PROGRAMMA 3 – SOCIALE LEEFOMGEVING

Visie Sociale leefomgeving

Terug naar navigatie - Visie Sociale leefomgeving

Elke vier jaar stelt de gemeenteraad een integraal beleidskader sociaal domein vast (IBK-SD). In het IBK-SD worden de doelen vastgesteld, waar de gemeente de komende vier jaar aan gaat werken. Vanaf 2024 werken we met het beleidskader “samen werken door verbinding”. Dit concept IBK 2024-2027 bouwt voort op de visie sociaal domein en het IBK SD 2020-2023. Daarmee is de afgelopen jaren een basis gelegd van waaruit we de integrale samenwerking binnen het sociaal domein verder versterken.

Aansluiten op actuele ontwikkelingen in de samenleving
Het IBK-SD gaat over de Wmo, Jeugdwet, Participatiewet, Wet gemeentelijke schuldhulpverlening, Wet inburgering, gezondheid en welzijn en legt verbinding met andere beleidsterreinen zoals onderwijs, economie, sport, cultuur, leefbaarheid en veiligheid. Door accenten te verleggen en andere focuspunten te benoemen, kunnen we beter aansluiten op actuele ontwikkelingen in de samenleving. We gaan nog meer integraal en outreachend opereren, waarbij we de menselijke maat centraal stellen.

Dit past in een landelijke ontwikkeling waarbij gewerkt wordt aan een overheid die betrouwbaar, dienstbaar, dichtbij en rechtvaardig is. Wetten en regels moeten worden beoordeeld op eenvoud, menselijke maat en uitvoerbaarheid. Het wetsvoorstel tot versterking waarborgfunctie Awb sluit hierop aan. Dit wetsvoorstel beoogt door middel van aanpassingen in de Awb de menselijke maat in het bestuurs(proces)recht te vergroten en de overheid meer 'responsief' te maken.

Wet aanpak meervoudige problematiek sociaal domein 
Het voorstel voor de Wet aanpak meervoudige problematiek sociaal domein (Wams) is ingediend bij de Tweede Kamer. Naar verwachting wordt deze wet van kracht per 1 juli 2024. De wet stelt gemeenten straks in staat om  domeinoverstijgend gegevens uit te wisselen en daarmee de Wmo 2015, de Jeugdwet, de Participatiewet, de Wet Inburgering en de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening in samenhang met elkaar uit te voeren. Ook wordt betere samenwerking mogelijk met aangrenzende domeinen als zorg, onderwijs en wonen.

Integraal BeleidsKader Sociaal Domein
Het concept IBK-SD 2024-2027 laat zich kenmerken door drie maatschappelijke doelen:
1.    Bestaanszekerheid
2.    Bevorderen van zelfredzaamheid   en
3.    Kwalitatief goede ondersteuning voor inwoners die het nodig hebben

Binnen deze maatschappelijke doelen zijn steeds resultaten benoemd die we de komende jaren willen halen. Per jaar concretiseren we in uitvoeringsplannen welke resultaten we voor dat jaar willen realiseren. Daarbij zijn in het nieuwe IBK SD ook doelen opgenomen die betrekking hebben op gezondheid en welzijn. 

Gelieerd aan het IBK-SD zijn het Integraal Zorg Akkoord (IZA) en het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA). Laatstgenoemd akkoord, dat in 2023 werd gesloten tussen gemeenten, GGD, zorgverzekeraars en het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) helpt ook de gemeente Veenendaal met de verdere bouw aan een lokale en regionale aanpak op het gebied van preventie, gezondheid en een sociale basis. Preventie staat daarbij voorop. De zogenaamde stip op de horizon is een gezonde generatie in 2040, met betaalbare zorg voor mensen die dat nodig hebben. 

Naast het IBK-SD en de uitwerking van de hierboven genoemde akkoorden zijn er binnen het programma sociale leefomgeving natuurlijk nog andere beleidsvelden en aandachtsgebieden, zoals cultuur en sport. 

Ook hebben we aandacht voor rechtmatigheid en integrale handhaving. We zetten in op kwalitatief goede zorg voor onze inwoners en scherpen waar nodig daarbij afspraken met onze zorgaanbieders aan. We zien toe op onrechtmatig gebruik van ondersteuning binnen het gehele sociaal domein. 

De bekostiging van jeugdhulp en Wmo is in de afgelopen jaren vrijwel geheel in de algemene uitkering opgenomen. Een vergelijking tussen de rijksmiddelen en de kosten is daarom moeilijk te maken. In tegenstelling tot de begroting 2023 zien we een ongunstige ontwikkeling ten aanzien van de vooruitzichten voor de komende jaren.

We hebben ook in 2023 ervaren dat de beschikbare budgetten voor jeugdhulp achter bleven bij de gevraagde middelen. Er zijn de afgelopen jaren al veel financiële en inhoudelijke maatregelen getroffen om de balans tussen kwaliteit, de organisatie en de financiën van de zorg in evenwicht te houden (zie rekenkameronderzoek kostenbeheersing jeugdhulp uit januari 2022). Helaas zien we dat de beschikbaar gestelde incidentele middelen voor de komende jaren onvoldoende toereikend zijn. 

Kostenstijgingen als gevolg van volumegroei, aanbestedingen en incidentele kosten werden de afgelopen jaren benoemd als risico. Die vermelding bleek volkomen op zijn plaats. Ook de komende jaren blijft dit risico onverlet van kracht.

Thema's Sociale leefomgeving

Terug naar navigatie - Thema's Sociale leefomgeving

I. Inkomen
II. Sociaal domein – Participatie en re-integratie
III. Sociaal domein – Wmo
IV. Sociaal domein – Jeugd
V. Onderwijs en ontwikkeling
VI. Sport
VII. Cultuur
VIII. Welzijn

Financiën Sociale leefomgeving

Terug naar navigatie - Financiën Sociale leefomgeving
Bedragen x € 1.000 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027
Baten 29.563 29.523 30.322 30.631
Lasten 115.665 114.866 114.220 114.278
Saldo programma (voor mutaties reserves) -86.102 -85.343 -83.898 -83.647
Beschikkingen 340 340 340 340
Stortingen 6 6 6 6
Saldo mutaties reserves 334 334 334 334
Saldo programma (na mutaties reserves) -85.768 -85.010 -83.565 -83.314

Actuele ontwikkelingen Sociale leefomgeving

Terug naar navigatie - Actuele ontwikkelingen Sociale leefomgeving

Thema I -  Inkomen

Aanpak Geldzorgen, armoede en schulden
Met de aanpak geldzorgen, armoede en schulden heeft het kabinet Rutte IV zich ten doel gesteld om armoede, onder volwassenen en kinderen, en huishoudens met problematische schulden te halveren. Voor kinderen moet deze halvering in 2025 bereikt zijn. De overige doelen moeten in 2030 worden bereikt. 

Met de aanpak geldzorgen, armoede en schulden van het demissionaire kabinet wordt ingezet op meer preventie om te voorkomen dat er schulden ontstaat of dat schulden niet verder oplopen. Daarnaast wordt ingezet op een snellere oplossing van schuldenproblematiek. Om dit te bereiken wordt onder andere verder geïnvesteerd in een betere vindbaarheid en eenduidigheid van informatie over geldzorgen. Daarnaast wordt ingezet op een sneller perspectief door de looptijd van een schuldregeling te verbeteren. Hiermee wordt ook uitval tegengegaan.

Het is de verwachting dat de aanpak geldzorgen, armoede en schulden niet controversieel wordt verklaard.    De uitvoering van deze aanpak wordt dan ook voortgezet in 2024. Voor 2024 is er voor de aanpak geldzorgen, armoede en schulden ook budget beschikbaar gesteld in de meicirculaire 2023. 

Een nieuw te vormen kabinet formuleert in 2024 naar verwachting nieuwe doelstellingen op het gebied van geldzorgen, armoede en schulden.

Inkomensvoorziening Participatiewet, IOAW, IOAZ, BBZ     
Gemeenten ontvangen van het Rijk een gebundelde uitkering welke toereikend wordt geacht om de bijstandsuitkeringen uit te kunnen betalen (BUIG-budget). De afgelopen jaren kende de gemeente Veenendaal een voordelig resultaat van meer dan 10% ten opzichte van de rijksmiddelen. Op basis hiervan zijn de beschikbare middelen in onze gemeentelijke meerjarenraming voor de uitvoering van deze taak sinds enkele jaren ten gunste van de algemene middelen structureel naar beneden bijgesteld. Ten opzichte van het rijksbudget houden we nog steeds geld over.  Echter de participatiewet is een zogenaamde open-einde regeling; als door oplopende BUIG uitgaven het overschot afneemt, zal er minder resteren voor de algemene middelen.

Armoedebeleid/Minimaregelingen 
De Veenendaalpas is een uitvoeringsinstrument van de minimaregelingen. In 2024 willen we een uitbreiding van het aantal ondernemers en verenigingen dat deelneemt aan de Veenendaalpas. Hierbij hebben we oog voor een evenwichtige verdeling van diverse categorieën ondernemers binnen de regelingen en werken we toe naar zo veel mogelijk keuzevrijheid binnen de Veenendaalpas. Vanwege de stijging in het bereik van de minimaregelingen zijn vanaf 2024 de kosten, ad € 270.000.-, van deze regelingen toegenomen.

Voedselbank
De gemeente vindt het belangrijk dat de Voedselbank blijft bestaan, zolang hier noodzaak voor is. We zullen, samen met de Voedselbank, de benodigde inspanningen verrichten om passende huisvesting te faciliteren. Hierbij houden we rekening met een mogelijke veranderende opzet van de Voedselbank in de toekomst. 

