Lasten
4.2A - Openbaar basisonderwijs (nadeel € 199.000 )
Huisvestingskosten onderwijs (nadeel € 43.000 )
Jaarlijks worden de belastingen en gemeentelijke heffingen doorbelast op de diverse exploitatiebudgetten. Bij het bijzonder onderwijs blijkt de raming echter al sinds 2021 te laag te zijn begroot en niet aangepast aan de werkelijke kosten. Voor 2024 wordt dit nu gecorrigeerd en wordt de raming ook structureel verhoogd met € 44.000,-. In 2024 is in het kader van het huisvestingsprogramma 2024 een aanvraag van Het Erf van € 6.000,- toegekend. Aangezien deze aanvraag betrekking heeft op huurlasten, kan dit niet worden geactiveerd en moeten de kosten in 2024 ten laste van de exploitatie worden gebracht.
Vastgoed bijzonder onderwijs (nadeel € 156.000 )
Stichtingskostenvergoeding i.v.m. bewegingsonderwijs CLV (€ 140.000)
Bij de realisatie van de nieuwbouw van gebouw A van het CLV zijn ook middelen opgenomen voor het realiseren van 2 gymzalen. In de afspraken die met CLV zijn gemaakt over de realisatie van deze gymzalen, in het kader van het bouwheerschap, is ook een bijdrage opgenomen voor het organiseren van bewegingsonderwijs in een andere voorziening.
Uitgangspunt was destijds dat de nieuwe voorziening in 2021 gerealiseerd zou zijn. Dit is echter niet gelukt waardoor de bekostiging van deze voorziening is vervallen. In verband hiermee hebben het bevoegd gezag van het Christelijk Lyceum Veenendaal (CLV) en gemeente Veenendaal samen gezocht naar een systematiek om te komen tot een vergoeding voor de kosten die het CLV maakt voor de huur van sportaccommodaties om daarmee te voldoen aan de wettelijke zorgplicht die de gemeente heeft op het gebied van het bewegingsonderwijs zoals die in de Wet is vastgelegd en in de Verordening Onderwijshuisvesting Veenendaal is uitgewerkt.
Het CLV maakt kosten voor de huur van accommodaties voor bewegingsonderwijs en ontvangt daar nu geen vergoeding voor van de gemeente Veenendaal. Deze kosten komen niet volledig voor rekening van de gemeente. Het CLV is zelf verantwoordelijk voor extra kosten doordat de school ervoor kiest om extra uren bewegingsonderwijs aan te bieden.
De stichtingskostenvergoeding wordt verkregen door het ‘huurbedrag commerciële exploitant’ te verminderen met de klokuurvergoeding. Dat geeft voor 2022 en 2023 in totaal € 90.020 stichtingskostenvergoeding.
Voor 2024 zijn de totale huurkosten sportaccommodaties CLV nog niet bekend. Daar is nu een aanname gedaan van ongeveer € 50.000 door de gemeente te vergoeden aan het CLV. Het voorstel is om volgens bovenstaande systematiek jaarlijks een stichtingskostenvergoeding te bepalen, tot het moment dat er een vervangende accommodatie is gerealiseerd voor het CLV. Voorgesteld wordt dan ook om vooralsnog dit bedrag voor 2025 en 2026 in de begroting op te nemen.
5.3 - Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie (nadeel € 347.000 )
Vastgoed Cultuurfabriek, Het Spectrum en Sociaal Cultureel Werk (nadeel € 7.000 )
Jaarlijks worden de belastingen en gemeentelijke heffingen doorbelast op de diverse exploitatiebudgetten. De ramingen hiervoor in de gemeentelijke exploitatie zijn structureel te laag begroot.
De raming voor de belastingen en gemeentelijke heffingen op het taakveld 5.3A Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie is structureel €7.000 te laag begroot.
Vastgoed Lampegiet (nadeel € 460.000 )
In 2023 bent u geïnformeerd (door middel van RIB 2023.24) over de onderhoudssituatie van het theater. Aangegeven is dat in zowel 2024 als in 2025 extra onderhoudsbudget nodig is in verband met een veilige bedrijfsvoering. Voor 2024 is dit budget in de begroting 2024 opgenomen. Voor 2025 is dit nog niet gebeurd. Aangezien de voorbereiding van de in 2025 uit te voeren werkzaamheden in het najaar van 2024 wordt gestart, stellen wij voor om het nog benodigde budget van € 460.000 via deze bestuursrapportage beschikbaar te stellen.
