-
Blz. 1
1e bestuursrapportage 2025
-
Blz. 2
Voorwoord
-
Blz. 3
Programma’s
-
Blz. 4
Inleiding
-
Blz. 5
Algemeen
-
Blz. 6
Investeringskredieten
-
Blz. 7
Saldo 1e bestuursrapportage 2025
-
Blz. 8
Samenvatting beleidsmatige verantwoording 1e bestuursrapportage 2025
-
Blz. 9
Financieel vertrekpunt
-
Blz. 10
Financiële effecten 1e bestuursrapportage 2025
-
Blz. 11
Financieel perspectief na verwerking 1e bestuursrapportage 2025
-
Blz. 12
Samenvatting financiële afwijkingen 1e bestuursrapportage 2025
-
Blz. 13
Prognose stand algemene reserve
-
Blz. 14
Programma 1: Fysieke leefomgeving
-
Blz. 15
Thema I: De groei en ontwikkeling van de stad
-
Blz. 16
Wat willen we bereiken? (doelstellingen)
-
Blz. 17
I.a. Een prettig leefbare, gezonde en groene stad. Een aantrekkelijke stad met een passend cultureel aanbod, sportvoorzieningen en een bruisende binnenstad. Een stad waar een goed evenwicht is tussen het wonen en werken.
-
Blz. 18
I.a.1. Verder ontwikkelen van de integrale strategische aanpak voor de fysieke leefomgeving door het verdiepen en updaten van de Omgevingsvisie.
-
Blz. 19
I.a.2. In het verlengde van de verstedelijkingstrategie en het Regionaal Ruimtelijk Programmeren, samen met de partners in Regio Foodvalley in 2025 komen tot een gedragen keuze voor een volgend ontwikkelgebied.
-
Blz. 20
I.a.3. In 2025 zetten we in op de verdere ontwikkeling van Spoorzone en stellen hiervoor een omgevingsplan vast. We starten met de realisatie van Het Ambacht en het, voor de ontwikkeling van Spoorzone noodzakelijke, Stadspark. De visie Spoorzone
-
Blz. 21
I.a.4. In 2025 worden regels vanuit een bestemmingsplan voor een deel van de woongebieden vertaald naar het omgevingsplan.
-
Blz. 22
I.a.5. We onderzoeken in 2025 op basis van een verkeerscirculatieplan de mogelijkheden waarin een groeiend Veenendaal duurzaam bereikbaar blijft.
-
Blz. 23
I.a.6. In het verlengde van het pact Groen Groeit Mee (Provincie Utrecht) werken we aan de versterking van natuurontwikkeling en inrichting van een recreatief uitloopgebied ‘De Roode Haan’.
-
Blz. 24
I.a.7. Voor 2025 worden de plannen verder uitgewerkt en gezocht naar (co)financiering voor de aanleg van de eerste wandelpaden (valleikanaal, landgoederen en turfweide).
-
Blz. 25
Thema II: De duurzame stad
-
Blz. 26
Wat willen we bereiken? (doelstellingen)
-
Blz. 27
II.a. 75% van de inwoners van Veenendaal weet wat een circulaire economie, energieneutraal of klimaatbestendig is, waarom dit nodig is en welke kansen het geeft; welke stappen nodig zijn om tot een aardgasvrij Nederland te komen;
-
Blz. 28
II.a.1. We publiceren jaarlijks minstens 7 verhalen van inwoners en bedrijven die al actief zijn, als voorbeeld voor de anderen in Veenendaal om hen te laten zien wat eenieder in zijn eigen omgeving en met soms simpele aanpassingen kan doen.
-
Blz. 29
II.a.2. Met het bedrijfsleven werken we samen aan verduurzaming van bedrijventerreinen. In Veenendaal in 2025 zijn er tenminste 5 projecten gestart die een substantiële bijdrage leveren aan de transities van Duurzaam Veenendaal.
