Sitemap

  1. Blz. 1 Programmabegroting 2025
    1. Blz. 2 Programma’s
      1. Blz. 3 Inleiding
        1. Blz. 4 Tekort door het Rijk
        2. Blz. 5 Inleiding
        3. Blz. 6 Raadsakkoord en begroting
        4. Blz. 7 Bestuursstijl
        5. Blz. 8 Organisatie
        6. Blz. 9 Opbouw van de begroting
        7. Blz. 10 Financieel perspectief
      2. Blz. 11 Financieel kader
        1. Blz. 12 Inleiding
        2. Blz. 13 Financieel vertrekpunt
        3. Blz. 14 Technische richtlijnen 2025-2028
        4. Blz. 15 Opbouw financieel perspectief
      3. Blz. 16 PROGRAMMA 1 – FYSIEKE LEEFOMGEVING
        1. Blz. 17 Visie Fysieke leefomgeving
        2. Blz. 18 Thema’s Fysieke leefomgeving
        3. Blz. 19 Financiën Fysieke leefomgeving
        4. Blz. 20 Actuele ontwikkelingen Fysieke leefomgeving
        5. Blz. 21 Heroverwegingsvoorstellen kadernota 2025-2028
        6. Blz. 22 Thema I – De groei en ontwikkeling van de stad
          1. Blz. 23 De groei en ontwikkeling van de stad
          2. Blz. 24 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 25 I.a. Een prettig leefbare, gezonde en groene stad. Een aantrekkelijke stad met een passend cultureel aanbod, sportvoorzieningen en een bruisende binnenstad. Een stad waar een goed evenwicht is tussen het wonen en werken.
              1. Blz. 26 I.a.1. Verder ontwikkelen van de integrale strategische aanpak voor de fysieke leefomgeving door het verdiepen en updaten van de Omgevingsvisie.
              2. Blz. 27 I.a.2. In het verlengde van de verstedelijkingstrategie en het Regionaal Ruimtelijk Programmeren, samen met de partners in Regio Foodvalley in 2025 komen tot een gedragen keuze voor een volgend ontwikkelgebied.
              3. Blz. 28 I.a.3. In 2025 zetten we in op de verdere ontwikkeling van Spoorzone en stellen hiervoor een omgevingsplan vast. We starten met de realisatie van Het Ambacht en het, voor de ontwikkeling van Spoorzone noodzakelijke, Stadspark. De visie Spoorzone
              4. Blz. 29 I.a.4. In 2025 worden regels vanuit een bestemmingsplan voor een deel van de woongebieden vertaald naar het omgevingsplan.
              5. Blz. 30 I.a.5. We onderzoeken in 2025 op basis van een verkeerscirculatieplan de mogelijkheden waarin een groeiend Veenendaal duurzaam bereikbaar blijft.
              6. Blz. 31 I.a.6. In het verlengde van het pact Groen Groeit Mee (Provincie Utrecht) werken we aan de versterking van natuurontwikkeling en inrichting van een recreatief uitloopgebied ‘De Roode Haan’.
              7. Blz. 32 I.a.7. Voor 2025 worden de plannen verder uitgewerkt en gezocht naar (co)financiering voor de aanleg van de eerste wandelpaden (valleikanaal, landgoederen en turfweide).
          3. Blz. 33 Verbonden partijen De groei en ontwikkeling van de stad
          4. Blz. 34 Beleid gerelateerd aan thema De groei en ontwikkeling van de stad
          5. Blz. 35 Taakvelden thema De groei en ontwikkeling van de stad
        7. Blz. 36 Thema II – De duurzame stad
          1. Blz. 37 De duurzame stad
          2. Blz. 38 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 39 II.a. 75% van de inwoners van Veenendaal weet wat een circulaire economie, energieneutraal of klimaatbestendig is, waarom dit nodig is en welke kansen het geeft; welke stappen nodig zijn om tot een aardgasvrij Nederland te komen;
              1. Blz. 40 II.a.1. We publiceren jaarlijks minstens 7 verhalen van inwoners en bedrijven die al actief zijn, als voorbeeld voor de anderen in Veenendaal om hen te laten zien wat eenieder in zijn eigen omgeving en met soms simpele aanpassingen kan doen.
              2. Blz. 41 II.a.2. Met het bedrijfsleven werken we samen aan verduurzaming van bedrijventerreinen in Veenendaal in 2025 zijn er tenminste 5 projecten gestart die een substantiële bijdrage leveren aan de transities van Duurzaam Veenendaal.
            2. Blz. 42 II.b. Veenendaal wil zich inzetten voor het waardebehoud van grondstoffen en materialen door het vrijkomende ‘huishoudelijke afval’ op een doelmatige wijze in te zamelen en zo weer in te zetten als grondstof.
              1. Blz. 43 II.b.1. In 2025 wordt 75% van het huishoudelijke afval gescheiden, 65% gerecycled en wordt nog maximaal 100 kilo restafval per inwoner ingezameld.
