Sitemap

  1. Blz. 1 Programmabegroting 2021
    1. Blz. 2 Programma’s
      1. Blz. 3 Inleiding
        1. Blz. 4 Inleiding
      2. Blz. 5 Financieel kader
        1. Blz. 6 Financieel vertrekpunt
        2. Blz. 7 Technische richtlijnen
        3. Blz. 8 Financiële ontwikkelingen
        4. Blz. 9 Ontwikkelingen tussen Kaderbrief 2021-2024 en Programmabegroting 2021 en meerjarenraming 2022-2024
        5. Blz. 10 Sociaal Domein
        6. Blz. 11 Resume (inclusief sociaal domein)
        7. Blz. 12 Sluitende begroting
        8. Blz. 13 Algemene reserve/weerstandsvermogen
        9. Blz. 14 Risico’s
        10. Blz. 15 Uitgebreide informatie m.b.t. de majeure ontwikkelingen
      3. Blz. 16 Programmaplan
        1. Blz. 17 Programmaplan
      4. Blz. 18 PROGRAMMA 1 – FYSIEKE LEEFOMGEVING
        1. Blz. 19 Thema I – Ruimtelijke ontwikkeling
          1. Blz. 20 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 21 Energieneutraal 2035
              1. Blz. 22 1. Voor de energieopwek- en besparingsdoelstelling voor bewoners voeren we diverse projecten uit: zoals het energie-adviesloket, de duurzaamheidslening, kenniskring verduurzamen VVE’s, RRE subsidies met warmtescans en energieadviezen aan huis
              2. Blz. 23 2. Voor de energieopwek- en bespaardoelstelling voor bedrijven voeren we diverse projecten uit zoals het energieconvenant met bedrijven, advisering bedrijven bij activiteitenbesluit en de collectieve BV Zon-op-bedrijfsdaken.
              3. Blz. 24 3. Voor de energieopwek- en bespaardoelstelling voor mobiliteit voeren we diverse projecten uit.
              4. Blz. 25 4. Voor de energieopwek- en bespaardoelstellingen voor de gemeente zelf (inclusief de maatschappelijke instellingen) voeren we diverse projecten uit.
              5. Blz. 26 5. Voor het vergroten van de bewustwording en stimuleren van gedragsverandering naar energiebesparing en duurzame energieopwek van bewoners en bedrijven voeren we diverse projecten uit.
              6. Blz. 27 6. Voor de transitie naar aardgasvrije woningen, kantoren en bedrijven stellen we de Transitievisie Warmte op en starten we met het opstellen van Wijkuitvoeringsplannen voor de aardgasvrije startwijken.
              7. Blz. 28 7. Wij geven uitwerking aan de opdracht om als regio een deel van de landelijke energieopwek doelstelling voor 2030 en 2050 te realiseren door in Regio Foodvalley samen te werken aan een Regionale Energie Strategie (RES 1.0).
            2. Blz. 29 Grondexploitatie
              1. Blz. 30 Jaarlijks worden de grondexploitaties herzien en vastgesteld door de gemeenteraad bij het projectenboek.
            3. Blz. 31 Hoogspanningslijn ondergronds
              1. Blz. 32 In juli 2020 is de Realisatieovereenkomst met TenneT gesloten. Naar verwachting zal de aanleg van de kabels in het najaar van 2022 gaan starten.
            4. Blz. 33 I.a. Goede afweging van de invulling van de ruimtelijke omgeving waarbij we proactief een gezonde duurzame en veilige leefomgeving bevorderen.
              1. Blz. 34 I.a.1. Integrale afweging tussen alle onderwerpen die ruimte vragen waarbij een zorgvuldige afweging van de belangen plaatsvindt.
              2. Blz. 35 I.a.2. Kosten voor ruimtelijke investeringen en eigen plankosten aan derden doorberekenen.
              3. Blz. 36 I.a.3. Goede beheersing van actieve, gemeentelijke grondexploitaties.
              4. Blz. 37 I.a.4. Actueel ruimtelijk beleid voortzetten en uitvoeren.
              5. Blz. 38 I.a.5. Als voorbereiding op de invoering van de Omgevingswet stellen we het omgevingsplan deel 1 vast.
              6. Blz. 39 I.a.6. We geven uitvoering aan programma Winkelstad met de realisatie van een compactere binnenstad.
              7. Blz. 40 I.a.7. We geven uitvoering aan programma Energieneutraal Veenendaal (1e planperiode 2017-2021) met projecten uit de ENV-pijlers Wonen, Werken en Communicatie.
            5. Blz. 41 I.b. Voldoende aanbod van het juiste type woningen afgestemd op de vraag naar wonen.
              1. Blz. 42 I.b.1. De komende jaren met name op inbreidingslocaties de juiste typen woningen neer te zetten.
              2. Blz. 43 I.b.2. Anticiperen op demografische en economische ontwikkelingen door het nieuwe woonbeleid in de Omgevingswet. In het woonbeleid wordt per woonwijk vastgelegd welke typen woningen er toegevoegd worden als de kans zich voordoet.
            6. Blz. 44 I.c. Het cultuurhistorisch erfgoed van Veenendaal draagt bij aan de identiteit van de stad.
              1. Blz. 45 I.c.1. Het cultuurhistorisch erfgoed wat er is behouden door subsidie voor onderhoud te verstrekken.
              2. Blz. 46 I.c.2. Onderzoek naar nieuwe monumenten en beeldbepalende panden implementeren.
            7. Blz. 47 Nieuwe brandweerkazerne / verplaatsing wijkservice
              1. Blz. 48 Op basis van het besluit dat de raad in 2020 zal nemen omtrent de ontwikkeling van een nieuwe brandweerkazerne en verplaatsing van Wijkservice zal hier in 2021 en verder uitvoering aan worden gegeven.
            8. Blz. 49 Omgevingswet
              1. Blz. 50 1. In 2021 stelt de gemeenteraad het Omgevingsplan deel I vast.
              2. Blz. 51 2. In 2020 en volgende jaren wordt bij de totstandkoming van het omgevingsplan en de uitvoering daarvan invulling gegeven aan participatie door samenleving en andere stakeholders.
              3. Blz. 52 3. De gemeente sluit zich in 2021 aan op het Digitaal Stelsel Omgevingswet (landelijke voorziening).
              4. Blz. 53 4. De organisatie is zodanig ingericht dat vanaf 1 januari 2022 de Omgevingswet adequaat uitgevoerd kan worden.
            9. Blz. 54 Visie Stadspark
              1. Blz. 55 In 2021 wordt de visie voor park inclusief omgeving (bv surfvijver), die in coproductie met de omgeving wordt vormgegeven, ter vaststelling aan de raad voorgelegd.
          2. Blz. 56 Algemeen
          3. Blz. 57 Beleidsindicatoren
          4. Blz. 58 Verbonden partijen
          5. Blz. 59 Beleid gerelateerd aan thema
          6. Blz. 60 Taakvelden thema Ruimtelijke ontwikkeling
        2. Blz. 61 Thema II – Openbare Ruimte
          1. Blz. 62 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 63 II.a. De inwoners zijn tevreden als het gaat om de parameters ‘schoon, heel en veilig’ in de openbare ruimte en beoordelen dit met minimaal een 6,5.
              1. Blz. 64 II.a.1. We monitoren de ervaring van bewoners via het burgerpanel of Lemon-onderzoek en sturen indien noodzakelijk bij.
              2. Blz. 65 II.a.2. We houden bij het onderhoud en aanpassingen in de openbare ruimte rekening met de wensen van de inwoners.
              3. Blz. 66 II.a.3. Na realisatie projecten evalueren we samen met bewoners het resultaat en proces en stellen indien nodig het werkproces of resultaat bij.
