PROGRAMMA 1 – FYSIEKE LEEFOMGEVING

Visie Fysieke leefomgeving

Terug naar navigatie - Visie Fysieke leefomgeving

Bouwen aan een gezonde, duurzame en veilige stad  
In Veenendaal is het gezond, duurzaam en veilig wonen, werken en leven. Veenendaal heeft de allure, voorzieningen en ontwikkelkracht van een stad en de vriendelijkheid van een dorp. Veenendaal staat voor een breed scala aan opgaven die allemaal ruimte vragen. De ruimte binnen onze gemeentegrens is beperkt. We maken een bewuste keuze voor de kwaliteit van de leefomgeving, om ook in de toekomst een aantrekkelijke woon-en werkgemeente te blijven. We zetten in op duurzaam, beter en slimmer inrichten van de leefomgeving, o.a. door inbreiding, met gebruik van innovatie, kennis en creativiteit. De Groei en Bloei van Veenendaal is de ontwikkeling naar een Duurzaam Veenendaal. 

Duurzaam denken en handelen 
Duurzaam denken en doen is ons inzetten om onze wereld leefbaar te houden door duurzaam te wonen, CO2-neutraal te zijn, ons gebruik van grondstoffen, materialen en energie te minimaliseren en klimaatadaptatie te omarmen. Veenendaal vervult een belangrijke rol in de transitie naar een circulaire samenleving die ze vormgeeft door in samenwerking met andere partijen, anders en slimmer met energie, grondstoffen, producten en diensten om te gaan. In de rol van beheerder, ontwikkelaar en opdrachtgever laten we zien dat we klimaatadaptatie en circulariteit serieus nemen en dit is ingebed in het beheer en de ontwikkeling van de (buiten)ruimte.

Financiën Fysieke leefomgeving

Terug naar navigatie - Financiën Fysieke leefomgeving
Bedragen x € 1.000 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027
Baten 30.844 31.704 32.539 32.958
Lasten 43.452 42.304 43.487 43.304
Saldo programma (voor mutaties reserves) -12.608 -10.600 -10.948 -10.346
Beschikkingen 3.651 1.607 1.589 991
Stortingen 2.069 34 164 181
Saldo mutaties reserves 1.582 1.572 1.425 810
Saldo programma (na mutaties reserves) -11.026 -9.028 -9.523 -9.536

Actuele ontwikkelingen Fysieke leefomgeving

Terug naar navigatie - Actuele ontwikkelingen Fysieke leefomgeving

Thema I - Ruimtelijke ontwikkeling 

Ruimtelijke voorstellen en nieuwe Nota Ruimte 
Het Rijk is het proces gestart om tot een nieuwe nota Ruimte te komen voor Nederland. Hiervoor zijn de provincies gevraagd om ruimtelijke voorstellen aan te leveren. De nota Ruimte is medebepalend hoe de toekomst van Veenendaal er uit komt zien. Deze nota gaat in op ruimtelijke keuzes voor de bestaande stad maar ook over groeiopgaven. De verwachting is dat in deze nota ook de steeds belangrijker wordende thema’s zoals ‘water en bodem sturend’, groene klimaatadaptatie en de landbouwtransitie een plek gaan krijgen. Vanuit de gemeente en regio wordt samengewerkt om dit proces te voeden met de juiste informatie en voorstellen voor Veenendaal en Foodvalley. 

Invoering Omgevingswet 
De Omgevingswet wordt op 1 januari 2024 van kracht. Aan de invoering van deze ingrijpende wetswijziging zijn jaren van voorbereiding vooraf gegaan. De daadwerkelijke invoering in 2024 vraagt veel van Veenendaal. Daarom is er voor gekozen om de nieuwe werkwijze al in 2023 gefaseerd in te voeren, zodat er op 1 januari 2024 een goed werkende omgeving apparaat beschikbaar is. Vanaf dat moment werken alle bevoegde gezagen in het door de rijksoverheid opgezette Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO). Met een vastgestelde Omgevingsvisie, het Omgevingsplan deel I, processen en het opstellen van toepasbare regels is Veenendaal één van de koplopers in de voorbereiding.

