Inleiding

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

Veenendaal kent een grote diversiteit aan ambities voor de stad. Vanuit een uitdagend meerjarenperspectief werken we aan de ambities van het raadsakkoord. De afgelopen periode heeft duidelijk gemaakt dat veranderingen snel gaan en dat we niet op alles kunnen anticiperen. We hebben te maken met een zeer krappe arbeidsmarkt, hoge inflatie, schaarste aan grondstoffen, de nog niet opgeloste stikstofcrisis, nog steeds stagnerende woningbouw en een onzeker financieel perspectief. Tegelijkertijd zien we dat de coronaregelingen bijgedragen hebben aan een aanzienlijk sterker herstel in vergelijking met menig ander land. Dit biedt ruimte voor innovatieve oplossingen daar waar nieuwe wegen noodzakelijk zijn om het hoofd te kunnen bieden aan de grote maatschappelijke uitdagingen. In dit samenspel van zorgen en uitdagingen blijven we continu kritisch op onze voorgenomen ambities en doelstellingen.

Het meerjarenperspectief is uitdagend met een structureel tekort van enkele miljoenen. Het vooralsnog uitblijven van een akkoord tussen Rijk en gemeenten maakt dat we in deze onzekerheid onze keuzes maken. Het is aan het nieuwe kabinet om besluiten te nemen over onder meer middelen jeugdzorg, afschaffen opschalingskorting, nieuwe financieringssystematiek et cetera. Besluiten die voor onze gemeente over vele miljoenen gaan.
Het perspectief is ook uitdagend omdat we op verschillende beleidsterreinen investeringsbeslissingen willen nemen en er sprake is van een sterke kostenontwikkeling. Redenen om voor het opstellen van de Programmabegroting 2024-2027 als primaire opgave te kiezen voor het sluitend maken van de jaarschijf 2024, waarbij gezien het huidige perspectief de jaarschijf 2025 ook sluitend is. Met deze keuze realiseren we datgene wat nu noodzakelijk is, waarbij de integrale afweging (9e uitgangspunt financieel beleid) voor de overige onderwerpen plaatsvindt bij de vaststelling van de Kadernota 2025 - 2028.

Dit neemt niet weg dat wij als gemeente op vele andere terreinen nog stevige ambities hebben en hier volop aan werken. Maar gezien het meerjarenperspectief zullen we ons de komende jaren in de eerste plaats focussen op de onderwerpen die voor de stad op de langere termijn essentieel zijn: 

  • Het bouwen aan een gezonde, duurzame en veilige stad; om de allure, voorzieningen en ontwikkelkracht van een stad en de vriendelijkheid van een dorp te behouden.
  • Het duurzaam denken en handelen; de ambitie in 2050 een duurzame stad te zijn vereist een serieuze inzet op transitie naar het duurzaam denken en handelen en geven van het goede voorbeeld.
  • Een sociale basis voor Veenendaal; de visie op het sociaal domein als stabiele factor centraal in de samenleving. Samen met Model Veenendaal het fundament onder het (geactualiseerde) Integraal Beleidskader Sociaal Domein.

Raadsakkoord en begroting

Terug naar navigatie - Raadsakkoord en begroting

In het raadsakkoord worden de belangrijkste thema’s en ambities voor Veenendaal verwoord: waaraan willen we als gemeenteraad en college werken? In deze paragraaf beschrijven we kort op welk wijze deze thema’s in de begroting 2024 zijn verwerkt.

De thema’s Wonen en Mobiliteit
Veenendaal kiest voor versterking van de woonfunctie en richt de blik naar de regio (‘Excellente woonstad in een complementaire regio’, Strategische Visie Veenendaal 2040).
Veenendaal heeft de allure, voorzieningen en ontwikkelkracht van een stad en de vriendelijkheid van een dorp. Om dit te blijven staat Veenendaal voor een aantal grote opgaven die allemaal ruimte vragen, maar de ruimte binnen onze gemeentegrens is beperkt.  

