Thema I - Inkomen
Aanpak geldzorgen, armoede en schulden
In het hoofdlijnenakkoord van het nieuwe kabinet is opgenomen dat de verbetering van schuldenproblematiek wordt doorgezet. Hiermee wordt voortgeborduurd op de Aanpak geldzorgen, armoede en schulden van het vorige kabinet met een focus op de aanpak van de problematiek bij de bron. De derde voortgangsrapportage van het ministerie van SZW d.d. 25 juni 2024 noemt de voor gemeenten relevante succesvolle aanpak van vroegsignalering, het schuldenknooppunt en de ontwikkeling van de basisdienstverlening. Onze gemeente ontvangt structureel € 120.000 per jaar (vanaf 2024) om deze doelstellingen te bereiken.
Inkomensvoorziening Participatiewet, IOAW, IOAZ, BBZ
Gemeenten ontvangen van het Rijk een gebundelde uitkering welke toereikend wordt geacht om de bijstandsuitkeringen uit te kunnen betalen (BUIG-budget). Aangezien Veenendaal al langere tijd een zogenaamde ‘voordeelgemeente’ is (wij ontvangen meer middelen van het Rijk dan wij nodig hebben om de uitkeringen te betalen), is een aantal jaren geleden het voordeel structureel afgeroomd. Inmiddels zien wij dat het bijstandsbestand toeneemt en ook iets sneller groeit dan het landelijk gemiddelde. Wij monitoren deze ontwikkeling en komen hier indien nodig in de P&C cyclus op terug.
Armoedebeleid en minimaregelingen
Een groot deel van de minimaregelingen voeren wij uit middels de Veenendaalpas. Het aantal ondernemers en verenigingen dat aangesloten is op de pas is uitgebreid en tegoeden zijn samengevoegd in verruimde Doe mee-regelingen. De pashouder kan zo zelf de tegoeden inzetten waar dit het meest nodig is. De financiële effecten van deze beleidskeuzes worden naar verwachting in de loop van 2025 duidelijker. Hiernaast bieden wij ondersteuning middels een Regeling meerkosten chronisch zieken en gehandicapten, Gemeentepolis, bijzondere bijstand en Individuele inkomenstoeslag.
Wij vinden het belangrijk dat de Voedselbank blijft bestaan zolang hier een noodzaak voor is. Samen met de Voedselbank verrichten wij benodigde inspanningen om per 1 januari 2025 te komen tot een meerjarige huurovereenkomst op de huidige locatie.
Stichting Urgente Noden Veenendaal ontvangt een werkbudget om maatwerk te kunnen leveren aan inwoners die in urgente (financiële) nood zitten en waarbij de voorliggende voorzieningen niet toereikend zijn.
Schulddienstverlening
Wij blijven met vroegsignalering onveranderd inzetten op het voorkomen dat oplopende schulden snel problematisch worden. Wij willen het slagingspercentage verhogen door in te zetten op intensievere samenwerking met lokale schuldeisers, het verder ontwikkelen van de communicatie (bijvoorbeeld met inzet van animaties) en het integraal aanpakken van de oorzaken.
Wij breiden het bereik verder uit door middel van samenwerking met bijvoorbeeld werkgevers en huisartsen om ook de meer kwetsbare doelgroep te bereiken. Voor jongeren ontwikkelen wij (waar nodig) een aparte aanpak.
Begeleiding van inwoners naar financiële zelfredzaamheid is, met de halvering van de schuldregeling (van 36 maanden naar 18 maanden) en het besluit om een nul-aanbod aan te bieden, urgenter geworden. Wij willen voorkomen dat inwoners na het afronden van de schuldregeling weer terugvallen in oude patronen. Daarnaast willen schuldeisers steeds meer inspanning zien van inwoners tijdens een traject, zeker bij een nul-aanbod. Wij zetten daarom in op de ontwikkeling van begeleiding naar (zelf)redzaamheid op het gebied van geld.
Participatiewet in balans (menselijke maat)
Op 21 juni 2024 heeft het demissionaire kabinet ingestemd met het wetvoorstel Participatiewet in balans. Met deze maatregelen wil het kabinet de Participatiewet beter aan laten sluiten op wat mensen (aan) kunnen en nodig hebben. Zo wil het kabinet concrete stappen zetten om niet de regels, maar de mens centraal te zetten en daarmee ervaren obstakels weg te werken. Het doel is om de rechtszekerheid voor bijstandsgerechtigden te vergroten en om de professional voldoende ruimte te geven hen daarbij te helpen. Het wetsvoorstel biedt een samenhangend pakket van twintig maatregelen. Het wetsvoorstel is voor behandeling overgedragen aan de Tweede Kamer. Invoering wordt niet voorzien voor 1 juli 2025.
