- 
			Blz. 1
		
			
			Programmabegroting 2026
		
			
	- 
			Blz. 2
		
			
			Programma’s
		
			
	- 
			Blz. 3
		
			
			Inleiding
		
			
	- 
			Blz. 4
		
			
			Inleiding
		
	
 
	- 
			Blz. 5
		
			
			Hoofdlijnen
		
	
 
	- 
			Blz. 6
		
			
			Opbouw van de begroting
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 7
		
			
			Financieel kader
		
			
	- 
			Blz. 8
		
			
			Inleiding
		
	
 
	- 
			Blz. 9
		
			
			Financieel vertrekpunt
		
	
 
	- 
			Blz. 10
		
			
			Technische richtlijnen 2026-2029
		
	
 
	- 
			Blz. 11
		
			
			Opbouw financieel perspectief
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 12
		
			
			PROGRAMMA 1 – FYSIEKE LEEFOMGEVING
		
			
	- 
			Blz. 13
		
			
			Visie Fysieke leefomgeving
		
	
 
	- 
			Blz. 14
		
			
			Thema’s Fysieke leefomgeving
		
	
 
	- 
			Blz. 15
		
			
			Financiën Fysieke leefomgeving
		
	
 
	- 
			Blz. 16
		
			
			Actuele ontwikkelingen Fysieke leefomgeving
		
	
 
	- 
			Blz. 17
		
			
			Thema I – De groei en ontwikkeling van de stad
		
			
	- 
			Blz. 18
		
			
			De groei en ontwikkeling van de stad
		
	
 
	- 
			Blz. 19
		
			
			Wat willen we bereiken?
		
			
	- 
			Blz. 20
		
			
			I.a. Een excellente leefstad met een goede balans in de ruimtelijke functie, nu en in de toekomst.
		
			
	- 
			Blz. 21
		
			
			I.a.1. De Omgevingsvisie vormt de basis voor de ontwikkeling en uitbreiding van de stad. In 2026 worden omgevingsprogramma's vastgesteld.
		
	
 
	- 
			Blz. 22
		
			
			I.a.2. In het verlengde van de verstedelijkingstrategie en het Regionaal Ruimtelijk Programmeren, en samen met de partners in Regio Foodvalley, komen we  in 2026 tot een gedragen keuze voor een volgend ontwikkelgebied.
		
	
 
	- 
			Blz. 23
		
			
			I.a.3. In het verlengde van het pact Groen Groeit Mee (Provincie Utrecht) werken we aan de versterking van natuurontwikkeling en inrichting van een recreatief uitloopgebied ‘De Roode Haan’.
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 24
		
			
			Verbonden partijen De groei en ontwikkeling van de stad
		
	
 
	- 
			Blz. 25
		
			
			Beleid gerelateerd aan thema De groei en ontwikkeling van de stad
		
	
 
	- 
			Blz. 26
		
			
			Taakvelden thema De groei en ontwikkeling van de stad
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 27
		
			
			Thema II – De duurzame stad
		
			
	- 
			Blz. 28
		
			
			De duurzame stad
		
	
 
	- 
			Blz. 29
		
			
			Wat willen we bereiken?
		
			
	- 
			Blz. 30
		
			
			II.a. Veenendaal is in 2030 voor 50% circulair als tussenstap naar een volledig circulair  Veenendaal in 2050.
		
			
	- 
			Blz. 31
		
			
			II.a.1 Met het programma Circulair Veenendaal 2025 - 2030 werken we aan de maatregelen die nodig zijn om in 2030 op koers te liggen richting een 100% circulaire stad in 2050.
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 32
		
			
			II.b. Veenendaal heeft in 2050 een duurzaam energiesysteem dat 100% op hernieuwbare energiebronnen draait en klimaatneutraal (CO2-emissieloos) is.
		
			
	- 
			Blz. 33
		
			
			II.b.1 Met het programma Energie 2026 - 2030 werken we aan de maatregelen die nodig zijn om in 2030 op koers te liggen richting een duurzaam energiesysteem in 2050.
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 34
		
			
			II.c. Veenendaal is in 2050 waterrobuust en klimaatbestendig
		
			
	- 
			Blz. 35
		
			
			II.c.1 Met het programma Groene groei en Klimaat 2025 - 2030 werken we aan de maatregelen die nodig zijn om in 2030 op koers te liggen richting een 100% groene, waterrobuuste en klimaatbestendige stad in 2050.
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 36
		
