Omschrijving (toelichting)
Lasten
0.3A - Beheer overige gebouwen en gronden (nadeel € 45.000)
Bij de 2e bestuursrapportage is aangegeven dat wij terug zouden komen op de hoge eindafrekeningen 2022 en 2023 (€90.000,-) voor het energieverbruik van 2022 en 2023 voor het WKD (Warmte en Koude uit drinkwater). Er is aangegeven dat door een fout in de berekening het bedrag te hoog was vastgesteld en daardoor gehalveerd. Omdat op dit moment niet bekend is of dit bedrag structureel zal zijn wordt voorgesteld de eindafrekening 2022 en 2023 incidenteel op te nemen in de bestuursrapportage. Wanneer blijkt dat voor 2024 ook een hogere eindafrekening wordt ontvangen komen wij hierop terug in één van de bestuursrapportages van 2025.
2.1A - Verkeer en vervoer (budgetoverheveling € 805.000)
Wegen, straten, pleinen (€ 528.000)
De verwachting is dat niet al het (asfalt) onderhoudswerk voor de winterperiode afgerond kan worden zoals al aangekondigd in de 2e bestuursrapportage. Dit betekent dat het groot onderhoud aan de fietspaden doorschoven wordt naar de eerste helft van 2025. De opdracht voor deze werkzaamheden is reeds (voorlopig) gegund. Omdat we in 2025 het groot onderhoud asfalt op een andere manier willen gaan wegzetten in de markt is er op voorhand geen budget beschikbaar om de kosten van € 528.000 te dekken. Voorgesteld wordt om een bedrag van € 528.000 over te hevelen naar 2025 om deze werkzaamheden uit te voeren.
Fysieke maatregelen vergroten verkeersveiligheid (€ 277.000)
Vanuit de tweede bijdrageregeling van het Rijk in het kader van de Investeringsimpuls Verkeersveiligheid is een rijksbijdrage van maximaal 50% voor uitsluitend infrastructurele verbetermaatregelen beschikbaar gesteld voor het realiseren van extra projecten. Het rijk heeft ruim € 136.000 beschikbaar gesteld waarvan de werkzaamheden uiterlijk eind 2027 moeten zijn uitgevoerd. De uitvoering van deze verkeersveiligheidsprojecten die gepland stonden voor 2024 (aanleg 19 drempels en 6 plateau’s op diverse locaties) kosten meer tijd dan vooraf ingeschat en zullen grotendeels doorlopen in 2025. Voorgesteld wordt om de hiervoor afgerond € 277.000 vrijgemaakte extra eigen middelen over te hevelen naar 2025.
5.5A - Cultureel Erfgoed (budgetoverheveling € 50.000)
Vanwege het ontbreken van voldoende capaciteit is het nog niet gelukt om een start te maken met het opstellen van een kerkenvisie. Voorgesteld wordt het gehele bedrag over te hevelen van 2024 naar 2025.
5.7A - Openbaar groen en (openlucht) recreatie (budgetoverheveling € 380.000)
Openbaar groen (€ 330.000)
Zoals reeds gemeld in de 2e bestuursrapportage wordt de wortelopdruk door bomen in een aantal fietspaden verholpen door een speciale constructie (zwevend fietspad) aan te leggen en/ of het fietspad te verleggen. De bomen en het fietspad kunnen dan duurzaam in stand blijven. De voorbereiding is in volle gang en de realisatie zal in het eerste kwartaal van 2025 plaatsvinden. Daarom stellen we voor om € 330.000 vanuit exploitatie Openbaar Groen en te storten in de reserve meerjarige middelen en beschikbaar te stellen in 2025 ten behoeve van de fietspaden Petenbos en Raadhuisstraat.
Speelvoorzieningen (€ 50.000)
In 2024 zijn samen met bewoners BOSS plekken voorbereid in diverse wijken. De uitvoering van het werk moet Europees aanbesteed worden. Dit proces loopt vertraging op. We willen een meerjarig contract aanbesteden waarin veel aandacht uitgaat naar duurzaamheid en circulariteit. Samen met de markt moesten mogelijkheden verkend worden. De aanbesteding wordt dit jaar nog gepubliceerd, zodat de projecten in 2025 uitgevoerd worden. Voorgesteld wordt om het te verwachtte restant van € 50.000 over te hevelen van 2024 naar 2025 om de realisatie mogelijk te maken.
7.2A - Riolering (budgetoverheveling € 96.000)
Baggeren gebeurt niet jaarlijks maar cyclisch. In 2023 is de voorgaande baggerronde afgerond. In 2025 gaan we met het waterschap de slibdiktes onderzoeken waaruit volgt hoeveel we moeten gaan baggeren in de nieuwe cyclus. Vanaf 2026 zal de uitvoering van de baggerwerkzaamheden weer plaats gaan vinden. Om geen grote fluctuaties in de begroting te krijgen wordt jaarlijks een bedrag geraamd voor de baggerwerkzaamheden. Voorgesteld wordt het bedrag dat beschikbaar was voor 2024 ad. € 96.000 over te hevelen van 2024 naar 2025.
