Algemene dekkingsmiddelen zijn inkomsten van een gemeente waarvoor geen bestedingsdoel is bepaald. Dat betekent dat de gemeente deze vrij kan besteden. Algemene dekkingsmiddelen zijn bedoeld om de programma’s uit te voeren die de gemeenteraad heeft vastgesteld. Deze middelen bestaan uit:
• algemene uitkering uit het Gemeentefonds;
• opbrengsten van de lokale heffingen;
• opbrengst uit deelnemingen (dividend);
• rente-inkomsten van de reserves en het renteresultaat.
PROGRAMMA 5 – ALGEMENE DEKKINGSMIDDELEN EN ONVOORZIEN
Thema’s Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien
Terug naar navigatie - Thema’s Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzienI. Treasury
II. OZB en belastingen overige
III. Uitkeringen en gemeentefonds en algemeen
Financiën Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien
Terug naar navigatie - Financiën Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzienBedragen x € 1.000 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | Begroting 2027 | Begroting 2028 |
---|---|---|---|---|
Baten | 177.848 | 177.461 | 185.248 | 190.879 |
Lasten | 2.321 | 7.381 | 10.560 | 14.945 |
Saldo programma (voor mutaties reserves) | 175.527 | 170.081 | 174.688 | 175.934 |
Beschikkingen | 7 | 1.531 | 1.093 | 899 |
Stortingen | 20 | 20 | 20 | 20 |
Saldo mutaties reserves | -13 | 1.511 | 1.073 | 879 |
Saldo programma (na mutaties reserves) | 175.514 | 171.592 | 175.761 | 176.814 |
Heroverwegingsvoorstellen kadernota 2025-2028
Terug naar navigatie - Heroverwegingsvoorstellen kadernota 2025-2028Inzetten surplus algemene reserve
Met ingang van 2024 is het toegestaan om van het surplus van de algemene reserve, dat deel welke niet nodig is voor het afdekken van risico's, jaarlijks maximaal 10% in te zetten voor het dekken van structurele lasten. Met de voorwaarde dat de solvabiliteit groter of gelijk is aan 20%. Voorgesteld wordt om € 526.000 in 2026, € 759.000 in 2027 en € 768.000 in 2028 te onttrekken aan de algemene reserve en in te zetten in het meerjarenperspectief. De exacte onttrekking is aan verandering onderhevig als gevolg van mutaties in de saldi meerjarenperspectief alsmede mutaties in het benodigde weerstandsvermogen. De onttrekking dient dan ook jaarlijks berekend te worden.
Invoeren stelpost onderuitputting/begrotingsdiscipline
Door de jaren heen zien wij dat we de snelheid van uitvoering hoger inschatten dan dat deze in werkelijkheid is. Dit betekent onder meer dat beslag wordt gelegd op middelen die wij elders hadden kunnen inzetten. Deze onderuitputting van budgetten is niet tot enkele posten in het bijzonder terug te leiden en verschilt daarbij ook van jaar tot jaar. Dit maakt dat structurele aframing van bepaalde budgetten niet mogelijk is. Wij willen de regels voor budgetoverheveling aanscherpen en daarnaast kritischer zijn op de budgetramingen. Omdat dit tijd vraagt en niet meteen effect sorteert nemen we een stelpost onderuitputting op van € 1.000.000. Middels een amendement is dit bedrag ingaande 2026 verhoogd naar € 1.305.000.
Post onvoorzien verlagen
Het artikel in de gemeentewet dat voorschreef dat in de gemeentelijke begroting een post voor ‘onvoorziene uitgaven’ moest worden opgenomen, is vervallen. Om toch bij onvoorziene omstandigheden enige budgettaire armslag te behouden wordt voorgesteld om een bedrag van € 25.000 in de begroting vast te houden, en het meerdere af te ramen. Dit levert een voordeel op van € 80.000. De aframing is ook reëel in het licht van de aangenomen motie van de gemeenteraad om geen donaties meer te doen aan buitenlandse doelen. Dergelijke donaties werden namelijk ten laste van de post onvoorzien gebracht.
OZB
Om het aanbod aan voorzieningen in onze gemeente voor nu en in de toekomst op peil te houden respectievelijk te brengen gaan we uit van een jaarlijkse (boventrendmatige) verhoging van 10% voor de jaren 2025, 2026 en 2027.
Verhogen hondenbelasting met 10%
De hondenbelasting wordt verhoogd met 10%.
Onderzoek: Indexering conform één systematiek (algemene uitkering)
Zie voor de toelichting RIB2024.67 Raadsinformatiebrief indexering na meicirculaire 2024 en het financieel kader.