-
Blz. 30
II.b. Veenendaal wil zich inzetten voor het waardebehoud van grondstoffen en materialen door het vrijkomende ‘huishoudelijke afval’ op een doelmatige wijze in te zamelen en zo weer in te zetten als grondstof.
-
Blz. 31
II.b.1. In 2025 wordt 75% van het huishoudelijke afval gescheiden, 65% gerecycled en wordt nog maximaal 100 kilo restafval per inwoner ingezameld.
-
Blz. 32
II.c. In 2050 is Veenendaal volledig circulair ingericht waarbij gemeente, bedrijven, onderwijs en inwoners met elkaar samenwerken om de grondstoffenkringloop te sluiten, afval te minimaliseren, levensloop van producten zo lang mogelijk laten zijn.
-
Blz. 33
II.c.1. Bij het renoveren of bouwen van het gemeentelijk en maatschappelijk vastgoed is de maximale MPG-score (Milieu Prestatie Gebouwen) 0,70. Tenminste 35% van grondstoffen is hernieuwbaar en/of biobased.
-
Blz. 34
II.c.2. Voor de aanleg en het beheer van de openbare ruimte wordt de MKI-waarde als gunningscriterium gebruikt volgens de methodiek van de Beste Prijs/kwaliteitverhouding (BPKV). Aanbiedingen met een lage MKI-waarde scoren beter.
-
Blz. 35
II.d. Veenendaal is in 2050 een energieneutrale gemeente, die 100% hernieuwbare energie gebruikt en klimaatneutraal (CO2-emissieloos) is.
-
Blz. 36
II.d.1. Door gerichte wijkacties en gemeente brede communicatie, helpen we in 2025 ten minste 200 slecht geïsoleerde woningen in Veenendaal aan isolatiemaatregelen.
-
Blz. 37
II.d.2. Van de overeenkomstig het programma ENV opgestelde buurtuitvoeringplannen: zijn er 2 in de uitvoeringsfase en worden 2 plannen opgesteld. Tenminste 2 initiatieven om aardgas te besparen en op langere termijn uit te faseren worden actief.
-
Blz. 38
II.d.3. We zetten in op de reductie van het aardgasgebruik en de inzet van duurzaam opgewekte (lokale)energie in al ons vastgoed en in de openbare ruimte. In 2025 is het energiegebruik van ons vastgoed in beeld en ligt er een energie-reductieplan.
-
Blz. 39
II.e. Netcongestie stagneert de energietransitie. Met bedrijven of inwoners werken we samen aan oplossingen om in de blijvende behoefte van (betaalbare) energie te voorzien door een betere balans tussen vraag en aanbod te realiseren
-
Blz. 40
II.e.1. In 2025 schalen we de aanpak voor Smart Energy Hubs op naar 5 bedrijventerreinen. Voor het actief inzetten op netbewuste nieuwbouw bieden we handelingsperspectief aan ontwikkelaars, bedrijven en gemeentelijke programma’s voor woningbouw, midd
-
Blz. 41
II.f. Veenendaal heeft een gezonde, duurzame en groene klimaatbestendige leefomgeving met een robuust en gevarieerd aanbod van groen en water.
-
Blz. 42
II.f.1. We leggen de basis voor een integraal groenbeleid met een duidelijke visie op de hoofdgroenstructuur van Veenendaal. Daarom integreren en actualiseren wij ons bestaande, versnipperde groenbeleid, en leggen dit vast in de Omgevingsvisie.
-
Blz. 43
II.f.2. We brengen de huidige situatie op deze indicatoren in beeld en stellen op basis van deze 0-meting onze opgave vast in een uitvoeringsagenda klimaatadaptatie van het programma Groen en Klimaatbestendig.
-
Blz. 44
II.f.3. Langdurige droogte en hevige neerslag leidt in 30% van de gemeente niet tot structurele schade aan groen, vitale en kwetsbare functies, infrastructuur en bebouwing.