Omgevingsvisie
In 2024 vindt verdieping en verbreding van de huidige omgevingsvisie plaats. Dit is nodig voor het maken van ruimtelijke keuzes en het uitwerken van diverse thema’s. Deze keuzes en uitwerkingen zullen ook gevisualiseerd moeten worden op goed kaartmateriaal. Bij de vaststelling van de visie is afgesproken met de raad om de visie na de verkiezingen te herijken tot een volwaardig kaderstellend plan voor nieuwe ruimtelijke initiatieven . Hierbij is er in het bijzonder aandacht voor: de integrale mobiliteit, een betere beleidsmatige inbedding sociale woningbouw en het opnemen van de ontwikkelingen in de Spoorzone  (met name Ambacht en overgangszone Ambacht). 

Landelijk gebied
Voor het landelijk gebied speelt er op regionaal niveau veel. Veenendaal hecht er belang aan om hierbij te zijn aangehaakt, o.a. vanwege de mogelijkheden die de omliggende regio kan spelen als recreatief uitloopgebied voor Veenendaal. Daarnaast zijn opgaven als klimaatadaptatie, woningbouw, stikstof, landbouwtransitie, biodiversiteit zodanig van aard dat hier integraal en op regioniveau naar gekeken moet worden.
Natura2000-gebied de Hellen ligt in Veenendaal. We willen bereiken dat de natuurkwaliteiten van dit gebied behouden en versterkt worden op een toekomstbestendige manier.  Voor het gebied is een Natuurdoelanalyse (NDA) opgesteld. Als deze vastgesteld is zullen er in het gebied veranderingen nodig zijn die ook iets vragen van de omgeving buiten het Natura2000 gebied. De regie hiervoor ligt binnen het gebiedsproces Binnenveld.
Voor Groen Groeit Mee wordt in samenwerking met verschillende overheden en andere partijen het voorbeeldgebied De Roode Haan en omgeving uitgewerkt. Een belangrijke bijdrage voor het recreatief uitloopgebied voor gemeente Veenendaal.

Thema II - Openbare ruimte 

Mobiliteit
Eind 2024 stellen we ons OmgevingProgramma Integrale mobiliteit, inclusief uitvoeringsplan vast. Dit plan geeft kaders voor de toekomstige, op de duurzame mobiliteit afgestemde infrastructuur, maar is ook een vereiste om de woningbouwopgave van Veenendaal te kunnen realiseren. Er is in het programma aandacht voor het wandelen, fietsen, openbaar vervoer en de (deel)auto en voor het beslag op de schaarse openbare ruimte. Binnen Veenendaal zetten wij in op verbetering van de fietsinfrastructuur, onder andere bij de reconstructie van de Ambachtsstraat en de Boslaan. De verhoging van de verkeersveiligheid blijft een belangrijk thema en hierbij maken wij optimaal gebruik van de subsidiemogelijkheden in het kader van het Strategisch Plan Verkeersveiligheid van het ministerie van Infrastructuur en Milieu. De projecten waarvoor in 2022 subsidie is aangevraagd ronden wij in 2024 af. 
We werken met onze partners binnen Foodvalley, om te zorgen voor een goed openbaarvervoersnetwerk. Dit doen we onder andere door als regio samen te werken aan de toekomst openbaar vervoer 2040 (TBOV2040) en de intercitystatus van Veenendaal – De Klomp te blijven benadrukken. We   zetten ons in voor een aantal voorbeeldtrajecten rondom het hoogwaardige spoornetwerk die in 2025 worden afgerond.

