-
Blz. 1
Programmabegroting 2021
-
Blz. 2
Programma’s
-
Blz. 3
Inleiding
-
Blz. 4
Inleiding
-
Blz. 5
Financieel kader
-
Blz. 6
Financieel vertrekpunt
-
Blz. 7
Technische richtlijnen
-
Blz. 8
Financiële ontwikkelingen
-
Blz. 9
Ontwikkelingen tussen Kaderbrief 2021-2024 en Programmabegroting 2021 en meerjarenraming 2022-2024
-
Blz. 10
Sociaal Domein
-
Blz. 11
Resume (inclusief sociaal domein)
-
Blz. 12
Sluitende begroting
-
Blz. 13
Algemene reserve/weerstandsvermogen
-
Blz. 14
Risico’s
-
Blz. 15
Uitgebreide informatie m.b.t. de majeure ontwikkelingen
-
Blz. 16
Programmaplan
-
Blz. 17
Programmaplan
-
Blz. 18
PROGRAMMA 1 – FYSIEKE LEEFOMGEVING
-
Blz. 19
Thema I – Ruimtelijke ontwikkeling
-
Blz. 20
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 21
Energieneutraal 2035
-
Blz. 22
1. Voor de energieopwek- en besparingsdoelstelling voor bewoners voeren we diverse projecten uit: zoals het energie-adviesloket, de duurzaamheidslening, kenniskring verduurzamen VVE’s, RRE subsidies met warmtescans en energieadviezen aan huis
-
Blz. 23
2. Voor de energieopwek- en bespaardoelstelling voor bedrijven voeren we diverse projecten uit zoals het energieconvenant met bedrijven, advisering bedrijven bij activiteitenbesluit en de collectieve BV Zon-op-bedrijfsdaken.
-
Blz. 24
3. Voor de energieopwek- en bespaardoelstelling voor mobiliteit voeren we diverse projecten uit.
-
Blz. 25
4. Voor de energieopwek- en bespaardoelstellingen voor de gemeente zelf (inclusief de maatschappelijke instellingen) voeren we diverse projecten uit.
-
Blz. 26
5. Voor het vergroten van de bewustwording en stimuleren van gedragsverandering naar energiebesparing en duurzame energieopwek van bewoners en bedrijven voeren we diverse projecten uit.
-
Blz. 27
6. Voor de transitie naar aardgasvrije woningen, kantoren en bedrijven stellen we de Transitievisie Warmte op en starten we met het opstellen van Wijkuitvoeringsplannen voor de aardgasvrije startwijken.
-
Blz. 28
7. Wij geven uitwerking aan de opdracht om als regio een deel van de landelijke energieopwek doelstelling voor 2030 en 2050 te realiseren door in Regio Foodvalley samen te werken aan een Regionale Energie Strategie (RES 1.0).
-
Blz. 29
Grondexploitatie
-
Blz. 30
Jaarlijks worden de grondexploitaties herzien en vastgesteld door de gemeenteraad bij het projectenboek.
-
Blz. 31
Hoogspanningslijn ondergronds
-
Blz. 32
In juli 2020 is de Realisatieovereenkomst met TenneT gesloten. Naar verwachting zal de aanleg van de kabels in het najaar van 2022 gaan starten.
-
Blz. 33
I.a. Goede afweging van de invulling van de ruimtelijke omgeving waarbij we proactief een gezonde duurzame en veilige leefomgeving bevorderen.
-
Blz. 34
I.a.1. Integrale afweging tussen alle onderwerpen die ruimte vragen waarbij een zorgvuldige afweging van de belangen plaatsvindt.
-
Blz. 35
I.a.2. Kosten voor ruimtelijke investeringen en eigen plankosten aan derden doorberekenen.
-
Blz. 36
I.a.3. Goede beheersing van actieve, gemeentelijke grondexploitaties.
-
Blz. 37
I.a.4. Actueel ruimtelijk beleid voortzetten en uitvoeren.
-
Blz. 38
I.a.5. Als voorbereiding op de invoering van de Omgevingswet stellen we het omgevingsplan deel 1 vast.
-
Blz. 39
I.a.6. We geven uitvoering aan programma Winkelstad met de realisatie van een compactere binnenstad.
-
Blz. 40
I.a.7. We geven uitvoering aan programma Energieneutraal Veenendaal (1e planperiode 2017-2021) met projecten uit de ENV-pijlers Wonen, Werken en Communicatie.
-
Blz. 41
I.b. Voldoende aanbod van het juiste type woningen afgestemd op de vraag naar wonen.
-
Blz. 42
I.b.1. De komende jaren met name op inbreidingslocaties de juiste typen woningen neer te zetten.
-
Blz. 43
I.b.2. Anticiperen op demografische en economische ontwikkelingen door het nieuwe woonbeleid in de Omgevingswet. In het woonbeleid wordt per woonwijk vastgelegd welke typen woningen er toegevoegd worden als de kans zich voordoet.
-
Blz. 44
I.c. Het cultuurhistorisch erfgoed van Veenendaal draagt bij aan de identiteit van de stad.
-
Blz. 45
I.c.1. Het cultuurhistorisch erfgoed wat er is behouden door subsidie voor onderhoud te verstrekken.
-
Blz. 46
I.c.2. Onderzoek naar nieuwe monumenten en beeldbepalende panden implementeren.
-
Blz. 47
Nieuwe brandweerkazerne / verplaatsing wijkservice
-
Blz. 48
Op basis van het besluit dat de raad in 2020 zal nemen omtrent de ontwikkeling van een nieuwe brandweerkazerne en verplaatsing van Wijkservice zal hier in 2021 en verder uitvoering aan worden gegeven.
-
Blz. 49
Omgevingswet
-
Blz. 50
1. In 2021 stelt de gemeenteraad het Omgevingsplan deel I vast.
-
Blz. 51
2. In 2020 en volgende jaren wordt bij de totstandkoming van het omgevingsplan en de uitvoering daarvan invulling gegeven aan participatie door samenleving en andere stakeholders.
-
Blz. 52
3. De gemeente sluit zich in 2021 aan op het Digitaal Stelsel Omgevingswet (landelijke voorziening).
-
Blz. 53
4. De organisatie is zodanig ingericht dat vanaf 1 januari 2022 de Omgevingswet adequaat uitgevoerd kan worden.
-
Blz. 54
Visie Stadspark
-
Blz. 55
In 2021 wordt de visie voor park inclusief omgeving (bv surfvijver), die in coproductie met de omgeving wordt vormgegeven, ter vaststelling aan de raad voorgelegd.
-
Blz. 56
Algemeen
-
Blz. 57
Beleidsindicatoren
-
Blz. 58
Verbonden partijen
-
Blz. 59
Beleid gerelateerd aan thema
-
Blz. 60
Taakvelden thema Ruimtelijke ontwikkeling
-
Blz. 61
Thema II – Openbare Ruimte
-
Blz. 62
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 63
II.a. De inwoners zijn tevreden als het gaat om de parameters ‘schoon, heel en veilig’ in de openbare ruimte en beoordelen dit met minimaal een 6,5.
-
Blz. 64
II.a.1. We monitoren de ervaring van bewoners via het burgerpanel of Lemon-onderzoek en sturen indien noodzakelijk bij.
-
Blz. 65
II.a.2. We houden bij het onderhoud en aanpassingen in de openbare ruimte rekening met de wensen van de inwoners.
-
Blz. 66
II.a.3. Na realisatie projecten evalueren we samen met bewoners het resultaat en proces en stellen indien nodig het werkproces of resultaat bij.
