Arbeidsparticipatie: voordeel € 193.000
Het voordelige saldo op het taakveld Arbeidsparticipatie bedraagt € 193.000. Bij het onderdeel Inburgering is bij het opstellen van de 3e bestuursrapportage 2023 rekening gehouden met een aantal extra uitgaven. Deze extra uitgaven hebben zich niet in de volle breedte voorgedaan. Daarnaast kon een aantal uitgaven van re-integratie alsnog ten laste van de specifieke uitkering Inburgering worden gebracht. Per saldo leidt dit tot een voordelige afwijking van € 193.000.
Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie: nadeel € 176.000
Op dit taakveld is een nadelig resultaat gerealiseerd van € 176.000. Dit nadelige resultaat is hoofdzakelijk het gevolg van de leegstand in het Spectrum na het vertrek van de Volksuniversiteit. De gederfde huurinkomsten in 2023 bedragen € 186.000. Het overige (voordelige) verschil van € 10.000 heeft betrekking op een geringe onderuitputting bij onder andere de onderdelen 'vastgoed sociaal cultureel werk' en 'amateurkunstbeoefening'.
Geëscaleerde zorg: nadeel € 89.000
Het nadelige saldo van het taakveld Geëscaleerde zorg bedraagt € 89.000. Dit wordt veroorzaakt door:
1. Beschermd Thuis PGB: nadeel € 296.000
De kosten voor Beschermd Thuis worden gedekt vanuit het centrumgemeente budget voor beschermd wonen. De financiële dekking voor deze kosten zijn momenteel nog ondergebracht binnen taakveld 6.81A Beschermd wonen (WMO). Binnen dit budget zijn er voldoende middelen aanwezig om de uitgaven Beschermd Thuis op te kunnen vangen. De stijging van uitgaven op het budget van Pgb Beschermd Thuis ten opzichte van 2022 heeft te maken met een administratieve verschuiving. Inwoners bij de wooninitiatieven hebben nu een juiste beschikking Beschermd Thuis ontvangen, in plaats van een ambulante beschikking Pgb.
2. Advies en Meldpunt Verward: voordeel € 184.000
In 2023 zijn de aanwezige gemeentelijke middelen binnen dit budget grotendeels uitgeruild met de incidenteel ontvangen IZA uitkering. Er wordt voorgesteld om de hiermee vrijgespeelde gemeentelijke middelen binnen het taakveld geëscaleerde zorg over te hevelen naar 2024 via de resultaatbestemming voor de uitvoering van de activiteiten voor 2024 en volgende jaren.
3. Overige posten /Innovatiemiddelen Opvang en beschermd wonen: voordeel € 23.000
Op de overige onderdelen binnen dit taakveld zijn afwijkingen zichtbaar voor een totaalbedrag van € 23.000.
Inkomensregelingen: nadeel € 377.000
Het nadelige saldo op het taakveld Inkomensregelingen bedraagt € 377.000. Hiervan is afgerond € 98.000 het gevolg van financiële afwijkingen in het kader van de BUIG (bijstand). De bijstandsverstrekking is een openeinderegeling en ook de terugvorderingen en afboekingen van debiteuren vertonen in 2023 een onregelmatig patroon. Deze elementen hebben uiteindelijk geleid tot het nadelige effect van € 98.000.
De overige afwijking van afgerond € 279.000 heeft te maken met de uitvoering van de minimaregelingen c.q. het armoedebeleid in 2023. Ook dit zijn openeinderegelingen en het bereik en het aantal verstrekkingen is de laatste maanden van 2023 nog meer toegenomen dan dat bij de 3e bestuursrapportage 2023 was ingeschat.
Maatwerkvoorzieningen: voordeel € 855.000
Het voordelige saldo van het taakveld Maatwerkvoorzieningen bedraagt € 855.000. Dit wordt veroorzaakt door:
1. Maatwerkvoorzieningen materieel WMO: voordeel € 388.000
Vanwege de verkoopopbrengst van materieel vanuit het depot door Meyra en Medipoint zijn de baten incidenteel € 73.000 hoger dan begroot.
Rolstoel en vervoersvoorzieningen
Het aantal cliënten met een rolstoelvoorziening is in 2023 lager dan in 2022, waardoor er in 2023 minder kosten zijn gemaakt. In totaal resulteert dit samen met de overige vervoersvoorzieningen in een onderbenutting van € 117.000.
