Economische ontwikkeling en werkgelegenheid
Binnen het ruimtelijk gebied van Veenendaal is de uitdaging om de economie van Veenendaal in balans te houden met de groei van de bevolking. Uitgangspunt hierbij is de verbinding tussen het stimuleren van de lokale economie en het behouden en vergroten van kwalitatieve en kwantitatieve werkgelegenheid op verschillende niveau's.
PROGRAMMA 2 – ECONOMIE, WERK EN ONTWIKKELING
Thema’s Economie, werk en ontwikkeling
Terug naar navigatie - Thema’s Economie, werk en ontwikkelingI. Economische ontwikkeling en werkgelegenheid
II. Recreatie en toerisme
Financiën Economie, werk en ontwikkeling
Terug naar navigatie - Financiën Economie, werk en ontwikkelingBedragen x € 1.000 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | Begroting 2027 | Begroting 2028 |
---|---|---|---|---|
Baten | 1.232 | 1.232 | 1.232 | 1.232 |
Lasten | 2.062 | 1.932 | 1.807 | 1.806 |
Saldo programma (voor mutaties reserves) | -830 | -700 | -575 | -574 |
Beschikkingen | 564 | 564 | 564 | 564 |
Stortingen | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo mutaties reserves | 564 | 564 | 564 | 564 |
Saldo programma (na mutaties reserves) | -266 | -136 | -11 | -10 |
Actuele ontwikkelingen Economie, werk en ontwikkeling
Terug naar navigatie - Actuele ontwikkelingen Economie, werk en ontwikkelingThema I - Economische ontwikkeling en werkgelegenheid
In regioverband en in contacten met de provincie brengen wij het belang van een economisch toekomstbestendig Veenendaal onder de aandacht. Wij geven daarbij richting aan de wenselijke vormen van bedrijvigheid, die passen binnen de beschikbare ruimte en aansluiten bij de ambities die Veenendaal heeft op het gebied van energie, klimaatadaptie duurzaamheid en circulariteit. Daarbij is ook van belang een focus te kiezen voor het type werkgelegenheid. Hierbij is er een duidelijke relatie met de Opgave Groei en Bloei en Duurzaam Veenendaal zoals beschreven in Programma 1 – Fysieke leefomgeving.
Uitwerking economisch profiel lokaal en regionaal
In regioverband wordt het economische profiel in de Strategische Agenda uitgewerkt. Op lokaal niveau werken wij deze in samenspraak met het georganiseerde bedrijfsleven en andere relevante partijen uit in de volgende onderdelen:
- Vertaling van de uitkomsten van het onderzoek naar de veranderende toekomstige economie in de Omgevingsvisie.
- Opstellen van een risico- en kansenkaart gericht op economische bedrijvigheid en hoe we hier de vraag op kunnen afstemmen.
- Het maximaal benutten van de bestaande bedrijventerreinen met verduurzaming en intensivering als speerpunten.
- Bepalen welke typen werkgelegenheid we hiervoor willen inzetten, die aansluiten bij de gemeentelijke ambities waarbij we rekening moeten houden met de beperkte ruimtelijke mogelijkheden.
Daarbij is een stevige relatie met het lokale en regionale bedrijfsleven relevant om te bepalen waar de gewenste, innovatieve ondersteuningsbehoefte ligt met een focus op de meest kansrijke sectoren ICT, Metaal en Food. Ook dient de al bestaande relatie met onderwijs en ondernemers te worden versterkt en uitgebouwd om de gewenste clustervorming in de zogenoemde ecosystemen te ontwikkelen.
Inzet op ondersteunen van ondernemers
Daarnaast blijft onze inzet erop gericht om de lokale en regionale infrastructuur en beschikbare instrumenten zo goed mogelijk te benutten om ondernemers te ondersteunen. Een belangrijk aandachtspunt is de toenemende arbeidskrapte in diverse sectoren, wat van invloed is op de economische groei van bedrijven. Dit geldt voor ondernemers op de bedrijventerreinen, in de horeca maar ook in de zorg en logistiek. Op regionaal niveau wordt vanuit verschillende projecten inzet gepleegd om op een zo goed mogelijke manier vacatures in te vullen vanuit het beschikbare arbeidspotentieel.
Een relevant vraagstuk is hoe wij omgaan met een veranderende economie. De traditionele detailhandel komt door online winkelen steeds meer onder druk te staan. Naast ondernemerswensen komen de wensen van inwoners steeds meer centraal te staan in de ontwikkeling van de gewenste voorzieningenstructuur. Digitalisering, de mogelijkheden van Artificial Intelligence (AI) en robotisering zijn van invloed op de invulling van werkgelegenheid. Dit maakt de behoefte en noodzaak om anders te werken groter, waarbij bepaalde beroepen veranderen of zelfs verdwijnen. Daarnaast moet rekening worden gehouden met de al aanwezig arbeidskrapte. Dit vereist aandacht en focus op tijdige om- en bijscholing, waarbij ook het bedrijfsleven ondersteund kan worden om te investeren in de toekomstbestendige inzetbaarheid van medewerkers. In dit proces wordt de aansluiting gezocht bij de ontwikkelingen in de Human Capital Agenda (HCA) en de arbeidsmarktregio FoodValley (AMR FV).