			
			Verbonden partijen  De duurzame stad
		
	
 
	- 
			Blz. 37
		
			
			Beleid gerelateerd aan thema  De duurzame stad
		
	
 
	- 
			Blz. 38
		
			
			Taakvelden thema  De duurzame stad
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 39
		
			
			Thema III – Het beheer van de stad
		
			
	- 
			Blz. 40
		
			
			Het beheer van de stad
		
	
 
	- 
			Blz. 41
		
			
			Verbonden partijen
		
	
 
	- 
			Blz. 42
		
			
			Beleid gerelateerd aan thema Het beheer van de stad
		
	
 
	- 
			Blz. 43
		
			
			Taakvelden thema Het beheer van de stad
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 44
		
			
			PROGRAMMA 2 – ECONOMIE, WERK EN ONTWIKKELING
		
			
	- 
			Blz. 45
		
			
			Visie Economie, werk en ontwikkeling
		
	
 
	- 
			Blz. 46
		
			
			Thema’s Economie, werk en ontwikkeling
		
	
 
	- 
			Blz. 47
		
			
			Financiën Economie, werk en ontwikkeling
		
	
 
	- 
			Blz. 48
		
			
			Actuele ontwikkelingen Economie, werk en ontwikkeling
		
	
 
	- 
			Blz. 49
		
			
			Thema I – Economische ontwikkeling en werkgelegenheid
		
			
	- 
			Blz. 50
		
			
			Algemeen Economische ontwikkeling en Werkgelegenheid
		
	
 
	- 
			Blz. 51
		
			
			Wat willen we bereiken?
		
			
	- 
			Blz. 52
		
			
			I.a. Voldoende arbeidsplaatsen in relatie tot het aantal woningen met als uitgangspunt één woning - één baan.
		
			
	- 
			Blz. 53
		
			
			I.a.1. We organiseren jaarlijks een startersevent en informeren en ondersteunen startende ondernemers bij vragen.
		
	
 
	- 
			Blz. 54
		
			
			I.a.2. We organiseren tweejaarlijks een tevredenheidsonderzoek, we voeren het relatie- en accountmanagement uit, het plan van aanpak ondernemersdienstverlening en stimuleren samenwerking/netwerkvorming met ondernemers .
		
	
 
	- 
			Blz. 55
		
			
			I.a.3.  We maken de bedrijventerreinen aantrekkelijk voor ondernemers.
		
	
 
	- 
			Blz. 56
		
			
			I.a.4. We voeren de programma's ENV, Groen en Klimaat, Circulair uit, we voeren de Verstedelijkingsstrategie uit en leveren een bijdrage aan het Werklandschap van de Toekomst.
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 57
		
			
			I.b. Veenendaal wil een vitale economie stimuleren, waarbij ICT de stuwende kracht is voor zowel innovatief als breed mkb. Hierbij zoeken wij natuurlijke koppelkansen met Food en Tech.
		
			
	- 
			Blz. 58
		
			
			I.b.1. Het ecosysteem in kaart brengen en de witte vlekken vullen (door regelmatig overleg met o.m. ICT Campus, ICT Valley, regionale ontwikkelingsmaatschappijen en kennisinstellingen).
		
	
 
	- 
			Blz. 59
		
			
			I.b.2. We bevorderen de koppeling tussen onderwijs en arbeidsmarktkansen via ICT Campus, door ontwikkeling van flexibel diploma- en certificatenonderwijs en een matchingsplatform.
		
	
 
	- 
			Blz. 60
		
			
			I.b.3. We ondersteunen innovatieprojecten op basis van cross-overs tussen ICT en Agrofood, door  kansrijke initiatieven te koppelen aan een ecosysteem van financiering, businesscoaches en wetenschap.
		
	
 
	- 
			Blz. 61
		
			
			I.b.4. Mogelijk maken van planologisch en flankerend beleid voor het realiseren van fysieke locatie(s) t.b.v. hub(s) voor ict en ict-agrofood cross-overs.
		
	
 
	- 
			Blz. 62
		
			
			I.b.5. Groeikansen creëren en verzilveren.
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 63
		
			
			I.c. We realiseren ruimte voor bedrijvigheid.
		
			
	- 
			Blz. 64
		
			
			I.c.1. Waar mogelijk intensiveren we bestaande bedrijventerreinen.
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 65
		
			
			I.d. Veenendaal is een aantrekkelijke stad om te wonen, werken en leven.
		
