-
Blz. 1
Programmabegroting 2024
-
Blz. 2
Programma’s
-
Blz. 3
Inleiding
-
Blz. 4
Inleiding
-
Blz. 5
Raadsakkoord en begroting
-
Blz. 6
Bestuursstijl
-
Blz. 7
Organisatie
-
Blz. 8
Financieel-economische ontwikkelingen
-
Blz. 9
Opbouw van de begroting
-
Blz. 10
Financieel perspectief
-
Blz. 11
Financieel kader
-
Blz. 12
Keuzes maken in onzekere tijden
-
Blz. 13
Financieel vertrekpunt
-
Blz. 14
Technische richtlijnen 2024-2027
-
Blz. 15
Opbouw financieel perspectief
-
Blz. 16
PROGRAMMA 1 – FYSIEKE LEEFOMGEVING
-
Blz. 17
Visie Fysieke leefomgeving
-
Blz. 18
Thema’s Fysieke leefomgeving
-
Blz. 19
Financiën Fysieke leefomgeving
-
Blz. 20
Actuele ontwikkelingen Fysieke leefomgeving
-
Blz. 21
Thema I – Ruimtelijke ontwikkeling
-
Blz. 22
Algemeen Ruimtelijke ontwikkeling
-
Blz. 23
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 24
I.a. In regionaal verband de versterking van de woonfunctie in Veenendaal vormgeven passend bij de behoefte van onze inwoners in een woon- en leefomgeving met voldoende kwaliteit en aandacht voor gezondheid, duurzaamheid en veiligheid.
-
Blz. 25
I.a.1. Door ontwikkelen van de integrale strategische aanpak voor de fysieke leefomgeving door het verdiepen en updaten van de Omgevingsvisie 2030.
-
Blz. 26
I.a.2. Het uitwerken van de ambities in de omgevingsvisie voor duurzame mobiliteit in een uitvoeringsprogramma 2024-2030. Hierbij zetten we in op de duurzame vormen van mobiliteit, wandelen, fietsen en openbaar vervoer.
-
Blz. 27
I.a.3. We stellen een structuurvisie voor de Spoorzone op. Deze visie vormt de basis voor de aanpak van de gebiedsontwikkeling en de kaders voor het deel Spoorzone in de vernieuwde omgevingsvisie
-
Blz. 28
I.b. Uitvoering geven aan de vraagstukken stikstofreductie en natuurherstel, in De (blauwe) hellen en samen met de regio voor het gebiedsproces Binnenveld.
-
Blz. 29
I.b.1.Uitvoering te geven aan complexe (ruimtelijke) vraagstukken, zoals het stikstofdossier. De belangen van Veenendaal behartigen in de regio Foodvalley, bij de provincie Utrecht en landelijke overheid.
-
Blz. 30
I.b.2. Uitwerking van de volgende fase in het gebiedsproces Binnenveld, gericht op stikstofreductie en natuurherstel als basis voor de ambitie meer landschap, meer stad uit de Verstedelijkingsstrategie.
-
Blz. 31
I.b.3. Het creëren van een leefomgeving,samen met natuurontwikkeling en aandacht voor cultuurhistorie door het gebied van De Roode Haan en de omgeving te ontwikkelen als recreatief uitloopgebied voor gemeente Veenendaal
-
Blz. 32
I.c. Het behoud van het cultuurhistorisch erfgoed.
-
Blz. 33
I.c.1. We houden de benodigde monumentensubsidie in stand om een bijdrage te leveren aan het behoud en het onderhoud van het cultuurhistorisch erfgoed.
-
Blz. 34
Verbonden partijen Ruimtelijke ontwikkelingen
-
Blz. 35
Beleid gerelateerd aan thema Ruimtelijke ontwikkelingen
-
Blz. 36
Taakvelden thema Ruimtelijke ontwikkeling
-
Blz. 37
Thema II – Openbare Ruimte
-
Blz. 38
Algemeen Openbare ruimte
-
Blz. 39
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 40
II.a. Veenendaal heeft een gezonde, duurzame en veilige leefomgeving. De infrastructuur is van goede kwaliteit en de openbare ruimte biedt voldoende aantrekkelijke groene ruimte met plekken om te spelen, te sporten, te ontspannen en te ontmoeten.
-
Blz. 41
II.a.1. De openbare ruimte duurzaam en milieuvriendelijk onderhouden. In de winkelcentra en op de begraafplaats beheren wij de wegen en het groen op A-niveau in de rest van Veenendaal op B-niveau.
-
Blz. 42
II.a.2. Met de bewoners inrichten van plekken in de stad waar we elkaar kunnen ontmoeten en veilig kunnen bewegen, spelen en sporten (BOSS). De plekken en de onderlinge verbindingen zijn groen, aantrekkelijk en klimaatbestendig ingericht.
