Voortgang inhoud inspanningen/acties

Programma 4: Burger en Bestuur

Voortgang inhoud inspanningen/acties

Thema I: Dienstverlening (extern)

Wat willen we bereiken? (doelstellingen)

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken? (doelstellingen)

Wat willen we bereiken? (doelstellingen)

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken? (doelstellingen)

Thema II: Burger en samenwerking

Wat willen we bereiken? (doelstellingen)

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken? (doelstellingen)

Wat willen we bereiken? (doelstellingen)

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken? (doelstellingen)

II.a. Veenendaal zet zich (ook) in 2023 in voor de verdere ontwikkeling van de regio Foodvalley.

Terug naar navigatie - II.a. Veenendaal zet zich (ook) in 2023 in voor de verdere ontwikkeling van de regio Foodvalley.

Financiële ontwikkelingen Burger en bestuur

Terug naar navigatie - Financiële ontwikkelingen Burger en bestuur
Bedragen x €1.000
Feiten en ontwikkelingen Raming 2025 Raming 2026 Raming 2027 Raming 2028
Lasten
0.1A - Bestuur 120 182 129 129
0.1C - Bestuur 0 98 98 98
0.2 - Burgerzaken 40 0 0 0
1.1B - Crisisbeheersing en Brandweer 0 19 19 19
Totaal Lasten 160 299 246 245
Saldo van baten en lasten -160 -299 -246 -245

Toelichtingen financiële ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Toelichtingen financiële ontwikkelingen

Lasten

0.1A - Bestuur nadeel € 120.000

Gemeenteraad nadeel € 74.000
Voorheen had de gemeenteraad de mogelijkheid om bij verordening te bepalen dat raadsleden een vergoeding konden krijgen voor het treffen van voorzieningen in het kader van arbeidsongeschiktheid, ouderdom en overlijden. Veenendaal maakte hiervan geen gebruik. Echter, sinds 2025 is dit artikel een verplichting geworden. De extra structurele kosten als gevolg van deze wijziging in de rechtspositie van raadsleden bedragen € 62.280. Daarnaast zijn de maandelijkse vergoedingen per 1 juli 2024 gewijzigd. De extra kosten hiervan bedragen € 11.770. Tot slot wordt de gemeenteraad wegens het bereiken van de 70.000 inwonersgrens, met 2 extra leden uitgebreid vanaf het moment dat er in 2026 verkiezingen hebben plaatsgevonden. Ook deze extra kosten worden in de berap, met ingang van 2026, verwerkt.

Raadsgriffie nadeel € 46.000
Met het oog op de voorbereiding van de verkiezingen, de activiteiten rondom de verkiezingen en de inwerkperiode van de nieuwe gemeenteraad is bij de griffie sprake van een toename in de werkvoorraad. De werkdruk bij de griffie is de afgelopen jaren al fors. Kijkend naar het lopende en komende jaar met alle extra werkzaamheden die met het oog op de verkiezingen noodzakelijk zijn, heeft de werkgeverscommissie aangegeven dat voor de periode 1 september tot en met 30 juni een interim junior-raadsadviseur kan worden ingehuurd; dit is gelijk aan de periode rondom de vorige verkiezingen waarbij ook tijdelijke inhuur heeft plaatsgevonden. Net als toen wordt nu ook uitgegaan van 32 uur per week. In totaal is er in 2025 € 46.000 en in 2026 € 67.000 extra benodigd. 

0.2 - Burgerzaken  nadeel € 40.000 
In de 2e berap 2024 is het budget verkiezingen 2025 reeds afgeraamd met € 200.000 omdat er in 2025 geen TweedeKamer-verkiezingen zouden zijn. Bij de heroverweging 2025-2028 is besloten om het budget verkiezingen structureel te verlagen met € 40.000. Deze is abusievelijk reeds verwerkt met ingang van 2025 in plaats van 2026. Dit wordt in deze bestuursrapportage hersteld zodat er voor de reguliere werkzaamheden het reguliere budget beschikbaar is. De voorbereiding van de gemeenteraadsverkiezingen 2026 start al in het 3e kwartaal 2025.

 

Risico's / ontwikkelingen Burger en Bestuur

Terug naar navigatie - Risico's / ontwikkelingen Burger en Bestuur

Organiseren Gemeenteraadsverkiezingen 2026
Het verkiezingsteam start in augustus 2025 met het organiseren van de Gemeenteraadsverkiezingen in maart 2026. De huidige bezetting van het Klantcontactcentrum is beperkt wat mogelijk impact heeft op het organiseren van de verkiezingen. 

Dienstverlening balies burgerzaken, burgerlijke stand en telefonie
De huidige bezetting van het Klantcontactcentrum is zeer beperkt  door hoog verzuim, waardoor de dienstverlening aan de balies burgerzaken, de burgerlijke stand en telefonie in het gedrang komen. Ondanks inhuur middels flexibele schil om de klanten tijdig te kunnen bedienen is het risico dat klanten moeten wachten tot begin juni 2025 om een afspraak te maken aan de balie of in de wachtrij komen aan de telefoon. 

Overschrijden wettelijke termijnen adresonderzoeken 
Landelijk werken gemeenten, ministeries en uitvoeringsorganisaties samen aan incorrecte adresgegevens in de Basisregistratie Personen (BRP). Dit wordt de Landelijke Aanpak Adreskwaliteit (LAA) genoemd. Door structurele onderbezetting van 1fte op adresonderzoeken wordt de afhandeling binnen de wettelijke termijnen mogelijk overschreden met het risico van een opgelegde boete door de RviG. Het niet tijdig uitvoeren en afronden van adresonderzoeken kan ook uitkerings-, belastings- en woonfraude in de hand werken en klanten kunnen door onwetendheid ook financieel in de problemen raken.