-
Blz. 67
II.b. Inwoners van Veenendaal gebruiken duurzame vervoersalternatieven om binnen Veenendaal van a. naar b. te reizen
-
Blz. 68
II.b.1. We monitoren de parameters aan de hand van CBS cijfers en waar nodig sturen wij bij.
-
Blz. 69
II.b.2. We voeren bewustwordingscampagnes over duurzame vervoermiddelen.
-
Blz. 70
II.b.3. We geven uitvoering aan Mobiliteitsconvenant regio Foodvalley.
-
Blz. 71
II.b.4. Wij passen bij in- en uitbreidingsinitiatieven de nieuwe notitie parkeernormen (vastgesteld eind 2020) toe waarin wij het gebruik van fiets, deelauto en openbaar vervoer stimuleren.
-
Blz. 72
II.b.5 We geven uitvoering aan programma Energieneutraal Veenendaal 1e planperiode (2017-2021) met diverse projecten uit de pijler Mobiliteit (waaronder de hierboven genoemde activiteiten).
-
Blz. 73
II.c. Veenendaal is beter bestand tegen klimaatveranderingen.
-
Blz. 74
II.c.1. We voeren stimuleringsacties uit voor het klimaatadaptief inrichten van particulier terrein, we streven hierbij naar het afkoppelen van 200 bestaande panden en het vergroenen/ontstenen van particulier terrein.
-
Blz. 75
II.c.2. Wij maken een start met de realisatie van het plan van aanpak voor het ontstenen van de openbare ruimte van Veenendaal.
-
Blz. 76
II.d. De afvalinzameling draagt bij aan een circulaire economie waarbij we in 2023 maximaal 100 kg restafval per inwoner per jaar hebben en in 2025 80 kg.
-
Blz. 77
II.d.1. Het plan voor gf+e inzameling bij hoogbouw wordt afgerond.
-
Blz. 78
II.d.2. Wij actualiseren het afvalbeleidsplan.
-
Blz. 79
II.e. In 2021 vormt circulariteit altijd een inkoopcriterium binnen aanbestedingen.
-
Blz. 80
II.e.1. In 5 projecten vormt circulariteit een belangrijke voorwaarde tijdens het inkoop/aanbestedingstraject.
-
Blz. 81
Algemeen
-
Blz. 82
Beleidsindicatoren
-
Blz. 83
Verbonden partijen
-
Blz. 84
Beleid gerelateerd aan thema
-
Blz. 85
Taakvelden thema Openbare ruimte
-
Blz. 86
Thema III – Wijkgericht werken
-
Blz. 87
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 88
III.a. Bewoners nemen zelf initiatief voor schoon, heel en veilig in de buurt.
-
Blz. 89
III.a.1. We gaan in 2021 verder met het stimuleren en faciliteren van bewonersinitiatieven in de buurt, onder andere door een website ‘bewonersinitiatieven’, een digitale participatietool en een fysiek loket in iedere wijk.
-
Blz. 90
III.a.2. We verhogen de medeverantwoordelijkheid voor de leefbaarheid in de wijk bij organisaties en inwoners.
-
Blz. 91
III.c. meer betrokkenheid van inwoners voor elkaar en/of voor hun buurt op het gebied van schoon, heel, leefbaar en toegankelijkheid.
-
Blz. 92
III.c.1. We gaan in 2021 verder met het stimuleren en faciliteren van burgerparticipatie op het gebied van schoon, heel, leefbaarheid en toegankelijkheid in de buurt.
-
Blz. 93
III.c.2. Samen met inwoners wijkplannen opstellen die zich richten op schoon, heel, leefbaar, veilig en toegankelijkheid.
-
Blz. 94
III.d. De openbare ruimte en gebouwen in de buurten en wijken van gemeente Veenendaal zijn toegankelijk.
-
Blz. 95
III.d.1. Bij reconstructies en grote onderhoudswerkzaamheden inventariseren we met de inwoners de beperkingen die worden ervaren in de toegankelijkheid. Tijdens de werkzaamheden worden deze beperkingen zoveel mogelijk aangepakt.
-
Blz. 96
lll.b. Bewoners voelen zich veiliger in hun buurt.
-
Blz. 97
III.b.1. Inwoners/organisaties meer betrekken bij onze werkwijze.
-
Blz. 98
Visie sociaal domein
-
Blz. 99
Hierin zijn kaders voor het wijkgericht werken opgenomen. De invulling van het wijkteam en het ontwikkelen van een wijkgerichte aanpak zijn daar een uitwerking van.
-
Blz. 100
Algemeen
-
Blz. 101
Beleidsindicatoren
-
Blz. 102
Verbonden partijen
-
Blz. 103
Beleid gerelateerd aan thema
-
Blz. 104
Taakvelden thema Wijkgericht werken
-
Blz. 105
Visie
-
Blz. 106
Thema’s
-
Blz. 107
Financiën
-
Blz. 108
Actuele ontwikkelingen
-
Blz. 109
PROGRAMMA 2 – ECONOMIE, WERK EN ONTWIKKELING
-
Blz. 110
Thema I – Economische ontwikkeling en werkgelegenheid
-
Blz. 111
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 112
Een volledig circulaire economie in 2050. 50% minder gebruik van primaire grondstoffen (metalen, fossiel, mineralen) in 2030.
-
Blz. 113
a. We bouwen de bestaande werkplaatsen verder uit;
-
Blz. 114
b. We voegen het thema Waterstof toe aan de werkplaatsen;
-
Blz. 115
c. We zetten we een werkplaats Industrie – kunststoffen op;
-
Blz. 116
d. We werken aan een Proeftuin Voedselverspilling;
-
Blz. 117
e. We gaan het aantal partners uitbreiden;
-
Blz. 118
f. We ondersteunen Onderzoeks- en onderwijsprojecten in samenwerking met hogescholen en universiteiten;
-
Blz. 119
g. We werken samen met het Circles programma en beide provincies;
-
Blz. 120
h. We creëren een Onderwijs & onderzoeksloket voor o.a. praktijkstages en onderzoeksprojecten Circulaire Economie;
-
Blz. 121
i. We geven Webinars voor ondernemers die willen starten met Circulaire Economie;
-
Blz. 122
j. Er komen diverse Netwerk evenementen om van elkaar te leren.
-
Blz. 123
I.a. Werkgelegenheid in Veenendaal is toegenomen en bedrijventerreinen zijn aantrekkelijker gemaakt in 2020, gericht op een optimaal vestigingsklimaat.
-
Blz. 124
I.a.1. Terugdringen leegstand door herbestemmen kantoorpanden en bedrijvenlocaties (voor de bedrijventerreinen o.m. daghoreca en leisure).
-
Blz. 125
I.a.2. Uitvoering acties acquisitieplan.
-
Blz. 126
I.a.3. We zorgen voor revitalisering en vergroening bedrijventerreinen.
-
Blz. 127
I.a.4. Uitvoeren acties project Ondernemersdienstverlening w.o. plan van aanpak MKB.
-
Blz. 128
I.a.5. Stimuleren en faciliteren (startend) ondernemerschap door organiseren startersevent, ondernemersschool, gerichte informatie aanbieden over startend ondernemen, aanbieden startpunt.
-
Blz. 129
I.a.6. Faciliteren, organiseren en stimuleren van evenementen gericht op kennisuitwisseling, netwerken en profilering.
-
Blz. 130
I.a.7. We geven uitvoering aan programma ICT Campus met het creëren van een aantrekkelijk ICT-vestigingsklimaat.