			
	- 
			Blz. 66
		
			
			I.d.1. Uitvoeren van het Actieplan Vitale Binnenstad 2025-2026 met daarin de speerpunten Complete Binnenstad,  aantrekkelijke en toegankelijke binnenstad, innovatieve binnenstad en goed georganiseerde binnenstad.
		
	
 
	- 
			Blz. 67
		
			
			I.d.2.Met #DitisVeenendaal werken gemeente, cultuur, bedrijfsleven en diverse maatschappelijke partijen samen om Veenendaal op de kaart te zetten als interessante vestigingsplaats voor bedrijven en als dé stad om te winkelen en recreëren.
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 68
		
			
			Verbonden partijen Economische ontwikkeling en werkgelegenheid
		
	
 
	- 
			Blz. 69
		
			
			Beleid gerelateerd aan thema Economische ontwikkeling en werkgelegenheid
		
	
 
	- 
			Blz. 70
		
			
			Taakvelden thema Economische ontwikkeling en werkgelegenheid
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 71
		
			
			Thema II – Recreatie en toerisme
		
			
	- 
			Blz. 72
		
			
			Algemeen Recreatie en toerisme
		
	
 
	- 
			Blz. 73
		
			
			Wat willen we bereiken?
		
			
	- 
			Blz. 74
		
			
			II.a. Veenendaal is een aantrekkelijke stad om te wonen, werken en leven.
		
			
	- 
			Blz. 75
		
			
			II.a.1. Met #DitisVeenendaal voorzien wij zowel online als offline onze eigen inwoners en toeristen van informatie over wat er te doen is in Veenendaal.
		
	
 
	- 
			Blz. 76
		
			
			II.a.2.  Toename van de bekendheid van Veenendaal in de regio door het profileren van evenementen die passen bij het DNA van Veenendaal.
		
	
 
	- 
			Blz. 77
		
			
			II.a.3. Samen met het Routebureau Utrecht leggen wij een nieuw wandel- en fietsknooppuntennetwerk aan in Veenendaal dat aansluit op de rest van de regio.
		
	
 
	- 
			Blz. 78
		
			
			II.a.4. Het gebruik van duurzame mobiliteit van en naar recreatiegebieden vergroten.
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 79
		
			
			Verbonden partijen Recreatie en toerisme
		
	
 
	- 
			Blz. 80
		
			
			Beleid gerelateerd aan thema Recreatie en toerisme
		
	
 
	- 
			Blz. 81
		
			
			Taakvelden thema Recreatie en toerisme
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 82
		
			
			PROGRAMMA 3 – SOCIALE LEEFOMGEVING
		
			
	- 
			Blz. 83
		
			
			Visie Sociale leefomgeving
		
	
 
	- 
			Blz. 84
		
			
			Thema's Sociale leefomgeving
		
	
 
	- 
			Blz. 85
		
			
			Financiën Sociale leefomgeving
		
	
 
	- 
			Blz. 86
		
			
			Actuele ontwikkelingen Sociale leefomgeving
		
	
 
	- 
			Blz. 87
		
			
			Thema I – Inkomen
		
			
	- 
			Blz. 88
		
			
			Algemeen Inkomen
		
	
 
	- 
			Blz. 89
		
			
			Wat willen we bereiken?
		
			
	- 
			Blz. 90
		
			
			I.a We verkleinen de effecten van inkomensongelijkheid.
		
			
	- 
			Blz. 91
		
			
			I.a.1. Het Budgetloket en Bemoeizorg richten zich op het in beeld krijgen van de onderliggende problematiek bij schulden en maken een plan van aanpak in samenwerking met de inwoner.
		
	
 
	- 
			Blz. 92
		
			
			I.a.2. We ontwikkelen een methodiek voor begeleiding tijdens het traject schuldsanering en nazorg na afronding van het traject.
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 93
		
			
			I.b. Bestaanszekerheid voor iedereen.
		
			
	- 
			Blz. 94
		
			
			I.b.1. De Participatiewet wordt op essentiële onderdelen gewijzigd (Participatiewet in balans). We brengen het beleid in lijn met de bedoeling van de wet.
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 95
		
			
			I.c. De ontwikkeling van ons bijstandsbestand is gelijk aan of beter dan het landelijke gemiddelde.
		