Wij zetten in op intensivering bedrijventerreinen
Wij gaan, in samenwerking met het georganiseerde bedrijfsleven, voor één of maximaal twee bedrijventerreinen onderzoeken of een gebiedsplan gemaakt kan worden. Dit plan bevat dan, naast intensivering, ook koppelkansen voor verduurzaming. Hiervoor is mogelijk additionele financiering noodzakelijk. Dat wij niet kiezen voor intensivering op individueel pandniveau heeft te maken met het gegeven dat, op basis van casuïstiek, dit lastig te realiseren is. Obstakels zijn vooral de financiële uitdagingen die hiermee gemoeid zijn. Daarnaast wordt bij de ontwikkeling van het voormalige TN-terrein zoveel mogelijk rekening gehouden met intensivering van werkgelegenheid.
Aandacht voor starters, zzp’er en ondernemersdienstverlening
We willen startende ondernemers nog meer en beter ondersteunen. Het merendeel van startende ondernemers wordt gevormd door zzp'ers. Deze zijn op lokaal niveau niet georganiseerd en daarom minder goed te bereiken. Wij willen daarom onderzoeken op welke wijze deze grote groep ondernemers zo goed mogelijk kan worden ondersteund. Op basis van een interne en externe inventarisatie van knelpunten en behoeften, willen wij onze ondernemersdienstverlening zo goed mogelijk uitvoeren.
Het behouden en bevorderen van werkgelegenheid
Het behouden en bevorderen van werkgelegenheid is om meerdere reden een zorg. Het gebrek aan beschikbare fysieke ruimte voor bedrijvigheid speelt een rol. Met de transformatie van een bestaand bedrijventerrein naar woningen, neemt deze ruimte zelfs af. Hierdoor moet meer worden ingezet op stedelijk werken en intensivering van bedrijvigheid. Daarnaast wordt het behoud en de groei van werkgelegenheid ook belemmerd door een tekort aan voldoende en gekwalificeerd personeel. De prognose van werkgelegenheidscijfers laat nog steeds een groei zien in praktisch alle sectoren, waardoor dit probleem van arbeidskrapte alleen maar toeneemt. Wij richten ons daarom op een betere aansluiting tussen vraag en aanbod van personeel en willen meer zicht hebben op het onbenut arbeidspotentieel om deze krapte tegen te gaan. Wij investeren in een goede aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt. Veenendaal onderscheidt zich hierbij binnen de regio Foodvalley als ICT-gemeente.
Programma Vitale Binnenstad
Eind 2024 loopt het huidige programma Vitale Binnenstad af. Bij de Kadernota 2025 is besloten om de gemeentelijke inbreng op termijn (gedeeltelijk) te beëindigen en dit verder over te laten aan ondernemers. Om dit proces tijd te geven en geleidelijk te laten verlopen, wordt het programmamanagement pas eind 2026 stopgezet. De overlegstructuur met ondernemers, vastgoedeigenaren en culturele instellingen blijft daarmee nog twee jaar overeind. Met de samenwerkende partijen richten wij ons daarom ook de komende twee jaar op een complete en comfortabele binnenstad, die economisch en sociaal vitaal is voor de ondernemers in de binnenstad, de bewoners van Veenendaal en regionale bezoekers en toeristen. Belangrijke projecten en ontwikkelingen voor 2025 zijn het project Tuinstraat, de ontwikkelingen op het vlak van een nieuw theater in de Duivenweide, het afronden van een aantal projecten ten aanzien van de vergroening van de binnenstad, duurzame stadsdistributie, het tegengaan van de leegstand en de organisatie van aantrekkelijke activiteiten in de binnenstad.
Digitalisering
Circa 25 tot 30% van onze inwoners sluit niet of nauwelijks aan bij de nieuwe digitale werkelijkheid. De digitale inclusie is een verbijzondering van de inclusieve stad Veenendaal. Sinds 2023 is een jaarlijks bedrag van € 150.000 beschikbaar, in 2025 voor het laatst. Inmiddels is onderzoek gedaan naar de problemen in de aansluiting op de digitale samenleving en wordt gewerkt aan beleid. Dit komt in 2025 tot uitvoering. De middelen worden besteed aan uitvoering van beleid in de vorm van projecten en subsidies, bijvoorbeeld voor het vergroten van inzet van vrijwilligers.
