Bijlagen

Bijlage 1: Overzicht budgettair neutrale mutaties

Terug naar navigatie - Bijlage 1: Overzicht budgettair neutrale mutaties
Bedragen x €1.000
BN Mutaties Raming 2024 budgetneutraal Raming 2025 budgetneutraal Raming 2026 budgetneutraal Raming 2027 budgetneutraal
Lasten
0.2 - Burgerzaken 4 0 0 0
0.4F - Overhead (communicatie) -21 0 0 0
0.4L - Overhead (P&O) 21 0 0 0
0.4T - Overhead (MO) 64 0 0 0
0.8 - Overige baten en lasten -41 -53 -65 -78
1.1A - Crisisbeheersing en Brandweer 688 0 0 0
1.2 - Openbare orde en veiligheid -9 0 0 0
2.1A - Verkeer en vervoer 83 21 21 21
2.1C - Verkeer en vervoer 70 43 43 43
3.3B - Bedrijfsloket en -regelingen -25 -25 -25 -25
4.3A - Onderwijsbeleid en leerlingenzaken 332 561 0 0
5.1A - Sportbeleid en activering 16 0 0 0
5.5A - Cultureel Erfgoed 0 0 0 0
5.6A - Media 0 205 205 0
5.7C - Openbaar groen en (openlucht) recreatie -27 0 0 0
6.1B - Samenkracht en burgerparticipatie 0 21 21 22
6.1F - Samenkracht en burgerparticipatie 13 -42 -42 -42
6.1G - Samenkracht en burgerparticipatie 1 42 42 42
6.2D - Toegang en eerstelijnsvoorzieningen 4 5 5 5
6.3A - Inkomensregelingen 0 300 300 300
6.3B - Inkomensregelingen 1.638 1.656 1.627 1.625
6.4 - WSW en beschut werk 0 74 73 72
6.5A - Arbeidsparticipatie 7 0 0 0
6.5D - Arbeidsparticipatie 20 0 0 0
6.6A - Maatwerk-voorzieningen (WMO) -106 0 0 0
6.71A - Hulp bij het huishouden (WMO) 157 0 0 0
6.71D - Overige maatwerkarrangementen (WMO) -4 -5 265 545
6.72B - Jeugdhulp behandeling 0 0 -8 68
6.81 - Geëscaleerde zorg 18+ 85 0 0 0
6.81A - Beschermd wonen (WMO) 285 0 0 0
6.81B - Maatschappelijke- en vrouwenopvang (WMO) -97 0 0 0
7.1A - Volksgezondheid 226 7 0 0
7.4C - Milieubeheer -112 0 0 0
7.4D - Milieubeheer 210 50 0 0
7.5B - Begraafplaatsen 0 0 13 13
8.3D - Wonen en bouwen 35 55 47 26
9.901 - Algemeen Directie 0 0 0 0
Totaal Lasten 3.515 2.915 2.522 2.637
Baten
0.4R - Overhead (E&W) 0 0 0 0
0.4T - Overhead (MO) 64 0 0 0
0.64B - Belastingen overig -25 -25 -25 -25
0.8 - Overige baten en lasten 153 309 527 642
1.1A - Crisisbeheersing en Brandweer 688 0 0 0
2.1A - Verkeer en vervoer 83 21 21 21
2.1C - Verkeer en vervoer 43 43 43 43
4.3A - Onderwijsbeleid en leerlingenzaken 332 561 0 0
5.1A - Sportbeleid en activering 16 0 0 0
6.1G - Samenkracht en burgerparticipatie 13 0 0 0
6.3B - Inkomensregelingen 1.495 1.956 1.956 1.956
6.5D - Arbeidsparticipatie 20 0 0 0
6.71A - Hulp bij het huishouden (WMO) 52 0 0 0
6.81A - Beschermd wonen (WMO) 264 0 0 0
7.1A - Volksgezondheid 221 0 0 0
7.4D - Milieubeheer 98 50 0 0
Totaal Baten 3.515 2.915 2.522 2.637
Gerealiseerd saldo van baten en lasten 0 0 0 0

Bijlage 2 : Overzicht structurele mutaties

Terug naar navigatie - Bijlage 2 : Overzicht structurele mutaties

Voor deze rapportage zijn er geen structurele mutaties te melden.