			
	- 
			Blz. 96
		
			
			I.c.1. De werkwijze is erop gericht om de instroom in het bijstandsbestand te beperken en de uitstroom van het bijstandsbestand te bevorderen door inwoners te begeleiden naar werk.
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 97
		
			
			Verbonden partijen Inkomen
		
	
 
	- 
			Blz. 98
		
			
			Beleid gerelateerd aan thema Inkomen
		
	
 
	- 
			Blz. 99
		
			
			Taakvelden thema Inkomen
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 100
		
			
			Thema II – Participatie en re-integratie
		
			
	- 
			Blz. 101
		
			
			Algemeen Sociaal Domein - Participatie en re-integratie
		
	
 
	- 
			Blz. 102
		
			
			Wat willen we bereiken?
		
			
	- 
			Blz. 103
		
			
			II.a. Bestaanszekerheid voor iedereen.
		
			
	- 
			Blz. 104
		
			
			II.a.1. We voeren een onderzoek uit om de belemmeringen inzichtelijk te krijgen bij de uitstroom naar werk en kijken naar de mogelijkheden binnen de participatiewet, beleid schulddienstverlening en lokaal armoedebeleid.
		
	
 
	- 
			Blz. 105
		
			
			II.a.2. We voeren een aanbesteding uit voor de Wet Inburgering waarbij het inburgeringstraject voor alle betrokkenen efficiënter wordt.  Het gaat hierbij om het slim combineren van een aantal verplichte wettelijke onderdelen.
		
	
 
	- 
			Blz. 106
		
			
			II.a.3. We bieden taallessen aan buiten kantoortijden, zodat de statushouder betaald werk kan behouden.
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 107
		
			
			II.b. Iedereen doet mee naar vermogen.
		
			
	- 
			Blz. 108
		
			
			II.b.1. We voeren de wet van School naar Duurzaam Werk uit en ondersteunen jongvolwassenen bij de overgang van onderwijs naar werk.
		
	
 
	- 
			Blz. 109
		
			
			II.b.2. We hervormen de arbeidsmarktregio tot een regionaal werkcentrum voor arbeidsmarkt gerelateerde ondersteuningsvragen van werkgevers en van inwoners.
		
	
 
	- 
			Blz. 110
		
			
			II.b.3. We voeren het project Simpel Switchen - Kansen voor Veenendaal - uit.
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 111
		
			
			Verbonden partijen Sociaal Domein - Participatie en re-integratie
		
	
 
	- 
			Blz. 112
		
			
			Beleid gerelateerd aan thema Sociaal Domein - Participatie en re-integratie
		
	
 
	- 
			Blz. 113
		
			
			Taakvelden thema Sociaal domein - Participatie en re-integratie
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 114
		
			
			Thema III – Wmo
		
			
	- 
			Blz. 115
		
			
			Algemeen Sociaal domein - Wmo
		
	
 
	- 
			Blz. 116
		
			
			Wat willen we bereiken?
		
			
	- 
			Blz. 117
		
			
			III.a. De uitgaven aan de Wmo stijgen in 2026 minder dan voorspeld.
		
			
	- 
			Blz. 118
		
			
			III.a.1 We zijn sterk aan de poort, voeren regie op de ondersteuning, en sturen vanuit contractmanagement op doelmatigheid en rechtmatigheid.
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 119
		
			
			III.b. Het aantal dak- en thuisloze inwoners dat, door middel van een uitstroomurgentie, een passende woonruimte vindt neemt toe in 2026 t.o.v. 2025.
		
			
	- 
			Blz. 120
		
			
			III.b.1 We investeren in vroegtijdige signalering en preventie van dakloosheid, waaronder het organiseren van bemoeizorg.  We organiseren in de regio een dekkend en toegankelijk opvangaanbod en versterken de samenwerking met ketenpartners.
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 121
		
			
			III.c. Het percentage veerkrachtige inwoners is toegenomen in 2028 ten opzichte van 2024. Dit monitoren we middels de indicator "veerkracht" uit de gezondsheidsmonitor volwassenen en senioren van de GGDrU.
		
			
	- 
			Blz. 122
		
			
			III.c.1. We voeren activiteiten uit vanuit de OKO-aanpak en de vijf ketenaanpakken (welzijn op recept, valpreventie, kansrijke start, overgewicht kinderen en volwassenen).
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 123
		
			
			III.d. Jongeren hebben minder mentale klachten, roken minder en het gebruik van alcohol en drugs onder jongeren neemt af.
		
			
	- 
			Blz. 124
		
			
			III.d.1. We leiden jongeren via een platform en sociale media beter toe naar vrijetijdsaanbod en stimuleren een betere samenwerking tussen vrijetijdspartners. We starten een pilot ouderbetrokkenheid en ontwikkelen een preventieleerlijn voor ouders.
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 125
		
			
			III.e. Iedereen in Veenendaal kan meepraten, meedoen en meebeslissen over diens eigen leven.
		
