-
Blz. 1
Programmabegroting 2023
-
Blz. 2
Programma’s
-
Blz. 3
Inleiding
-
Blz. 4
Inleiding
-
Blz. 5
Algemene situatie
-
Blz. 6
Raadsakkoord en begroting
-
Blz. 7
Bestuursstijl
-
Blz. 8
Organisatie
-
Blz. 9
Financieel-economische ontwikkelingen
-
Blz. 10
Opbouw van de begroting
-
Blz. 11
Financieel perspectief
-
Blz. 12
Financieel kader
-
Blz. 13
Financieel vertrekpunt
-
Blz. 14
Technische richtlijnen 2023-2026
-
Blz. 15
Opbouw financieel perspectief
-
Blz. 16
Vertaling groslijst naar de begroting
-
Blz. 17
Meerjarig perspectief na 2026
-
Blz. 18
Oplossingsrichtingen
-
Blz. 19
PROGRAMMA 1 – FYSIEKE LEEFOMGEVING
-
Blz. 20
Visie Fysieke leefomgeving
-
Blz. 21
Thema’s Fysieke leefomgeving
-
Blz. 22
Financiën Fysieke leefomgeving
-
Blz. 23
Actuele ontwikkelingen Fysieke leefomgeving
-
Blz. 24
Thema I – Ruimtelijke ontwikkeling
-
Blz. 25
Algemeen Ruimtelijke ontwikkeling
-
Blz. 26
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 27
I.a. In regionaal verband de versterking van de woonfunctie in Veenendaal vormgeven (verstedelijkingsstrategie).
-
Blz. 28
I.a.1. Voorbereiding van de toekomstige woonopgaven door het opstellen van business cases om de subsidietrajecten en de rijksbijdrage en daarmee de noodzakelijke vernieuwingsopgave zoals station Veenendaal-centrum veilig te stellen.
-
Blz. 29
I.a.2. Aansluiting van de woonvisie bij de verstedelijkingstrategie, een programmalijn ontwikkelen en een monitor opzetten.
-
Blz. 30
I.b. Uitvoering geven aan de vraagstukken stikstofreductie en natuurherstel, in De (blauwe) hellen en samen met de regio voor het gebiedsproces Binnenveld.
-
Blz. 31
I.b.1.Uitvoering te geven aan complexe (ruimtelijke) vraagstukken, zoals het stikstofdossier. De belangen van Veenendaal behartigen in de regio Foodvalley, bij de provincie Utrecht en landelijke overheid.
-
Blz. 32
I.b.2. Uitwerking van de volgende fase in het gebiedsproces Binnenveld, gericht op stikstofreductie en natuurherstel als basis voor de ambitie meer landschap, meer stad uit de Verstedelijkingsstrategie.
-
Blz. 33
I.c. Het realiseren van voldoende betaalbare en geschikte woningen, zodat het woningaanbod aansluit bij de behoefte van onze inwoners (cf. vastgestelde woonvisie).
-
Blz. 34
I.c.1. Uitvoering geven aan de plannen voor de bouw van woningen zoals afgesproken in de regionale plannen voor de verstedelijkingsstrategie in Foodvalley.
-
Blz. 35
I.d. Als uitvoering van de door de raad vastgestelde cultuurvisie, zet Veenendaal meer in op het behouden van het cultuurhistorisch erfgoed.
-
Blz. 36
I.d.1. Uitvoering geven aan, het behoud van het cultuurhistorisch erfgoed overeenkomstig de uitgangspunten van de Cultuurvisie.
-
Blz. 37
I.e. Veenendaal gaat verspilling van grondstoffen tegen, zet zich in voor het waardebehoud van grondstoffen en materialen en levert daarmee een belangrijke bijdrage aan het beperken van broeikasgasemissies.
-
Blz. 38
I.e.1. Een (uitvoerings)impuls samen met inwoners, bedrijven, maatschappelijke instellingen en andere overheden door de landelijke en lokale doelstellingen te vertalen naar meetbare en op de uitvoering gerichte aanpak.
-
Blz. 39
I.e.2. Circulariteit en circulaire economie introduceren in de Veense samenleving en de werkorganisatie, een coördinatie van de circulaire initiatieven en met elkaar te werken aan een circulaire gemeente
-
Blz. 40
I.e.3. In 2023 de basis te leggen voor het maatschappelijk verantwoord opdrachtgeverschap en de gemeentelijke inkoopprocessen hierop af te stemmen.
-
Blz. 41
I.e.4. Vanaf 2023 te bouwen met een toekomstige materiaalwaarde door op projectniveau vooraf te vast te stellen op welke wijze de circulaire ambities worden vormgegeven.
-
Blz. 42
I.e.5. Alleen maatschappelijk verantwoord investeren door de investeringsbeslissingen te beoordelen op basis van het milieurendement en Total Cost of Ownership.
