Programma 6: Bedrijfsvoering

Financiële ontwikkelingen Bedrijfsvoering

Terug naar navigatie - Financiële ontwikkelingen Bedrijfsvoering
Bedragen x €1.000
Feiten en ontwikkelingen Raming 2024 Raming 2025 Raming 2026 Raming 2027
Lasten
0.4G - Overhead (Juridische zaken) -80 0 0 0
0.4J - Overhead (A&A) 600 0 0 0
0.4N - Overhead (Vastgoed) 60 0 0 0
0.4Y - Overhead Team JZI -20 0 0 0
0.4Z - Overhead (Interne dienstverlening) -558 0 0 0
9.901 - Algemeen Directie 23 0 0 0
9.914 - Algemeen Bijstand, Reintegratie en Participatie -226 0 0 0
9.915 - Algemeen Beleid (MO) -250 0 0 0
Totaal Lasten -451 0 0 0
Baten
0.4J - Overhead (A&A) 600 0 0 0
0.4S - Overhead (Veiligheid) 100 0 0 0
Totaal Baten 700 0 0 0
Saldo van baten en lasten 1.151 0 0 0
Stortingen
0.10F - Mutaties reserves Bedrijfsvoering 1.134 0 0 0
Totaal Stortingen 1.134 0 0 0
Saldo mutaties reserves -1.134 0 0 0

Toelichtingen financiële ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Toelichtingen financiële ontwikkelingen

Omschrijving (toelichting)

Lasten

0.4G- Overhead (Juridische zaken) (budgetoverheveling € 80.000)
Er is sprake van een beperkte vertraging in het project inkoop tot betalen (ITB). De datum van 1 oktober livegang bleek niet haalbaar. Er is voor gekozen om het project nu gefaseerd in te voeren.  Een deel gaat nu live met ingang van 1 januari en de rest volgt met ingang van 1 april 2025. Door de vertraging is verlengde inzet van de externe projectleider nodig. Het is daarom noodzakelijk om niet benutte gelden vanuit JZI over te hevelen naar 2025 om deze inzet te bekostigen.  Na live-gang van ITB zal de inzet van de projectleider fasegewijs worden afgebouwd. We stellen voor om een bedrag van € 80.000 over te hevelen van het boekjaar 2024 naar 2025.

0.4J - Overhead A&A (Advies en Administratie)  (nadeel € 600.000)
De bedrijfsvoeringskosten vallen uiteen in personele en materiele kosten. Van beide soorten is een analyse gemaakt en een prognose opgesteld. We zien hierbij dat de binnen de primaire loonkostenbudgetten, de loonkosten voor het eigen personeel inclusief de inhuur (in verband met ziekte, pieken en vacatures), er nagenoeg geen budgettair resultaat zal gaan ontstaan. 
In een eerdere fase is het loonkostenbudget aangepast op basis van de cao-afspraken met als dekking de stelpost loon- en prijsontwikkelingen. Uit de prognose blijkt dat een aanvullende bijdrage vanuit deze stelpost niet nodig is, zodat de stelpost LPO vrij kan vallen binnen het programma Algemene dekkingsmiddelen.  
Binnen de secundaire loonkosten, daar waar het gaat om bijzondere beloningen, piketvergoedingen, overwerk, reiskostenvergoedingen et cetera, wordt een voordelig resultaat geprognotiseerd van ± € 200.000. Tot slot worden er ook meerdere geringe voordelen verwacht binnen de overhead. We verwachten incidentele voordelen o.a. binnen de huisvestingskosten (energie), data-beveiliging en een onderuitputting van diverse incidentele budgetten vanuit de groslijst uit de programmabegroting 2023. Op deze categorie valt vermoedelijk een bedrag van ± € 400.000 vrij.  (Zie uitwerking bij baten 0.4J).