            2. Blz. 67 II.b. Inwoners van Veenendaal gebruiken duurzame vervoersalternatieven om binnen Veenendaal van a. naar b. te reizen
              1. Blz. 68 II.b.1. We monitoren de parameters aan de hand van CBS cijfers en waar nodig sturen wij bij.
              2. Blz. 69 II.b.2. We voeren bewustwordingscampagnes over duurzame vervoermiddelen.
              3. Blz. 70 II.b.3. We geven uitvoering aan Mobiliteitsconvenant regio Foodvalley.
              4. Blz. 71 II.b.4. Wij passen bij in- en uitbreidingsinitiatieven de nieuwe notitie parkeernormen (vastgesteld eind 2020) toe waarin wij het gebruik van fiets, deelauto en openbaar vervoer stimuleren.
              5. Blz. 72 II.b.5 We geven uitvoering aan programma Energieneutraal Veenendaal 1e planperiode (2017-2021) met diverse projecten uit de pijler Mobiliteit (waaronder de hierboven genoemde activiteiten).
            3. Blz. 73 II.c. Veenendaal is beter bestand tegen klimaatveranderingen.
              1. Blz. 74 II.c.1. We voeren stimuleringsacties uit voor het klimaatadaptief inrichten van particulier terrein, we streven hierbij naar het afkoppelen van 200 bestaande panden en het vergroenen/ontstenen van particulier terrein.
              2. Blz. 75 II.c.2. Wij maken een start met de realisatie van het plan van aanpak voor het ontstenen van de openbare ruimte van Veenendaal.
            4. Blz. 76 II.d. De afvalinzameling draagt bij aan een circulaire economie waarbij we in 2023 maximaal 100 kg restafval per inwoner per jaar hebben en in 2025 80 kg.
              1. Blz. 77 II.d.1. Het plan voor gf+e inzameling bij hoogbouw wordt afgerond.
              2. Blz. 78 II.d.2. Wij actualiseren het afvalbeleidsplan.
            5. Blz. 79 II.e. In 2021 vormt circulariteit altijd een inkoopcriterium binnen aanbestedingen.
              1. Blz. 80 II.e.1. In 5 projecten vormt circulariteit een belangrijke voorwaarde tijdens het inkoop/aanbestedingstraject.
          2. Blz. 81 Algemeen
          3. Blz. 82 Beleidsindicatoren
          4. Blz. 83 Verbonden partijen
          5. Blz. 84 Beleid gerelateerd aan thema
          6. Blz. 85 Taakvelden thema Openbare ruimte
        3. Blz. 86 Thema III – Wijkgericht werken
          1. Blz. 87 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 88 III.a. Bewoners nemen zelf initiatief voor schoon, heel en veilig in de buurt.
              1. Blz. 89 III.a.1. We gaan in 2021 verder met het stimuleren en faciliteren van bewonersinitiatieven in de buurt, onder andere door een website ‘bewonersinitiatieven’, een digitale participatietool en een fysiek loket in iedere wijk.
              2. Blz. 90 III.a.2. We verhogen de medeverantwoordelijkheid voor de leefbaarheid in de wijk bij organisaties en inwoners.
            2. Blz. 91 III.c. meer betrokkenheid van inwoners voor elkaar en/of voor hun buurt op het gebied van schoon, heel, leefbaar en toegankelijkheid.
              1. Blz. 92 III.c.1. We gaan in 2021 verder met het stimuleren en faciliteren van burgerparticipatie op het gebied van schoon, heel, leefbaarheid en toegankelijkheid in de buurt.
              2. Blz. 93 III.c.2. Samen met inwoners wijkplannen opstellen die zich richten op schoon, heel, leefbaar, veilig en toegankelijkheid.
            3. Blz. 94 III.d. De openbare ruimte en gebouwen in de buurten en wijken van gemeente Veenendaal zijn toegankelijk.
              1. Blz. 95 III.d.1. Bij reconstructies en grote onderhoudswerkzaamheden inventariseren we met de inwoners de beperkingen die worden ervaren in de toegankelijkheid. Tijdens de werkzaamheden worden deze beperkingen zoveel mogelijk aangepakt.
            4. Blz. 96 lll.b. Bewoners voelen zich veiliger in hun buurt.
              1. Blz. 97 III.b.1. Inwoners/organisaties meer betrekken bij onze werkwijze.
            5. Blz. 98 Visie sociaal domein
              1. Blz. 99 Hierin zijn kaders voor het wijkgericht werken opgenomen. De invulling van het wijkteam en het ontwikkelen van een wijkgerichte aanpak zijn daar een uitwerking van.
          2. Blz. 100 Algemeen
          3. Blz. 101 Beleidsindicatoren
          4. Blz. 102 Verbonden partijen
          5. Blz. 103 Beleid gerelateerd aan thema
          6. Blz. 104 Taakvelden thema Wijkgericht werken
        4. Blz. 105 Visie
        5. Blz. 106 Thema’s
        6. Blz. 107 Financiën
        7. Blz. 108 Actuele ontwikkelingen
      5. Blz. 109 PROGRAMMA 2 – ECONOMIE, WERK EN ONTWIKKELING
        1. Blz. 110 Thema I – Economische ontwikkeling en werkgelegenheid
          1. Blz. 111 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 112 Een volledig circulaire economie in 2050. 50% minder gebruik van primaire grondstoffen (metalen, fossiel, mineralen) in 2030.
              1. Blz. 113 a. We bouwen de bestaande werkplaatsen verder uit;
              2. Blz. 114 b. We voegen het thema Waterstof toe aan de werkplaatsen;
              3. Blz. 115 c. We zetten we een werkplaats Industrie – kunststoffen op;
              4. Blz. 116 d. We werken aan een Proeftuin Voedselverspilling;
              5. Blz. 117 e. We gaan het aantal partners uitbreiden;
              6. Blz. 118 f. We ondersteunen Onderzoeks- en onderwijsprojecten in samenwerking met hogescholen en universiteiten;
              7. Blz. 119 g. We werken samen met het Circles programma en beide provincies;
              8. Blz. 120 h. We creëren een Onderwijs & onderzoeksloket voor o.a. praktijkstages en onderzoeksprojecten Circulaire Economie;
              9. Blz. 121 i. We geven Webinars voor ondernemers die willen starten met Circulaire Economie;
              10. Blz. 122 j. Er komen diverse Netwerk evenementen om van elkaar te leren.
            2. Blz. 123 I.a. Werkgelegenheid in Veenendaal is toegenomen en bedrijventerreinen zijn aantrekkelijker gemaakt in 2020, gericht op een optimaal vestigingsklimaat.
              1. Blz. 124 I.a.1. Terugdringen leegstand door herbestemmen kantoorpanden en bedrijvenlocaties (voor de bedrijventerreinen o.m. daghoreca en leisure).
              2. Blz. 125 I.a.2. Uitvoering acties acquisitieplan.
              3. Blz. 126 I.a.3. We zorgen voor revitalisering en vergroening bedrijventerreinen.
              4. Blz. 127 I.a.4. Uitvoeren acties project Ondernemersdienstverlening w.o. plan van aanpak MKB.
              5. Blz. 128 I.a.5. Stimuleren en faciliteren (startend) ondernemerschap door organiseren startersevent, ondernemersschool, gerichte informatie aanbieden over startend ondernemen, aanbieden startpunt.
              6. Blz. 129 I.a.6. Faciliteren, organiseren en stimuleren van evenementen gericht op kennisuitwisseling, netwerken en profilering.
              7. Blz. 130 I.a.7. We geven uitvoering aan programma ICT Campus met het creëren van een aantrekkelijk ICT-vestigingsklimaat.