-
Blz. 43
I.f. Veenendaal is in 2050 een energieneutrale gemeente, die hernieuwbare energie gebruikt en klimaatneutraal (CO2-emissieloos) is. Groenpoort realiseren we als energieneutrale wijk.
-
Blz. 44
I.f.1. We stimuleren, ondersteunen en faciliteren inwoners bij het maken van de juiste keuzes om energie te besparen en de CO2 uitstoot te beperken door inzicht te geven in mogelijkheden.
-
Blz. 45
I.f.2.In Dragonder-oost gaan we met inwoners aan de slag om de buurt aardgasvrij te maken.
-
Blz. 46
I.f.3.In de regio Foodvalley zetten we ons in om met de stakeholders in Veenendaal de RES 1.0 door te ontwikkelen naar de RES 2.0.
-
Blz. 47
I.f.4. Het Integraal duurzaam vastgoedbeleidsplan voeren we uit door voor vier objecten een (ver)breed duurzaamheidsperspectief op te stellen, ontwikkeling van CO-2 voetprint te monitoren en nemen maatregelen om de CO2-reductie doelen te halen.
-
Blz. 48
I.f.5 Uitwerking van participatieaanpak voor bewoners in DEVO- en DEVOG- concessiegebied. We zorgen dat bewoners goed zijn geïnformeerd (transparantie) over de warmtelevering in hun buurt en daarin op nader te bepalen wijze kunnen participeren.
-
Blz. 49
I.g. De negatieve gevolgen van netcongestie te beperken door samen met de bedrijven te zoeken naar alle mogelijk oplossingen om de negatieve effecten van de congestie te verminderen.
-
Blz. 50
I.g.1. Het samen met de bedrijven opzetten van een taskforce Netcongestie.
-
Blz. 51
I.g.2. Het inrichten en uitvoeren van netbeheer ten behoeve van de energievoorziening in Veenendaal.
-
Blz. 52
Verbonden partijen Ruimtelijke ontwikkelingen
-
Blz. 53
Beleid gerelateerd aan thema Ruimtelijke ontwikkelingen
-
Blz. 54
Taakvelden thema Ruimtelijke ontwikkeling
-
Blz. 55
Thema II – Openbare Ruimte
-
Blz. 56
Algemeen Openbare ruimte
-
Blz. 57
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 58
II.a. Een toekomstbestendige leefomgeving waarin het goed wonen en verblijven is.
-
Blz. 59
II.a.1. Het opzetten van een monitoringsinstrument als basis voor het maken van de juiste afweging voor een optimale inzet van de middelen.
-
Blz. 60
II.a.2. In 2023 ronden we onze BOSS-pilots in Dragonder Noord en de wijk Pionier af. De resultaten, in de vorm van een wijkkaart presenteren wij in 2023. Deze resultaten vormen basis voor de aanpak in de jaren daarna.
-
Blz. 61
II.a.3. In 2023 ronden wij de input voor de Data top 15 af en gaan we over naar de beheerfase. In 2023 maken wij een start met het verzamelen en monitoren van data voor een optimaal gebruik van de openbare ruimte.
-
Blz. 62
II.a.4. Het opstellen van een Buurtvisiekaart waarin het ruimtebeslag van de ambities zoals de verstedelijkingsopgave, de energietransitie in beeld worden gebracht. In het Franse gat voeren we in 2023 de eerste pilot uit.
-
Blz. 63
II.b. Een actueel integraal groenbeleid met een duidelijke visie op de hoofdgroenstructuur van Veenendaal.
-
Blz. 64
II.b.1. Wij integreren en actualiseren ons bestaande, op delen versnipperde groenbeleid en nemen de input van regionale en provinciale overlegtafels hierin mee.
-
Blz. 65
II.c. Om de leefbaarheid, de economie te borgen en de groei van Veenendaal mogelijk te maken een visie op de duurzame mobiliteit, de bereikbaarheid van en de verkeersveiligheid in Veenendaal met een integraal uitvoeringsplan
-
Blz. 66
II.c.1. We stellen in 2023 een Integraal mobiliteitsplan op.
-
Blz. 67
II.d. Veenendaal wil zich inzetten voor het waarde behoud van grondstoffen en materialen door het vrijkomende ‘huishoudelijke afval’ op een doelmatige wijze in te zamelen en zo weer in te zetten als grondstof.
-
Blz. 68
II.d.1. We brengen de blinde vlekken voor GF-e en oud papiervoorzieningen in beeld en voeren daarna gerichte (communicatie)acties om bewustwording over afvalscheiding te vergroten.
-
Blz. 69
II.e. Veenendaal bereidt zich voor op de klimaatverandering en is in 2050 klimaatadaptief en waterrobuust.
-
Blz. 70
II.e.1. In het eerste kwartaal 2023 ronden we onze klimaatstresstest af. Met deze stresstest worden de kritische locaties in Veenendaal duidelijk en komen de risico’s in beeld.