0.4N - Overhead(Vastgoed) (nadeel € 60.000)
Om de bedrijfsvoering niet in gevaar te brengen is een aantal noodzakelijke niet begrote werkzaamheden uitgevoerd voor het vastgoed Huisvesting gemeentehuis. 
Dit betreft in grote lijnen het herstel van de Calamiteiten W-installatie, de huur van een tijdelijke koelinstallatie oud-gedeelte gemeentehuis, het herstel van de brandschade fietsenstalling Suikervat en het herstel aanrijschade van het rolhek parkeergarage.

0.4Y - Overhead Team JZI (budgetoverheveling € 20.000)
Privacy 
Bij de jaarrekening 2023 is aangegeven deze € 40.000 te verdelen over 2024 en 2025. Dit is per abuis niet gebeurd. Hierbij de correctie en het voorstel om € 20.000 over te hevelen van 2024 naar 2025.

0.4Z - Overheid ( interne dienstverlening) (budgetoverheveling € 558.000)
Ontwikkelen organisatiedatamanagement (€ 160.000)
Door een veelheid van factoren waaronder een langdurende interim situatie binnen de organisatie is de tijdige uitvoering van deze werkzaamheden vertraagd. Deze zijn inmiddels opgepakt. Voorgesteld wordt om deze budgetten over te hevelen van 2024 naar 2025.

Ontwikkelen meetinstrumenten beleidsontwikkeling (€ 84.000)
Door een veelheid van factoren waaronder een langdurende interim situatie binnen de organisatie is de tijdige uitvoering van deze werkzaamheden vertraagd. Deze zijn inmiddels opgepakt. Voorgesteld wordt om deze budgetten over te hevelen van 2024 naar 2025.

Begeleiden verandering door datagedreven werken (€ 244.000)
Door een veelheid van factoren waaronder een langdurende interim situatie binnen de organisatie is de tijdige uitvoering van deze werkzaamheden vertraagd. Deze zijn inmiddels opgepakt. Een deel van de resultaatbestemming is voornamelijk bedoeld voor trainings- / opleidingsdoeleinden. Voorgesteld wordt om  de budgetten over te hevelen van 2024  naar 2025. Opgesplitst in 2 bedragen, te weten € 150.000 voor P&O en € 90.000 voor I&A te behouden. 

Implementatie van Woo (€ 70.000)
Door een veelheid van factoren waaronder een langdurige interim situatie binnen de organisatie is de tijdige uitvoering van deze werkzaamheden vertraagd. Deze zijn inmiddels opgepakt. Voorgesteld wordt om deze Budgetten over te hevelen van 2024 naar 2025 ten gunste van Juridische Zaken.

9.901 - Algemeen Directie (nadeel € 23.000)
In verband met ziektevervanging en een toename van het aantal bezwaarschriften, naast een reeds bestaande beperkte bezetting binnen de organisatie  is er op korte termijn behoefte aan aanvullende inhuur (t.b.v. de afhandeling van bezwaarschriften) en verlenging van het huidige inhuurcontract (t.b.v. ziektevervanging). De kosten ten aanzien van de aanvullende inhuur à € 23.000 worden bij de derde bestuursrapportage opgevoerd.

9.914 - Algemeen Bijstand, Reïntegratie en Participatie (budgetoverheveling € 226.000)
De Tozo-regeling is per 1 oktober 2021 afgeschaft. De afwikkeling (o.a. terugvorderingen) neemt meerdere jaren in beslag. De hiervoor reeds in eerdere bestuurlijke rapportages gereserveerde meerjarige middelen moeten dan ook beschikbaar blijven en jaarlijks worden overgeheveld. Voorgesteld wordt om voor uitvoering van deze taak € 119.000 over te hevelen van 2024 naar 2025. Naast de afwikkeling van de Tozo-regeling is in 2024 een aantal projecten vertraagd. Om deze projecten alsnog uit te kunnen voeren danwel af te ronden wordt voorgesteld om € 107.000 over te hevelen van 2024 naar 2025. 