Klimaatbestendige leefomgeving 
In 2050 moet Veenendaal een klimaatadaptieve en waterrobuuste gemeente zijn. Een gemeente die klaar is voor lange droge perioden, heftige regenval en grote hitte. Dit betekent dat wij binnen al onze ambities op het gebied van woningbouw, ruimte maken voor meer groen en meer water. Dit doen wij steeds meer in provinciaal of regionaal verband, onder andere door samen met het waterschap Vallei en Veluwe en de provincie Utrecht te werken aan het programma Groen Groeit mee of in de inspanningen via het Platform Water Vallei en Eem. Via dit programma zetten de provincie, gemeenten en waterschappen zich in voor de toekomstige ontwikkeling van groen en het beheer ervan, op zo’n manier dat de groene ruimte meegroeit met de toenemende behoefte aan recreatieruimte en natuur.

Duurzaam denken en handelen vraagt een extra impuls
Als gemeente willen we een actieve bijdrage leveren aan het bereiken van de duurzaamheidsdoelstellingen. Dit doen we o.a. door het opdrachtgeverschap in te zetten voor de transitie naar een duurzaam Veenendaal. Door de doelstellingen voor de circulariteit, de CO2-reductie, de klimaatadaptatie, de biodiversiteit en de bescherming van het milieu vanaf het eerste moment mee te nemen en te wegen in de projecten en de beheeractiviteiten. We maken dit concreet door aan te sluiten bij het manifest Maatschappelijk Verantwoord Opdrachtgeven en Inkopen en de standaard hiervoor te verankeren in de (inkoop)processen in het fysiek en sociale domein.
Op dit moment is zeker nog niet alles haalbaar en zullen we ons inzetten voor een optimale toepassing van de beschikbare technieken en herbruikbare materialen. Dat vraagt om veranderingen in de gehele keten. Ontwerpprocessen met een ander perspectief opzetten zodat materialen of producten later opnieuw kunnen worden ingezet. Door de vraagspecificatie functioneel op te zetten om de noodzakelijke innovaties en/ of samenwerkingsoplossingen ruimte te bieden. Door niet alleen naar het investeringsbedrag te kijken maar naar de gehele gebruiksfase van het object of werk en open te staan voor het ‘product-als-dienst’. Veranderingen die op gespannen voet kunnen staan met de huidige wijze van werken.  
Het ontwikkelen en toepassen van klimaatbestendige en circulaire toepassingen in objecten of het realiseren van de werken in de (openbare)ruimte zal, zolang dit nog niet het “nieuwe normaal” is, een hogere investering vragen. Daar tegenover staat dat de lasten in de gebruiksfase en na afloop ervan lager zullen uitvallen.

Energieneutraal Veenendaal
Voor het jaar 2024 voorzien we dat de budgetten voor het Programma Energieneutraal Veenendaal toereikend zijn. Op een aantal thema’s zien we wel ontwikkelingen. 
Met het vaststellen van de rijksmiddelen voor uitvoering van het Klimaatakkoord (CDOKE) tot ten minste 2030, is de dekking van het programma zekerder geworden voor de lange termijn. Dat maakt het mogelijk om met een vaste bezetting te werken aan onder andere de buurtuitvoeringsplannen. 
Doordat steeds meer inwoners stappen willen zetten in de energietransitie was het budget voor de duurzaamheidslening in 2023 al na een paar maanden uitgeput. Meer mensen willen gebruik maken van de lening en het gemiddelde leenbedrag stijgt doordat mensen ook steeds vaker grotere investeringen doen zoals warmtepompen. De leningen voorzien in een duidelijke behoefte en leveren een belangrijk bijdrage aan de doelstellingen van Energieneutraal Veenendaal. In 2024 wordt het revolverend fonds met € 1.000.000, - aangevuld en kunnen er in 2024 weer nieuwe duurzaamheidsleningen worden uitgegeven. We groeien langzaam door naar een fonds dat zichzelf bedruipt, zonder nieuw geld toe te voegen. Bij gelijkblijvende omstandigheden bereiken we dit punt over 3 tot 4 jaar. In de Programmabegroting voor 2024 en volgende jaren zijn hiervoor voldoende financiële middelen beschikbaar.
We bereiden ons voor op de uitvoering van de lokale aanpak van het Nationaal Isolatieprogramma (NIP). De komende jaren krijgen we in een aantal tranches geld van het Rijk om de slechtst geïsoleerde koopwoningen in onze gemeente te helpen isoleren. Voor 2023 en 2024 gaat het om ten minste een half miljoen euro. Met een lokale subsidieregeling zorgen we dat dit geld bij onze inwoners terecht komt om isolatiemaatregelen uit te (laten) voeren.
In 2023 hebben we een derde SPUK-uitkering ontvangen voor de aanpak van energiearmoede. We hebben tot en met eind 2026 de tijd om deze middelen uit te geven. In totaal gaat het om bijna 1,4 miljoen euro (ontvangen in 2022 en 2023). We continueren onze aanpak met cadeaubonnen voor energiebesparende maatregelen en ondersteuning van de fixbrigade van Veenvesters. Daarnaast wordt een deel van dit budget toegevoegd aan de subsidieregeling in het kader van het NIP en wordt onderzocht of een fixbrigade kan worden opgezet waaraan ook mensen met achterstand tot de arbeidsmarkt en/of statushouders kunnen deelnemen. 
In 2023 zijn we in een derde wijk gestart met het opstellen van een Buurtuitvoeringsplan (BUP). In deze wijk, Dragonder-Zuid en omgeving, ligt een warmtenet voor de hand als aardgasvrije oplossing. Veenvesters onderzoekt voor haar bezit in deze wijk de uitrol van een warmtenet in samenwerking met Warmtebedrijf Veenendaal. Tegen de achtergrond van de Wet Collectieve Warmte, die gaat voorschrijven dat een meerderheid van het distributienet van warmtenetten in publieke handen komt, verkennen we welke rol de gemeente kan vervullen in dit initiatief en toekomstige warmtenetten in de bestaande stad. Ook het financieringsvraagstuk is onderdeel van deze verkenning.