-
Blz. 71
II.e.2. We starten op basis van deze stresstest een risicodialoog.
-
Blz. 72
II.e.3. In 2023 presenteren wij een onderzoek naar de mogelijkheden voor meer waterberging in Veenendaal en brengen wij de financiële consequenties hiervoor in beeld.
-
Blz. 73
Verbonden partijen Openbare ruimte
-
Blz. 74
Beleid gerelateerd aan thema Openbare ruimte
-
Blz. 75
Taakvelden thema Openbare ruimte
-
Blz. 76
Thema III – Wijkgericht werken
-
Blz. 77
Taakvelden thema Wijkgericht werken
-
Blz. 78
Lasten vanuit groslijst
-
Blz. 79
PROGRAMMA 2 – ECONOMIE, WERK EN ONTWIKKELING
-
Blz. 80
Visie Economie, werk en ontwikkeling
-
Blz. 81
Thema’s Economie, werk en ontwikkeling
-
Blz. 82
Financiën Economie, werk en ontwikkeling
-
Blz. 83
Actuele ontwikkelingen Economie, werk en ontwikkeling
-
Blz. 84
Thema I – Economische ontwikkeling en werkgelegenheid
-
Blz. 85
Algemeen Economische ontwikkeling en Werkgelegenheid
-
Blz. 86
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 87
I.a. Veenendaal is een aantrekkelijke stad om te werken en ondernemen.
-
Blz. 88
I.a.1. We stimuleren en faciliteren startende ondernemers door o.m. organiseren van een jaarlijks startersevent en het informeren en ondersteunen van starters bij vragen.
-
Blz. 89
I.b. Behouden en uitbreiden werkgelegenheid voor Veenendaal.
-
Blz. 90
I.b.1. We faciliteren en ondersteunen bestaande ondernemers door inzet van onze accountmanager, periodieke overleggen met het bedrijfsleven, investeren in bereikbaarheid, coördineren van ondernemersvraagstukken.
-
Blz. 91
I.c. Samen met de Ontwikkelingsmaatschappij Utrecht (OMU) intensiveren we de bedrijventerreinen waardoor er een hogere verdichtingsgraad ontstaat ofwel meer mensen kunnen werken op een m².
-
Blz. 92
I.c.1. Bedrijventerreinen, kantoorlocaties en binnenstad worden aantrekkelijker gemaakt in 2023, gericht op een optimaal vestigings- en investeringsklimaat.
-
Blz. 93
I.c.2. We voeren de Visie Bedrijventerreinen uit met specifieke aandacht voor handhaven bedrijvigheid, optimaal ruimtegebruik en stimulering duurzaamheid en circulariteit in 2023.
-
Blz. 94
I.d. ICT Campus faciliteert regionale samenwerkingen tussen bedrijfsleven, overheid en onderwijs.
-
Blz. 95
I.d.1. We geven uitvoering aan het programma ICT Campus waarbij we het acquisitieplan voor ICT-bedrijven actualiseren.
-
Blz. 96
I.e. We willen uitbreiding van het aantal bedrijventerreinen.
-
Blz. 97
I.e.1. In samenspraak met provincie Utrecht, regio Foodvalley en met de Groene Metropool onderzoeken we welke uitbreidingslocatie voor bedrijventerreinen mogelijk zijn.
-
Blz. 98
I.f. Veenendaal is een aantrekkelijke stad om te wonen, werken en leven.
-
Blz. 99
I.f.1. We geven uitvoering aan het programma Vitale Binnenstad met aandacht voor een divers pallet aan functies, toegankelijkheid, vergroening en verduurzaming, innovaties en versterking van de uitvoeringsstructuur.
-
Blz. 100
I.f.2. We werken aan de branding van Veenendaal via #ditisveenendaal: Door middel van het Merk Veenendaal zetten we Veenendaal op de kaart als een aantrekkelijke stad om te wonen, werken en leven.
-
Blz. 101
Verbonden partijen Economische ontwikkeling en werkgelegenheid
-
Blz. 102
Beleid gerelateerd aan thema Economische ontwikkeling en werkgelegenheid
-
Blz. 103
Taakvelden thema Economische ontwikkeling en werkgelegenheid
-
Blz. 104
Thema II – Recreatie en toerisme
-
Blz. 105
Algemeen Recreatie en toerisme
-
Blz. 106
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 107
II.a. Veenendaal heeft een aantrekkelijke binnenstad waar bezoekers uit de regio en toeristen graag op bezoek komen.
-
Blz. 108
II.a.1. Via het Regionaal Bureau voor Toerisme (RBT) zetten we (de binnenstad van) Veenendaal en de ons omringende regio op de kaart.
-
Blz. 109
II.b. Veenendaal is beter verbonden met het groene ommeland waardoor bewoners uit Veenendaal gemakkelijk de natuur kunnen intrekken en toeristen die in de regio verblijven, ook Veenendaal aandoen.