Woonvoorzieningen
In 2023 is er voor € 137.000 aan GALA middelen uitgeruild tegen gemeentelijke middelen vanuit het budget woonvoorzieningen. Daarnaast zijn er minder woonvoorzieningen verstrekt dan in 2022. Een mogelijke oorzaak hiervoor is dat Wmo consulenten kritischer zijn gaan kijken naar (primaat van) verhuizing en dat VVE’s vaker aangesproken worden op hun eigen verantwoordelijkheid bij aanpassingen aan galerijen en deuropeners. Dit heeft geleid tot een overschot van € 198.000 op de woonvoorzieningen.
2. Groei en indexering: voordeel € 450.000
De verwachting was dat er in 2023 een groei zou zijn in het verstrekken van voorzieningen. Een bedrag van € 450.000 is hiervoor niet besteed omdat de groei minder sterk was dan verwacht. Voor 2024 e.v. gaan de prijzen stijgen als gevolg van indexeringen. Dit overschot zal hierdoor niet structureel zijn.
3. Collectief vervoer: voordeel € 25.000
In 2023 is er uitspraak gedaan in een lopende rechtszaak tussen de Provincie en regiovervoerder Willemsen de Koning. Dit is voornamelijk het gevolg van het stoppen van het uitvoeren van de werkzaamheden voor de Regiotaxi Gelderland in 2015 door het achterblijven van de gerealiseerde vervoersvolumes. Veenendaal heeft als gevolg van deze uitspraak in 2023 een eenmalige schade-uitkering ontvangen van € 14.000.
4. Overige posten: nadeel € 8.000
Op de overige onderdelen binnen dit taakveld zijn geringe negatieve afwijkingen zichtbaar voor een totaalbedrag van € 8.000.
Musea: voordeel € 54.000
Het voordelige resultaat op dit taakveld bedraagt € 54.000. Het budget Historisch archief is met ingang van 2023 structureel verhoogd met een bedrag van € 45.000 om uitvoering te kunnen geven aan de voornemens zoals beschreven in de Cultuurnota ' Het verhaal van Veenendaal'. In 2023 lag de focus echter op de restauratie van het Veenraadschapsarchief en de reguliere activiteiten conform de archiefwetgeving waardoor deze voornemens in 2023 nog niet gerealiseerd konden worden. Het totale incidentele voordeel bedraagt derhalve € 45.000. Daarnaast zijn geringe incidentele voordelen zichtbaar van in totaal € 9.000.
Onderwijsbeleid en leerlingenzaken: voordeel € 109.000
Het voordelige saldo van het taakveld Onderwijsbeleid en leerlingenzaken bedraagt € 109.000. Het saldo wordt voornamelijk veroorzaakt door de lagere kosten van het leerlingenvervoer voor een bedrag van € 61.000. In 2023 zouden oorspronkelijk twee producten (“De Reiskoffer” en Snelbinders”) ingekocht worden waarmee leerlingen zelfstandig kunnen leren reizen. Het product Snelbinder is echter voor onbepaalde tijd on-hold gezet in verband met onduidelijkheid rondom de aanbestedingsregels en de verhouding 'kosten versus efficiëntie' van het product. Het andere product De Reiskoffer, heeft forse vertraging opgelopen omdat het Data Protection Impact Assessment - onderzoek (DPIA) pas op 15 februari 2024 is gestart. Voor nu ligt de focus bij De Reiskoffer en is de intentie om de aankoopprocedure direct voort te zetten bij een positieve uitkomst van het DPIA-onderzoek. Daarnaast kwam er € 3.000 meer dan verwacht aan ouderbijdragen binnen voor leerlingenvervoer.
De overige afwijkingen op dit taakveld (in totaal een voordeel van € 45.000) hebben betrekking op een geringe onderuitputting van onder andere het budget voor het algemeen onderwijsbeleid en het budget voor de regionale administratie van de leerplicht.
Onderwijshuisvesting: voordeel € 62.000
Op het taakveld Onderwijshuisvesting is een voordelig resultaat gerealiseerd van € 62.000. Dit resultaat is voor een bedrag van € 85.000. het gevolg van een hogere bijdrage van de onderwijsinstellingen voor onder meer de materiële instandhouding. Op de overige posten is een nadelig saldo zichtbaar van € 23.000.