7.3A - Afval (voordeel € 129.000)
De aanneemsommen 2024 van de Afvalverwijdering Utrecht en de afval Combinatie Vallei is per saldo € 129.000,- voordeliger dan de raming die voor deze werkzaamheden in de begroting is opgenomen. Zie het B&W besluit 19-12-2023 (ACV) en het Raadsbesluit 18-04-2024 (AVU). De definitieve afrekeningen zijn op dit moment nog niet bekend en worden verwerkt in de jaarrekening 2024. Voorgesteld wordt het voorlopig voordeel van € 129.000,- te storten in de egalisatiereserve afvalverwijdering en -verwerking.
7.4D - Milieubeheer € 1.246.000 (nadeel € 66.000 + budgetoverheveling € 1.312.000)
Netcongestie (nadeel € 66.000)
Het tekort voor 2024 lijkt uit te lopen op € 66.000. Er is een intensivering van onze netcongestie-aanpak nodig. Vanaf 2025 wordt een hoger budget voorgesteld (besluit programmabegroting 2025) dan vanaf 2023 (start aanpak) beschikbaar was. We hebben dit jaar echter al de noodzaak gezien om de inzet hierop uit te breiden, omdat het project Smart Energy Hub op Nijverkamp daarom vroeg. We werken hier samen met de provincie met de afspraak dat de provincie een energieconsultant en adviesbureau betaalt en wij als gemeente een projectleider beschikbaar stellen. We hebben daarvoor het contract van de projectleider netcongestie moeten uitbreiden.
Programma Energieneutraal Veenendaal 2035 (budgetoverheveling € 1.312.000)
Op het totale budget (inkomsten en uitgaven) van het programma Energieneutraal Veenendaal resteert (over jaarschrijf 2024) een verwacht budget van € 1.312.000. Omdat het meerjarige programmagelden zijn die beschikbaar zijn gesteld voor dit programma, wordt voorgesteld deze middelen over te hevelen van 2024 naar 2025.
8.1A Ruimtelijke ordening (nadeel 14.000)
De kosten voor Planschade fluctueren omdat deze afhankelijk zijn van het aantal planschadeverzoeken dat wij ontvangen van inwoners van de gemeente Veenendaal. Omdat het van tevoren lastig is in te schatten, is hiervoor geen budget opgenomen. De extra te verwachten kosten voor 2024 worden ingeschat op € 14.000,-. Deze kosten kunnen niet op een derde worden verhaald omdat dit het bestemmingsplan betreft wat op het initiatief van de gemeente is aangepast voor het realiseren van IKC Franse Gat.
8.3 Wonen en bouwen (budgetoverheveling € 835.000)
Wonen en leven omgevingsaanvragen (€ 82.000)
Met ingang van 1 januari 2024 is de Wet Kwaliteitsborging voor het Bouwen in werking getreden. Als gevolg van deze wet wordt de technische toetsing van de aanvragen omgevingsvergunning en het toezicht op de uitvoering in opdracht van de initiatiefnemer uitgevoerd door een kwaliteitsborger. Voor de implementatie van deze wet hebben wij invoeringsgelden ontvangen. Aangezien de wet gefaseerd in werking treedt is het voorstel om een gedeelte van de invoeringsgelden, te weten € 22.000 in 2025, € 20.000 in 2026, € 20.000 in 2027 en € 20.000 in 2028 over te hevelen naar de reserve meerjarige middelen.
Volkshuisvesting overige (€ 153.000)
De Wet goed verhuurderschap is effectief per 1 januari 2024 ingegaan. Om vragen en meldingen over goed verhuurderschap in Veenendaal op te kunnen pakken is er een meldpunt ingericht. Het aantal meldingen is bepalend voor de inzet van de financiële middelen. Per 1 januari 2025 wordt de Wet betaalbare huur geëffectueerd. De verwachting is dat het aantal meldingen bij het loket goed verhuurderschap zal toenemen. Daarom wordt voorgesteld om het resterende budget 2024 over te hevelen naar 2025 en beschikbaar te stellen voor uitvoering van deze wettelijke taak.
Opgave Groei Bloei (€ 600.000)
Deze middelen zijn voor meerjarig gebruik beschikbaar gesteld. In 2024 zullen niet alle kosten voor de opgave Groei en Bloei gemaakt worden. Voorgesteld wordt het verwachte resterende budget van € 600.000 over te hevelen van 2024 naar 2025.
Baten
7.4A - Milieubeheer (voordeel € 165.000)
Vanuit de Provincie krijgen we de resterende middelen terug van het nazorgfonds inzake de voormalige stortplaats Maarsbergen. De provincie is beheerder van het nazorgfonds Maarsbergen. De nazorgfonds is opgezet om de kosten te dekken die gepaard gaan met het beheer en de monitoring van een gesloten stortplaats na beëindiging van de activiteiten. Wanneer een stortplaats niet langer actief is, moeten er nog steeds maatregelen worden opgenomen om ervoor te zorgen dat de stortplaats geen bedreiging vormt voor de volksgezondheid of het milieu. Conform artikel 18.3 van de nazorgovereenkomst eindigt deze als een stabiele situatie is bereikt.
Reservemutaties
Reserve meerjarige middelen: storting (€ 3.478.000)
Voorgesteld wordt om de resterende middelen ten behoeve van de diverse doelen, ad. in totaal € 3.478.000 via de reserve meerjarige middelen over te hevelen van 2024 naar 2025.
Egalisatiereserve afvalverwijdering en -verwerking: storting € 129.000
Betreft storting in de egalisatiereserve afvalverwijdering en -verwerking voor een bedrag van € 129.000.