Programma 1: Fysieke leefomgeving

Thema I: Ruimtelijke ontwikkeling

Wat willen we bereiken? (doelstellingen)

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken? (doelstellingen)

Wat willen we bereiken? (doelstellingen)

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken? (doelstellingen)

I.a. In regionaal verband de versterking van de woonfunctie in Veenendaal vormgeven passend bij de behoefte van onze inwoners in een woon- en leefomgeving met voldoende kwaliteit en aandacht voor gezondheid, duurzaamheid en veiligheid.

Terug naar navigatie - I.a. In regionaal verband de versterking van de woonfunctie in Veenendaal vormgeven passend bij de behoefte van onze inwoners in een woon- en leefomgeving met voldoende kwaliteit en aandacht voor gezondheid, duurzaamheid en veiligheid.

I.b. Uitvoering geven aan de vraagstukken stikstofreductie en natuurherstel, in De (blauwe) hellen en samen met de regio voor het gebiedsproces Binnenveld.

Terug naar navigatie - I.b. Uitvoering geven aan de vraagstukken stikstofreductie en natuurherstel, in De (blauwe) hellen en samen met de regio voor het gebiedsproces Binnenveld.

Thema II: Openbare ruimte

Wat willen we bereiken? (doelstellingen)

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken? (doelstellingen)

Wat willen we bereiken? (doelstellingen)

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken? (doelstellingen)

II.a. Veenendaal heeft een gezonde, duurzame en veilige leefomgeving. De infrastructuur is van goede kwaliteit en de openbare ruimte biedt voldoende aantrekkelijke groene ruimte met plekken om te spelen, te sporten, te ontspannen en te ontmoeten.

Terug naar navigatie - II.a. Veenendaal heeft een gezonde, duurzame en veilige leefomgeving. De infrastructuur is van goede kwaliteit en de openbare ruimte biedt voldoende aantrekkelijke groene ruimte met plekken om te spelen, te sporten, te ontspannen en te ontmoeten.

II.b. Veenendaal heeft in 2050 een gezonde en groene klimaatbestendige leefomgeving met een robuust en gevarieerd aanbod van groen en water.

Terug naar navigatie - II.b. Veenendaal heeft in 2050 een gezonde en groene klimaatbestendige leefomgeving met een robuust en gevarieerd aanbod van groen en water.

II.c. In 2050 is Veenendaal volledig circulair ingericht waarbij gemeente, bedrijven, onderwijs en inwoners met elkaar samenwerken om de grondstoffenkringloop te sluiten, afval te minimaliseren, levensloop van producten zo lang mogelijk te laten zijn

Terug naar navigatie - II.c. In 2050 is Veenendaal volledig circulair ingericht waarbij gemeente, bedrijven, onderwijs en inwoners met elkaar samenwerken om de grondstoffenkringloop te sluiten, afval te minimaliseren, levensloop van producten zo lang mogelijk te laten zijn

II.d. Veenendaal wil zich inzetten voor het waardebehoud van grondstoffen en materialen door het vrijkomende ‘huishoudelijke afval’ op een doelmatige wijze in te zamelen en zo weer in te zetten als grondstof.

Terug naar navigatie - II.d. Veenendaal wil zich inzetten voor het waardebehoud van grondstoffen en materialen door het vrijkomende ‘huishoudelijke afval’ op een doelmatige wijze in te zamelen en zo weer in te zetten als grondstof.

II.e. Veenendaal is in 2050 een energieneutrale gemeente, die 100% hernieuwbare energie gebruikt en klimaatneutraal (CO2-emissieloos) is.

Terug naar navigatie - II.e. Veenendaal is in 2050 een energieneutrale gemeente, die 100% hernieuwbare energie gebruikt en klimaatneutraal (CO2-emissieloos) is.

II.f. De negatieve gevolgen van netcongestie te beperken door samen met de bedrijven te zoeken naar alle mogelijk oplossingen om de negatieve effecten van de congestie te verminderen.

Terug naar navigatie - II.f. De negatieve gevolgen van netcongestie te beperken door samen met de bedrijven te zoeken naar alle mogelijk oplossingen om de negatieve effecten van de congestie te verminderen.

II.g. Veenendaal wil een duurzame gemeente zijn, streeft naar doeltreffend gebruik van hernieuwbare grondstoffen en energie en geeft hier onder andere invulling aan door bestaande en toekomstige gebouwen te verduurzamen.

Terug naar navigatie - II.g. Veenendaal wil een duurzame gemeente zijn, streeft naar doeltreffend gebruik van hernieuwbare grondstoffen en energie en geeft hier onder andere invulling aan door bestaande en toekomstige gebouwen te verduurzamen.

Financiële ontwikkelingen Fysieke leefomgeving

Terug naar navigatie - Financiële ontwikkelingen Fysieke leefomgeving
Bedragen x €1.000
Feiten en ontwikkelingen Raming 2024 Raming 2025 Raming 2026 Raming 2027
Lasten
0.3A - Beheer overige gebouwen en gronden 0 0 0 0
2.1A - Verkeer en vervoer 15 15 15 15
2.1E - Verkeer en vervoer 3 3 3 3
8.1A - Ruimtelijke Ordening 13 0 0 0
Totaal Lasten 31 18 18 18
Baten
0.3A - Beheer overige gebouwen en gronden 0 0 0 0
5.5B - Cultureel Erfgoed 0 0 0 0
6.1D - Samenkracht en burgerparticipatie -14 -14 -14 -14
8.3B - Wonen en bouwen 0 0 0 0
Totaal Baten -14 -14 -14 -14
Saldo van baten en lasten -45 -32 -32 -32
Onttrekkingen
0.10A - Mutaties reserves Fysieke Leefomgeving 99 0 0 0
Totaal Onttrekkingen 99 0 0 0
Stortingen
0.10A - Mutaties reserves Fysieke Leefomgeving 99 0 0 0
Totaal Stortingen 99 0 0 0
Saldo mutaties reserves 0 0 0 0

Toelichting financiële ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Toelichting financiële ontwikkelingen

Lasten

2.1 - Verkeer en vervoer (nadeel € 18.000)
Wegen straten pleinen  (nadeel € 15.000)
Jaarlijks worden de belastingen en gemeentelijke heffingen doorbelast op de diverse exploitatiebudgetten. De ramingen hiervoor in de gemeentelijke exploitatie zijn structureel € 15.000 te laag begroot.