Samenkracht en burgerparticipatie: voordeel € 1.008.000
Het voordelige saldo van het taakveld Samenkracht en burgerparticipatie bedraagt € 1.008.000. Dit wordt veroorzaakt door:
1. Fonds Maatschappelijke Initiatieven (voordeel € 42.000)
Net als in 2022 zijn er ook in 2023 minder aanvragen binnengekomen. Met ingang van 2024 is het beschikbare budget naar beneden bijgesteld.
2. Mantelzorgondersteuning (voordeel € 59.000)
Het blijft ieder jaar lastig om precies in te schatten hoeveel mantelzorgers een compliment aanvragen. Het is een open einde regeling. Er zijn in 2023 minder Twinkelingen aan mantelzorgers verstrekt dan waar vooraf budgettair rekening mee was gehouden. De bestedingen 2023 zijn wel in lijn met die van voorgaande jaren.
3. Subsidieregeling vrijwilligers informele zorg Veenendaal (voordeel € 40.000)
De gemeenteraad heeft besloten om structureel € 100.000 toe te voegen aan de waardering en subsidie vrijwilligers. In 2023 is dit extra bedrag niet volledig besteed. In 2024 blijkt er wel een hoger beroep op de regeling te worden gedaan.
4. Welzijn Veens (voordeel € 548.000)
Het heeft enige tijd gekost voordat de juiste financiële constructie was uitgedacht om de wooncoach adequaat te positioneren en te werven. Hierdoor kon er uiteindelijk pas in het laatste kwartaal van 2023 met het project worden gestart. Het restantbudget van € 87.114 willen we graag middels resultaatbestemming meenemen naar volgende jaren.
Bij de decembercirculaire 2022 heeft het Rijk € 39.000 aan middelen beschikbaar gesteld voor het versterken van de sociale basis. Aangezien hier in 2022 geen uitvoering meer aan kon worden gegeven zijn deze middelen destijds meegenomen naar 2023. Bij de jaarrekening 2023 vragen wij om hiervan een bedrag van € 36.400 mee te mogen nemen als dekking voor het versterken van de sociale basis binnen het Integraal Beleidskader Sociaal Domein.
In 2023 is er voor € 422.000 aan gemeentelijke middelen binnen dit budget geruild met de incidenteel ontvangen IZA (€ 286.000) en GALA (€ 136.000) uitkeringen. Er wordt voorgesteld om de hiermee vrijgespeelde gemeentelijke middelen via resultaatbestemming over te hevelen naar 2024 .
Bovenstaande resultaatbestemmingen willen we o.a. inzetten voor het langer continueren van het extra jongerenwerk, verlengen van de Veense huiskamer, het opzetten van een Mantelzorgexpertisecentrum, de Wooncoach - woonmakelaar en innovatieprojecten vanuit het Integraal Beleidskader.
5. Digitale inclusieve stad (voordeel € 150.000)
In 2023 is geen uitvoering gegeven aan de activiteiten ten behoeve van de krapte op de arbeidsmarkt. Het was moeilijk om een projectleider aan te stellen. Inmiddels is dit gelukt en is gestart met het uitvoeren van activiteiten. Voorgesteld wordt het bedrag over te hevelen van 2023 naar 2024.
6. Algemene voorzieningen jeugd (burgerparticipatie) (voordeel € 20.000)
Het budget voor burgerparticipatie is beschikbaar gesteld voor het faciliteren van de adviesraden vanuit jeugd. Deze adviesraden wisselen in samenstelling waardoor het ene jaar meer wordt uitgegeven dan het andere jaar. Het afgelopen jaar is wat minder
besteed vanwege minder leden van de adviesraden en wat minder ambities en wensen waar financiële middelen voor nodig waren.
7. Kinderopvang (voordeel € 19.000).
In 2023 is minder gebruikgemaakt van kinderopvang waar SMI (Sociaal Medische Indicatie) is ingezet. Dit levert een voordeel op van € 19.000.
8. Lagere uitgaven vastgoed kinderopvang (voordeel € 33.000 ); Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door de lagere kosten van gasverbruik.
