PROGRAMMA 4 – BURGER EN BESTUUR

Visie Burger en bestuur

Terug naar navigatie - Visie Burger en bestuur

Veenendaal wil een gemeente zijn waarin inwoners, bedrijven en organisaties in verbinding staan en zich samen met de gemeente inzetten voor het bouwen aan de toekomst van Veenendaal. Dit omdat de samenleving voortdurend verandert. Het vraagt van de overheid en van alle betrokken partners een belangrijke bijdrage. Wij zijn veel in de wijken aanwezig, zijn extern gericht en participatie staat voorop. Een toegankelijke en transparante bestuursstijl is daarbij nodig. 

Een betrouwbare overheid motiveert haar besluiten goed, handelt zorgvuldig en correct, houdt zich aan de afspraken en zorgt dat inwoners weten waar ze aan toe zijn. Het is een continu proces dat gekenmerkt wordt door leren door te doen, daarop te reflecteren en feedback te vragen. Wij blijven werken aan een heldere en eenduidige dienstverlening. De inzet van moderne geautomatiseerde systemen draagt bij aan het beter en sneller helpen van onze klanten. 

Ook in onze opstelling binnen de regio Foodvalley, richting de provincie, het Rijk en eveneens Brussel brengen we onze ambities op de verschillende thema’s en onze manier van werken in en zoeken daar steun voor. We zetten daarbij ook sterker in op de strategische public affairs.

Veiligheid en leefbaarheid zijn en blijven belangrijke thema’s in Veenendaal. Hierbij zijn het tegengaan van criminaliteit en ondermijning en digitale veiligheid belangrijke aandachtspunten. Net zoals het tegengaan van, en voorbereid zijn op maatschappelijke onrust en de veiligheidsbeleving van onze inwoners.

Financiën Burger en bestuur

Terug naar navigatie - Financiën Burger en bestuur
Bedragen x € 1.000 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028
Baten 1.087 1.087 1.087 1.087
Lasten 9.317 9.696 9.610 9.607
Saldo programma (voor mutaties reserves) -8.230 -8.609 -8.523 -8.519
Beschikkingen 102 102 102 102
Stortingen 112 112 112 112
Saldo mutaties reserves -10 -10 -10 -10
Saldo programma (na mutaties reserves) -8.240 -8.619 -8.533 -8.529

Actuele ontwikkelingen Burger en bestuur

Terug naar navigatie - Actuele ontwikkelingen Burger en bestuur

 

 

Thema I - Dienstverlening (extern)

Er zijn geen actuele ontwikkelingen binnen dit thema. 

 

Thema II - Bestuur & samenwerking

80 jaar bevrijding
In 2025 is het 80 jaar geleden dat Nederland (waaronder Veenendaal) bevrijd werd van 5 jaar Duitse bezetting. We willen komend jaar de Nationale feestdag en het weer in vrijheid kunnen leven extra luister bijzetten door het organiseren/ondersteunen van specifieke activiteiten in dit kader. 

Thema III - Veiligheid samenleving

Integraal Veiligheidsplan 
In april 2023 werd het Integraal Veiligheidsplan (IVP) Heuvelrug 2023-2026 door de raad vastgesteld. Samen met de gemeenten Utrechtse Heuvelrug, Renswoude, Rhenen en Wijk bij Duurstede, de politie en het Openbaar Ministerie blijven we de doelstellingen gericht op het (tegengaan van) ondermijning, digitale veiligheid en (het voorkomen van) maatschappelijke onrust realiseren. We doen dat dichtbij en samen met onze inwoners, ondernemers en lokale ketenpartners.  Begin 2025 stellen wij voor 2025-2026 een nieuw uitvoeringsprogramma op waarin is opgenomen wat we  in 2025 en 2026 concreet doen om de ambities uit het IVP te behalen. 

Motie Probleem fatbikes in binnenstad (M2024.24)
De raad wordt middels een raadsinformatiebrief geïnformeerd over de uitvoering van deze motie. 