-
Blz. 43
II.a.3. In 2024 stellen we met de bewoners van de Schepenbuurt een buurtvisiekaart op. De buurtvisiekaart geeft inzicht in het (gewenste) ruimtegebruik, voor wonen, mobiliteit, groen, klimaatadaptatie, BOSS en de warmte- en energie-infrastructuur
-
Blz. 44
II.b. Veenendaal heeft in 2050 een gezonde en groene klimaatbestendige leefomgeving met een robuust en gevarieerd aanbod van groen en water.
-
Blz. 45
II.b.1. We leggen de basis voor een integraal groenbeleid met een duidelijke visie op de hoofdgroenstructuur van Veenendaal. Daarom integreren en actualiseren wij ons bestaande, op delen versnipperde groenbeleid.
-
Blz. 46
II.b.2 Met de klimaatstresstest in beeld gebrachte kwetsbaarheden voeren we met de relevant gebiedspartner en inwoners een risicodialoog en stellen klimaatstrategieën en de uitvoeringsagenda Klimaatbestendige leefomgeving Veenendaal op
-
Blz. 47
II.c. In 2050 is Veenendaal volledig circulair ingericht waarbij gemeente, bedrijven, onderwijs en inwoners met elkaar samenwerken om de grondstoffenkringloop te sluiten, afval te minimaliseren, levensloop van producten zo lang mogelijk te laten zijn
-
Blz. 48
II.c.1. Samen met inwoners, bedrijven, maatschappelijke instellingen de landelijke en lokale doelstellingen vertalen naar een op de uitvoering gerichte aanpak. Circulariteit te introduceren in de Veense samenleving en werkorganisatie
-
Blz. 49
II.c.2. In 2030 50% minder primaire grondstoffen te gebruiken. Nu gecombineerd met de thema’s milieu, biodiversiteit en klimaatadaptatie actief inzetten op het circulair inkopen via het Maatschappelijk verantwoord opdrachtgeven en inkopen.
-
Blz. 50
II.d. Veenendaal wil zich inzetten voor het waardebehoud van grondstoffen en materialen door het vrijkomende ‘huishoudelijke afval’ op een doelmatige wijze in te zamelen en zo weer in te zetten als grondstof.
-
Blz. 51
II.d.1. Hiervoor tenminste gemiddeld 1 stap hoger op de R-ladder (met strategieën) van circulariteit te komen door het hergebruik van PMD te optimaliseren.
-
Blz. 52
II.d.2. Bewustwording circulair inzetten van grondstoffen bevorderen met inzet van BEST circulair 2024. Het geven van ‘recyclelessen’ op de basisscholen om de kennis over en de interesse voor techniek en recycling te ontwikkelen.
-
Blz. 53
II.d.3. Opheffen van de blinde vlekken in de dekking van de inzamelvoorzieningen voor papier en gf+e
-
Blz. 54
II.e. Veenendaal is in 2050 een energieneutrale gemeente, die 100% hernieuwbare energie gebruikt en klimaatneutraal (CO2-emissieloos) is.
-
Blz. 55
II.e.1. We stimuleren, ondersteunen en faciliteren inwoners bij het maken van de juiste keuzes om energie te besparen en de CO2 uitstoot te beperken door inzicht te geven in mogelijkheden.
-
Blz. 56
II.e.2. We geven uitvoering aan de Lokale Aanpak van het Nationaal Isolatieprogramma (NIP) waarmee we tot 2026 ruim 500 van de slechtst geïsoleerde woningen helpen isoleren.
-
Blz. 57
II.e.3. De Rijksmiddelen voor bestrijding energiearmoede zetten we in door bewoners die (naar verwachting) moeite hebben om hun energierekening te betalen, de mogelijkheid te bieden om snel energie te besparen
-
Blz. 58
II.e.4. Voor Dragonder-oost stellen we een Buurtuitvoeringsplan vast en starten de uitvoeringsfase om de buurt aardgasvrij te maken.
-
Blz. 59
II.e.5. In Dragonder-zuid en omgeving gaan we met inwoners aan de slag om een Buurtuitvoeringsplan op te stellen voor een aardgasvrije buurt.
-
Blz. 60
II.e.6. Voor Factorij en de Vendel stellen we een Buurtuitvoeringsplan vast en starten de uitvoeringsfase om het bedrijventerrein aardgasvrij te maken.
-
Blz. 61
II.e.7.In de regio Foodvalley zetten we ons in om met de stakeholders in Veenendaal de RES 1.0 door te ontwikkelen naar de RES 2.0.
-
Blz. 62
II.f. De negatieve gevolgen van netcongestie te beperken door samen met de bedrijven te zoeken naar alle mogelijk oplossingen om de negatieve effecten van de congestie te verminderen.
-
Blz. 63
II.f.1. Samen met bedrijven, de netbeheerder en andere stakeholders werken aan slimme oplossingen voor netcongestie. We krijgen grip op de problematiek, communiceren daarover en sturen beleid en projecten bij waar mogelijk.