9. Lagere uitgaven crisisherstelfonds (voordeel € 35.000). In de 3e bestuursrapportage 2023 is een groot gedeelte voor de uitvoering van het crisisherstelfonds overgeheveld naar 2024. Er zijn in de laatste maanden van 2023 geen uitgaven geweest en geen beschikkingen verleend aangezien de regeling pas op 14 december 2023 in werking is getreden De restantmiddelen, ad € 35.000, worden via de reserve meerjarige middelen overgeheveld naar 2024 (energiecompensatieregeling)
10. Lagere uitgaven coronaherstelfonds (voordeel € 30.000). Het voordelige resultaat is het gevolg van de terugvordering van eerder verstrekte subsidies in het kader van het coronaherstelfonds.
11. Overige posten: voordeel € 32.000
Op de overige onderdelen binnen dit taakveld zijn positieve afwijkingen zichtbaar voor een totaalbedrag van € 32.000.
Sportbeleid en activering: voordeel € 83.000
Op dit taakveld is een voordeel van € 83.000 gerealiseerd. Dit komt voornamelijk omdat de afrekening van de SPUK Sport 2021 en 2022 voordeliger uitvalt. De afrekening van 2021 en 2022 is hoger vastgesteld dan verwacht, namelijk op 100% reden hiervoor is de onderuitputting op het totaal van de regeling SPUK Sport, waardoor het Rijk het te compenseren percentage alsnog hoger heeft vastgesteld. Het totale voordeel bedraagt hierdoor afgerond € 41.000. Daarnaast ontstaat er een voordeel ad. € 42.000 vanwege onderuitputting op diverse onderdelen binnen het sportbeleid.
Naast bovengenoemde afwijkingen zijn er budgetneutrale afwijkingen op de baten en lasten Deze worden voornamelijk veroorzaakt door de volgende mutaties. Er zijn minder lasten en baten vanwege de Brede Spuk GALA. De volledige Spuk GALA 2023 (ten behoeve van het sportakkoord, de leefomgeving en de brede regeling combinatiefuncties) is begroot, echter conform de regeling is het toegestaan 20% over te hevelen naar 2024. Hiervan is dan ook gebruikgemaakt, waardoor er een afwijking op zowel de baten en lasten ontstaat van circa € 84.000. Ook is er een aanvullende uitkering van het Rijk ontvangen inzake meerkosten energie openbare zwembaden, (Spuk MEOZ ad € 93.000. Dit bedrag is beschikbaar gesteld aan stichting Sportservice Veenendaal. Deze gelden waren niet begroot, aangezien het bedrag pas laat in 2023 bekend werd.
Volksgezondheid: voordeel € 120.000
1. GGD regio Utrecht (nadeel € 38.000)
De GGDrU heeft in haar laatste begrotingswijzing 2023 per abuis het budget voor het onderdeel toezicht en handhaving/controle kinderopvang verlaagd. Aangezien de kosten in 2023 onveranderd zijn gebleven is hierdoor een nadeel van € 36.125 ontstaan. De GGDrU gaat deze fout in de eerstvolgende begrotingswijzigingsmogelijkheid meerjarig herstellen. Het overige nadeel komt voort uit hogere kosten vanuit de eindafrekening van de Twijn 2022.
2. GIDS gelden - Clean-FrisValley (voordeel € 134.000)
Bij de decembercirculaire 2022 is er voor de impuls kansrijke start € 32.000 ontvangen. Deze middelen zijn samen met de € 62.600 aan overige restantmiddelen via resultaatbestemming meegenomen naar 2023. Halverwege 2023 zijn de SPUK GALA middelen beschikbaar gekomen waardoor € 73.000 van deze meegenomen middelen niet langer noodzakelijk waren. Ook de € 61.000 aan eigen middelen waren in 2023 door het verkrijgen van deze GALA middelen niet langer noodzakelijk. Daarom zijn deze middelen reeds teruggegeven bij de programmabegroting 2024-2027.
3. Gezondheidsbeleid (voordeel € 17.000)
Vanaf 2024 hebben we geen aparte lokale nota Volksgezondheid meer. We hebben ervoor gekozen om het lokale volksgezondheidbeleid integraal onderdeel te laten zijn van het Integraal Beleidskader Sociaal Domein (IBK).
In 2023 is er geen uitvoering gegeven aan de subsidieregeling voor AED's. Hierdoor is € 16.000 niet besteed. Onze lokale partner voor de uitvoering, stichting HartslagNu Veenendaal, besloot te stoppen en de stichting op te heffen. We hebben onderzoek gedaan naar alternatieven en afspraken gemaakt met de landelijke stichting HartslagNu. In 2024 gaan we hier uitvoering aan geven met de middelen die reeds voor 2024 begroot staan.
