171
IV.d.2 In 2023 hebben we de gevolgen van de Hervormingsagenda (verwacht in november 2022) voor Veenendaal inzichtelijk gemaakt, en vertalen we de maatregelen die hieruit voortkomen naar lokaal en regionaal niveau.
-
Blz. 172
Thema V: Onderwijs en ontwikkeling
-
Blz. 173
Wat willen we bereiken? (doelstellingen)
-
Blz. 174
V.a Een inclusievere samenleving (MD01).
-
Blz. 175
V.a.1 We geven uitvoering aan het uitvoeringsplan 2021-2024 gericht op de daling van het aantal laaggeletterde inwoners daalt.
-
Blz. 176
V.a.2. Ieder kind met een ondersteuningsbehoefte krijgt passende ondersteuning om onderwijs te kunnen volgen.
-
Blz. 177
V.a.3. Alle kinderen van 0-13 jaar kunnen in een IKC een doorlopende leer- en ontwikkellijn volgen.
-
Blz. 178
V.a.4. In 2023 starten de kernpartners met de IKC ontwikkeling conform de planning in het Integraal Huisvestingsplan Onderwijs 2020-2025.
-
Blz. 179
V.a.5. In 2023 wordt de Verordening bekostiging leerlingenvervoer ter besluitvorming voorgelegd aan de raad.
-
Blz. 180
V.b Verbinding versterken als dit een positief effect heeft op de kwaliteit.
-
Blz. 181
V.b.1. Scholen ondersteunen bij de aanpak van coronavertragingen zoals beschreven in het Plan van aanpak NPO Veenendaal.
-
Blz. 182
Thema VI: Sport
-
Blz. 183
Wat willen we bereiken? (doelstellingen)
-
Blz. 184
VI.a Een inclusievere samenleving (MD01).
-
Blz. 185
VI.a.1. Nieuw beleidskader Sport en Bewegen in samenwerking met Stichting Sportservice Veenendaal en sportaanbieders.
-
Blz. 186
VI.a.2. Uitvoering lokaal Sportakkoord 2020-2022 en borgen van de activiteiten die door corona niet of minder zijn uitgevoerd.
-
Blz. 187
Thema VII: Cultuur
-
Blz. 188
Wat willen we bereiken? (doelstellingen)
-
Blz. 189
VII.a. Verhaallijn 1 : een stabiele basis.
-
Blz. 190
VII.a.1. We werken aan Verhaallijn 1: Een stabiele basis.
-
Blz. 191
VII.a.2. We werken aan Verhaallijn 2: Cultuur in de wijken.
-
Blz. 192
VII.a.3. We werken aan Verhaallijn 3: Iedereen doet mee.
-
Blz. 193
VII.a.4. We werken aan Verhaallijn 4: Jong geleerd, oud gedaan.
-
Blz. 194
VII.a.5. We werken aan Verhaallijn 5: Het verhaal van Veenendaal.
-
Blz. 195
Thema VIII: Welzijn
-
Blz. 196
Wat willen we bereiken? (doelstellingen)
-
Blz. 197
VIII.a Inwoners willen meer voor en met elkaar doen (MD03) .
-
Blz. 198
VIII.a.1 Versterken van de sociale basis.
-
Blz. 199
VIII.a.2 De inzet van vrijwilligers en het sociale netwerk is onderdeel van het normale leven.
-
Blz. 200
VIII.b Een inclusievere samenleving (MD01).
-
Blz. 201
VIII.b.1 Veenendalers nemen verantwoordelijkheid voor eigen zelfredzaamheid en eigen kwetsbaarheid, passend bij de levensfase.
-
Blz. 202
Verbonden partijen
-
Blz. 203
Financiële programmarealisatie 2023 (bedragen x € 1.000)
-
Blz. 204
Toelichting op de financiële programmarealisatie (bedragen x € 1.000)
-
Blz. 205
Programma 4: Burger en Bestuur
-
Blz. 206
Visie
-
Blz. 207
Thema's
-
Blz. 208
Thema I: Dienstverlening (extern)
-
Blz. 209
Wat willen we bereiken? (doelstellingen)
-
Blz. 210
I.a. De eerstelijns dienstverlening is klant-, service- en oplossingsgericht, waardoor er balans is tussen efficiënte inrichting en klantbeleving.