Heroverwegingsvoorstellen kadernota 2025-2028

Terug naar navigatie - Heroverwegingsvoorstellen kadernota 2025-2028

Onderzoek: het leveren van een bijdrage door de GR'en

In de Kadernota 2025-2028 is opgenomen: “Het ligt in de rede dat de heroverweging niet alleen wordt beperkt tot onze direct beïnvloedbare budgetten, maar dat ook de gemeenschappelijke regelingen hun aandeel hierin krijgen. Onderzocht wordt op welke wijze dit kan worden ingevuld, onder meer in samenspraak met de andere deelnemers”.  

In de afgelopen periode heeft de raad in zijn zienswijzen op diverse P&C documenten van GR’en reeds aandacht gevraagd voor de financiële ontwikkelingen waar gemeenten mee worden geconfronteerd. Ook op ambtelijk niveau wordt hier aandacht voor gevraagd. 

Gemeente De Bilt is een initiatief gestart om te komen tot een provinciaal overzicht van alle gemeenschappelijke regelingen en de stand van zaken per GR voor wat betreft voorstellen voor eventuele ombuigingen. Kern daarvan is om een proces in gang te zetten, waarbij de GR-en bij de kadernota 2026 komen met voorstellen om de kosten te verlagen. Daarbij mogen ook voorstellen worden gedaan om taken niet meer uit te voeren of anders uit te voeren.  Of bijvoorbeeld voorstellen gericht op bezuinigingen in overhead en/of efficiency. 

Met een provinciaal overzicht wordt beoogd inzichtelijk te krijgen welke GR-en daadwerkelijk gehoor geven aan de oproep en welke niet. Ook wordt zo op een meer integrale  wijze bezien waar mogelijkheden liggen voor ombuigingen. Er kan dan -waar nodig of gewenst- gezamenlijk (zowel bestuurlijk als ambtelijk) actie richting de betreffende GR-en worden ondernomen. 

Onlangs heeft er een vervolg bestuurlijk overleg plaats gevonden vanuit het initiatief van de Gemeente De Bilt. Tijdens dit overleg is gesproken over denkbare oplossingsrichtingen. Uitgangspunt is om tijdig te kunnen anticiperen op de komende veranderingen en duidelijkheid te creëren. De zorgen en onontkoombare gevolgen te delen en sturen op gezamenlijkheid in de vorm van een ambtelijke werkgroep en stuurgroep. Verwachtingen zijn besproken en  voor de korte termijn ligt de focus op urgentiebesef en vervolgstappen richting het samenstellen van ambtelijke werk- en stuurgroep  

Voor de gemeenschappelijke regelingen / verbonden partijen waarin Veenendaal deelnemer is het beeld vooralsnog als volgt: 

GR / verbonden partij  Stand van zaken voorstellen invullen ombuigingen ravijnjaar 
Veiligheidsregio Utrecht (VRU)  VRU is bezig om te kijken naar bezuinigingsmogelijkheden die ook worden gedeeld in de reguliere overleggen met de contactambtenaren van de aangesloten gemeenten 
Afvalverwijdering Utrecht (AVU)  De AVU heeft de ‘Notitie Zienswijzen ontwerpbegroting 2025’ opgesteld met de kansen voor kostenbesparing. Deze notitie is met de gemeenten gedeeld. 
Omgevingsdienst Regio Utrecht (ODRU)  In het algemeen bestuur van 14 april 2024 is toegezegd om met scenario’s voor inhoudelijke besparingen te komen. Daarom is er de opdracht gegeven aan de ODRU om scenario’s in beeld te brengen die kunnen leiden tot kostenbesparingen. De spelregels en het kader zijn in de vergadering van het algemeen bestuur van 4 juli 2024 besproken. Bij de aanbieding van het Uitvoeringsprogramma 2025 aan de regievoerders voor de zomer van 2024 worden deze scenario’s als advies meegestuurd. Het is aan gemeenten als opdrachtgever om dan de eventuele keuzes te maken en de bijbehorende risico’s te accepteren.   
Gemeentelijke Gezondheidsdienst Utrecht (GGDrU) 