Thema I – Treasury
Algemeen Treasury
Terug naar navigatie - Algemeen TreasuryVeenendaal is gericht bij treasury op het beperken van financieringsrisico’s en het beheersen van de gemeentelijke schuldpositie
Taakvelden thema Treasury
Terug naar navigatie - Taakvelden thema TreasuryTaakveld (bedragen x € 1.000) | B/L | Begroting 2025 | Begroting 2026 | Begroting 2027 | Begroting 2028 |
---|---|---|---|---|---|
0.5 Treasury | Baten | -1.957 | -1.957 | -1.957 | -1.957 |
Lasten | 609 | 609 | 609 | 609 | |
Totaal 0.5 Treasury | -1.348 | -1.348 | -1.348 | -1.348 | |
0.8 Overige baten en lasten | Baten | -309 | -136 | -136 | -136 |
Lasten | 701 | 5.760 | 8.940 | 13.400 | |
Totaal 0.8 Overige baten en lasten | 391 | 5.624 | 8.804 | 13.263 | |
0.9 Vennootschapsbelasting (VpB) | Lasten | 150 | 150 | 150 | 75 |
Totaal 0.9 Vennootschapsbelasting (VpB) | 150 | 150 | 150 | 75 | |
Totaal Thema Treasury | -807 | 4.426 | 7.606 | 11.991 |
Thema II- OZB en belastingen overige
Algemeen OZB en belastingen overige
Terug naar navigatie - Algemeen OZB en belastingen overigeVeenendaal zorgt voor een evenwichtig beleid lokale heffingen en streeft naar kostendekkende tarieven.
Taakvelden thema OZB en belastingen overige
Terug naar navigatie - Taakvelden thema OZB en belastingen overigeHet gaat hier om de opbrengst van lokale heffingen van de gemeente waarvan de besteding van de opbrengst vrij is. De belangrijkste hiervan is de onroerendezaakbelasting (OZB). Deze belasting geldt voor eigenaren van woningen en van niet-woningen (bedrijfspanden en kantoren) alsmede voor gebruikers van niet-woningen. Naast de jaarlijkse trendmatige aanpassing is in het meerjarig perspectief, conform besluitvorming Kadernota 2025-2028, de boventrendmatige verhoging van het OZB-tarief verwerkt.
Taakveld (bedragen x € 1.000) | B/L | Begroting 2025 | Begroting 2026 | Begroting 2027 | Begroting 2028 |
---|---|---|---|---|---|
0.61 OZB woningen | Baten | -10.862 | -12.969 | -15.269 | -15.279 |
Lasten | 1.066 | 1.066 | 1.066 | 1.066 | |
Totaal 0.61 OZB woningen | -9.795 | -11.903 | -14.203 | -14.213 | |
0.62 OZB niet-woningen | Baten | -7.685 | -7.939 | -8.179 | -8.179 |
Lasten | -215 | -215 | -215 | -215 | |
Totaal 0.62 OZB niet-woningen | -7.901 | -8.154 | -8.394 | -8.394 | |
0.64 Belastingen Overig | Baten | -708 | -708 | -708 | -708 |
Lasten | 10 | 10 | 10 | 10 | |
Totaal 0.64 Belastingen Overig | -698 | -698 | -698 | -698 | |
Totaal Thema OZB en belastingen overige | -18.394 | -20.755 | -23.295 | -23.305 |
Thema III - Uitkeringen en gemeentefonds en algemeen
Algemeen Uitkeringen en gemeentefonds en algemeen
Terug naar navigatie - Algemeen Uitkeringen en gemeentefonds en algemeenVeenendaal zorgt dat 'algemene dekkingsmiddelen' financieel verantwoord worden ingezet, zodat beleidsprogramma's ten volle hiervan profiteren.
Taakvelden thema Uitkeringen en gemeentefonds en algemeen
Terug naar navigatie - Taakvelden thema Uitkeringen en gemeentefonds en algemeenTaakveld (bedragen x € 1.000) | B/L | Begroting 2025 | Begroting 2026 | Begroting 2027 | Begroting 2028 |
---|---|---|---|---|---|
0.7 Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds | Baten | -156.326 | -153.752 | -158.999 | -164.620 |
Totaal 0.7 Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds | -156.326 | -153.752 | -158.999 | -164.620 | |
Totaal Thema Uitkeringen en gemeentefonds algemeen | -156.326 | -153.752 | -158.999 | -164.620 |