St. Volksuniversiteit (voordeel € 55.000 )
Bij de derde bestuursrapportage 2023 zijn middelen overgeheveld naar 2024 (€55.000). Deze middelen zijn destijds overgeheveld naar 2024 om -in het geval er geen Crisisherstelfonds zou worden ingesteld- eventueel in te kunnen zetten voor compensatie voor energiekosten. Met het Crisisherstelfonds en vervolgens de Subsidieregeling eenmalige lastencompensatie zijn middelen beschikbaar gesteld, waardoor deze middelen weer terugvloeien naar de algemene middelen.
Cultuurvisie (voordeel € 65.000 )
Bij de derde bestuursrapportage 2023 zijn middelen overgeheveld naar 2024 (€65.000). Deze middelen zijn destijds overgeheveld naar 2024 om -in het geval er geen Crisisherstelfonds zou worden ingesteld- eventueel in te kunnen zetten voor compensatie voor energiekosten. Met het Crisisherstelfonds en vervolgens de Subsidieregeling eenmalige lastencompensatie zijn middelen beschikbaar gesteld, waardoor deze middelen weer terugvloeien naar de algemene middelen.
Diverse taakvelden Jeugdhulp 6.72 - Pleegzorg 6.73 - GGZ 6.74 - Jeugdreclassering 6.82 Jeugd ( nadeel € 825.000 )
Op basis van de voortgangsrapportage van Jeugdregio FoodValley juli 2024 verwachten we dat de kosten voor Jeugdzorg ultimo 2024 € 825.000,- hoger uitkomen dan waarmee in onze begroting rekening is gehouden. Dit bedrag is gebaseerd op de werkelijke kosten over de eerste vier maanden van 2024, en vervolgens doorgerekend voor geheel 2024. De stijging van de kosten wordt veroorzaakt door de autonome groei in het aantal cliënten en een toename van de intensiteit. Deze kosten hebben een structureel karakter.
In de hervormingsagenda is opgenomen dat “onvoorziene ontwikkelingen en autonome groei, vallen onder de verantwoordelijkheid van het Rijk’. Bij navraag hoe dit moet worden geïnterpreteerd geeft de VNG aan dat “de betreffende passage is te lezen als een opdracht aan de deskundigencommissie om vanuit deze principes een uitspraak te doen". Dit zal een zwaarwegend advies zijn. In dit advies worden ook de (autonome) kostenontwikkelingen en eventuele compensatie over de jaren 2023 en 2024 meegenomen. Dat betekent dat de deskundigencommissie volgend jaar januari een uitspraak doet, het kabinet zich er dan nog op zal gaan beraden, en evt. financiële compensatie bij de Voorjaarsnota 2025/meicirculaire 2025 van het gemeentefonds verwerkt zal worden. Iedereen (inclusief VWS) houdt er rekening mee dat er compensatie zal komen volgend voorjaar, maar de grote vraag is hoeveel. Dat weten we dus wellicht richtinggevend in januari 2025, maar pas echt zeker in mei 2025”.
Voor de jaren 2025 en verder vinden we het, gezien de afspraak vanuit de Hervormingsagenda en de reactie van de VNG, verantwoord om tegenover de structurele autonome kostenstijging van afgerond € 860.000 (€ 825.000 incl. indexering voor 2025) een inkomstenpost, zijnde de compensatie vanuit het Rijk, voor hetzelfde bedrag in de begroting op te nemen. Aangezien de besluitvorming van het Rijk over de compensatie niet eerder dan in het voorjaar van 2025 wordt verwacht, nemen we in de risicoparagraaf het mogelijk niet of niet volledig toekennen van deze compensatie als aanvullend risico bij de jeugdzorg op .
Baten
4.2A - Openbaar basisonderwijs (nadeel 53.000 )
Huisvestingskosten overig onderwijs (nadeel € 8.000 )
Voorafgaand aan het opstellen van de nieuwe begroting van de gemeente Veenendaal worden de financiële kaders vastgesteld. De daadwerkelijke index voor de huuraanpassing wordt echter, zoals opgenomen in de afgesloten huurcontracten, gebaseerd op de consumenten prijsindexcijfers die maandelijks gepubliceerd worden door het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De stijging van deze index was 0,31%. Hierdoor wordt in 2024 minder huurinkomsten ontvangen dan begroot.