              8. Blz. 131 I.a.8. We geven uitvoering aan het programma Vitale Binnenstad. Dit programma wordt eind 2020 door de raad vastgesteld
            3. Blz. 132 I.b. Behouden en uitbreiden werkgelegenheid in Veenendaal (MD05, IBK BE13).
              1. Blz. 133 I.b.1. We realiseren een jaarlijkse toename van de werkgelegenheid op basis van het aantal arbeidsplaatsen in vergelijking met het voorgaande jaar
              2. Blz. 134 I.b.2. Stimuleren en faciliteren (startend) ondernemerschap door organiseren startersevent, ondernemersschool, gerichte informatie aanbieden over startend ondernemen, aanbieden startpunt
            4. Blz. 135 I.c. Bedrijventerreinen, kantoorlocaties en binnenstad zijn aantrekkelijker gemaakt in 2021, gericht op een optimaal vestigings- en investeringsklimaat.
              1. Blz. 136 I.c.1. Aanpak van enkele grote leegstaande kantoorpanden (meer dan 1.500 m2) samen met de OMU.
              2. Blz. 137 I.c.2. Door regelmatig in gesprek te blijven met de kantorenmarkt werken aan behoud van een leegstandscijfer voor kantoren < 10%.
              3. Blz. 138 I.c.3. Uitvoering acties acquisitieplan.
              4. Blz. 139 I.c.4. We zorgen voor intensivering/revitalisering en vergroening bedrijventerreinen samen met de OMU.
              5. Blz. 140 I.c.5. Uitvoeren acties project Ondernemersdienstverlening op basis van een bijgesteld plan van aanpak MKB.
              6. Blz. 141 I.c.6. Faciliteren, organiseren en stimuleren van evenementen gericht op kennisuitwisseling, netwerken en profilering.
              7. Blz. 142 I.c.7. We geven uitvoering aan het programma ICT Campus met het creëren van een aantrekkelijk ICT-vestigingsklimaat.
              8. Blz. 143 I.c.8. We geven uitvoering aan programma Vitale Winkelstad met het creëren van een optimaal investeringsklimaat voor bestaande en nieuwe ondernemers in de binnenstad.
            5. Blz. 144 I.d. Meer bezoekers en ondernemers verleiden om naar Veenendaal te komen en te blijven.
              1. Blz. 145 I.d.1. Via promotiefilms over Veenendaal willen wij Veenendaal op een interactieve manier onder de aandacht brengen bij werknemers en werkgevers. Daarnaast wordt het Merk Veenendaal #ditisVeenendaal volop ingezet in media.
              2. Blz. 146 I.d.2. In 2021 evalueren we de Koopzondag.
            6. Blz. 147 I.e. De bedrijven waarderen in 2021 de leefomgeving in Veenendaal als schoon, heel en veilig.
              1. Blz. 148 I.e.1. Inzet instrumenten reclamebelasting en BIZ om samen met ondernemers collectieve activiteiten te organiseren.
              2. Blz. 149 I.e.2. Samen met politie, brandweer en georganiseerd bedrijfsleven uitvoering geven aan KVO-Bedrijventerreinen en KVO-Centrum. Enquête uitvoeren en KVOB-score bijhouden.
            7. Blz. 150 Veenendaal is in 2025 landelijk hét ICT-centrum voor Food, Health en Tech.
              1. Blz. 151 a. We werken met hogescholen en ICT-bedrijven om Hbo’ers om te scholen tot IT-talenten
              2. Blz. 152 b. We faciliteren zowel starters in de ICT als ook bestaande bedrijven die willen doorgroeien
              3. Blz. 153 c. We werven gerichter en werken aan uitbreiding van ICT-bedrijfsvestigingen in Veenendaal met meer ICT-banen.
              4. Blz. 154 d. We creëren een beter innovatief klimaat bij bedrijven in de regio door de digitale volwassenheid te vergroten en hoogwaardige ICT-kennis te koppelen met hoogwaardige domeinkennis op het gebied van agro/food.
            8. Blz. 155 Winkelstad Veenendaal is dé binnenstad van de regio om te winkelen, te ondernemen, te werken en te verblijven.
              1. Blz. 156 a. We werken aan de realisatie van een compactere binnenstad met themagebieden waarin winkelen, horeca, cultuur, leisure, dienstverlening, werken, wonen en de inrichting van de openbare ruimte elkaar meer aanvullen en versterken.
              2. Blz. 157 b. we creëren een gastvrijere binnenstad waar de primaire doelgroepen graag verblijven, waar meer te beleven is en de bezoeker vaker verrast wordt (toerisme).
              3. Blz. 158 c. we creëren een optimaal investeringsklimaat voor bestaande en nieuwe ondernemers en investeerders om zo meer gevarieerde werkgelegenheid voor meer mensen te bieden (economie).
          2. Blz. 159 Algemeen
          3. Blz. 160 Beleidsindicatoren
          4. Blz. 161 Verbonden partijen
          5. Blz. 162 Beleid gerelateerd aan thema
          6. Blz. 163 Taakvelden thema Economische ontwikkeling en werkgelegenheid
        2. Blz. 164 Thema II – Recreatie en toerisme
          1. Blz. 165 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 166 II.a. In 2021 hebben meer bezoekers en toeristen Veenendaal bezocht dan in 2019.
              1. Blz. 167 II.a.1. Kansen en mogelijkheden in kaart brengen en het beleidskader doorontwikkelen.
              2. Blz. 168 II.a.2. We zetten Veenendaal op de kaart via het Merk Veenendaal.
            2. Blz. 169 II.b. Veenendaal is beter verbonden met het groene ommeland.
              1. Blz. 170 II.b.1. Deelname Routebureau.
              2. Blz. 171 II.b.2. Deelname RBT Heuvelrug & Vallei.
              3. Blz. 172 II.b.3. Uitvoering routes en paden samen met gemeenten uit voormalige recreatieschap
              4. Blz. 173 II.b.4. Samen met Rhenen geven we uitvoering aan Club Kwintelooijen.
            3. Blz. 174 II.c. In 2021 zijn er voor inwoners en bezoekers meer recreatieve voorzieningen in Veenendaal bereikbaar.
              1. Blz. 175 II.c.1. We werken aan het aansluiten van Veenendaal op het landelijke wandelknooppuntennetwerk.
              2. Blz. 176 II.c.2. We werken samen met de gemeente Rhenen aan het verruimen van de gebruiksmogelijkheden en aantrekken van nieuwe doelgroepen op recreatieterrein Kwintelooijen.
              3. Blz. 177 II.c.3. Profileren Veenendaal door het beter op de kaart zetten van de Grebbelinie.
              4. Blz. 178 II.c.4. Stimuleren ontwikkeling aantrekkelijke wandel- en fietsroutes via groenstructuren en (historische) waterlopen.
            4. Blz. 179 II.d. Een aantrekkelijke woon- en leefgemeente met een divers aanbod van veilige evenementen.
              1. Blz. 180 II.d.1 Het evenementenbeleid actualiseren en waar nodig vernieuwen, waarbij door middel van participatie inzicht wordt verkregen in de wensen en behoeftes vanuit de samenleving.
              2. Blz. 181 II.d.2 Proberen een beter begrip van en voor het aspect ‘geluid’ te krijgen door tijdens één van de muziekevenementen een geluidstest te doen met een afvaardiging van onze bevolking en raad.
              3. Blz. 182 II.d.3 De uitkomsten van de Projecten herinrichting Stadspark en herinrichting Duivenwal mee te nemen voor de (aanpassing van) de locaties voor evenementen.
