Onderzoek: het leveren van een bijdrage door de GR'en
In de Kadernota 2025-2028 is opgenomen: “Het ligt in de rede dat de heroverweging niet alleen wordt beperkt tot onze direct beïnvloedbare budgetten, maar dat ook de gemeenschappelijke regelingen hun aandeel hierin krijgen. Onderzocht wordt op welke wijze dit kan worden ingevuld, onder meer in samenspraak met de andere deelnemers”.
In de afgelopen periode heeft de raad in zijn zienswijzen op diverse P&C documenten van GR’en reeds aandacht gevraagd voor de financiële ontwikkelingen waar gemeenten mee worden geconfronteerd. Ook op ambtelijk niveau wordt hier aandacht voor gevraagd.
Gemeente De Bilt is een initiatief gestart om te komen tot een provinciaal overzicht van alle gemeenschappelijke regelingen en de stand van zaken per GR voor wat betreft voorstellen voor eventuele ombuigingen. Kern daarvan is om een proces in gang te zetten, waarbij de GR-en bij de kadernota 2026 komen met voorstellen om de kosten te verlagen. Daarbij mogen ook voorstellen worden gedaan om taken niet meer uit te voeren of anders uit te voeren. Of bijvoorbeeld voorstellen gericht op bezuinigingen in overhead en/of efficiency.
Met een provinciaal overzicht wordt beoogd inzichtelijk te krijgen welke GR-en daadwerkelijk gehoor geven aan de oproep en welke niet. Ook wordt zo op een meer integrale wijze bezien waar mogelijkheden liggen voor ombuigingen. Er kan dan -waar nodig of gewenst- gezamenlijk (zowel bestuurlijk als ambtelijk) actie richting de betreffende GR-en worden ondernomen.
Onlangs heeft er een vervolg bestuurlijk overleg plaats gevonden vanuit het initiatief van de Gemeente De Bilt. Tijdens dit overleg is gesproken over denkbare oplossingsrichtingen. Uitgangspunt is om tijdig te kunnen anticiperen op de komende veranderingen en duidelijkheid te creëren. De zorgen en onontkoombare gevolgen te delen en sturen op gezamenlijkheid in de vorm van een ambtelijke werkgroep en stuurgroep. Verwachtingen zijn besproken en voor de korte termijn ligt de focus op urgentiebesef en vervolgstappen richting het samenstellen van ambtelijke werk- en stuurgroep
Voor de gemeenschappelijke regelingen / verbonden partijen waarin Veenendaal deelnemer is het beeld vooralsnog als volgt:
GR / verbonden partij |
Stand van zaken voorstellen invullen ombuigingen ravijnjaar |
Veiligheidsregio Utrecht (VRU) |
VRU is bezig om te kijken naar bezuinigingsmogelijkheden die ook worden gedeeld in de reguliere overleggen met de contactambtenaren van de aangesloten gemeenten |
Afvalverwijdering Utrecht (AVU) |
De AVU heeft de ‘Notitie Zienswijzen ontwerpbegroting 2025’ opgesteld met de kansen voor kostenbesparing. Deze notitie is met de gemeenten gedeeld. |
Omgevingsdienst Regio Utrecht (ODRU) |
In het algemeen bestuur van 14 april 2024 is toegezegd om met scenario’s voor inhoudelijke besparingen te komen. Daarom is er de opdracht gegeven aan de ODRU om scenario’s in beeld te brengen die kunnen leiden tot kostenbesparingen. De spelregels en het kader zijn in de vergadering van het algemeen bestuur van 4 juli 2024 besproken. Bij de aanbieding van het Uitvoeringsprogramma 2025 aan de regievoerders voor de zomer van 2024 worden deze scenario’s als advies meegestuurd. Het is aan gemeenten als opdrachtgever om dan de eventuele keuzes te maken en de bijbehorende risico’s te accepteren. |
Gemeentelijke Gezondheidsdienst Utrecht (GGDrU) |
De GGD heeft dit opgepakt, o.a. naar aanleiding van de ingediende zienswijzen op de kaderbrief 2025. Het volgende proces wordt gevolgd:
- De GGD is gestart met een eerste bestuurlijke bespreking in mei 2024. Hierin gaat de GGD vroegtijdig het gesprek aan over de voorziene ontwikkelingen voor het begrotingsjaar 2026 en verder.