			
	- 
			Blz. 126
		
			
			III.e.1. Uitvoering geven aan programmaplan Inclusie met in de eerste uitvoeringsfase nadruk opbewustwording via aanbodgericht werken ’ en op spoor Samenleving.Tegelijkertijd wordt ook  ingehaakt op bestaande initiatieven.
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 127
		
			
			III.f. Een inclusieve, krachtige wijk in het Franse Gat, zoals staat omschreven in de gebiedsvisie 2022.
		
			
	- 
			Blz. 128
		
			
			III.f.1. We voeren de in het programmaplan opgenomen inspanningen gericht op de strategische doelen leefbaarheid, meedoen en gezondheid uit, en stellen  deze halfjaarlijks bij.
		
	
 
	- 
			Blz. 129
		
			
			III.f.2. We ontwikkelen een proces voor het meer gestandaardiseerd meetbaar en merkbaar maken van de resultaten
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 130
		
			
			Verbonden partijen Sociaal Domein - WMO
		
	
 
	- 
			Blz. 131
		
			
			Beleid gerelateerd aan thema Sociaal Domein - WMO
		
	
 
	- 
			Blz. 132
		
			
			Taakvelden thema Sociaal domein - WMO
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 133
		
			
			Thema IV – Jeugd
		
			
	- 
			Blz. 134
		
			
			Algemeen Sociaal Domein - Jeugd
		
	
 
	- 
			Blz. 135
		
			
			Wat willen we bereiken?
		
			
	- 
			Blz. 136
		
			
			IV.a. Minder kinderen in de jeugdhulp, en/of lagere intensiteit van hulpverlening per kind/gezin en/of lagere kosten van de jeugdhulp in zijn geheel.  De vergelijking wordt gemaakt ten opzichte van de afgelopen vijf kalenderjaren.
		
			
	- 
			Blz. 137
		
			
			IV.a.1. Via transformatieve stappen en korte deelstappen uitvoering geven aan de keuzes die de raad in het najaar van 2025 heeft gemaakt inzake het project Grenzen aan onze Jeugdzorg.
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 138
		
			
			Verbonden partijen Sociaal Domein - Jeugd
		
	
 
	- 
			Blz. 139
		
			
			Beleid gerelateerd aan thema Sociaal Domein - Jeugd
		
	
 
	- 
			Blz. 140
		
			
			Taakvelden thema Sociaal domein - Jeugd
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 141
		
			
			Thema V – Onderwijs en ontwikkeling
		
			
	- 
			Blz. 142
		
			
			Algemeen Onderwijs en ontwikkeling
		
	
 
	- 
			Blz. 143
		
			
			Wat willen we bereiken?
		
			
	- 
			Blz. 144
		
			
			V.a. Onderwijsachterstanden bij kinderen van 2 tot 12 jaar worden doelgericht aangepakt en verminderd.
		
			
	- 
			Blz. 145
		
			
			V.a.1 Het onderwijsachterstandenbeleid wordt herzien, in overleg met stakeholders. Er worden concrete en meetbare afspraken gemaakt over het verminderen van onderwijsachterstanden (o.b.v. Rekenkameronderzoek 2025).
		
	
 
	- 
			Blz. 146
		
			
			V.a.2 Het aanbod voorschoolse educatie is toereikend om zoveel mogelijk kinderen die voor voorschoolse educatie zijn geïndiceerd hiervan gebruik te kunnen laten maken.
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 147
		
			
			V.b. Kinderen en jongeren worden beter ondersteund in hun kansen binnen het onderwijs.
		
			
	- 
			Blz. 148
		
			
			V.b.1. We ontwikkelen een dashboard 'Staat van Educatie', dat inzicht geeft in de verschillende onderdelen in het onderwijs en kinderopvang.
		
	
 
	- 
			Blz. 149
		
			
			V.b.2. We organiseren tweemaal per jaar een LEA overleg, tweemaal een reflectiekamer en minimaal twee bijeenkomsten voor een focussessie op een wettelijk thema.
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 150
		
			
			Verbonden partijen Onderwijs en ontwikkeling
		
	
 
	- 
			Blz. 151
		
			
			Beleid gerelateerd aan thema Onderwijs en ontwikkeling
		
	
 
	- 
			Blz. 152
		
			
			Taakvelden thema Onderwijs en ontwikkeling
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 153
		
			
			Thema VI – Sport
		
			
	- 
			Blz. 154
		
			
			Algemeen Sport
		
	
 
	- 
			Blz. 155
		
			
			Wat willen we bereiken?
		