Thema I – Ruimtelijke ontwikkeling

Algemeen Ruimtelijke ontwikkeling

Terug naar navigatie - Algemeen Ruimtelijke ontwikkeling

 Veenendaal staat voor een duurzame groei en bloei van de stad. We willen het woningtekort verkleinen, energieneutraal zijn in 2050 en een prettig leefbare groene stad blijven. Voldoende en betaalbare woningen, wonen met zorg, een gezonde leefomgeving die aangepast is aan het veranderende klimaat, de werkgelegenheid en voorzieningen komen sterk onder druk. We voorzien dat de kansenongelijkheid, sociale druk, (energie)armoede en stress zullen toenemen. Daarnaast speelt uiteraard de financieel beperkte ruimte, maar ook beperkte uitvoeringscapaciteit een steeds bepalender rol. Hoe blijven we zo dicht mogelijk bij onze ambities? Welke keuzes kunnen we maken?
a.    Voor de komende jaren ligt de focus op de volgende grote duurzame ontwikkelingen in de stad: 
        a.    Spoorzone Veenendaal
        b.    Centrum (Duivenweide, Tuinstraat)
        c.    Franse Gat
        d.    Veenendaal-Oost
b.  Nog beter bundelen van financiële middelen zodat we slimmer investeren in de hoofdambities van de stad hierbij kan worden gedacht aan het koppelen van activiteiten uit het Meerjareninvesteringsplan (MIP) aan die van de  Spoorzone, de verduurzaming van het vastgoed , etcetera.   Dit kan gevolgen hebben voor de planning van andere projecten. 
c.    We verkennen op basis van de verstedelijkingsstrategie de ontwikkelmogelijkheden van Veenendaal na 2030. 

Deze grote gebiedsontwikkelingen zullen, samen met diverse kleinere locatieontwikkelingen, moeten bijdragen aan het realiseren van de afspraken vastgelegd in de regionale woondeal en de lokale woonvisie. 

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

I.a. In regionaal verband de versterking van de woonfunctie in Veenendaal vormgeven passend bij de behoefte van onze inwoners in een woon- en leefomgeving met voldoende kwaliteit en aandacht voor gezondheid, duurzaamheid en veiligheid.