De GGD heeft dit opgepakt, o.a. naar aanleiding van de ingediende zienswijzen op de kaderbrief 2025.
Het volgende proces wordt gevolgd: 

  • De GGD is gestart met een eerste bestuurlijke bespreking in mei 2024. Hierin gaat de GGD vroegtijdig het gesprek aan over de voorziene ontwikkelingen voor het begrotingsjaar 2026 en verder. 
  • Vervolgens zal een gespreksronde worden georganiseerd met alle wethouders volksgezondheid. 
  • De opgehaalde inzichten worden gepresenteerd tijdens de jaarlijkse bestuursconferentie van GGD regio Utrecht in oktober, waarna de concept kaderbrief voor 2026 kan worden opgesteld en eind 2024 aan de raden kan worden gestuurd.  

De GGD zegt hierover: Door gezamenlijk en tijdig de dialoog aan te gaan en te starten bij het begrotingsjaar 2026, biedt dit de ruimte om bewuste keuzes te maken en waar mogelijk, voor zowel de korte als de lange termijn, de verschillende belangen bij elkaar te brengen. En deze in te passen in het meerjarig financiële en inhoudelijke kader van zowel gemeenten als GGDrU. 

Bank Nederlandse gemeenten NV (BNG) 

€ 0 bijdrage, niet van belang voor invullen ravijnjaar 

Vitens N.V

€ 0 bijdrage, niet van belang voor invullen ravijnjaar 

Regio Foodvalley 

In de reguliere overleggen met de contactambtenaren van de aangesloten gemeenten is wel gesproken over bezuinigingen, concreet opgepakt is dit nog niet door Regio Foodvalley. Aan de Regio Foodvalley nemen ook 5 Gelderse gemeenten deel.  

Sociale Werkvoorziening Zuid-Oost Utrecht (IW4) 

In de constructie GR SWZOU en IW4 Beheer N.V. zijn minimale mogelijkheden voor de GR om te bezuinigen. De loonkosten en Rijkssubsidie WSW verlopen via de N.V.  

De GR onderzoekt mogelijkheden voor kostenbesparingen voor zowel de GR als N.V. De uitvoering van bedrijfsactiviteiten en kosten voor huisvesting vinden plaats in de N.V. en daarover voeren wij gesprekken over efficiëntie, kostenbesparingen in de bedrijfsvoering en toekomstige financiële ontwikkelingen.  

Bedrijfsvoeringsorganisatie Valleihopper    

Betreft een collegeregeling en een beleidsarme GR. De deelnemende gemeenten kunnen dus vrij direct sturen op kosten en dus ook evt ombuigingen.  
Binnen de BVO wordt gewerkt aan beheersmaatregelen om de kosten te beperken. Dit is echter al eerder ingezet vanuit het perspectief kwaliteit en niet per definitie als ombuiging.  

Afvalcombinatie De Vallei NV (ACV) 

Bestuurlijk/ambtelijk is in het voorjaar 2024 in algemene zin gesproken over ontwikkelingen, en verder op dat moment nog niet in beeld gebracht wat eventuele consequenties voor de dienstverlening of voor ACV zelf zouden kunnen zijn.
In het kader van de heroverweging is vervolgens onderzoek gedaan naar mogelijke bezuinigingen op de werkzaamheden van de ACV. In de kadernota zat een voorstel  om werkzaamheden in de openbare ruimte die ACV voor ons uitvoert minder vaak uit te voeren. De raad heeft dit voorstel geamendeerd. Met dit besluit zien wij verder dan ook geen ombuigingsmogelijkheden meer.
Ombuigingsmogelijkheden zouden weer in beeld kunnen komen bij gesprekken met de raad over het nieuwe afvalbeleidsplan/circulariteitsplan. Ook kan door ACV nog worden gekeken naar bijvoorbeeld bezuinigingen in overhead en/of efficiency.  