			
	- 
			Blz. 156
		
			
			VI.a. De sportdeelname onder inwoners is verhoogd ten opzichte van jaar 2023/2024.
		
			
	- 
			Blz. 157
		
			
			VI.a.1. We optimaliseren de vitaliteitsindex  voor clubondersteuning.
		
	
 
	- 
			Blz. 158
		
			
			VI.a.2. We stimuleren sportdeelname via events en we realiseren van goede randvoorwaarden om te sporten en bewegen.
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 159
		
			
			Verbonden partijen Sport
		
	
 
	- 
			Blz. 160
		
			
			Beleid gerelateerd aan thema Sport
		
	
 
	- 
			Blz. 161
		
			
			Taakvelden thema Sport
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 162
		
			
			Thema VII – Cultuur
		
			
	- 
			Blz. 163
		
			
			Algemeen Cultuur
		
	
 
	- 
			Blz. 164
		
			
			Wat willen we bereiken?
		
			
	- 
			Blz. 165
		
			
			VII.a. Inwoners van Veenendaal nemen in toenemende mate deel aan kunst- en cultuuractiviteiten (doelstelling uit onze cultuurvisie).
		
			
	- 
			Blz. 166
		
			
			VII.a.1 In 2026 wordt samen met de culturele partners en op basis van de uitkomsten van de tussenevaluatie uit 2025, het uitvoeringsprogramma voor de tweede beleidsperiode van onze cultuurvisie opgesteld.
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 167
		
			
			Verbonden partijen Cultuur
		
	
 
	- 
			Blz. 168
		
			
			Beleid gerelateerd aan thema Cultuur
		
	
 
	- 
			Blz. 169
		
			
			Taakvelden thema Cultuur
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 170
		
			
			Thema VIII – Welzijn
		
			
	- 
			Blz. 171
		
			
			Algemeen Welzijn
		
	
 
	- 
			Blz. 172
		
			
			Wat willen we bereiken?
		
			
	- 
			Blz. 173
		
			
			VIII.a. In 2026 is de zelfredzaamheid van inwoners van Veenendaal verbeterd, blijkend uit hogere scores op de welzijnsthema’s sociale cohesie, meedoen en identiteitsontwikkeling.
		
			
	- 
			Blz. 174
		
			
			VIII.a.1. We voeren een impactmeting uit.
		
	
 
	- 
			Blz. 175
		
			
			VIII.a.2. We organiseren een leer- en interpretatiesessie.
		
	
 
	- 
			Blz. 176
		
			
			VIII.a.3. We organiseren minimaal twee dialoogsessies  per jaar.
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 177
		
			
			Verbonden partijen Welzijn
		
	
 
	- 
			Blz. 178
		
			
			Beleid gerelateerd aan thema Welzijn
		
	
 
	- 
			Blz. 179
		
			
			Taakvelden thema Welzijn
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 180
		
			
			PROGRAMMA 4 – BURGER EN BESTUUR
		
			
	- 
			Blz. 181
		
			
			Visie Burger en bestuur
		
	
 
	- 
			Blz. 182
		
			
			Thema’s Burger en bestuur
		
	
 
	- 
			Blz. 183
		
			
			Financiën Burger en bestuur
		
	
 
	- 
			Blz. 184
		
			
			Actuele ontwikkelingen Burger en bestuur
		
	
 
	- 
			Blz. 185
		
			
			Thema I – Dienstverlening (extern)
		
			
	- 
			Blz. 186
		
			
			Algemeen Dienstverlening (extern)
		
	
 
	- 
			Blz. 187
		
			
			Wat willen we bereiken?
		