          2. Blz. 183 Algemeen
          3. Blz. 184 Beleidsindicatoren
          4. Blz. 185 Verbonden partijen
          5. Blz. 186 Taakvelden thema Recreatie en toerisme
        3. Blz. 187 Visie
        4. Blz. 188 Thema’s
        5. Blz. 189 Financiën
        6. Blz. 190 Actuele ontwikkelingen
      6. Blz. 191 PROGRAMMA 3 – SOCIALE LEEFOMGEVING
        1. Blz. 192 Thema I – Inkomen
          1. Blz. 193 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 194 I.a. Onrechtmatig gebruik van ondersteuning in het sociaal domein voorkomen we of sporen we op en pakken we aan (MD10, IBK BE28).
              1. Blz. 195 I.a.1. We geven in 2021 uitvoering aan het rechtmatigheidsplan sociaal domein
            2. Blz. 196 I.b. Financiële kaders vormen geen belemmering voor integraal werken (MD 10, IBK BE27).
              1. Blz. 197 I.b.1. We realiseren een integraal budget voor regie op casusniveau voor 2021 e.v.
            3. Blz. 198 I.c. Veenendalers nemen meer deel aan de samenleving (MD01, IBK BE4).
              1. Blz. 199 I.c.1. Middelen (zoals minimaregelingen) beschikbaar stellen zodat Veenendalers maximaal kunnen participeren.
            4. Blz. 200 I.d. Vroegtijdige interventies bij opvoed-, financiële, woon- en/of psychosociale gezondheidsvraagstukken, om zo problematische vraagstukken (en dus maatwerkvoorzieningen) te voorkomen (MD04, IBK BE11).
              1. Blz. 201 I.d.1. Eind 2021 hebben we ervaring opgedaan met vroeg er op af en de methode geëvalueerd.
            5. Blz. 202 I.e. De ondersteuning is gericht op een duurzaam effect (MD04, IBK BE12).
              1. Blz. 203 I.e.1. Aanbieden van financiële educatie en voorlichting op scholen.
              2. Blz. 204 I.e.2. Aanbieden van financiële educatie en voorlichting voor volwassenen.
            6. Blz. 205 I.f. In 2021 is sprake van een uniforme werkwijze van de eerste uitvraag bij alle loketten sociaal domein MD07, IBK BE21).
              1. Blz. 206 I.f.1. Op basis van het adviesrapport 'Uniforme toegang' realiseren we in 2021 een uniforme toegang met een uniforme werkwijze van de eerste uitvraag bij alle loketten in het sociaal domein.
            7. Blz. 207 I.g. In 2023 is een integrale werkwijze sociaal domein binnen de gemeente en tussen gemeentelijke partijen en externe partijen gerealiseerd (MD8, IBK BE22).
              1. Blz. 208 I.g.1. Met de doorontwikkeling van regie op casusniveau realiseren we ultimo 2021 een afname van 10% van de casussen in het cluster Zorg & Veiligheid en het Interventieteam ten opzichte van februari 2020.
            8. Blz. 209 I.h. De deskundigheidsbevordering tussen uitvoerende partijen in het sociaal domein is gefaciliteerd (MD9, IBK BE23).
              1. Blz. 210 I.h.1. De training ‘Integrale benadering Sociaal Domein’ voor professionals wordt breder uitgerold over het sociaal domein als geheel, zodat deskundigheid bij alle partijen wordt vergroot.
          2. Blz. 211 Algemeen
          3. Blz. 212 Beleidsindicatoren
          4. Blz. 213 Verbonden partijen
          5. Blz. 214 Beleid gerelateerd aan thema
          6. Blz. 215 Taakvelden thema Inkomen
        2. Blz. 216 Thema II – Sociaal domein – Participatie en re-integratie
          1. Blz. 217 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 218 II.a. Er is sprake van een doorlopende lijn arbeidsparticipatie in samenwerking met onze partners (MD05, IBK BE14).
              1. Blz. 219 II.a.1. Eind 2021 is er een vereenvoudiging en verbetering gerealiseerd in de doorlopende lijn van arbeidsparticipatie op het gebied van (in elk geval) samenwerking, begeleiding en organisatie.
              2. Blz. 220 II.a.2. We realiseren in 2021 de kwantitatieve doelstellingen m.b.t. de Participatiewet (in- en uitstroom).
              3. Blz. 221 II.a.3. In 2021 evalueren we het transitieplan IW4.
            2. Blz. 222 II.b. De samenwerking tussen onderwijs en arbeidsmarkt is versterkt (MD05, IBK BE15).
              1. Blz. 223 II.b.1. We geven in 2021 uitvoering aan een lokaal actieplan om de samenwerking tussen onderwijs en arbeidsmarkt verder te verstevigen.
            3. Blz. 224 II.c. Veenendalers nemen meer deel aan de samenleving (MD01, IBK BE4).
              1. Blz. 225 II.c.1. Op 1 juli 2021 is de Wet Inburgering geïmplementeerd.
          2. Blz. 226 Algemeen
          3. Blz. 227 Beleidsindicatoren
          4. Blz. 228 Verbonden partijen
          5. Blz. 229 Beleid gerelateerd aan thema
          6. Blz. 230 Taakvelden thema Sociaal domein - Participatie en re-integratie
        3. Blz. 231 Thema III – Sociaal domein – WMO
          1. Blz. 232 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 233 III.a. In 2021 is de sturing op aanbieders vergroot (MD10, IBK BE26).
              1. Blz. 234 III.a.1. In 2021 is het mogelijk om op tenminste alle dure en complexe ondersteuning te monitoren op casusniveau binnen het gehele Sociaal Domein.
            2. Blz. 235 III.b. Eind 2023 is een integraal dashboard sociaal domein beschikbaar, waarbij integrale monitoring tot op buurtniveau mogelijk is (MD10, IBK BE29).
              1. Blz. 236 III.b.1. We zijn in het sociaal domein in staat om beleid voor 2021 e.v. te baseren op beschikbare data door middel van een werkend dashboard per domein.
              2. Blz. 237 III.b.2. Eind 2021 is er een werkend dashboard voor het gehele sociaal domein, inclusief de mogelijkheid tot monitoring op wijk- en buurtniveau.
            3. Blz. 238 III.c. Veenendalers wonen zo lang mogelijk thuis (MD01, IBK BE2).
              1. Blz. 239 III.c.1. Eind 2021 is Veenendaal in staat om een zorgvuldige wijziging van regionale samenwerkingsregio voor Beschermd Wonen en Maatschappelijke Opvang te realiseren (naar regio Ede).
              2. Blz. 240 III.c.2. Eind 2021 is een meerjarenplan beschikbaar om de lokale aanpak Van Beschermd Wonen naar Beschermd Thuis vorm te geven.
            4. Blz. 241 III.d. Mantelzorgers blijven actief met passende ondersteuning om overbelasting te voorkomen (MD03, IBK BE8).
              1. Blz. 242 III.d.1. Informatie over mogelijke ondersteuning bereikt minimaal 50 % van de 16+ burgers en 75 % van betrokken professionals.
              2. Blz. 243 III.d.2. Vorm van en toegang tot logeerzorg, als vorm van respijtzorg, worden verbeterd.
            5. Blz. 244 III.e. Preventie draagt bij aan een gezondere leefstijl (MD04, IBK BE10).
              1. Blz. 245 III.e.1. Eind 2021 heeft het maximale aantal inwoners (zoals opgenomen in het GIDS-plan en uitvoeringsplan) geprofiteerd van de preventie-activiteiten.
            6. Blz. 246 III.f. Vroegtijdige interventies bij opvoed-, financiële, woon- en/of psychosociale gezondheidsvraagstukken, om zo problematische vraagstukken (en dus maatwerkvoorzieningen) te voorkomen (MD04, IBK BE11).
              1. Blz. 247 III.f.1. Eind 2021 wordt er gewerkt in een netwerk voor de aanpak van Huiselijk geweld en kindermishandeling.