-
Blz. 110
II.b.1. We investeren in het verbinden en uitbreiden van fietsroutes en wandelnetwerken en het vergroten van het gebruik van de (omliggende) recreatieve voorzieningen.
-
Blz. 111
Verbonden partijen Recreatie en toerisme
-
Blz. 112
Taakvelden thema Recreatie en toerisme
-
Blz. 113
Lasten vanuit groslijst
-
Blz. 114
PROGRAMMA 3 – SOCIALE LEEFOMGEVING
-
Blz. 115
Visie Sociale leefomgeving
-
Blz. 116
Thema's Sociale leefomgeving
-
Blz. 117
Financiën Sociale leefomgeving
-
Blz. 118
Actuele ontwikkelingen Sociale leefomgeving
-
Blz. 119
Thema I – Inkomen
-
Blz. 120
Algemeen Inkomen
-
Blz. 121
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 122
I.a We willen meer sturen op kwaliteit en effectiviteit van aangeboden ondersteuning (MD10).
-
Blz. 123
I.a.1 Onrechtmatig gebruik van ondersteuning in het sociaal domein voorkomen we of sporen we op en pakken we aan. Dit plan heeft betrekking op het gehele sociaal domein, dus op PW, WMO en Jeugd.
-
Blz. 124
I.a.2. Financiële kaders vormen geen belemmering voor integraal werken.
-
Blz. 125
I.b Een inclusievere samenleving (MD01).
-
Blz. 126
I.b.1. Veenendalers nemen meer deel aan de samenleving.
-
Blz. 127
I.b.2 In de gemeente Veenendaal is het aantal inwoners met problematische schulden lager dan landelijk gemiddeld.
-
Blz. 128
I.b.3 Het traject naar een schuldenvrije toekomst (d.m.v. een schuldregeling) komt eerder tot stand dan het landelijke gemiddelde.
-
Blz. 129
I.c Verbinding versterken als dit een positief effect heeft op kwaliteit, financiën en/of organisatie (MD08).
-
Blz. 130
I.c.1 In 2023 is een integrale werkwijze sociaal domein binnen de gemeente en tussen gemeentelijke partijen en externe partijen gerealiseerd.
-
Blz. 131
I.d De gemeente neemt bij voorkeur een faciliterende rol aan om de rol van inwoners en de kracht van de samenleving te stimuleren (MD09).
-
Blz. 132
I.d.1 De deskundigheidsbevordering tussen uitvoerende partijen in het sociaal domein is gefaciliteerd.
-
Blz. 133
Verbonden partijen Inkomen
-
Blz. 134
Beleid gerelateerd aan thema Inkomen
-
Blz. 135
Taakvelden thema Inkomen
-
Blz. 136
Thema II – Sociaal domein – Participatie en re-integratie
-
Blz. 137
Algemeen Sociaal Domein - Participatie en re-integratie
-
Blz. 138
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 139
II.a Meer mensen vinden een plek op de arbeidsmarkt (MD05).
-
Blz. 140
II.a.1 Er is sprake van een doorlopende lijn arbeidsparticipatie in samenwerking met onze partners.
-
Blz. 141
II.a.2 We realiseren in 2023 de kwantitatieve doelstellingen m.b.t. de Participatiewet (in- en uitstroom).
-
Blz. 142
II.a.3 De samenwerking tussen onderwijs en arbeidsmarkt is versterkt.
-
Blz. 143
II.a.4 We implementeren de maatregelen uit het wetsvoorstel Uitvoeren Breed Offensief.
-
Blz. 144
II.b Een inclusievere samenleving (MD01).
-
Blz. 145
II.b.1 Inburgeraars die als nieuwe Veenendalers worden opgenomen in de samenleving, doen daadwerkelijk mee.
-
Blz. 146
Verbonden partijen Sociaal Domein - Participatie en re-integratie
-
Blz. 147
Beleid gerelateerd aan thema Sociaal Domein - Participatie en re-integratie
-
Blz. 148
Taakvelden thema Sociaal domein - Participatie en re-integratie
-
Blz. 149
Thema III – Sociaal domein – Wmo
-
Blz. 150
Algemeen Sociaal domein - Wmo
-
Blz. 151
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 152
III. a We willen meer sturen op kwaliteit en effectiviteit van aangeboden ondersteuning.
-
Blz. 153
III.a.1 In 2023 is de sturing op aanbieders vergroot.
-
Blz. 154
III.a.2. In 2023 treffen we de voorbereidingen om de WAMS (wet aanpak meervoudige problematiek sociaal domein) die per 1 januari 2024 van kracht wordt te implementeren.
-
Blz. 155
III.b Ondersteuning meer op maat voor wie dat nodig heeft.
-
Blz. 156
III.b.1. Er zijn innovatieve ondersteuningsmogelijkheden samen met de uitvoerende partijen.
-
Blz. 157
III.b.2 We continueren de zorg voor personen met verward gedrag en de taken van de WvGGZ.
