Thema raadsakkoord |
Programma |
Ontwikkeling |
Jaar |
Bedrag |
2023 |
2024 |
2025 |
2026 |
Incidenteel/structureel |
Toelichting |
Wonen |
Fysieke leefomgeving |
Toename activiteiten uitvoering woonbeleid |
2023-2024 |
€ 70.000 |
€ 70.000 |
€ 70.000 |
|
|
Incidenteel |
Betreft uitbreiding uitvoerende capaciteit op Wonen en is noodzakelijk om de structurele toename van het aantal aanvragen woonurgenties en woonleningen te kunnen afhandelen. |
Wonen |
Fysieke leefomgeving |
ambities omgevingswet/ verstedelijking |
2023-2026 |
€ 100.000 |
€ 100.000 |
€ 100.000 |
€ 100.000 |
€ 100.000 |
Structureel |
Uitvoering te geven aan zowel de ambities van de omgevingswet als de woningbouwopgave voor Veenendaal. Het leggen van de verbinding Verbinding met de regionale woonontwikkeling en verstedelijkingsstrategie. Veenendaal op een goed niveau te vertegenwoordigen in FoodValley, provincie en ook landelijk en uitvoering te geven aan vragen rondom stikstof. |
Wonen |
Sociale Leefomgeving |
Inzet sociaal wooncoach/woonmakelaar |
2023-2025 |
€ 100.000 |
€ 100.000 |
€ 100.000 |
€ 100.000 |
|
Incidenteel |
De woningmarkt staat dermate onder druk dat er sprake is van een wooncrisis. Daarnaast zorgt de opvang van asielzoekers en vluchtelingen voor een grotere behoefte aan (crisis)noodopvang en ook het huisvesten van statushouders zorgt voor een grotere druk op de woningmarkt. Het gevolg hiervan is dat kwetsbare inwoners, zoals mensen met een psychische aandoening, niet eenvoudig kunnen doorstromen naar geschikte woonruimte. Daarnaast wonen veel ouderen in grote woningen, maar blijkt de stap om naar geschikte woonruimte te verhuizen eveneens groot. Op dit moment doen wij in hoge mate een beroep op de woningcorporatie om de aandachtsgroepen (tijdelijk) te huisvesten. De woningcorporatie, maar ook Welkom en Kwintes, zien de doorstroom vanuit tijdelijke huisvestingsvormen stagneren.
Wij zien als oplossingsrichtingen de inzet van een ‘sociaal wooncoach/woonmakelaar’. Dit betreft een uitvoerende functie waarbij iemand, waar nodig buiten de gebaande wegen om, woonoplossingen realiseert voor kwetsbare inwoners en ouderen. |
Wonen |
Fysieke Leefomgeving |
Aansluiting bij de verstedelijkings opgave in de regio en de zorg voor de groei en Bloei van Veenendaal. |
2023-2025 |
€ 100.000 |
€ 100.000 |
€ 100.000 |
€ 100.000 |
|
Incidenteel |
Invulling geven aan de verstedelijkingsstrategie en de Groei en Bloei van Veenendaal . een zeer grote opgave, zoals het opstellen business casevoor de nieuwe grote locaties, maar ook subsidietrajecten en noodzakelijke vernieuwingsopgave zoals station Veenendaal-centrum (gebiedsexploitatie) |
Mobiliteit |
fysieke leefomgeving |
Ambities omgevingswet en verstedelingsstrategie regio |
2023-2025 |
€ 100.000 |
€ 200.000 |
€ 100.000 |
€ 100.000 |
|
Incidenteel |
Opstellen uitvoeringsprogramma duurzame mobiliteit;, de regionale verbindingen (oa OV) tot stand te brengen. en de start te coordineren, ook is in 2023 € 100.000,- aan externe advies noodzakelijk om het uitvoeringsprogramma tot stand te brengen. De inzet tot 2025 hangt samen met een aantal voorbeeldtrajecten rondom het hoogwaardige spoornetwerk die in 2025 woden afgerond. Dit plan is o.a. vereist om de woningbouwopgave van Veenendaal te kunnen realiseren. |
Mobiliteit |
Fysieke leefomgeving |
Ambities omgevingswet en verstedelingsstrategie regio |
2024-2026 |
€ 100.000 |
|
€ 100.000 |
€ 100.000 |
€ 100.000 |
Structureel |
Capaciteit om het uitvoeringsprogramma mobiliteit actueel te houden en te implementeren en Veenendaal op een goed niveau te vertegenwoordigen in regio en provincie. Dit plan is o.a. vereist om de woningbouwopgave van Veenendaal en de ontwikkeling van duurzame mobiliteit vorm te geven/ te kunnen realiseren. |
Energie en Duurzaamheid |
Fysieke Leefomgeving |
Het opzetten en operationeel maken van het netbeheer t.b.v. energievoorziening (netcongestie). |
2023-2025 |
€ 90.000 |
€ 90.000 |
€ 90.000 |
€ 90.000 |
|
Incidenteel |
De negatieve gevolgen van netcongestie te beperken door samen met de bedrijven te zoeken naar alle mogelijk oplossingen om de effecten van de congestie: de belemmeringen om naar CO2 neutraal te gaan; de belemmeringen voor de aansluiting van een nieuw warmtenet; het niet kunnen verplaatsen van bedrijven waardoor er geen woningen kunnen worden gebouwd, et cetera; tegen te gaan. Het samen met de bedrijven opzetten van een taskforce Netcongestie. Het inrichten en uitvoeren van netbeheer ten behoeve van de energievoorziening in Veenendaal. |
Energie en Duurzaamheid |
Fysieke Leefomgeving |
Opzetten uitvoeringsprogramma Circulair Veenendaal |
2023-2025 |
€ 100.000 |
€ 100.000 |
€ 100.000 |
€ 100.000 |
|
Incidenteel |
Veenendaal gaat verspilling van grondstoffen tegen, zet zich in voor het waardebehoud van grondstoffen en materialen en daarmee een belangrijke bijdrage aan het beperken van broeikasgasemissies. Voor maximale inzet op circulariteit gaan we anders om met het materiaalgebruik, het ontwerp en de productie. Zorgen we dat de assemblage toekomstig hergebruik mogelijk maakt. In 2030 gebruiken 50% minder primaire grondstoffen (mineraal, fossiel, metalen) Een (uitvoerings)impuls samen met inwoners, bedrijven, maatschappelijke instellingen en andere overheden door de landelijke en lokale doelstellingen te vertalen naar meetbare en op de uitvoering gerichte aanpak voor een Circulair Veenendaal op de korte en lange termijn. |
Energie en Duurzaamheid |
Bedrijfsvoering |
Opzetten en invoeren van het maatschappelijkverantwoord inkopen het inplementeren van de circulaire bedrijfsvoering |
2023-2025 |
€ 125.000 |
€ 125.000 |
€ 125.000 |
€ 125.000 |
|
Incidenteel |