-
Blz. 45
II.f.4. In 2025 zijn er schaduwrijke verblijfsplekken op 600 meter van ieder huishouden; ligt 20% van de fiets- en wandelroutes en verblijfsplekken in de schaduw; is 7% van alle horizontale en verticale oppervlakten warmte werend of verkoelend.
-
Blz. 46
Thema III: Het beheer van de stad
-
Blz. 47
Wat willen we bereiken? (doelstellingen)
-
Blz. 48
III.a. Veenendaal heeft een gezonde, duurzame en veilige leefomgeving. De infrastructuur is van goede kwaliteit en de openbare ruimte biedt voldoende aantrekkelijke groene ruimte met plekken om te spelen, te sporten, te ontspannen en te ontmoeten.
-
Blz. 49
III.a.1. De openbare ruimte duurzaam en milieuvriendelijk onderhouden. In de winkelcentra en op de begraafplaats beheren wij de wegen en het groen op A-niveau in de rest van Veenendaal op B-niveau.
-
Blz. 50
III.a.2. Samen met de bewoners de in 2025 geplande BOSS-plekken in de stad inrichten, waar we elkaar kunnen ontmoeten en veilig kunnen bewegen, spelen en sporten. De plekken zijn circulair, groen, aantrekkelijk en klimaatbestendig ingericht.
-
Blz. 51
III.b.In 2050 is Veenendaal volledig circulair ingericht waarbij gemeente, bedrijven, onderwijs en inwoners met elkaar samenwerken om de grondstoffenkringloop te sluiten, afval te minimaliseren, levensloop van producten zo lang mogelijk te laten zijn
-
Blz. 52
III.b.1.Voor het beheer en onderhoud van de openbare inrichting en het gemeentelijk vastgoed ontwikkelen we een vaste set met verduurzamingsmaatregelen die wordt toegepast in de projecten.
-
Blz. 53
III.c. Veenendaal is in 2050 een energieneutrale gemeente, die 100% hernieuwbare energie gebruikt en klimaatneutraal (CO2-emissieloos) is.
-
Blz. 54
III.c.1. We actualiseren ons vastgoedbeleid en verwerken in dit beleid onze routekaart voor de verduurzaming van ons vastgoed richting 2050, we koppelen hieraan een uitvoeringsplan.
-
Blz. 55
III.c.2. We laten de laadinfrastructuur meegroeien met de groei van het elektrisch vervoer. Conform de EV-outlooks willen we in 2030 ruim 1600 (semi)publieke laadpunten hebben en 27 snellaadpunten.
-
Blz. 56
III.d. Veenendaal beheert haar Vastgoed duurzaam.
-
Blz. 57
III.d.1. We beheren ons vastgoed op een redelijk conditieniveau op basis van het meerjarenonderhoudsplan. Bij vervangingen aan installaties kiezen we voor die technieken waarbij de totale levensduurkosten zo laag mogelijk zijn.
-
Blz. 58
Financiële ontwikkelingen Fysieke leefomgeving
-
Blz. 59
Toelichting financiële ontwikkelingen
-
Blz. 60
Risico's / ontwikkelingen Fysieke leefomgeving
-
Blz. 61
Programma 2: Economie, Werk en Ontwikkeling
-
Blz. 62
Thema I: Economische ontwikkeling en werkgelegenheid
-
Blz. 63
Wat willen we bereiken? (doelstellingen)
-
Blz. 64
I.a. Veenendaal is een aantrekkelijke stad om te werken en ondernemen.
-
Blz. 65
I.a.1. We stimuleren en faciliteren startende ondernemers door o.m. organiseren van een jaarlijks startersevent en het informeren en ondersteunen van starters bij vragen.
-
Blz. 66
I.b. Behouden en uitbreiden werkgelegenheid voor Veenendaal.
-
Blz. 67
I.b.1. We faciliteren en ondersteunen bestaande en nieuwe ondernemers door inzet van onze accountmanager, periodieke overleggen met het bedrijfsleven, zorgen voor een goede doorgeleiding en coördinatie van afhandeling van ondernemersvraagstukken.