-
Blz. 131
I.a.8. We geven uitvoering aan het programma Vitale Binnenstad. Dit programma wordt eind 2020 door de raad vastgesteld
-
Blz. 132
I.b. Behouden en uitbreiden werkgelegenheid in Veenendaal (MD05, IBK BE13).
-
Blz. 133
I.b.1. We realiseren een jaarlijkse toename van de werkgelegenheid op basis van het aantal arbeidsplaatsen in vergelijking met het voorgaande jaar
-
Blz. 134
I.b.2. Stimuleren en faciliteren (startend) ondernemerschap door organiseren startersevent, ondernemersschool, gerichte informatie aanbieden over startend ondernemen, aanbieden startpunt
-
Blz. 135
I.c. Bedrijventerreinen, kantoorlocaties en binnenstad zijn aantrekkelijker gemaakt in 2021, gericht op een optimaal vestigings- en investeringsklimaat.
-
Blz. 136
I.c.1. Aanpak van enkele grote leegstaande kantoorpanden (meer dan 1.500 m2) samen met de OMU.
-
Blz. 137
I.c.2. Door regelmatig in gesprek te blijven met de kantorenmarkt werken aan behoud van een leegstandscijfer voor kantoren < 10%.
-
Blz. 138
I.c.3. Uitvoering acties acquisitieplan.
-
Blz. 139
I.c.4. We zorgen voor intensivering/revitalisering en vergroening bedrijventerreinen samen met de OMU.
-
Blz. 140
I.c.5. Uitvoeren acties project Ondernemersdienstverlening op basis van een bijgesteld plan van aanpak MKB.
-
Blz. 141
I.c.6. Faciliteren, organiseren en stimuleren van evenementen gericht op kennisuitwisseling, netwerken en profilering.
-
Blz. 142
I.c.7. We geven uitvoering aan het programma ICT Campus met het creëren van een aantrekkelijk ICT-vestigingsklimaat.
-
Blz. 143
I.c.8. We geven uitvoering aan programma Vitale Winkelstad met het creëren van een optimaal investeringsklimaat voor bestaande en nieuwe ondernemers in de binnenstad.
-
Blz. 144
I.d. Meer bezoekers en ondernemers verleiden om naar Veenendaal te komen en te blijven.
-
Blz. 145
I.d.1. Via promotiefilms over Veenendaal willen wij Veenendaal op een interactieve manier onder de aandacht brengen bij werknemers en werkgevers. Daarnaast wordt het Merk Veenendaal #ditisVeenendaal volop ingezet in media.
-
Blz. 146
I.d.2. In 2021 evalueren we de Koopzondag.
-
Blz. 147
I.e. De bedrijven waarderen in 2021 de leefomgeving in Veenendaal als schoon, heel en veilig.
-
Blz. 148
I.e.1. Inzet instrumenten reclamebelasting en BIZ om samen met ondernemers collectieve activiteiten te organiseren.
-
Blz. 149
I.e.2. Samen met politie, brandweer en georganiseerd bedrijfsleven uitvoering geven aan KVO-Bedrijventerreinen en KVO-Centrum. Enquête uitvoeren en KVOB-score bijhouden.
-
Blz. 150
Veenendaal is in 2025 landelijk hét ICT-centrum voor Food, Health en Tech.
-
Blz. 151
a. We werken met hogescholen en ICT-bedrijven om Hbo’ers om te scholen tot IT-talenten
-
Blz. 152
b. We faciliteren zowel starters in de ICT als ook bestaande bedrijven die willen doorgroeien
-
Blz. 153
c. We werven gerichter en werken aan uitbreiding van ICT-bedrijfsvestigingen in Veenendaal met meer ICT-banen.
-
Blz. 154
d. We creëren een beter innovatief klimaat bij bedrijven in de regio door de digitale volwassenheid te vergroten en hoogwaardige ICT-kennis te koppelen met hoogwaardige domeinkennis op het gebied van agro/food.
-
Blz. 155
Winkelstad Veenendaal is dé binnenstad van de regio om te winkelen, te ondernemen, te werken en te verblijven.
-
Blz. 156
a. We werken aan de realisatie van een compactere binnenstad met themagebieden waarin winkelen, horeca, cultuur, leisure, dienstverlening, werken, wonen en de inrichting van de openbare ruimte elkaar meer aanvullen en versterken.
-
Blz. 157
b. we creëren een gastvrijere binnenstad waar de primaire doelgroepen graag verblijven, waar meer te beleven is en de bezoeker vaker verrast wordt (toerisme).
-
Blz. 158
c. we creëren een optimaal investeringsklimaat voor bestaande en nieuwe ondernemers en investeerders om zo meer gevarieerde werkgelegenheid voor meer mensen te bieden (economie).
-
Blz. 159
Algemeen
-
Blz. 160
Beleidsindicatoren
-
Blz. 161
Verbonden partijen
-
Blz. 162
Beleid gerelateerd aan thema
-
Blz. 163
Taakvelden thema Economische ontwikkeling en werkgelegenheid
-
Blz. 164
Thema II – Recreatie en toerisme
-
Blz. 165
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 166
II.a. In 2021 hebben meer bezoekers en toeristen Veenendaal bezocht dan in 2019.
-
Blz. 167
II.a.1. Kansen en mogelijkheden in kaart brengen en het beleidskader doorontwikkelen.
-
Blz. 168
II.a.2. We zetten Veenendaal op de kaart via het Merk Veenendaal.
-
Blz. 169
II.b. Veenendaal is beter verbonden met het groene ommeland.
-
Blz. 170
II.b.1. Deelname Routebureau.
-
Blz. 171
II.b.2. Deelname RBT Heuvelrug & Vallei.
-
Blz. 172
II.b.3. Uitvoering routes en paden samen met gemeenten uit voormalige recreatieschap
-
Blz. 173
II.b.4. Samen met Rhenen geven we uitvoering aan Club Kwintelooijen.
-
Blz. 174
II.c. In 2021 zijn er voor inwoners en bezoekers meer recreatieve voorzieningen in Veenendaal bereikbaar.
-
Blz. 175
II.c.1. We werken aan het aansluiten van Veenendaal op het landelijke wandelknooppuntennetwerk.
-
Blz. 176
II.c.2. We werken samen met de gemeente Rhenen aan het verruimen van de gebruiksmogelijkheden en aantrekken van nieuwe doelgroepen op recreatieterrein Kwintelooijen.
-
Blz. 177
II.c.3. Profileren Veenendaal door het beter op de kaart zetten van de Grebbelinie.
-
Blz. 178
II.c.4. Stimuleren ontwikkeling aantrekkelijke wandel- en fietsroutes via groenstructuren en (historische) waterlopen.
-
Blz. 179
II.d. Een aantrekkelijke woon- en leefgemeente met een divers aanbod van veilige evenementen.
-
Blz. 180
II.d.1 Het evenementenbeleid actualiseren en waar nodig vernieuwen, waarbij door middel van participatie inzicht wordt verkregen in de wensen en behoeftes vanuit de samenleving.
-
Blz. 181
II.d.2 Proberen een beter begrip van en voor het aspect ‘geluid’ te krijgen door tijdens één van de muziekevenementen een geluidstest te doen met een afvaardiging van onze bevolking en raad.
-
Blz. 182
II.d.3 De uitkomsten van de Projecten herinrichting Stadspark en herinrichting Duivenwal mee te nemen voor de (aanpassing van) de locaties voor evenementen.