Veenendaal gaat verspilling van grondstoffen tegen, zet zich in voor het waardebehoud van grondstoffen en materialen en daarmee een belangrijke bijdrage aan het beperken van broeikasgasemissies. Voor maximale inzet op circulariteit gaan we anders om met het materiaalgebruik, het ontwerp en de productie. Zorgen we dat de assemblage toekomstig hergebruik mogelijk maakt. In 2030 gebruiken 50% minder primaire grondstoffen (mineraal, fossiel, metalen) In 2023 de basis te leggen voor het maatschappelijk verantwoord opdrachtgeverschap en de gemeentelijke inkoopprocessen hierop af te stemmen. Vanaf 2023 te bouwen met een toekomstige materiaalwaarde door op projectniveau vooraf te vast te stellen op welke wijze de circulaire ambities worden vormgegeven. En alleen maatschappelijk verantwoord investeren door de investeringsbeslissingen te beoordelen op basis van het milieurendement en Total Cost of Ownership |
Energie en Duurzaamheid |
Fysieke Leefomgeving |
Duurzaam Veenendaal; het bevorderen van de bewustwording in de samenleving |
2023-2025 |
€ 55.000 |
€ 55.000 |
€ 55.000 |
€ 55.000 |
|
Incidenteel |
Veenendaal gaat verspilling van grondstoffen tegen, zet zich in voor het waardebehoud van grondstoffen en materialen en daarmee een belangrijke bijdrage aan het beperken van broeikasgasemissies. Voor maximale inzet op circulariteit gaan we anders om met het materiaalgebruik, het ontwerp en de productie. Zorgen we dat de assemblage toekomstig hergebruik mogelijk maakt. In 2030 gebruiken 50% minder primaire grondstoffen (mineraal, fossiel, metalen) Circulariteit en circulaire economie introduceren in de Veense samenleving en de werkorganisatie, een coördinatie van de circulaire initiatieven en met elkaar te werken aan een circulaire gemeente. |
Energie en Duurzaamheid |
Fysieke Leefomgeving |
Opzetten uitvoeringsprogramma klimaatadaptief Veenendaal/ gecoordineerde aanpak OPOR |
2023-2025 |
€ 100.000 |
€ 100.000 |
€ 100.000 |
€ 100.000 |
|
Incidenteel |
Veenendaal bereidt zich voor op de klimaatverandering. Doel is om in 2050 klimaatadaptief en waterrobuust te zijn. Dit betekent dat wij Veenendaal zo inrichten dat de risico’s voor verdroging, wateroverlast, hitte en overstroming zo veel mogelijk worden beperkt. We starten op basis van deze stresstest een risicodialoog. Met deze dialoog brengen we, samen met bewoners en bedrijven, locatiespecifieke maatregelen in beeld en prioriteren we deze maatregelen op basis van duurzaamheid, effect en kosten. Het resultaat is een gemeentelijke uitvoeringsagenda die zoveel mogelijk wordt samengevoegd met andere thema's tot één integrale kaart van Veenendaal. (q4 2023). In 2023 presenteren wij een onderzoek naar de mogelijkheden voor meer waterberging in Veenendaal en brengen wij de financiele consequenties hiervoor in beeld. Gecombineerde en gecoordineerde aanpak van de Duurzaamheidsdoelstellingen uit het OPOR om invulling te kunnen geven aan de ambities van de omgevingswet |
Energie en Duurzaamheid |
Fysieke Leefomgeving |
Warmtevoorziening Groenpoort (DEVOG) |
2023 |
€ 100.000 |
€ 100.000 |
|
|
|
Incidenteel |
Realisatie van de nieuwbouwwijk Groenpoort als een energieneutrale wijk. Huidige markt ontwikkelingen vragen om extra budget |
Openbare ruimte en groen |
Fysieke leefomgeving |
Aanpassingen door participatie |
2023 |
€ 250.000 |
€ 250.000 |
|
|
|
Incidenteel |
in oktober ligt een raadsvoorstel voor. In 2020 heeft de raad het college opgeroepen samen met de bewoners te kijken op welke wijze de verkeersveiligheid in de Veenderij kan worden verbeterd. In samenwerking met de bewoners is een plan opgesteld. Dit betreffen de uitvoeringskosten voor dit plan. |
Openbare ruimte en groen |
Fysieke leefomgeving |
Data top 15 |
2023-2026 |
€ 67.000 |
€ 67.000 |
€ 67.000 |
€ 67.000 |
€ 67.000 |
Structureel |
Bestuurlijk is afgesproken dat gemeenten moeten voldoen aan de data top 15 voor mobiliteit om daarmee gereed te zijn voor zelfrijdend vervoer. Andere doelen zijn het verbeteren van de verkeersveiligheid en het optimaliseren van routes om zo kilometers en CO2 uitstoot te beperken. De kosten betreffen deels onderzoekskosten voor het actueel houden van de data, en anderzijds personeelskosten voor de acoordinatie van de werkzaamheden. Nadereduiding in RIB
De Data Top 15 wordt ingevuld in samenwerking met onder andere Regio Foodvalley gemeenten. |
Openbare ruimte en groen |
Fysieke leefomgeving |
Datagericht beheer openbare ruimte |
2023-2026 |
€ 154.000 |
€ 154.000 |
€ 154.000 |
€ 154.000 |
€ 154.000 |
Structureel |
Veenendaal heeft de ambitie meer datagestuurd te gaan werken en in het Omgevingsprogramma Openbare Ruimte (OPOR) is daarom uitgewerkt hoe via datagericht beheer uitvoering kan worden gegeven aan het realiseren van de ambities uit de Omgevingsvisie. Nu de bestaande wijken een dusdanige leeftijd hebben dat ze toe zijn aan grootschalige reconstructies is het van belang kansen en knelpunten in ruimtegebruik zichtbaar te hebben door de verkeersstromen, parkeerdruk en het (potentieel) eindbeeld van het bomenbestand in beeld te hebben en keuzes te maken welke ruimte voor wel doel wordt ingezet op een ‘buurtvisiekaart’. De buurtvisiekaart komt in participatie met externe samenwerkingspartners en bewoners tot stand. De kaart zorgt bij weg- en buurtreconstructies voor een gedragen en haalbare ambitie ten aanzien van mobiliteit, vergroenen, klimaatadaptatie en ruimte voor spelen, bewegen en ontmoeten gebaseerd op feitelijke ruimtelijke data. Door van het bestaande areaal, naast de kwaliteit, ook de (potentiële) waarde voor circulair hergebruik te analyseren wordt tevens het aanbieden van circulariteit in de aanbestedingen vergroot. De kosten betreffen deels kosten voor het verkrijgen en actueel houden van de benodigde gegevens en anderzijds personeelskosten voor de coordinatie van de werkzaamheden. |