-
Blz. 64
II.f.2. Op bedrijventerrein Nijverkamp werken we samen met de provincie, Stedin en bedrijfsleven aan een proeftuin voor slimme, collectieve oplossingen voor netcongestie.
-
Blz. 65
II.f.3. Op bedrijventerrein Factorij en de Vendel ondersteunen we de in 2023 opgerichte energiecoöperatie om te komen tot een Smart Energy Hub op het terrein.
-
Blz. 66
II.f.4. Het inrichten van netbeheer ten behoeve van de energievoorziening in Veenendaal.
-
Blz. 67
II.g. Veenendaal wil een duurzame gemeente zijn, streeft naar doeltreffend gebruik van hernieuwbare grondstoffen en energie en geeft hier onder andere invulling aan door bestaande en toekomstige gebouwen te verduurzamen.
-
Blz. 68
II.g.1. We stellen routekaart verduurzaming gemeentelijk vastgoed op met geactualiseerde strategische kaders voor het gemeentelijk vastgoed en het accommodatiebeleid
-
Blz. 69
II.g.2. Voor het zwembad/sporthal De Vallei, sporthal West, gemeentehuis en ‘t Speel-Kwartier bereiden we de uitvoering van de duurzaamheidsmaatregelen voor.
-
Blz. 70
II.g.3. We voeren overeenkomstig het Integraal duurzaam vastgoedbeheerplan de overige onderhouds- en verbeteringswerkzaamheden alleen gecombineerd met de noodzakelijk verduurzamingsmaatregelen uit.
-
Blz. 71
Verbonden partijen Openbare ruimte
-
Blz. 72
Beleid gerelateerd aan thema Openbare ruimte
-
Blz. 73
Taakvelden thema Openbare ruimte
-
Blz. 74
Thema III – Wijkgericht werken
-
Blz. 75
Taakvelden thema Wijkgericht werken
-
Blz. 76
PROGRAMMA 2 – ECONOMIE, WERK EN ONTWIKKELING
-
Blz. 77
Visie Economie, werk en ontwikkeling
-
Blz. 78
Thema’s Economie, werk en ontwikkeling
-
Blz. 79
Financiën Economie, werk en ontwikkeling
-
Blz. 80
Actuele ontwikkelingen Economie, werk en ontwikkeling
-
Blz. 81
Thema I – Economische ontwikkeling en werkgelegenheid
-
Blz. 82
Algemeen Economische ontwikkeling en Werkgelegenheid
-
Blz. 83
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 84
I.a. Veenendaal is een aantrekkelijke stad om te werken en ondernemen.
-
Blz. 85
I.a.1. We stimuleren en faciliteren startende ondernemers door o.m. organiseren van een jaarlijks startersevent en het informeren en ondersteunen van starters bij vragen.
-
Blz. 86
I.b. Behouden en uitbreiden werkgelegenheid voor Veenendaal.
-
Blz. 87
I.b.1. We faciliteren en ondersteunen bestaande en nieuwe ondernemers door inzet van onze accountmanager, periodieke overleggen met het bedrijfsleven, zorgen voor een goede doorgeleiding en coördinatie van afhandeling van ondernemersvraagstukken.
-
Blz. 88
I.c. Samen met de Ontwikkelingsmaatschappij Utrecht (OMU) intensiveren we de bedrijventerreinen waardoor er een hogere verdichtingsgraad ontstaat ofwel meer mensen kunnen werken op een m².
-
Blz. 89
I.c.1. Bedrijventerreinen, kantoorlocaties en binnenstad worden aantrekkelijker gemaakt in 2024, gericht op een optimaal vestigings- en investeringsklimaat.
-
Blz. 90
I.d. ICT Campus faciliteert regionale samenwerkingen tussen bedrijfsleven, overheid en onderwijs.
-
Blz. 91
I.d.1. We geven uitvoering aan het programma ICT Campus, waarbij acquisitie van ICT-bedrijven in lijn is met toekomstgerichte nieuwe economie.
-
Blz. 92
I.e. We willen uitbreiding van het aantal bedrijventerreinen.
-
Blz. 93
I.e.1. In samenspraak met provincie Utrecht, regio Foodvalley en met de Groene Metropool onderzoeken we welke uitbreidingslocatie voor bedrijventerreinen mogelijk zijn.
-
Blz. 94
I.f. Veenendaal is een aantrekkelijke stad om te wonen, werken en leven.
-
Blz. 95
I.f.1. We geven uitvoering aan het programma Vitale Binnenstad met aandacht voor een divers pallet aan functies, toegankelijkheid, vergroening en verduurzaming, innovaties en versterking van de uitvoeringsstructuur.
-
Blz. 96
I.g. We realiseren in Foodvalley verband een volledig circulaire economie in 2050. 50% minder gebruik van primaire grondstoffen (metalen, fossiel, mineralen) in 2030.