            3. Blz. 44 II.c. In 2050 is Veenendaal volledig circulair ingericht waarbij gemeente, bedrijven, onderwijs en inwoners met elkaar samenwerken om de grondstoffenkringloop te sluiten, afval te minimaliseren, levensloop van producten zo lang mogelijk te laten zijn
              1. Blz. 45 II.c.1. Bij het renoveren of bouwen van het gemeentelijk en maatschappelijk vastgoed is de maximale MPG-score 0,70. Tenminste 35% van grondstoffen is hernieuwbaar en/of biobased.
              2. Blz. 46 II.c.2. Voor de aanleg en het beheer van de openbare ruimte wordt de MKI-waarde als gunningscriterium gebruikt volgens de methodiek van de Beste Prijs/kwaliteitverhouding (BPKV). Aanbiedingen met een lage MKI-waarde scoren beter.
            4. Blz. 47 II.d. Veenendaal is in 2050 een energieneutrale gemeente, die 100% hernieuwbare energie gebruikt en klimaatneutraal (CO2-emissieloos) is.
              1. Blz. 48 II.d.1. Door gerichte wijkacties en gemeente brede communicatie, helpen we in 2025 ten minste 200 slecht geïsoleerde woningen in Veenendaal aan isolatiemaatregelen.
              2. Blz. 49 II.d.2. Van de overeenkomstig het programma ENV opgestelde buurtuitvoeringplannen: zijn er 2 in de uitvoeringsfase en worden 2 plannen opgesteld Tenminste 2 initiatieven om aardgas te besparen en op langere termijn uit te faseren worden actief
              3. Blz. 50 II.d.3. We zetten in op de reductie van het aardgasgebruik en de inzet van duurzaam opgewekte (lokale)energie in al ons vastgoed en in de openbare ruimte. In 2025 is het energiegebruik van ons vastgoed in beeld en ligt er een energie-reductieplan.
            5. Blz. 51 II.e. Netcongestie stagneert de energietransitie. Met bedrijven of inwoners werken we samen aan oplossingen om in de blijvende behoefte van (betaalbare) energie te voorzien door een betere balans tussen vraag en aanbod te realiseren en met elkaar te
              1. Blz. 52 II.e.1. In 2025 schalen we de aanpak voor Smart Energy Hubs op naar 5 bedrijventerreinen. We bieden het actief inzetten op een netbewuste nieuwbouw een handelingsperspectief aan ontwikkelaars, bedrijven en gemeentelijke programma’s voor woningbouw.
            6. Blz. 53 II.f. Veenendaal heeft een gezonde, duurzame en groene klimaatbestendige leefomgeving met een robuust en gevarieerd aanbod van groen en water.
              1. Blz. 54 II.f.1. We leggen de basis voor een integraal groenbeleid met een duidelijke visie op de hoofdgroenstructuur van Veenendaal. Daarom integreren en actualiseren wij ons bestaande, versnipperde groenbeleid, en leggen dit vast in de Omgevingsvisie.
              2. Blz. 55 II.f.2. We brengen de huidige situatie op deze indicatoren in beeld en stellen op basis van deze 0-meting onze opgave vast in een uitvoeringsagenda klimaatadaptatie van het programma Groen en Klimaatbestendig.
              3. Blz. 56 II.f.3. Langdurige droogte en hevige neerslag leidt in 30% van de gemeente niet tot structurele schade aan groen, vitale en kwetsbare functies, infrastructuur en bebouwing.
              4. Blz. 57 II.f.4. In 2025 zijn er schaduwrijke verblijfsplekken op 600 meter van ieder huishouden; ligt 20% van de fiets- en wandelroutes en verblijfsplekken in de schaduw; is 7% van alle horizontale en verticale oppervlakten warmte werend of verkoelend.
          3. Blz. 58 Verbonden partijen De duurzame stad
          4. Blz. 59 Beleid gerelateerd aan thema De duurzame stad
          5. Blz. 60 Taakvelden thema De duurzame stad
        8. Blz. 61 Thema III – Het beheer van de stad
          1. Blz. 62 Het beheer van de stad
          2. Blz. 63 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 64 III.a. Veenendaal heeft een gezonde, duurzame en veilige leefomgeving. De infrastructuur is van goede kwaliteit en de openbare ruimte biedt voldoende aantrekkelijke groene ruimte met plekken om te spelen, te sporten, te ontspannen en te ontmoeten.
              1. Blz. 65 III.a.1. De openbare ruimte duurzaam en milieuvriendelijk onderhouden. In de winkelcentra en op de begraafplaats beheren wij de wegen en het groen op A-niveau in de rest van Veenendaal op B-niveau.
              2. Blz. 66 III.a.2. Samen met de bewoners de in 2025 geplande BOSS-plekken in de stad inrichten, waar we elkaar kunnen ontmoeten en veilig kunnen bewegen, spelen en sporten. De plekken zijn circulair, groen, aantrekkelijk en klimaatbestendig ingericht.