-
Blz. 158
III.b.3 Het aantal meerderjarigen dat begeleiding ontvangt waar behandeling passender is, is afgenomen.
-
Blz. 159
III.c Een inclusievere samenleving (MD01).
-
Blz. 160
III.c.1 Veenendalers wonen zo lang mogelijk thuis.
-
Blz. 161
III.c.2. In 2023 wordt onderzoek gedaan naar de wenselijkheid en haalbaarheid van een gemeente-brede, integrale visie op diversiteit en inclusie.
-
Blz. 162
III.d Inwoners willen meer voor- en met elkaar doen (MD03).
-
Blz. 163
III.d.1 Mantelzorgers blijven actief met passende ondersteuning om overbelasting te voorkomen.
-
Blz. 164
III.d.2. In 2023 wordt er een regionale logeervoorziening gerealiseerd zodat mantelzorgers hun taken met beter welbevinden blijven uitvoeren.
-
Blz. 165
III.e De gemeente neemt bij voorkeur een faciliterende rol aan om de eigen rol van inwoners en kracht van de samenleving te stimuleren (MD09).
-
Blz. 166
III.e.1 De stijging van het aantal maatwerkvoorzieningen is niet hoger dan de landelijke groeitrend.
-
Blz. 167
III.f. Verder versterken opvoed- en opgroeiklimaat (MD02).
-
Blz. 168
III.f.1. Vroegtijdige interventies bij opvoed-, financiële, woon- en/of psychosociale gezondheidsvraagstukken, om zo problematische vraagstukken (en dus maatwerkvoorzieningen) te voorkomen.
-
Blz. 169
III.g Vroeger signaleren en handelen en dit dichtbij de inwoner organiseren (MD04) .
-
Blz. 170
III.g.1. Preventie draagt bij aan een gezondere leefstijl en we geven uitvoering aan het preventieakkoord.
-
Blz. 171
III.g.2. We integreren het thema gezondheidsverschillen in nieuw te ontwikkelen gezondheidsbeleid in 2023.
-
Blz. 172
III.g.3. We geven uitvoering aan het lokaal preventieakkoord Veenendaal middels het opzetten van een preventienetwerk en uitvoering van erkende interventies voor een gezonde leefstijl (zoals de Gezonde School aanpak en Stevig Ouderschap).
-
Blz. 173
Verbonden partijen Sociaal Domein - WMO
-
Blz. 174
Beleid gerelateerd aan thema Sociaal Domein - WMO
-
Blz. 175
Taakvelden thema Sociaal domein - WMO
-
Blz. 176
Thema IV – Sociaal domein – Jeugd
-
Blz. 177
Algemeen Sociaal Domein - Jeugd
-
Blz. 178
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 179
IV.a Verder versterken opvoed- en opgroeiklimaat (MD02).
-
Blz. 180
IV.a.1 Jeugdigen groeien gezond en veilig op; we stimuleren en ondersteunen ouders om te zorgen voor een gezonde ontwikkeling van kinderen en een veilig opgroei- en opvoedklimaat.
-
Blz. 181
IV.b Ondersteuning meer op maat voor wie dat nodig heeft (MD06).
-
Blz. 182
IV.b.1 In 2023 hebben we ambulante jeugdhulp ingezet waar nodig, en beheersen we onze kosten.
-
Blz. 183
IV.b.2 In 2023 hebben we jeugdhulp met verblijf ingezet waar nodig, en beheersen we onze kosten.
-
Blz. 184
IV.c Verbinding versterken als dit een positief effect heeft op de kwaliteit, financiën en/of organisatie (MD08).
-
Blz. 185
IV.c.1 De gerealiseerde integrale werkwijze sociaal domein wordt in 2023 verder doorontwikkeld.
-
Blz. 186
IV.d We willen meer sturen op kwaliteit en effectiviteit van aangeboden ondersteuning (MD10).
-
Blz. 187
IV.d.1 In 2023 is de sturing op aanbieders vergroot.
-
Blz. 188
IV.d.2 In 2023 hebben we de gevolgen van de Hervormingsagenda (verwacht in november 2022) voor Veenendaal inzichtelijk gemaakt, en vertalen we de maatregelen die hieruit voortkomen naar lokaal en regionaal niveau.
-
Blz. 189
Verbonden partijen Sociaal Domein - Jeugd
-
Blz. 190
Beleid gerelateerd aan thema Sociaal Domein - Jeugd
-
Blz. 191
Taakvelden thema Sociaal domein - Jeugd
-
Blz. 192
Thema V – Onderwijs en ontwikkeling
-
Blz. 193
Algemeen Onderwijs en ontwikkeling
-
Blz. 194
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 195
V.a Een inclusievere samenleving (MD01).
-
Blz. 196
V.a.1 We geven uitvoering aan het uitvoeringsplan 2021-2024 gericht op de daling van het aantal laaggeletterde inwoners daalt.