Maatwerkbudget
In 2024 start de Stichting Urgente Noden Veenendaal. De stichting ontvangt een werkbudget om maatwerk te kunnen leveren aan inwoners die in urgente (financiële) nood zitten en waar de gangbare voorzieningen niet toereikend zijn. De praktijk leert dat het enkele jaren duurt voordat een soortgelijke stichting voldoende bereik heeft onder de inwoners. We volgen deze ontwikkelingen nauwgezet.  Overigens wordt het maatwerkbudget zowel ingezet voor de participatie- en de minimacliënten als ook voor de Wmo-cliënten.

Energiearmoede
De ontwikkelingen van de energieprijzen en de algehele inflatie zijn nog erg onzeker. De   kans is groot dat er in 2024 meer huishoudens zijn die vanwege hogere kosten van levensonderhoud niet meer rond kunnen komen. Tevens eindigt per 1 januari 2024 het prijsplafond voor energieprijzen. De situatie is dermate onzeker en onvoorspelbaar dat we nog niet kunnen inschatten of en hoeveel extra middelen er voor 2024 noodzakelijk zijn.

De energietoeslag 2023 is door het Rijk uitgesteld. Indien de wetwijziging niet controversieel wordt verklaard is de beoogde looptijd van half oktober 2023 tot en met 31 augustus 2024.

Schulddienstverlening
Wij blijven met vroegsignalering onveranderd inzetten op het voorkomen dat oplopende schulden snel problematisch worden. Waar dat kan en mag pakken we ook de oorzaken (integraal) aan. 

We zien dat het aantal inwoners met geldproblemen groter wordt, maar we merken nog niet dat inwoners zich met schulden melden. We onderzoeken in 2024 hoe we – samen met onze partners – de zichtbaarheid en bereikbaarheid van schulddienstverlening kunnen verbeteren. We denken hierbij ook aan samenwerking met werkgevers.  Hierbij hebben wij ook oog voor kwetsbare doelgroepen zoals ondernemers met schulden, nieuwkomers, jongeren en alleenstaande ouders met (kleine) kinderen. Waar nodig ontwikkelen we voor deze groep een aparte aanpak. Voor de nieuwkomers geldt dat we in 2024 meer beleidsvrijheid krijgen om een eigen aanpak voor ontzorgen te ontwikkelen. 

De wetgever heeft met het plan aanpak geldzorgen, armoede en schulden een groot aantal ambities geformuleerd. Een groot deel van deze ambities hebben effect op het voorkomen en sneller oplossen van schulden. In 2024 worden deze ontwikkelingen gevolgd en waar mogelijk anticiperen wij op deze ontwikkelingen. Hierbij denken wij ook aan een nieuwe invulling van de gemeente, in haar rol als schuldeiser. De gemeente kan een bijdrage leveren aan het probleem of aan de oplossing. De meerkosten vanaf 2024 voor schulddienstverlening worden dan € 90.000,-. 

Het oplossen van problematische schulden doen we doordat we vol inzetten op het sneller starten van een schuldregeling en het voorkomen van voortijdige uitval.  We trekken intensief op met partners, inclusief schuldeisers, en samen onderzoeken we hoe we het proces verder kunnen vereenvoudigen. Met de versnelling van de aanpak van schulden, zoals het halveren van de looptijd van schuldregeling van 36 naar 18 maanden, wordt financiële educatie, gerichte coaching en nazorg steeds belangrijker. Waar nodig ontwikkelen we een nieuwe aanpak hierop. 

Bijzondere bijstand/Individuele inkomenstoeslag
We zagen in 2023 een toename van ongeveer 13% in de kosten voor bijzondere bijstand maar een afname in het aantal aanvragen van ongeveer 4% ten opzichte van 2022. Er wordt dus een hogere bijzondere bijstand per aanvraag toegekend vanwege de stijging van de bijstandsnorm met 10%. Hierdoor krijgt de doelgroep met een andere inkomensbron dan een bijstandsuitkering een hogere bijzondere bijstand toegekend. Naar verwachting zullen de uitgaven voor 2024 in de lijn zijn met 2023.

Het aantal aanvragen voor Individuele Inkomenstoeslag is de afgelopen jaren gedaald. Voor 2024 verwachten we een stabilisatie.  

Participatiewet  in balans (menselijke maat)
Eind 2022 presenteerde minister Schouten zowel het beleidsplan Participatiewet in Balans als de verder uitwerking van de genoemde maatregelen. Hiermee wil het kabinet concrete stappen zetten om niet de regels, maar de mens centraal te zetten en daarmee ervaren obstakels weg te nemen. Het doel hierbij is om de rechtszekerheid voor bijstandsgerechtigden te vergroten én om de professional voldoende ruimte te geven hen daarbij te helpen. Het wetsvoorstel biedt een samenhangend pakket van ruim twintig maatregelen.

Het is de bedoeling dat dit wetsvoorstel per 1 januari 2025 in werking treedt. Dit is mede afhankelijk of het wetsvoorstel al of niet controversieel wordt verklaard.   

Thema II - Sociaal domein - Participatie en re-integratie

Ontwikkelingen arbeidsmarktregio
Er is al meerdere jaren sprake van een krappe arbeidsmarkt in de regio Foodvalley. De spanning tussen vraag en aanbod van personeel blijft voortduren. Werkzoekenden hebben meer kans op een passende baan, voor werkgevers blijft het moeilijk om vacatures te vervullen. In de regio is dit een voortdurend aandachtspunt waarbij projecten worden opgestart of voortgezet om deze aansluiting te verbeteren. 

Met de structureel toegenomen druk op de arbeidsmarkt is behoefte ontstaan om deze meer toekomstbestendig te maken. Naast een aantal landelijke arbeidsrechtelijke opgaven zijn er twee thema’s die een rol spelen voor de arbeidsmarktregio:
•    Altijd uitzicht op nieuw werk (via leven lang ontwikkelen en een goede arbeidsmarktinfrastructuur).
•    Meedoen aan de basis van de arbeidsmarkt.

De opgave aan de Arbeidsmarktregio verbreedt daardoor. De oorspronkelijke focus op de Banenafspraak blijft en daarnaast komt structureel meer aandacht voor de ondersteuningsbehoeften van andere groepen inwoners. Landelijk wordt voorgesorteerd op de ontwikkeling van regionale werkcentra, waarin UWV en gemeenten nauwer samenwerken met sociale partners. De focus ligt daarbij onder andere op intensieve en ontschotte dienstverlening, tijdige ondersteuning voor iedereen die dat nodig heeft en op het vinden van onbenut arbeidspotentieel, een term die nadere invulling behoeft om passende ondersteuning te kunnen bieden. 

Simpel switchen
De gemeente Veenendaal heeft zich tot opgave gesteld te komen tot een doorlopende lijn van arbeidsparticipatie, zodat iedereen mee kan doen op de best passende plek. We ontwikkelen deze verder door aan te sluiten bij het landelijke project Simpel Switchen. Samen met onze partners maken we het voor inwoners met een kwetsbare positie op de arbeidsmarkt simpel om te switchen: tussen dagbesteding en werk en tussen uitkering en werk. Hierdoor bieden we samen kansen aan mensen die toe zijn aan een volgende stap en een veilige stap terug voor wie werk (tijdelijk) niet mogelijk is.

Participatie en re-integratie statushouders
Gemeenten zijn sinds 2022 verantwoordelijk voor de regie op inburgering. De opgave die de gemeente Veenendaal zich stelt om statushouders mee te laten doen in onze samenleving vraagt om afstemming tussen de rechten en plichten die iemand heeft vanuit de Wet Inburgering en die vanuit de Participatiewet, zodat wie wil en kan werken zo snel mogelijk een plek op de arbeidsmarkt kan verwerven. Zowel regionaal als lokaal ontwikkelen we hiervoor een werkwijze en indien nodig specifieke instrumenten. 

Beschut werk
Het instrument beschut werk maakt onderdeel uit van de Participatiewet. Beschut werk is werk in een beschermde omgeving onder aangepaste omstandigheden en heeft altijd de vorm van een dienstbetrekking. Het UWV geeft hiervoor indicaties af en bepaalt of iemand hiervoor in aanmerking komt. De gemeente heeft vervolgens de opdracht om voor hen een geschikte plek te vinden. Waar deze dienstbetrekking wordt georganiseerd is een keuze van de gemeente. De gemeente streeft daarbij naar een inclusieve arbeidsmarkt. In Veenendaal krijgt dit voet aan de grond en inmiddels kennen we een aantal sociale werkbedrijven.   

Aansluiting Onderwijs en arbeidsmarkt
We verwachten in 2024 over een breed scala aan voorzieningen te beschikken om jongeren in een kwetsbare positie verder te kunnen ondersteunen naar een succesvolle arbeidstoeleiding. Een regionaal onderzoek naar de ondersteuning aan jongeren in een kwetsbare positie heeft aanbevelingen gedaan die kunnen bijdragen aan een verdere doorontwikkeling van de succesvolle arbeidstoeleiding. Wij nemen deze aanbevelingen mee in ons huidige beleid. Daarnaast blijft de doelgroep met een indicatie voor het doelgroepenregister stijgen, hiervoor blijft passende ondersteuning noodzakelijk. Door een wijziging in de wetgeving voor het RMC krijgen we beter zicht op kwetsbare jongvolwassenen tussen 23 en 27 jaar. In combinatie met een integrale aanpak aan jongeren die voorheen onder de radar bleven, kunnen we de ondersteuning bieden die zij nodig hebben. Deze aanpak kan een toename betekenen voor de ondersteuning vanuit de uitvoering Werk en Inkomen. 