Bedragen x €1.000
Exploitatie Raming 2025 Raming 2026 Raming 2027
Lasten
3 Sociale Leefomgeving -28 -28 -28
Totaal Lasten -28 -28 -28
Gerealiseerd saldo van baten en lasten 28 28 28

Bijlage 3: Over te hevelen budgetten

Terug naar navigatie - Bijlage 3: Over te hevelen budgetten
Omschrijving Over te hevelen budget van 2024 naar 2025 (in euro's) Over te hevelen budget van 2024 naar 2026 (in euro's) Over te hevelen budget van 2024 naar 2027 (in euro's) Over te hevelen budget van 2024 naar 2028 (in euro's) Toelichting
Opgave Groei&Bloei 600.000 Deze middelen zijn voor meerjarig gebruik beschikbaar gesteld. In 2024 zullen niet alle kosten voor de opgave Groei en Bloei gemaakt worden. Voorgesteld wordt het verwachte resterende budget van € 600.000 over te hevelen van 2024 naar 2025.
Programma ENV 1.312.000 Op het totale budget (inkomsten en uitgaven) van het programma Energieneutraal Veenendaal resteert (over jaarschrijf 2024) een verwacht budget van € 1.312.000. Omdat het programmagelden zijn die beschikbaar zijn gesteld voor dit programma, wordt voorgesteld deze middelen over te hevelen van 2024 naar 2025.
Wegen, straten en pleinen 528.000 De verwachting is dat niet al het (asfalt) onderhoudswerk voor de winterperiode afgerond kan worden zoals al aangekondigd in de 2e bestuursrapportage. Dit betekent dat het groot onderhoud aan de fietspaden doorschoven wordt naar de eerste helft van 2025. De opdracht voor deze werkzaamheden is reeds (voorlopig) gegund. Omdat we in 2025 het groot onderhoud asfalt op een andere manier willen gaan wegzetten in de markt is er op voorhand geen budget beschikbaar om de kosten van € 528.000 te dekken. Voorgesteld wordt om een bedrag van € 528.000 over te hevelen naar 2025 om deze werkzaamheden uit te voeren.
Verkeersveiligheidsmaatregelen 277.000 Vanuit de tweede bijdrageregeling van het Rijk in het kader van de Investeringsimpuls Verkeersveiligheid is een rijksbijdrage van maximaal 50% voor uitsluitend infrastructurele verbetermaatregelen beschikbaar gesteld voor het realiseren van extra projecten. Het rijk heeft ruim € 136.000 beschikbaar gesteld waarvan de werkzaamheden uiterlijk eind 2027 moeten zijn uitgevoerd. De uitvoering van deze verkeersveiligheidsprojecten die gepland stonden voor 2024 (aanleg 19 drempels en 6 plateau’s op diverse locaties) kosten meer tijd dan vooraf ingeschat en zullen grotendeels doorlopen in 2025. Voorgesteld wordt om de hiervoor afgerond € 277.000 vrijgemaakte extra eigen middelen over te hevelen naar 2025.
Openbaar groen 330.000 Zoals reeds gemeld in de 2e bestuursrapportage wordt de wortelopdruk door bomen in een aantal fietspaden verholpen door een speciale constructie (zwevend fietspad) aan te leggen en/ of het fietspad te verleggen. De bomen en het fietspad kunnen dan duurzaam in stand blijven. De voorbereiding is in volle gang  en de realisatie zal in het eerste kwartaal van 2025 plaatsvinden. Daarom stellen we voor om € 330.000 vanuit exploitatie Openbaar Groen en te storten in de reserve meerjarige middelen en beschikbaar te stellen in 2025 ten behoeve van de fietspaden Petenbos en Raadhuisstraat.
Speelvoorziening 50.000 In 2024 zijn samen met bewoners BOSS plekken voorbereid in diverse wijken. De uitvoering van het werk moet Europees aanbesteed worden. Dit proces loopt vertraging op. We willen een meerjarig contract aanbesteden waarin veel aandacht uitgaat naar duurzaamheid en circulariteit. Samen met de markt moesten mogelijkheden verkend worden. De aanbesteding wordt dit jaar nog gepubliceerd, zodat de projecten in 2025 uitgevoerd worden. Voorgesteld wordt om het te verwachtte restant van € 50.000 over te hevelen van 2024 naar 2025 om de realisatie mogelijk te maken.