-
Blz. 97
I.g.1 We voeren het regionale plan van aanpak uit en richten ons daarbij op: - duurzamer gebruik van grondstoffen - meer concurrerend vermogen - regio foodvalley als innovatieve kennisregio voor circulaire economie
-
Blz. 98
Verbonden partijen Economische ontwikkeling en werkgelegenheid
-
Blz. 99
Beleid gerelateerd aan thema Economische ontwikkeling en werkgelegenheid
-
Blz. 100
Taakvelden thema Economische ontwikkeling en werkgelegenheid
-
Blz. 101
Thema II – Recreatie en toerisme
-
Blz. 102
Algemeen Recreatie en toerisme
-
Blz. 103
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 104
II.a. Veenendaal heeft een aantrekkelijke binnenstad waar bezoekers uit de regio en toeristen graag op bezoek komen.
-
Blz. 105
II.a.1. Via het Regionaal Bureau voor Toerisme (RBT) zetten we (de binnenstad van) Veenendaal en de ons omringende regio op de kaart.
-
Blz. 106
Verbonden partijen Recreatie en toerisme
-
Blz. 107
Beleid gerelateerd aan thema Recreatie en toerisme
-
Blz. 108
Taakvelden thema Recreatie en toerisme
-
Blz. 109
PROGRAMMA 3 – SOCIALE LEEFOMGEVING
-
Blz. 110
Visie Sociale leefomgeving
-
Blz. 111
Thema's Sociale leefomgeving
-
Blz. 112
Financiën Sociale leefomgeving
-
Blz. 113
Actuele ontwikkelingen Sociale leefomgeving
-
Blz. 114
Thema I – Inkomen
-
Blz. 115
Algemeen Inkomen
-
Blz. 116
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 117
I.a We willen meer sturen op kwaliteit en effectiviteit van aangeboden ondersteuning (MD10).
-
Blz. 118
I.a.1 Onrechtmatig gebruik van ondersteuning in het sociaal domein voorkomen we of sporen we op en pakken we aan. Dit plan heeft betrekking op het gehele sociaal domein, dus op PW, WMO en Jeugd.
-
Blz. 119
I.b Een inclusievere samenleving (MD01).
-
Blz. 120
I.b.1. We zetten in op het verkleinen van de effecten van inkomensongelijkheid.
-
Blz. 121
I.b.2 In de gemeente Veenendaal hebben we meer inwoners met problematische schulden bereikt dan in het voorgaande jaar.
-
Blz. 122
I.b.3 Het traject naar een schuldenvrije toekomst (d.m.v. een schuldregeling) komt eerder tot stand dan het voorgaande jaar.
-
Blz. 123
I.c Verbinding versterken als dit een positief effect heeft op kwaliteit, financiën en/of organisatie (MD08).
-
Blz. 124
I.c.1 Gezamenlijk (gemeente, verbonden partijen en externe partijen) geven we uitvoering aan het concept IBK-SD 2024-2027. Uitvoeringsplannen worden vormgegeven en in afstemming uitgevoerd.
-
Blz. 125
I.d De gemeente neemt bij voorkeur een faciliterende rol aan om de rol van inwoners en de kracht van de samenleving te stimuleren (MD09).
-
Blz. 126
I.d.1 De deskundigheidsbevordering tussen uitvoerende partijen in het sociaal domein is gefaciliteerd. Daarbij zal aandacht zijn voor het toepassen van "de menselijke maat"
-
Blz. 127
Verbonden partijen Inkomen
-
Blz. 128
Beleid gerelateerd aan thema Inkomen
-
Blz. 129
Taakvelden thema Inkomen
-
Blz. 130
Thema II – Sociaal domein – Participatie en re-integratie
-
Blz. 131
Algemeen Sociaal Domein - Participatie en re-integratie
-
Blz. 132
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 133
II.a Meer mensen vinden een plek op de arbeidsmarkt (MD05).
-
Blz. 134
II.a.1 We gaan verder met de ontwikkeling van een doorlopende lijn arbeidsparticipatie. Samen met onze partners maken we het simpel om te switchen tussen dagbesteding, vrijwilligerswerk en betaald werk en tussen werk en uitkering.
-
Blz. 135
II.a.2 We realiseren in 2024 de kwantitatieve doelstellingen m.b.t. de Participatiewet (in- en uitstroom).
-
Blz. 136
II.a.3 De samenwerking tussen onderwijs en arbeidsmarkt is versterkt.
-
Blz. 137
II.b Een inclusievere samenleving (MD01).
-
Blz. 138
II.b.1 Inburgeraars die als nieuwe Veenendalers worden opgenomen in de samenleving, doen daadwerkelijk mee.