-
Blz. 183
Algemeen
-
Blz. 184
Beleidsindicatoren
-
Blz. 185
Verbonden partijen
-
Blz. 186
Taakvelden thema Recreatie en toerisme
-
Blz. 187
Visie
-
Blz. 188
Thema’s
-
Blz. 189
Financiën
-
Blz. 190
Actuele ontwikkelingen
-
Blz. 191
PROGRAMMA 3 – SOCIALE LEEFOMGEVING
-
Blz. 192
Thema I – Inkomen
-
Blz. 193
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 194
I.a. Onrechtmatig gebruik van ondersteuning in het sociaal domein voorkomen we of sporen we op en pakken we aan (MD10, IBK BE28).
-
Blz. 195
I.a.1. We geven in 2021 uitvoering aan het rechtmatigheidsplan sociaal domein
-
Blz. 196
I.b. Financiële kaders vormen geen belemmering voor integraal werken (MD 10, IBK BE27).
-
Blz. 197
I.b.1. We realiseren een integraal budget voor regie op casusniveau voor 2021 e.v.
-
Blz. 198
I.c. Veenendalers nemen meer deel aan de samenleving (MD01, IBK BE4).
-
Blz. 199
I.c.1. Middelen (zoals minimaregelingen) beschikbaar stellen zodat Veenendalers maximaal kunnen participeren.
-
Blz. 200
I.d. Vroegtijdige interventies bij opvoed-, financiële, woon- en/of psychosociale gezondheidsvraagstukken, om zo problematische vraagstukken (en dus maatwerkvoorzieningen) te voorkomen (MD04, IBK BE11).
-
Blz. 201
I.d.1. Eind 2021 hebben we ervaring opgedaan met vroeg er op af en de methode geëvalueerd.
-
Blz. 202
I.e. De ondersteuning is gericht op een duurzaam effect (MD04, IBK BE12).
-
Blz. 203
I.e.1. Aanbieden van financiële educatie en voorlichting op scholen.
-
Blz. 204
I.e.2. Aanbieden van financiële educatie en voorlichting voor volwassenen.
-
Blz. 205
I.f. In 2021 is sprake van een uniforme werkwijze van de eerste uitvraag bij alle loketten sociaal domein MD07, IBK BE21).
-
Blz. 206
I.f.1. Op basis van het adviesrapport 'Uniforme toegang' realiseren we in 2021 een uniforme toegang met een uniforme werkwijze van de eerste uitvraag bij alle loketten in het sociaal domein.
-
Blz. 207
I.g. In 2023 is een integrale werkwijze sociaal domein binnen de gemeente en tussen gemeentelijke partijen en externe partijen gerealiseerd (MD8, IBK BE22).
-
Blz. 208
I.g.1. Met de doorontwikkeling van regie op casusniveau realiseren we ultimo 2021 een afname van 10% van de casussen in het cluster Zorg & Veiligheid en het Interventieteam ten opzichte van februari 2020.
-
Blz. 209
I.h. De deskundigheidsbevordering tussen uitvoerende partijen in het sociaal domein is gefaciliteerd (MD9, IBK BE23).
-
Blz. 210
I.h.1. De training ‘Integrale benadering Sociaal Domein’ voor professionals wordt breder uitgerold over het sociaal domein als geheel, zodat deskundigheid bij alle partijen wordt vergroot.
-
Blz. 211
Algemeen
-
Blz. 212
Beleidsindicatoren
-
Blz. 213
Verbonden partijen
-
Blz. 214
Beleid gerelateerd aan thema
-
Blz. 215
Taakvelden thema Inkomen
-
Blz. 216
Thema II – Sociaal domein – Participatie en re-integratie
-
Blz. 217
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 218
II.a. Er is sprake van een doorlopende lijn arbeidsparticipatie in samenwerking met onze partners (MD05, IBK BE14).
-
Blz. 219
II.a.1. Eind 2021 is er een vereenvoudiging en verbetering gerealiseerd in de doorlopende lijn van arbeidsparticipatie op het gebied van (in elk geval) samenwerking, begeleiding en organisatie.
-
Blz. 220
II.a.2. We realiseren in 2021 de kwantitatieve doelstellingen m.b.t. de Participatiewet (in- en uitstroom).
-
Blz. 221
II.a.3. In 2021 evalueren we het transitieplan IW4.
-
Blz. 222
II.b. De samenwerking tussen onderwijs en arbeidsmarkt is versterkt (MD05, IBK BE15).
-
Blz. 223
II.b.1. We geven in 2021 uitvoering aan een lokaal actieplan om de samenwerking tussen onderwijs en arbeidsmarkt verder te verstevigen.
-
Blz. 224
II.c. Veenendalers nemen meer deel aan de samenleving (MD01, IBK BE4).
-
Blz. 225
II.c.1. Op 1 juli 2021 is de Wet Inburgering geïmplementeerd.
-
Blz. 226
Algemeen
-
Blz. 227
Beleidsindicatoren
-
Blz. 228
Verbonden partijen
-
Blz. 229
Beleid gerelateerd aan thema
-
Blz. 230
Taakvelden thema Sociaal domein - Participatie en re-integratie
-
Blz. 231
Thema III – Sociaal domein – WMO
-
Blz. 232
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 233
III.a. In 2021 is de sturing op aanbieders vergroot (MD10, IBK BE26).
-
Blz. 234
III.a.1. In 2021 is het mogelijk om op tenminste alle dure en complexe ondersteuning te monitoren op casusniveau binnen het gehele Sociaal Domein.
-
Blz. 235
III.b. Eind 2023 is een integraal dashboard sociaal domein beschikbaar, waarbij integrale monitoring tot op buurtniveau mogelijk is (MD10, IBK BE29).
-
Blz. 236
III.b.1. We zijn in het sociaal domein in staat om beleid voor 2021 e.v. te baseren op beschikbare data door middel van een werkend dashboard per domein.
-
Blz. 237
III.b.2. Eind 2021 is er een werkend dashboard voor het gehele sociaal domein, inclusief de mogelijkheid tot monitoring op wijk- en buurtniveau.
-
Blz. 238
III.c. Veenendalers wonen zo lang mogelijk thuis (MD01, IBK BE2).
-
Blz. 239
III.c.1. Eind 2021 is Veenendaal in staat om een zorgvuldige wijziging van regionale samenwerkingsregio voor Beschermd Wonen en Maatschappelijke Opvang te realiseren (naar regio Ede).
-
Blz. 240
III.c.2. Eind 2021 is een meerjarenplan beschikbaar om de lokale aanpak Van Beschermd Wonen naar Beschermd Thuis vorm te geven.
-
Blz. 241
III.d. Mantelzorgers blijven actief met passende ondersteuning om overbelasting te voorkomen (MD03, IBK BE8).
-
Blz. 242
III.d.1. Informatie over mogelijke ondersteuning bereikt minimaal 50 % van de 16+ burgers en 75 % van betrokken professionals.
-
Blz. 243
III.d.2. Vorm van en toegang tot logeerzorg, als vorm van respijtzorg, worden verbeterd.
-
Blz. 244
III.e. Preventie draagt bij aan een gezondere leefstijl (MD04, IBK BE10).
-
Blz. 245
III.e.1. Eind 2021 heeft het maximale aantal inwoners (zoals opgenomen in het GIDS-plan en uitvoeringsplan) geprofiteerd van de preventie-activiteiten.
-
Blz. 246
III.f. Vroegtijdige interventies bij opvoed-, financiële, woon- en/of psychosociale gezondheidsvraagstukken, om zo problematische vraagstukken (en dus maatwerkvoorzieningen) te voorkomen (MD04, IBK BE11).
-
Blz. 247
III.f.1. Eind 2021 wordt er gewerkt in een netwerk voor de aanpak van Huiselijk geweld en kindermishandeling.