            2. Blz. 67 III.b.In 2050 is Veenendaal volledig circulair ingericht waarbij gemeente, bedrijven, onderwijs en inwoners met elkaar samenwerken om de grondstoffenkringloop te sluiten, afval te minimaliseren, levensloop van producten zo lang mogelijk te laten zijn
              1. Blz. 68 III.b.1.Voor het beheer en onderhoud van de openbare inrichting en het gemeentelijk vastgoed ontwikkelen we een vaste set met verduurzamingsmaatregelen die wordt toegepast in de projecten.
            3. Blz. 69 III.c. Veenendaal is in 2050 een energieneutrale gemeente, die 100% hernieuwbare energie gebruikt en klimaatneutraal (CO2-emissieloos) is.
              1. Blz. 70 III.c.1. We actualiseren ons vastgoedbeleid en verwerken in dit beleid onze routekaart voor de verduurzaming van ons vastgoed richting 2050, we koppelen hieraan een uitvoeringsplan.
              2. Blz. 71 III.c.2. We laten de laadinfrastructuur meegroeien met de groei van het elektrisch vervoer. Conform de EV-outlooks willen we in 2030 ruim 1600 (semi)publieke laadpunten hebben en 27 snellaadpunten.
            4. Blz. 72 III.d. Veenendaal beheert haar Vastgoed duurzaam.
              1. Blz. 73 III.d.1. We beheren ons vastgoed op een redelijk conditieniveau op basis van het meerjarenonderhoudsplan. Bij vervangingen aan installaties kiezen we voor die technieken waarbij de totale levensduurkosten zo laag mogelijk zijn.
          3. Blz. 74 Verbonden partijen
          4. Blz. 75 Beleid gerelateerd aan thema Het beheer van de stad
          5. Blz. 76 Taakvelden thema Het beheer van de stad
      4. Blz. 77 PROGRAMMA 2 – ECONOMIE, WERK EN ONTWIKKELING
        1. Blz. 78 Visie Economie, werk en ontwikkeling
        2. Blz. 79 Thema’s Economie, werk en ontwikkeling
        3. Blz. 80 Financiën Economie, werk en ontwikkeling
        4. Blz. 81 Actuele ontwikkelingen Economie, werk en ontwikkeling
        5. Blz. 82 Heroverwegingsvoorstellen kadernota 2025-2028
        6. Blz. 83 Thema I – Economische ontwikkeling en werkgelegenheid
          1. Blz. 84 Algemeen Economische ontwikkeling en Werkgelegenheid
          2. Blz. 85 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 86 I.a. Veenendaal is een aantrekkelijke stad om te werken en ondernemen.
              1. Blz. 87 I.a.1. We stimuleren en faciliteren startende ondernemers door o.m. organiseren van een jaarlijks startersevent en het informeren en ondersteunen van starters bij vragen.
            2. Blz. 88 I.b. Behouden en uitbreiden werkgelegenheid voor Veenendaal.
              1. Blz. 89 I.b.1. We faciliteren en ondersteunen bestaande en nieuwe ondernemers door inzet van onze accountmanager, periodieke overleggen met het bedrijfsleven, zorgen voor een goede doorgeleiding en coördinatie van afhandeling van ondernemersvraagstukken.
            3. Blz. 90 I.c. Vanwege de beperkte ruimte zetten we in op intensivering en verduurzamen van bestaande bedrijventerreinen.
              1. Blz. 91 I.c.1. We gaan aan de slag met het intensiveren en verduurzamen van één bedrijventerrein.
            4. Blz. 92 I.d. Veenendaal profileert zich met de ICT-campus en richt zich op de ontwikkeling van Food en Metaal.
              1. Blz. 93 I.d.1. We stimuleren en faciliteren de mogelijkheden voor ecosystemen, clustervorming en campussen binnen de sectoren ICT, Food en Metaal. Het gaat dan om netwerkvorming, samenwerking en verbinding tussen onderscheiden bedrijven.
            5. Blz. 94 I.e. We willen uitbreiding van het aantal bedrijventerreinen.
              1. Blz. 95 I.e.1. In samenspraak met provincie Utrecht, Regio Foodvalley en met de Groene Metropool (Verstedelijkingsstrategie) onderzoeken we welke uitbreidingslocatie voor bedrijventerreinen mogelijk zijn.
            6. Blz. 96 I.f. Veenendaal is een aantrekkelijke stad om te wonen, werken en leven.
              1. Blz. 97 I.f.1. We werken aan de Vitale Binnenstad met aandacht voor een divers pallet aan functies, vergroening, duurzame stadsdistributie, tegengaan van leegstand, aantrekkelijke activiteiten en de projecten Tuinstraat en nieuw theater in de Duivenweide.
              2. Blz. 98 I.f.2. Met #DitisVeenendaal werken gemeente, cultuur, bedrijfsleven en diverse maatschappelijke partijen samen om Veenendaal op de kaart te zetten als interessante vestigingsplaats voor bedrijven, als dé stad om te winkelen
            7. Blz. 99 I.g. We realiseren in Foodvalley verband een volledig circulaire economie in 2050. 50% minder gebruik van primaire grondstoffen (metalen, fossiel, mineralen) in 2030.