Openbare ruimte en groen |
Fysieke leefomgeving |
Ambities omgevingswet en verstedelingsstrategie regio |
2023-2024 |
€ 100.000 |
€ 100.000 |
€ 100.000 |
|
|
Incidenteel |
Het groenbeleid in de gemeente wordt geactualiseerd, waarbij nadrukkelijk ook wordt aangesloten bij regionale en provinciale groentafels waaronder Groen groeit mee en het onderdeel landschap binnen de verstedelijkingsstrategie. De inzet is noodzakelijk voor het instand houden en liever verbeteren van de leefkwaliteitan (groen en klimaat) |
Openbare ruimte en groen |
Fysieke leefomgeving |
Gebiedsontwikkeling Franse Gat; pilot inzet BOSS (uitvoering OPOR) |
2023-2024 |
€ 65.000 |
€ 65.000 |
€ 65.000 |
|
|
Incidenteel |
Gebiedsontwikkeling Franse Gat; pilot inzet BOSS (uitvoering OPOR); na pilotfase besluit over de wijze waarop BOSS in de andere wijken wordt opgezet |
Openbare ruimte en groen |
Fysieke Leefomgeving |
Opzetten en uitvoering verplichtingen 'Stikstofdossier' t.b.v het Binnenveld en van het natuurgebied De Blauwe Hel |
2023-2026 |
€ 80.000 |
€ 50.000 |
€ 80.000 |
€ 80.000 |
€ 30.000 |
structureel |
Het gebiedsproces Binnenveld is gericht op stikstofredcutie, natuurherstel, maar ook de basis voor de ambities meer landschap, meer stad opgenomen in de Verstedelijkingsstrategie. Alle betrokken overheden dragen hier financieel aan bij en zal Veenendaal moeten inzetten op beleid en het faciliteiten van het gebiedsproces Binnenveld (gebiedsproces loopt uiteen van stikstof, recreactie, natuur, etc.) structureel € 30.000,- |
Digitalisering |
Bedrijfsvoering |
Doorontwikkeling ICT functie |
2025-2026 |
€ 75.000 |
|
|
€ 75.000 |
€ 75.000 |
Structureel |
Doorontwikkeling ICT functie. Steeds meer applicaties zullen als dienst vanuit de cloud worden afgenomen waardoor de het technisch beheer wordt verminderd maar de exploitatoekosten hoger worden. Delen van de ICT-taken (technisch beheer, servicedesk) en zullen geoutsourced worden. Daarentegen onstaan er nieuwe functies: waaronder regiefuncties en functies op het gebied van datagericht werken ( datascientists en engineers). Hiermee zullen personele kosten voor de ICT functie in de toekomst op het zelfde niveaiu blijven , maar de exploitatiekosten verhoogd worden. |
Digitalisering |
Bedrijfsvoering |
Het ontwikkelen van de hele data-organisatie / datamanagement in een aantal fasen. |
2023-2026 |
€ 200.000 |
€ 200.000 |
€ 200.000 |
€ 200.000 |
€ 200.000 |
Structureel |
Ontwikkelen en inhuren van kennis t.b.v. data-architectuur en datagestuurd werken en invloed op de organisatie. Tevens implementatie van rollen voortvloeiend uit data governance van de organisatie. In de periode van het meerjarenperspectief, wordt vooralsnog specialistische kennis en expertise ingehuurd, echter gelet op het feit dat deze functies in de toekomst bedrijfskritisch zullen worden, is een structurele formatie in de toekomst onontkombaar. |
Digitalisering |
Bedrijfsvoering |
Ontwikkelen van concrete meetinstrumenten voor beleidsontwikkeling en effecten van beleidsuitvoering |
2023-2025 |
€ 100.000 |
€ 100.000 |
€ 100.000 |
€ 100.000 |
|
Incidenteel |
Investering in versnelling en creëren van meer massa bij digitale innovatie. Hierbij gaat het om concrete monitoren en dashboards voor dienstverlening en de themaclusters Ruimte en Samenleving. Hiermee sluiten wij aan bij de beoefte vanuit de organisatie om invulling te geven aan de noodzakelijke datagedreven informatiesturing. Dit beantwoordt ook de politieke ambitie en de maatschappelijke werkelijkheid. De extra impuls zal na het huidige meerjarenperspectief vanuit de bestaande formatie geborgd kunnen worden. |
Digitalisering |
Bedrijfsvoering |
Begeleiden van verandering binnen de organisatie a.g.v. datagedreven werken. |
2023-2025 |
€ 150.000 |
€ 150.000 |
€ 150.000 |
€ 150.000 |
|
Incidenteel |
De implementatie van datagedreven werken heeft grote invloed op de verandering van meerdere aspecten binnen de organisatie. In de komende jaren zal op een gefaseerde manier specialistische veranderkundige kennis ingehuurd moeten worden om dit traject inhoudelijk en procesmatig te begeleiden. |
Digitalisering |
Economie, Werk en Inkomen |
Beleidsontwikkeling en uitvoering digitale inclusieve stad |
2023-2025 |
€ 150.000 |
€ 150.000 |
€ 150.000 |
€ 150.000 |
|
Incidenteel |
25-30% van onze burgers sluiten niet of nauwelijks aan bij de nieuwe digitale werkelijkheid. De digitale inclusie is een verbijzondering van de inclusieve stad Veenendaal. de middelen zijn bedoeld om hierover beleid te ontwikkelen en uit te voeren. De uitvoeringsmiddelen zijn o.a. voor uitvoer van projecten en subsidies, bijvoorbeeld voor het vergroten van inzet van vrijwilligers. |
Veiligheid |
Burger en Bestuur |
Vergroten uitvoerende capaciteit; inzet op veilgheid en het veiligheidsgevoel in de wijk |
2023-2026 |
€ 100.000 |
€ 100.000 |
€ 100.000 |
€ 100.000 |
€ 100.000 |
Structureel |
Op verschillende geprioriteerde veiligheidsthema's (ondermijning, drugs, HIC en woninginbraken, digitale veiligheid, etc) is afgelopen jaren een lokale aanpak ontwikkeld en ingezet. Voor het structureel blijven uitvoeren (en borgen) van de concrete interventies en maatregelen (denk aan voorlichtingsprogramma's en preventieve maatregelen zoals de buurtpreventie whatsappgroepen, de buurttent en mobiele alarmsystemen) is inzet dicht bij inwoners, in de wijken en op straat nodig. Voor het uitvoeren van bestuurlijke besluiten en de ingezette richting in combinatie met hands-on inzet op acute vragen en signalen van inwoners en actuele 'invliegers' is uitvoerende capaciteit nodig. Inzetten op veilgheid en het veiligheidsgevoel in de wijk, dicht bij inwoners en hun veiligheidsbeleving wordt ook als aandachtspunt in het raadsakkoord 'Samen werken in vertrouwen' genoemd. |