Om de balans in de leefomgeving goed te houden is het van belang ook ruimte te reserveren voor werkgelegenheid, natuur, water, groen, voorzieningen, bewegen, ontmoeten en  bereikbaarheid. Hiervoor is een ‘slimme’ omgang met de beschikbare mogelijkheden binnen en buiten de gemeentegrenzen nodig. Dit door de groei eerst op te vangen door te kiezen voor inbreiding en daarna voor uitbreiding. En daarbij waar mogelijk optimaal gebruik te maken van innovatie, kennis en creativiteit. Uitgangspunt voor de ontwikkeling is een goede balans tussen wonen en werken waarbij de kwaliteit van de leefomgeving behouden blijft. Eén van de onderwerpen die grote uitdagingen met zich meebrengt, is het bereikbaar houden van Veenendaal. Hoe wij ons mobiliteitssysteem organiseren heeft grote invloed op de inrichting van de openbare ruimte, en daarmee de leefomgeving van de inwoners van Veenendaal. Met het omgevingsprogramma integrale mobiliteit geven we richting aan hoe het mobiliteitssysteem er in Veenendaal op termijn uit zou moeten zien.

De Groei & Bloei van Veenendaal is niet alleen een ruimtelijk vraagstuk maar ook een financieel en maatschappelijk vraagstuk. Ruimtelijke keuzes die de komende tijd gemaakt worden hebben effect op de grondexploitaties. Via de rijksoverheid komen grote investeringsfondsen beschikbaar die alleen in combinatie met gemeentelijke cofinanciering kunnen worden ingezet. Dat vraagt, om slimmer te investeren in de hoofdambities van de stad, en de gemeentebegroting niet te veel te belasten. 

De 'regiodeal' Foodvalley is landelijk gezien een belangrijke regiodeal als het gaat om duurzame landbouw, gezonde voeding en mogelijke oplossingen voor het stikstofvraagstuk. De landbouwtransitie heeft daarmee een prominente rol in de ruimtelijke afspraken tussen gemeenten, provincies en het Rijk.


Thema Energie en Duurzaamheid
Veenendaal wil een duurzame stad zijn zodat ook de volgende generaties gezond, duurzaam en veilig kunnen wonen, werken en leven. Het betekent dat we ons ook in Veenendaal inzetten om onze wereld leefbaar te houden door duurzaam te wonen, CO2-neutraal te zijn, op een verantwoorde manier omgaan met grondstoffen, materialen en energie en klimaatadaptatie te omarmen. Met Duurzaam Veenendaal willen we deze grote transitie naar een duurzame stad verder op gang helpen en brengen. Enerzijds door de oorzaken van de problemen weg te nemen met inzet van de thema’s Circulair Veenendaal en Energieneutraal Veenendaal en aan de andere kant de gevolgen te bestrijden via het thema Klimaatbestendig Veenendaal.

We zoeken samen met inwoners, bedrijven en maatschappelijke instellingen naar wat mogelijk is om de transitie naar een duurzaam Veenendaal te volbrengen. Als gemeente willen we een voorbeeld zijn; wij doen wat we ook van anderen verwachten. Bij onze partners willen we draagvlak voor de veranderingen vergroten en hen stimuleren om innovatief te zijn. Voor deze facilitering van duurzaamheidsambities is tot 2026 geld van de gemeente  beschikbaar gesteld, voor de jaren daarna is dat nog niet het geval.

Circulair Veenendaal 
Circulariteit is op een verantwoorde wijze ontwikkelen, gebruiken en hergebruiken van producten, gebouwen, gebieden en infrastructuur, zonder natuurlijke hulpbronnen onnodig uit te putten, de leefomgeving te vervuilen en ecosystemen aan te tasten. Handelen op een wijze die (economisch) verantwoord is en met het oog op de toekomst. We zijn goed op weg, maar circulariteit vraagt in 2024 en volgende jaren wel een stevige inzet om de doelstelling voor 2030 en 2050 te kunnen halen.  We kunnen een belangrijke bijdrage leveren aan de transitie naar een circulaire samenleving door het geven van de goede voorbeelden. Bijvoorbeeld: circulair inkopen en in het beheer grondstoffen en producten te hergebruiken.