              1. Blz. 100 I.g.1. We voeren het regionale actieplan Living Lab waarbij de actiepunten zich richten op: - duurzamer gebruik van grondstoffen - meer concurrerend vermogen - Regio Foodvalley als innovatieve kennisregio voor circulaire economie.
          3. Blz. 101 Verbonden partijen Economische ontwikkeling en werkgelegenheid
          4. Blz. 102 Beleid gerelateerd aan thema Economische ontwikkeling en werkgelegenheid
          5. Blz. 103 Taakvelden thema Economische ontwikkeling en werkgelegenheid
        7. Blz. 104 Thema II – Recreatie en toerisme
          1. Blz. 105 Algemeen Recreatie en toerisme
          2. Blz. 106 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 107 II.a. Veenendaal heeft een aantrekkelijke binnenstad waar bezoekers uit de regio en toeristen graag op bezoek komen.
              1. Blz. 108 II.a.1. Via het Regionaal Bureau voor Toerisme (RBT) zetten we (de binnenstad van) Veenendaal en de ons omringende regio op de kaart.
              2. Blz. 109 II.a.2. Met #DitisVeenendaal voorzien wij zowel online als offline onze eigen inwoners en toeristen van informatie over wat er te doen is in Veenendaal.
              3. Blz. 110 II.a.3. Wij vertellen het (historische) verhaal van Veenendaal.
              4. Blz. 111 II.a.4. Wij vergroten de bekendheid van Veenendaal in de regio door het profileren van evenementen die passen bij het DNA van Veenendaal.
            2. Blz. 112 II.b. Veenendaal heeft een kwalitatief goed fiets-, wandel- en vaarnetwerk.
              1. Blz. 113 II.b.1. Samen met het Routebureau Utrecht leggen wij een nieuw wandel- en fietsknooppuntennetwerk aan in Veenendaal dat aansluit op de rest van de regio.
              2. Blz. 114 II.b.2. Wij bevorderen het gebruik van duurzame mobiliteit van en naar recreatiegebieden.
          3. Blz. 115 Verbonden partijen Recreatie en toerisme
          4. Blz. 116 Beleid gerelateerd aan thema Recreatie en toerisme
          5. Blz. 117 Taakvelden thema Recreatie en toerisme
      5. Blz. 118 PROGRAMMA 3 – SOCIALE LEEFOMGEVING
        1. Blz. 119 Visie Sociale leefomgeving
        2. Blz. 120 Thema's Sociale leefomgeving
        3. Blz. 121 Financiën Sociale leefomgeving
        4. Blz. 122 Actuele ontwikkelingen Sociale leefomgeving
        5. Blz. 123 Heroverwegingsvoorstellen kadernota 2025-2028
        6. Blz. 124 Thema I – Inkomen
          1. Blz. 125 Algemeen Inkomen
          2. Blz. 126 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 127 I.a. Er blijft kwalitatief goede ondersteuning voor inwoners die het nodig hebben (MD3).
              1. Blz. 128 I.a.1 We stellen een handreiking menselijke maat op en we implementeren deze in de werkwijze.
              2. Blz. 129 I.a.2. We implementeren de wijzigingen in de Participatiewet.
            2. Blz. 130 I.b. We streven naar bestaanszekerheid voor alle inwoners (MD01).
              1. Blz. 131 I.b.1. We zetten in op het verkleinen van de effecten van inkomensongelijkheid.
              2. Blz. 132 I.b.2. We versterken de positie van statushouders op de arbeidsmarkt.
            3. Blz. 133 I.c. We bevorderen zelfredzaamheid (MD2).
              1. Blz. 134 I.c.1. We ontwikkelen de methodiek van vroegsignalering door, samen met de signaalpartners.
              2. Blz. 135 I.c.2. We verbeteren de begeleiding en nazorg tijdens het traject schuldsanering.
            4. Blz. 136 I.d. Er blijft kwalitatief goede ondersteuning voor inwoners die het nodig hebben (MD3).
              1. Blz. 137 I.d.1. We vergroten de efficiëntie en de kwaliteit van ondersteuning.
          3. Blz. 138 Verbonden partijen Inkomen
          4. Blz. 139 Beleid gerelateerd aan thema Inkomen
          5. Blz. 140 Taakvelden thema Inkomen
        7. Blz. 141 Thema II – Sociaal domein – Participatie en re-integratie
          1. Blz. 142 Algemeen Sociaal Domein - Participatie en re-integratie
          2. Blz. 143 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 144 II. a. We streven naar bestaanszekerheid voor alle inwoners (MD1).
              1. Blz. 145 II.a.1. We ondersteunen jongvolwassenen bij de overgang van onderwijs naar werk.
              2. Blz. 146 II.a.2. We faciliteren de overgang van zorg naar werk en vice versa.
              3. Blz. 147 II.a.3. De ontwikkeling van ons bijstandsbestand is gelijk aan of beter dan het landelijke beeld
            2. Blz. 148 II.b. Er blijft kwalitatief goede ondersteuning voor inwoners die het nodig hebben (MD3).
              1. Blz. 149 II.b.1. We willen het inburgeringsproces efficiënter maken.
            3. Blz. 150 II.c. We streven naar bestaanszekerheid voor alle inwoners (MD1).
              1. Blz. 151 II.c.1. We onderzoeken de belemmeringen bij uitstroom naar werk en kijken naar de mogelijkheden binnen de participatiewet, beleid schulddienstverlening en lokaal armoedebeleid.