-
Blz. 197
V.a.2. Ieder kind met een ondersteuningsbehoefte krijgt passende ondersteuning om onderwijs te kunnen volgen.
-
Blz. 198
V.a.3. Alle kinderen van 0-13 jaar kunnen in een IKC een doorlopende leer- en ontwikkellijn volgen.
-
Blz. 199
V.a.4. In 2023 starten de kernpartners met de IKC ontwikkeling conform de planning in het Integraal Huisvestingsplan Onderwijs 2020-2025.
-
Blz. 200
V.a.5. In 2023 wordt de Verordening bekostiging leerlingenvervoer ter besluitvorming voorgelegd aan de raad.
-
Blz. 201
V.b Verbinding versterken als dit een positief effect heeft op de kwaliteit.
-
Blz. 202
V.b.1. Scholen ondersteunen bij de aanpak van coronavertragingen zoals beschreven in het Plan van aanpak NPO Veenendaal.
-
Blz. 203
Verbonden partijen Onderwijs en ontwikkeling
-
Blz. 204
Beleid gerelateerd aan thema Onderwijs en ontwikkeling
-
Blz. 205
Taakvelden thema Onderwijs en ontwikkeling
-
Blz. 206
Thema VI – Sport
-
Blz. 207
Algemeen Sport
-
Blz. 208
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 209
VI.a Een inclusievere samenleving (MD01).
-
Blz. 210
VI.a.1. Nieuw beleidskader Sport en Bewegen in samenwerking met Stichting Sportservice Veenendaal en sportaanbieders.
-
Blz. 211
VI.a.2. Uitvoering lokaal Sportakkoord 2020-2022 en borgen van de activiteiten die door corona niet of minder zijn uitgevoerd.
-
Blz. 212
Verbonden partijen Sport
-
Blz. 213
Beleid gerelateerd aan thema Sport
-
Blz. 214
Taakvelden thema Sport
-
Blz. 215
Thema VII – Cultuur
-
Blz. 216
Algemeen Cultuur
-
Blz. 217
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 218
VII.a. Een inclusievere samenleving (MD01).
-
Blz. 219
VII.a.1. We werken aan Verhaallijn 1: Een stabiele basis.
-
Blz. 220
VII.a.2. We werken aan Verhaallijn 2: Cultuur in de wijken.
-
Blz. 221
VII.a.3. We werken aan Verhaallijn 3: Iedereen doet mee.
-
Blz. 222
VII.a.4. We werken aan Verhaallijn 4: Jong geleerd, oud gedaan.
-
Blz. 223
VII.a.5. We werken aan Verhaallijn 5: Het verhaal van Veenendaal.
-
Blz. 224
Verbonden partijen Cultuur
-
Blz. 225
Beleid gerelateerd aan thema Cultuur
-
Blz. 226
Taakvelden thema Cultuur
-
Blz. 227
Thema VIII – Welzijn
-
Blz. 228
Algemeen Welzijn
-
Blz. 229
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 230
VIII.a Inwoners willen meer voor en met elkaar doen (MD03) .
-
Blz. 231
VIII.a.1 Versterken van de sociale basis.
-
Blz. 232
VIII.a.2 De inzet van vrijwilligers en het sociale netwerk is onderdeel van het normale leven.
-
Blz. 233
VIII.b Een inclusievere samenleving (MD01).
-
Blz. 234
VIII.b.1 Veenendalers nemen verantwoordelijkheid voor eigen zelfredzaamheid en eigen kwetsbaarheid, passend bij de levensfase.
-
Blz. 235
Verbonden partijen Welzijn
-
Blz. 236
Beleid gerelateerd aan thema Welzijn
-
Blz. 237
Taakvelden thema Welzijn
-
Blz. 238
Lasten vanuit groslijst
-
Blz. 239
PROGRAMMA 4 – BURGER EN BESTUUR
-
Blz. 240
Visie Burger en bestuur
-
Blz. 241
Thema’s Burger en bestuur
-
Blz. 242
Financiën Burger en bestuur
-
Blz. 243
Actuele ontwikkelingen Burger en bestuur
-
Blz. 244
Thema I – Dienstverlening (extern)
-
Blz. 245
Algemeen Dienstverlening (extern)
-
Blz. 246
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 247
I.a. De eerstelijns dienstverlening is klant-, service- en oplossingsgericht, waardoor er balans is tussen efficiënte inrichting en klantbeleving.
-
Blz. 248
I.a.1. Jaarlijks worden balie en telefonie gemeten op bereikbaarheid (telefonie, social media en website), toegankelijkheid (balie, o.a. openingstijden, werken op afspraak), middels een klanttevredenheidsonderzoek.
-
Blz. 249
I.a.2. Signalen die voortkomen uit onderzoeken of rechtstreeks van klanten oppakken om de dienstverlening blijvend te optimaliseren.