Energieneutraal Veenendaal 
Onze ambitie is dat we uiteindelijk net zo veel duurzame energie opwekken als we verbruiken. Om dit te bereiken is in 2022 het Programmaplan Energieneutraal Veenendaal 2022-2025 vastgesteld. Dit plan vormt voor inwoners en ondernemers de uitwerking van de energie-ambities, zoals opgenomen in de Regionale Energiestrategie (RES), de Transitievisie Warmte en laadvisie. De aanpak verschuift steeds meer richting de uitvoering waarvoor de nodige menskracht, expertises, maar ook de betrokkenheid van externe partijen nodig is.

Klimaatbestendig Veenendaal 
De impact van klimaatverandering is ook in Veenendaal duidelijk merkbaar. De gevolgen zijn meer overlast en schade, verschillen lokaal en zijn afhankelijk van de inrichting van de gebouwde omgeving en het natuurlijk systeem. In de in 2023 afgeronde klimaatstresstest zijn de kritische locaties in Veenendaal in beeld gebracht. In 2024 brengen we, in dialoog met bewoners en bedrijven, de locatie specifieke maatregelen in beeld en prioriteren deze op basis van duurzaamheid, effect en kosten.


Thema Openbare ruimte en groen
De kwaliteit van de openbare ruimte en het groen is belangrijk voor het welbevinden van onze inwoners en op de aantrekkelijkheid van onze gemeente voor nieuwe inwoners, bezoekers en bedrijven. Naast een schone en veilige ruimte willen we dat de openbare ruimte ook uitnodigt tot gebruik en ontmoeten. In 2024 en volgende jaren willen we samen met de bewoners realiseren met inzet van de BOSS-aanpak (Bewegen, Ontmoeten, Sporten en Spelen).

Groen en het vergroten van het areaal en de biodiversiteit zijn onlosmakelijk verbonden aan het realiseren van een klimaatbestendige leefomgeving. Het klimaatbestendig handelen is ook in 2024 en volgende jaren een absolute voorwaarde in het beheren en ontwikkelen van Veenendaal en zorgt voor een gezonde en veilige leefomgeving die voorbereid is op de verschillende extreme klimaatcondities.  Het zoeken naar de balans tussen de 'groene' leefruimte en de eveneens noodzakelijk 'grijze' infrastructuur is met de beperkt beschikbare ruimte geen eenvoudige opgave.

Naast aandacht voor het onderhoud en het gebruik van de openbare ruimte en het groen, heeft dit thema dus belangrijke raakvlakken met de thema’s 'Wonen' en  'Energie en Duurzaamheid'. Het is daarom van belang om deze integraliteit in de concrete plannen voldoende aandacht te geven.


Thema Digitalisering
In de bedrijfsvoering en de dienstverlening speelt informatie een steeds grotere rol. Hierbij gaat het om de ‘juistheid’ van de informatie (robuuste data, data-gedreven beleid), de beveiliging van informatie (privacy, tegengaan van fraude en misbruik, en van inbraak), de archivering van informatie (wat moet waar en hoe lang worden bewaard), en om de toegankelijkheid van informatie (actief publiceren, zoals de Wet Open Overheid (WOO)). Door nieuwe (wettelijke) vereisten en door toenemende dreiging van misbruik en inbraak is de benodigde capaciteit voor de uitvoering van informatiebeleid het afgelopen decennium sterk toegenomen. Ook in de komende jaren neemt de benodigde capaciteit nog toe. Om alle veranderingen in de omgang met informatie in goede banen te leiden, is het programma “I-grip” ontwikkeld. Aan de hand van een concreet plan van aanpak wordt in de komende jaren verder gewerkt aan de uitvoering van het informatiebeleid. Met het programma “I-grip” is duidelijke geworden dat deze uitvoering meerdere jaren beslag zal leggen op de beperkte capaciteit in de organisatie.