Inburgering
De gemeente Veenendaal voert het nieuwe inburgeringsstelsel, sinds de nieuwe wetgeving, nu bijna twee jaar uit. Inmiddels zijn de wachtlijsten weg en kunnen we experimenteren met een op maat gemaakt programma met oog voor en balans tussen de onderdelen taal, participatie (in brede zin) en betaald werk.

We zetten vol in op de regiefunctie van de gemeente. Samen met partners zorgen we ervoor dat de roosters van de verschillende partners goed aansluiten, dat ook het aanbod op inhoud goed aansluit en – ten slotte – dat ook volgordelijk een logische samenhang zit in het programma. We trekken hier samen op met partners. Waar dit nodig is onderzoeken we andere mogelijkheden van samenwerking met dezelfde of andere partners. Zo onderzoeken we of we maatschappelijke begeleiding op een andere manier kunnen invullen en of we diverse onderdelen van het inburgeringsproces slimmer kunnen combineren tot 1 onderdeel. Hierbij staat de inburgeraar en het inburgeringsproces centraal.

Thema III - Sociaal domein - Wmo

Maatwerkvoorzieningen
De aanvragen en meldingen voor Wmo maatwerkvoorzieningen nemen toe. Meerdere ontwikkelingen liggen hieraan ten grondslag, zoals de invoering van het abonnementstarief, langer thuis wonen, vergrijzing en toenemende psychische kwetsbaarheid, ook op jongere leeftijd. Om binnen de gestelde financiële kaders te blijven is het noodzakelijk om ook in 2024 te zoeken naar mogelijkheden om de uitgaven te  beheersen en de kwaliteit op orde te houden. Tekorten aan personeel spelen ook een steeds grotere rol. De vraag naar schoonmaakondersteuning blijft toenemen. We zien dat voor deze ondersteuning een wachtlijst ontstaat. 

Inzet op het versterken van de zelfredzaamheid van inwoners en de sociale basis blijft nodig. De sturing op casusniveau door het uitvoeringsteam van de Wmo en de sturing op de contractafspraken met de zorgaanbieders bieden mogelijkheden om de toenemende uitgaven te remmen. De verwachting is dat op 1 januari 2026 een nieuwe inkomensafhankelijke eigen bijdrage wordt ingevoerd die gaat gelden voor alle Wmo-voorzieningen. Deze eigen bijdrageregeling moet er voor zorgen dat de druk op Wmo-voorzieningen lager wordt. 

De tarieven voor Wmo-immaterieel indexeren we jaarlijks conform het advies van de VNG. Zo blijven we voldoen aan de Amvb Reële Prijs.  Het Rijk betrekt de loonstijgingen in de zorg bij de indexering van het gemeentefonds. De cao’s waar zorgaanbieders Wmo Immaterieel onder vallen (GGZ, gehandicaptenzorg en VVT) voeren forse stijgingen van het salaris door in 2023. Het risico bestaat dat het indexeren van tarieven eerder moet óf hoger is dan de verhoging van het gemeentefonds. 

We zetten in 2024 verder in op contractmanagement en toezicht op kwaliteit en rechtmatigheid. Hierdoor verbeteren we de kwaliteit en rechtmatigheid van ondersteuning. Bovendien draagt dit bij aan het houden van grip op de kosten en het voorkomen van onrechtmatige declaraties.

In 2024 besteden we de Wmo Immaterieel opnieuw aan. Hiermee maken we onze contracten meer toekomstbestendig. 

Beschermd Wonen en Maatschappelijke Opvang
Veenendaal werkt vanaf 1 januari 2022 voor Beschermd Wonen en Maatschappelijke Opvang samen in het centrumgemeentegebied Ede. Veenendaal voert zelfstandig inkoop en toegang uit voor Beschermd Wonen. In 2024 wordt Beschermd Wonen in regionaal verband opnieuw aanbesteed. Daarnaast worden, ook in regionaal verband, voorbereidingen getroffen voor de door-decentralisatie van Beschermd Wonen per 2025, waarbij de wettelijke kaders (nog in ontwikkeling) leidend zijn. Voor Maatschappelijke Opvang maken we gebruik van de regionale opvangvoorzieningen bij complexe casuïstiek. 

Collectief vraagafhankelijk vervoer 
De huidige contracten met de vervoerders en het callcenter lopen af per 31 december 2024. Vanwege de lagere volumes en de krapte op de arbeidsmarkt is de verwachting  dat er een nieuwe aanbesteding komt voor alle percelen in 2024 met als gevolg een start van de nieuwe contracten per 1 januari 2025. 

Vanaf april 2022 voert Valleihopper het OV-vangnet vervoer uit voor de drie Utrechtse gemeenten binnen Valleihopper.  De provincie Utrecht werkt op dit moment aan een plan voor het wel of niet voortzetten van het OV-Vangnet. Als gekozen wordt voor opheffing van het OV-Vangnet na 2024 is de verwachting dat ook de provincie Utrecht, in lijn met de andere provincies, een minder toegankelijk alternatief voor het openbaar vervoer gaat inzetten en dat dit effect zal hebben op de instroom van nieuwe groepen in het doelgroepenvervoer (zoals het collectief vraagafhankelijk vervoer). 

Lokaal zijn we ook aan het onderzoeken samen met Veens Welzijn hoe we het vrijwilligersvervoer kunnen stimuleren om de druk op het collectief vraagafhankelijk vervoer te verlagen. 

Onafhankelijke cliëntondersteuning
De vraag naar onafhankelijke cliëntondersteuning is aan het toenemen. Steeds meer inwoners weten de weg naar de onafhankelijke cliëntondersteuner te vinden.  Als de vraag blijft toenemen wordt de vraag om formatie uit te breiden voor de cliëntondersteuner actueel. Nu past de toenemende vraag nog binnen de beschikbare formatie en beschikbaar budget.

Gezondheidsbeleid
Middels de financiële uitvoeringsregeling (brede SPUK) behorende bij GALA ontvangt de gemeente geoormerkte middelen om integraal in te zetten op diverse aspecten van gezondheid. In 2023 worden de plannen uitgewerkt en waar mogelijk al uitgevoerd. Vanaf 2024 staat de uitvoering van GALA centraal.

De uitvoering van GALA maakt onderdeel uit van het uitvoeringsplan van het IBK en zal zich richten op de thema's:
-  Terugdringen gezondheidsachterstanden
-   Een gezonde fysieke leefomgeving
-   Versterken van de sociale basis
-   Een gezonde leefstijl
-   Versterken van de mentale weerbaarheid en mentale gezondheid 
-  Vitaal ouder worden
Centraal binnen GALA staan de vijf ketenaanpakken gericht op Kansrijke Start, Valpreventie, Welzijn op Recept en de Ketenaanpakken overgewicht kinderen en volwassenen.

In 2024 gaat de uitvoering van de plannen in het kader van IZA (Integraal Zorgakkoord) van start. Veenendaal neemt deel in de regio Gelderse Vallei.

Thema IV - Sociaal domein - Jeugd

Ontwikkelingen en risico’s Jeugd 2023-2026
In de loop van 2022 zien we een sterke stijging van de kosten, die wordt veroorzaakt door stijging van intensiteit op ambulante jeugdhulp en een sterke stijging van residentiële casuïstiek. Het CJG heeft een beperkte invloed op de sterke ontwikkeling van de stijging residentiele casuïstiek. 
 Deze stijging werkt deels structureel door. We werken aan maatregelen om de kosten te reduceren. Zo zijn we in gesprek met aanbieders om de stijging op ambulante jeugdhulp om te buigen. Ook wordt de residentiele casuïstiek maandelijks doorgenomen op aanpassing van de situatie.  In de Kaderbrief 2024-2027 is geanticipeerd op de hogere kosten in 2024 en volgende jaren. De ramingen uit de Kaderbrief 2024-2027 zijn opgenomen in deze programmabegroting.

Hervormingsagenda
In juni 2023 is de landelijke Hervormingsagenda Jeugd vastgesteld. Hervorming is nodig om het huidige jeugdstelsel houdbaar en beter te organiseren. Het is te kwetsbaar, er is onbalans tussen de financiële beheersbaarheid, de kwaliteit en de beschikbaarheid van de jeugdhulp. Vijf partijen werken aan de hervorming in de zogenaamde Hervormingsagenda, namelijk: Rijk, VNG/gemeenten, jeugdhulpaanbieders, cliëntenorganisaties en jeugdprofessionals. Dit heeft geleid tot een Hervormingsagenda Jeugd 2023-2028 waarin gewerkt wordt aan: de toegankelijkheid en reikwijdte van de jeugdhulp, de regionalisering waarin we toewerken naar een GR per 1-1-2025, de rol en verantwoordelijkheden van gemeenten (bijvoorbeeld behouden de gemeenten hun beleidsvrijheid voor de organisatie van de toegang tot jeugdhulp) en de financiële houdbaarheid.