Thema II - Recreatie en toerisme
De bewoners van Veenendaal zijn voor het recreëren in het groen, met name aangewezen op recreatievoorzieningen rondom Veenendaal. Belangrijke aandachtspunten in 2025 zijn inzetten op effectieve samenhang tussen de verschillende regionale toeristisch recreatieve samenwerkingsverbanden en recreatieve pakketten waarin Veenendaal participeert, duurzaam beheer van natuurgebieden en duurzame mobiliteit van en naar recreatiegebieden vanuit Veenendaal. Ook gaan wij in regionaal verband werken aan het beter op de kaart zetten van de Grebbelinie.
Evenementenbeleid
Op 3 juni 2024 heeft de raad het nieuwe evenementenbeleid voor de jaren 2024 en volgend vastgesteld met daarin onder andere aandacht voor duurzaamheid en gezondheid, locaties, geluidsnormen en levendigheid. Het aantal zondagen waarop evenementen kunnen plaatsvinden is verruimd van 6 naar 12. De locatie Markt is nu ook aangewezen als locatie waar op zondag bepaalde evenementen mogen. Een ontheffingsmogelijkheid voor verruiming van de eindtijd van muziek op doordeweekse dagen is opgenomen. De Agenda Toegankelijkheid is als thema opgenomen met daarin onder meer aandacht voor de toegankelijkheid bij evenementen voor mindervaliden.
Het is onze taak een goede balans te vinden tussen de levendigheid van de stad en het voorkomen van overlast door onder andere het stellen van duidelijke kaders, het vroegtijdig betrekken van omwonenden en het borgen van de veiligheid van inwoners tijdens evenementen. In de nog lopende projecten en ontwikkelingen, zoals de herinrichting Stadspark/evenemententerrein, de ontwikkelingen in het kader van mogelijke nieuwbouw Theater Lampegiet en de upgrade van de Markt wordt ook aandacht aan ruimte en voorzieningen voor evenementen besteed.
Heroverwegingsvoorstellen kadernota 2025-2028
Terug naar navigatie - Heroverwegingsvoorstellen kadernota 2025-2028Halveren bijdrage Citymarketing (€ 50.000 vanaf 2027)
De gemeente draagt bij aan de branding en citymarketing van Veenendaal vanuit het motto “Wonen, werken en leven”. Dat gebeurt door deelname aan de coöperatie “Dit is Veenendaal”. In overleg met de betrokken partners willen we komen tot een evenwichtige kostenverdeling waarbij de gemeentelijke bijdrage wordt gehalveerd.
Vitale binnenstad – stoppen met programmamanagement (€ 75.000 vanaf 2027)
De gemeentelijke inbreng binnen de huidige overlegstructuur in de binnenstad wordt gedeeltelijk beëindigd en dit wordt overgedragen aan de ondernemers. Om dit proces zo goed mogelijk en geleidelijk te laten verlopen wordt het huidige programmamanagement ingaande 2027 stopgezet.
Vitale binnenstad – geen inzet stimuleren fietsparkeren (€ 36.000 vanaf 2025)
De inzet om fietsparkeren in de binnenstad te stimuleren wordt beëindigd.
Recreatie en toerisme – schrappen subsidies (€ 56.000 vanaf 2026)
De inzet op het gebied van recreatie en toerisme blijft beperkt tot de al lopende samenwerkingsverbanden. De uitvoering van de ambities uit de visie Recreatie en Toerisme (maart 2024) komt te vervallen. Dit is bij de vaststelling van de visie ook in het raadsvoorstel specifiek benoemd.
Schrappen innovatiefonds (€ 100.000 vanaf 2025)
Het budget om innovatieve initiatieven vanuit ondernemers financieel te ondersteunen komt te vervallen.
Verhogen toeristenbelasting
De toeristenbelasting wordt verhoogd naar € 2,70 per overnachting en komt daarmee boven het landelijk gemiddelde te liggen.
Thema I – Economische ontwikkeling en werkgelegenheid
Algemeen Economische ontwikkeling en Werkgelegenheid
Terug naar navigatie - Algemeen Economische ontwikkeling en WerkgelegenheidVeenendaal richt zich op een zo goed mogelijk vestigingsklimaat voor bestaande en nieuwe ondernemers, waarbij de werkgelegenheid wordt gestimuleerd.
Wat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?I.a. Veenendaal is een aantrekkelijke stad om te werken en ondernemen.
Wat gaan we daarvoor doen?
I.b. Behouden en uitbreiden werkgelegenheid voor Veenendaal.
Wat gaan we daarvoor doen?
I.c. Vanwege de beperkte ruimte zetten we in op intensivering en verduurzamen van bestaande bedrijventerreinen.
Wat gaan we daarvoor doen?