4. Overige posten: voordeel € 7.000.
Hulp bij het huishouden (Wmo): nadeel € 541.000
1. Schoonmaakondersteuning (nadeel € 701.000)
De uitgaven voor schoonmaakondersteuning zijn hoger dan begroot. De landelijke trend blijft een stijging, voornamelijk vanwege de aanzuigende werking van het abonnementstarief. Dit zien we ook in de gemeente Veenendaal dit jaar opnieuw terug. Daarnaast zien we dat een aantal cliënten vanuit BI licht naar schoonmaakondersteuning verschuift.
2. PGB WMO schoonmaakondersteuning (voordeel € 35.000)
In 2023 hebben er minder verstrekkingen van schoonmaakondersteuning in PGB vorm plaatsgevonden dan er was gebudgetteerd.
3. Hulp gedupeerde toeslagen (voordeel € 125.000)
Het voordelige saldo bij de hulp aan gedupeerden is in 2023 € 125.000. Dit wordt veroorzaakt door een hogere rijksvergoeding. Bij de uitvoering van de hulp aan gedupeerden valt Veenendaal alsnog in een gunstige klasse voor de hoogte van de rijksvergoeding. Daarnaast is regeling gewijzigd, wordt de rijksvergoeding vanaf 2024 jaarlijks vergoed en zijn deze middelen niet voor volgende jaren noodzakelijk. Derhalve vallen de restantmiddelen vrij in deze jaarstukken.
Toegang en eerstelijnsvoorzieningen: voordeel € 1.782.000
1. Uitgaven 2e lijns-zorg (voordeel € 1.359.000)
Een belangrijk onderdeel van dit taakveld is de toegang voor jeugdhulp, die onderdeel uitmaakt van de totale 2e lijnszorgkosten jeugd (zorg in natura). Alle taakvelden die te maken hebben met de 2e lijnszorgkosten jeugd worden in totaliteit verderop in dit document toegelicht
Het resterende voordeel op dit taakveld (exclusief toegang jeugdhulp) bedraagt op dit moment afgerond € 423.000 (directe baten en lasten) en wordt voornamelijk veroorzaakt door:
2. CJG (voordeel € 196.000)
Op basis van de jaarrekening CJG over 2023 zal in het kader van de subsidieverstrekking een bedrag van € 159.000 worden teruggevorderd van het CJG. Het voordelige saldo ultimo 2023 bedraagt € 179.000 Van dit overschot is € 20.000 gestort in de egalisatiereserve van het CJG (tot maximaal 10% van de gemeentelijke bijdrage in 2023). Resteert € 159.000. Dit saldo kan als volgt worden verklaard:
• Gedurende het jaar 2023 heeft het CJG-middelen gereserveerd voor de eerste inrichting van het nieuwe pand (volgens afspraak met de gemeente). Het gaat om een kostenpost van afgerond € 65.000. Deze middelen zijn in 2023 betaald, maar mogen niet worden verwerkt in de verlies- en winstrekening van het boekjaar 2023. De investeringen voor de eerste inrichting hebben een meerjarig economisch nut en moeten daarom geactiveerd worden. De investeringen worden in 5 jaar afgeschreven. Voorgesteld wordt deze € 65.000 via de resultaatbestemming bij de gemeentelijke Jaarstukken 2023 voor het CJG in 2024-2028 beschikbaar te stellen. Deze middelen zullen worden gebruikt om de afschrijvingslasten van de investeringen voor de eerste inrichting in de komende 5 jaar te dekken.
• Een ander deel van het saldo afgerond € 94.000 kan grotendeels worden verklaard doordat in- en uitdiensttreding van personeel niet altijd direct op elkaar aansluit, waardoor vrijval in personeelslasten is ontstaan. En voor een aantal medewerkers die zwangerschaps- en/of ouderschapsverlof hebben gehad, is een UWV-bijdrage ontvangen. Niet in alle gevallen is vervanging gerealiseerd.
Daarnaast is er nog een voordeel van € 37.000 die komt voornamelijk door de uitruil van de SPUK IZA (integraal Zorg akkoord) middelen van 2023 voor het Familiehuis. We kunnen namelijk een aantal reguliere werkzaamheden ten laste van de SPUK IZA in 2023 brengen. Voorgesteld wordt om een deel van het voordelige saldo voor een bedrag van € 25.750 over te hevelen naar 2024.