              2. Blz. 248 III.f.2. Eind 2021 werkt de geboortezorgketen in Veenendaal gestructureerd samen in het vroegtijdig signaleren en overdragen van opvoed-, financiële, woon- en/of gezondheidsvraagstukken bij toekomstige en jonge ouders.
            7. Blz. 249 III.g. Het aantal meerderjarigen dat begeleiding ontvangt waar behandeling passender is, is afgenomen (MD06, IBK BE19).
              1. Blz. 250 III.g.1. Er liggen afspraken met zorgverzekeraars hoe (o.a. financieel) om te gaan met cliënten die op de wachtlijst voor behandeling staan en in tussentijd Wmo begeleiding ontvangen.
              2. Blz. 251 III.g.2. We weten wat de mogelijkheden zijn om te registreren hoeveel cliënten begeleiding geïndiceerd krijgen terwijl behandeling passender is, en zijn als de mogelijkheden dit toelaten gestart met deze registratie.
            8. Blz. 252 III.h. We continueren in 2021 de zorg voor personen met verward gedrag en invoering van de WvGGZ.
              1. Blz. 253 III.h.1. We continueren de inzet van de wijkfunctionarisssen zorg en veiligheid.
              2. Blz. 254 III.h.2. Samen met de gemeenten Rhenen en Renswoude en de ketenpartners richten we het Advies- en Meldpunt Verward structureel in.
              3. Blz. 255 III.h.3. We implementeren de gevolgen van de WvGGZ.
            9. Blz. 256 III.i. Er zijn innovatieve ondersteuningsmogelijkheden samen met de uitvoerende partijen (MD9, IBK BE25).
              1. Blz. 257 III.i.1. De pilot 'VAK werk(t) voert in 2021 vijftig casussen uit waarbij combinaties gemaakt zijn tussen maatwerkvoorzieningen en algemene voorzieningen. (Innovatie in samenwerking met: Wmo-loket - sociale basis - Wmo-zorgaanbieders.)
              2. Blz. 258 III.i.2. In 2021 introduceren we een innovatiebudget.
            10. Blz. 259 III.j. Ten opzichte van 2019 is er een daling van ongeveer 10% van het aantal maatwerkvoorzieningen (MD9, IBK BE24).
              1. Blz. 260 III.j.1. De gemeente concretiseert de werkwijze die nodig is om het IBK waar te maken binnen de uitvoering Wmo, CJG, Economie en Werk en schulddienstverlening
          2. Blz. 261 Algemeen
          3. Blz. 262 Beleidsindicatoren
          4. Blz. 263 Verbonden partijen
          5. Blz. 264 Beleid gerelateerd aan thema
          6. Blz. 265 Taakvelden thema Sociaal domein - WMO
        4. Blz. 266 Thema IV – Sociaal domein – Jeugd
          1. Blz. 267 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 268 IV.a. In 2021 is de sturing op aanbieders vergroot (MD10, IBK BE26).
              1. Blz. 269 IV.a.1. We versterken inkoop- en contractmanagement binnen het Sociaal Domein, waaronder de implementatie van (regionale) inkoopstrategie voor jeugdhulp.
              2. Blz. 270 IV.a.2. We werken met de 10 belangrijkste jeugdhulpaanbieders en WMO-aanbieders Immaterieel aan het realiseren van de gewenste bewegingen in het IBK.
            2. Blz. 271 IV.b. Jeugdigen groeien gezond en veilig op; we stimuleren en ondersteunen ouders om te zorgen voor een gezonde ontwikkeling van kinderen en een veilig opgroei- en opvoedklimaat (MD2, IBK BE5).
              1. Blz. 272 IV.b.1. Eind 2021 is er sprake van een netwerksamenwerking in het veiligheidsdomein.
              2. Blz. 273 IV.b.2. Gezinnen in echtscheidingssituaties worden in een vroegtijdig stadium begeleid, zodat minder kinderen nadelige effecten ondervinden van een echtscheiding.
              3. Blz. 274 IV.b.3. Het netwerk van kwetsbare gezinnen wordt duurzaam versterkt door de inzet van vrijwilligers en gastgezinnen. Deze inzet blijft in 2021 stabiel t.o.v. 2020.
              4. Blz. 275 IV.b.4. In 2021 wordt het projectplan voor de integrale samenwerking tussen CJG en JGZ geïmplementeerd om stagnatie in de ontwikkeling van kinderen vroegtijdig te signaleren en problemen waar mogelijk te voorkomen.
            3. Blz. 276 IV.c. Het aantal casussen waarbij de huisarts het CJG inschakelt is met ongeveer 10% toegenomen ten opzichte van 2020 (MD06, IBK BE16).
              1. Blz. 277 IV.c.1. Het CJG en de huisartsenpraktijken geven uitvoering aan de in 2020 gemaakte samenwerkingsafspraken.
              2. Blz. 278 IV.c.2. Het CJG voert spreekuur bij de zes grootste huisartsenpraktijken.
            4. Blz. 279 IV.d. Ten opzichte van 2018 wordt ongeveer 10% minder ambulante jeugdhulp verleend door jeugdhulpaanbieders (MD06, IBK BE17).
              1. Blz. 280 IV.d.1. Het CJG voert (aanvullende) maatregelen uit gericht op: 1) Afremmen van de instroom, 2) Kaders en normen binnen het CJG, 3) Vergroten invloed op het logistieke proces bij aanbieders.
            5. Blz. 281 IV.e. Het aantal jeugdigen in instellingsverblijf blijft constant t.o.v. 2019 (MD06, IBK BE18).
              1. Blz. 282 IV.e.1. Het CJG stuurt op casusniveau actief op het voorkomen van plaatsing van jeugdigen in residentiële voorzieningen (instellingsverblijf), bijvoorbeeld door de inzet van (intensieve) ambulante hulpvormen of pleegzorg.
            6. Blz. 283 IV.f. In 2023 is een integrale werkwijze sociaal domein binnen de gemeente en tussen gemeentelijke partijen en externe partijen gerealiseerd (MD08, IBK BE22).
              1. Blz. 284 IV.f.1. Eind 2021 is de samenhang in activiteiten van, en ondersteuning vanuit onderwijs en gemeente t.b.v. jeugdigen verbeterd.
              2. Blz. 285 IV.f.2. Ook in 2021 versterken we de verbinding tussen zorgpartners onderling en partners binnen het sociaal domein door jaarlijks een inhoudelijke bijeenkomst te organiseren.
          2. Blz. 286 Algemeen
          3. Blz. 287 Beleidsindicatoren
          4. Blz. 288 Verbonden partijen
          5. Blz. 289 Beleid gerelateerd aan thema
          6. Blz. 290 Taakvelden thema Sociaal domein - Jeugd
        5. Blz. 291 Thema V – Onderwijs en ontwikkeling
          1. Blz. 292 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 293 V.a. Het aantal laaggeletterde inwoners daalt (MD01, IBK BE3).
              1. Blz. 294 V.a.1. Er is een formeel en non-formeel aanbod worden de groep laaggeletterde volwassenen van 18 jaar en ouder die niet (meer) inburgeringsplichtig zijn en tot de doelgroep van de WEB worden gerekend.
              2. Blz. 295 V.a.2. Uitvoering geven aan Regionaal programma basisvaardigheden Arbeidsmarktregio Foodvalley
              3. Blz. 296 V.a.3 We willen meer mensen bereiken met een aanbod op maat, vooral de groep met Nederlands als moedertaal (=NT1).
            2. Blz. 297 V.b. Het aantal voortijdig schoolverlaters en thuiszitters is afgenomen (MD06, IBK BE20).
              1. Blz. 298 V.b.1. We geven in 2021 lokaal uitvoering aan de 3 programmalijnen uit het regionale programma VSV regio Vallei 2002-2024.