-
Blz. 68
I.c. Vanwege de beperkte ruimte zetten we in op intensivering en verduurzamen van bestaande bedrijventerreinen.
-
Blz. 69
I.c.1. We gaan aan de slag met het intensiveren en verduurzamen van één bedrijventerrein.
-
Blz. 70
I.d. Veenendaal profileert zich met de ICT-campus en richt zich op de ontwikkeling van Food en Metaal.
-
Blz. 71
I.d.1. We stimuleren en faciliteren de mogelijkheden voor ecosystemen, clustervorming en campussen binnen de sectoren ICT, Food en Metaal. Het gaat dan om netwerkvorming, samenwerking en verbinding tussen onderscheiden bedrijven.
-
Blz. 72
I.e. We willen uitbreiding van het aantal bedrijventerreinen.
-
Blz. 73
I.e.1. In samenspraak met provincie Utrecht, Regio Foodvalley en met de Groene Metropool (Verstedelijkingsstrategie) onderzoeken we welke uitbreidingslocaties voor bedrijventerreinen mogelijk zijn.
-
Blz. 74
I.f. Veenendaal is een aantrekkelijke stad om te wonen, werken en leven.
-
Blz. 75
I.f.1. We werken aan de Vitale Binnenstad met aandacht voor een divers pallet aan functies, vergroening, duurzame stadsdistributie, tegengaan van leegstand, aantrekkelijke activiteiten en de projecten Tuinstraat en nieuw theater in de Duivenweide.
-
Blz. 76
I.f.2. Met #DitisVeenendaal werken gemeente, cultuur, bedrijfsleven en diverse maatschappelijke partijen samen om Veenendaal op de kaart te zetten als interessante vestigingsplaats voor bedrijven, als dé stad om te winkelen
-
Blz. 77
I.g. We realiseren in Foodvalley verband een volledig circulaire economie in 2050. 50% minder gebruik van primaire grondstoffen (metalen, fossiel, mineralen) in 2030.
-
Blz. 78
I.g.1. We voeren het regionale actieplan Living Lab waarbij de actiepunten zich richten op: - duurzamer gebruik van grondstoffen - meer concurrerend vermogen - Regio Foodvalley als innovatieve kennisregio voor circulaire economie.
-
Blz. 79
Thema II: Recreatie en toerisme
-
Blz. 80
Wat willen we bereiken? (doelstellingen)
-
Blz. 81
II.a. Veenendaal heeft een aantrekkelijke binnenstad waar bezoekers uit de regio en toeristen graag op bezoek komen.
-
Blz. 82
II.a.1. Via het Regionaal Bureau voor Toerisme (RBT) zetten we (de binnenstad van) Veenendaal en de ons omringende regio op de kaart.
-
Blz. 83
II.a.2. Met #DitisVeenendaal voorzien wij zowel online als offline onze eigen inwoners en toeristen van informatie over wat er te doen is in Veenendaal.
-
Blz. 84
II.a.3. Wij vertellen het (historische) verhaal van Veenendaal.
-
Blz. 85
II.a.4. Wij vergroten de bekendheid van Veenendaal in de regio door het profileren van evenementen die passen bij het DNA van Veenendaal.
-
Blz. 86
II.b. Veenendaal heeft een kwalitatief goed fiets-, wandel- en vaarnetwerk.
-
Blz. 87
II.b.1. Samen met het Routebureau Utrecht leggen wij een nieuw wandel- en fietsknooppuntennetwerk aan in Veenendaal dat aansluit op de rest van de regio.
-
Blz. 88
II.b.2. Wij bevorderen het gebruik van duurzame mobiliteit van en naar recreatiegebieden.
-
Blz. 89
Financiële ontwikkelingen Economie, Werk en Ontwikkeling
-
Blz. 90
Toelichtingen financiële ontwikkelingen
-
Blz. 91
Risico's / ontwikkelingen Economie, Werk en Ontwikkeling
-
Blz. 92
Programma 3: Sociale leefomgeving
-
Blz. 93
Thema I: Inkomen
-
Blz. 94
Wat willen we bereiken? (doelstellingen)
-
Blz. 95
I.a. Er blijft kwalitatief goede ondersteuning voor inwoners die het nodig hebben (MD3).