-
Blz. 250
I.a.3. Innovatieve service aanbieden aan onze klanten via digitaal loket, de balie en telefonie (particulieren, bedrijven en instellingen). Landelijke ontwikkelingen worden gevolgd zoals e-diensten en wet- en regelgeving op dit gebied.
-
Blz. 251
I.b. We streven naar steeds meer zelfregie voor de klant om zijn zaken met de gemeente (digitaal) zelf te kunnen regelen.
-
Blz. 252
I.b.1. Meten van gebruik webformulieren.
-
Blz. 253
Verbonden partijen Dienstverlening (extern)
-
Blz. 254
Beleid gerelateerd aan thema Dienstverlening (extern)
-
Blz. 255
Taakvelden thema Dienstverlening (extern)
-
Blz. 256
Thema II – Burger en samenwerking
-
Blz. 257
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 258
II.a. Veenendaal zet zich (ook) in 2023 in voor de verdere ontwikkeling van de regio Foodvalley.
-
Blz. 259
II.a.1. Veenendaal levert een (ambtelijke) bijdrage aan het in de tweede helft van 2022 en in 2023 binnen de regio invulling geven aan de Regiodeal Foodvalley.
-
Blz. 260
II.a.2. Eind 2020 is de geactualiseerde Strategische Agenda Foodvalley 2020 – 2025 vastgesteld. De komende jaren wordt in Triple Helix-verband vormgegeven aan de uitvoering van deze Strategische Agenda. Veenendaal levert hieraan zijn bijdrage.
-
Blz. 261
II.a.3. Als onderdeel van de gemeenschappelijke regeling geeft Veenendaal mede invulling aan de overheidsgeleding van de Triple Helix regio Foodvalley (3 O’s: overheid, onderwijs, ondernemingen).
-
Blz. 262
II.b Veenendaal is een betrouwbare samenwerkingspartner.
-
Blz. 263
II.b.1. We geven blijvend invulling aan de scharnierfunctie van Veenendaal in de Regio Foodvalley en tussen de provincies Utrecht en Gelderland.
-
Blz. 264
II.b.2. We richten ons op Renswoude en Rhenen, maar zeker ook op de andere (buur)gemeenten zoals Ede, Wageningen, Woudenberg en Scherpenzeel.
-
Blz. 265
II.c. Adequate sturing en controle ten aanzien van verbonden partijen waarin de gemeente Veenendaal deelneemt.
-
Blz. 266
II.c.1. De door de gemeenteraad vastgestelde Kadernota Verbonden partijen wordt gelijk voorgaande jaren ook in 2023 gemonitord en zo nodig geactualiseerd.
-
Blz. 267
Verbonden partijen Burger en samenwerking
-
Blz. 268
Beleid gerelateerd aan thema Burger en samenwerking
-
Blz. 269
Taakvelden thema Burger en samenwerking
-
Blz. 270
Thema III – Veiligheid samenleving
-
Blz. 271
Algemeen Veiligheid samenleving
-
Blz. 272
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 273
III.a Inwoners en ondernemers voelen zich veilig in de stad, in de wijken en op de bedrijventerreinen en weten hoe ze weerbaar zijn tegen veelvoorkomende criminaliteit, digitale criminaliteit en ondermijnende criminaliteit.
-
Blz. 274
III.a.1 Vaststellen van het IVP Heuvelrug 2023-2026 en uitvoering geven aan de activiteiten zoals beschreven in het IVP.
-
Blz. 275
III.a.2. Het versterken van en invulling geven aan de samenwerking met ketenpartners, ondernemers en inwoners ter voorkoming van maatschappelijke onrust en diverse vormen van criminaliteit.
-
Blz. 276
III.a.3. Samen met ketenpartners acteren en inzet plegen op complexe zorg- en veiligheidsvraagstukken, veiligheidsproblematiek, maatschappelijke onrust of overlast, diverse vormen van criminaliteit en/of rampen en crises.
-
Blz. 277
III.a.4. Actueel houden, implementeren en toepassen van de wet- en regelgeving binnen het veiligheidsdomein.