Huisvestingskosten IKC Franse Gat (nadeel € 45.000 )
Voor de begroting 2024 is € 45.070 huurinkomsten geraamd voor het IKC-Franse Gat. Het pand is echter nog niet gereed en opgeleverd waardoor voor 2024 geen huurinkomsten ontvangen worden.
5.2A - Sportaccommodaties (nadeel € 39.000)
Voorafgaand aan het opstellen van de nieuwe begroting van de gemeente Veenendaal worden de financiële kaders vastgesteld. De daadwerkelijke index voor de huuraanpassing wordt echter, zoals opgenomen in de afgesloten huurcontracten, gebaseerd op de consumenten prijsindexcijfers die maandelijks gepubliceerd worden door het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De stijging van deze index was 0,31%. Hierdoor wordt in 2024 minder huurinkomsten ontvangen dan begroot. De lagere huurinkomsten worden deels weer gecompenseerd door een lagere subsidie uitkering aan SSV in 2024 voor de sportaccommodaties.
5.3A - Cultuurpresentatie, Cultuurproductie en Cultuurparticipatie (nadeel € 196.000 )
Met het vertrek van de Volksuniversiteit uit het Spectrum komen er minder huurinkomsten binnen. Gedeeltelijk zijn de leegstaande ruimtes in het onderhuurcontract met De Muzen opgenomen (zoals enkele kantoorruimtes, de Spectrumzaal en enkele praktijkruimtes). Echter is er niet meer subsidie uit de cultuurbegroting beschikbaar om de laatste ruimtes en de algemene ruimtes (verkeersruimtes) hier onder te brengen. Verkeersruimtes zullen naar verwachting ook niet verhuurd gaan worden, omdat deze enkel te gebruiken zijn als gangen/hallen, technische ruimtes en toiletruimtes.
Daarnaast geldt dat voorafgaand aan het opstellen van de nieuwe begroting van de gemeente Veenendaal de financiële kaders worden vastgesteld. De daadwerkelijke index voor de huuraanpassing wordt echter, zoals opgenomen in de afgesloten huurcontracten, gebaseerd op de consumenten prijsindexcijfers die maandelijks gepubliceerd worden door het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De stijging van deze index was 0,31%. Hierdoor wordt in 2024 minder huurinkomsten ontvangen dan begroot.
6.1A - Samenkracht en burgerparticipatie (nadeel € 1.000)
Voorafgaand aan het opstellen van de nieuwe begroting van de gemeente Veenendaal worden de financiële kaders vastgesteld. De daadwerkelijke index voor de huuraanpassing wordt echter, zoals opgenomen in de afgesloten huurcontracten, gebaseerd op de consumenten prijsindexcijfers die maandelijks gepubliceerd worden door het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De stijging van deze index was 0,31%. Hierdoor wordt in 2024 minder huurinkomsten ontvangen dan begroot.
6.2B - Toegang en eerstelijnsvoorzieningen (voordeel € 12.000)
Voorafgaand aan het opstellen van de nieuwe begroting van de gemeente Veenendaal worden de financiële kaders vastgesteld. De daadwerkelijke index voor de huuraanpassing wordt echter, zoals opgenomen in de afgesloten huurcontracten, gebaseerd op de consumenten prijsindexcijfers die maandelijks gepubliceerd worden door het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De stijging van deze index was 0,31%.
Voor het taakveld 6.2B Toegang en eerstelijnsvoorzieningen betekent dit een inkomsten stijging van € 12.000.
6.72B - Jeugdhulp behandeling
We gaan er op dit moment van uit dat het Rijk de autonome kostenstijging van de jeugdhulp, zoals die in deze bestuursrapportage is opgenomen, vanaf 2025 compenseert. Hiervoor wordt structureel een inkomstenraming vanaf 2025 geraamd van afgerond € 860.000 (zijnde € 825.000 inclusief indexering voor 2025). Zie voor een nadere toelichting de eerder vermelde tekst bij 'Diverse taakvelden Jeugdhulp 6.72 - Pleegzorg 6.73 - GGZ 6.74 - Jeugdreclassering 6.82 Jeugd ( nadeel € 825.000 )'.