Stand van zaken formatie
Op diverse beleidsterreinen blijven zich knelpunten voordoen ten aanzien van de opvolging van gestelde beleidsdoelen, als gevolg van een achterstand in formatie. In de Programmabegroting 2021 is voor een deel van deze knelpunten formatie toegekend door de raad. Het bedrag dat beschikbaar is gesteld door de raad was op dat moment voldoende om de wettelijke taken ongehinderd voort te zetten of op te starten. Voor de overige taken, waarvoor met de Programmabegroting van 2021 geen aanvullend budget is toegekend, is een afweging gemaakt ten aanzien van temporisering. Hieronder worden daarvan enkele voorbeelden weergegeven om de raad mee te nemen in de keuzes die zijn gemaakt in de ontstane knelpunten. Hierbij dient echter wel opgemerkt te worden, dat ook voor de taakvelden waar momenteel geen concrete knelpunten zijn aan te wijzen, er weinig tot geen speelruimte meer is om adequaat in te kunnen spelen op nieuwe ontwikkelingen (zoals de vereisten voor horizontaal toezicht, zoals hieronder beschreven) of om eventueel vertrek of uitval van medewerkers op te kunnen vangen.
We hechten eraan te herhalen dat er voortdurend bij onze contacten bij de Rijksoverheid en de VNG aandacht gevraagd wordt om extra middelen t.b.v. beleidsdoelen en uitvoering (i.c. formatie) wanneer nieuwe taken worden overgedragen. Tevens streven we een zo’n beperkt mogelijke inhuur na, ten behoeve van de continuïteit van de werkzaamheden en het behouden van kennis.
Sociaal Domein
Met name in het sociaal domein is het blijvend noodzakelijk scherpe keuzes te maken. Voorgesteld wordt om de volgende thema’s en werkzaamheden door te schuiven naar 2022: vrijwilligersvervoer, opstellen nota gezondheidsbeleid en de uitvoering van de innovatieregeling.
De zorgen rondom jeugd zijn (landelijk) onverminderd groot en brengen hoge kosten met zich mee. Specifiek het taakveld Jeugd en Veiligheid vraagt in toenemende mate, niet in de laatste plaats door de coronacrisis, tijd en aandacht van de organisatie. Het is van belang dat hier een structurele oplossing voor gevonden wordt.
Informatieveiligheid
De ontwikkelingen op het gebied van informatisering en automatisering volgen elkaar razendsnel op en de risico’s lijken evenredig toe te nemen. Ook de lokale overheid is het doelwit van cyberaanvallen, zoals uit de casus Hof van Twente is gebleken. Het kan zowel gaan om hacks ten behoeve van spionage als om criminele aanvallen voor losgeld. Er wordt al veel ingezet op informatiebeveiliging, maar door de toenemende dreiging, de geavanceerdheid van de middelen die toegepast worden door de aanvallers en de steeds groter wordende eisen en richtlijnen voor de lokale overheid, is het noodzakelijk stevig op dit thema in te zetten. Het vergt extra mankracht om dit voldoende te kunnen waarborgen. Hiervoor zijn, naast de bestaande functies en taken, nieuwe (hoogwaardige) functies nodig, die gericht zijn op het (beleidsmatig) inrichten van informatiebeveiliging en de bewustwording hiervan. Deze extra formatie en extra investeringen in ICT-techniek zullen via de Kadernota aan de raad worden voorgelegd.
Horizontaal toezicht
De Belastingdienst heeft de vereisten voor horizontaal toezicht van ‘grote’ organisaties ingrijpend veranderd. De gemeente Veenendaal valt ook onder dit type organisatie, gelet op de omzet en het personeelsbestand. Door middel van zogenaamd ‘self-assessment’ worden gemeenten geacht aan te tonen dat ze fiscaal in control zijn. De interne controleresultaten, discussiepunten en risico’s worden transparant gedeeld met de fiscus. Dit is ook passend bij het rechtmatigsheidsbeleid van de gemeente. De organisatie beschikt momenteel niet over de capaciteit om adequaat invulling te geven aan deze vereisten. Om inhuur door externen te voorkomen is extra formatie noodzakelijk.