Veiligheid |
Burger en Bestuur |
Flexibele inzet cameratoezicht Veenendaal breed & uitbreiding cameratoezicht in het centrum |
2023 |
€ 75.000 |
€ 75.000 |
|
|
|
incidenteel |
Ter ondersteuning van politie-inzet m.b.t. de openbare orde en veiligheid, maar ook voor het opsporen en vervolgen van strafbare feiten door het OM is cameratoezicht van grote waarde. Daarnaast gaat er een preventieve werking vanuit. We richten ons op het mogelijk maken van flexibele inzet van cameratoezicht (Veenendaal breed, bijv. in geval van een hotspot of aangekondigde gebeurtenis met OOV-risico's) en op uitbreiding en modernisering van cameratoezicht in het centrum. Moderniseren en uitbeiden van cameratoezicht is één van de aandachtspunten op veiligheid uit het raadsakkoord. Er is sprake van incidentele kosten voor de aanschaf en werkzaamheden t.b.v. de aanleg en van structurele kosten voor het uitkijken, bijdrage aan de regionale voorziening en onderhoud. |
Veiligheid |
Burger en Bestuur |
Flexibele inzet cameratoezicht Veenendaal breed & uitbreiding cameratoezicht in het centrum |
2023-2026 |
€ 30.000 |
€ 30.000 |
€ 30.000 |
€ 30.000 |
€ 30.000 |
Structureel |
Ter ondersteuning van politie-inzet m.b.t. de openbare orde en veiligheid, maar ook voor het opsporen en vervolgen van strafbare feiten door het OM is cameratoezicht van grote waarde. Daarnaast gaat er een preventieve werking vanuit. We richten ons op het mogelijk maken van flexibele inzet van cameratoezicht (Veenendaal breed, bijv. in geval van een hotspot of aangekondigde gebeurtenis met OOV-risico's) en op uitbreiding en modernisering van cameratoezicht in het centrum. Moderniseren en uitbeiden van cameratoezicht is één van de aandachtspunten op veiligheid uit het raadsakkoord. Er is sprake van incidentele kosten voor de aanschaf en werkzaamheden t.b.v. de aanleg en van structurele kosten voor het uitkijken, bijdrage aan de regionale voorziening en onderhoud. |
Zorg en Welzijn |
Sociale Leefomgeving |
Wet inburgering; inzet buddyproject en informeel taaltraject om participatie te bevorderen |
2023-2026 |
€ 50.000 |
€ 50.000 |
€ 50.000 |
€ 50.000 |
€ 50.000 |
Structureel |
Binnen de uitvoering van de wet Inburgering draagt het buddyproject bij aan ondersteuning bij activering (€ 30.000).Daarnaast zetten we in op een informeel taaltraject om participatie voor inburgeraars te bevorderen (€ 20.000). We koppelen zoveel mogelik inburgeraars aan een maatje. |
Zorg en Welzijn |
Sociale Leefomgeving |
doorontwikkeling dienstverlening schulddienstverlening |
2023 |
€ 65.000 |
€ 65.000 |
|
|
|
Incidenteel |
Gemeenten ontvangen - met uitzondering van een incidentele budget in 2021 en 2022 - geen structreel (geoormerkte) middelen voor de uitvoering van schulddienstverlening. De huidige begroting voor schulddienstverlening gaat nu volledig op aan formatie en subsidies. Sinds het besluit om schulddienstverlening vanaf 2021 weer zelf uit te voeren is een start gemaakt met de doorontwikkeling van schulddienstverlening. Denk hier aan preventie en sneller oplossen van schulden. Tot slot wordt de formatie geevalueerd om te bepalen of het Budgetloket voldoende robuust is om de toenemende vraag aan te kunnen. Het is niet wenselijk om deze doorontwikkeling in 2023 stil te zetten, ook gelet op de landelijke ontwikkelingen. In 2023 wordt met het ontwerp van een nieuw IKB gewerkt aan een (meer) lange termijn visie voor schulddienstverlening en een toepasselijke begroting. Het budget van € 65.000 is nodig om in ieder geval dienstverlening voor ondernemers en jongeren te verbeteren. De middelen worden ingezet voor het opzetten van een saneringstraject en communicatiemiddelen voor ondernemers en jongeren. |
Zorg en Welzijn |
Sociale Leefomgeving |
Verbeteren van de financiele situatie van chronisch zieken en gehandicapten en ouderen doormiddel van het herinvoeren van de regeling meerkosten chronisch zieken |
2023-2026 |
€ 180.000 |
€ 180.000 |
€ 180.000 |
€ 180.000 |
€ 180.000 |
Structureel |
Na het afschaffen van de regeling meerkosten chronisch zieken en het verzekeren van het eigen risico in de collectieve ziektekostenverzekering krijgen we steeds meer signalen van ouderen die financiële problemen hebben vanwege medische kosten. In de pilot voor het maatwerkbudget is geprobeerd deze doelgroep met maatwerk te helpen. Dit is onvoldoende gebleken omdat we de doelgroep moeilijk bereiken en daarnaast is het vaak niet mogelijk om met een eenmalige financiele inpuls de situatie structureel te verbeteren (wat de doelstelling van het maatwerkbudget is). In vergelijking met andere gemeenten hebben wij relatief weinig minimaregelingen voor de doelgroep chronisch zieken en gehandicapten. Mede gezien de huidige financiele crisis krijgt deze groep het steeds moeilijker om rond te komen. Dit leidt mogelijk tot zorgmijden en hogere kosten in de toekomst. Om deze reden stellen we voor niet te wachten tot de evaluatie van het IBK maar de regeling zo snel mogelijk in te voeren. De regeling meerkosten chronisch zieken is gekoppeld aan de Veenendaalpas. om deze reden wordt geadviseerd om de regeling her in te voeren met de overgang naar het nieuwe aanvraagjaar, te weten op 1 juni 2023. Het is mogelijk de regeling in het huidige aanvraagjaar van de Veenendaalpas in te voeren (zeg per 1 januari 2023) maar dan stijgen de kosten voor volgend jaar naar € 360.000,- omdat rechthebben dan na 1 juni 2023 het opnieuw kunnen aanvragen. Het bedrag is gebaseerd op het aantal mensen dat de regeling meerkosten chronisch zieken ontving in 2018. |