I.d. Veenendaal profileert zich met de ICT-campus en richt zich op de ontwikkeling van Food en Metaal.
Wat gaan we daarvoor doen?
I.e. We willen uitbreiding van het aantal bedrijventerreinen.
Wat gaan we daarvoor doen?
I.f. Veenendaal is een aantrekkelijke stad om te wonen, werken en leven.
Wat gaan we daarvoor doen?
I.g. We realiseren in Foodvalley verband een volledig circulaire economie in 2050. 50% minder gebruik van primaire grondstoffen (metalen, fossiel, mineralen) in 2030.
Wat gaan we daarvoor doen?
Verbonden partijen Economische ontwikkeling en werkgelegenheid
Terug naar navigatie - Verbonden partijen Economische ontwikkeling en werkgelegenheidDit is niet van toepassing voor dit thema.
Beleid gerelateerd aan thema Economische ontwikkeling en werkgelegenheid
Terug naar navigatie - Beleid gerelateerd aan thema Economische ontwikkeling en werkgelegenheidNaam beleidsstuk | Wanneer vastgesteld |
---|---|
Beleid perifere detailhandel Foodvalley 2020 - 2025 | 16-12-2021 |
Detailhandelsbeleid Veenendaal 2023 -2026 | 16-11-2022 |
Omgevingsvisie 2020 - 2030 | dec-20 |
Programmaplan Living Lab Circulair 2024-2028 | feb-24 |
Visie Bedrijventerreinen 2022 – 2030 | 26-1-2023 |
Taakvelden thema Economische ontwikkeling en werkgelegenheid
Terug naar navigatie - Taakvelden thema Economische ontwikkeling en werkgelegenheidTaakveld (bedragen x € 1.000) | B/L | Begroting 2025 | Begroting 2026 | Begroting 2027 | Begroting 2028 |
---|---|---|---|---|---|
0.64 Belastingen overig | Baten | -638 | -638 | -638 | -638 |
Totaal 0.64 Belastingen overig | -638 | -638 | -638 | -638 | |
3.1 Economische ontwikkeling | Lasten | 520 | 526 | 451 | 451 |
Totaal 3.1 Economische ontwikkeling | 520 | 526 | 451 | 451 | |
3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur | Baten | -23 | -23 | -23 | -23 |
Totaal 3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur | -23 | -23 | -23 | -23 | |
3.3 Bedrijfsloket en -regelingen | Baten | -315 | -315 | -315 | -315 |
Lasten | 934 | 931 | 931 | 931 | |
Totaal 3.3 Bedrijfsloket en -regelingen | 620 | 616 | 616 | 616 | |
3.4 Economische promotie | Baten | -257 | -257 | -257 | -257 |
Lasten | 418 | 342 | 292 | 291 | |
Totaal 3.4 Economische promotie | 162 | 85 | 35 | 34 | |
Totaal Thema Economische ontwikkeling en werkgelegenheid | 641 | 567 | 442 | 441 | |
Thema II – Recreatie en toerisme
Algemeen Recreatie en toerisme
Terug naar navigatie - Algemeen Recreatie en toerismeVeenendaal zorgt voor een aantrekkelijke binnenstad waar bewoners, regionale bezoekers en toeristen graag verblijven. Samen met gemeenten in de regio investeren we in (duurzaam) beheer en toegankelijkheid van natuurgebieden.
Wat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?II.a. Veenendaal heeft een aantrekkelijke binnenstad waar bezoekers uit de regio en toeristen graag op bezoek komen.
Wat gaan we daarvoor doen?
II.b. Veenendaal heeft een kwalitatief goed fiets-, wandel- en vaarnetwerk.
Wat gaan we daarvoor doen?
Verbonden partijen Recreatie en toerisme
Terug naar navigatie - Verbonden partijen Recreatie en toerismeDit is niet van toepassing voor dit thema.
Beleid gerelateerd aan thema Recreatie en toerisme
Terug naar navigatie - Beleid gerelateerd aan thema Recreatie en toerismeNaam beleidsstuk | Wanneer vastgesteld |
---|---|
Visie Recreatie en Toerisme 2024 - 2028 | 21-3-2024 |
Evenementenbeleid Veenendaal blijft verrassen | 3-6-2024 |
Taakvelden thema Recreatie en toerisme
Terug naar navigatie - Taakvelden thema Recreatie en toerismeTaakveld (bedragen x € 1.000) | B/L | Begroting 2025 | Begroting 2026 | Begroting 2027 | Begroting 2028 |
---|---|---|---|---|---|
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie | Lasten | 190 | 134 | 134 | 134 |
Totaal 5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie | 190 | 134 | 134 | 134 | |
Totaal Thema Recreatie en toerisme | 190 | 134 | 134 | 134 |