Lasten
0.5 - Treasury (nadeel € 612.000)
In het eerste halfjaar zijn twee extra langlopende leningen van elk € 10 miljoen afgesloten om de (grond) exploitatie en investeringen te financieren. Ook in het vierde kwartaal zal waarschijnlijk een extra lening worden afgesloten. De rentekosten, afgerond op € 597.000, zijn verwerkt in deze bestuursrapportage.
Bij de toerekening van rente aan parkeren is het noodzakelijk om de berekening aan te passen op basis van de afspraken rondom projectfinanciering. De maximale rente die aan parkeren mag worden toegerekend, is ongeveer € 157.000 lager dan oorspronkelijk geraamd. Hierdoor ontstaat een nadeel op de post rente voor dit bedrag.
Bij de rente van derden is een voordeel ontstaan van € 122.000. In de begroting 2024 is nog gerekend met een rentevergoeding van 1%. Door het stijgen van de rente is ook de omslagrente opgelopen van 1% naar 1,5%. Deze stijging vertaalt zich in hogere opbrengst bij de verstrekte starters- en duurzaamheidsleningen.
Voor de overige kasgeldleningen (leningen met een looptijd van minder dan 1 jaar) is een nadeel ontstaan van ongeveer € 426.000, door een hoger volume en een hogere rente (4% in plaats van 3,5% op begrotingsbasis) dan geraamd. Deze kasgeldleningen zijn gebruikt voor de financiering van de (grond) exploitatie. De rentevergoeding voor de grondexploitatie is herrekend op basis van de laatste boekwaarden en rentetarieven. Dit levert een voordeel op van ongeveer € 412.000. De rentevergoeding is gestegen naar 1,35%, voornamelijk door de stijging van de korte rente.
0.8 - Overige baten en lasten (voordeel € 1.222.000)
Niet alle investeringen worden conform de planning uitgevoerd. Soms is er sprake van vertraging of de investering is pas later geheel gereedgekomen.
Omdat de afschrijving pas begint in het jaar nadat de investering gereed is gekomen (werk opgeleverd) verschuift de afschrijving dan met een jaar ten opzichte van de raming.
Per saldo is er sprake van een incidenteel voordeel van ruim € 1,2 miljoen op de afschrijvingen.
Een aanzienlijk deel van het voordeel is het gevolg van een aantal ICT projecten (automatiseringsplan 2023 en informatiseringplan 2023) die in 2023 niet gereed zijn gemeld en nog doorlopen in 2024.
Baten
0.5 - Treasury (voordeel € 161.000)
Van de BNG Bank is de jaarrekening 2023 ontvangen. BNG Bank heeft in 2023 opnieuw een stabiele ontwikkeling doorgemaakt. Weliswaar is het resultaat wat lager dan in 2022. Toch ontvangt de gemeente een hoger dividend. Het betreft een bedrag van € 34.000 extra ten opzichte van de raming in de begroting. In verband met een borgstelling wordt een bijdrage ontvangen van € 4.000. Deze wordt in deze bestuursrapportage verwerkt.
Bij de rente(ontvangsten) van derden is een voordeel ontstaan van € 123.000. In de begroting 2024 is nog gerekend met een rentevergoeding van 1%. Door het stijgen van de rente is ook de omslagrente opgelopen van 1% naar 1,5%. Deze stijging vertaalt zich in hogere opbrengst bij de verstrekte starters- en duurzaamheidsleningen.
0.62 - OZB niet-woningen (nadeel € 300.000)
De opbrengst van OZB Niet Woningen Eigendom blijft € 300.000 achter op de begroting. Van de begroting is 93% is gerealiseerd. Ook in voorgaande jaren is deze geraamde opbrengst niet gerealiseerd. (2022 – € 130.000, in 2023 – € 330.000). De onderliggende berekening van de raming van de opbrengst OZB niet woningen is onlangs onderzocht. Vastgesteld is dat de jaarlijkse indexering in 2023 onjuist is toegepast. Vanaf 2023 is er daardoor de opbrengst OZB Niet woningen te hoog in de begroting terecht gekomen. Voor het belastingjaar 2024 is de indexering abusievelijk dubbel toegepast, 6,2% in plaats van 3,1%. Dit verklaart het verschil in 2023 en nu dus ook in 2024. Om dit verschil niet jaarlijks te laten terugkeren is het van belang voor de opbrengst in de programmabegroting 2025 juist begroot wordt.
0.7 - Algemene uitkering en overige uitkeringen Gemeentefonds (voordeel € 1.109.000)
Op basis van de meicirculaire 2024 kan het geraamde bedrag voor de algemene uitkering in 2024 opgehoogd worden met € 1.109.000. De hogere uitkering is met name het gevolg van hogere accressen. Voor een uitgebreide toelichting wordt verwezen naar de raadsinformatiebrief over de meicirculaire 2024. De verwerking van de taakmutaties vanuit de meicirculaire 2024 (voor een totaalbedrag van € 1.122.000) is onderdeel van bijlage 1 Budgettair neutrale mutaties. De structurele effecten van de meicirculaire 2024 worden verwerkt in de Programmabegroting 2025 en Meerjarenraming 2026-2028.