Zorg en Welzijn |
Sociale Leefomgeving |
Verbeteren van de financiele situatie van chronisch zieken en gehandicapten en ouderen doormiddel van het herinvoeren van de verzekering van het eigen risico in GarantVerzorgd 3 van de collectieve ziektekostenverzekering |
2023-2026 |
€ 175.000 |
€ 175.000 |
€ 175.000 |
€ 175.000 |
€ 175.000 |
Structureel |
'Na het afschaffen van de regeling meerkosten chronisch zieken en het verzekeren van het eigen risico in de collectieve ziektekostenverzekering krijgen we steeds meer signalen van ouderen die financiële problemen hebben vanwege medische kosten. In de pilot voor het maatwerkbudget is geprobeerd deze doelgroep met maatwerk te helpen. Dit is onvoldoende gebleken omdat we de doelgroep moeilijk bereiken en daarnaast is het vaak niet mogelijk om met een eenmalige financiele inpuls de situatie structureel te verbeteren (wat de doelstelling van het maatwerkbudget is). In vergelijking met andere gemeenten hebben wij relatief weinig minimaregelingen voor de doelgroep chronisch zieken en gehandicapten. Mede gezien de huidige financiele crisis krijgt deze groep het steeds moeilijker om rond te komen. Dit leidt mogelijk tot zorgmijden en hogere kosten in de toekomst. Om deze reden stellen we voor niet te wachten tot de evaluatie van het IBK maar de regeling zo snel mogelijk in te voeren. Vanwege de overgang naar het nieuwe verzekeringsjaar is het enkel mogelijk om een wijziging door te voeren per 1 januari. We stellen dan ook voor de verzekering van het eigen risico in te voeren per 1 januari 2023. Het bedrag is gebaseerd op het aantal inwoners dat nu een GarantVerzorgd 3 polis heeft. Mogelijk wordt dit aantal hoger als de polis aantrekkelijker wordt. |
Zorg en Welzijn |
Sociale leefomgeving |
Projecten voor GGZ cliënten |
2023 |
€ 100.000 |
€ 100.000 |
|
|
|
Incidenteel |
De vragen van inwoners die GGZ gerelateerd zijn nemen steeds verder toe. We zien deze groep terug in de maatwerkvoorzieningen die vanuit de Wmo worden verstrekt. In 2023 willen we in de sociale basis meer inzetten ook voor deze groep. Er zijn ideeën om hier verder vorm aan te geven, te denken valt aan o.a. de wachtverzachters waar ervaringsdeskundigheid meer wordt ingezet. Om hier meer invulling aan te kunnen geven is in eerste instantie incidenteel extra budget nodig. |
Zorg en Welzijn |
Sociale leefomgeving |
versterken sociale basis met extra budget voor Veens Welzijn |
2023-2026 |
€ 160.000 |
€ 160.000 |
€ 160.000 |
€ 160.000 |
€ 160.000 |
Structureel |
Vanuit onze visie sociaal domein en ook vanuit de opgave sociaal domein is het versterken van de sociale basis een belangrijke opdracht. Veens Welzijn voert hiervoor haar basistaken uit waarbij het leggen van verbindingen en ook het ontwikkelen van nieuw aanbod essentieel is. Veens Welzijn zoekt naar meer mogelijkheden om ondersteuning te bieden zodat een maatwerkvoorziening niet, later of in mindere mate nodig is. Om dit verder te ontwikkelen vanuit Veens Welzijn is er meer capaciteit ingezet in 2021 en 2022 vanuit het beschikbare implementatiebudget. Vanaf 2023 is dat budget er niet meer terwijl de vragen die opgepakt worden structureel zijn (extra inzet teamleider, beleidsmedewerker, secretariaat). Veens Welzijn heeft deze extra inzet ook opgenomen in de door haar ingediende begroting 2023. De Raad van Toezicht heeft nadrukkelijk haar zorgen geuit bij het niet beschikbaar komen van de extra middelen. De vraagstukken vanuit de samenleving nemen toe en hier willen zij graag een actieve rol in (blijven) spelen. |
Zorg en Welzijn |
Sociale leefomgeving |
Preventief op jongerenwerk en kinderwerk in te zetten in Veenendaal en expliciet meer inzet in het Franse Gat |
2023-2025 |
€ 246.000 |
€ 246.000 |
€ 246.000 |
€ 246.000 |
|
Incidenteel |
Het jongerenwerk in Veenendaal en expliciet ook in het Franse Gat heeft meer inzet nodig dan er structureel beschikbaar is. Door meer preventief op jongerenwerk en kinderwerk in te zetten wordt er eerder een vertouwensrelatie opgebouwd. Signalen worden eerder herkend en opgepakt. In 2021 en 2022 is er tijdelijk vanuit Veens Welzijn extra ingezet op jongerenwerk in het Franse Gat. Dit was mogelijk omdat er vanwege corona activiteiten niet door konden gaan. De inzet voor jongeren in deze buurt is blijvend nodig. Daarom ook een vraag om hiervoor minimaal tot en met 2025 extra budget beschikbaar voor te stellen. |
Zorg en Welzijn |
Sociale Leefomgeving |
Beperking financiele effecten energiecrisis voor inwoners met een laag inkomen. |
2023 |
€ 1.000.000 |
€ 1.000.000 |
|
|
|
Incidenteel |
De regelingen vanuit Bijzondere Bijstand uitbreiden zodat inwoners met een laag inkomen financieel ondersteund kunnen worden om de gevolgen van de hoge energieprijzen en inflatie zoveel mogelijk te beperken |
Zorg en Welzijn |
Sociale leefomgeving |
continuering Welzijn op recept |
2023-2026 |
€ 60.000 |
€ 60.000 |
€ 60.000 |
€ 60.000 |
€ 60.000 |
Structureel |
In 2022 is de pilot Welzijn op recept uitgevoerd. De eerste tekenen van de pilot zijn positief. Om deze werkwijze te kunnen continueren is het nodig om hiervoor structureel middelen beschikbaar te stellen. |
Zorg en Welzijn |
Sociale leefomgeving |
Uitbreiding deelname aan Brede Regeling Combinatiefunctionarissen |
2023-2026 |
€ 50.000 |
€ 50.000 |
€ 50.000 |
€ 50.000 |
€ 50.000 |
Structureel |
Door een gewenste uitbreiding in het aantal combinatiefuncties (buurtsportcoaches) stijgt de Rijksbijdrage met € 125.000,-. De cofinancieringsuitdaging stijgt dan met € 75.000,-, waarvan we de reeds beschikbare financiering van JOGG hierop in mindering kunnen brengen. Er is bij een uitbreiding daarom maximaal € 50.000,- extra noodzakelijk.