3. Algemene voorzieningen jeugd (voordeel € 44.000)
Er is in 2023 minder gebruikgemaakt van de algemene voorzieningen voor jeugd.
4. Integrale projecten Sociaal Domein (voordeel € 125.000)
Het plan was om het budget voor integrale projecten binnen het sociaal domein, ad € 125.000, in 2023 incidenteel binnen het welzijnswerk als ontwikkelbudget in te zetten, maar daar is om moverende redenen vanaf gezien. En de ideeën die er bij zorgaanbieders waren voor de inzet van deze middelen, zijn vanuit andere budgetten gefinancierd. Voorgesteld wordt daarom om dit bedrag over te hevelen naar 2024 tot en met 2027 voor de bekostiging van innovatieve integrale projecten binnen het sociaal domein.
5. Vastgoed Markt 20 (CJG) (voordeel € 52.000)
Bij de 2e bestuursrapportage 2023 heeft de raad € 55.000 beschikbaar gesteld voor de verbouwingskosten van het pand Markt 20 ten behoeve van het CJG. Hiervan is € 52.000 nog niet benut. Voorgesteld wordt dit bedrag over te hevelen naar 2024. Overigens loopt de verbouwing van het pand aan de Markt 20 door in 2024.
6. Overige afwijkingen (voordeel € 6.000)
Op de overige onderdelen binnen dit taakveld zijn geringe positieve afwijkingen zichtbaar voor een totaalbedrag van € 6.000.
Begeleiding (Wmo): voordeel € 276.000
1. Begeleiding (voordeel € 110.000)
De uitgaven voor begeleiding individueel zijn iets lager dan begroot. De landelijke trend is een stijging. Hier zijn enkele verklaringen voor. Er vindt een daling plaats van het aantal cliënten BI Licht. Dit is een verschuiving naar Schoonmaakondersteuning. Daarnaast vindt door de steviger regie vanuit het Wmo-loket en het scherper sturen op doelen een afschalende beweging plaats van Begeleiding Individueel Zwaar naar begeleiding Individueel Midden. Tot slot worden er gemiddeld minder uren beschikt dan eerdere jaren. De uitnutting blijft tegelijkertijd stabiel. De stabiele uitnutting heeft waarschijnlijk te maken met het beter naleven van contractafspraken.
2. PGB WMO begeleiding (voordeel € 210.000)
In 2023 ontvingen minder mensen een PGB voor individuele begeleiding dan in 2022. Daardoor zijn de uitgaven lager dan begroot.
3. WMO meerkostenregeling Covid (nadeel € 56.000)
Er hebben in 2023 nog uitbetalingen plaatsgevonden voor de regeling coronameerkosten die betrekking hadden op aanvraagjaar 2022.
4. Overige posten (voordeel € 12.000)
Dagbesteding (Wmo): voordeel € 208.000
1. Dagbesteding (voordeel € 129.000)
Er is in 2023 een kleine afwijking van de uitgaven dagbesteding ten opzichte van het budget. Hier zijn twee verklaringen voor. Ten eerste is het aantal cliënten dagbesteding in 2023 licht gedaald ten opzichte van de jaren ervoor. Dit komt met name door de werkwijze van het Wmo-loket waarbij meer gestuurd wordt op doelen en doordat de uitstroom naar de WLZ is gestegen. De tweede verklaring is de daling van de uitnutting. Dit wordt waarschijnlijk onder andere veroorzaakt door het verstevigen van contractmanagement en het beter nakomen van contractafspraken.
2. PGB WMO dagbesteding (voordeel € 79.000)
De uitgaven voor PGB groepsgerichte ondersteuning zijn lager dan begroot, maar vergelijkbaar met eerdere jaren. Het aantal cliënten was in 2023 gelijk aan het aantal in 2022.
Maatschappelijke- en vrouwenopvang (WMO): voordeel € 200.000
Dit voordeel bestaat uit diverse onderdelen: € 11.000 voor Begeleide Huisvesting Jong Volwassenen, € 117.000 voor Licht Verstandelijke Beperking, € 26.000 voor verward gedrag, € 15.000 voor WvGGZ, € 31.000 maatje achter de voordeur. Voor maatje achter de voordeur nemen we een bedrag van € 31.000 mee als resultaatbestemming om dit project langer uit te kunnen voeren. De overige middelen kunnen vrij vallen in de algemene reserve.