          3. Blz. 152 Verbonden partijen Sociaal Domein - Participatie en re-integratie
          4. Blz. 153 Beleid gerelateerd aan thema Sociaal Domein - Participatie en re-integratie
          5. Blz. 154 Taakvelden thema Sociaal domein - Participatie en re-integratie
        8. Blz. 155 Thema III – Sociaal domein – Wmo
          1. Blz. 156 Algemeen Sociaal domein - Wmo
          2. Blz. 157 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 158 III.a. Intensivering samenwerking in 2025 met de gemeenten in de Valleiregio de komende jaren t.b.v. het zorgdragen voor een kwalitatief goede ondersteuningsstructuur voor de doelgroep van Beschermd Wonen (MD1).
              1. Blz. 159 III.a.1. Opstellen van een samenwerkings convenant met de Vallei gemeenten.
            2. Blz. 160 III.b. Een duurzame beweging voort te zetten om kwalitatief goede, beschikbare en betaalbare hulp dichtbij mensen te organiseren: Van Beschermd Wonen naar Beschermd Thuis (MD1).
              1. Blz. 161 III.b.1. Uitvoeren van het lokaal uitvoeringsplan in 2025 van Beschermd Wonen naar Beschermd Thuis.
            3. Blz. 162 III.c. Bemoeizorg op een eenduidige wijze vormgeven in de regio (MD1).
              1. Blz. 163 III.c.1. Regionale afspraken maken in 2025 over de inrichting van bemoeizorg
            4. Blz. 164 III.d. Stevige basis voor een gerichte lokale en regionale aanpak op het gebied van preventie, gezondheid en sociale basis met als stip op de horizon een gezonde generatie in 2040 (MD1, MD2).
              1. Blz. 165 III.d.1. We geven in 2025, conform het plan van aanpak, verder uitvoering aan de vijftien thema’s uit het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA) waaronder de vijf ketenaanpakken.
            5. Blz. 166 III.e. Een omgeving waarin jongeren gezond, veilig en kansrijk kunnen opgroeien. Zodat ze lekkerder in hun vel zitten en minder/geen alcohol drinken, roken of drugs gebruiken (MD2).
              1. Blz. 167 III.e.1. We implementeren de aanpak Opgroeien in een Kansrijke Omgeving (OKO) van 2024-2026, conform het plan van aanpak.
            6. Blz. 168 III.f. Inclusieve samenleving.
              1. Blz. 169 III.f.1. Visie op Diversiteit en Inclusie in 2025 vaststellen, ontwikkelen uitvoeringsprogramma en start uitvoering.
            7. Blz. 170 III.g. Toegankelijke samenleving.
              1. Blz. 171 III.g.1. Agenda Toegankelijkheid actualiseren in 2025.
            8. Blz. 172 III.h. Implementeren van mogelijke wetswijzigingen (MD3).
              1. Blz. 173 III.h.1. In 2025 implementeren we de verwachte wetswijziging Wmo voor de nieuwe eigen bijdrageregeling.
            9. Blz. 174 III.i. Met het IZA:
              1. Blz. 175 III.i.1. In 2025 uitvoeren van het regioplan Vitale Gelderse Vallei 2023-2027 door actief deel te nemen vanuit Veenendaal aan de vijf coalities (Vitaal ouder worden, Kansrijk opgroeien, Mentaal Vitaal, Passende zorg multiproblematiek en Acute zorg).
            10. Blz. 176 III.j. De ondersteuning wordt kwalitatief, recht en doelmatig ingezet door zorgaanbieders (MD3).
              1. Blz. 177 III.j.1. De applicatie voor contractmanagement en de toezichthouder wordt in 2025 doorontwikkeld.
          3. Blz. 178 Verbonden partijen Sociaal Domein - WMO
          4. Blz. 179 Beleid gerelateerd aan thema Sociaal Domein - WMO
          5. Blz. 180 Taakvelden thema Sociaal domein - WMO
        9. Blz. 181 Thema IV – Sociaal domein – Jeugd
          1. Blz. 182 Algemeen Sociaal Domein - Jeugd
          2. Blz. 183 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 184 IV.a. Het doel van het Toekomstscenario Kind- en Gezinsbescherming is enerzijds de implementatie van het regionaal veiligheidsteam en de versterking van het lokale team. Anderzijds om de integrale samenwerking en effectiviteit van deze teams te
              1. Blz. 185 IV.a.1. In 2025 werken we verder aan het regionaal veiligheidsteam en de versterking van het lokale team conform Toekomstscenario Kind- en Gezinsbescherming.