Het thema Veiligheid
Voortbordurend op en passend bij de voornemens van de gemeenteraad en het college uit het raadsakkoord over veiligheid geeft het in 2023 vastgestelde integraal veiligheidsplan richting aan de inspanningen komend jaar (2024) en verder. De focus ligt op (het tegengaan van) ondermijning, digitale veiligheid en (het voorkomen van) maatschappelijke onrust. We werken met zowel partners binnen het veiligheidsdomein als met een afvaardiging van aanpalende beleidsterreinen integraal samen aan zowel preventie als repressie met als doel: inwoners en ondernemers kunnen veilig wonen, werken en leven in de stad en weten hoe ze weerbaar zijn tegen verschillende soorten criminaliteit.

Thema Zorg en Welzijn
Voor de gemeente Veenendaal staat de visie op het sociaal domein als stabiele factor centraal binnen het thema Zorg en Welzijn. Samen met Model Veenendaal vormt de visie op het sociaal domein het fundament onder het concept Integraal Beleidskader Sociaal Domein (IBK SD), dat vanaf 2024 van kracht is.

Integraal Beleidskader Sociaal Domein
In het concept Integraal Beleidskader Sociaal Domein (2024-2027) leggen we de nadruk op drie maatschappelijke doelen: bestaanszekerheid, bevorderen van zelfredzaamheid en kwalitatief goede ondersteuning voor inwoners die het nodig hebben. Binnen deze maatschappelijke doelen zijn de resultaten benoemd die we de komende jaren willen halen. Het integrale beleidskader raakt de vier belangrijkste wetten voor het sociaal domein: de participatiewet, de Wmo, de jeugdwet en de wet gemeentelijke schulddienstverlening. Nieuw in het Integraal Beleidskader Sociaal Domein (IBK SD) is dat ook doelen zijn opgenomen die betrekking hebben op gezondheid en welzijn. We benadrukken hiermee het belang van de samenhang met deze aandachtsgebieden.

Ambities vanuit plaatselijke samenwerking
In de ambitie voor de komende jaren wordt verdere samenwerking met maatschappelijke partners verbreed. We behouden vanzelfsprekend de samenwerking met Veens Welzijn, het Centrum voor Jeugd en Gezin,  Stichting Sportservice Veenendaal (SSV) en IW4 en werken aan verbeteringen waar mogelijk.

Ambities vanuit regionale en landelijke akkoorden
Het Integraal Zorg Akkoord (IZA) en het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA) wijst ons de weg naar meer samenwerking met GGD, zorgverzekeraars en het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS). Deze akkoorden zijn gebaseerd op de verdere bouw aan een lokale en regionale aanpak op het gebied van preventie, gezondheid en een sociale basis. Daarbij staat preventie voorop. Iets verder vooruitkijkend noemen we als stip op de horizon een gezonde generatie in 2040, met betaalbare zorg voor mensen die dat nodig hebben.

Ambities vanuit financieel perspectief
Binnen de context van het thema Samenleving is sprake van sterk oplopende uitgaven. We zien dat de vraag naar middelen de beschikbaarheid van diezelfde middelen steeds vaker overstijgt. Bekendste voorbeelden: voortdurend stijgende vraag naar jeugdhulp, sterke toename van het gebruik van minimaregelingen. 
De trend van voortdurend stijgende uitgaven is te beïnvloeden, ook binnen de context van zogenaamde openeinderegelingen. Sommige keuzes kunnen we lokaal maken (minimaregelingen), maar veelal gaat het om regionale dan wel landelijke keuzes (contracten jeugdhulpaanbieders). Het is de ambitie om deze trend van stijgende uitgaven te doorbreken. Daarnaast blijven we kritisch op wat nodig is met als uitgangspunt geldt: hulp bieden aan mensen die het écht nodig hebben.