Met de middelen die door het Rijk zijn toegekend voor de jeugdhulp in de jaren 2023-2028, zijn er ook maatregelen ontworpen die een kostenbesparend effect zouden moeten hebben. In de Hervormingsagenda zijn deze maatregelen uitgewerkt. Er zijn besparingen ingeboekt, waarbij de maatregelen uit de agenda moeten leiden tot het realiseren van deze besparingen. Het is echter de vraag of deze maatregelen in de praktijk zullen leiden tot besparingen. Daarom zal een landelijke deskundigencommissie vanaf 2025 onderzoeken of de maatregelen tot de beoogde besparingen hebben geleid en een uitspraak doen over eventuele financiële compensatie met terugwerkende kracht. In Veenendaal zijn al veel maatregelen doorgevoerd (zie daarvoor het rekenkameronderzoek in 2022). Daarnaast zijn veel maatregelen afhankelijk van Rijksbeleid, bijvoorbeeld afbakening van de jeugdwet. Met een kabinetsval is het onvoorspelbaar in hoeverre de maatregelen hard kunnen worden gemaakt.

Op het moment van begroten zijn we aan het analyseren wat de Hervormingsagenda betekent voor Veenendaal. We nemen de uitvoering van de Hervormingsagenda op als nieuwe doelstelling voor 2024. Medio oktober 2023 komt de VNG met een handreiking voor gemeenten waarin de implementatie uitgewerkt zal worden.

Risico besparing coalitieakkoord
Daarnaast heeft de coalitie een additionele korting van € 511 miljoen op de algemene uitkering opgenomen in het coalitieakkoord. De Rijksoverheid heeft de verantwoordelijkheid om deze  besparing in te vullen met (wettelijke) maatregelen. Het gaat daarbij om maatregelen waardoor gemeenten minder middelen nodig hebben of waarbij alternatieve inkomsten gegenereerd worden (bijvoorbeeld door middel van de invoering van een eigen bijdrage). Deze maatregelen zijn op dit moment nog niet bekend. Ook draagt het rijk het budgettaire risico ingeval (een deel van) deze maatregelen geen of niet tijdig doorgang vinden. Wij vinden het daarom verantwoord om de gevolgen, die zich vanaf 2026 kunnen manifesteren, niet financieel in het meerjarenperspectief te vertalen dan wel als risico in onze risicoparagraaf op te nemen.

Risico proeftuin Toekomstscenario kind- en gezinsbescherming
Een van deze maatregelen is het werken in de proeftuin Kind- en gezinsbescherming. Er bestaat een risico dat de kosten op veiligheid in het preventieve kader hoger uitvallen dan verwacht. Dit heeft te maken met het feit dat we binnen de proeftuin kind- en gezinsbescherming, de inzet van professionals van de externe partijen financieren op basis van maatwerk in het preventieve kader. Vanaf eind 2022 is gebleken dat bij deze gezinnen geen maatregelen in het gedwongen kader noodzakelijk zijn, waarmee het lijkt dat de kosten van het gedwongen kader verschuiven naar het preventief kader, wat inhoudelijk een gewenste beweging is. 

Risico herijking tarieven
Regionaal worden in 2023 de tarieven voor de jeugdhulpproducten herijkt. We doen een uitvoeringstoets op de “AMvB reële prijzen jeugdwet’’. Deze AMvB (welke nog in concept is) regelt dat gemeenten en aanbieders verplicht zijn om hun tarieven op te bouwen met de in de AMvB bepaalde kostprijselementen. Vooruitlopend hierop toetsen wij onze opbouw en aannames van deze AMVB. De uitkomsten van deze herijkte tarieven liggen in september 2023 voor de eerste keer voor aan de fysieke adviestafel met zorgaanbieders. Wanneer het BO hiertoe besluit in november zijn deze tarieven per 1 januari 2024 van kracht. Deze tarieven zorgen voor een extra kostenstijging. De macro-effecten in termen van kostenverhogingen zijn naar  verwachting ongeveer 4% (3,4 miljoen euro). Indicatief gaan we  voor Veenendaal uit van een stijging van afgerond € 0,8 mln. euro vanaf 2024. Dit bedrag is opgenomen als risico.

In de hervormingsagenda is te lezen dat er landelijke uniforme tarieven komen voor Jeugdbescherming- en reclassering. Een voorgestelde daling van de caseload zal leiden tot hogere tarieven. Wanneer deze uniforme tarieven worden ingevoerd is op dit moment ongewis.

Bovenregionaal loopt er een gezamenlijke aanbesteding van “essentiële” functies. Dit zijn bovenregionaal gezamenlijk ingekochte plaatsen. Afhankelijk van de omvang en de inhoud die als essentieel wordt gezien en de gehanteerde bekostigingsmethodiek (bijv. een meerjarige lumpsum financiering ongeacht het gebruik) kan dit een financieel risico betekenen voor 2024. De hoogte van dit risico is momenteel niet in te schatten.

Frictiekosten aanbieders
Daarnaast zien we een landelijke afbouw van gesloten jeugdzorg. Dit is een gewenste ontwikkeling, maar deze ontwikkeling gaat sneller dan de tijd die organisaties nodig hebben om zich hierop te kunnen aanpassen. Daarom signaleren we het risico van frictiekosten op dit gebied. In 2023 hebben we deze frictiekosten ook werkelijkheid zien worden door een toelage op de tarieven bij een herstelplan van een landelijke aanbieder.

Doorontwikkeling veiligheidsketen 
Binnen jeugd is het veiligheidsdomein sterk in beweging. Landelijk onderzoek door de inspectie Gezondheidszorg en Jeugd heeft uitgewezen dat de jeugdbeschermingsketen niet goed functioneert en de kwetsbaarste kinderen niet tijdig de juiste zorg krijgen. Dit herkennen we ook regionaal en lokaal. We merken bovendien dat men het steeds onaantrekkelijker vindt om in de zorg en in de jeugdbescherming specifiek te gaan werken. Er is noodzaak tot verandering. Mede daarom werken we sinds april 2022 in Veenendaal mee aan de Verbeteragenda (onderdeel van de Gelderse Verbeteragenda Jeugdbescherming). Een van de voornaamste doelen van de Verbeteragenda is om de administratieve lasten terug te dringen voor zowel verwijzers als aanbieders. Ook is er aan de voorkant meer afstemming tussen de gecertificeerde instellingen en het CJG over welke jeugdhulp ingezet moet worden. 

Daarnaast is in het landelijk visiedocument toekomstscenario kind- en gezinsbescherming beschreven hoe de veiligheidsketen eenvoudiger, gezinsgerichter, transparanter en lerend kan werken. Deze stelselwijziging is nodig om de samenwerking met gezinnen, de volwassenzorg en de GGZ te versterken. De veiligheidsketen, onder andere bestaande uit de Raad voor de Kinderbescherming, de gecertificeerde instellingen, Veilig Thuis en de lokale teams, moeten meer integraal gaan werken. Er is een looptijd van 5-10 jaar uitgetrokken voor deze ontwikkeling waarbij er nu een uitbreiding is gekomen van pilots naar proeftuinen. Veenendaal is sinds oktober 2022 onderdeel van een proeftuin in de jeugdhulpregio FoodValley. Dit houdt in dat er sinds oktober 2022 een regionaal veiligheidsteam is dat samen met het CJG eerder betrokken raakt bij gezinnen in Veenendaal en met de juiste hulp het gezin verder probeert te helpen en daarmee ook te voorkomen dat er maatregelen in het rechterlijk kader nodig zijn. Het CJG neemt hiermee een nog sterkere rol in Veenendaal als het gaat om het voorkomen en verhelpen van onveilige situaties bij gezinnen. Vanaf 2024 houden we rekening met een continuering van de proeftuin. Dit wordt dan grotendeels gedekt uit eigen middelen, omdat de rijksbijdrage naar verwachting vanaf 2024 ophoudt.

Thema V - Onderwijs en ontwikkeling

Nationaal Programma Onderwijs
Als gevolg van de coronacrisis hebben kinderen onderwijs op afstand gevolgd en achterstanden in hun ontwikkeling opgelopen. De scholen zetten de extra middelen die zij ontvangen via het Nationaal Programma Onderwijs in om deze achterstanden aan te pakken. Als gemeente ontvangen we vanaf 2022 in het kader van dit Nationaal Programma Onderwijs middelen. In april 2022 is het plan van aanpak vastgesteld en is gestart met de implementatie en uitvoering. Uitgangspunt hierbij is in te zetten op bestaande activiteiten en interventies. Het gaat namelijk om incidentele middelen. In 2024 zetten we de implementatie voort in samenwerking met o.a. scholen, kinderopvang, jeugdgezondheid(szorg), bibliotheek, welzijn e.d.

Verbinding Onderwijs en jeugdhulp
Onderwijs is een domein waar een groot deel van de ontwikkeling van kinderen plaatsvindt. Professionals in het onderwijs, het voorliggende veld, jeugdhulp en CJG krijgen bij die ontwikkeling steeds meer met elkaar te maken. Als jongeren hulp nodig hebben of vastlopen in het leven is een goede samenwerking van groot belang. Zeker om de ingezette beschikte jeugdhulp zo efficiënt mogelijk te laten verlopen. In 2024 versterken we de samenwerking tussen (passend)onderwijs en jeugdhulp.  Dit doen we lokaal en regionaal door afspraken te maken met de samenwerkingsverbanden Passend Onderwijs en pilots op het vlak van onderwijs-jeugd (door) te ontwikkelen.

