PROGRAMMA 6 – BEDRIJFSVOERING

Visie Bedrijfsvoering

Terug naar navigatie - Visie Bedrijfsvoering

Bedrijfsvoering omvat de middelen die worden ingezet om de strategisch bepaalde doelen te realiseren. Omdat gemeenten opereren in een steeds veranderende omgeving vereist dit een hoge mate van flexibiliteit, waarbij slim en integraal werken belangrijk zijn. Ook klant- en resultaatgerichtheid zijn hierbij belangrijke factoren. Tot de middelen behoren financieel beheer, personeelsbeleid, ICT en innovatie van de middelen.

In de begrotingsparagraaf “D. Bedrijfsvoering” wordt op een aantal zaken verder ingegaan.

Financiën Bedrijfsvoering

Terug naar navigatie - Financiën Bedrijfsvoering
Bedragen x € 1.000 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028
Baten 7.139 7.119 7.119 7.119
Lasten 71.133 71.584 72.459 72.904
Saldo programma (voor mutaties reserves) -63.994 -64.466 -65.341 -65.785
Beschikkingen 312 202 202 202
Stortingen 0 0 0 0
Saldo mutaties reserves 312 202 202 202
Saldo programma (na mutaties reserves) -63.683 -64.264 -65.139 -65.583
Lasten en baten totaal taakveld overhead Bedrijfsvoering
Taakveld (bedragen x € 1.000) B/L Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028
0.4 Overhead Baten 7.139 7.119 7.119 7.119
Lasten 35.216 35.134 35.234 34.927
Totaal 0.4 Overhead 28.077 28.015 28.115 27.808
Totaal Taakveld Overhead (A) 28.077 28.015 28.115 27.808
Toegerekende apparaatskosten op taakvelden in programma's
tkv omschrijving taakveld Begroot 2025 Begroot 2026 Begroot 2027 Begroot 2028
0.2 Burgerzaken 2.703 2.744 2.802 2.858
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden 772 784 801 817
1.2 Openbare orde en Veiligheid 2.703 2.744 2.802 2.858
2.1 Verkeer en vervoer 2.703 2.744 2.802 2.858
3.1 Economische ontwikkeling 1.545 1.568 1.601 1.633
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken 772 784 801 817
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie 3.090 3.136 3.202 3.267
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie 1.159 1.176 1.201 1.225
6.3 Inkomensregelingen 5.407 5.487 5.604 5.717
6.4 WSW en beschut werk 386 392 400 408
6.5 Arbeidsparticipatie 2.317 2.352 2.402 2.450
7.2 Riolering 772 784 801 817
7.4 Milieubeheer 1.159 1.176 1.201 1.225
7.5 Begraafplaatsen en crematoria 386 392 400 408
8.1 Ruimtelijke ordening 1.931 1.960 2.001 2.042
8.3 Wonen en bouwen 2.703 2.744 2.802 2.858
4.1 Openbaar basisonderwijs 386 392 400 408
6.91 Coördinatie en beleid WMO 4.635 4.703 4.803 4.900
6.92 Coördinatie en beleid Jeugd 386 392 400 408
Totaal toegerekende apparaatkosten (B) 35.918 36.451 37.225 37.977
Nog te realiseren in projecten / investeringen (C) *) 4.181 4.181 4.181 4.181
Totaal Bedrijfsvoering (A+B+C) 68.176 68.647 69.522 69.966
*) Dit betreffen investeringskosten die geen onderdeel uitmaken van de baten en lasten binnen de exploitatie

Actuele ontwikkelingen Bedrijfsvoering

Terug naar navigatie - Actuele ontwikkelingen Bedrijfsvoering

Thema V -  Bedrijfsvoering algemeen

P&O
Door het hoge langdurige verzuim hebben we te maken met een hogere besteding ten aanzien van spoor 2 trajecten ten behoeve van re-integratie. Dit is conform de wettelijke verplichting in het kader van de Wet verbetering Poortwachting. Om dit te bekostigen is er extra budget nodig van € 40.000 tot en met 2026.

Bij het opstellen van de begroting en de acties ter versterking van de sturing op personele inzet en budgetten is gebleken dat de afgelopen jaren de wel realistische en de ook wel daadwerkelijk gemaakte kosten van het team I&A voor een aanzienlijk deel niet zijn begroot geweest. We bezien nog op welke wijze we daar alsnog invulling aan kunnen geven. Mogelijk ook in relatie tot de eind 2024 verwachte inzichten rond de strategische personeelsplanning.

Voor een toelichting op relevante overige aspecten van de bedrijfsvoering wordt verwezen naar de begrotingsparagraaf “D. Bedrijfsvoering”.

Heroverwegingsvoorstellen kadernota 2025-2028

Terug naar navigatie - Heroverwegingsvoorstellen kadernota 2025-2028

VMware uitfaseren (digitalisering) en Functioneel beheer TopDesk (digitalisering)
Vervangen van de huidige Vmware omgeving door laptop voor externe medewerkers, die dit nodig hebben. 

Applicatierationalisatie (digitalisering)
Het waar mogelijk terugbrengen van het aantal applicaties. Onder anderen door te kiezen voor 1 standaard bij min of meer vergelijkbare functionaliteit. 

Halveren calamiteitenbudget
In de begroting is een zogenaamd calamiteiten-inhuurbudget opgenomen voor een bedrag van € 680.000. Dit budget wordt ingezet door de directie om daar waar gedurende een jaar extra kosten, met name inhuur, moeten worden gemaakt.  Aangegeven is dit budget met € 350.000 te verlagen. Dit beperkt vanzelfsprekend de mogelijkheden flexibel in te spelen op onvoorziene knelpunten..  