Thema Economie, Ondernemen en Bedrijfsleven
Veenendaal willen we aantrekkelijk houden als vestigingsplaats voor ondernemers, zowel voor de bedrijventerreinen als voor de winkelcentra. Daarom blijven we investeren in het vestigingsbeleid, ondernemersklimaat en werkgeversdienstverlening.
Uitgangspunt hierbij is de verbinding tussen het stimuleren van de lokale economie en het behouden en vergroten van kwalitatieve en kwantitatieve werkgelegenheid op verschillende niveaus. De versterking van de woonfunctie en daarmee de voorzieningen zoals omschreven onder het thema Wonen vraagt ook om economische ontwikkelingen in Veenendaal. Anders gezegd: een deel van de economische groei en groei van de werkgelegenheid zal op bestaande bedrijventerreinen plaats moeten vinden. 
Het is van groot belang om de herinrichting en verdichting van (een van) de bestaande bedrijventerreinen planmatig aan te pakken en hiervoor in 2024 een eerste aanzet te geven. dit vanwege de woonambities, maar ook de transitie naar een circulaire economie. Voor de financiering wordt gedacht aan een grondexploitatie met een gemeentelijk startkapitaal (incidentele middelen) waarmee weer andere financieringsbronnen kunnen worden gezocht en aangesloten. 

Thema Cultuur en evenementen
Het theater is een culturele basisvoorziening in Veenendaal. Voor de komende drie jaar wordt een noodzakelijke investering gedaan om theatervoorstellingen in het huidige gebouw op een veilig manier door te kunnen laten gaan. Het is noodzakelijk om uiterlijk bij de kadernota 2025-2028 een definitieve keuze te maken omdat langere instandhouding van de huidige voorziening zeer kostbaar is en op termijn nog meer (instandhoudings)onderhoud gaat vragen.

Er is een Cultuurvisie ter ondersteuning van de besluitvorming en het opstellen van een masterplan voor het theater. Hierbij blijft inzichtelijk wat de kosten per hoofdambities zijn en wordt aangevuld met een nauwkeurigere investeringsopzet.

Het thema Onderwijs
Wij willen dat alle Veenendaalse kinderen en jongeren volop kansen krijgen om zichzelf te ontwikkelen en hun talenten te benutten, zodat hun start in het onderwijs en de maatschappij optimaal is. Hieraan wordt, in overleg en in  afstemming met het LEA, op verschillende manieren invulling gegeven.
Heel in het bijzonder krijgt de onderwijshuisvesting extra aandacht. Om te voorzien in  een goede huisvesting, zoals vastgelegd in het IHP,  stellen wij voor om een drietal IKC’s te realiseren. Het gaat om de IKC’s Dragonder-Noord, SO/SBO/PO en Dragonder-Zuid.

Bestuursstijl

Terug naar navigatie - Bestuursstijl

In het raadsakkoord is een afzonderlijk hoofdstuk gewijd aan de bestuursstijl. Een toegankelijke en transparante bestuursstijl is nodig, waarbij denken in mogelijkheden vooropstaat. In samenspel tussen raad, college en organisatie wordt hier de komende vier jaar vorm aangegeven. Vorig jaar hebben wij hier met een raadsconferentie een begin mee gemaakt. Dit krijgt een vervolg op 24 november in een conferentie waarin we op zoek gaan hoe we, ieder vanuit z’n eigen rol, elkaar kunnen versterken.

Organisatie

Terug naar navigatie - Organisatie

De gemeentelijke bedrijfsvoering is hoofdzakelijk gericht op het scheppen van de voorwaarden voor de effectieve en efficiënte uitvoering van de primaire processen van de organisatie. De dienstverlening draagt zorg voor een zo optimaal mogelijke toegang van ‘derden’ tot de informatie en besluitvorming van de gemeente.