Integrale Kindcentra
Het onderwijs en de kinderopvang organisaties vervullen een belangrijke rol bij de ontwikkeling van kinderen en jongeren. Scholen zijn verantwoordelijk voor de onderwijsinhoud en ontwikkelen vanuit die rol een IKC visie over invulling van de doorlopende leerlijn in de vorming van Integrale Kindcentra (conform het IKC beleidsplan 2021-2024). 
In het herijkte Integraal Huisvestingsplan Onderwijs 2021 -2024 is vanuit de inhoud IKC vorming opgenomen. Naast de inhoudelijke ambities liggen er ook in 2024 belangrijke huisvestingsopgaven. Het Integraal Huisvestingsplan en de Verordening Huisvesting Onderwijs zijn de kaders waarbinnen de vraagstukken zo goed mogelijk worden opgelost. In 2024 wordt de ontwikkeling van nieuw IKC -beleid in verbinding gebracht met het proces naar een nieuw Integraal Huisvestingsplan. 

Lokale Educatieve Agenda 
De Lokale Educatieve Agenda (hierna LEA) is een wettelijke overlegvorm tussen de gemeente en het onderwijs. In de gemeente Veenendaal bestaat de LEA naast het onderwijs ook uit kinderopvangorganisaties die zijn verenigd in een platform Kinderopvangorganisaties. Samen met het onderwijsveld, de kinderopvangorganisaties en de gemeente is de beleidsagenda Lokale Educatieve Agenda 2021-2025 opgesteld. In 2024 zetten we de uitvoering van het LEA voort in het organiseren van dit overleg en bereiden we ons voor op een nieuwe beleidsperiode. In 2024 maken we gezamenlijk met onze LEA partners nieuw LEA beleid. Ook het regionale programma Voortijdig Schoolverlaters 2020-2024 zal in 2024 in regionaal verband worden geëvalueerd. 

Thema VI - Sport

We stellen in 2024 een nieuw beleidskader Sport en Bewegen vast, waarbij we het beleidskader 2020-2023 en het Sportakkoord 2 als uitgangspunt gebruiken. Binnen dit nieuwe beleidskader zijn ook de nieuwe ontwikkelingen, op gebied van het GALA, waaronder de nieuwe landelijke bestuurlijke afspraken over de inzet van de combinatiefuncties,  opgenomen. Bij de uitvoering van het nieuwe Sportakkoord en het nieuwe beleidskader Sport en Bewegen zetten we in op het bevorderen van het netwerk van sportverenigingen en daarmee op de uitwisseling van kennis en ervaring. Met de geprognosticeerde uitbreiding van het aantal fte van 10 naar 12 fte kunnen we zorgen voor meer inzet op de doelgroepen waar sport en bewegen achterblijft.  We continueren in het nieuwe Sportakkoord de succesvolle activiteiten. 

In het nieuwe beleidskader Sport en Bewegen hebben we aandacht voor toekomstbestendige sportaccommodaties, waarbij we kijken naar duurzaamheid en voldoende beschikbaarheid van gemeentelijke sportaccommodaties. 

Thema VII - Cultuur

Eind 2021 heeft de raad de cultuurvisie 2022-2030  "Glans aan de Grift" vastgesteld inclusief de bijbehorende cultuurnota 2022-2025. In deze nota staan per jaar de doelstellingen beschreven.

In 2024 laten we een onderzoek naar samenwerking uitvoeren.  Tijdens het onderzoek worden de potentiële meerwaarden verkend via een scan van het product- en dienstenaanbod in Veenendaal.  Door inhoud en vorm aan elkaar te relateren, ontstaat een kansenkaart wat betreft de samenwerking binnen de gemeente Veenendaal. Met dit onderzoek -  gecombineerd met de resultaten van het in 2023 uitgevoerde bevolkingsonderzoek - krijgen we inzicht in het huidige cultuurgedrag (cultuurbezoek en participatie, ideeën rondom kunst en cultuur en (latente) behoeften op dit gebied) om hierop beleid verder te kunnen ontwikkelen. 

In november 2021 heeft de raad een besluit genomen over een voorkeursscenario voor de nieuwbouwontwikkeling van Theater Lampegiet. Deze Variant D betreft sloop en nieuwbouw met uitbreiding van het theatercomplex met een kleine (vlakkevloer)zaal en (mogelijk) met de toevoeging van een ‘bioscoopfunctie’ en een ‘poppodiumfunctie’. In 2022 is het plan voor de ‘nieuwe Lampegiet Variant D’ verder ontwikkeld en in mei jl. heeft de raad een aantal aanvullende uitgangspunten vastgesteld. De komende periode wordt het stedenbouwkundig Masterplan ‘Nieuw theater in de Duivenweide’ verder opgesteld en deze wordt naar verwachting in de eerste helft van 2024 ter besluitvorming aan de raad voorgelegd. 

Thema VIII - Welzijn

Versterken sociale basis
Ook in 2024 wordt verder gewerkt aan het versterken van de sociale basis. In 2023 is er door Stichting Veens Welzijn een koersplan opgesteld. Vanuit drie inhoudelijke thema's 'Leefbaarheid & socialiseren', 'Ontwikkelen & (op)groeien' en 'Kwetsbaarheid & meedoen' werken zij aan de sociale basis in Veenendaal.  Ook zal welzijn in 2024 een belangrijk onderdeel worden bij de ontwikkeling van Veenendaal gelet op de toename van woningen en toename van aantal vluchtelingen. Sociale cohesie en samenhang komt niet vanzelf en hierbij is inzet vanuit welzijnswerk en vrijwilligersorganisaties nodig.  

Om sociale samenhang en cohesie ook voor de nieuwe Veenendalers te creëren is aanvullende inzet op het welzijnswerk nodig. Wat dit precies is en de omvang daarvan is nu nog niet inzichtelijk. In 2024 zal hier meer zicht op komen. Ook de ontwikkelingen van IKC's de komende jaren zijn aandachtspunten voor de uitvoering van het welzijnswerk. Met name de ontwikkeling bij buurtlocatie de Driehoek zal impact hebben op het welzijnswerk en mogelijk komen hier ook extra financiële vragen uit naar voren. 

Een risico voor de komende jaren is de nieuwe CAO sociaal werk voor welzijn die in onderhandeling is. De verwachting is dat de lonen fors gaan stijgen. Hoger dan de indexering die nu in de meerjarenraming 2024-2027 is opgenomen. De circulaires vanuit het Rijk geven wellicht mogelijkheid om tegemoet te kunnen komen aan deze loonsverhogingen. Als dat niet zo is dan moeten keuzes worden gemaakt inzake de uitvoering van de opdracht Welzijn.  

Welzijn op recept wordt in 2024 verder uitgebreid in Veenendaal. Het plan is om mede met inzet van (Gezond en actief leven akkoord) middelen deze methode in meerdere praktijken in Veenendaal toe te passen.

Ontwikkeling vrijwillige inzet 
In 2024 evalueren we samen met Stichting Veens Welzijn de kenniskring waar de meeste vrijwilligersorganisaties uit Veenendaal bij elkaar komen om te ontmoeten en te netwerken. Naar aanleiding hiervan onderzoeken we op welke wijze wij de kenniskring en mogelijk ook het vrijwilligersplatform verder gaan door ontwikkelen. 

Regionaal logeerhuis
In 2024 wordt er een regionaal logeerhuis opgezet met als doel de druk bij de mantelzorgers te verlagen. 

Inclusie en diversiteit 
In het kader van diversiteit en inclusie werken we verder aan het bevorderen van gelijkwaardigheid en het tegengaan van discriminatie. Het gaat hier om discriminatie op verschillende gronden en niet alleen over wat juridisch wordt gezien als discriminatie; ook het gevoel van uitsluiting is reden om interventies te plegen. We zetten daarom in op het opbouwen van netwerken in de samenleving zodat wij meer structurele contacten hebben om te weten wat er speelt. Dit doen we deels in samenwerking met Veiligheid.  Daarnaast wordt ook vanuit de samenleving input opgehaald voor het opstellen van een visie op diversiteit en inclusie. Input ophalen doen we door gesprekken met verschillende publieke groepen op te zetten; deze dragen meteen bij aan het opbouwen van netwerken. De visie wordt in het derde kwartaal 2024 voorgelegd aan de raad. Activiteiten en interventies uit de Lokale Inclusie Agenda, die ook bijdraagt aan gelijkwaardigheid, worden afgerond; in oktober 2024 wordt de agenda opnieuw geactualiseerd. 

Dierenwelzijn
We hebben aandacht voor dierenwelzijn. Al zo’n 10 jaar hebben we de eerste opvang voor alle ‘gevonden’ gezelschapsdieren binnen onze gemeente geregeld via de Dierenbescherming.
De dierenbescherming regelt vervolgens alles met de diverse ketenpartners. Per 2024 maken we direct afspraken met ketenpartners en sluiten daarmee overeenkomsten af. De gesprekken voor deze afspraken om tot overeenkomsten te komen lopen. Ook voor in het wild levende dieren die in nood zijn bieden wij hulp. Wat daar precies onder valt, gaan we in 2024 verder scherp maken. Een rapport met een brede inventarisatie over dierenwelzijn is gereed en stellen we beschikbaar.
Dit rapport gebruiken we als onderlegger om vanaf 2024 dierenwelzijnsbeleid te ontwikkelen.

Thema I – Inkomen

Algemeen Inkomen

Terug naar navigatie - Algemeen Inkomen

Binnen dit thema valt de uitvoering van de Participatiewet en aanverwante wet- en regelgeving. Het doel van de wet is dat iedere inwoner naar vermogen kan participeren in de samenleving en waar mogelijk zelfstandig in een inkomen kan voorzien. Als dit (nog) niet kan dan wordt een uitkering verstrekt.