-
Blz. 139
Verbonden partijen Sociaal Domein - Participatie en re-integratie
-
Blz. 140
Beleid gerelateerd aan thema Sociaal Domein - Participatie en re-integratie
-
Blz. 141
Taakvelden thema Sociaal domein - Participatie en re-integratie
-
Blz. 142
Thema III – Sociaal domein – Wmo
-
Blz. 143
Algemeen Sociaal domein - Wmo
-
Blz. 144
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 145
III. a We willen meer sturen op kwaliteit en effectiviteit van aangeboden ondersteuning.
-
Blz. 146
III.a.1 In 2024 is de sturing en handhaving op zorgaanbieders vergroot.
-
Blz. 147
III.a.2. In 2024 implementeren we de WAMS (wet aanpak meervoudige problematiek sociaal domein) die per 1 juli 2024 van kracht wordt.
-
Blz. 148
III.a.3. In 2024 zetten we meer in op de rechtmatige besteding van Wmo-gelden.
-
Blz. 149
III.a.4. In 2024 besteden we de woonvoorzieningen opnieuw aan.
-
Blz. 150
III.a.5. In 2024 werken we verder aan maatregelen om grip te houden op de toestroom van schoonmaakondersteuning en bijbehorende kostenstijging.
-
Blz. 151
III.a.6. In 2024 besteden we de immateriële ondersteuning Wmo opnieuw aan
-
Blz. 152
III.b Ondersteuning meer op maat voor wie dat nodig heeft.
-
Blz. 153
III.b.1. Er zijn innovatieve ondersteuningsmogelijkheden samen met de uitvoerende partijen.
-
Blz. 154
III.b.2 We continueren in 2024 de zorg voor personen met verward/onbegrepen gedrag en de taken van de WvGGZ.
-
Blz. 155
III.c Een inclusievere samenleving (MD01).
-
Blz. 156
III.c.1 Veenendalers wonen zo lang mogelijk thuis.
-
Blz. 157
III.c.2. In 2024 leveren we een brede, integrale Visie Diversiteit en Inclusie op.
-
Blz. 158
III.d Inwoners willen meer voor- en met elkaar doen (MD03).
-
Blz. 159
III.d.1. In 2024 wordt er een regionale logeervoorziening gerealiseerd zodat mantelzorgers hun taken met beter welbevinden blijven uitvoeren.
-
Blz. 160
III.e De gemeente neemt bij voorkeur een faciliterende rol aan om de eigen rol van inwoners en kracht van de samenleving te stimuleren (MD09).
-
Blz. 161
III.e.1 De stijging van het aantal maatwerkvoorzieningen is niet hoger dan de landelijke groeitrend.
-
Blz. 162
III.f. Verder versterken opvoed- en opgroeiklimaat (MD02).
-
Blz. 163
III.f.1. Vroegtijdige interventies bij opvoed-, financiële, woon- en/of psychosociale gezondheidsvraagstukken, om zo problematische vraagstukken (en dus maatwerkvoorzieningen) in 2024 te voorkomen.
-
Blz. 164
III.f.2. In 2024 stellen we een nieuw uitvoeringsplan huiselijk geweld en kindermishandeling op voor 2025 - 2029. Op basis van de regionale visie 'Voor een Veilig Thuis'.
-
Blz. 165
III.g Vroeger signaleren en handelen en dit dichtbij de inwoner organiseren (MD04) .
-
Blz. 166
III.g.1. We geven uitvoering aan het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA)
-
Blz. 167
Verbonden partijen Sociaal Domein - WMO
-
Blz. 168
Beleid gerelateerd aan thema Sociaal Domein - WMO
-
Blz. 169
Taakvelden thema Sociaal domein - WMO
-
Blz. 170
Thema IV – Sociaal domein – Jeugd
-
Blz. 171
Algemeen Sociaal Domein - Jeugd
-
Blz. 172
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 173
IV.a Verder versterken opvoed- en opgroeiklimaat (MD02).
-
Blz. 174
IV.a.1. In 2024 werken we verder in de proeftuin Toekomstscenario Kind- en Gezinsbescherming.
-
Blz. 175
IV.a.2. In 2024 werken we verder aan lokale maatregelen om grip te houden op de kostenontwikkeling.
-
Blz. 176
IV.a.3. In 2024 werken we verder aan het afbouwen van residentiele voorzieningen, door kleinschalige initiatieven en jongerenhuisvesting. Hiermee willen we door- en uitstroom van verblijfsvoorzieningen bevorderen.
-
Blz. 177
IV.b We willen meer sturen op kwaliteit en effectiviteit van aangeboden ondersteuning (MD10).
-
Blz. 178
IV.b.1 In 2024 hebben we de gevolgen van de Hervormingsagenda voor Veenendaal inzichtelijk gemaakt en vertalen we de maatregelen die hieruit voortkomen naar lokaal en regionaal niveau.