P&C rapportages
Zie voor de uitwerking in paragraaf D. Bedrijfsvoering.

Goedkoper contract catering
Het huidige cateringcontract loopt af per 1-8-2026. Er zal worden onderzocht welke mogelijkheden er zijn om, na beëindiging van het huidige cateringcontract per 1-8-2026, het nieuwe contract kostenneutraal af te sluiten.

Vergoeding inzet medewerkers verkiezingen
Minder kosten voor vergoeding van medewerkers voor de inzet tijdens de verkiezingsdag en centrale stemopneming. Het aantal beschikbare productieve uren voor het reguliere werk neemt af. Dit bedrag vertegenwoordigt mogelijk de waarde van de productiviteitsafname. 

Onderzoek: Specifieke uitkeringen corrigeren met overheadkosten
In 2023 is ruim € 40 miljoen specifieke uitkeringen ontvangen. Soms wordt de uitkering in z’n geheel besteed aan het betreffende doel, in andere gevallen worden de overheadkosten eerst in mindering gebracht op de betreffende uitkering. Er moet echter verder onderzoek plaatsvinden wat de mogelijkheden zijn van het meer toeschrijven van overhead aan specifieke uitkeringen. Hierbij moet gekeken worden naar onder andere:  
-    Hoeveel directe formatie wordt hier al uitbetaald
-    Hoeveel overhead wordt hier al ten laste van gebracht
In het hoofdlijnenakkoord van het nieuwe kabinet is opgenomen dat naar specifieke uitkeringen wordt gekeken naar de mogelijke opheffing daarvan.  Het kabinet is voornemens om de middelen -na een korting van 10%- toe te voegen aan het gemeentefonds. Mogelijk worden op Prinsjesdag hierover nadere plannen bekend gemaakt. Dit onderzoek wordt dan ook in het najaar 2024 verder opgepakt. 


Onderzoek: Doorlichten reserves en voorzieningen
Bij de Kadernota is gekeken naar de reserves en voorzieningen en de mogelijkheid te veel aan middelen terug te laten vloeien naar de algemene middelen. Dit heeft bij de Kadernota geleid tot vrijval van de reserve Zuivelstraat en de reserve Verslavingszorg.

Thema I – Dienstverlening (intern)

Taakvelden thema Dienstverlening (intern)

Terug naar navigatie - Taakvelden thema Dienstverlening (intern)
Taakveld (bedragen x € 1.000) B/L Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028
0.4 Overhead Baten -37 -37 -37 -37
Lasten 11.437 11.130 10.904 10.411
Totaal 0.4 Overhead 11.401 11.093 10.867 10.375
Totaal Thema Dienstverlening (intern) 11.401 11.093 10.867 10.375

Thema II – Security & informatiebeveiliging

Taakvelden thema Security & informatiebeveiliging

Terug naar navigatie - Taakvelden thema Security & informatiebeveiliging
Taakveld (bedragen x € 1.000) B/L Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028
0.4 Overhead Baten -13 -13 -13 -13
Lasten 377 366 366 366
Totaal 0.4 Overhead 364 353 353 353
Totaal Thema Security & informatiebeveiliging 364 353 353 353

Thema III – Middelen

Taakvelden thema Middelen

Terug naar navigatie - Taakvelden thema Middelen
Taakveld (bedragen x € 1.000) B/L Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028
0.4 Overhead Baten -164 -164 -164 -164
Lasten 22.484 22.721 23.047 23.233
Totaal 0.4 Overhead 22.321 22.557 22.883 23.069
Totaal Thema Middelen 22.321 22.557 22.883 23.069

Thema IV - Advisering en detachering

Taakvelden thema Advisering en detachering

Terug naar navigatie - Taakvelden thema Advisering en detachering
Taakveld (bedragen x € 1.000) B/L Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028
0.4 Overhead Baten -2.704 -2.684 -2.684 -2.684
Lasten 430 430 430 430
Totaal 0.4 Overhead -2.274 -2.254 -2.254 -2.254
Totaal Thema Advisering en detachering -2.274 -2.254 -2.254 -2.254

Thema V - Bedrijfsvoering algemeen

Beleidsindicatoren Bedrijfsvoering algemeen

Terug naar navigatie - Beleidsindicatoren Bedrijfsvoering algemeen
Veenendaal
Taakveld Indicator Eenheid Bron 2023 2024 2025
0.3 Overhead Formatie Fte per 1.000 inwoners Eigen gegevens 8,25 nnb nb
0.3 Overhead Bezetting Fte per 1.000 inwoners Eigen gegevens 7,02 nnb nb
0.3 Overhead Apparaatskosten Kosten per inwoner Eigen gegevens 753,93 nnb nb
0.3 Overhead Externe inhuur Kosten als % van totale loonsom + totale kosten inhuur externen Eigen gegevens 24,40% nnb nb
0.3 Overhead Overhead % van totale lasten Eigen gegevens 10,10% nnb nb

Taakvelden thema Bedrijfsvoering algemeen

Terug naar navigatie - Taakvelden thema Bedrijfsvoering algemeen
Taakveld (bedragen x € 1.000) B/L Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028
0.4 Overhead Baten -4.248 -4.248 -4.248 -4.248
Lasten 514 514 514 514
Totaal 0.4 Overhead -3.734 -3.734 -3.734 -3.734
Totaal Thema Bedrijfsvoering algemeen -3.734 -3.734 -3.734 -3.734