            2. Blz. 186 IV.b. De in 2024 inzichtelijk gemaakte gevolgen van de Hervormingsagenda worden vertaald naar maatregelen op lokaal en regionaal niveau voor het jaar 2025. Ook blijven wij nieuwe ontwikkelingen nauwgezet volgen en nemen daarop actie indien gewenst.
              1. Blz. 187 IV.b.1. Uitvoering geven aan het uitvoeringsplan van de Hervormingsagenda.
          3. Blz. 188 Verbonden partijen Sociaal Domein - Jeugd
          4. Blz. 189 Beleid gerelateerd aan thema Sociaal Domein - Jeugd
          5. Blz. 190 Taakvelden thema Sociaal domein - Jeugd
        10. Blz. 191 Thema V – Onderwijs en ontwikkeling
          1. Blz. 192 Algemeen Onderwijs en ontwikkeling
          2. Blz. 193 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 194 V.a. We streven naar bestaanszekerheid voor alle inwoners. Middels de nieuwe wet vergroten we de kansen voor jongvolwassenen tot 27 jaar met een (risico) op afstand tot de arbeidsmarkt.
              1. Blz. 195 V.a.1 In 2025 hebben we de Wet van school naar duurzaam werk inzichtelijk gemaakt en geïmplementeerd waarbij we de maatregelen vertalen naar lokaal niveau.
          3. Blz. 196 Verbonden partijen Onderwijs en ontwikkeling
          4. Blz. 197 Beleid gerelateerd aan thema Onderwijs en ontwikkeling
          5. Blz. 198 Taakvelden thema Onderwijs en ontwikkeling
        11. Blz. 199 Thema VI – Sport
          1. Blz. 200 Algemeen Sport
          2. Blz. 201 Verbonden partijen Sport
          3. Blz. 202 Beleid gerelateerd aan thema Sport
          4. Blz. 203 Taakvelden thema Sport
        12. Blz. 204 Thema VII – Cultuur
          1. Blz. 205 Algemeen Cultuur
          2. Blz. 206 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 207 VII.a. Vaststellen van nieuw Beleid op de beeldende kunst.
              1. Blz. 208 VII.a.1. In afstemming met stakeholders uit het culturele veld en daarbuiten wordt in 2025 nieuw beleid op de beeldende kunst opgesteld.
            2. Blz. 209 VII.b. Van Cultuurvisie Verhaallijn 1 –5 wordt de balans opgemaakt en het vervolg bepaald.
              1. Blz. 210 VII.b.1 In 2025 wordt nagegaan of- en in hoeverre de KPI's, uitwerking verhaallijn 1-5 in cultuurvisie, zijn behaald, welk eventueel vervolg hieraan gegeven kan worden.
            3. Blz. 211 VII.c. Verhaallijnen 6 en 7 worden, conform het tijdpad uit de cultuurvisie opgestart.
              1. Blz. 212 VII.c.1. Er vindt begin 2025 een verkenning plaats of er aan de voorwaarden zoals genoemd in de cultuurvisie wordt voldaan om verhaallijn 6 en 7 uit de cultuurvisie op te starten.
            4. Blz. 213 VII.d. Invoering zorgplicht bij bibliotheken naar aanleiding van de wetswijziging Wsob (Wet stelsel openbare bibliotheekvoorzieningen).
              1. Blz. 214 VII.d.1. We bereiden ons voor op de wetswijziging die in 2026 naar verwachting in werking zal treden omtrent zorgplicht voor bibliotheken en stellen hiertoe een uitvoeringsplan op.
          3. Blz. 215 Verbonden partijen Cultuur
          4. Blz. 216 Beleid gerelateerd aan thema Cultuur
          5. Blz. 217 Taakvelden thema Cultuur
        13. Blz. 218 Thema VIII – Welzijn
          1. Blz. 219 Algemeen Welzijn
          2. Blz. 220 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 221 VIII.a. In 2025 werken we verder met de publiekscampagne om bewustwording te creëren en inwoners aan te sporen om hun leven zelf en samen vorm te geven.
              1. Blz. 222 VIII.a.1. We gaan minimaal twee publiekscampagnes houden.
            2. Blz. 223 VIII.b. We zorgen in 2025 voor meer samenhang in de sociale basis (MD2).
              1. Blz. 224 VIII.b.1. We intensiveren de netwerksamenwerking tussen organisaties in de sociale basis.
            3. Blz. 225 VIII.c. We geven uitvoering aan de aanbevelingen uit het Rekenkameronderzoek Veens Welzijn (MD2).
              1. Blz. 226 VIII.c.1 We verscherpen de opdracht aan Veens Welzijn conform de uitkomsten en aanbevelingen.
          3. Blz. 227 Verbonden partijen Welzijn
          4. Blz. 228 Beleid gerelateerd aan thema Welzijn
          5. Blz. 229 Taakvelden thema Welzijn
      6. Blz. 230 PROGRAMMA 4 – BURGER EN BESTUUR
        1. Blz. 231 Visie Burger en bestuur
        2. Blz. 232 Thema’s Burger en bestuur
        3. Blz. 233 Financiën Burger en bestuur
        4. Blz. 234 Actuele ontwikkelingen Burger en bestuur
        5. Blz. 235 Heroverwegingsvoorstellen kadernota 2025-2028
        6. Blz. 236 Thema I – Dienstverlening (extern)
          1. Blz. 237 Algemeen Dienstverlening (extern)
          2. Blz. 238 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 239 I.a. De eerstelijns dienstverlening is klant-, service- en oplossingsgericht, waardoor er balans is tussen efficiënte inrichting en klantbeleving.