Vastgoed bewaakte fietsenstallingen (nadeel € 3.000)
Jaarlijks worden de belastingen en gemeentelijke heffingen doorbelast op de diverse exploitatiebudgetten. De ramingen hiervoor in de gemeentelijke exploitatie zijn structureel € 3.000 te laag begroot.

8.1A - Ruimtelijke ordening (nadeel € 13.000)
De kosten voor Planschade fluctueren omdat deze afhankelijk zijn van het aantal planschadeverzoeken dat wij ontvangen van inwoners van de gemeente Veenendaal. Omdat het van tevoren lastig is in te schatten is hiervoor geen budget opgenomen. De te verwachten kosten voor 2024 worden ingeschat op € 13.000. Omdat deze kosten samenhangen met het actualiseren van het bestemmingsplan Woongebieden, kunnen deze kosten niet op een derde worden verhaald.

Baten

6.1D - Samenkracht en burgerparticipatie (nadeel € 14.000)
Voorafgaand aan het opstellen van de nieuwe begroting van de gemeente Veenendaal worden de financiële kaders vastgesteld.  De daadwerkelijke index voor de huuraanpassing wordt echter, zoals opgenomen in de afgesloten huurcontracten, gebaseerd op de consumenten prijsindexcijfers die maandelijks gepubliceerd worden door het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De stijging van deze index was 0,31%. Hierdoor wordt in 2024 minder huurinkomsten ontvangen dan begroot.

Reservemutatie
Reserve Nieuw wonen en Risicoreserve bouwgrondexploitatie
De middelen in de reserve Nieuw Wonen (€ 98.623 ) zijn afkomstig vanuit de winstuitkering Ontwikkelingsbedrijf Veenendaal Oost ( OVO ). Deze reserve hoeft niet meer apart in stand gehouden te worden en kan daarom gestort worden in de risicoreserve grondbedrijf.

Risico's / ontwikkelingen Fysieke leefomgeving

Terug naar navigatie - Risico's / ontwikkelingen Fysieke leefomgeving

Toekomstvisie begraafplaats
Er is een toekomstvisie geschreven voor de begraafplaats. Hier is iemand voor ingehuurd. Dekking hiervoor komt uit het huidige budget van de begraafplaats. Op dit moment is nog onduidelijk of het budget toereikend is. In de derde bestuursrapportage hebben wij meer inzicht in de inkomsten en komen hierop terug.

Groot onderhoud wegen
De eerste helft van het jaar zijn er behoorlijk wat uren besteed aan de voorstellen van de heroverwegingen. Hierdoor zijn reguliere werkzaamheden namelijk het wegzetten van opdrachten blijven liggen. Nu wij hier een inhaalslag voor maken, merken we dat de beschikbaarheid van aannemers tot einde van het jaar beperkt is, met name voor asfaltwerkzaamheden. Tevens krijgen wij signalen dat door de grootschalige werkzaamheden van Rijkswaterstaat voor de weekenden en avonden er in 2024 en 2025 al geen aannemers en materieel meer beschikbaar zijn. Dit betekent dat waarschijnlijk niet al het (asfalt) werk voor de winterperiode afgerond kan worden en deze werkzaamheden doorschuiven naar de eerste helft van 2025. In de derde bestuursrapportage hebben wij meer inzicht in de financiële consequenties hiervan en komen wij hierop terug.

Aanleg zwevende fietspaden
Om de wortelopdruk in een aantal fietspaden duurzaam te verhelpen en de bomen te sparen, wordt op een aantal locaties in Veenendaal een ‘zwevend’ fietspad aangelegd. De levering van de betonplaten lukt echter niet meer dit jaar. De voorbereiding en aanbesteding wordt wel afgerond. Dit betekent dat deze specifieke werkzaamheden doorschuiven naar de eerste helft van 2025. In de derde bestuursrapportage hebben wij meer inzicht in de financiële consequenties hiervan en komen wij hierop terug.

Bouwleges
Naar verwachting worden de begrote bouwleges in 2024 gerealiseerd. De kosten voor 2024 zijn begroot op € 1.917.000 en per 1 juli 2024 bedragen de inkomsten € 1.385.000. Deze opbrengst  is naar verhouding hoog. Met het oog op de inwerkingtreding van de Omgevingswet met ingang van 1 januari 2024 zijn er eind 2023 veel aanvragen ingediend. In de eerste helft van 2024 zijn hier vergunningen voor verleend en de leges gefactureerd.  

Energiekosten WKD Installatie
In 2024 zijn eindafrekeningen gefactureerd voor het energieverbruik van 2022 en 2023. In totaal betreft het een bedrag van circa € 90.000. Dit is beduidend hoger dan het bedrag wat tot nu toe gebruikelijk was ( 2020: € 7.000 ). Wij zijn in overleg over deze afrekeningen. In de derde bestuursrapportage informeren wij u verder over deze kosten.