GBLT

Veenendaal treedt toe per 1 januari 2025. Geen nadere informatie bekend over mogelijke bezuinigingen. 

Ontwikkelingsbedrijf Veenendaal-Oost BV (OVO) 

Niet van belang voor invullen ravijnjaar. 

Duurzame Energie Veenendaal-Oost BV Holding BV (DEVO Holding) 

Niet van belang voor invullen ravijnjaar. 

Centrum Jeugd en Gezin Veenendaal (CJG) 

Reeds betrokken bij de heroverwegingen Kadernota 2025-2028. 

Stichting Ontmoetingshuis 

Reeds betrokken bij de heroverwegingen Kadernota 2025-2028. 

Stichting Veens welzijn 

Reeds betrokken bij de heroverwegingen Kadernota 2025-2028. 

Parkeervoorzieningen 

Reeds betrokken bij de heroverwegingen Kadernota 2025-2028.

Thema I – Dienstverlening (extern)

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

I.a. De eerstelijns dienstverlening is klant-, service- en oplossingsgericht, waardoor er balans is tussen efficiënte inrichting en klantbeleving.

Terug naar navigatie - I.a. De eerstelijns dienstverlening is klant-, service- en oplossingsgericht, waardoor er balans is tussen efficiënte inrichting en klantbeleving.

Wat gaan we daarvoor doen?

Taakvelden thema Dienstverlening (extern)

Terug naar navigatie - Taakvelden thema Dienstverlening (extern)
Taakveld (bedragen x € 1.000) B/L Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028
0.2 Burgerzaken Baten -878 -878 -878 -878
Lasten 438 638 638 638
Totaal 0.2 Burgerzaken -440 -240 -240 -240
Totaal Thema Dienstverlening (extern) -440 -240 -240 -240

Thema II – Burger en samenwerking

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

II.a. Veenendaal zet zich (ook) in 2025 in voor de verdere ontwikkeling van de regio Foodvalley.

Terug naar navigatie - II.a. Veenendaal zet zich (ook) in 2025 in voor de verdere ontwikkeling van de regio Foodvalley.

Wat gaan we daarvoor doen?

Taakvelden thema Burger en samenwerking

Terug naar navigatie - Taakvelden thema Burger en samenwerking
Taakveld (bedragen x € 1.000) B/L Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028
0.1 Bestuur Baten -118 -118 -118 -118
Lasten 3.517 3.465 3.389 3.389
Totaal 0.1 Bestuur 3.400 3.347 3.272 3.272
Totaal Thema Burger en samenwerking 3.400 3.347 3.272 3.272

Thema III – Veiligheid samenleving

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

III.a Inwoners en ondernemers kunnen veilig wonen, werken en leven in de stad en weten hoe ze weerbaar zijn tegen verschillende soorten criminaliteit.

Terug naar navigatie - III.a Inwoners en ondernemers kunnen veilig wonen, werken en leven in de stad en weten hoe ze weerbaar zijn tegen verschillende soorten criminaliteit.

Wat gaan we daarvoor doen?

Taakvelden thema Veiligheid samenleving

Terug naar navigatie - Taakvelden thema Veiligheid samenleving
Taakveld (bedragen x € 1.000) B/L Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028
1.1 Crisisbeheersing en Brandweer Baten -7 -7 -7 -7
Lasten 4.543 4.775 4.771 4.767
Totaal 1.1 Crisisbeheersing en Brandweer 4.535 4.767 4.764 4.760
1.2 Openbare orde en veiligheid Baten -84 -84 -84 -84
Lasten 819 819 812 812
Totaal 1.2 Openbare orde en veiligheid 735 735 728 728
Totaal Thema Veiligheid samenleving 5.270 5.502 5.491 5.488