-
Blz. 248
III.f.2. Eind 2021 werkt de geboortezorgketen in Veenendaal gestructureerd samen in het vroegtijdig signaleren en overdragen van opvoed-, financiële, woon- en/of gezondheidsvraagstukken bij toekomstige en jonge ouders.
-
Blz. 249
III.g. Het aantal meerderjarigen dat begeleiding ontvangt waar behandeling passender is, is afgenomen (MD06, IBK BE19).
-
Blz. 250
III.g.1. Er liggen afspraken met zorgverzekeraars hoe (o.a. financieel) om te gaan met cliënten die op de wachtlijst voor behandeling staan en in tussentijd Wmo begeleiding ontvangen.
-
Blz. 251
III.g.2. We weten wat de mogelijkheden zijn om te registreren hoeveel cliënten begeleiding geïndiceerd krijgen terwijl behandeling passender is, en zijn als de mogelijkheden dit toelaten gestart met deze registratie.
-
Blz. 252
III.h. We continueren in 2021 de zorg voor personen met verward gedrag en invoering van de WvGGZ.
-
Blz. 253
III.h.1. We continueren de inzet van de wijkfunctionarisssen zorg en veiligheid.
-
Blz. 254
III.h.2. Samen met de gemeenten Rhenen en Renswoude en de ketenpartners richten we het Advies- en Meldpunt Verward structureel in.
-
Blz. 255
III.h.3. We implementeren de gevolgen van de WvGGZ.
-
Blz. 256
III.i. Er zijn innovatieve ondersteuningsmogelijkheden samen met de uitvoerende partijen (MD9, IBK BE25).
-
Blz. 257
III.i.1. De pilot 'VAK werk(t) voert in 2021 vijftig casussen uit waarbij combinaties gemaakt zijn tussen maatwerkvoorzieningen en algemene voorzieningen. (Innovatie in samenwerking met: Wmo-loket - sociale basis - Wmo-zorgaanbieders.)
-
Blz. 258
III.i.2. In 2021 introduceren we een innovatiebudget.
-
Blz. 259
III.j. Ten opzichte van 2019 is er een daling van ongeveer 10% van het aantal maatwerkvoorzieningen (MD9, IBK BE24).
-
Blz. 260
III.j.1. De gemeente concretiseert de werkwijze die nodig is om het IBK waar te maken binnen de uitvoering Wmo, CJG, Economie en Werk en schulddienstverlening
-
Blz. 261
Algemeen
-
Blz. 262
Beleidsindicatoren
-
Blz. 263
Verbonden partijen
-
Blz. 264
Beleid gerelateerd aan thema
-
Blz. 265
Taakvelden thema Sociaal domein - WMO
-
Blz. 266
Thema IV – Sociaal domein – Jeugd
-
Blz. 267
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 268
IV.a. In 2021 is de sturing op aanbieders vergroot (MD10, IBK BE26).
-
Blz. 269
IV.a.1. We versterken inkoop- en contractmanagement binnen het Sociaal Domein, waaronder de implementatie van (regionale) inkoopstrategie voor jeugdhulp.
-
Blz. 270
IV.a.2. We werken met de 10 belangrijkste jeugdhulpaanbieders en WMO-aanbieders Immaterieel aan het realiseren van de gewenste bewegingen in het IBK.
-
Blz. 271
IV.b. Jeugdigen groeien gezond en veilig op; we stimuleren en ondersteunen ouders om te zorgen voor een gezonde ontwikkeling van kinderen en een veilig opgroei- en opvoedklimaat (MD2, IBK BE5).
-
Blz. 272
IV.b.1. Eind 2021 is er sprake van een netwerksamenwerking in het veiligheidsdomein.
-
Blz. 273
IV.b.2. Gezinnen in echtscheidingssituaties worden in een vroegtijdig stadium begeleid, zodat minder kinderen nadelige effecten ondervinden van een echtscheiding.
-
Blz. 274
IV.b.3. Het netwerk van kwetsbare gezinnen wordt duurzaam versterkt door de inzet van vrijwilligers en gastgezinnen. Deze inzet blijft in 2021 stabiel t.o.v. 2020.
-
Blz. 275
IV.b.4. In 2021 wordt het projectplan voor de integrale samenwerking tussen CJG en JGZ geïmplementeerd om stagnatie in de ontwikkeling van kinderen vroegtijdig te signaleren en problemen waar mogelijk te voorkomen.
-
Blz. 276
IV.c. Het aantal casussen waarbij de huisarts het CJG inschakelt is met ongeveer 10% toegenomen ten opzichte van 2020 (MD06, IBK BE16).
-
Blz. 277
IV.c.1. Het CJG en de huisartsenpraktijken geven uitvoering aan de in 2020 gemaakte samenwerkingsafspraken.
-
Blz. 278
IV.c.2. Het CJG voert spreekuur bij de zes grootste huisartsenpraktijken.
-
Blz. 279
IV.d. Ten opzichte van 2018 wordt ongeveer 10% minder ambulante jeugdhulp verleend door jeugdhulpaanbieders (MD06, IBK BE17).
-
Blz. 280
IV.d.1. Het CJG voert (aanvullende) maatregelen uit gericht op: 1) Afremmen van de instroom, 2) Kaders en normen binnen het CJG, 3) Vergroten invloed op het logistieke proces bij aanbieders.
-
Blz. 281
IV.e. Het aantal jeugdigen in instellingsverblijf blijft constant t.o.v. 2019 (MD06, IBK BE18).
-
Blz. 282
IV.e.1. Het CJG stuurt op casusniveau actief op het voorkomen van plaatsing van jeugdigen in residentiële voorzieningen (instellingsverblijf), bijvoorbeeld door de inzet van (intensieve) ambulante hulpvormen of pleegzorg.
-
Blz. 283
IV.f. In 2023 is een integrale werkwijze sociaal domein binnen de gemeente en tussen gemeentelijke partijen en externe partijen gerealiseerd (MD08, IBK BE22).
-
Blz. 284
IV.f.1. Eind 2021 is de samenhang in activiteiten van, en ondersteuning vanuit onderwijs en gemeente t.b.v. jeugdigen verbeterd.
-
Blz. 285
IV.f.2. Ook in 2021 versterken we de verbinding tussen zorgpartners onderling en partners binnen het sociaal domein door jaarlijks een inhoudelijke bijeenkomst te organiseren.
-
Blz. 286
Algemeen
-
Blz. 287
Beleidsindicatoren
-
Blz. 288
Verbonden partijen
-
Blz. 289
Beleid gerelateerd aan thema
-
Blz. 290
Taakvelden thema Sociaal domein - Jeugd
-
Blz. 291
Thema V – Onderwijs en ontwikkeling
-
Blz. 292
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 293
V.a. Het aantal laaggeletterde inwoners daalt (MD01, IBK BE3).
-
Blz. 294
V.a.1. Er is een formeel en non-formeel aanbod worden de groep laaggeletterde volwassenen van 18 jaar en ouder die niet (meer) inburgeringsplichtig zijn en tot de doelgroep van de WEB worden gerekend.
-
Blz. 295
V.a.2. Uitvoering geven aan Regionaal programma basisvaardigheden Arbeidsmarktregio Foodvalley
-
Blz. 296
V.a.3 We willen meer mensen bereiken met een aanbod op maat, vooral de groep met Nederlands als moedertaal (=NT1).
-
Blz. 297
V.b. Het aantal voortijdig schoolverlaters en thuiszitters is afgenomen (MD06, IBK BE20).