-
Blz. 96
I.a.1 We stellen een handreiking menselijke maat op en we implementeren deze in de werkwijze.
-
Blz. 97
I.a.2. We implementeren de wijzigingen in de Participatiewet.
-
Blz. 98
I.b. We streven naar bestaanszekerheid voor alle inwoners (MD01).
-
Blz. 99
I.b.1. We zetten in op het verkleinen van de effecten van inkomensongelijkheid.
-
Blz. 100
I.b.2. We versterken de positie van statushouders op de arbeidsmarkt.
-
Blz. 101
I.c. We bevorderen zelfredzaamheid (MD2).
-
Blz. 102
I.c.1. We ontwikkelen de methodiek van vroegsignalering door, samen met de signaalpartners.
-
Blz. 103
I.c.2. We verbeteren de begeleiding en nazorg tijdens het traject schuldsanering.
-
Blz. 104
I.d. Er blijft kwalitatief goede ondersteuning voor inwoners die het nodig hebben (MD3).
-
Blz. 105
I.d.1. We vergroten de efficiëntie en de kwaliteit van ondersteuning.
-
Blz. 106
Thema II: Sociaal domein - Participatie en re-integratie
-
Blz. 107
Wat willen we bereiken? (doelstellingen)
-
Blz. 108
II. a. We streven naar bestaanszekerheid voor alle inwoners (MD1).
-
Blz. 109
II.a.1. We ondersteunen jongvolwassenen bij de overgang van onderwijs naar werk.
-
Blz. 110
II.a.2. We faciliteren de overgang van zorg naar werk en vice versa.
-
Blz. 111
II.a.3. De ontwikkeling van ons bijstandsbestand is gelijk aan of beter dan het landelijke beeld
-
Blz. 112
II.b. Er blijft kwalitatief goede ondersteuning voor inwoners die het nodig hebben (MD3).
-
Blz. 113
II.b.1. We willen het inburgeringsproces efficiënter maken.
-
Blz. 114
II.c. We streven naar bestaanszekerheid voor alle inwoners (MD1).
-
Blz. 115
II.c.1. We onderzoeken de belemmeringen bij uitstroom naar werk en kijken naar de mogelijkheden binnen de participatiewet, beleid schulddienstverlening en lokaal armoedebeleid.
-
Blz. 116
Thema III: Sociaal domein - WMO
-
Blz. 117
Wat willen we bereiken? (doelstellingen)
-
Blz. 118
III.a. Intensivering samenwerking in 2025 met de gemeenten in de Valleiregio de komende jaren t.b.v. het zorgdragen voor een kwalitatief goede ondersteuningsstructuur voor de doelgroep van Beschermd Wonen (MD1).
-
Blz. 119
III.a.1. Opstellen van een samenwerkings convenant met de Vallei gemeenten.
-
Blz. 120
III.b. Een duurzame beweging voort te zetten om kwalitatief goede, beschikbare en betaalbare hulp dichtbij mensen te organiseren: Van Beschermd Wonen naar Beschermd Thuis (MD1).
-
Blz. 121
III.b.1. Uitvoeren van het lokaal uitvoeringsplan in 2025 van Beschermd Wonen naar Beschermd Thuis.
-
Blz. 122
III.c. Bemoeizorg op een eenduidige wijze vormgeven in de regio (MD1).
-
Blz. 123
III.c.1. Regionale afspraken maken in 2025 over de inrichting van bemoeizorg
-
Blz. 124
III.d. Stevige basis voor een gerichte lokale en regionale aanpak op het gebied van preventie, gezondheid en sociale basis met als stip op de horizon een gezonde generatie in 2040 (MD1, MD2).
-
Blz. 125
III.d.1. We geven in 2025, conform het plan van aanpak, verder uitvoering aan de vijftien thema’s uit het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA) waaronder de vijf ketenaanpakken.