Algemene toelichting 2e lijnszorg (div. taakvelden) : nadeel € 1.744.000 en overige afwijkingen voordeel € 551.000
Dit betreft diverse taakvelden : Toegang en eerstelijnsvoorzieningen, Jeugdhulp begeleiding, Jeugdhulp behandeling, Jeugdhulp dagbesteding, Jeugdhulp zonder verblijf overig, Pleegzorg, Gezinsgericht, Jeugdhulp met verblijf overig, Behandeling GGZ zonder verblijf, Crisis/LTA/GGZ-verblijf, Gesloten plaatsing en Jeugdreclassering.)
De 2e lijnszorgkosten worden gefinancierd vanuit de Jeugdwet. Dit is een openeinderegeling. Dit betekent dat wanneer gemeente, gecertificeerde instelling, medisch specialist of huisarts een indicatie voor deze zorg afgeeft de gemeente dit moet betalen. De overschrijding van de zorgkosten in 2023, ad € 1.744.000, is ontstaan doordat onder andere de kosten van begeleiding stijgen. Dit wordt met name veroorzaakt door een stijging van het aantal jeugdigen dat hiervan gebruik maakt. Naast het stijgende aantal zien we ook een lichte stijging in de intensiteit (de uren per maand) van de trajecten.
De stijging van de kosten op behandeling zit met name in de toenemende intensiteit en de duur van de trajecten. Jeugdigen krijgen een langere behandeling en per behandeling neemt het aantal uren per maand toe. Het aantal jeugdigen dat een behandeling krijgt, stijgt dus niet.
De kosten voor residentiële jeugdhulp blijven stijgen. Aan de ene kant neemt de intensiteit van de begeleiding van jeugdigen toe. Kleinere behandelgroepen zorgen voor intensievere begeleiding /behandeling per jeugdige. Maar de kosten stijgen minder sterk omdat het aantal jeugdigen in residentieel verblijf wel blijft afnemen.
Tot slot zien we een daling in de kosten op jeugdbescherming en jeugdreclassering. Het aantal jeugdigen waarbij een GI betrokken is, daalt. Dit verklaart ook de daling op de kosten.
Overige afwijkingen:
Naast de afwijkingen op de 2e lijnszorg zijn op onderstaande taakvelden ook de volgende afwijkingen verantwoord: Programmakosten sociaal domein (voordeel € 58.000), PGB's jeugd (voordeel € 234.000) en algemene voorzieningen jeugd (voordeel € 259.000).
Jeugdhulp begeleiding: nadeel € 294.000
Het nadelige resultaat op het taakveld jeugdhulp begeleiding bedraagt € 294.000. Hiervan heeft een nadelig saldo van € 352.000 betrekking op de 2e lijnszorg. Het overige voordelig saldo van € 58.000 heeft betrekking op de programmakosten voor het sociaal domein. Dit bedrag wordt, in lijn met voorgaande jaren, via de reserve meerjarige middelen, overgeheveld naar 2024.
Jeugdhulp behandeling: voordeel € 487.000
Het voordelige resultaat op het taakveld jeugdhulp behandeling bedraagt € 487.000. Hiervan heeft een nadelig verschil van € 6.000 betrekking op de 2e lijnszorg. Een voordelig saldo van € 234.000 wordt veroorzaakt door lagere uitgaven op de PGB's jeugd. Er hebben in 2023 minder verstrekkingen van ambulant en verblijf in PGB vorm plaatsgevonden dan was gebudgetteerd. Tevens is een voordelig saldo van € 259.000 zichtbaar bij de algemene voorzieningen jeugd, specifiek bij de bijdrage aan het Knooppunt. In 2023 is sprake van een onderbesteding van het budgettair kader van het Knooppunt dat alle facturatie/ contractmanagement taken jeugdhulp uitvoert. Dit komt onder andere door de krappe arbeidsmarkt, waardoor er vacatures waren, en het lager uitvallen van andere begrootte bedragen. Een gedeelte van dit restant van de bedrijfsvoeringkosten 2021 en 2022 en 2023, wil het Knooppunt jeugd reserveren voor een aantal projecten / functies in 2024 (w.o. de kosten die gemaakt gaan worden voor de vorming van een gemeenschappelijke regeling). Voorgesteld wordt om de kosten voor het aandeel Veenendaal in 2024, afgerond ad € 82.000 via de resultaatbestemming bij de jaarrekening 2023 over te hevelen van 2023 naar 2024. Aan andere gemeenten in de jeugdhulpregio is hetzelfde verzoek gedaan,
Jeugdhulp dagbesteding: voordeel € 5.000
Het voordelige resultaat op het taakveld jeugdhulp dagbesteding bedraagt € 5.000.