			
	- 
			Blz. 188
		
			
			I.a. Tevreden 'klanten'
		
			
	- 
			Blz. 189
		
			
			I.a.1. Het uitvoeren van een klanttevredenheidsonderzoek (KTO) en het onderzoeken en oppakken van verzoeken voor verbetering van de dienstverlening.
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 190
		
			
			Verbonden partijen Dienstverlening (extern)
		
	
 
	- 
			Blz. 191
		
			
			Beleid gerelateerd aan thema Dienstverlening (extern)
		
	
 
	- 
			Blz. 192
		
			
			Taakvelden thema Dienstverlening (extern)
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 193
		
			
			Thema II – Burger en samenwerking
		
			
	- 
			Blz. 194
		
			
			Verbonden partijen Burger en samenwerking
		
	
 
	- 
			Blz. 195
		
			
			Beleid gerelateerd aan thema Burger en samenwerking
		
	
 
	- 
			Blz. 196
		
			
			Taakvelden thema Burger en samenwerking
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 197
		
			
			Thema III – Veiligheid samenleving
		
			
	- 
			Blz. 198
		
			
			Algemeen Veiligheid samenleving
		
	
 
	- 
			Blz. 199
		
			
			Wat willen we bereiken?
		
			
	- 
			Blz. 200
		
			
			III.a. Inwoners en ondernemers kunnen veilig wonen, werken en leven in de stad en ten behoeve daarvan weten zij hoe ze weerbaar zijn tegen verschillende soorten criminaliteit.
		
			
	- 
			Blz. 201
		
			
			III.a.1. Samen met partners, inwoners en ondernemers realiseren we de doelstellingen uit het IVP Heuvelrug 2023-2026.
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 202
		
			
			Verbonden partijen Veiligheid samenleving
		
	
 
	- 
			Blz. 203
		
			
			Beleid gerelateerd aan thema Veiligheid samenleving
		
	
 
	- 
			Blz. 204
		
			
			Taakvelden thema Veiligheid samenleving
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 205
		
			
			PROGRAMMA 5 – ALGEMENE DEKKINGSMIDDELEN EN ONVOORZIEN
		
			
	- 
			Blz. 206
		
			
			Visie Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien
		
	
 
	- 
			Blz. 207
		
			
			Thema’s Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien
		
	
 
	- 
			Blz. 208
		
			
			Financiën Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien
		
	
 
	- 
			Blz. 209
		
			
			Thema I – Treasury
		
			
	- 
			Blz. 210
		
			
			Algemeen Treasury
		
	
 
	- 
			Blz. 211
		
			
			Taakvelden thema Treasury
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 212
		
			
			Thema II- OZB en belastingen overige
		
			
	- 
			Blz. 213
		
			
			Algemeen OZB en belastingen overige
		
	
 
	- 
			Blz. 214
		
			
			Taakvelden thema OZB en belastingen overige
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 215
		
			
			Thema III - Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds
		
			
	- 
			Blz. 216
		
			
			Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds
		
	
 
	- 
			Blz. 217
		
			
			Taakvelden thema Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 218
		
			
			PROGRAMMA 6 – BEDRIJFSVOERING
		
			
	- 
			Blz. 219
		
			
			Visie Bedrijfsvoering
		
	
 
	- 
			Blz. 220
		
			
			Thema’s Bedrijfsvoering
		
	
 
	- 
			Blz. 221
		
			
			Financiën Bedrijfsvoering
		
	
 
	- 
			Blz. 222
		
			
			Actuele ontwikkelingen Bedrijfsvoering
		
	
 
	- 
			Blz. 223
		
			
			Thema I – Dienstverlening (intern)
		
			
	- 
			Blz. 224
		
			
			Taakvelden thema Dienstverlening (intern)
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 225
		
			
			Thema II – Security & informatiebeveiliging
		
			
	- 
			Blz. 226
		
			
			Taakvelden thema Security & informatiebeveiliging
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 227
		
			
			Thema III – Middelen
		
			
	- 
			Blz. 228
		
			
			Taakvelden thema Middelen
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 229
		
			
			Thema IV - Advisering en detachering
		
			
	- 
			Blz. 230
		
			
			Taakvelden thema Advisering en detachering
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 231
		
			
			Thema V - Bedrijfsvoering algemeen
		
			
	- 
			Blz. 232
		
			
			Beleidsindicatoren Bedrijfsvoering algemeen
		
	
 
	- 
			Blz. 233
		
			
			Taakvelden thema Bedrijfsvoering algemeen
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 234
		
			
			PARAGRAFEN
		
			
	- 
			Blz. 235
		
			
			A. Weerstandsvermogen en risicobeheersing
		
			
	- 
			Blz. 236
		
			
			A. Weerstandsvermogen en risicobeheersing
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 237
		
			
			B. Onderhoud Kapitaalgoederen
		
			
	- 
			Blz. 238
		
			
			B. Onderhoud Kapitaalgoederen
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 239
		
			
			C. Financiering
		
			
	- 
			Blz. 240
		
			
			C. Financiering
		
	
 