9.915 - Algemeen Beleid Maatschappelijke Ondersteuning (budgetoverheveling € 250.000)
In 2024 heeft de gemeente diverse middelen gekregen voor de uitvoering van nieuwe taken (denk aan IZA en GALA). Om al deze taken te kunnen realiseren is extra (tijdelijk) personeel nodig. De intentie is altijd geweest om daar waar mogelijk niet met inhuur te werken maar om mensen in dienst te nemen voor de duur dat de middelen beschikbaar zijn. Helaas is pas laat bekend geworden welke middelen waarvoor beschikbaar zijn waardoor pas recent is gestart met de werving. Om deze reden (en om de nieuwe medewerkers voor langere tijd aan de gemeente te kunnen binden voor deze taken) wordt voorgesteld om € 250.000 over te hevelen van 2024 naar 2025 als dekking voor deze extra (tijdelijke) formatie. 

Baten

0.4J  - Overhead A&A (Advies en Administratie) ( voordeel € 600.000)
Een deel van de formatie wordt structureel gedekt vanuit investeringen. Via tijdverantwoording worden personeelskosten toegerekend aan uitgaven die geactiveerd worden. Binnen deze investeringen is rekening gehouden met deze kostentoerekening. Zoals we de afgelopen jaren ook hebben gezien, worden er door uiteenlopende redenen minder uren toegerekend. Voor het jaar 2024 verwachten we een nadeel van (uren x intern tarief) ± € 600.000. Dit incidentele nadeel wordt in de begroting verwerkt. Momenteel wordt er gewerkt aan een voorstel om in de toekomst het budgettaire tekort dat jaarlijks ontstaat op de investeringsuren, te minimaliseren.  (Zie uitwerking bij lasten 0.4J).

0.4S - Overhead (Veiligheid) (voordeel € 100.000)
Voor 2024 zijn er verschillende DVO's afgesloten met de gemeente Renswoude voor o.a. veiligheid en crisisbeheersing en voor de gemeenten Renswoude en Scherpenzeel voor de inzet van de leerplichtambtenaar. Dit wordt aangewend voor extra capaciteit t.b.v. die functies. 

Reservemutaties

Reserve meerjarige middelen: storting (€ 1.134.000) 
Voorgesteld wordt om de resterende middelen ten behoeve van de diverse doelen, ad. in totaal € 1.134.000 via de reserve meerjarige middelen over te hevelen van 2024 naar 2025.

 

Risico's/ ontwikkelingen Bedrijfsvoering

Terug naar navigatie - Risico's/ ontwikkelingen Bedrijfsvoering

Omschrijving (toelichting)

Arbodienstverlening – verzuim
Het actuele verzuimpercentage (ZVP) bedraagt het tweede kwartaal 2024 4,24% organisatie breed ten opzichte van 4,71% in kwartaal 2 2024. Dit is een lichte afname. Dit valt te verklaren door verdere afname van de duur van het aantal dossiers en meldingen. We sturen hierbij steeds beter op de terugkeer naar werk door het tijdig inzetten van een spoor 2 re-integratie of 2 sporen beleid waarin er ook tijdelijk gekeken wordt naar passend werk binnen de organisatie.
Als we kijken naar de totstandkoming van het verzuimpercentage zien we dat door de afname van een aantal langdurige dossiers het langdurige verzuim wat meer afneemt en het korte durende verzuim lijkt in de verdeling echter wat toe te nemen.  De ziekmeldingsfrequentie blijft vergelijkbaar met kwartaal 2 namelijk 0,54. Dit cijfer ligt landelijk gemiddeld tussen de 1 en 1,5. Bij een aantal teams is deze frequentie boven de 1. Hierbij proberen we vooral te analyseren wat hiervan de oorzaak is en diverse andere mogelijkheden aan te wenden waaronder de vormen van verlof of verdeling van werk.