Wij besteden specifiek aandacht aan de bestrijding van (kinder-) armoede. Het gaat hierbij om het verstrekken van vergoedingen om kinderen die opgroeien in armoede de mogelijkheden te bieden om zich onder gelijke omstandigheden als andere kinderen te kunnen ontwikkelen en ‘mee te kunnen doen’. Hiermee dragen we bij aan het doorbreken van de vicieuze cirkel van erfelijke armoede. Eén van de instrumenten om dit te realiseren is het beschikbaar stellen van vergoedingen voor (noodzakelijke) schoolkosten, kleding en sport/cultuur. Daarnaast is de inzet erop gericht op het vergroten van kansen voor 
kwetsbare jongeren op de arbeidsmarkt. Tot slot streven we ernaar dat we bij het ontstaan van leningen of vorderingen op grond van de Participatiewet rekening houden met de financiële situatie van inwoners en dat we waar mogelijk een constructieve bijdrage leveren aan het oplossen van problematische schuldensituaties.  

Voor volwassenen richten we ons op het stimuleren van sport/ bewegen/ gezonde keuzes maken en maatschappelijke participatie door het beschikbaar stellen van een tegemoetkoming in de kosten. Dit doen we onder andere door middel van het vergroten van het bereik van de Veenendaalpas en het aansluiten van zo veel mogelijk ondernemers en (sport)verenigingen. We stimuleren zelfredzaamheid door budgetten op de Veenendaalpas te ontschotten en sparen mogelijk te maken. Waar mogelijk voorkomen we dat de uitvoering van de Participatiewet bijdraagt aan het ontstaan van (problematische) schulden.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

I.b Een inclusievere samenleving (MD01).

Terug naar navigatie - I.b Een inclusievere samenleving (MD01).

Wat gaan we daarvoor doen?

Beleid gerelateerd aan thema Inkomen

Terug naar navigatie - Beleid gerelateerd aan thema Inkomen
Naam beleidsstuk Wanneer vastgesteld
Integraal Beleidskader Sociaal Domein 23-1-2020
Beleidsregel eenmalige energietoeslag Veenendaal 2022 21-4-2023
Integrale verordening sociaal domein Veenendaal 22-6-2023
Beleidsregel krediethypotheek Pw Veenendaal 25-5-2021
Beleidsregel uitvoering kostendelersnorm Veenendaal 25-5-2021
Beleidsregel vaststellen hoogte vermogen Veenendaal 25-5-2021
Beleidsregel terug- en invordering en heronderzoeken Bbz Veenendaal 25-5-2021
Beleidsregel terugvordering, verhaal en invordering Participatiewet, IOAW en IOAZ gemeente Veenendaal 25-5-2021
Beleidsregel individuele inkomenstoeslag Veenendaal 25-5-2021
Beleidsregel tegenprestatie naar vermogen Veenendaal 25-5-2021
Beleidsregel Giften Participatiewet 13-6-2021
Beleidsplan Handhaving sociaal domein 21-12-2021
Protocol huisbezoek 18-6-2013
Beleidsregel Regeling opvang ontheemden 1-12-2022
Beleidsregel integrale schuldhulpverlening Veenendaal 20-7-2021
Beleidsregel inburgering gemeente Veenendaal 21-4-2023
Beleidsregel draagkracht Veenendaal 31-1-2023
Beleidsregel studietoeslag Veenendaal 5-4-2023

Taakvelden thema Inkomen

Terug naar navigatie - Taakvelden thema Inkomen
Taakveld (bedragen x € 1.000) B/L Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027
6.3 Inkomensregelingen Baten -19.979 -19.979 -19.979 -19.979
Lasten 22.490 22.499 22.503 22.499
Totaal 6.3 Inkomensregelingen 2.511 2.519 2.523 2.519
7.5 Begraafplaatsen en crematoria Lasten 10 11 12 12
Totaal7.5 Begraafplaatsen en crematoria 10 11 12 12
Totaal Thema Inkomen 2.522 2.530 2.535 2.531

Thema II – Sociaal domein – Participatie en re-integratie

Algemeen Sociaal Domein - Participatie en re-integratie

Terug naar navigatie - Algemeen Sociaal Domein - Participatie en re-integratie

Het leidend principe binnen dit thema is het activeren van mensen die ‘aan de kant’ staan. Hiervoor zetten we diverse werknemers- en/of werkgeversinstrumenten in. Voor mensen die geen of onvoldoende arbeidsvermogen hebben, gaan we verder op zoek naar middelen om hun participatie, in welke vorm dan ook, te ontwikkelen. Voor asiel- en gezinsmigranten is een wettelijk verplichting inburgeringstraject ontwikkeld. In 2024 werken we verder aan de doorontwikkeling van deze trajecten zodat de migranten eerder toe zijn aan een traject naar werk met betere uitstroommogelijkheden. Het sociaal werkbedrijf IW4 werkt in opdracht van de gemeenten Veenendaal, Rhenen en Renswoude aan de uitvoering van de Participatiewet, vanuit haar eigen expertise. Om inwoners de mogelijkheid te geven om te participeren in de samenleving werken we, zowel lokaal als regionaal samen met onderwijs, werkgevers en maatschappelijke organisaties.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

II.a Meer mensen vinden een plek op de arbeidsmarkt (MD05).

Terug naar navigatie - II.a Meer mensen vinden een plek op de arbeidsmarkt (MD05).

Wat gaan we daarvoor doen?

Beleid gerelateerd aan thema Sociaal Domein - Participatie en re-integratie

Terug naar navigatie - Beleid gerelateerd aan thema Sociaal Domein - Participatie en re-integratie
Naam beleidsstuk Wanneer vastgesteld
Integraal Beleidskader Sociaal Domein (nieuw IBK-SD voorzien nin 23-1-2020
Integrale verordening sociaal domein Veenendaal (nadien aanpassingen) 22-6-2023
Beleidsregel Integrale schuldhulpverlening Veenendaal 13-7-2021
Beleidsregel Taaleis 25-5-2021
Beleidsregel gemeentelijke compensatie voor eigen bijdrage in de kosten van kinderopvang 25-5-2021
Beleidsregels tegemoetkoming kosten kinderopvang op sociaal-medische indicatie Veenendaal 25-5-2021
Besluit Re-integratie gemeente Veenendaal 25-5-2021
Beleidsregel scholingsplicht Veenendaal 25-5-2021
Beleidsregel Eenmalige energietoeslag 2022 21-4-2023
Verordening Wet Inburgering (oude wet inburgering, nog van toepassing i.v.m. handhaving) 3-6-2010
Regeling Sociale Werkvoorziening Zuid Oost Utrecht 21-12-2017
Beleidsregel studietoeslag Gemeente Veenendaal 21-4-2023

Taakvelden thema Sociaal domein - Participatie en re-integratie

Terug naar navigatie - Taakvelden thema Sociaal domein - Participatie en re-integratie
Taakveld (bedragen x € 1.000) B/L Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027
6.4 WSW en beschut werk Lasten 6.925 6.758 6.530 6.541
Totaal 6.4 WSW en beschut werk 6.925 6.758 6.530 6.541
6.5 Arbeidsparticipatie Baten -23 -23 -23 -23
Lasten 1.753 1.698 1.787 1.805
Totaal 6.5 Arbeidsparticipatie 1.729 1.675 1.764 1.782
Totaal Thema Sociaal domein - Participatie en re-integratie 8.655 8.433 8.294 8.323

Thema III – Sociaal domein – Wmo

Algemeen Sociaal domein - Wmo

Terug naar navigatie - Algemeen Sociaal domein - Wmo

De Wmo gaat uit van zelfredzaamheid en participatie van inwoners. Niet iedereen kan zichzelf redden en meedoen in de samenleving. Sommige inwoners hebben daarbij ondersteuning nodig. We werken hierbij vanuit de principes van Model Veenendaal. Vanuit de Wmo wordt ondersteuning geboden als het niet lukt om binnen het eigen sociale netwerk of vanuit de mogelijkheden in de sociale basis een oplossing te vinden. De vraag naar maatwerkvoorzieningen verstrekt vanuit de gemeente neemt toe, terwijl er ook druk staat op het budget  en de kwaliteit moet worden geborgd.

Vanaf 2024 maakt het gezondheidsbeleid integraal onderdeel uit van het Integraal Beleidskader Sociaal Domein. Op deze wijze verankeren we gezondheid binnen het sociaal domein en krijgt preventie een centrale plaats. Parallel aan dit proces wordt gewerkt aan een plan van aanpak voor het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA).  

Waar GALA zicht richt op een lokale aanpak, richt het Integraal Zorgakkoord (IZA) zich op regionale samenwerking met als doel de zorg voor de toekomst goed, toegankelijk en betaalbaar te houden. 

In 2024 wordt vervolg gegeven aan de beweging die is ingezet vanaf 2022, gericht op de afbouw van intramurale zorg rondom Beschermd Wonen naar een zelfstandig thuis in de wijk. Aan deze beweging wordt gewerkt middels 6 pijlers zoals opgenomen in het uitvoeringsplan 2023-2026. Verder wordt de regionale inkoop Beschermd Wonen in de regio vormgegeven en Beschermd Thuis ondergebracht in de lokale inkoop Wmo immaterieel. 

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

III. a We willen meer sturen op kwaliteit en effectiviteit van aangeboden ondersteuning.

Terug naar navigatie - III. a We willen meer sturen op kwaliteit en effectiviteit van aangeboden ondersteuning.

Wat gaan we daarvoor doen?

III.f. Verder versterken opvoed- en opgroeiklimaat (MD02).