-
Blz. 298
V.b.1. We geven in 2021 lokaal uitvoering aan de 3 programmalijnen uit het regionale programma VSV regio Vallei 2002-2024.
-
Blz. 299
V.c. Onderwijsachterstandenbeleid: er is een kwantitatief voldoende en kwalitatief goed aanbod van peuteropvang met en zonder voorschoolse educatie.
-
Blz. 300
V.c.1. Aanbieders van peuteropvang krijgen op basis van de subsidieregeling middelen om de kindplaatsen te realiseren.
-
Blz. 301
V.c.2. In gesprek met de aanbieders is kwaliteit een belangrijk en terugkerend thema.
-
Blz. 302
V.c.3. Ook worden er onderling collegiale visitaties uitgevoerd en worden studiemiddagen georganiseerd.
-
Blz. 303
V.d. Faciliteren van het aanbod van vroegschoolse educatie waardoor scholen meer elkaars kennis en expertise kunnen delen en kinderen met een ontwikkelingsachterstand (nog) beter ondersteund kunnen worden.
-
Blz. 304
V.d.1. Onderwijsachterstandenbeleid: er start een pilot met een taalspecialist die op alle VVE-scholen in Veenendaal extra ondersteuning gaat bieden.
-
Blz. 305
V.e. Iedere jeugdige met een ondersteuningsbehoefte krijgt passende ondersteuning om onderwijs te kunnen volgen.
-
Blz. 306
V.e.1. We voeren tweemaal per jaar Op Overeenstemming Gericht Overleg met Samenwerkingsverbanden passend onderwijs).
-
Blz. 307
V.e.2. We implementeren een afwegingskader Passend Onderwijs en als onderdeel daarvan een gedragen procedure om in wet-overstijgende casussen snel en efficiënt tot een passende oplossing voor het kind te komen.
-
Blz. 308
V.f. Alle kinderen van 0-13 jaar kunnen in een IKC een doorlopende leer- en ontwikkellijn volgen.
-
Blz. 309
V.f.1. Implementatie van het herijkte Integraal Huisvestingsplan 2020 en het nieuwe IKC beleid.
-
Blz. 310
V.f.2. Oplevering Integraal Kindcentrum West in 2020. De komende jaren wordt de samenwerking tussen de kernpartners binnen het IKC verder vorm gegeven.
-
Blz. 311
V.f.3. In 2020 starten de kernpartners van het IKC Franse Gat met het aanbestedingstraject. Het aanbestedingstraject loopt door in 2021 en samen met aanbestedende partij en de kernpartners wordt de planontwikkeling van deze IKC opgepakt.
-
Blz. 312
V.f.4. In 2021 starten de kernpartners van het IKC Ronde Erf met een eerste verkenning van een gezamenlijk IKC visie, ruimtelijke programma en fysieke randvoorwaarden.
-
Blz. 313
Algemeen
-
Blz. 314
Beleidsindicatoren
-
Blz. 315
Verbonden partijen
-
Blz. 316
Beleid gerelateerd aan thema
-
Blz. 317
Taakvelden thema Onderwijs en ontwikkeling
-
Blz. 318
Thema VI – Sport
-
Blz. 319
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 320
VI.a. Nieuwe Kpi’s voor Stichting Sportservice Veenendaal.
-
Blz. 321
VI.a.1. In overleg met Stichting Sportservice Veenendaal bepalen we op welke doelen uit het beleidskader we ons in 2021 gaan inzetten.
-
Blz. 322
VI.b. Uitvoering lokaal Sportakkoord.
-
Blz. 323
VI.b.1. Met alle betrokken partijen uitvoering geven aan de uitvoeringprogramma’s.
-
Blz. 324
VI.c. Bevorderen gezonde sportkantines en rookvrije sportaccommodaties.
-
Blz. 325
VI.c.1. Organiseren van themabijeenkomsten en ondersteunen verenigingen.
-
Blz. 326
Algemeen
-
Blz. 327
Beleidsindicatoren
-
Blz. 328
Verbonden partijen
-
Blz. 329
Beleid gerelateerd aan thema
-
Blz. 330
Taakvelden thema Sport
-
Blz. 331
Thema VII – Cultuur
-
Blz. 332
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 333
VII.a. Een toekomstbestendige culturele sector in Veenendaal.
-
Blz. 334
VII.a.1. Een financiële analyse uitvoeren (besparings- en compensatiemaatregelen).
-
Blz. 335
VII.a.2. In samenspel met de culturele instellingen komen tot een herijking van (prestatie)afspraken.
-
Blz. 336
VII.a.3. Opstellen van een nieuw meerjarig kader voor cultuurbeleid.
-
Blz. 337
VII.b. Een goed productieklimaat voor de stadsprogrammering.
-
Blz. 338
VII.b.1. Uitvoeren van het plan 'Positiebepaling Cultuurmakelaar'.
-
Blz. 339
Algemeen
-
Blz. 340
Beleidsindicatoren
-
Blz. 341
Verbonden partijen
-
Blz. 342
Beleid gerelateerd aan thema
-
Blz. 343
Taakvelden thema Cultuur
-
Blz. 344
Thema VIII – Welzijn
-
Blz. 345
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 346
VIII.a. De inzet van vrijwilligers en het sociale netwerk is onderdeel van het normale leven (MD03, IBK BE7).
-
Blz. 347
VIII.a.1. De inzet van vrijwilligers en algemene voorzieningen stijgt in 2021 met 5%.
-
Blz. 348
VIII.a.2. Het vrijwilligersplatform inzetten om vrijwillige inzet te promoten en te ondersteunen.
-
Blz. 349
VIII.b. Versterken van de sociale basis (MD03, IBK BE9).
-
Blz. 350
VIII.b.1. We kiezen in 2021 een thema waarvoor we een aanvullende ondersteuning bieden waar een hiaat is gesignaleerd.
-
Blz. 351
VIII.b.2. Het bereik van de netwerk-app die in 2020 is ontwikkeld groeit met 5%.
-
Blz. 352
VIII.b.3. Samen met de Stichting Veens/Toegang wordt continu afgestemd waar hiaten zitten en op welke wijze de sociale basis hier een rol in kan spelen.
-
Blz. 353
VIII.c. Veenendalers nemen verantwoordelijkheid voor eigen zelfredzaamheid en eigen kwetsbaarheid, passend bij de levensfase (MD1, IBK BE1).
-
Blz. 354
VIII.c.1. In het contact met de inwoners sturen we nadrukkelijker op en/of stimuleren we de inwoners om op zoek te naar oplossingen binnen hun eigen mogelijkheden, hun sociaal netwerk en de sociale basis.
-
Blz. 355
Algemeen
-
Blz. 356
Beleidsindicatoren
-
Blz. 357
Verbonden partijen
-
Blz. 358
Beleid gerelateerd aan thema
-
Blz. 359
Taakvelden thema Welzijn
-
Blz. 360
Visie
-
Blz. 361
Thema's
-
Blz. 362
Financiën
-
Blz. 363
Actuele ontwikkelingen
-
Blz. 364
PROGRAMMA 4 – BURGER EN BESTUUR
-
Blz. 365
Thema I – Dienstverlening (extern)
-
Blz. 366
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 367
I.a. De eerstelijns dienstverlening is klant-, service- en oplossingsgericht, waardoor er balans is tussen efficiënte inrichting en klantbeleving.
-
Blz. 368
I.a.1. Jaarlijks worden balie en telefonie gemeten op bereikbaarheid (telefonie), toegankelijkheid (balie, o.a. openingstijden), middels een klanttevredenheidsonderzoek.