-
Blz. 211
I.a.1. Jaarlijks worden balie en telefonie gemeten op bereikbaarheid (telefonie, social media en website), toegankelijkheid (balie, o.a. openingstijden, werken op afspraak), middels een klanttevredenheidsonderzoek.
-
Blz. 212
I.a.2. Signalen die voortkomen uit onderzoeken of rechtstreeks van klanten oppakken om de dienstverlening blijvend te optimaliseren.
-
Blz. 213
I.a.3. Innovatieve service aanbieden aan onze klanten via digitaal loket, de balie en telefonie (particulieren, bedrijven en instellingen). Landelijke ontwikkelingen worden gevolgd zoals e-diensten en wet- en regelgeving op dit gebied.
-
Blz. 214
I.b. We streven naar steeds meer zelfregie voor de klant om zijn zaken met de gemeente (digitaal) zelf te kunnen regelen.
-
Blz. 215
I.b.1. Meten van gebruik webformulieren.
-
Blz. 216
Thema II: Burger en samenwerking
-
Blz. 217
Wat willen we bereiken? (doelstellingen)
-
Blz. 218
II.a. Veenendaal zet zich (ook) in 2023 in voor de verdere ontwikkeling van de regio Foodvalley.
-
Blz. 219
II.a.1. Veenendaal levert een (ambtelijke) bijdrage aan het in de tweede helft van 2022 en in 2023 binnen de regio invulling geven aan de Regiodeal Foodvalley.
-
Blz. 220
II.a.2. Eind 2020 is de geactualiseerde Strategische Agenda Foodvalley 2020 – 2025 vastgesteld. De komende jaren wordt in Triple Helix-verband vormgegeven aan de uitvoering van deze Strategische Agenda. Veenendaal levert hieraan zijn bijdrage.
-
Blz. 221
II.a.3. Als onderdeel van de gemeenschappelijke regeling geeft Veenendaal mede invulling aan de overheidsgeleding van de Triple Helix regio Foodvalley (3 O’s: overheid, onderwijs, ondernemingen).
-
Blz. 222
II.b Veenendaal is een betrouwbare samenwerkingspartner.
-
Blz. 223
II.b.1. We geven blijvend invulling aan de scharnierfunctie van Veenendaal in de Regio Foodvalley en tussen de provincies Utrecht en Gelderland.
-
Blz. 224
II.b.2. We richten ons op Renswoude en Rhenen, maar zeker ook op de andere (buur)gemeenten zoals Ede, Wageningen, Woudenberg en Scherpenzeel.
-
Blz. 225
II.c. Adequate sturing en controle ten aanzien van verbonden partijen waarin de gemeente Veenendaal deelneemt.
-
Blz. 226
II.c.1. De door de gemeenteraad vastgestelde Kadernota Verbonden partijen wordt gelijk voorgaande jaren ook in 2023 gemonitord en zo nodig geactualiseerd.
-
Blz. 227
Thema III: Veiligheid samenleving
-
Blz. 228
Wat willen we bereiken? (doelstellingen)
-
Blz. 229
III.a Inwoners en ondernemers voelen zich veilig in de stad, in de wijken en op de bedrijventerreinen en weten hoe ze weerbaar zijn tegen veelvoorkomende criminaliteit, digitale criminaliteit en ondermijnende criminaliteit.
-
Blz. 230
III.a.1 Vaststellen van het IVP Heuvelrug 2023-2026 en uitvoering geven aan de activiteiten zoals beschreven in het IVP.
-
Blz. 231
III.a.2. Het versterken van en invulling geven aan de samenwerking met ketenpartners, ondernemers en inwoners ter voorkoming van maatschappelijke onrust en diverse vormen van criminaliteit.