Terug naar navigatie - III.f. Verder versterken opvoed- en opgroeiklimaat (MD02).

Wat gaan we daarvoor doen?

Verbonden partijen Sociaal Domein - WMO

Terug naar navigatie - Verbonden partijen Sociaal Domein - WMO

De volgende verbonden partijen leveren een bijdrage aan het realiseren van de doelen uit dit thema:

  • Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst Regio Utrecht (GGDrU);
  • BVO Valleihopper.

Zie voor meer informatie paragraaf E Verbonden partijen.

Beleid gerelateerd aan thema Sociaal Domein - WMO

Terug naar navigatie - Beleid gerelateerd aan thema Sociaal Domein - WMO
Naam beleidsstuk Wanneer vastgesteld
Integraal Beleidskader Sociaal Domein 23-1-2020
Integrale verordening sociaal domein Veenendaal Beleidsregels maatschappelijke ondersteuning 22-4-2021
Regionale handhavingskader 22-6-2021
Integraal beleidskader Sociaal Domein 23-1-2020
Visie Sociaal Domein 2017
Regeling aanschaf buitenkast AED nov-17
Gezondheidsbeleid: "Een gezond Veenendaal in 2022" jan-18
Lokale inclusie agenda 25-10-2022

Taakvelden thema Sociaal domein - WMO

Terug naar navigatie - Taakvelden thema Sociaal domein - WMO
Taakveld (bedragen x € 1.000) B/L Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie Lasten 448 448 447 447
Totaal 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie 448 448 447 447
6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen Lasten 131 131 131 131
Totaal 6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen 131 131 131 131
6.6 Maatwerk-voorzieningen (WMO) Baten -126 -134 -142 -150
Lasten 3.582 3.357 3.630 3.638
Totaal 6.6 Maatwerk-voorzieningen (WMO) 3.455 3.223 3.488 3.488
7.1 Volksgezondheid Lasten 3.254 3.345 3.437 3.466
Totaal 7.1 Volksgezondheid 3.254 3.345 3.437 3.466
6.71d Overige maatwerkarrangementen (WMO) Baten -525 -477 -1.268 -1.568
Lasten -290 104 104 50
Totaal 6.71d Overige maatwerkarrangementen (WMO) -814 -373 -1.164 -1.518
6.71a Hulp bij het huishouden (WMO) Lasten 3.766 3.705 3.705 3.705
Totaal 6.71a Hulp bij het huishouden (WMO) 3.766 3.705 3.705 3.705
6.71b Begeleiding (WMO) Lasten 7.926 8.261 8.261 8.261
Totaal 6.71b Begeleiding (WMO) 7.926 8.261 8.261 8.261
Totaal Thema Sociaal domein - WMO 18.165 18.739 18.305 17.980

Thema IV – Sociaal domein – Jeugd

Algemeen Sociaal Domein - Jeugd

Terug naar navigatie - Algemeen Sociaal Domein - Jeugd

Het jeugdbeleid is opgenomen in het Integraal Beleidskader Sociaal Domein. Hierbij wordt gewerkt met meerjarige beleidsdoelstellingen (opgenomen in het beleidskader) en meer dynamische uitvoeringsplannen waarbij kan worden ingespeeld op actuele ontwikkelingen en uitdagingen in het jeugddomein. De verantwoordelijkheid voor jeugdhulp betekent dat de gemeente bijdraagt aan een gezond en veilig opvoedklimaat voor jeugdigen en hun ouders. Het gemeentelijk beleid richt zich hiervoor tenminste op: 

Preventie en vroegsignalering;

  • Het bevorderen van de opvoedvaardigheden van ouders en sociale omgeving;
  • Het versterken van het probleemoplossend vermogen van jeugdigen, hun ouders en sociale omgeving;
  • Laagdrempelig, herkenbaar en tijdig bieden van de juiste hulp op maat;
  • Effectieve en efficiënte samenwerking rond gezinnen realiseren;
  • Het bevorderen van de veiligheid van jeugdigen en bestrijden van kindermishandeling. 

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

IV.a Verder versterken opvoed- en opgroeiklimaat (MD02).

Terug naar navigatie - IV.a Verder versterken opvoed- en opgroeiklimaat (MD02).

Wat gaan we daarvoor doen?

Beleid gerelateerd aan thema Sociaal Domein - Jeugd

Terug naar navigatie - Beleid gerelateerd aan thema Sociaal Domein - Jeugd
Naam beleidsstuk Wanneer vastgesteld
Integraal Beleidskader Sociaal Domein 23-1-2020
Model Veenendaal 2020 20-12-2018
Integrale verordening sociaal domein Veenendaal 1-6-2021
Nadere regels toegang en toeleiding Veenendaal 1-6-2021
Beleidsregels jeugdhulp Veenendaal 1-6-2021
Beleidsregels tegemoetkoming kosten kinderopvang op sociaal-medische indicatie Veenendaal 1-6-2021
Regiovisie Jeugd 27-1-2022

Taakvelden thema Sociaal domein - Jeugd

Terug naar navigatie - Taakvelden thema Sociaal domein - Jeugd
Taakveld (bedragen x € 1.000) B/L Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027
6.1Samenkracht en burgerparticipatie Baten -12 -12 -12 -12
Lasten 273 271 271 271
Totaal 6.1Samenkracht en burgerparticipatie 261 259 259 259
6.2Toegang en eerstelijnsvoorzieningen Baten -220 -227 -227 -227
Lasten 6.199 6.203 6.032 6.032
Totaal 6.2Toegang en eerstelijnsvoorzieningen 5.979 5.976 5.805 5.805
6.72AJeugdhulp begeleiding Lasten 3.268 3.266 3.267 3.267
Totaal 6.72AJeugdhulp begeleiding 3.268 3.266 3.267 3.267
6.72BJeugdhulp behandeling Lasten 5.838 5.690 5.581 5.690
Totaal 6.72BJeugdhulp behandeling 5.838 5.690 5.581 5.690
6.72CJeugdhulp dagbesteding Lasten 2.325 2.324 2.324 2.324
Totaal 6.72CJeugdhulp dagbesteding 2.325 2.324 2.324 2.324
6.82AJeugdreclassering Lasten 1.802 1.801 1.802 1.802
Totaal 6.82AJeugdreclassering 1.802 1.801 1.802 1.802
6.73APleegzorg Lasten 2.495 2.494 2.494 2.494
Totaal 6.73APleegzorg 2.495 2.494 2.494 2.494
6.73BGezinsgericht Lasten 1.277 1.277 1.277 1.277
Totaal 6.73BGezinsgericht 1.277 1.277 1.277 1.277
6.73CJeugdhulp met verblijf overig Lasten 1.539 1.538 1.538 1.538
Totaal 6.73CJeugdhulp met verblijf overig 1.539 1.538 1.538 1.538
6.74ABehandeling GGZ zonder verblijf Lasten 5.799 5.796 5.797 5.797
Totaal 6.74ABehandeling GGZ zonder verblijf 5.799 5.796 5.797 5.797
6.74BCrisis/LTA/GGZ-verblijf Lasten 817 817 817 817
Totaal 6.74BCrisis/LTA/GGZ-verblijf 817 817 817 817
6.74CGesloten plaatsing Lasten 211 211 211 211
Totaal 6.74CGesloten plaatsing 211 211 211 211
6.82BJeugdreclassering Lasten 206 206 206 206
Totaal 6.82BJeugdreclassering 206 206 206 206
Totaal Thema Sociaal domein - Jeugd 31.818 31.655 31.378 31.487

Thema V – Onderwijs en ontwikkeling

Algemeen Onderwijs en ontwikkeling

Terug naar navigatie - Algemeen Onderwijs en ontwikkeling

Wij willen dat alle Veenendaalse kinderen en jongeren volop kansen krijgen om zichzelf te ontwikkelen en hun talenten te benutten, zodat hun start in het onderwijs en de maatschappij zo optimaal mogelijk is. We vinden een doorlopende leer- en ontwikkellijn in Veenendaal belangrijk. In de eerste jaren maakt het kind de grootste ontwikkeling door, dit is dan ook een kansrijk moment om preventief in te zetten op de taalontwikkeling. Gelijke kansen begint al bij de start. We zetten in op voorkomen van taalachterstanden en via de voorschoolse educatie lopen we achterstanden in. Vanaf 2021 is de, samen met het onderwijs en de kinderopvangorganisaties, opgestelde nota Integraal Kindcentra beleid (IKC) en Lokale Educatieve Agenda (LEA) 2021-2024 van toepassing.

Scholen hebben de zorgplicht om elke leerling een zo passend mogelijke vorm van onderwijs aan te bieden. Reguliere scholen en speciale scholen werken daarom samen in de samenwerkingsverbanden passend onderwijs en wij werken nauw samen met deze samenwerkingsverbanden. De ondersteuningsplannen van de samenwerkingsverbanden en ons jeugdplan stemmen we op elkaar af in het Op Overeenstemming Gericht Overleg (OOGO).

We hechten er belang aan dat jongeren minimaal een startkwalificatie behalen en leggen daarom de verbinding op zowel beleids- als uitvoeringsniveau.  Op uitvoeringsniveau tussen de doorstroomconsulenten (voorheen: RMC consulenten) en de arbeidsmarkttafel. 

Vanuit onze wettelijke taak zorgen we ervoor dat er voldoende openbaar basis- en voortgezet onderwijs binnen de gemeente in stand blijft. 

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

V.a Een inclusievere samenleving (MD01).

Terug naar navigatie - V.a Een inclusievere samenleving (MD01).