              1. Blz. 240 I.a.1. Jaarlijks worden balie en telefonie gemeten op bereikbaarheid (telefonie, social media en website), toegankelijkheid (balie, o.a. openingstijden, werken op afspraak), middels een klanttevredenheidsonderzoek.
              2. Blz. 241 I.a.2. Signalen die voortkomen uit onderzoeken of rechtstreeks van klanten oppakken om de dienstverlening blijvend te optimaliseren.
              3. Blz. 242 I.a.3. Innovatieve service aanbieden aan onze klanten via digitaal loket, de balie en telefonie (particulieren, bedrijven en instellingen). Landelijke ontwikkelingen worden gevolgd zoals e-diensten en wet- en regelgeving op dit gebied.
            2. Blz. 243 I.b. We streven naar steeds meer zelfregie voor de klant om zijn zaken met de gemeente (digitaal) zelf te kunnen regelen.
              1. Blz. 244 I.b.1. Meten van gebruik webformulieren.
          3. Blz. 245 Verbonden partijen Dienstverlening (extern)
          4. Blz. 246 Beleid gerelateerd aan thema Dienstverlening (extern)
          5. Blz. 247 Taakvelden thema Dienstverlening (extern)
        7. Blz. 248 Thema II – Burger en samenwerking
          1. Blz. 249 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 250 II.a. Veenendaal zet zich (ook) in 2025 in voor de verdere ontwikkeling van de regio Foodvalley.
              1. Blz. 251 II.a.1. Eind 2020 is de geactualiseerde Strategische Agenda Foodvalley 2020 – 2025 vastgesteld. De komende jaren wordt in Triple Helix-verband vormgegeven aan de uitvoering van deze Strategische Agenda. Veenendaal levert hieraan zijn bijdrage.
              2. Blz. 252 II.a.2 In 2025 wordt de nieuwe Strategische Agenda 2026-2030 ter vaststelling aan de raden van de Foodvalley-gemeenten aangeboden.
              3. Blz. 253 II.a.3. Als onderdeel van de gemeenschappelijke regeling geeft Veenendaal mede invulling aan de overheidsgeleding van de Triple Helix regio Foodvalley (3 O’s: overheid, onderwijs, ondernemingen).
            2. Blz. 254 II.b Veenendaal is een betrouwbare samenwerkingspartner.
              1. Blz. 255 II.b.1. Veenendaal zet zich (ook) in 2025 in voor de verdere ontwikkeling van de regio Foodvalley.
            3. Blz. 256 II.c. Adequate sturing en controle ten aanzien van verbonden partijen waarin de gemeente Veenendaal deelneemt.
              1. Blz. 257 II.c.1. In het najaar van 2024 wordt de gemeenteraad een geactualiseerde Nota verbonden partijen ter vaststelling aangeboden
          2. Blz. 258 Verbonden partijen Burger en samenwerking
          3. Blz. 259 Beleid gerelateerd aan thema Burger en samenwerking
          4. Blz. 260 Taakvelden thema Burger en samenwerking
        8. Blz. 261 Thema III – Veiligheid samenleving
          1. Blz. 262 Algemeen Veiligheid samenleving
          2. Blz. 263 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 264 III.a Inwoners en ondernemers kunnen veilig wonen, werken en leven in de stad en weten hoe ze weerbaar zijn tegen verschillende soorten criminaliteit.
              1. Blz. 265 III.a.1. Samen met partners, inwoners en ondernemers realiseren we de doelstellingen uit het IVP Heuvelrug 2023-2026.
              2. Blz. 266 III.a.2. Samen met partners acteren we op (acute) (zorg- en)veiligheidsissues, waarbij gewerkt wordt met actuele wet- en regelgeving en actuele inzichten over de inzet van bestuurlijke bevoegdheden.