-
Blz. 179
Verbonden partijen Sociaal Domein - Jeugd
-
Blz. 180
Beleid gerelateerd aan thema Sociaal Domein - Jeugd
-
Blz. 181
Taakvelden thema Sociaal domein - Jeugd
-
Blz. 182
Thema V – Onderwijs en ontwikkeling
-
Blz. 183
Algemeen Onderwijs en ontwikkeling
-
Blz. 184
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 185
V.a Een inclusievere samenleving (MD01).
-
Blz. 186
V.a.1 We geven uitvoering aan het uitvoeringsplan 2021-2024 gericht op de daling van het aantal laaggeletterde inwoners.
-
Blz. 187
V.a.2. Ieder kind met een ondersteuningsbehoefte krijgt passende ondersteuning om onderwijs te kunnen volgen.
-
Blz. 188
V.a.3. Alle kinderen van 0-13 jaar kunnen in een IKC een doorlopende leer- en ontwikkellijn volgen.
-
Blz. 189
V.a.4. In 2024 starten de kernpartners met de IKC ontwikkeling conform de gewijzigde uitvoeringsagenda bij het Integraal Huisvestingsplan Onderwijs 2021-2024 zoals deze in maart 2023 is vastgesteld
-
Blz. 190
V.a.5. In 2024 ontwikkelen we nieuw IKC Beleid en leggen de relatie met het nieuwe Integraal Huisvestingsplan.
-
Blz. 191
V.a.6. In 2024 stellen we een nieuw beleidsplan Lokale Educatieve Agenda op.
-
Blz. 192
V.b Verbinding versterken als dit een positief effect heeft op de kwaliteit.
-
Blz. 193
V.b.1. Scholen ondersteunen bij de aanpak van coronavertragingen zoals beschreven in het Plan van aanpak NPO Veenendaal.
-
Blz. 194
Verbonden partijen Onderwijs en ontwikkeling
-
Blz. 195
Beleid gerelateerd aan thema Onderwijs en ontwikkeling
-
Blz. 196
Taakvelden thema Onderwijs en ontwikkeling
-
Blz. 197
Thema VI – Sport
-
Blz. 198
Algemeen Sport
-
Blz. 199
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 200
VI.a Een inclusievere samenleving (MD01).
-
Blz. 201
VI.a.1. Vaststellen van nieuw beleidskader Sport en Bewegen en uitvoeringen geven aan het beleidskader Sport en Bewegen in samenwerking met Stichting Sportservice Veenendaal en sportaanbieders.
-
Blz. 202
Verbonden partijen Sport
-
Blz. 203
Beleid gerelateerd aan thema Sport
-
Blz. 204
Taakvelden thema Sport
-
Blz. 205
Thema VII – Cultuur
-
Blz. 206
Algemeen Cultuur
-
Blz. 207
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 208
VII.a. Een inclusievere samenleving (MD01).
-
Blz. 209
VII.a.1. We werken aan Verhaallijn 1: Een stabiele basis.
-
Blz. 210
VII.a.2. We werken aan Verhaallijn 2: Cultuur in de wijken.
-
Blz. 211
VII.a.3. We werken aan Verhaallijn 3: Iedereen doet mee.
-
Blz. 212
VII.a.4. We werken aan Verhaallijn 4: Jong geleerd, oud gedaan.
-
Blz. 213
VII.a.5. We werken aan Verhaallijn 5: Het verhaal van Veenendaal.
-
Blz. 214
VII.a.6. In 2024 ontwikkelen we nieuw beleid op de beeldende kunst.
-
Blz. 215
Verbonden partijen Cultuur
-
Blz. 216
Beleid gerelateerd aan thema Cultuur
-
Blz. 217
Taakvelden thema Cultuur
-
Blz. 218
Thema VIII – Welzijn
-
Blz. 219
Algemeen Welzijn
-
Blz. 220
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 221
VIII.a Inwoners willen meer voor en met elkaar doen (MD03) .
-
Blz. 222
VIII.a.1 Versterken van de netwerken en onderlinge samenwerking tussen organisaties in de sociale basis.
-
Blz. 223
VIII.a.2 In 2024 weten de vrijwilligersorganisaties elkaar te vinden via de kenniskring met als doel elkaar te informeren over hun rollen binnen de sociale basis.
-
Blz. 224
Verbonden partijen Welzijn
-
Blz. 225
Beleid gerelateerd aan thema Welzijn
-
Blz. 226
Taakvelden thema Welzijn
-
Blz. 227
PROGRAMMA 4 – BURGER EN BESTUUR
-
Blz. 228
Visie Burger en bestuur
-
Blz. 229
Thema’s Burger en bestuur
-
Blz. 230
Financiën Burger en bestuur
-
Blz. 231
Actuele ontwikkelingen Burger en bestuur
-
Blz. 232
Thema I – Dienstverlening (extern)
-
Blz. 233
Algemeen Dienstverlening (extern)
-
Blz. 234
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 235
I.a. De eerstelijns dienstverlening is klant-, service- en oplossingsgericht, waardoor er balans is tussen efficiënte inrichting en klantbeleving.