Baggerwerkzaamheden 96.000 Baggeren gebeurt niet jaarlijks maar cyclisch. In 2023 is de voorgaande baggerronde afgerond. In 2025 gaan we met het waterschap de slibdiktes onderzoeken waaruit volgt hoeveel we moeten gaan baggeren in de nieuwe  cyclus. Vanaf 2026 zal de uitvoering  van de baggerwerkzaamheden weer plaats gaan vinden. Om geen grote fluctuaties in de begroting te krijgen wordt jaarlijks een bedrag geraamd voor de baggerwerkzaamheden. Voorgesteld wordt het bedrag dat beschikbaar was voor 2024 ad. € 96.000 over te hevelen van 2024 naar 2025.
Vitale Binnenstad 600.000 Op het totale budget (inkomsten en uitgaven) van het programma Vitale Binnenstad resteert (over jaarschrijf 2024) een budget van € 600.000. Omdat het programmagelden zijn die beschikbaar zijn gesteld voor het programma, wordt voorgesteld deze middelen via de resultaatsbestemming over te hevelen van 2024 naar 2025. Deze gelden worden o.a. uitgegeven aan het vergroenen van de binnenstad. Dit jaar is bijvoorbeeld het plan opgesteld om de Markt aantrekkelijker te maken en te vergroenen. Omdat de uitvoering in het 1e kwartaal van 2025 zal plaatsvinden worden deze kosten ook pas in 2025 gemaakt.
Herwaardering vakmanschap 33.000 In het vierde kwartaal 2024 start een projectleider die een plan van aanpak opstelt. Het oorspronkelijke project is, in samenspraak met de bestuurder, aangepast en heeft nu als werktitel Promotie in de Techniek. In het vierde kwartaal is een projectleider gestart om dit project uit te voeren. In het eerste kwartaal 2025 worden de resultaten van dit onderzoek gepresenteerd qua invulling en uitvoering, samen met onderwijs en bedrijfsleven. Om de uitvoering ervan te realiseren is het voorstel om het restant van de meerjarige middelen (€ 33.000,-)  over te hevelen naar 2025. Dit restantbudget wordt in 2025 aan de hand van een uitvoeringsplan besteed.
Visie Bedrijventerreinen 25.000 In het tweede kwartaal 2024 is een projectmanager gestart om een plan van aanpak op te stellen dat zich richt op een inventarisatie van activiteiten op de verschillende bedrijventerreinen. De uitvoering ervan kent een prioritering en strakke afbakening van activiteiten. In het vierde kwartaal 2024 wordt dit plan opgeleverd. Voorgesteld wordt om het restant van de meerjarige middelen (€ 25.000,-) over te hevelen van 2024 naar 2025 ten behoeve van uitvoering van het plan.
Bedrijfsloket en  -regelingen 18.000 In 2024 wordt het plan van aanpak afgerond om intern en extern informatie te verzamelen om tot gefundeerde keuzes te komen ten aanzien van het verbeteren van de gemeentelijke ondernemersdienstverlening. Voor de uitvoering van dit plan wordt voorgesteld om van de meerjarig beschikbaar gestelde middelen € 18.000,- over te hevelen van 2024 naar 2025.
Economische promotie 37.000 In verband met veranderde context en nieuwe inzichten m.b.t. de toekomstige economie van Veenendaal (o.m. rapport Savelsberg en onderzoeksrapport Brede Welvaart) wordt het bestaande plan van aanpak aangepast en wordt aangesloten bij de de aanbevelingen van de genoemde onderzoeken. Hierbij zijn de uitgangspunten het vergroten van de ICT-profilering van Veenendaal en het verder versterken van het ICT-cluster in Veenendaal. Voor het finaliseren en uitvoeren van dit plan wordt voorgesteld om van de meerjarig beschikbaar gestelde middelen € 37.000,- over te hevelen van 2024 naar 2025.
Programma Sociaal Domein 118.000 57.000 Bij de jaarrekening 2023 is er besloten om voor de uitvoering van het vastgestelde Integraal Beleidskader Sociaal Domein een bedrag te reserveren voor een maximale looptijd van 4 jaar (te weten 2024, 2025, 2026 en 2027) Met dit bedrag wordt uitvoering gegeven aan die wens. Wij stellen voor om van dit bedrag € 118.000 over te hevelen van 2024 naar 2025 en € 57.000 naar 2026.
