Voortgang inhoud inspanningen/acties

Programma 1: Fysieke leefomgeving

Voortgang inhoud inspanningen/acties

Thema I: De groei en ontwikkeling van de stad

Wat willen we bereiken? (doelstellingen)

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken? (doelstellingen)

Wat willen we bereiken? (doelstellingen)

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken? (doelstellingen)

I.a. Een prettig leefbare, gezonde en groene stad. Een aantrekkelijke stad met een passend cultureel aanbod, sportvoorzieningen en een bruisende binnenstad. Een stad waar een goed evenwicht is tussen het wonen en werken.

Terug naar navigatie - I.a. Een prettig leefbare, gezonde en groene stad. Een aantrekkelijke stad met een passend cultureel aanbod, sportvoorzieningen en een bruisende binnenstad. Een stad waar een goed evenwicht is tussen het wonen en werken.

Thema II: De duurzame stad

Wat willen we bereiken? (doelstellingen)

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken? (doelstellingen)

Wat willen we bereiken? (doelstellingen)

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken? (doelstellingen)

II.a. 75% van de inwoners van Veenendaal weet wat een circulaire economie, energieneutraal of klimaatbestendig is, waarom dit nodig is en welke kansen het geeft; welke stappen nodig zijn om tot een aardgasvrij Nederland te komen;

Terug naar navigatie - II.a. 75% van de inwoners van Veenendaal weet wat een circulaire economie, energieneutraal of klimaatbestendig is, waarom dit nodig is en welke kansen het geeft; welke stappen nodig zijn om tot een aardgasvrij Nederland te komen;

II.b. Veenendaal wil zich inzetten voor het waardebehoud van grondstoffen en materialen door het vrijkomende ‘huishoudelijke afval’ op een doelmatige wijze in te zamelen en zo weer in te zetten als grondstof.

Terug naar navigatie - II.b. Veenendaal wil zich inzetten voor het waardebehoud van grondstoffen en materialen door het vrijkomende ‘huishoudelijke afval’ op een doelmatige wijze in te zamelen en zo weer in te zetten als grondstof.

II.c. In 2050 is Veenendaal volledig circulair ingericht waarbij gemeente, bedrijven, onderwijs en inwoners met elkaar samenwerken om de grondstoffenkringloop te sluiten, afval te minimaliseren, levensloop van producten zo lang mogelijk laten zijn.

Terug naar navigatie - II.c. In 2050 is Veenendaal volledig circulair ingericht waarbij gemeente, bedrijven, onderwijs en inwoners met elkaar samenwerken om de grondstoffenkringloop te sluiten, afval te minimaliseren, levensloop van producten zo lang mogelijk laten zijn.

II.d. Veenendaal is in 2050 een energieneutrale gemeente, die 100% hernieuwbare energie gebruikt en klimaatneutraal (CO2-emissieloos) is.

Terug naar navigatie - II.d. Veenendaal is in 2050 een energieneutrale gemeente, die 100% hernieuwbare energie gebruikt en klimaatneutraal (CO2-emissieloos) is.

II.e. Netcongestie stagneert de energietransitie. Met bedrijven of inwoners werken we samen aan oplossingen om in de blijvende behoefte van (betaalbare) energie te voorzien door een betere balans tussen vraag en aanbod te realiseren

Terug naar navigatie - II.e. Netcongestie stagneert de energietransitie. Met bedrijven of inwoners werken we samen aan oplossingen om in de blijvende behoefte van (betaalbare) energie te voorzien door een betere balans tussen vraag en aanbod te realiseren

II.f. Veenendaal heeft een gezonde, duurzame en groene klimaatbestendige leefomgeving met een robuust en gevarieerd aanbod van groen en water.

Terug naar navigatie - II.f. Veenendaal heeft een gezonde, duurzame en groene klimaatbestendige leefomgeving met een robuust en gevarieerd aanbod van groen en water.

Thema III: Het beheer van de stad

Wat willen we bereiken? (doelstellingen)

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken? (doelstellingen)

III.a. Veenendaal heeft een gezonde, duurzame en veilige leefomgeving. De infrastructuur is van goede kwaliteit en de openbare ruimte biedt voldoende aantrekkelijke groene ruimte met plekken om te spelen, te sporten, te ontspannen en te ontmoeten.