-
Blz. 236
I.a.1. Jaarlijks worden balie en telefonie gemeten op bereikbaarheid (telefonie, social media en website), toegankelijkheid (balie, o.a. openingstijden, werken op afspraak), middels een klanttevredenheidsonderzoek.
-
Blz. 237
I.a.2. Signalen die voortkomen uit onderzoeken of rechtstreeks van klanten oppakken om de dienstverlening blijvend te optimaliseren.
-
Blz. 238
I.a.3. Innovatieve service aanbieden aan onze klanten via digitaal loket, de balie en telefonie (particulieren, bedrijven en instellingen). Landelijke ontwikkelingen worden gevolgd zoals e-diensten en wet- en regelgeving op dit gebied.
-
Blz. 239
I.b. We streven naar steeds meer zelfregie voor de klant om zijn zaken met de gemeente (digitaal) zelf te kunnen regelen.
-
Blz. 240
I.b.1. Meten van gebruik webformulieren.
-
Blz. 241
I.c. We streven naar een toegankelijke communicatie richting alle inwoners.
-
Blz. 242
I.c.1. In 2024 adviseren we de organisatie over hoe taal, digitaal en proces begrijpelijk en duidelijk verder meegenomen kan worden in de bedrijfsvoering.
-
Blz. 243
Verbonden partijen Dienstverlening (extern)
-
Blz. 244
Beleid gerelateerd aan thema Dienstverlening (extern)
-
Blz. 245
Taakvelden thema Dienstverlening (extern)
-
Blz. 246
Thema II – Burger en samenwerking
-
Blz. 247
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 248
II.a. Veenendaal zet zich (ook) in 2024 in voor de verdere ontwikkeling van de regio Foodvalley.
-
Blz. 249
II.a.1. Veenendaal levert een (ambtelijke) bijdrage aan het binnen de regio invulling geven aan de Regiodeal Foodvalley.
-
Blz. 250
II.a.2. Eind 2020 is de geactualiseerde Strategische Agenda Foodvalley 2020 – 2025 vastgesteld. De komende jaren wordt in Triple Helix-verband vormgegeven aan de uitvoering van deze Strategische Agenda. Veenendaal levert hieraan zijn bijdrage.
-
Blz. 251
II.a.3. Als onderdeel van de gemeenschappelijke regeling geeft Veenendaal mede invulling aan de overheidsgeleding van de Triple Helix regio Foodvalley (3 O’s: overheid, onderwijs, ondernemingen).
-
Blz. 252
II.b Veenendaal is een betrouwbare samenwerkingspartner.
-
Blz. 253
II.b.1. Veenendaal zet zich (ook) in 2024 in voor de verdere ontwikkeling van de regio Foodvalley
-
Blz. 254
II.b.2. Veenendaal is een betrouwbare samenwerkingspartner.
-
Blz. 255
II.c. Adequate sturing en controle ten aanzien van verbonden partijen waarin de gemeente Veenendaal deelneemt.
-
Blz. 256
II.c.1. Naar verwachting zal eind 2023/begin 2024 een nieuwe geactualiseerde Kadernota verbonden partijen ter vaststelling aan de gemeenteraad worden aangeboden.
-
Blz. 257
Verbonden partijen Burger en samenwerking
-
Blz. 258
Beleid gerelateerd aan thema Burger en samenwerking
-
Blz. 259
Taakvelden thema Burger en samenwerking
-
Blz. 260
Thema III – Veiligheid samenleving
-
Blz. 261
Algemeen Veiligheid samenleving
-
Blz. 262
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 263
III.a Inwoners en ondernemers kunnen veilig wonen, werken en leven in de stad en weten hoe ze weerbaar zijn tegen verschillende soorten criminaliteit.