Jeugdhulp zonder verblijf overig: nadeel € 1.035.000
Het nadelige resultaat op het taakveld jeugdhulp zonder verblijf overig bedraagt € 1.035.000.
Pleegzorg: voordeel € 663.000
Het voordelige resultaat op het taakveld pleegzorg bedraagt € 663.000.
Gezinsgericht: nadeel € 316.000
Het nadelige resultaat op het taakveld gezinsgericht bedraagt € 316.000.
Jeugdhulp met verblijf overig: nadeel € 2.617.000
Het nadelige resultaat op het taakveld jeugdhulp met verblijf overig bedraagt € 2.617.000.
Behandeling GGZ zonder verblijf: voordeel € 718.000
Het voordelige resultaat op het taakveld Behandeling GGZ zonder verblijf bedraagt € 718.000.
Crisis/LTA/GGZ-verblijf: nadeel € 582.000
Het nadelige resultaat op het taakveld Jeugdhulp crisis/LTA/GGZ verblijf bedraagt € 582.000.
Gesloten plaatsing: nadeel € 174.000
Het nadelige resultaat op het taakveld Gesloten plaatsing bedraagt € 174.000.
Jeugdreclassering: voordeel € 595.000
Het voordelige resultaat op het taakveld jeugdreclassering bedraagt € 595.000.
Beschermd wonen (voordeel € 832.000)
Eigen bijdrage Beschermd wonen voordeel € 99.000
De eigen bijdrage voor beschermd wonen vanuit het CAK is hoger dan begroot aangezien er in 2023 nog een nabetaling heeft plaatsgevonden over het boekjaar 2022.
Beschermd wonen voordeel € 1.351.000 en voor Beschermd thuis nadeel € 623.000
Een deel van het hier gerealiseerde voordeel dient als financiële dekking voor de beschermd thuis kosten (€ 296.000) welke in taakveld 6.81 Geëscaleerde zorg 18+ zijn opgenomen.
Veenendaal ontvangt jaarlijks via de centrumgemeente Ede een vastgesteld budget voor Beschermd Wonen. Deze middelen worden ingezet om de ondersteuning voor inwoners vanuit Veenendaal met een indicatie voor Beschermd Wonen of Beschermd Thuis te bekostigen.
In 2023 zijn de Beschermd Thuis middelen voor een laatste keer aangevuld met een incidenteel budget van € 285.934,40 vanuit de oude centrumgemeente Amersfoort. Deze middelen waren ter dekking van de zorgkosten voor de groep inwoners met een Beschermd Thuis indicatie van voor 1 januari 2022. Vanaf 2024 vervalt deze afspraak en zal Veenendaal alle kosten voor Beschermd Thuis moeten dekken vanuit de middelen die zij jaarlijks vanuit Ede ontvangt.
Risico op dalen van inkomsten
Daarnaast spelen binnen het dossier Beschermd Wonen verschillende landelijke ontwikkelingen, en daarbij horende financiële onzekerheden. Op dit moment is nog onduidelijk of er een herberekening gaat plaatsvinden richting gemeenten als gevolg van de hogere cliëntenuitstroom dan verwacht naar de Wet langdurige Zorg (Wlz). Als dit het geval is, wordt het budget van de decentralisatie-uitkering lager voor gemeenten en wordt dit doorberekend in het budget voor Veenendaal.
Risico op stijgen kosten
Om de hogere toestroom naar de Wlz te remmen, is de toelating tot de Wlz heel beperkt. Dit kent voor Veenendaal een financieel risico, aangezien inwoners (langer) beroep doen op de Wmo. De verwachting is dat het prijspeil voor Beschermd wonen en Beschermd thuis vanaf 2025 met de nieuwe inkoop, met uitzondering van indexatie, ongeveer gelijk zal blijven.
Overige posten: voordeel € 5.000
Op de overige onderdelen binnen dit taakveld zijn geringe positieve afwijkingen zichtbaar voor een totaalbedrag van € 5.000.
Overige verschillen: nadeel € 6.000