Terug naar navigatie - III.a. Veenendaal heeft een gezonde, duurzame en veilige leefomgeving. De infrastructuur is van goede kwaliteit en de openbare ruimte biedt voldoende aantrekkelijke groene ruimte met plekken om te spelen, te sporten, te ontspannen en te ontmoeten.

Wat gaan we hiervoor doen? (inspanningen/acties)

III.b.In 2050 is Veenendaal volledig circulair ingericht waarbij gemeente, bedrijven, onderwijs en inwoners met elkaar samenwerken om de grondstoffenkringloop te sluiten, afval te minimaliseren, levensloop van producten zo lang mogelijk te laten zijn

Terug naar navigatie - III.b.In 2050 is Veenendaal volledig circulair ingericht waarbij gemeente, bedrijven, onderwijs en inwoners met elkaar samenwerken om de grondstoffenkringloop te sluiten, afval te minimaliseren, levensloop van producten zo lang mogelijk te laten zijn

Wat gaan we hiervoor doen? (inspanningen/acties)

III.c. Veenendaal is in 2050 een energieneutrale gemeente, die 100% hernieuwbare energie gebruikt en klimaatneutraal (CO2-emissieloos) is.

Terug naar navigatie - III.c. Veenendaal is in 2050 een energieneutrale gemeente, die 100% hernieuwbare energie gebruikt en klimaatneutraal (CO2-emissieloos) is.

Wat gaan we hiervoor doen? (inspanningen/acties)

III.d. Veenendaal beheert haar Vastgoed duurzaam.

Terug naar navigatie - III.d. Veenendaal beheert haar Vastgoed duurzaam.

Wat gaan we hiervoor doen? (inspanningen/acties)

Financiële ontwikkelingen Fysieke leefomgeving

Terug naar navigatie - Financiële ontwikkelingen Fysieke leefomgeving
Bedragen x €1.000
Feiten en ontwikkelingen Raming 2025 Raming 2026 Raming 2027 Raming 2028
Lasten
0.3A - Beheer overige gebouwen en gronden 76 36 35 35
5.7A - Openbaar groen en (openlucht) recreatie 96 96 96 96
7.4A - Milieubeheer 72 0 0 0
8.1A - Ruimtelijke Ordening 50 25 25 25
8.1C - Ruimtelijke Ordening 150 0 0 0
8.3D - Wonen en bouwen 270 0 0 0
Totaal Lasten 714 157 156 156
Baten
8.3B - Wonen en bouwen 40 0 0 0
Totaal Baten 40 0 0 0
Saldo van baten en lasten -674 -157 -156 -156
Onttrekkingen
0.10A - Mutaties reserves Fysieke Leefomgeving 366 132 131 131
Totaal Onttrekkingen 366 132 131 131
Saldo mutaties reserves 366 132 131 131

Toelichting financiële ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Toelichting financiële ontwikkelingen

Lasten

0.3A - Beheer overige gebouwen en gronden nadeel €76 .000
Op 18-02-2025 heeft het college besloten kiosk Hoofdstraat 40K aan te kopen en te slopen.
De kiosk zelf is door middel van een opstalrecht eigendom van de kioskhouder. Na de aankoop en sloop ( ad € 76.000 ) van de 
kiosk op de Hoofdstraat 113K vorig jaar, betreft dit de laatste kiosk in de Hoofdstraat. Door de aankoop beschikt de gemeente weer over de grond en geeft daarmee ruimte voor een goede inrichting bij een toekomstige herinrichting van de Hoofdstraat.

5.7A - Openbaar groen neutraal € 96.000
In december 2024 heeft de raad de bestemmingsreserve 'Dekking beheer Groene Grens ingesteld voor de kosten voor het beheer van de Groene Grens tot en met 2063 . Jaarlijks wordt hieruit € 96.000,- onttrokken voor de beheerkosten  van de Groene Grens.

7.4A - Milieubeheer nadeel € 72.000
Het tekort van € 72.346 zal voor 2025 incidenteel moeten worden aangevuld, omdat het onduidelijk is wat de gemeentelijke bijdrage voor 2026 zal zijn gezien de voorgenomen fusie van de ODRU en de RUD Utrecht tot ODU op 1 januari 2026. 
In de afgelopen jaren zijn de gemeentelijke bijdragen niet opgehoogd, gezien de voorgenomen fusie en de onzekerheid die dat met zich meebrengt in de begroting. De besluitvorming rondom de nieuwe financieringssystematiek vindt namelijk pas vlak voor de voorgenomen fusie plaats, op 11 juli 2025. Daarnaast wordt volgens de besluitvormingskalender integratie ODRU en RUD Utrecht op 10 november 2025 de begroting 2026 ODU (inclusief Kadernota) en bijdrageverordening vastgesteld. Hierdoor is het op dit moment onzeker voor de gemeente Veenendaal wat het begrote totaalbedrag voor de ODU in 2026 zal zijn en wat dit voor impact heeft op de (meerjaren)begroting van de gemeente.