Wat gaan we daarvoor doen?

Beleid gerelateerd aan thema Onderwijs en ontwikkeling

Terug naar navigatie - Beleid gerelateerd aan thema Onderwijs en ontwikkeling
Naam beleidsstuk Wanneer vastgesteld
Lokaal onderwijsbeleid (LEA)/Onderwijsagenda 2021-2024 6-10-2020
Regionale uitgangspunten OOGO 30-9-2015
IKC-beleid 15-9-2020
Verordening Leerlingenvervoer 21-5-2014
Integraal Huisvestingsplan 15-10-2020
Regionaal programma basisvaardigheden Arbeidsmarktregio Foodvalley 2021 – 2024 23-3-2021

Taakvelden thema Onderwijs en ontwikkeling

Terug naar navigatie - Taakvelden thema Onderwijs en ontwikkeling
Taakveld (bedragen x € 1.000) B/L Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027
4.2 Onderwijshuisvesting Baten -901 -901 -901 -901
Lasten 5.605 5.645 5.607 5.556
Totaal 4.2 Onderwijshuisvesting 4.704 4.744 4.706 4.654
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingenzaken Baten -1.869 -1.869 -1.869 -1.869
Lasten 3.567 3.539 3.538 3.538
Totaal 4.3 Onderwijsbeleid en leerlingenzaken 1.698 1.669 1.669 1.669
6.5 Arbeidsparticipatie Baten -494 -494 -494 -494
Lasten 549 549 549 549
Totaal 6.5 Arbeidsparticipatie 55 55 55 55
Totaal Thema Onderwijs en ontwikkeling 6.457 6.468 6.430 6.379

Thema VI – Sport

Algemeen Sport

Terug naar navigatie - Algemeen Sport

Sporten zorgt voor een verbetering van de gezondheid, voor preventie van ziektes en helpt bij de deelname aan de maatschappij. Samen met Sportservice en alle sportaanbieders geven we uitvoering aan het beleidskader sport en bewegen 2024. Ook in het Gezond en Actief Leven Akkoord hebben we ruim aandacht voor sport en bewegen. We zetten hierbij in op preventie voor verschillende doelgroepen, zoals kwetsbare ouderen en jongeren. Het uitgangspunt is dat sport voor iedereen bereikbaar is.

In 2024 wordt het nieuw beleidskader Sport en Bewegen uitgevoerd. Binnen het nieuwe beleidskader worden de nieuwe ontwikkelingen, op gebied van JOGG, de integraliteit vanuit het Gezond en Actief Leven Akkoord, verbreding Buurtsportcoachregeling en continuering Sportakkoord opgenomen en krijgen een structureel karakter. Sportakkoord 2, wat in het tweede kwartaal van 2023 is opgesteld, vormt de basis voor het nieuw te ontwikkelen beleidskader sport. Focus in het Sportakkoord 2 ligt op:
- Inclusie en diversiteit
- Sociaal veilige sport
- Vitale sportaanbieders
- Vaardig in bewegen
- Ruimte voor sport en bewegen
- Maatschappelijke waarde van topsport  

Beleid gerelateerd aan thema Sport

Terug naar navigatie - Beleid gerelateerd aan thema Sport
Naam beleidsstuk Wanneer vastgesteld
Beleidskader Sport en bewegen 2020 – 2023 ‘Sport verbindt Veenendaal’ 20-2-2020
Sportakkoord Veenendaal jun-20
Nationaal Sportakkoord ‘Sport verenigt Nederland’ 29-6-2018

Taakvelden thema Sport

Terug naar navigatie - Taakvelden thema Sport
Taakveld (bedragen x € 1.000) B/L Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027
5.1 Sportbeleid en activering Lasten 6.747 6.747 6.746 6.746
Totaal 5.1 Sportbeleid en activering 6.747 6.747 6.746 6.746
5.2 Sportaccommodaties Baten -3.608 -3.600 -3.600 -3.600
Lasten 2.371 2.135 2.084 2.076
Totaal 5.2 Sportaccommodaties -1.237 -1.466 -1.516 -1.524
Totaal Thema Sport 5.510 5.281 5.230 5.222

Thema VII – Cultuur

Algemeen Cultuur

Terug naar navigatie - Algemeen Cultuur

Eind 2021 heeft de raad de cultuurvisie 2022-2030 ‘Glans aan de Grift’ vastgesteld. Tevens is de cultuurnota 2022-2025 vastgesteld. In de cultuurvisie staan de volgende zeven verhaallijnen opgenomen:

Verhaallijn 1 Stabiele basis: Deze verhaallijn heeft de focus op het uitdragen van het belang van kunst en cultuur voor de samenleving, waarbij samenwerking tussen culturele basis-organisaties en het ontwikkelen van een stabiele culturele infrastructuur in het centrum centraal staan.
Verhaallijn 2 Cultuur in de wijken: Deze verhaallijn heeft een focus op: het ontwikkelen van de samenwerking tussen de culturele en cultuurhistorische organisaties in het centrum en de maatschappelijke-, zorg- en welzijnsorganisaties in de wijken.
Verhaallijn 3 Iedereen doet mee: Deze verhaallijn heeft een focus op de verbinding van cultuur met vrijetijd- en het sociaal domein en aandacht voor inclusiviteit en diversiteit.
Verhaallijn 4 Jong geleerd, oud gedaan: Deze verhaallijn heeft een focus op samenwerking tussen culturele basis-organisaties, scholen, welzijnsorganisatie, waarbij we willen werken aan het ontwikkelen van doorlopende ontwikkellijnen.
Verhaallijn 5 Het verhaal van Veenendaal: Deze verhaallijn heeft een focus op een structurele samenwerking tussen de erfgoedorganisaties bij het vertellen van het verhaal van Veenendaal en het hierbij verbinden van het verleden met het heden.
Verhaallijn 6 Nieuwe smaken, nieuwe makers.
Verhaallijn 7 Veenendaal kleurt de regio.

In de cultuurnota staat de uitwerking van de verhaallijnen SMART geformuleerd.  In de komende beleidsperiode (tot en met 2025) werken we aan verhaallijn 1 t/m 5. De verhaallijnen 6 en 7 starten we conform de cultuurvisie  in de periode 2025-2030.  Anticiperend op verhaallijn 7 is  in 2023 gewerkt aan een masterplan 'Lampegiet en Duivenweide'.  Bij het schrijven van de programmabegroting  is nog onduidelijk welk besluit er genomen zal worden ten aanzien van een nieuw theater.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

VII.a. Een inclusievere samenleving (MD01).

Terug naar navigatie - VII.a. Een inclusievere samenleving (MD01).

Wat gaan we daarvoor doen?

Taakvelden thema Cultuur

Terug naar navigatie - Taakvelden thema Cultuur
Taakveld (bedragen x € 1.000) B/L Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027
5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie Baten -1.806 -1.806 -1.806 -1.806
Lasten 5.188 4.385 4.383 4.381
Totaal 5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie 3.382 2.579 2.577 2.575
5.4 Musea Lasten 426 425 425 425
Totaal 5.4 Musea 426 425 425 425
5.6 Media Lasten 2.418 2.418 2.418 2.418
Totaal 5.6 Media 2.418 2.418 2.418 2.418
Totaal Thema Cultuur 6.226 5.423 5.420 5.419

Thema VIII – Welzijn

Algemeen Welzijn

Terug naar navigatie - Algemeen Welzijn

In 2024 herijken we de opdracht Welzijn mede op basis van het nieuw vastgestelde integraal beleidskader sociaal domein (2024-2027). De kern van de opdracht Welzijn zit in het versterken van de sociale basis. Aan de hand van drie inhoudelijke beleidslijnen stellen we het jaarplan met Veens Welzijn vast. Zodat inzichtelijk is wat Veens Welzijn hierin kan bieden. Daarnaast ondersteunen we op diverse manieren de vrijwilligers en de vrijwilligerorganisaties. 

Mantelzorgers verrichten veel ondersteuning aan naasten. Samen met onze partners waaronder Veens Welzijn bieden we ondersteuning en een luisterend oor aan de mantelzorgers zelf. 

Voor de toelichting met betrekking tot diversiteit en inclusie wordt verwezen naar de tekst bij het kopje actuele ontwikkelingen.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

VIII.a Inwoners willen meer voor en met elkaar doen (MD03) .

Terug naar navigatie - VIII.a Inwoners willen meer voor en met elkaar doen (MD03) .

Wat gaan we daarvoor doen?

Verbonden partijen Welzijn

Terug naar navigatie - Verbonden partijen Welzijn

De volgende verbonden partij levert een bijdrage aan het realiseren van de doelen uit dit thema:

  • Stichting Veens Welzijn.

Zie voor meer informatie paragraaf E Verbonden partijen.

Beleid gerelateerd aan thema Welzijn

Terug naar navigatie - Beleid gerelateerd aan thema Welzijn
Naam beleidsstuk Wanneer vastgesteld
Startdocument opdracht welzijn ‘Versterken sociale basis’ 27-6-2019
Integraal Beleidskader Sociaal Domein 23-1-2020
Opdracht Welzijn 22-9-2020
Lokale inclusie agenda 25-10-2022

Taakvelden thema Welzijn

Terug naar navigatie - Taakvelden thema Welzijn
Taakveld (bedragen x € 1.000) B/L Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie Lasten 4.135 4.135 3.627 3.627
Totaal 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie 4.135 4.135 3.627 3.627
Totaal Thema Welzijn 4.135 4.135 3.627 3.627