Inburgering algemeen 640.000 In 2024 verwachten we nog € 50.000 nodig te hebben voor de gedeeltelijke dekking van de pilot maatschappelijke begeleiding conform de overeenkomst met Vluchtelingenwerk Nederland. Voor 2025 en 2026 (en mogelijk 2027) zijn er extra middelen nodig om bij te kunnen sturen met tijdelijk extra formatie in verband met de verhoogde instroom. Zodoende willen we caseloads beheersbaar houden. Gezien bovenstaande wordt voorgesteld om -in lijn met eerdere bestuurlijke besluitvorming over het meerjarig overhevelen van deze middelen- in totaal € 640.000 over te hevelen van 2024 naar 2025.
Preventieakkoord 50.000 Voor Jongeren op gezond gewicht (JOGG) is een meerjarige samenwerkingsovereenkomst aangegaan. Middels preventieakkoord hebben we meerjarige financiering gerealiseerd t/m 2024. JOGG maakt geen deel uit van  Gezond en Acties Leven Akkoord (GALA), om JOGG ook in 2025 te kunnen continueren en te kunnen voldoen aan de eerder gesloten samenwerkingsovereenkomst is het noodzakelijk om deze middelen mee te mogen nemen naar 2025.
Digitale inclusieve stad 150.000 Van het budget voor het project Digitale inclusieve stad resteert € 150.000. Deze middelen zijn voor meerjarig gebruik beschikbaar gesteld. Voorgesteld wordt dit resterende budget over te hevelen van 2024 naar 2025.
Beschermd wonen 100.000 130.000 Conform het in april 2023 vastgestelde uitvoeringsplan wordt voorgesteld om  € 100.000 mee te nemen van 2024 naar 2025 en € 130.000 van 2024 mee te nemen naar 2026. Omdat het uitvoeringsplan door bezetting (vacature) enige vertraging heeft opgelopen zal een uitloop naar 2027 plaatsvinden. Hierdoor kan het mogelijk zijn dat er in 2026 ook middelen moeten worden overgeheveld naar 2027 om het plan volledig uit te kunnen voeren.
Field Labs 61.000 117.000 Dit budget betreft middelen welke gereserveerd zijn voor de implementatie van de aanpak 'Opgroeien in een kansrijke omgeving' (OKO). Deze aanpak is nauw verwant aan de fieldlabs, maar komt met een nog steviger fundament. De over te hevelen middelen zijn bestemd voor de bekostiging van een projectleider OKO voor de jaren 2024-2026. Voorgesteld wordt om € 61.000 van 2024 naar 2025 over te hevelen en € 117.000 naar 2026.
Maatschappelijke diensttijd 18.000 Aan Stichting Netwerk voor Jou is een meerjarige subsidie verstrekt voor het uitvoeren van maatschappelijke diensttijd voor de periode 2023-2025. Middels deze resultaatbestemming worden de financiële middelen overgeheveld om de subsidieverstrekking conform de eerder afgegeven subsidiebeschikking mogelijk te maken.
Maatje achter de voordeur 22.000 23.000 23.000 In project Maatje achter de Voordeur worden slachtoffers van huiselijk geweld ondersteund in hun herstel door een inwoner met eenzelfde ervaring met huiselijk geweld. Om dit project te continueren dient er € 22.000 te worden meegenomen naar 2025 en jaarlijks € 23.000 voor 2026 en 2027. Vanaf 2028 zijn structureel middelen beschikbaar gesteld voor uitvoering van deze taak.
Veense Huiskamers 38.000 Stichting Veens Welzijn en Goed voor elkaar zijn de Veense huiskamer gestart. We zien dat mantelzorgers en zorgvragers zich hierdoor beter ondersteund voelen. Per 2025 is hiervoor binnen de gemeentelijke begroting jaarlijks structureel € 25.000 beschikbaar gesteld. Voor dit project zijn zij naast de gemeentelijke bijdrage afhankelijk van externe financiering. Momenteel Stichting Veens Welzijn en Goed voor elkaar nog bezig om deze te verwerven en is het nog niet zeker per wanneer deze daadwerkelijk in kan gaan. Het verzoek is dan ook om het overgebleven bedrag  van afgerond € 38.000 van de Veense Huiskamer uit 2024 eenmalig over te hevelen naar 2025 om op deze manier een eventueel financieringsgat te voorkomen.