- Vervolgens zal een gespreksronde worden georganiseerd met alle wethouders volksgezondheid.
- De opgehaalde inzichten worden gepresenteerd tijdens de jaarlijkse bestuursconferentie van GGD regio Utrecht in oktober, waarna de concept kaderbrief voor 2026 kan worden opgesteld en eind 2024 aan de raden kan worden gestuurd.
De GGD zegt hierover: Door gezamenlijk en tijdig de dialoog aan te gaan en te starten bij het begrotingsjaar 2026, biedt dit de ruimte om bewuste keuzes te maken en waar mogelijk, voor zowel de korte als de lange termijn, de verschillende belangen bij elkaar te brengen. En deze in te passen in het meerjarig financiële en inhoudelijke kader van zowel gemeenten als GGDrU.
|
Bank Nederlandse gemeenten NV (BNG) |
€ 0 bijdrage, niet van belang voor invullen ravijnjaar
|
Vitens N.V |
€ 0 bijdrage, niet van belang voor invullen ravijnjaar
|
Regio Foodvalley |
In de reguliere overleggen met de contactambtenaren van de aangesloten gemeenten is wel gesproken over bezuinigingen, concreet opgepakt is dit nog niet door Regio Foodvalley. Aan de Regio Foodvalley nemen ook 5 Gelderse gemeenten deel.
|
Sociale Werkvoorziening Zuid-Oost Utrecht (IW4) |
In de constructie GR SWZOU en IW4 Beheer N.V. zijn minimale mogelijkheden voor de GR om te bezuinigen. De loonkosten en Rijkssubsidie WSW verlopen via de N.V.
De GR onderzoekt mogelijkheden voor kostenbesparingen voor zowel de GR als N.V. De uitvoering van bedrijfsactiviteiten en kosten voor huisvesting vinden plaats in de N.V. en daarover voeren wij gesprekken over efficiëntie, kostenbesparingen in de bedrijfsvoering en toekomstige financiële ontwikkelingen.
|
Bedrijfsvoeringsorganisatie Valleihopper |
Betreft een collegeregeling en een beleidsarme GR. De deelnemende gemeenten kunnen dus vrij direct sturen op kosten en dus ook evt ombuigingen. Binnen de BVO wordt gewerkt aan beheersmaatregelen om de kosten te beperken. Dit is echter al eerder ingezet vanuit het perspectief kwaliteit en niet per definitie als ombuiging.
|
Afvalcombinatie De Vallei NV (ACV) |
Bestuurlijk/ambtelijk is in het voorjaar 2024 in algemene zin gesproken over ontwikkelingen, en verder op dat moment nog niet in beeld gebracht wat eventuele consequenties voor de dienstverlening of voor ACV zelf zouden kunnen zijn. In het kader van de heroverweging is vervolgens onderzoek gedaan naar mogelijke bezuinigingen op de werkzaamheden van de ACV. In de kadernota zat een voorstel om werkzaamheden in de openbare ruimte die ACV voor ons uitvoert minder vaak uit te voeren. De raad heeft dit voorstel geamendeerd. Met dit besluit zien wij verder dan ook geen ombuigingsmogelijkheden meer. Ombuigingsmogelijkheden zouden weer in beeld kunnen komen bij gesprekken met de raad over het nieuwe afvalbeleidsplan/circulariteitsplan. Ook kan door ACV nog worden gekeken naar bijvoorbeeld bezuinigingen in overhead en/of efficiency.
|
GBLT |
Veenendaal treedt toe per 1 januari 2025. Geen nadere informatie bekend over mogelijke bezuinigingen.
|
Ontwikkelingsbedrijf Veenendaal-Oost BV (OVO) |
Niet van belang voor invullen ravijnjaar.
|
Duurzame Energie Veenendaal-Oost BV Holding BV (DEVO Holding) |
Niet van belang voor invullen ravijnjaar.
|
Centrum Jeugd en Gezin Veenendaal (CJG) |
Reeds betrokken bij de heroverwegingen Kadernota 2025-2028.
|
Stichting Ontmoetingshuis |
Reeds betrokken bij de heroverwegingen Kadernota 2025-2028.
|
Stichting Veens welzijn |
Reeds betrokken bij de heroverwegingen Kadernota 2025-2028.
|
Parkeervoorzieningen |
Reeds betrokken bij de heroverwegingen Kadernota 2025-2028.
|