-
Blz. 126
III.e. Een omgeving waarin jongeren gezond, veilig en kansrijk kunnen opgroeien. Zodat ze lekkerder in hun vel zitten en minder/geen alcohol drinken, roken of drugs gebruiken (MD2).
-
Blz. 127
III.e.1. We implementeren de aanpak Opgroeien in een Kansrijke Omgeving (OKO) van 2024-2026, conform het plan van aanpak.
-
Blz. 128
III.f. Inclusieve samenleving.
-
Blz. 129
III.f.1. Visie op Diversiteit en Inclusie in 2025 vaststellen, ontwikkelen uitvoeringsprogramma en start uitvoering.
-
Blz. 130
III.g. Toegankelijke samenleving.
-
Blz. 131
III.g.1. Agenda Toegankelijkheid actualiseren in 2025.
-
Blz. 132
III.h. Implementeren van mogelijke wetswijzigingen (MD3).
-
Blz. 133
III.h.1. In 2025 implementeren we de verwachte wetswijziging Wmo voor de nieuwe eigen bijdrageregeling.
-
Blz. 134
III.i. Met het IZA:
-
Blz. 135
III.i.1. In 2025 uitvoeren van het regioplan Vitale Gelderse Vallei 2023-2027 door actief deel te nemen vanuit Veenendaal aan de vijf coalities (Vitaal ouder worden, Kansrijk opgroeien, Mentaal Vitaal, Passende zorg multiproblematiek en Acute zorg).
-
Blz. 136
III.j. De ondersteuning wordt kwalitatief, rechtmatig en doelmatig ingezet door zorgaanbieders (MD3).
-
Blz. 137
III.j.1. De applicatie voor contractmanagement en de toezichthouder wordt in 2025 doorontwikkeld.
-
Blz. 138
Thema IV: Sociaal domein - Jeugd
-
Blz. 139
Wat willen we bereiken? (doelstellingen)
-
Blz. 140
IV.a. Het doel van het Toekomstscenario Kind- en Gezinsbescherming is enerzijds de implementatie van het regionaal veiligheidsteam en de versterking van het lokale team. Anderzijds om de integrale samenwerking en effectiviteit van deze teams te
-
Blz. 141
IV.a.1. In 2025 werken we verder aan het regionaal veiligheidsteam en de versterking van het lokale team conform Toekomstscenario Kind- en Gezinsbescherming.
-
Blz. 142
IV.b. De in 2024 inzichtelijk gemaakte gevolgen van de Hervormingsagenda worden vertaald naar maatregelen op lokaal en regionaal niveau voor het jaar 2025. Ook blijven wij nieuwe ontwikkelingen nauwgezet volgen en nemen daarop actie indien gewenst.
-
Blz. 143
IV.b.1. Uitvoering geven aan het uitvoeringsplan van de Hervormingsagenda.
-
Blz. 144
Thema V: Onderwijs en ontwikkeling
-
Blz. 145
Wat willen we bereiken? (doelstellingen)
-
Blz. 146
V.a. We streven naar bestaanszekerheid voor alle inwoners. Middels de nieuwe wet vergroten we de kansen voor jongvolwassenen tot 27 jaar met een (risico) op afstand tot de arbeidsmarkt.
-
Blz. 147
V.a.1 In 2025 hebben we de Wet van school naar duurzaam werk inzichtelijk gemaakt en geïmplementeerd waarbij we de maatregelen vertalen naar lokaal niveau.
-
Blz. 148
Thema VI: Sport
-
Blz. 149
Thema VII: Cultuur
-
Blz. 150
Wat willen we bereiken? (doelstellingen)
-
Blz. 151
VII.a. Vaststellen van nieuw Beleid op de beeldende kunst.
-
Blz. 152
VII.a.1. In afstemming met stakeholders uit het culturele veld en daarbuiten wordt in 2025 nieuw beleid op de beeldende kunst opgesteld.