Veiligheidsbeleid 177.000 Integrale aanpak veiligheid Voor de lokale, integrale aanpak van polarisering, radicalisering, extremisme en terrorisme ontvangen we van het Rijk budget. Door een periode waarin weinig ruimte was concrete interventies te realiseren is ondanks de uitgaven dit jaar nog een deel van dit budget beschikbaar. Voorgesteld wordt de vanuit het Rijk ontvangen gelden met specifiek doel ad. € 87.000 over te hevelen van 2024 naar 2025 en in 2025 opnieuw aan te wenden voor uitvoering van (en inlopen op) deze taak.   Cameratoezicht Nadat de raad in 2023 extra budget beschikbaar stelde voor het verbeteren van de infrastructuur van cameratoezicht of het uitbreiden van het aantal camera’s zijn in 2023 en 2024 een heel aantal zaken gerealiseerd. Op een aantal specifieke locaties zijn we afhankelijk van de voortgang en planning van ruimtelijke ontwikkelingen waarmee we werkzaamheden combineren én zorgen dat niet net geplaatste camera’s of voorzieningen vanwege bouwwerkzaamheden weer (tijdelijk) verplaatst of afgebroken moeten worden. Daarnaast geldt dat iedere uitbreiding ook een verhoging van de structurele kosten voor de voorzieningen met zich mee brengt. Daarvoor is ook in het budget voorzien. Het voorstel is het hiervoor bestemde budget dan ook beschikbaar te houden en over te hevelen van 2024 naar 2025.
TOZO 119.000 De Tozo-regeling is per 1 oktober 2021 afgeschaft. De afwikkeling (o.a. terugvorderingen) neemt meerdere jaren in beslag. De hiervoor reeds in eerdere bestuurlijke rapportages gereserveerde meerjarige middelen moeten dan ook beschikbaar blijven en jaarlijks worden overgeheveld. Voorgesteld wordt om voor uitvoering van deze taak € 119.000 over te hevelen van 2024 naar 2025.
Implementatie van Woo 70.000 Door een veelheid van factoren waaronder een langdurige interim situatie binnen de organisatie is de tijdige uitvoering van deze werkzaamheden vertraagd. Deze zijn inmiddels opgepakt. Voorgesteld wordt om deze Budgetten over te hevelen van 2024 naar 2025 ten gunste van Juridische Zaken.
Kerkenvisie 50.000 Vanwege het ontbreken van voldoende capaciteit is het nog niet gelukt om een start te maken met het opstellen van een kerkenvisie. Voorgesteld wordt het gehele bedrag over te hevelen van 2024 naar 2025.
Wonen en leven omgevingsaanvragen 22.000 20.000 20.000 20.000 Met ingang van 1 januari 2024 is de Wet Kwaliteitsborging voor het Bouwen in werking getreden. Als gevolg van deze wet wordt de technische toetsing van de aanvragen omgevingsvergunning en het toezicht op de uitvoering in opdracht van de initiatiefnemer uitgevoerd door een kwaliteitsborger. Voor de implementatie van deze wet hebben wij invoeringsgelden ontvangen. Aangezien de wet gefaseerd in werking treedt is het voorstel om een gedeelte van de invoeringsgelden, te weten € 22.000 in 2025, € 20.000 in 2026, € 20.000 in 2027 en € 20.000 in 2028 over te hevelen naar de reserve meerjarige middelen.
Volkshuisvesting 153.000 De Wet goed verhuurderschap is effectief per 1 januari 2024 ingegaan. Om vragen en meldingen over goed verhuurderschap in Veenendaal op te kunnen pakken is er een meldpunt ingericht. Het aantal meldingen is bepalend voor de inzet van de financiële middelen. Per 1 januari 2025 wordt de Wet betaalbare huur geëffectueerd. De verwachting is dat het aantal meldingen bij het loket goed verhuurderschap zal toenemen. Daarom wordt voorgesteld om het resterende budget 2024 over te hevelen naar 2025 en beschikbaar te stellen voor uitvoering van deze wettelijke taak.
Peuterwerk 58.000 Conform B&W-besluit van 1 oktober 2024 wordt voorgesteld om afgerond  € 58.000 over te hevelen van 2024 naar 2025 voor extra peuterplaatsen, zodat we in 2025 ook 100 peuterplaatsen kunnen realiseren. Dit is in lijn met het aantal noodzakelijke kindplaatsen in voorgaande dienstjaren.