	- 
			Blz. 241
		
			
			Beleidsvoornemens
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 242
		
			
			D. Bedrijfsvoering
		
			
	- 
			Blz. 243
		
			
			Bedrijfsvoering
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 244
		
			
			E. Verbonden partijen
		
			
	- 
			Blz. 245
		
			
			E. Verbonden partijen
		
	
 
	- 
			Blz. 246
		
			
			Regio Foodvalley
		
	
 
	- 
			Blz. 247
		
			
			Veiligheidsregio Utrecht (VRU)
		
	
 
	- 
			Blz. 248
		
			
			Sociale werkvoorziening Zuid-Oost Utrecht (IW4)
		
	
 
	- 
			Blz. 249
		
			
			Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst Regio Utrecht (GGDrU)
		
	
 
	- 
			Blz. 250
		
			
			Afvalverwijdering Utrecht (AVU)
		
	
 
	- 
			Blz. 251
		
			
			Omgevingsdienst Regio Utrecht (ODRU)
		
	
 
	- 
			Blz. 252
		
			
			Omgevingsdienst Utrecht (ODU)
		
	
 
	- 
			Blz. 253
		
			
			Bedrijfsvoeringsorganisatie Valleihopper (BVO)
		
	
 
	- 
			Blz. 254
		
			
			Jeugdhulpregio JeugdFV
		
	
 
	- 
			Blz. 255
		
			
			Centrumregeling Meten en Monitoren Afvalwater en Grondwater Vallei en Veluwe
		
	
 
	- 
			Blz. 256
		
			
			Gemeenschappelijk Belastingkantoor Lococensus-Tricijn (GBLT) - Zwolle
		
	
 
	- 
			Blz. 257
		
			
			Ontwikkelingsbedrijf Veenendaal-Oost BV (OVO)
		
	
 
	- 
			Blz. 258
		
			
			Duurzame Energie Veenendaal-oost Holding BV (DEVO Holding)
		
	
 
	- 
			Blz. 259
		
			
			Vitens NV
		
	
 
	- 
			Blz. 260
		
			
			Bank Nederlandse Gemeenten NV (BNG)
		
	
 
	- 
			Blz. 261
		
			
			Afvalcombinatie De Vallei NV (ACV)
		
	
 
	- 
			Blz. 262
		
			
			Centrum Jeugd en Gezin Veenendaal (CJG)
		
	
 
	- 
			Blz. 263
		
			
			Stichting Ontmoetingshuis
		
	
 
	- 
			Blz. 264
		
			
			Stichting Veens Welzijn
		
	
 
	- 
			Blz. 265
		
			
			Parkeervoorzieningen (Tricotage en Arie van Hensbergen)
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 266
		
			
			F. Grondbeleid
		
			
	- 
			Blz. 267
		
			
			Grondbeleid
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 268
		
			
			G. Lokale heffingen
		
			
	- 
			Blz. 269
		
			
			Lokale heffingen
		
	
 
	- 
			Blz. 270
		
			
			Overzicht Beleidsvoornemens
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 271
		
			
			H. Openbaarheid van bestuur
		
			
	- 
			Blz. 272
		
			
			Openbaarheid van bestuur
		
	
 
			
	 
			
	 
	- 
			Blz. 273
		
			
			BIJLAGEN
		
			
	- 
			Blz. 274
		
			
			1.	MIP
		
			
	- 
			Blz. 275
		
			
			MIP
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 276
		
			
			2.	Geraamde baten en lasten
		
			
	- 
			Blz. 277
		
			
			Geraamde baten en lasten
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 278
		
			
			3.	Geprognosticeerde balans
		
			
	- 
			Blz. 279
		
			
			Geprognosticeerde balans
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 280
		
			
			4.	Staat van incidentele baten en lasten 2026-2029
		
			
	- 
			Blz. 281
		
			
			Staat van incidentele baten en lasten 2025-2028
		
	
 
			
	 
	- 
			Blz. 282
		
			
			5.	Staat van reserves en voorzieningen
		
			
	- 
			Blz. 283
		
			
			Staat van reserves en voorzieningen
		
	
 
			
	 
			
	 
			
	 
	- 
		
			
			Inhoud Inspanningen/acties
		
	
 
	- 
		
			
			Zoeken
		
	
 
	- 
		
			
			Publicatie bijlagen
		
	
 
	- 
		
			
			Contact
		
	
 
	- 
		
			
			PrivacyStatement
		
	
 
	- 
		
			
			Sitemap