          3. Blz. 267 Verbonden partijen Veiligheid samenleving
          4. Blz. 268 Beleid gerelateerd aan thema Veiligheid samenleving
          5. Blz. 269 Taakvelden thema Veiligheid samenleving
      7. Blz. 270 PROGRAMMA 5 – ALGEMENE DEKKINGSMIDDELEN EN ONVOORZIEN
        1. Blz. 271 Visie Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien
        2. Blz. 272 Thema’s Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien
        3. Blz. 273 Financiën Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien
        4. Blz. 274 Heroverwegingsvoorstellen kadernota 2025-2028
        5. Blz. 275 Thema I – Treasury
          1. Blz. 276 Algemeen Treasury
          2. Blz. 277 Taakvelden thema Treasury
        6. Blz. 278 Thema II- OZB en belastingen overige
          1. Blz. 279 Algemeen OZB en belastingen overige
          2. Blz. 280 Taakvelden thema OZB en belastingen overige
        7. Blz. 281 Thema III - Uitkeringen en gemeentefonds en algemeen
          1. Blz. 282 Algemeen Uitkeringen en gemeentefonds en algemeen
          2. Blz. 283 Taakvelden thema Uitkeringen en gemeentefonds en algemeen
      8. Blz. 284 PROGRAMMA 6 – BEDRIJFSVOERING
        1. Blz. 285 Visie Bedrijfsvoering
        2. Blz. 286 Thema’s Bedrijfsvoering
        3. Blz. 287 Financiën Bedrijfsvoering
        4. Blz. 288 Actuele ontwikkelingen Bedrijfsvoering
        5. Blz. 289 Heroverwegingsvoorstellen kadernota 2025-2028
        6. Blz. 290 Thema I – Dienstverlening (intern)
          1. Blz. 291 Taakvelden thema Dienstverlening (intern)
        7. Blz. 292 Thema II – Security & informatiebeveiliging
          1. Blz. 293 Taakvelden thema Security & informatiebeveiliging
        8. Blz. 294 Thema III – Middelen
          1. Blz. 295 Taakvelden thema Middelen
        9. Blz. 296 Thema IV - Advisering en detachering
          1. Blz. 297 Taakvelden thema Advisering en detachering
        10. Blz. 298 Thema V - Bedrijfsvoering algemeen
          1. Blz. 299 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 300 V.a. Grip verbeteren op rechtmatigheid van inkopen.
              1. Blz. 301 V.a.1. Implementatie/uitrol van het inkoop -en bestelsysteem binnen de organisatie.
          2. Blz. 302 Beleidsindicatoren Bedrijfsvoering algemeen
          3. Blz. 303 Taakvelden thema Bedrijfsvoering algemeen
      9. Blz. 304 PARAGRAFEN
        1. Blz. 305 A. Weerstandsvermogen en risicobeheersing
          1. Blz. 306 A. Weerstandsvermogen en risicobeheersing
        2. Blz. 307 B. Onderhoud Kapitaalgoederen
          1. Blz. 308 B. Onderhoud Kapitaalgoederen
        3. Blz. 309 C. Financiering
          1. Blz. 310 C. Financiering
          2. Blz. 311 Beleidsvoornemens
        4. Blz. 312 D. Bedrijfsvoering
          1. Blz. 313 Bedrijfsvoering
        5. Blz. 314 E. Verbonden partijen
          1. Blz. 315 E. Verbonden partijen
          2. Blz. 316 Regio Foodvalley
          3. Blz. 317 Veiligheidsregio Utrecht (VRU)
          4. Blz. 318 Sociale werkvoorziening Zuid-Oost Utrecht (IW4)
          5. Blz. 319 Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst Regio Utrecht (GGDrU)
          6. Blz. 320 Afvalverwijdering Utrecht (AVU)
          7. Blz. 321 Omgevingsdienst Regio Utrecht (ODRU)
          8. Blz. 322 Bedrijfsvoeringsorganisatie Valleihopper (BVO)
          9. Blz. 323 Ontwikkelingsbedrijf Veenendaal-Oost BV (OVO)
          10. Blz. 324 Duurzame Energie Veenendaal-oost Holding BV (DEVO Holding)
          11. Blz. 325 Vitens NV
          12. Blz. 326 Bank Nederlandse Gemeenten NV (BNG)
          13. Blz. 327 Afvalcombinatie De Vallei NV (ACV)
          14. Blz. 328 Centrum Jeugd en Gezin Veenendaal (CJG)
          15. Blz. 329 Stichting Ontmoetingshuis
          16. Blz. 330 Stichting Veens Welzijn
          17. Blz. 331 Parkeervoorzieningen (Tricotage en Arie van Hensbergen)
        6. Blz. 332 F. Grondbeleid
          1. Blz. 333 Grondbeleid
        7. Blz. 334 G. Lokale heffingen
          1. Blz. 335 Lokale heffingen
          2. Blz. 336 Overzicht Beleidsvoornemens
        8. Blz. 337 H. Openbaarheid van bestuur
          1. Blz. 338 Openbaarheid van bestuur
      10. Blz. 339 BIJLAGEN
        1. Blz. 340 1. MIP
          1. Blz. 341 MIP
        2. Blz. 342 2. Geraamde baten en lasten
          1. Blz. 343 Geraamde baten en lasten
        3. Blz. 344 3. Geprognosticeerde balans
          1. Blz. 345 Geprognosticeerde balans
        4. Blz. 346 4. Staat van incidentele baten en lasten 2025-2028
          1. Blz. 347 Staat van incidentele baten en lasten 2025-2028
        5. Blz. 348 5. Staat van reserves en voorzieningen
          1. Blz. 349 Staat van reserves en voorzieningen
    2. Inhoud Inspanningen/acties
    3. Zoeken
    4. Publicatie bijlagen
    5. Contact
    6. PrivacyStatement
    7. Sitemap