-
Blz. 153
VII.b. Van Cultuurvisie Verhaallijn 1 –5 wordt de balans opgemaakt en het vervolg bepaald.
-
Blz. 154
VII.b.1 In 2025 wordt nagegaan of- en in hoeverre de KPI's, uitwerking verhaallijn 1-5 in cultuurvisie, zijn behaald, welk eventueel vervolg hieraan gegeven kan worden.
-
Blz. 155
VII.c. Verhaallijnen 6 en 7 worden, conform het tijdpad uit de cultuurvisie opgestart.
-
Blz. 156
VII.c.1. Er vindt begin 2025 een verkenning plaats of er aan de voorwaarden zoals genoemd in de cultuurvisie wordt voldaan om verhaallijn 6 en 7 uit de cultuurvisie op te starten.
-
Blz. 157
VII.d. Invoering zorgplicht bij bibliotheken naar aanleiding van de wetswijziging Wsob (Wet stelsel openbare bibliotheekvoorzieningen).
-
Blz. 158
VII.d.1. We bereiden ons voor op de wetswijziging die in 2026 naar verwachting in werking zal treden omtrent zorgplicht voor bibliotheken en stellen hiertoe een uitvoeringsplan op.
-
Blz. 159
Thema VIII: Welzijn
-
Blz. 160
Wat willen we bereiken? (doelstellingen)
-
Blz. 161
VIII.a. In 2025 werken we verder met de publiekscampagne om bewustwording te creëren en inwoners aan te sporen om hun leven zelf en samen vorm te geven.
-
Blz. 162
VIII.a.1. We gaan minimaal twee publiekscampagnes houden.
-
Blz. 163
VIII.b. We zorgen in 2025 voor meer samenhang in de sociale basis (MD2).
-
Blz. 164
VIII.b.1. We intensiveren de netwerksamenwerking tussen organisaties in de sociale basis.
-
Blz. 165
VIII.c. We geven uitvoering aan de aanbevelingen uit het Rekenkameronderzoek Veens Welzijn (MD2).
-
Blz. 166
VIII.c.1 We verscherpen de opdracht aan Veens Welzijn conform de uitkomsten en aanbevelingen.
-
Blz. 167
Financiële ontwikkelingen Sociale leefomgeving
-
Blz. 168
Toelichtingen financiële ontwikkelingen
-
Blz. 169
Risico's / ontwikkelingen Sociale Leefomgeving
-
Blz. 170
Programma 4: Burger en Bestuur
-
Blz. 171
Thema I: Dienstverlening (extern)
-
Blz. 172
Wat willen we bereiken? (doelstellingen)
-
Blz. 173
I.a. De eerstelijns dienstverlening is klant-, service- en oplossingsgericht, waardoor er balans is tussen efficiënte inrichting en klantbeleving.
-
Blz. 174
I.a.1. Jaarlijks worden balie en telefonie gemeten op bereikbaarheid (telefonie, social media en website), toegankelijkheid (balie, o.a. openingstijden, werken op afspraak), middels een klanttevredenheidsonderzoek.
-
Blz. 175
I.a.2. Signalen die voortkomen uit onderzoeken of rechtstreeks van klanten oppakken om de dienstverlening blijvend te optimaliseren.
-
Blz. 176
I.a.3. Innovatieve service aanbieden aan onze klanten via digitaal loket, de balie en telefonie (particulieren, bedrijven en instellingen). Landelijke ontwikkelingen worden gevolgd zoals e-diensten en wet- en regelgeving op dit gebied.
-
Blz. 177
I.b. We streven naar steeds meer zelfregie voor de klant om zijn zaken met de gemeente (digitaal) zelf te kunnen regelen.
-
Blz. 178
I.b.1. Meten van gebruik webformulieren.
-
Blz. 179
Thema II: Burger en samenwerking
-
Blz. 180
Wat willen we bereiken? (doelstellingen)
-
Blz. 181
II.a. Veenendaal zet zich (ook) in 2023 in voor de verdere ontwikkeling van de regio Foodvalley.