-
Blz. 369
I.a.2. Signalen die hieruit voortkomen onderzoeken en waar mogelijk oppakken om het doel op de dienstverlening te bereiken.
-
Blz. 370
I.a.3. Meten klantwaardering door middel van o.a. dashboard, klanttevredenheids- of CES-onderzoeken.
-
Blz. 371
I.a.4. Innovatieve service aanbieden via digitaal loket, de balie en telefonie aan onze klanten (particulieren, bedrijven en instellingen).
-
Blz. 372
I.b. We streven naar steeds meer zelfregie voor de klant om zijn zaken met de gemeente (digitaal) zelf te kunnen regelen.
-
Blz. 373
I.b.1. Pilot ‘Werken op afspraak’ voortzetten
-
Blz. 374
I.b.2. Optimaliseren van de 24/7 digitale dienstverlening aan inwoners en bedrijven en waar mogelijk aansluiten bij de landelijke projecten.
-
Blz. 375
I.b.3. Meten van gebruik webformulieren.
-
Blz. 376
Algemeen
-
Blz. 377
Beleidsindicatoren
-
Blz. 378
Verbonden partijen
-
Blz. 379
Beleid gerelateerd aan thema
-
Blz. 380
Taakvelden thema Dienstverlening (extern)
-
Blz. 381
Thema II – Burger en samenwerking
-
Blz. 382
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 383
II.a. Veenendaal zet zich (ook) in 2020 in voor de verdere ontwikkeling van de regio Foodvalley.
-
Blz. 384
II.a.1. Veenendaal levert een (ambtelijke) bijdrage aan het in de tweede helft van 2020 en in 2021 binnen de regio invulling geven aan de Regiodeal Foodvalley.
-
Blz. 385
II.a.2. Naar verwachting wordt eind 2020 een geactualiseerde strategische agenda Foodvalley vastgesteld. Daarna vindt actualisatie van de uitvoeringsagenda plaats. Veenendaal levert daaraan zijn bijdrage.
-
Blz. 386
II.a.3. Als onderdeel van de gemeenschappelijke regeling geeft Veenendaal mede invulling aan de overheidsgeleding van de Triple Helix regio Foodvalley (3 O’s: overheid, onderwijs, ondernemingen)
-
Blz. 387
II.b. Vanuit organisatie en bestuur is doorlopende aandacht voor bestuursstijl en bestuurscultuur.
-
Blz. 388
II.b.1. Wij geven blijvend aandacht aan participatie door inwoners, bedrijven en instellingen bij de voorbereiding van beleid en activiteiten. In 2021 geven we daar concrete invulling aan bij onder andere Omgevingsvisie, -plan, etc.
-
Blz. 389
II.c. Veenendaal is een betrouwbare samenwerkingspartner.
-
Blz. 390
II.c.1. We geven blijvend invulling aan de scharnierfunctie van Veenendaal in de Regio FoodValley en tussen de provincies Utrecht en Gelderland.
-
Blz. 391
II.c.2. We richten ons op Renswoude en Rhenen, maar zeker ook op de andere (buur)gemeenten zoals Ede, Wageningen, Woudenberg en Scherpenzeel.
-
Blz. 392
II.d. Adequate sturing en controle ten aanzien van verbonden partijen waarin de gemeente Veenendaal deelneemt.
-
Blz. 393
II.d.1. De door de gemeenteraad vastgestelde Kadernota Verbonden partijen wordt gelijk voorgaande jaren ook in 2021 gemonitord en zo nodig geactualiseerd.
-
Blz. 394
Algemeen
-
Blz. 395
Beleidsindicatoren
-
Blz. 396
Verbonden partijen
-
Blz. 397
Beleid gerelateerd aan thema
-
Blz. 398
Taakvelden thema Burger en samenwerking
-
Blz. 399
Thema III – Veiligheid samenleving
-
Blz. 400
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 401
III.a. Inwoners/ondernemers zijn zich bewust van cybercriminaliteit en nemen voldoende maatregelen om dit te verminderen.
-
Blz. 402
III.a.1. Inzetten op preventie en bewustwording van de digitale dreiging naar bewoners, ondernemers en het maatschappelijk middenveld
-
Blz. 403
III.a.2. Het bevorderen van een goede registratie waardoor de zichtbaarheid wordt vergroot en opsporing meer prioriteit krijgt
-
Blz. 404
III.a.3. We sluiten aan bij landelijke en regionale initiatieven met als doel de cyberweerbaarheid te vergroten
-
Blz. 405
III.b. In 2021 als 1 overheid de vervolgstap maken naar een effectieve aanpak van ondermijnende criminaliteit in Veenendaal.
-
Blz. 406
III.b.1. Inzicht krijgen in ondermijnende activiteiten en de factoren die het voor criminelen aantrekkelijk maken zich te vestigen
-
Blz. 407
III.b.2. Intensiveren van samenwerking met 4 Heuvelruggemeenten waardoor we criminele samenwerkingsverbanden aanpakken en als 1 overheid naar buiten treden.
-
Blz. 408
III.b.3. Zorgen dat het instrumentarium voor de aanpak van ondermijning en drugsproblematiek op orde is. Hiervoor nieuwe wetgeving (bijv. Bibob) implementeren, handhaven en uitvoeren o.a. door integrale controles
-
Blz. 409
III.b.4. Bestuurlijke, maatschappelijke weerbaarheid vergroten door (daar waar mogelijk samen met de andere 4 heuvelruggemeenten) bijeenkomsten en trainingen te organiseren.
-
Blz. 410
III.b.5. Specifiek voor het onderwerp drugs zetten we ook voorlichting in gericht op jongeren met betrekking tot gebruik en handel en ontwikkelen we interventies om te zorgen dat jongeren stoppen met de handel in drugs.
-
Blz. 411
III.c. De kans op High Impact Crime (woninginbraken, overvallen, snel-, of plof- en ramkraken) in Veenendaal verminderen.
-
Blz. 412
III.c.1. De meldingsbereidheid en de heterdaadkans vergroten door het stimuleren van burgerparticipatie (bv Burgernet en Whatsappbuurtpreventie voor criminaliteit en het bekendmaken van de meldcode voor huiselijk geweld)
-
Blz. 413
III.c.2. Inventariseren van risicolocaties voor ram-, plof- en snelkraken en uitvoeren van gerichte maatregelen op deze locaties
-
Blz. 414
III.c.3. Ondernemers en personeel bewust maken van hun veiligheidssituatie door training en bijeenkomsten en de nazorg overvalscan bij getroffen ondernemers aanbieden.
-
Blz. 415
III.c.4. Voorkomen van heling door ondernemers te wijzen op hun verantwoordelijkheden en door de handhaving van het Digitaal opkopersregister (DOR)
-
Blz. 416
III.c.5.Het verbeteren van een integrale persoonsgerichte aanpak van de daders van HIC door het inzetten van het bestuursrechtelijke instrumentarium.
-
Blz. 417
III.d. In de samenleving is er begrip voor elkaar en tolerantie waarbij er geen plek is voor extreem gedachtegoed en parallelle samenlevingen.
-
Blz. 418
III.d.1. Netwerken in de samenleving te versterken met als doel om polarisatie te signaleren en tegen te gaan.
-
Blz. 419
III.d.2. Samen met onze samenwerkingspartners ontwikkelen we interventies om extreem gedachtegoed en creëren van parallelle samenlevingen aan te pakken. 1) Het voeren van de dialoog, 2) Confronteren en aanspreken en 3) Verstoren en handhaven.