            3. Blz. 299 V.c. Onderwijsachterstandenbeleid: er is een kwantitatief voldoende en kwalitatief goed aanbod van peuteropvang met en zonder voorschoolse educatie.
              1. Blz. 300 V.c.1. Aanbieders van peuteropvang krijgen op basis van de subsidieregeling middelen om de kindplaatsen te realiseren.
              2. Blz. 301 V.c.2. In gesprek met de aanbieders is kwaliteit een belangrijk en terugkerend thema.
              3. Blz. 302 V.c.3. Ook worden er onderling collegiale visitaties uitgevoerd en worden studiemiddagen georganiseerd.
            4. Blz. 303 V.d. Faciliteren van het aanbod van vroegschoolse educatie waardoor scholen meer elkaars kennis en expertise kunnen delen en kinderen met een ontwikkelingsachterstand (nog) beter ondersteund kunnen worden.
              1. Blz. 304 V.d.1. Onderwijsachterstandenbeleid: er start een pilot met een taalspecialist die op alle VVE-scholen in Veenendaal extra ondersteuning gaat bieden.
            5. Blz. 305 V.e. Iedere jeugdige met een ondersteuningsbehoefte krijgt passende ondersteuning om onderwijs te kunnen volgen.
              1. Blz. 306 V.e.1. We voeren tweemaal per jaar Op Overeenstemming Gericht Overleg met Samenwerkingsverbanden passend onderwijs).
              2. Blz. 307 V.e.2. We implementeren een afwegingskader Passend Onderwijs en als onderdeel daarvan een gedragen procedure om in wet-overstijgende casussen snel en efficiënt tot een passende oplossing voor het kind te komen.
            6. Blz. 308 V.f. Alle kinderen van 0-13 jaar kunnen in een IKC een doorlopende leer- en ontwikkellijn volgen.
              1. Blz. 309 V.f.1. Implementatie van het herijkte Integraal Huisvestingsplan 2020 en het nieuwe IKC beleid.
              2. Blz. 310 V.f.2. Oplevering Integraal Kindcentrum West in 2020. De komende jaren wordt de samenwerking tussen de kernpartners binnen het IKC verder vorm gegeven.
              3. Blz. 311 V.f.3. In 2020 starten de kernpartners van het IKC Franse Gat met het aanbestedingstraject. Het aanbestedingstraject loopt door in 2021 en samen met aanbestedende partij en de kernpartners wordt de planontwikkeling van deze IKC opgepakt.
              4. Blz. 312 V.f.4. In 2021 starten de kernpartners van het IKC Ronde Erf met een eerste verkenning van een gezamenlijk IKC visie, ruimtelijke programma en fysieke randvoorwaarden.
          2. Blz. 313 Algemeen
          3. Blz. 314 Beleidsindicatoren
          4. Blz. 315 Verbonden partijen
          5. Blz. 316 Beleid gerelateerd aan thema
          6. Blz. 317 Taakvelden thema Onderwijs en ontwikkeling
        6. Blz. 318 Thema VI – Sport
          1. Blz. 319 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 320 VI.a. Nieuwe Kpi’s voor Stichting Sportservice Veenendaal.
              1. Blz. 321 VI.a.1. In overleg met Stichting Sportservice Veenendaal bepalen we op welke doelen uit het beleidskader we ons in 2021 gaan inzetten.
            2. Blz. 322 VI.b. Uitvoering lokaal Sportakkoord.
              1. Blz. 323 VI.b.1. Met alle betrokken partijen uitvoering geven aan de uitvoeringprogramma’s.
            3. Blz. 324 VI.c. Bevorderen gezonde sportkantines en rookvrije sportaccommodaties.
              1. Blz. 325 VI.c.1. Organiseren van themabijeenkomsten en ondersteunen verenigingen.
          2. Blz. 326 Algemeen
          3. Blz. 327 Beleidsindicatoren
          4. Blz. 328 Verbonden partijen
          5. Blz. 329 Beleid gerelateerd aan thema
          6. Blz. 330 Taakvelden thema Sport
        7. Blz. 331 Thema VII – Cultuur
          1. Blz. 332 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 333 VII.a. Een toekomstbestendige culturele sector in Veenendaal.
              1. Blz. 334 VII.a.1. Een financiële analyse uitvoeren (besparings- en compensatiemaatregelen).
              2. Blz. 335 VII.a.2. In samenspel met de culturele instellingen komen tot een herijking van (prestatie)afspraken.
              3. Blz. 336 VII.a.3. Opstellen van een nieuw meerjarig kader voor cultuurbeleid.
            2. Blz. 337 VII.b. Een goed productieklimaat voor de stadsprogrammering.
              1. Blz. 338 VII.b.1. Uitvoeren van het plan 'Positiebepaling Cultuurmakelaar'.
          2. Blz. 339 Algemeen
          3. Blz. 340 Beleidsindicatoren
          4. Blz. 341 Verbonden partijen
          5. Blz. 342 Beleid gerelateerd aan thema
          6. Blz. 343 Taakvelden thema Cultuur
        8. Blz. 344 Thema VIII – Welzijn
          1. Blz. 345 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 346 VIII.a. De inzet van vrijwilligers en het sociale netwerk is onderdeel van het normale leven (MD03, IBK BE7).
              1. Blz. 347 VIII.a.1. De inzet van vrijwilligers en algemene voorzieningen stijgt in 2021 met 5%.
              2. Blz. 348 VIII.a.2. Het vrijwilligersplatform inzetten om vrijwillige inzet te promoten en te ondersteunen.
            2. Blz. 349 VIII.b. Versterken van de sociale basis (MD03, IBK BE9).
              1. Blz. 350 VIII.b.1. We kiezen in 2021 een thema waarvoor we een aanvullende ondersteuning bieden waar een hiaat is gesignaleerd.
              2. Blz. 351 VIII.b.2. Het bereik van de netwerk-app die in 2020 is ontwikkeld groeit met 5%.
              3. Blz. 352 VIII.b.3. Samen met de Stichting Veens/Toegang wordt continu afgestemd waar hiaten zitten en op welke wijze de sociale basis hier een rol in kan spelen.
            3. Blz. 353 VIII.c. Veenendalers nemen verantwoordelijkheid voor eigen zelfredzaamheid en eigen kwetsbaarheid, passend bij de levensfase (MD1, IBK BE1).
              1. Blz. 354 VIII.c.1. In het contact met de inwoners sturen we nadrukkelijker op en/of stimuleren we de inwoners om op zoek te naar oplossingen binnen hun eigen mogelijkheden, hun sociaal netwerk en de sociale basis.
          2. Blz. 355 Algemeen
          3. Blz. 356 Beleidsindicatoren
          4. Blz. 357 Verbonden partijen
          5. Blz. 358 Beleid gerelateerd aan thema
          6. Blz. 359 Taakvelden thema Welzijn
        9. Blz. 360 Visie
        10. Blz. 361 Thema's
        11. Blz. 362 Financiën
        12. Blz. 363 Actuele ontwikkelingen
      7. Blz. 364 PROGRAMMA 4 – BURGER EN BESTUUR
        1. Blz. 365 Thema I – Dienstverlening (extern)
          1. Blz. 366 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 367 I.a. De eerstelijns dienstverlening is klant-, service- en oplossingsgericht, waardoor er balans is tussen efficiënte inrichting en klantbeleving.
              1. Blz. 368 I.a.1. Jaarlijks worden balie en telefonie gemeten op bereikbaarheid (telefonie), toegankelijkheid (balie, o.a. openingstijden), middels een klanttevredenheidsonderzoek.