-
Blz. 182
II.a.1. Eind 2020 is de geactualiseerde Strategische Agenda Foodvalley 2020 – 2025 vastgesteld. De komende jaren wordt in Triple Helix-verband vormgegeven aan de uitvoering van deze Strategische Agenda. Veenendaal levert hieraan zijn bijdrage.
-
Blz. 183
II.a.2 In 2025 wordt de nieuwe Strategische Agenda 2026-2030 ter vaststelling aan de raden van de Foodvalley-gemeenten aangeboden.
-
Blz. 184
II.a.3. Als onderdeel van de gemeenschappelijke regeling geeft Veenendaal mede invulling aan de overheidsgeleding van de Triple Helix regio Foodvalley (3 O’s: overheid, onderwijs, ondernemingen).
-
Blz. 185
II.b Veenendaal is een betrouwbare samenwerkingspartner.
-
Blz. 186
II.b.1. Veenendaal zet zich (ook) in 2025 in voor de verdere ontwikkeling van de regio Foodvalley.
-
Blz. 187
II.c. Adequate sturing en controle ten aanzien van verbonden partijen waarin de gemeente Veenendaal deelneemt.
-
Blz. 188
II.c.1. In het najaar van 2024 wordt de gemeenteraad een geactualiseerde Nota verbonden partijen ter vaststelling aangeboden
-
Blz. 189
Thema III: Veiligheid samenleving
-
Blz. 190
Wat willen we bereiken? (doelstellingen)
-
Blz. 191
III.a Inwoners en ondernemers kunnen veilig wonen, werken en leven in de stad en weten hoe ze weerbaar zijn tegen verschillende soorten criminaliteit.
-
Blz. 192
III.a.1. Samen met partners, inwoners en ondernemers realiseren we de doelstellingen uit het IVP Heuvelrug 2023-2026.
-
Blz. 193
III.a.2. Samen met partners acteren we op (acute) (zorg- en)veiligheidsissues, waarbij gewerkt wordt met actuele wet- en regelgeving en actuele inzichten over de inzet van bestuurlijke bevoegdheden.
-
Blz. 194
Financiële ontwikkelingen Burger en bestuur
-
Blz. 195
Toelichtingen financiële ontwikkelingen
-
Blz. 196
Risico's / ontwikkelingen Burger en Bestuur
-
Blz. 197
Programma 5: Algemene dekkingsmiddelen en Onvoorzien
-
Blz. 198
Financiële ontwikkelingen Algemene Dekkingsmiddelen en Onvoorzien
-
Blz. 199
Toelichtingen financiële ontwikkelingen
-
Blz. 200
Risico's / ontwikkelingen Algemene dekkingsmiddelen en Onvoorzien
-
Blz. 201
Programma 6: Bedrijfsvoering
-
Blz. 202
Thema V: Bedrijfsvoering algemeen
-
Blz. 203
Wat willen we bereiken? (doelstellingen)
-
Blz. 204
V.a. Grip verbeteren op rechtmatigheid van inkopen.
-
Blz. 205
V.a.1. Implementatie/uitrol van het inkoop -en bestelsysteem binnen de organisatie.
-
Blz. 206
Financiële ontwikkelingen Bedrijfsvoering
-
Blz. 207
Toelichtingen financiële ontwikkelingen
-
Blz. 208
Risico's / ontwikkelingen Bedrijfsvoering
-
Blz. 209
Voortgang risico's
-
Blz. 210
Voortgang risico’s
-
Blz. 211
Bijlagen
-
Blz. 212
Bijlage 1: Budgettair neutrale mutaties
-
Blz. 213
Bijlage 2: Overzicht structurele mutaties
-
Blz. 214
Bijlage 3: Voortgang heroverwegingsvoorstellen kadernota 2025 - 2028
-
Inhoud Inspanningen/acties
-
Zoeken
-
Publicatie bijlagen
-
Contact
-
PrivacyStatement
-
Sitemap