Een essentiële voorwaarde voor een goede bedrijfsvoering en dienstverlening is onder meer voldoende personele capaciteit, kwantitatief en kwalitatief. Sinds een aantal jaar is het aantrekken – en in mindere mate het behouden – van voldoende en gekwalificeerd personeel een uitdaging. Het is goed merkbaar dat de Nederlandse arbeidsmarkt krap is.  Voor specifieke functies binnen bedrijfsvoering en dienstverlening, zoals juristen, ict’ers, en belastingmedewerkers, is het al enkele jaren erg moeilijk om vaste medewerkers aan te trekken. Het gevolg is dat het percentage inhuur in vergelijking met vijf tot tien jaar geleden hoog is en dat wervingsprocedures langer duren. De verwachting is dat de Nederlandse arbeidsmarkt ook de komende jaren krap zal blijven en waarschijnlijk zelfs nog krapper wordt.

Om zo goed mogelijk in te spelen op deze ontwikkeling zijn twee initiatieven genomen. Ten eerste wordt – met ondersteuning van een extern bureau – stap voor stap gewerkt aan een betere profilering van de gemeentelijke organisatie op de arbeidsmarkt. Dit houdt onder meer in dat er gebruik wordt gemaakt van (in eigen dienst) rekruiters, dat er op meer manieren wordt geworven met inzet van eigen netwerk en sociale media, dat het specifieke karakter van (het werken in) Veenendaal meer wordt geëtaleerd, en dat de introductie van nieuwe medewerkers wordt verstevigd. Ten tweede wordt meer gebruik gemaakt van strategische personeelsplanning. Concreet gaat het om talentmanagement (wie heeft, naast de functionele vereisten, welke talenten en hoe kunnen die – nog beter – worden benut?) en om het ‘voorwaarts’ in beeld brengen van het aanstaande verloop als gevolg van pensionering en op welke wijze hierop vroegtijdig kan worden ingespeeld. 

Met deze twee initiatieven, betere profilering van de gemeente Veenendaal op de arbeidsmarkt en een strategische personeelsplanning wordt hopelijk bereikt dat het percentage inhuur niet nog verder oploopt (en mogelijk kan dalen) én dat ook de kwaliteit van de personele capaciteit van voldoende niveau kan blijven. Maar het is een forse uitdaging.

Financieel-economische ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Financieel-economische ontwikkelingen

Voordat we ingaan op de cijfers van de Programmabegroting 2024 en de meerjarenraming 2025 - 2027, schetsen we enkele belangrijke ontwikkelingen die het kader vormen waarbinnen de ramingen en meerjarenbegroting plaatsvinden.

Economische ontwikkeling
De Nederlandse economie is in 2023 afgekoeld en groeit de komende jaren gematigd door. De hogere energieprijzen en de doorwerking daarvan in vrijwel alle prijzen zetten een rem op de koopkracht en de bestedingen van huishoudens. Door de hogere rentes koelt de woningmarkt af en staan de investeringen onder druk. De economie, die al enkele jaren boven haar capaciteit draait, ontwikkelt zich hierdoor evenwichtiger, met in de raming een groei van 1,3% in 2024 en 1,1% in 2025.

De inflatie neemt wel af, van 4,2% in 2023 naar 3,7% in 2024, maar de prijsstijgingen zijn hardnekkiger dan eerder werd verwacht. De komende jaren zal de afkoeling van de economie enigszins bijdragen aan de neerwaartse druk op de kerninflatie.