-
Blz. 232
III.a.3. Samen met ketenpartners acteren en inzet plegen op complexe zorg- en veiligheidsvraagstukken, veiligheidsproblematiek, maatschappelijke onrust of overlast, diverse vormen van criminaliteit en/of rampen en crises.
-
Blz. 233
III.a.4. Actueel houden, implementeren en toepassen van de wet- en regelgeving binnen het veiligheidsdomein.
-
Blz. 234
Verbonden partijen
-
Blz. 235
Financiële programmarealisatie 2023 (bedragen x € 1.000)
-
Blz. 236
Toelichting op de financiële programmarealisatie (bedragen x € 1.000)
-
Blz. 237
Reservemutaties
-
Blz. 238
Programma 5: Algemene dekkingsmiddelen en Onvoorzien
-
Blz. 239
Visie
-
Blz. 240
Thema's
-
Blz. 241
Verbonden partijen
-
Blz. 242
Financiële programmarealisatie 2023 (bedragen x € 1.000)
-
Blz. 243
Toelichting op de financiële programmarealisatie (bedragen x € 1.000)
-
Blz. 244
Programma 6: Bedrijfsvoering
-
Blz. 245
Visie
-
Blz. 246
Thema's
-
Blz. 247
Thema V: Bedrijfsvoering algemeen
-
Blz. 248
Wat willen we bereiken? (doelstellingen)
-
Blz. 249
V.a. Grip verbeteren op rechtmatigheid van inkopen.
-
Blz. 250
V.a.1. Aanschaf inkoop- en bestelsysteem.
-
Blz. 251
V.a.2. Implementatie/uitrol binnen de organisatie.
-
Blz. 252
Beleidsindicatoren
-
Blz. 253
Financiële programmarealisatie 2023 (bedragen x € 1.000)
-
Blz. 254
Toelichting op de financiële programmarealisatie (bedragen x € 1.000)
-
Blz. 255
B. PARAGRAFEN
-
Blz. 256
B. PARAGRAFEN
-
Blz. 257
Paragraaf A. Weerstandsvermogen en risicobeheersing
-
Blz. 258
Paragraaf A: Weerstandsvermogen en risicobeheersing
-
Blz. 259
Paragraaf B. Onderhoud kapitaalgoederen
-
Blz. 260
Paragraaf B: Onderhoud kapitaalgoederen
-
Blz. 261
Paragraaf C. Financiering
-
Blz. 262
Ontwikkelingen
-
Blz. 263
Kasgeldlimiet
-
Blz. 264
Liquiditeitsontwikkeling
-
Blz. 265
Renterisiconorm
-
Blz. 266
Financieringspositie
-
Blz. 267
Schatkistbankieren
-
Blz. 268
Borgtocht c.q. garanties
-
Blz. 269
Renteschema
-
Blz. 270
Wet Houdbaarheid Overheidsfinanciën (Wet HOF) – EMU saldo
-
Blz. 271
Paragraaf D. Bedrijfsvoering
-
Blz. 272
D. Bedrijfsvoering
-
Blz. 273
Paragraaf E. Verbonden partijen
-
Blz. 274
Algemeen
-
Blz. 275
Samenvattend overzicht Verbonden Partijen
-
Blz. 276
1. Regio Foodvalley
-
Blz. 277
2. Veiligheidsregio Utrecht (VRU)
-
Blz. 278
3. Sociale Werkvoorziening Zuid-Oost Utrecht (IW4)
-
Blz. 279
4. Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst regio Utrecht (GGDrU)
-
Blz. 280
5. Afvalverwijdering Utrecht (AVU)
-
Blz. 281
6. Omgevingsdienst regio Utrecht (ODRU)
-
Blz. 282
7. Bedrijfsvoeringsorganisatie Valleihopper (BVO)
-
Blz. 283
8. Ontwikkelingsbedrijf Veenendaal-Oost BV (OVO)
-
Blz. 284
9. Duurzame Energie Veenendaal-Oost Holding BV (DEVO)
-
Blz. 285
10. Vitens NV
-
Blz. 286
11. Bank Nederlandse Gemeenten NV (BNG)
-
Blz. 287