Met de uitbreiding van het aantal fte van 10 naar 12,5 fte kunnen we zorgen voor meer inzet op de doelgroepen waar sport en bewegen achterblijft, zoals de jongeren vanaf 12 jaar en de grote(re) groep senioren. Daarnaast kunnen we meer 'buurtgericht' werken en kunnen we in buurten waar minder wordt bewogen specifieke interventies inzetten en uitvoeren. |
Zorg en Welzijn |
Sociale Leefomgeving |
Verhoging projectbudget CJG |
2023-2026 |
€ 150.000 |
€ 150.000 |
€ 150.000 |
€ 150.000 |
€ 150.000 |
Structureel |
Verhoging structurele uitvoeringskosten ivm de volgende taken: (1) bijdragen aan wettelijke taken prenatale huisbezoeken kansrijke start, (2) preventie middelengebruik, (3) Franse Gat designthinking en IKC bijdragen aan pedagogische visie, (4) verbinding versterken tussen veiligheid en CJG, (5) voorziening frictiekosten GVJB, (6) en doorontwikkeling CJG nav Hervormingsagenda |
Zorg en Welzijn |
Sociale leefomgeving |
uitbreiding capaciteit Wmo uitvoering |
2023-2025 |
€ 200.000 |
€ 200.000 |
€ 200.000 |
€ 200.000 |
|
Incidenteel |
In 2021 en 2022 hebben we ervaring opgedaan met een nieuwe werkwijze. Een van de onderdelen daarvan was om administratieve ondersteuning voor de WMO-consulenten te organiseren waardoor zij meer meldingen per persoon kunnen afhandelen. Er van uitaande dat het aantal WMO-meldingen de komende jaren stabiel blijft op het niveau van de eerste helft 2022 is structureel capaciteit voor procesondersteuning nodig |
Zorg en Welzijn |
Sociale Leefomgeving |
Het budget beschikbaar gesteld in 2022 voor het vrijwilligerswerk in Veenendaal en voor de waardering aan de vrijwilligers structreel maken. |
2023-2026 |
€ 100.000 |
€ 100.000 |
€ 100.000 |
€ 100.000 |
€ 100.000 |
Structureel |
Er komen vanuit de vrijwilligersorganisaties steeds meer nieuwe projecten en pilots. In 2022 is het subsidieplafond van de regeling vrijwilligerswerk en informele zorg bereikt. En hadden wij geen ruimte voor nieuwe projecten en pilots. In 2022 zijn hier extra middelen voor beschikbaar gesteld. Om deze nieuwe projecten en pilots in 2023 en verder uit te kunnen blijven voeren voor de rijwilligersorganisaties zijn de extra middelen uit 2022 ook voor de komende jaren nodig. Om de vrijwilligers in Veenendaal te waarderen zal ook hiervoor structureel budget nodig zijn. |
Zorg en Welzijn |
Sociale Leefomgeving |
Kosten bovenregionale samenwerking Regio Utrecht |
2023-2026 |
€ 14.000 |
€ 14.000 |
€ 14.000 |
€ 14.000 |
€ 14.000 |
Structureel |
De kosten voor de bovenregionale samenwerking in regio Utrecht zijn tot op heden gedekt uit budget Jeugdhulp ZIN. Vanaf 2023 verwachten we structurele kosten die niet passend zijn om vanuit budget Jeugdhulp ZIN te dekken. |
Zorg en Welzijn |
Sociale Leefomgeving |
Proeftuin Toekomstscenario kind- en gezinsbescherming |
2023 |
€ 57.500 |
€ 57.500 |
|
|
|
Incidenteel |
Jeugdhulpregio Foodvalley is geselecteerd om mee te gaan doen met een proeftuin in het kader van het toekomstscenario kind- en gezinsbescherming. Dat betekent dat het CJG Veenendaal nog intensiever zal gaan samenwerken met de andere partners in het veiligheidsdomein, zoals de gecertificeerde instellingen, Veilig Thuis en de Raad voor de Kinderbescherming. Gezinsgericht en zo lokaal mogelijk samenwerken staat daarin centraal. Voor 2022 wordt deze proeftuin nog vanuit Rijksmiddelen gefinancierd, vanaf 2023 komen er naar verwachting vanuit de centrumgemeente vrouwenopvang middelen voor het toekomstscenario vrij die gebruikt zouden kunnen worden voor de proeftuin. Gezien de onzekerheid of deze middelen al meteen begin 2023 vrijkomen, worden de verwachte kosten voor het eerste halfjaar 2023 aangemeld voor de programmabegroting, zodat de continuering van de proeftuin niet in gevaar komt. |
Zorg en Welzijn |
Sociale leefomgeving |
Dierenwelzijn |
2023-2026 |
€ 25.000 |
€ 25.000 |
€ 25.000 |
€ 25.000 |
€ 25.000 |
Structureel |
Er is nu geen budget om eventuele subsidieaanvragen zoals van Egelopvang en Vogelopvang te honoreren. Gemeente heeft wel een wettelijke taak t.a.v. de opvang van wilde dieren.