Motie 2024.36 Samenwonen op proef in de bijstand
In 2024 zijn wij aan de slag gegaan met een beleidsregel "Samenwonen op proef in de bijstand". De raad is eind 2024 via een RIB geïnformeerd over de stand van zaken van deze beleidsregeling en de invoering ervan.
Opvang Oekraïense vluchtelingen
De gemeentelijke opvang van Oekraïense vluchtelingen is verspreid over negen locaties (augustus 2024). In zowel de gemeentelijke als particuliere opvang in Veenendaal worden 290 personen opgevangen. Op landelijke en provinciaal niveau zien wij dat de opvang van Oekraïense vluchtelingen onder druk staat. Dit wordt mede veroorzaakt door het feit dat de verwachting is dat de grotere opvanglocaties in de provincie Utrecht gaan sluiten. De richtlijn tijdelijke bescherming (RTB) is verlengd tot maart 2026. De financiering vanuit het Rijk voor de opvang zelf voorziet in een vergoeding van de door de gemeente gemaakte kosten van opvang, leefgeld, inrichting processen en ambtelijke inzet. Vanaf 1 januari 2025 gaan wij, conform de landelijke regeling, een eigen bijdrage innen bij Oekraïners die werk hebben. Voor eventuele uitbreiding van opvanglocaties vindt continu afstemming plaats met de Veiligheidsregio Utrecht (VRU). We zien momenteel geen veranderingen in de instroom en we zien ook (nog) geen uitstroom.
Crisisnoodopvang
Sinds 2022 is er een crisisnoodopvanglocatie in het voormalig Belcompany gebouw aan de Wageningselaan. Hierin zijn ruim 230 plaatsen beschikbaar voor de crisisnoodopvang waarbij de leefbaarheid in deze opvang, in vergelijking met de start, aanzienlijk is verbeterd. De verwachting is dat in 2025 de crisisnoodopvang nodig zal blijven. Voor de organisatie van deze opvanglocatie werken we samen met de VRU. De kosten die wij maken, waaronder de ambtelijke inzet, worden door het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) vergoed. Onderzocht wordt in hoeverre deze locatie een meer permanente vorm van opvang in Veenendaal kan worden. Hierover zijn we in gesprek met het COA over de aankoop van dit pand en de voorwaarden voor gebruik en beheer.
Spreidingswet
Sinds 31 januari 2024 is de Spreidingswet van kracht. Met de Spreidingswet hebben gemeenten de taak gekregen om asielopvang binnen de gemeente te organiseren. Voor Veenendaal geldt een taakstelling van 380 personen. Wij onderzoeken op welke wijze en waar wij deze langjarige opvang kunnen realiseren. Het nieuwe kabinet is echter voornemens de Spreidingswet in te trekken. Dat maakt het onzeker en onduidelijk in hoeverre de genoemde taakstelling gerealiseerd moet worden en op welke wijze wij hierin worden ondersteund. De verwachting is wel dat de opvang –in welke vorm dan ook– een structurele taak van gemeenten gaat worden. In de gemeentelijke organisatie wordt deze structurele taak geïmplementeerd. Naast de crisisnoodopvanglocatie in het voormalig Belcompany gebouw aan de Wageningselaan onderzoeken we op welke manier we mogelijk invulling kunnen geven aan de taakstelling vanuit de Spreidingswet.
VISA Veenendaal en Programma Opvang
Sinds 1 januari 2024 wordt gewerkt vanuit het programma Opvang in Veenendaal. Het programma werkt vanuit de visie dat wij een gemeente willen zijn die haar verantwoordelijkheid neemt om te zorgen voor een duurzame, kwalitatief goede, rechtvaardige, integrale aanpak en uitvoering van de opvang, huisvesting en begeleiding van vluchtelingen.
Wij doen dit vanuit de uitvoering van de aanpak Volwaardig, Inburgering/Integratie, Samen en Ambacht, kortweg VISA. Deze voorgestelde aanpak geeft invulling aan de visie dat het belangrijk is om vanaf het allereerste moment te investeren in de zelfredzaamheid, integratie in de samenleving en een toekomstperspectief voor asielzoekers en Oekraïense vluchtelingen. Hieronder vallen de thema’s Inburgering, Werk en Inkomen, Veiligheid, Huisvesting, Onderwijs, gezondheid, welzijn, sport en communicatie.
De eerste zes maanden bieden wij kansen voor vrijwilligerswerk, daarna krijgen asielzoekers de mogelijkheid om betaald werk te vinden. Met het COA wordt afgesproken dat zij zich ervoor inspant dat het overgrote deel van de statushouders op de opvanglocatie in Veenendaal of de nabije omgeving blijft wonen. Het opgebouwde netwerk, school en werk blijven daardoor behouden.