Terug naar navigatie - I.a. In regionaal verband de versterking van de woonfunctie in Veenendaal vormgeven passend bij de behoefte van onze inwoners in een woon- en leefomgeving met voldoende kwaliteit en aandacht voor gezondheid, duurzaamheid en veiligheid.

Wat gaan we daarvoor doen?

I.b. Uitvoering geven aan de vraagstukken stikstofreductie en natuurherstel, in De (blauwe) hellen en samen met de regio voor het gebiedsproces Binnenveld.

Terug naar navigatie - I.b. Uitvoering geven aan de vraagstukken stikstofreductie en natuurherstel, in De (blauwe) hellen en samen met de regio voor het gebiedsproces Binnenveld.

Wat gaan we daarvoor doen?

Verbonden partijen Ruimtelijke ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Verbonden partijen Ruimtelijke ontwikkelingen

De volgende verbonden partijen leveren een bijdrage aan het realiseren van de doelen uit dit thema:

  • Omgevingsdienst Regio Utrecht (ODRU);
  • Ontwikkelingsbedrijf Veenendaal-Oost BV (OVO).

Zie voor meer informatie paragraaf E Verbonden partijen.

Taakvelden thema Ruimtelijke ontwikkeling

Terug naar navigatie - Taakvelden thema Ruimtelijke ontwikkeling
Taakveld (bedragen x € 1.000) B/L Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027
5.5 Cultureel erfgoed Baten -1 -1 -1 -1
Lasten 86 86 86 86
Totaal 5.5 Cultureel erfgoed 85 85 85 85
8.1 Ruimtelijke ordening Baten -76 -76 -76 -76
Lasten 228 178 178 178
Totaal 8.1 Ruimtelijke ordening 152 102 102 102
8.2 Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen) Baten -8.063 -8.063 -8.063 -8.063
Lasten 8.163 8.163 8.163 8.163
Totaal 8.2 Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen) 100 100 100 100
8.3 Wonen en bouwen Baten -2.193 -2.193 -2.193 -2.193
Lasten 2.665 1.199 848 848
Totaal 8.3 Wonen en bouwen 472 -994 -1.345 -1.345
Totaal Thema Ruimtelijke ontwikkeling 809 -707 -1.058 -1.058

Thema II – Openbare Ruimte

Algemeen Openbare ruimte

Terug naar navigatie - Algemeen Openbare ruimte

De openbare ruimte van Veenendaal is schoon, heel, duurzaam, toegankelijk en veilig en nodigt uit tot spelen en ontmoeten voor alle leeftijden.  Wij doen dit wijkgericht, via de BOSS (Bewegen, Ontmoeten, Sporten en Spelen) -aanpak, waarbij we samen met de bewoners plannen maken voor de inrichting van een buurt, houden rekening met ‘ommetjes’, ruimte voor jonge kinderen en jongeren en groen.
In 2050 is Veenendaal een duurzame stad waarin de gebouwen, gebieden en infrastructuur worden gerealiseerd en gebruikt zonder de natuurlijke hulpbronnen onnodig uit te putten, de leefomgeving te vervuilen en ecosystemen aan te tasten. Een stad die klaar is voor lange droge perioden, heftige regenval en grote hitte.
 
We maken het verschil met een duurzaam beheer en het hergebruiken van grondstoffen en producten overeenkomstig de circulaire strategieën van de R-ladder. Bij het inrichten zorgen we ervoor dat de gevolgen van de klimaatverandering worden opgevangen en binnen al onze ambities ruimte maken voor meer groen en meer water. De zorg voor het groen en een duidelijke visie op de hoofdgroenstructuur van Veenendaal en het vergroten van de biodiversiteit zijn onlosmakelijk verbonden aan het realiseren van een klimaatbestendige gezonde en veilige leefomgeving.

De inzameling van huishoudelijk afval draagt bij aan de doelstellingen voor een circulaire economie (van afval naar grondstof) en richt zich de komende periode met name op het nemen van verdere acties om de kwaliteit van het reststromen te verbeteren zodat meer hergebruik mogelijk wordt.