Overheidsfinanciën
Het begrotingstekort van het Rijk loopt de komende jaren op. Deze verslechtering van het begrotingssaldo wordt onder andere veroorzaakt door de koopkrachtmaatregelen van het Kabinet. Dit betreft bijvoorbeeld het prijsplafond voor energie, de tijdelijke verhoging van toeslagen en de verhoging van het minimumloon met 10%. Door de gedaalde energieprijs pakken de kosten voor het prijsplafond (ca. € 5 miljard euro) lager uit dan eerder werd verwacht, maar hier staan lagere gasbaten voor de overheid tegenover. Naast deze tijdelijke effecten drukt ook de geleidelijke implementatie van intensiveringen uit het coalitieakkoord op de overheidsfinanciën, zoals extra middelen voor onderwijs, defensie en klimaat. Het begrotingstekort loopt dan ook op en blijft in de raming voor 2024 en 2025 maar net onder de 3% bruto binnenlands product. Zowel vanuit het perspectief van evenwichtige macro-economische ontwikkelingen op de korte termijn als van gezonde overheidsfinanciën op langere termijn is het daarom belangrijk om terug te keren naar begrotingsdiscipline.

Opbouw van de begroting

Terug naar navigatie - Opbouw van de begroting

Ten opzichte van vorige jaren hebben we geprobeerd de leesbaarheid van de begroting voor wat betreft de 6 programma’s te verbeteren.

Indeling van de programma’s
Na de inleiding en beschrijving van het financieel kader volgt het programmaplan, waarin de 6 programma’s zijn uitgewerkt. Hierbij wordt steeds dezelfde indeling gehanteerd:

PROGRAMMA
- Beschrijving van de visie m.b.t. dat programma;
- De thema's;
- Financieel overzicht m.b.t. dat programma;
- Relevante ontwikkelingen per thema.

Indeling in thema’s
Per thema de volgende indeling:
- Algemene informatie over dat thema;
- De doelenboom (wat willen we bereiken; wat gaan we ervoor doen);
- Opsomming van gerelateerde beleidsstukken zoals Nota’s;
- Financieel overzicht m.b.t. dat thema.

Per thema zijn de verbonden partijen benoemd die een bijdrage leveren aan de realisatie van de doelstellingen binnen dit thema. In paragraaf E (Verbonden Partijen), zijn deze verder beschreven.

Voor de verplichte indicatoren welke het Besluit Begroting en Verantwoording provincies en gemeenten (BBV) voorschrijft nemen wij een directe link op naar het portaal 'Waar staat je gemeente'. Met behulp van deze link kunt u de vaste set aan indicatoren raadplegen. Een uitzondering hierop zijn de indicatoren voor het Programma 6 Bedrijfsvoering. Deze gegevens zijn te vinden in Programma 6 van deze Programmabegroting.  Dashboard BBV - waarstaatjegemeente.nl

Financieel perspectief

Terug naar navigatie - Financieel perspectief

In het hoofdstuk Financieel kader wordt u meegenomen in de totstandkoming van het begrotingssaldo vanaf het moment van de Kaderbrief 2024 (voorjaar 2023) tot op heden. Hieronder volgt een opsomming van het eindsaldo en de consequenties hiervan voor de komende jaren.

Meerjarig perspectief
De Programmabegroting en meerjarenraming omvatten de periode 2024 tot en met 2027. Conform artikel 190 van de Gemeentewet, wordt de begroting door het college ter vaststelling aan de raad aangeboden met een meerjarenraming voor ten minste drie op het begrotingsjaar volgende jaren.

Het begrotingssaldo voor de periode 2024-2027 ziet er als volgt uit:

Bedragen x € 1.000 2024 2025 2026 2027
Saldo 408 3.844 -8.584 -10.387

Dit leidt tot een stand van de Algemene Reserve van € 24.930.140,- per 31 december 2027. 

Volgens het begrotingstoezicht van de provincie (zie hoofdstuk Financieel kader) voldoet de Programmabegroting aan de gestelde criteria: het begrotingsjaar (2024) moet structureel sluitend zijn, en als dat niet het geval is, dan moet uiterlijk het laatste jaar van de Meerjarenraming (2027) sluitend zijn.