Overigens ontbreekt beleidcapaciteit t.a.v. dit onderwerp. |
Economie, Ondernemen en Bedrijfsleven |
Economie, Werk en Ontwikkeling |
Economische ontwikkeling Innovatiefonds |
2023-2025 |
€ 100.000 |
€ 100.000 |
€ 100.000 |
€ 100.000 |
|
Incidenteel |
Betreft de vorming van een Innovatiefonds van jaarlijks 100K voor een periode van drie jaar.Dit fonds is gericht op het financieel ondersteunen, aanjagen, faciliteren en stimuleren van initiatieven uit het bedrijfsleven gericht op de bedrijventerreinen op het gebied van duurzaamheid, energietransitie, innovatie. |
Economie, Ondernemen en Bedrijfsleven |
Economie, Werk en Ontwikkeling |
Economische ontwikkeling Bedrijventerreinen |
2023-2025 |
€ 50.000 |
€ 50.000 |
€ 50.000 |
€ 50.000 |
|
Incidenteel |
Uitvoering geven aan en realiseren van de ambities uit de Visie Bedrijventerreinen en de Omgevingsvisie. Betreft een periode van drie jaar om de processen, in samenspraak met het bedrijfsleven, op gang te brengen waarbij alle thema's o.a. duurzaamheid en innovaties op gang worden gebracht. Hiermee voorkomen dat de ontwikkeling van de bedrijventerreinen vastloopt en het aanbieden van (nieuwe) bedrijfslocaties stangeert wat ten koste gaat van de economische ontwikkeling van onze gemeente. |
Cultuur en Evenementen |
Sociale Leefomgeving |
Uitwerking cultuurvisie en Opzetten subsiedieloket |
2023-2026 |
€ 61.000 |
€ 61.000 |
€ 61.000 |
€ 61.000 |
€ 61.000 |
Structureel |
De cultuurvisie is vastgesteld maar in het raadsvoorstel werd aangekondigd dat een verzoek voor extra middelen in een latere fase volgt omdat dit niet de cultuurbegroting betreft. Coordinatie op het subsidieproces is nodig (€ 35.000). Door het opzetten van een zogeheten subsidieloket kan kennis en deskundigheid hierover gebundeld worden. Om de doelstellingen vanuit de cultuurvisie verder te verwezenlijken is structureel extra inzet nodig (€ 26.000). |
Cultuur en Evenementen |
Fysieke leefomgeving |
Ruimtelijk beleid |
2023-2026 |
€ 19.000 |
€ 19.000 |
€ 19.000 |
€ 19.000 |
€ 19.000 |
Structureel |
In het traject van de cultuurvisie is geconstateerd dat er te weinig capaciteit zit op het beleidswerk rond erfgoed om de doelstellingen te kunnen realiseren. De cultuurvisie is vastgesteld, maar in het raadsvoorstel is aangekondigd dat een verzoek voor extra middelen in een latere fase volgt omdat dit niet de cultuurbegroting zelf betreft. |
Onderwijs |
Sociale Leefomgeving |
Ontwikkelbudget Jeugd/onderwijs |
2023-2025 |
€ 65.000 |
€ 65.000 |
€ 65.000 |
€ 65.000 |
|
Incidenteel |
In de periode 2019-2021 zijn ontwikkelingen in het kader van doorontwikkeling jeugd en onderwijs gedekt uit het transformatiebudget. Het restant is overgeheveld naar 2022 en wordt volledig benut. Voor 2023 is budget nodig voor de kosten van besluiten die voortvloeien uit OOGO en verschillende pilots jeugdhulp/onderwijs. Daarnaast verwachten we dat dit budget in de jaren 2024 en 2025 nodig blijft. |
Bedrijfsvoering |
Bedrijfsvoering |
Doorontwikkeling, ondersteuning en licenties Inkoop- en bestelsysteem |
2023-2026 |
€ 77.500 |
€ 77.500 |
€ 77.500 |
€ 77.500 |
€ 77.500 |
Structureel |
Door de toenemende druk op de rechtmatigheid van het inkoopproces en de herhaaldelijke opmerkingen van de accountant over het in control krijgen van dit proces, is het noodzakelijk geworden hier aanvullende acties op te zetten. In 2022 is gestart met een project om hier invulling aan te geven en wordt er een projectleider ingehuurd om een gemeentebrede aanpak te faciliteren en een inkoop- en bestelsysteem te implementeren. Bij de besluitvorming over de resultaatbestemming van de Jaarstukken 2021 is voor deze projectmatige aanpak eenmalig € 150.000 beschikbaar gesteld. Om het inkoop- en bestelsysteem op een goede wijze te onderhouden (licenties), door te ontwikkelen en de noodzakelijke ondersteuning te bieden voor de gebruikers (functioneel beheer) zijn structureel middelen noodzakelijk. Per saldo bedraagt het structureel benodigde budget vanaf 2023 € 77.500. |
Bedrijfsvoering |
Bedrijfsvoering |
Stijging kosten Arbodienstverlening groei medewerkersbestand |
2023-2026 |
€ 20.000 |
€ 20.000 |
€ 20.000 |
€ 20.000 |
€ 20.000 |
Structureel |
De kosten van de arbodienstverlening stijgen structureel met € 20.000 door de groei van het personeelsbestand van de gemeente Veenendaal en het CJG, de gestegen tarieven bij Arbo dienstverleners, de extra inzet van specialisten en bureaus om verzuim te voorkomen en het uitvoeren van het periodiek medisch onderzoek. |
Bedrijfsvoering |
Bedrijfsvoering |
Versterking externe orientatie |
2023-2026 |
€ 200.000 |
€ 200.000 |
€ 200.000 |
€ 200.000 |
€ 200.000 |
Structureel |
De samenleving verandert voortdurend en de bestuurlijke aanpak en daarmee de organisatie ontwikkelt daarin mee. Het nodig is om meer in te zetten op onze externe oriëntatie, zowel bestuurlijk als ambtelijk. Er is behoefte aan meer ‘voorwaarts denken’, aan een verbetering van de interne afstemming, en aan het versterken van de invloed van Veenendaal in regionaal en bovenregionaal verband met het oog op de grote uitdagingen van de komende jaren. Deze uitdagingen kan de gemeente Veenendaal niet alleen aan: RES, Regiodeal, verstedelijking, mobiliteit, intercitystation De Klomp et cetera. Er is behoefte aan meer focus en een meer bewuste, strategisch aanpak hierin. De twee aan te trekken strategisch adviseurs externe oriëntatie behartigen de belangen van de gemeente Veenendaal op strategisch niveau bij relevante partners: andere gemeenten, regio, provincie, rijk en zelfs Europa (Brussel), smedenbondgenootschappen en brengen focus aan in de relatie naar buiten. Zij zijn continu op zoek naar mogelijkheden en verkennen de kansen rondom het aantrekken van externe middelen. Daarmee doen zij het voorbereidende werk zodat de directeur en de bestuurder vervolgens resultaat kunnen boeken en afspraken kunnen vastleggen. |