Zoals genoemd onder het thema (I) Ruimtelijke Ontwikkeling vraagt de financieel beperkte ruimte, maar ook beperkte uitvoeringscapaciteit om keuzes. Hoe blijven we zo dicht mogelijk bij onze ambities? Voor de komende jaren ligt de focus op de grote duurzame ontwikkelingen in de stad en dat vraagt voor het thema Openbare Ruimte om  nog beter de financiële middelen te bundelen zodat we slimmer investeren in de hoofdambities van de stad door bijvoorbeeld het bundelen van investeringsbudget uit het Meerjareninvesteringsplan (MIP) aan de ontwikkeling van de Spoorzone.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

II.a. Veenendaal heeft een gezonde, duurzame en veilige leefomgeving. De infrastructuur is van goede kwaliteit en de openbare ruimte biedt voldoende aantrekkelijke groene ruimte met plekken om te spelen, te sporten, te ontspannen en te ontmoeten.

Terug naar navigatie - II.a. Veenendaal heeft een gezonde, duurzame en veilige leefomgeving. De infrastructuur is van goede kwaliteit en de openbare ruimte biedt voldoende aantrekkelijke groene ruimte met plekken om te spelen, te sporten, te ontspannen en te ontmoeten.

Wat gaan we daarvoor doen?

II.b. Veenendaal heeft in 2050 een gezonde en groene klimaatbestendige leefomgeving met een robuust en gevarieerd aanbod van groen en water.

Terug naar navigatie - II.b. Veenendaal heeft in 2050 een gezonde en groene klimaatbestendige leefomgeving met een robuust en gevarieerd aanbod van groen en water.

Wat gaan we daarvoor doen?

II.c. In 2050 is Veenendaal volledig circulair ingericht waarbij gemeente, bedrijven, onderwijs en inwoners met elkaar samenwerken om de grondstoffenkringloop te sluiten, afval te minimaliseren, levensloop van producten zo lang mogelijk te laten zijn

Terug naar navigatie - II.c. In 2050 is Veenendaal volledig circulair ingericht waarbij gemeente, bedrijven, onderwijs en inwoners met elkaar samenwerken om de grondstoffenkringloop te sluiten, afval te minimaliseren, levensloop van producten zo lang mogelijk te laten zijn

Wat gaan we daarvoor doen?

II.d. Veenendaal wil zich inzetten voor het waardebehoud van grondstoffen en materialen door het vrijkomende ‘huishoudelijke afval’ op een doelmatige wijze in te zamelen en zo weer in te zetten als grondstof.

Terug naar navigatie - II.d. Veenendaal wil zich inzetten voor het waardebehoud van grondstoffen en materialen door het vrijkomende ‘huishoudelijke afval’ op een doelmatige wijze in te zamelen en zo weer in te zetten als grondstof.

Wat gaan we daarvoor doen?

II.e. Veenendaal is in 2050 een energieneutrale gemeente, die 100% hernieuwbare energie gebruikt en klimaatneutraal (CO2-emissieloos) is.

Terug naar navigatie - II.e. Veenendaal is in 2050 een energieneutrale gemeente, die 100% hernieuwbare energie gebruikt en klimaatneutraal (CO2-emissieloos) is.

Wat gaan we daarvoor doen?

II.f. De negatieve gevolgen van netcongestie te beperken door samen met de bedrijven te zoeken naar alle mogelijk oplossingen om de negatieve effecten van de congestie te verminderen.

Terug naar navigatie - II.f. De negatieve gevolgen van netcongestie te beperken door samen met de bedrijven te zoeken naar alle mogelijk oplossingen om de negatieve effecten van de congestie te verminderen.

Wat gaan we daarvoor doen?

II.g. Veenendaal wil een duurzame gemeente zijn, streeft naar doeltreffend gebruik van hernieuwbare grondstoffen en energie en geeft hier onder andere invulling aan door bestaande en toekomstige gebouwen te verduurzamen.

Terug naar navigatie - II.g. Veenendaal wil een duurzame gemeente zijn, streeft naar doeltreffend gebruik van hernieuwbare grondstoffen en energie en geeft hier onder andere invulling aan door bestaande en toekomstige gebouwen te verduurzamen.