-
Blz. 420
Algemeen
-
Blz. 421
Beleidsindicatoren
-
Blz. 422
Verbonden partijen
-
Blz. 423
Beleid gerelateerd aan thema
-
Blz. 424
Taakvelden thema Veiligheid samenleving
-
Blz. 425
Visie
-
Blz. 426
Thema’s
-
Blz. 427
Financiën
-
Blz. 428
Actuele ontwikkelingen
-
Blz. 429
PROGRAMMA 5 – ALGEMENE DEKKINGSMIDDELEN EN ONVOORZIEN
-
Blz. 430
Thema I – Treasury
-
Blz. 431
Algemeen
-
Blz. 432
Taakvelden thema Treasury
-
Blz. 433
Thema II- OZB en belastingen overige
-
Blz. 434
Beleidsindicatoren
-
Blz. 435
Taakvelden thema OZB en belastingen overige
-
Blz. 436
Thema III - Uitkeringen en gemeentefonds en algemeen
-
Blz. 437
Taakvelden thema Uitkeringen en gemeentefonds en algemeen
-
Blz. 438
Visie
-
Blz. 439
Thema’s
-
Blz. 440
Financiën
-
Blz. 441
Actuele ontwikkelingen
-
Blz. 442
PROGRAMMA 6 – BEDRIJFSVOERING
-
Blz. 443
Thema I – Dienstverlening (intern)
-
Blz. 444
Algemeen
-
Blz. 445
Taakvelden thema Dienstverlening (intern)
-
Blz. 446
Thema II – Security & informatiebeveiliging
-
Blz. 447
Algemeen
-
Blz. 448
Taakvelden thema Security & informatiebeveiliging
-
Blz. 449
Thema III – Middelen
-
Blz. 450
Taakvelden thema Middelen
-
Blz. 451
Thema IV - Advisering en detachering
-
Blz. 452
Taakvelden thema Advisering en detachering
-
Blz. 453
Thema V - Bedrijfsvoering algemeen
-
Blz. 454
Algemeen
-
Blz. 455
Beleidsindicatoren
-
Blz. 456
Taakvelden thema Bedrijfsvoering algemeen
-
Blz. 457
Visie
-
Blz. 458
Thema’s
-
Blz. 459
Financiën
-
Blz. 460
PARAGRAFEN
-
Blz. 461
A. Weerstandsvermogen en risicobeheersing
-
Blz. 462
A. Weerstandsvermogen en risicobeheersing
-
Blz. 463
B. Onderhoud Kapitaalgoederen
-
Blz. 464
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 465
II.g. Een vastgoedportefeuille in bezit die aansluit op de vraag vanuit beleid; het faciliteren van maatschappelijk activiteiten, stedelijke ontwikkeling en eigen bedrijfsvoering huisvesten.
-
Blz. 466
II.g.1. (meerjarig) Portefeuilleplan maken in 2021, op basis van de huidige beleidskaders (Accommodatiebeleid en Strategische kaders).
-
Blz. 467
II.g.2. De acties uitvoeren die in het Portefeuilleplan zijn gesteld (afstoten, aankopen, huren etc).
-
Blz. 468
II.h. De (technische) kwaliteit van onze portefeuille voldoet aan onze criteria.
-
Blz. 469
II.h.1. Al het vastgoed wordt in stand gehouden op kwaliteitsniveau 3 van de NEN 2767.
-
Blz. 470
II.h.2. Het publieksgedeelte van het gemeentehuis wordt in standgehouden op kwaliteitsniveau 2 van de NEN 2767.
-
Blz. 471
II.h.3. Vastgoed met een exploitatieperiode korter dan 5 jaar wordt in standgehouden op kwaliteitsniveau 4 van de NEN 2767.
-
Blz. 472
II.i. De Gemeente Veenendaal heeft eind 2021 met de eigen vastgoedportefeuille 15% energie bespaard t.o.v. 2014 en 5% duurzame energie opgewekt.
-
Blz. 473
II.i.1. We geven in 2021 uitvoering aan het programma ENV2035 in de pijler Gemeente als Voorbeeld met het verduurzamen van ons vastgoed door het omvormen van het Meerjarig Onderhoudsplan (MOP) naar een Duurzaam Investeringsplan (DMIP).
-
Blz. 474
II.i.2. Wij voeren een pilot uit rondom de verduurzaming van het gemeentehuis waarbij de renovatie van het oudere deel van het gemeentehuis gecombineerd wordt met energiebesparingsmaatregelen en duurzame opwek.
-
Blz. 475
II.j. De kosten van de portefeuille zijn in 2021 in balans met de opbrengsten.
-
Blz. 476
II.j.1. Instrumenten inzetten zoals; kostprijsdekkende huursystematiek.
-
Blz. 477
II.k. De algemene begraafplaats en het rouwcentrum worden in 2021 volgens de kwaliteitsnormen onderhouden.
-
Blz. 478
II.k.1. We beheren de algemene begraafplaats op A-niveau.
-
Blz. 479
II.k.2. We beheren het rouwcentrum op kwaliteitsniveau 3 volgens NEN 2767.
-
Blz. 480
B. Onderhoud Kapitaalgoederen
-
Blz. 481
Beleid gerelateerd aan thema
-
Blz. 482
C. Financiering
-
Blz. 483
C. Financiering
-
Blz. 484
D. Bedrijfsvoering
-
Blz. 485
D. Bedrijfsvoering
-
Blz. 486
E. Verbonden partijen
-
Blz. 487
E. Verbonden partijen
-
Blz. 488
Regio Foodvalley
-
Blz. 489
Veiligheidsregio Utrecht (VRU)
-
Blz. 490
Sociale werkvoorziening Zuid-Oost Utrecht (IW4)
-
Blz. 491
Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst Regio Utrecht (GGDrU)
-
Blz. 492
Afvalverwijdering Utrecht (AVU)
-
Blz. 493
Omgevingsdienst Regio Utrecht (ODRU)
-
Blz. 494
Ontwikkelingsbedrijf Veenendaal-Oost BV (OVO)
-
Blz. 495
Duurzame Energie Veenendaal-oost BV (DEVO)
-
Blz. 496
Vitens NV
-
Blz. 497
Bank Nederlandse Gemeenten NV (BNG)
-
Blz. 498
Afvalcombinatie De Vallei NV (ACV)
-
Blz. 499
Centrum Jeugd en Gezin Veenendaal (CJG)
-
Blz. 500
Stichting Ontmoetingshuis
-
Blz. 501
Parkeervoorzieningen (Tricotage en Arie van Hensbergen)
-
Blz. 502
F. Grondbeleid
-
Blz. 503
Grondbeleid
-
Blz. 504
G. Lokale heffingen
-
Blz. 505
Lokale heffingen
-
Blz. 506
BIJLAGEN
-
Blz. 507
1. MIP
-
Blz. 508
MIP
-
Blz. 509
2. Geraamde baten en lasten
-
Blz. 510
Geraamde baten en lasten
-
Blz. 511
3. Geprognosticeerde balans
-
Blz. 512
Geprognosticeerde balans
-
Blz. 513
4. Staat van incidentele baten en lasten 2021-2024
-
Blz. 514
Staat van incidentele baten en lasten 2021-2024
-
Blz. 515
5. Staat van reserves en voorzieningen
-
Blz. 516
Staat van reserves en voorzieningen
-
Blz. 517
6. Overzicht beoordeling bestemmingsreserves
-
Blz. 518
Overzicht beoordeling bestemmingsreserves
-
Inhoud Inspanningen/acties
-
Zoeken
-
Publicatie bijlagen
-
Contact
-
PrivacyStatement
-
Sitemap