12. Afvalcombinatie De Vallei NV (ACV)
-
Blz. 288
13. Centrum Jeugd en Gezin Veenendaal (CJG)
-
Blz. 289
14. Stichting Ontmoetingshuis
-
Blz. 290
15. Stichting Veens welzijn
-
Blz. 291
16. Parkeervoorzieningen (Tricotage en Arie van Hensbergen)
-
Blz. 292
Paragraaf F. Grondbeleid
-
Blz. 293
Algemene ontwikkelingen
-
Blz. 294
Visie op grondbeleid
-
Blz. 295
Uitvoering van grondbeleid
-
Blz. 296
Overzicht grondexploitatiebegrotingen
-
Blz. 297
Geraamde winstneming
-
Blz. 298
Risicoreserve grondexploitaties
-
Blz. 299
Overzicht realisatie beleidsvoornemens
-
Blz. 300
Toelichting verliesvoorziening grondexploitaties
-
Blz. 301
Paragraaf G. Lokale heffingen
-
Blz. 302
Paragraaf G: Lokale heffingen
-
Blz. 303
Paragraaf H. Openbaarheid van bestuur
-
Blz. 304
Paragraaf H. Openbaarheid van bestuur
-
Blz. 305
JAARREKENING
-
Blz. 306
Jaarrekening
-
Blz. 307
Balans per 31 december 2023
-
Blz. 308
Overzicht van baten en lasten in de jaarrekening
-
Blz. 309
Grondslagen voor waardering en resultaatbepaling
-
Blz. 310
Financiële vaste activa
-
Blz. 311
Vlottende activa
-
Blz. 312
Reserves en voorzieningen
-
Blz. 313
Eigen bijdrage op grond van de Wmo
-
Blz. 314
TOELICHTING OP DE BALANS PER 31 DECEMBER 2023
-
Blz. 315
Toelichting overzicht baten en lasten
-
Blz. 316
Niet uit de balans blijkende verplichtingen
-
Blz. 317
Incidentele baten en lasten
-
Blz. 318
Gebeurtenissen na balansdatum
-
Blz. 319
Overzicht taakvelden
-
Blz. 320
Wet Normering bezoldiging topfunctionarissen publieke en semipublieke sector (WNT)
-
Blz. 321
Rechtmatigheidsverantwoording
-
Blz. 322
Kredietoverzichten/verloopoverzicht MVA
-
Blz. 323
SISA-verantwoording
-
Blz. 324
Controleverklaring van de onafhankelijke accountant
-
Blz. 325
Burgerjaarverslag
-
Blz. 326
Algemeen
-
Blz. 327
Bijlagen
-
Blz. 328
Bijlage 1: Specificatie van de resultaatbestemming 2023
-
Blz. 329
Bijlage 1: Specificatie van de resultaatbestemming 2023
-
Blz. 330
Bijlage 2: Overzicht structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves
-
Blz. 331
Bijlage 2: Overzicht structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves
-
Blz. 332
Bijlage 3: Staat van reserves en voorzieningen
-
Blz. 333
Bijlage 3: Staat van reserves en voorzieningen
-
Blz. 334
Bijlage 4: Overzicht van de verleende subsidies 2023
-
Blz. 335
Bijlage 4: Overzicht van de verleende subsidies 2023
-
Blz. 336
Bijlage 5: Verslag van de medebewindstaken
-
Blz. 337
Bijlage 5: Verslag van de medebewindstaken
-
Blz. 338
Bijlage 6: Overzicht reservemutaties afwijkend van de begroting
-
Blz. 339
Bijlage 6: Overzicht reservemutaties afwijkend van de begroting
-
Blz. 340
Bijlage 7: Kerngegevens gemeente Veenendaal
-
Blz. 341
Kerngegevens gemeente Veenendaal
-
Inhoud Inspanningen/acties
-
Zoeken
-
Publicatie bijlagen
-
Contact
-
PrivacyStatement
-
Sitemap