Bedrijfsvoering |
Bedrijfsvoering |
Versterking ondersteuning organisatie als gevolg van (externe) ontwikkelingen |
2023-2026 |
€ 100.000 |
€ 100.000 |
€ 100.000 |
€ 100.000 |
€ 100.000 |
Structureel |
Door, veelal vanwege externe regelgeving, extra verantwoording (o.a. verplichtingenadministratie, bewijs van prestatieleveringen, verscherpte aanbestedings- en inkoopprocedures) is uitbreiding van de administratieve capaciteit gewenst. |
Bedrijfsvoering |
Bedrijfsvoering |
Versterking strategische communicartie |
2023-2026 |
€ 100.000 |
€ 100.000 |
€ 100.000 |
€ 100.000 |
€ 100.000 |
Structureel |
Als gemeente zetten we steeds meer in op de externe oriëntatie. We werken meer met opgaven en programma’s wat vraagt om nieuwe verbindingen en het vertalen naar zowel binnen, organisatie, bestuur en politiek, als buiten, de samenleving. Gedegen communicatief optreden is daarbij van groot belang. De advisering daarover en het voortdurend vertalen van de externe ontwikkelingen naar nieuw communicatiebeleid vraagt om extra capaciteit. |
Bedrijfsvoering |
Bedrijfsvoering |
Oriëntatie arbeidsmarkt |
2023-2025 |
€ 120.000 |
€ 120.000 |
€ 120.000 |
€ 120.000 |
|
Incidenteel |
Zie begrotingstekst |
Overige |
Fysieke leefomgeving |
beheerkosten ontmoetingshuis |
2023 |
€ 250.000 |
€ 250.000 |
|
|
|
incidenteel |
Het blijkt onmogelijjk te zijn het Ontmoetingshuis kostendekkend te exploiteren. Inmiddels is de reserve aanloopverliezen uitgeput. Het voorstel is om de tekorten in 2023 incidenteel in de begroting te verwerken en in 2023 naar verdere mogelijkheden te zoeken om het tekort terug te dringen en dit in de volgende programmabegroting te verwerken. |
Overige |
Economie, Werk en Ontwikkeling |
Het vergroten van het gebruik van de voor Veenendaal (omliggende) recreatieve voorzieningen. |
2023-2026 |
€ 47.000 |
€ 47.000 |
€ 47.000 |
€ 47.000 |
€ 47.000 |
Structureel |
Veenendaal beter verbinden met het groene ommeland waardoor bewoners uit Veenendaal gemakkelijk de natuur kunnen intrekken en toeristen die in de regio verblijven, ook Veenendaal aandoen. We investeren in het verbinden en uitbreiden van fietsroutes en wandelnetwerken en het vergroten van het gebruik van de (omliggende) recreatieve voorzieningen. |
Overige |
Burger en Bestuur |
Gemeenteraadsverkiezingen |
2026 |
€ 75.000 |
|
|
|
€ 75.000 |
Incidenteel |
verkiezingsjaar gemeenteraad |
Overige |
Bedrijfsvoering |
Implementatie van Woo |
2023-2026 |
€ 100.000 |
€ 100.000 |
€ 100.000 |
€ 100.000 |
€ 100.000 |
Structureel |
Capaciteit voor de implementatie en uitvoering van de Wet Open Overheid (Woo) en inzet betere toegankelijkeheid in de digitalisering om te voldoen aan de normen van de Woo. |
Overige |
Bedrijfsvoering |
Programma I-grip |
2023-2026 |
€ 160.000 |
€ 160.000 |
€ 160.000 |
€ 160.000 |
€ 160.000 |
structureel |
In de komende jaren wordt een grote inhaalslag gemaakt om de informatiehuishouding toekomstbestig te maken. Onder de paraplu van het programa I-grip wordt de komende jaren gefaseerd een groot aantal projecten uitgevoerd. Budget is voor o.a. tijdelijke inhuur van projectleiders, specialisten en verbeterslag in kern applicaties en -processen, het vormgeven van het informatiebeleids- en beheerplan en de informatie-architectuur. |
Overige |
Sociale Leefomgeving |
GIDS stimulering stopt per 2023 |
2023-2026 |
€ 44.000 |
€ 44.000 |
€ 44.000 |
€ 44.000 |
€ 44.000 |
Structureel |
GIDS stimulering vanuit VWS loopt t/m 2022. In Veenendaal draaien meerjarige projecten die voor een deel hun effect reeds getoond hebben. Deze projecten geven we graag structureel een plek in nieuw te ontwikkelen beleid. Evaluatie van GIDS vindt plaats in Q3 en Q4.
Voor voortgang en/of borging van bestaande projecten is vanaf 2023 structureel een bedrag vanuit de gemeentelijke begroting benodigd. 44.000 is de huidige jaarlijkse GIDS-stimulering. Eind dit jaar wordt duidelijk of en zo ja GIDS een plek krijgt in de landelijke nieuw te ontwikkelen brede SPUK-regeling. |
Overige |
Sociale Leefomgeving |
2022 ontvangen we voor het laatst impuls middelen voor de Coalitie Kansrijke Start. Inzet interventie Nu Niet Zwanger als basisvoorziening in de GGDrU |
2023-2026 |
€ 43.500 |
€ 43.500 |
€ 43.500 |
€ 43.500 |
€ 43.500 |
Structureel |
De impulsmiddelen worden momenteel ingezet om te werken aan de ambities van de coalitie. Indien de impulsmiddelen stoppen, kan de coalitie blijven bestaan, maar kunnen er geen nieuwe ambities meer uitgewerkt worden en is er geen financiering voor de coordinatie van de coalitie. Coordinatie is nodig om de externe partners blijvend aan elkaar te verbinden. Er is budget nodig om de verbinding blijvend te faciliteren met behulp van een coordinator en o.a. het organiseren van bijeenkomsten. De huidige impuls Kansrijke Start bedraagt 17.000 per jaar. Nu Niet Zwanger is een erkende en effectieve interventie om ongeplande en ongewenste zwangerschap te voorkomen. Nu Niet Zwanger past zeer goed in de schakel van preventieve interventies (Prenatale huisbezoeken en Stevig Ouderschap worden reeds uitgevoerd in Veenendaal) en is de vroegste vorm van preventie. Om Nu Niet Zwanger effectief uit te kunnen voeren is het van belang dat alle gemeenten binnen de GGDrU de interventie inzetten. Als gevolg hiervan stijgt de jaarlijkse kindbijdrage aan de GGDrU. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|