Wat gaan we daarvoor doen?

Verbonden partijen Openbare ruimte

Terug naar navigatie - Verbonden partijen Openbare ruimte

De volgende verbonden partijen leveren een bijdrage aan het realiseren van de doelen uit dit thema:

  • Afvalcombinatie De Vallei NV (ACV);
  • Gemeenschappelijke regeling Afvalverwijdering Utrecht (AVU).

Zie voor meer informatie paragraaf E Verbonden partijen.

Beleid gerelateerd aan thema Openbare ruimte

Terug naar navigatie - Beleid gerelateerd aan thema Openbare ruimte
Naam beleidsstuk Wanneer vastgesteld
Omgevingsvisie Veenendaal 2023 17-12-2020
Omgevingsprogramma Openbare Ruimte 2022 - 2025 25-11-2021
Notitie parkeernormen Veenendaal 2020 26-11-2020
Omgevingsprogramma Energieneutraal Veenendaal 2022 - 2025 16-12-2021
Transitievisie Warmte 1.0 16-12-2021
Integrale Laadvisie Veenendaal (uitvoeringsbeleid) 15-2-2022
Regionale Energiestrategie Foodvalley 1.0 28-6-2021
Beleidsplan Huishoudelijk Afval 2022-2025 16-9-2021
Strategische kaders en Accommodatiebeleid Vastgoed 18-5-2017
Integraal duurzaam vastgoedbeheerplan  2021 -2024 27-5-2021

Taakvelden thema Openbare ruimte

Terug naar navigatie - Taakvelden thema Openbare ruimte
Taakveld (bedragen x € 1.000) B/L Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden Baten -118 -118 -118 -118
Lasten 228 228 228 227
Totaal 0.3 Beheer overige gebouwen en gronden 111 111 111 110
0.63 Parkeerbelasting Baten -2.715 -2.843 -2.994 -3.032
Totaal 0.63 Parkeerbelasting -2.715 -2.843 -2.994 -3.032
2.1 Verkeer en vervoer Baten -455 -455 -455 -455
Lasten 9.360 9.173 10.473 10.477
Totaal 2.1 Verkeer en vervoer 8.906 8.718 10.018 10.023
2.2 Parkeren Lasten 2.596 2.734 2.856 2.881
Totaal 2.2 Parkeren 2.596 2.734 2.856 2.881
3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur Baten -31 -31 -31 -31
Lasten 1 1 1 1
Totaal 3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur -30 -30 -30 -30
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie Baten -4 -4 -4 -4
Lasten 4.676 4.629 4.633 4.633
Totaal 5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie 4.672 4.625 4.629 4.629
7.2 Riolering Baten -4.548 -4.851 -5.097 -4.860
Lasten 3.669 4.102 4.356 4.118
Totaal 7.2 Riolering -879 -749 -741 -741
7.3 Afval Baten -9.808 -10.236 -10.674 -11.292
Lasten 7.883 8.122 8.359 8.610
Totaal 7.3 Afval -1.925 -2.114 -2.316 -2.682
7.4 Milieubeheer Lasten 1.775 1.775 1.354 1.354
Totaal 7.4 Milieubeheer 1.775 1.775 1.354 1.354
7.5 Begraafplaatsen en crematoria Baten -971 -971 -971 -971
Lasten 754 797 836 606
Totaal 7.5 Begraafplaatsen en crematoria -217 -175 -135 -366
Totaal Thema Openbare ruimte 12.294 12.052 12.751 12.145

Thema III – Wijkgericht werken

Taakvelden thema Wijkgericht werken

Terug naar navigatie - Taakvelden thema Wijkgericht werken
Taakveld (bedragen x € 1.000) B/L Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie Baten -1.862 -1.862 -1.862 -1.862
Lasten 1.367 1.118 1.117 1.121
Totaal 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie -495 -744 -745 -741
Totaal Thema Wijkgericht werken -495 -744 -745 -741