              2. Blz. 369 I.a.2. Signalen die hieruit voortkomen onderzoeken en waar mogelijk oppakken om het doel op de dienstverlening te bereiken.
              3. Blz. 370 I.a.3. Meten klantwaardering door middel van o.a. dashboard, klanttevredenheids- of CES-onderzoeken.
              4. Blz. 371 I.a.4. Innovatieve service aanbieden via digitaal loket, de balie en telefonie aan onze klanten (particulieren, bedrijven en instellingen).
            2. Blz. 372 I.b. We streven naar steeds meer zelfregie voor de klant om zijn zaken met de gemeente (digitaal) zelf te kunnen regelen.
              1. Blz. 373 I.b.1. Pilot ‘Werken op afspraak’ voortzetten
              2. Blz. 374 I.b.2. Optimaliseren van de 24/7 digitale dienstverlening aan inwoners en bedrijven en waar mogelijk aansluiten bij de landelijke projecten.
              3. Blz. 375 I.b.3. Meten van gebruik webformulieren.
          2. Blz. 376 Algemeen
          3. Blz. 377 Beleidsindicatoren
          4. Blz. 378 Verbonden partijen
          5. Blz. 379 Beleid gerelateerd aan thema
          6. Blz. 380 Taakvelden thema Dienstverlening (extern)
        2. Blz. 381 Thema II – Burger en samenwerking
          1. Blz. 382 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 383 II.a. Veenendaal zet zich (ook) in 2020 in voor de verdere ontwikkeling van de regio Foodvalley.
              1. Blz. 384 II.a.1. Veenendaal levert een (ambtelijke) bijdrage aan het in de tweede helft van 2020 en in 2021 binnen de regio invulling geven aan de Regiodeal Foodvalley.
              2. Blz. 385 II.a.2. Naar verwachting wordt eind 2020 een geactualiseerde strategische agenda Foodvalley vastgesteld. Daarna vindt actualisatie van de uitvoeringsagenda plaats. Veenendaal levert daaraan zijn bijdrage.
              3. Blz. 386 II.a.3. Als onderdeel van de gemeenschappelijke regeling geeft Veenendaal mede invulling aan de overheidsgeleding van de Triple Helix regio Foodvalley (3 O’s: overheid, onderwijs, ondernemingen)
            2. Blz. 387 II.b. Vanuit organisatie en bestuur is doorlopende aandacht voor bestuursstijl en bestuurscultuur.
              1. Blz. 388 II.b.1. Wij geven blijvend aandacht aan participatie door inwoners, bedrijven en instellingen bij de voorbereiding van beleid en activiteiten. In 2021 geven we daar concrete invulling aan bij onder andere Omgevingsvisie, -plan, etc.
            3. Blz. 389 II.c. Veenendaal is een betrouwbare samenwerkingspartner.
              1. Blz. 390 II.c.1. We geven blijvend invulling aan de scharnierfunctie van Veenendaal in de Regio FoodValley en tussen de provincies Utrecht en Gelderland.
              2. Blz. 391 II.c.2. We richten ons op Renswoude en Rhenen, maar zeker ook op de andere (buur)gemeenten zoals Ede, Wageningen, Woudenberg en Scherpenzeel.
            4. Blz. 392 II.d. Adequate sturing en controle ten aanzien van verbonden partijen waarin de gemeente Veenendaal deelneemt.
              1. Blz. 393 II.d.1. De door de gemeenteraad vastgestelde Kadernota Verbonden partijen wordt gelijk voorgaande jaren ook in 2021 gemonitord en zo nodig geactualiseerd.
          2. Blz. 394 Algemeen
          3. Blz. 395 Beleidsindicatoren
          4. Blz. 396 Verbonden partijen
          5. Blz. 397 Beleid gerelateerd aan thema
          6. Blz. 398 Taakvelden thema Burger en samenwerking
        3. Blz. 399 Thema III – Veiligheid samenleving
          1. Blz. 400 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 401 III.a. Inwoners/ondernemers zijn zich bewust van cybercriminaliteit en nemen voldoende maatregelen om dit te verminderen.
              1. Blz. 402 III.a.1. Inzetten op preventie en bewustwording van de digitale dreiging naar bewoners, ondernemers en het maatschappelijk middenveld
              2. Blz. 403 III.a.2. Het bevorderen van een goede registratie waardoor de zichtbaarheid wordt vergroot en opsporing meer prioriteit krijgt
              3. Blz. 404 III.a.3. We sluiten aan bij landelijke en regionale initiatieven met als doel de cyberweerbaarheid te vergroten
            2. Blz. 405 III.b. In 2021 als 1 overheid de vervolgstap maken naar een effectieve aanpak van ondermijnende criminaliteit in Veenendaal.
              1. Blz. 406 III.b.1. Inzicht krijgen in ondermijnende activiteiten en de factoren die het voor criminelen aantrekkelijk maken zich te vestigen
              2. Blz. 407 III.b.2. Intensiveren van samenwerking met 4 Heuvelruggemeenten waardoor we criminele samenwerkingsverbanden aanpakken en als 1 overheid naar buiten treden.
              3. Blz. 408 III.b.3. Zorgen dat het instrumentarium voor de aanpak van ondermijning en drugsproblematiek op orde is. Hiervoor nieuwe wetgeving (bijv. Bibob) implementeren, handhaven en uitvoeren o.a. door integrale controles
              4. Blz. 409 III.b.4. Bestuurlijke, maatschappelijke weerbaarheid vergroten door (daar waar mogelijk samen met de andere 4 heuvelruggemeenten) bijeenkomsten en trainingen te organiseren.
              5. Blz. 410 III.b.5. Specifiek voor het onderwerp drugs zetten we ook voorlichting in gericht op jongeren met betrekking tot gebruik en handel en ontwikkelen we interventies om te zorgen dat jongeren stoppen met de handel in drugs.
            3. Blz. 411 III.c. De kans op High Impact Crime (woninginbraken, overvallen, snel-, of plof- en ramkraken) in Veenendaal verminderen.
              1. Blz. 412 III.c.1. De meldingsbereidheid en de heterdaadkans vergroten door het stimuleren van burgerparticipatie (bv Burgernet en Whatsappbuurtpreventie voor criminaliteit en het bekendmaken van de meldcode voor huiselijk geweld)
              2. Blz. 413 III.c.2. Inventariseren van risicolocaties voor ram-, plof- en snelkraken en uitvoeren van gerichte maatregelen op deze locaties
              3. Blz. 414 III.c.3. Ondernemers en personeel bewust maken van hun veiligheidssituatie door training en bijeenkomsten en de nazorg overvalscan bij getroffen ondernemers aanbieden.
              4. Blz. 415 III.c.4. Voorkomen van heling door ondernemers te wijzen op hun verantwoordelijkheden en door de handhaving van het Digitaal opkopersregister (DOR)
              5. Blz. 416 III.c.5.Het verbeteren van een integrale persoonsgerichte aanpak van de daders van HIC door het inzetten van het bestuursrechtelijke instrumentarium.
            4. Blz. 417 III.d. In de samenleving is er begrip voor elkaar en tolerantie waarbij er geen plek is voor extreem gedachtegoed en parallelle samenlevingen.
              1. Blz. 418 III.d.1. Netwerken in de samenleving te versterken met als doel om polarisatie te signaleren en tegen te gaan.
              2. Blz. 419 III.d.2. Samen met onze samenwerkingspartners ontwikkelen we interventies om extreem gedachtegoed en creëren van parallelle samenlevingen aan te pakken. 1) Het voeren van de dialoog, 2) Confronteren en aanspreken en 3) Verstoren en handhaven.