-
Blz. 264
III.a.1 Realiseren van de doelstellingen en samen met ketenpartners, inwoners en ondernemers uitvoering geven aan de activiteiten gericht op met name (het voorkomen van) ondermijning, digitale veiligheid en (het voorkomen van) maatschappelijke onrust
-
Blz. 265
III.a.2. Samen met ketenpartners acteren en inzet plegen op (acute) (zorg- en) veiligheidsissues en -casussen waarbinnen o.a. gewerkt wordt met actuele wet- en regelgeving en actuele inzichten
-
Blz. 266
Verbonden partijen Veiligheid samenleving
-
Blz. 267
Beleid gerelateerd aan thema Veiligheid samenleving
-
Blz. 268
Taakvelden thema Veiligheid samenleving
-
Blz. 269
PROGRAMMA 5 – ALGEMENE DEKKINGSMIDDELEN EN ONVOORZIEN
-
Blz. 270
Visie Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien
-
Blz. 271
Thema’s Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien
-
Blz. 272
Financiën Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien
-
Blz. 273
Thema I – Treasury
-
Blz. 274
Algemeen Treasury
-
Blz. 275
Taakvelden thema Treasury
-
Blz. 276
Thema II- OZB en belastingen overige
-
Blz. 277
Algemeen OZB en belastingen overige
-
Blz. 278
Taakvelden thema OZB en belastingen overige
-
Blz. 279
Thema III - Uitkeringen en gemeentefonds en algemeen
-
Blz. 280
Algemeen Uitkeringen en gemeentefonds en algemeen
-
Blz. 281
Taakvelden thema Uitkeringen en gemeentefonds en algemeen
-
Blz. 282
PROGRAMMA 6 – BEDRIJFSVOERING
-
Blz. 283
Visie Bedrijfsvoering
-
Blz. 284
Thema’s Bedrijfsvoering
-
Blz. 285
Financiën Bedrijfsvoering
-
Blz. 286
Thema I – Dienstverlening (intern)
-
Blz. 287
Taakvelden thema Dienstverlening (intern)
-
Blz. 288
Thema II – Security & informatiebeveiliging
-
Blz. 289
Taakvelden thema Security & informatiebeveiliging
-
Blz. 290
Thema III – Middelen
-
Blz. 291
Taakvelden thema Middelen
-
Blz. 292
Thema IV - Advisering en detachering
-
Blz. 293
Taakvelden thema Advisering en detachering
-
Blz. 294
Thema V - Bedrijfsvoering algemeen
-
Blz. 295
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 296
V.a. Grip verbeteren op rechtmatigheid van inkopen.
-
Blz. 297
V.a.1. Implementatie/uitrol van het inkoop -en bestelsysteem binnen de organisatie.
-
Blz. 298
Beleidsindicatoren Bedrijfsvoering algemeen
-
Blz. 299
Taakvelden thema Bedrijfsvoering algemeen
-
Blz. 300
PARAGRAFEN
-
Blz. 301
A. Weerstandsvermogen en risicobeheersing
-
Blz. 302
A. Weerstandsvermogen en risicobeheersing
-
Blz. 303
B. Onderhoud Kapitaalgoederen
-
Blz. 304
B. Onderhoud Kapitaalgoederen
-
Blz. 305
C. Financiering
-
Blz. 306
C. Financiering
-
Blz. 307
Beleidsvoornemens
-
Blz. 308
D. Bedrijfsvoering
-
Blz. 309
Bedrijfsvoering
-
Blz. 310
E. Verbonden partijen
-
Blz. 311
E. Verbonden partijen
-
Blz. 312
Regio Foodvalley
-
Blz. 313
Veiligheidsregio Utrecht (VRU)
-
Blz. 314
Sociale werkvoorziening Zuid-Oost Utrecht (IW4)
-
Blz. 315
Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst Regio Utrecht (GGDrU)
-
Blz. 316
Afvalverwijdering Utrecht (AVU)
-
Blz. 317
Omgevingsdienst Regio Utrecht (ODRU)
-
Blz. 318
Bedrijfsvoeringsorganisatie Valleihopper (BVO)
-
Blz. 319
Ontwikkelingsbedrijf Veenendaal-Oost BV (OVO)
-
Blz. 320
Duurzame Energie Veenendaal-oost Holding BV (DEVO Holding)
-
Blz. 321
Vitens NV
-
Blz. 322
Bank Nederlandse Gemeenten NV (BNG)
-
Blz. 323
Afvalcombinatie De Vallei NV (ACV)
-
Blz. 324
Centrum Jeugd en Gezin Veenendaal (CJG)
-
Blz. 325
Stichting Ontmoetingshuis
-
Blz. 326
Stichting Veens Welzijn
-
Blz. 327
Parkeervoorzieningen (Tricotage en Arie van Hensbergen)
-
Blz. 328
F. Grondbeleid
-
Blz. 329
Grondbeleid
-
Blz. 330
G. Lokale heffingen
-
Blz. 331
Lokale heffingen
-
Blz. 332
H. Openbaarheid van bestuur
-
Blz. 333
Openbaarheid van bestuur
-
Blz. 334
BIJLAGEN
-
Blz. 335
1. MIP
-
Blz. 336
MIP
-
Blz. 337
2. Geraamde baten en lasten
-
Blz. 338
Geraamde baten en lasten
-
Blz. 339
3. Geprognosticeerde balans
-
Blz. 340
Geprognosticeerde balans
-
Blz. 341
4. Staat van incidentele baten en lasten 2024-2027
-
Blz. 342
Staat van incidentele baten en lasten 2024-2027
-
Blz. 343
5. Staat van reserves en voorzieningen
-
Blz. 344
Staat van reserves en voorzieningen
-
Inhoud Inspanningen/acties
-
Zoeken
-
Publicatie bijlagen
-
Contact
-
PrivacyStatement
-
Sitemap