8.1A - Ruimtelijke Ordening nadeel € 50.000

Herziening ontwikkeling van bestemmingsplannen nadeel € 25.000
Kosten voor planschade wordt bij de initiatiefnemer in rekening gebracht. Recent is planschade toegekend vanwege ons eigen initiatief, te weten het IKC Franse Gat. Hiervoor is geen budget opgenomen. De kosten bedragen € 24.581.

Verbetering woonomgeving nadeel € 25.000
Op dit moment is ons budget voor dierenwelzijn niet toereikend.  We stellen voor het budget van € 50.000 verhogen naar € 75.000. 
Dit bedrag van € 75.000 is zo goed als enkel toereikend voor de strikt noodzakelijke wettelijke taken en de zorg voor wilde dieren in nood met een kleine buffer en flexibiliteit voor de toekomst van oplopende vergoedingen.
Immers: de vergoedingen van partijen die de wettelijke taken uitvoeren zijn gebaseerd op een bedrag per inwoner (en de bevolking van Veenendaal groeit) en de mogelijkheid jaarlijks te indexeren.

8.1C - Ruimtelijke Ordening nadeel € 150.000
Op 1 januari 2024 is de Omgevingswet in werking getreden. Op 14 december 2023 heeft de gemeenteraad ingestemd met het opstarten van het proces voor het actualiseren van de Omgevingsvisie. Inmiddels is het koersdocument besproken in de raad en in de LTA staat de vaststelling door de gemeenteraad geagendeerd voor december 2025. Voordat de omgevingsvisie kan worden vastgesteld is het doorlopen van een MER-procedure noodzakelijk. Tevens moet er een zorgvuldig participatieproces plaatsvinden en moeten nog een aantal kleine onderzoeken worden uitgevoerd. De hieraan gekoppelde kosten bedragen € 150.000.

8.3D - Wonen en bouwen neutraal € 270.000
Volgens het bestaande beleid worden de rentekosten van de startersleningen ten laste gebracht van de reserve starters -en blijversleningen. De rentekosten bedragen in 2025 € 270.000. Door de verrekening via de reserve verloopt deze mutatie budgettair neutraal.

 

Baten

8.3B - Wonen en bouwen voordeel € 40.000
Subsidietoekenning voor het project ‘Ondersteuning vergunningverlener woningbouw’ in het kader van de Uitvoeringsverordening subsidie Versnelling woningbouw provincie Utrecht 2021-2024.

 

Reservemutaties

Reserve starters- en blijversleningen onttrekking € 270.000
Volgens het bestaande beleid worden de rentekosten van de startersleningen ten laste gebracht van de reserve starters -en blijversleningen. De rentekosten bedragen in 2025 € 270.000. Door de verrekening via de reserve verloopt deze mutatie budgettair neutraal. 

Reserve Beheer groene grens onttrekking € 96.000
Beheer Groene Grens
In december 2024 heeft de raad de bestemmingsreserve 'Dekking beheer Groene Grens ingesteld voor de kosten voor het beheer van de Groene Grens tot en met 2063 . Jaarlijks wordt hieruit € 96.000 onttrokken voor de beheerkosten  van de Groene Grens.

Risico's / ontwikkelingen Fysieke leefomgeving

Terug naar navigatie - Risico's / ontwikkelingen Fysieke leefomgeving

Recontructiesprojecten
Naast stijgende prijzen worden de reconstructieprojecten steeds kostbaarder door aangepaste technische richtlijnen en onze eigen ambities op het gebied van groen, klimaat en duurzaamheid. Hierdoor worden de beschikbare investeringsbudgetten steeds krapper en zullen naar verwachting niet meer toereikend zijn. In het Omgevingsprogramma Openbare Ruimte (OPOR) en in een van de volgende P&C-producten komen we hierop terug.
Daarnaast proberen we door meer circulariteit toe te passen dit risico te verkleinen.