          2. Blz. 420 Algemeen
          3. Blz. 421 Beleidsindicatoren
          4. Blz. 422 Verbonden partijen
          5. Blz. 423 Beleid gerelateerd aan thema
          6. Blz. 424 Taakvelden thema Veiligheid samenleving
        4. Blz. 425 Visie
        5. Blz. 426 Thema’s
        6. Blz. 427 Financiën
        7. Blz. 428 Actuele ontwikkelingen
      8. Blz. 429 PROGRAMMA 5 – ALGEMENE DEKKINGSMIDDELEN EN ONVOORZIEN
        1. Blz. 430 Thema I – Treasury
          1. Blz. 431 Algemeen
          2. Blz. 432 Taakvelden thema Treasury
        2. Blz. 433 Thema II- OZB en belastingen overige
          1. Blz. 434 Beleidsindicatoren
          2. Blz. 435 Taakvelden thema OZB en belastingen overige
        3. Blz. 436 Thema III - Uitkeringen en gemeentefonds en algemeen
          1. Blz. 437 Taakvelden thema Uitkeringen en gemeentefonds en algemeen
        4. Blz. 438 Visie
        5. Blz. 439 Thema’s
        6. Blz. 440 Financiën
        7. Blz. 441 Actuele ontwikkelingen
      9. Blz. 442 PROGRAMMA 6 – BEDRIJFSVOERING
        1. Blz. 443 Thema I – Dienstverlening (intern)
          1. Blz. 444 Algemeen
          2. Blz. 445 Taakvelden thema Dienstverlening (intern)
        2. Blz. 446 Thema II – Security & informatiebeveiliging
          1. Blz. 447 Algemeen
          2. Blz. 448 Taakvelden thema Security & informatiebeveiliging
        3. Blz. 449 Thema III – Middelen
          1. Blz. 450 Taakvelden thema Middelen
        4. Blz. 451 Thema IV - Advisering en detachering
          1. Blz. 452 Taakvelden thema Advisering en detachering
        5. Blz. 453 Thema V - Bedrijfsvoering algemeen
          1. Blz. 454 Algemeen
          2. Blz. 455 Beleidsindicatoren
          3. Blz. 456 Taakvelden thema Bedrijfsvoering algemeen
        6. Blz. 457 Visie
        7. Blz. 458 Thema’s
        8. Blz. 459 Financiën
      10. Blz. 460 PARAGRAFEN
        1. Blz. 461 A. Weerstandsvermogen en risicobeheersing
          1. Blz. 462 A. Weerstandsvermogen en risicobeheersing
        2. Blz. 463 B. Onderhoud Kapitaalgoederen
          1. Blz. 464 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 465 II.g. Een vastgoedportefeuille in bezit die aansluit op de vraag vanuit beleid; het faciliteren van maatschappelijk activiteiten, stedelijke ontwikkeling en eigen bedrijfsvoering huisvesten.
              1. Blz. 466 II.g.1. (meerjarig) Portefeuilleplan maken in 2021, op basis van de huidige beleidskaders (Accommodatiebeleid en Strategische kaders).
              2. Blz. 467 II.g.2. De acties uitvoeren die in het Portefeuilleplan zijn gesteld (afstoten, aankopen, huren etc).
            2. Blz. 468 II.h. De (technische) kwaliteit van onze portefeuille voldoet aan onze criteria.
              1. Blz. 469 II.h.1. Al het vastgoed wordt in stand gehouden op kwaliteitsniveau 3 van de NEN 2767.
              2. Blz. 470 II.h.2. Het publieksgedeelte van het gemeentehuis wordt in standgehouden op kwaliteitsniveau 2 van de NEN 2767.
              3. Blz. 471 II.h.3. Vastgoed met een exploitatieperiode korter dan 5 jaar wordt in standgehouden op kwaliteitsniveau 4 van de NEN 2767.
            3. Blz. 472 II.i. De Gemeente Veenendaal heeft eind 2021 met de eigen vastgoedportefeuille 15% energie bespaard t.o.v. 2014 en 5% duurzame energie opgewekt.
              1. Blz. 473 II.i.1. We geven in 2021 uitvoering aan het programma ENV2035 in de pijler Gemeente als Voorbeeld met het verduurzamen van ons vastgoed door het omvormen van het Meerjarig Onderhoudsplan (MOP) naar een Duurzaam Investeringsplan (DMIP).
              2. Blz. 474 II.i.2. Wij voeren een pilot uit rondom de verduurzaming van het gemeentehuis waarbij de renovatie van het oudere deel van het gemeentehuis gecombineerd wordt met energiebesparingsmaatregelen en duurzame opwek.
            4. Blz. 475 II.j. De kosten van de portefeuille zijn in 2021 in balans met de opbrengsten.
              1. Blz. 476 II.j.1. Instrumenten inzetten zoals; kostprijsdekkende huursystematiek.
            5. Blz. 477 II.k. De algemene begraafplaats en het rouwcentrum worden in 2021 volgens de kwaliteitsnormen onderhouden.
              1. Blz. 478 II.k.1. We beheren de algemene begraafplaats op A-niveau.
              2. Blz. 479 II.k.2. We beheren het rouwcentrum op kwaliteitsniveau 3 volgens NEN 2767.
          2. Blz. 480 B. Onderhoud Kapitaalgoederen
          3. Blz. 481 Beleid gerelateerd aan thema
        3. Blz. 482 C. Financiering
          1. Blz. 483 C. Financiering
        4. Blz. 484 D. Bedrijfsvoering
          1. Blz. 485 D. Bedrijfsvoering
        5. Blz. 486 E. Verbonden partijen
          1. Blz. 487 E. Verbonden partijen
          2. Blz. 488 Regio Foodvalley
          3. Blz. 489 Veiligheidsregio Utrecht (VRU)
          4. Blz. 490 Sociale werkvoorziening Zuid-Oost Utrecht (IW4)
          5. Blz. 491 Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst Regio Utrecht (GGDrU)
          6. Blz. 492 Afvalverwijdering Utrecht (AVU)
          7. Blz. 493 Omgevingsdienst Regio Utrecht (ODRU)
          8. Blz. 494 Ontwikkelingsbedrijf Veenendaal-Oost BV (OVO)
          9. Blz. 495 Duurzame Energie Veenendaal-oost BV (DEVO)
          10. Blz. 496 Vitens NV
          11. Blz. 497 Bank Nederlandse Gemeenten NV (BNG)
          12. Blz. 498 Afvalcombinatie De Vallei NV (ACV)
          13. Blz. 499 Centrum Jeugd en Gezin Veenendaal (CJG)
          14. Blz. 500 Stichting Ontmoetingshuis
          15. Blz. 501 Parkeervoorzieningen (Tricotage en Arie van Hensbergen)
        6. Blz. 502 F. Grondbeleid
          1. Blz. 503 Grondbeleid
        7. Blz. 504 G. Lokale heffingen
          1. Blz. 505 Lokale heffingen
      11. Blz. 506 BIJLAGEN
        1. Blz. 507 1. MIP
          1. Blz. 508 MIP
        2. Blz. 509 2. Geraamde baten en lasten
          1. Blz. 510 Geraamde baten en lasten
        3. Blz. 511 3. Geprognosticeerde balans
          1. Blz. 512 Geprognosticeerde balans
        4. Blz. 513 4. Staat van incidentele baten en lasten 2021-2024
          1. Blz. 514 Staat van incidentele baten en lasten 2021-2024
        5. Blz. 515 5. Staat van reserves en voorzieningen
          1. Blz. 516 Staat van reserves en voorzieningen
        6. Blz. 517 6. Overzicht beoordeling bestemmingsreserves
          1. Blz. 518 Overzicht beoordeling bestemmingsreserves
    2. Inhoud Inspanningen/acties
    3. Zoeken
    4. Publicatie bijlagen
    5. Contact
    6. PrivacyStatement
    7. Sitemap