-
Blz. 278
Verbonden partijen Veiligheid samenleving
-
Blz. 279
Beleid gerelateerd aan thema Veiligheid samenleving
-
Blz. 280
Taakvelden thema Veiligheid samenleving
-
Blz. 281
Lasten vanuit groslijst
-
Blz. 282
PROGRAMMA 5 – ALGEMENE DEKKINGSMIDDELEN EN ONVOORZIEN
-
Blz. 283
Visie Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien
-
Blz. 284
Thema’s Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien
-
Blz. 285
Financiën Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien
-
Blz. 286
Thema I – Treasury
-
Blz. 287
Algemeen Treasury
-
Blz. 288
Taakvelden thema Treasury
-
Blz. 289
Thema II- OZB en belastingen overige
-
Blz. 290
Algemeen OZB en belastingen overige
-
Blz. 291
Taakvelden thema OZB en belastingen overige
-
Blz. 292
Thema III - Uitkeringen en gemeentefonds en algemeen
-
Blz. 293
Algemeen Uitkeringen en gemeentefonds en algemeen
-
Blz. 294
Taakvelden thema Uitkeringen en gemeentefonds en algemeen
-
Blz. 295
PROGRAMMA 6 – BEDRIJFSVOERING
-
Blz. 296
Visie Bedrijfsvoering
-
Blz. 297
Thema’s Bedrijfsvoering
-
Blz. 298
Financiën Bedrijfsvoering
-
Blz. 299
Actuele ontwikkelingen Bedrijfsvoering
-
Blz. 300
Thema I – Dienstverlening (intern)
-
Blz. 301
Taakvelden thema Dienstverlening (intern)
-
Blz. 302
Thema II – Security & informatiebeveiliging
-
Blz. 303
Taakvelden thema Security & informatiebeveiliging
-
Blz. 304
Thema III – Middelen
-
Blz. 305
Algemeen Middelen
-
Blz. 306
Taakvelden thema Middelen
-
Blz. 307
Thema IV - Advisering en detachering
-
Blz. 308
Algemeen Advisering en detachering
-
Blz. 309
Taakvelden thema Advisering en detachering
-
Blz. 310
Thema V - Bedrijfsvoering algemeen
-
Blz. 311
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 312
V.a. Grip verbeteren op rechtmatigheid van inkopen.
-
Blz. 313
V.a.1. Aanschaf inkoop- en bestelsysteem.
-
Blz. 314
V.a.2. Implementatie/uitrol binnen de organisatie.
-
Blz. 315
Beleidsindicatoren Bedrijfsvoering algemeen
-
Blz. 316
Taakvelden thema Bedrijfsvoering algemeen
-
Blz. 317
Lasten vanuit groslijst
-
Blz. 318
PARAGRAFEN
-
Blz. 319
A. Weerstandsvermogen en risicobeheersing
-
Blz. 320
A. Weerstandsvermogen en risicobeheersing
-
Blz. 321
B. Onderhoud Kapitaalgoederen
-
Blz. 322
B. Onderhoud Kapitaalgoederen
-
Blz. 323
Beleid gerelateerd aan thema
-
Blz. 324
C. Financiering
-
Blz. 325
C. Financiering
-
Blz. 326
D. Bedrijfsvoering
-
Blz. 327
Algemeen
-
Blz. 328
Organisatie
-
Blz. 329
Personele aspecten
-
Blz. 330
Financieel-economische zaken
-
Blz. 331
Ontwikkelingen ICT
-
Blz. 332
E. Verbonden partijen
-
Blz. 333
E. Verbonden partijen
-
Blz. 334
Regio Foodvalley
-
Blz. 335
Veiligheidsregio Utrecht (VRU)
-
Blz. 336
Sociale werkvoorziening Zuid-Oost Utrecht (IW4)
-
Blz. 337
Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst Regio Utrecht (GGDrU)
-
Blz. 338
Afvalverwijdering Utrecht (AVU)
-
Blz. 339
Omgevingsdienst Regio Utrecht (ODRU)
-
Blz. 340
Bedrijfsvoeringsorganisatie Valleihopper (BVO)
-
Blz. 341
Ontwikkelingsbedrijf Veenendaal-Oost BV (OVO)
-
Blz. 342
Duurzame Energie Veenendaal-oost BV (DEVO)
-
Blz. 343
Vitens NV
-
Blz. 344
Bank Nederlandse Gemeenten NV (BNG)
-
Blz. 345
Afvalcombinatie De Vallei NV (ACV)
-
Blz. 346
Centrum Jeugd en Gezin Veenendaal (CJG)
-
Blz. 347
Stichting Ontmoetingshuis
-
Blz. 348
Stichting Veens Welzijn
-
Blz. 349
Parkeervoorzieningen (Tricotage en Arie van Hensbergen)
-
Blz. 350
F. Grondbeleid
-
Blz. 351
Grondbeleid
-
Blz. 352
G. Lokale heffingen
-
Blz. 353
Lokale heffingen
-
Blz. 354
BIJLAGEN
-
Blz. 355
1. MIP
-
Blz. 356
MIP
-
Blz. 357
2. Geraamde baten en lasten
-
Blz. 358
Geraamde baten en lasten
-
Blz. 359
3. Geprognosticeerde balans
-
Blz. 360
Geprognosticeerde balans
-
Blz. 361
4. Staat van incidentele baten en lasten 2023-2026
-
Blz. 362
Staat van incidentele baten en lasten 2023-2026
-
Blz. 363
5. Staat van reserves en voorzieningen
-
Blz. 364
Staat van reserves en voorzieningen
-
Blz. 365
6. Groslijst
-
Blz. 366
Groslijst
-
Inhoud Inspanningen/acties
-
Zoeken
-
Publicatie bijlagen
-
Contact
-
PrivacyStatement
-
Sitemap