Algemene voorzieningen jeugd 62.000 Voor 2024 en 2025 is voor elk jaar €100.000 beschikbaar gesteld. Door omstandigheden is de uitvoering van het sociaal plan minder snel verlopen. Daarom wordt de verdere uitvoering grotendeels een jaar verschoven naar de periode 2025-2027. Vanaf september 2024 wordt door de gemeente concreet invulling gegeven aan het projectleiderschap. Momenteel wordt in samenwerking met Veens welzijn en Veenvesters gewerkt aan een duidelijker uitvoeringsplan met daarin een bestemming van middelen, resultaten en verantwoording. Dit plan wordt eind oktober 2024 voorgelegd aan de stuurgroep. Besluitvorming over de inzet van deze middelen vindt begin november plaats. Om wel vanaf begin 2025 te kunnen beschikken over de middelen en dus uitvoering te kunnen geven aan het plan, is het dus nodig het bedrag mee te nemen naar 2025. Voorgesteld wordt om een bedrag van € 62.000 over te hevelen van 2024 naar 2025.
CJG 100.000 Vanwege de vertraging die de hervormingsagenda heeft opgelopen in combinatie met het ontbreken van personele continuïteit is een aantal taken (nog) niet opgepakt in 2024. Het plan is om begin 2025 te starten met een cliënt- en wijkgerichte analyse in samenwerking met het CJG (capaciteit is pas begin 2025 beschikbaar). Om met deze analyse in gezamenlijkheid met partners te werken aan een betere sturing op de in-, door en uitstroom waarbij passende ondersteuning voor die kinderen die het echt nodig hebben uitgangspunt is en blijft. Voorgesteld wordt om € 100.000 over te hevelen naar 2025.
Inkomensregelingen 72.000 Van het resterende budget 2024 ad € 147.000 verwachten we dit jaar nog € 75.000 uit te geven aan uitvoering schulddienstverlening voor ondernemers en inzet communicatieplan. Er resteert een bedrag van € 72.000. Voorstel is om de resterende middelen van 2024 ad € 72.000 over te hevelen van 2024 naar 2025 voor de implementatie van de basisdienstverlening schulddienstverlening dat moet leiden tot een toegankelijker hulpaanbod en de dienstverlening op het gebied van schulden gelijk trekt. Zodoende willen we voldoen aan landelijke afspraken die recent gemaakt zijn. In 2025 dienen we elementen zoals begeleiding van specifieke doelgroepen (zoals jongeren) en budgetcoaching te implementeren.
Reïntegratie algemeen 350.000 Samen met de gemeenten in de Regio Foodvalley is er een ESF-subsidie aangevraagd (EU-REACT 2020-2022). De aanvraag is goedgekeurd en we verwachten nog dit jaar circa € 350.000 aan middelen te ontvangen. Voorgesteld wordt om deze middelen over te hevelen van 2024 naar 2025. Deze middelen zijn in de komende jaren nodig voor dekking van de personele kosten inzake verantwoording, uitvoering van  het Programma Sociaal Domein en specifieke projecten zoals Simpel Switchen.
Wooncoach 87.000 Vanwege de krapte op de arbeidsmarkt heeft het geruime tijd geduurd om een wooncoach met de juiste competenties te werven. Uiteindelijk is Veens Welzijn erin geslaagd om per 1 november 2023 te starten met het project voor de duur van 3 jaar. Doordat het project pas eind 2023 van start kon gaan is bij de jaarrekening 2023 € 87.000 meegenomen naar 2024. Deze middelen dienen als dekking voor het financieren van de wooncoach in 2026. Het verzoek is dan ook om deze middelen over te hevelen en beschikbaar te stellen in 2026.
Mantelzorgondersteuning 15.000 We hebben opdracht gegeven aan het bureau Jong en Veer om samen met Veens Welzijn hier verder invulling aan te geven. Hiervoor is er door Jong en Veer een plan van aanpak gemaakt. Vanuit 2022 en 2023 zijn middelen overgeheveld om in 2024 verder uitvoering te kunnen geven aan deze taak. Een deel van de uitvoering loopt uiteindelijk nog door tot in 2025. Om ook volgend jaar verdere invulling te kunnen geven aan dit plan wordt voorgesteld om de resterende middelen ad € 15.000 over te hevelen van 2024 naar 2025.
Subsidieregeling vrijwilligersinformele zorg Veenendaal 40.000 In december 2023 is het subsidieplafond voor deze regeling incidenteel met € 27.500 verhoogd vanuit de algemene reserve om alle subsidieaanvragen 2024 te kunnen honoreren. Daarnaast is bij de jaarrekening 2023 € 40.000 meegenomen naar 2024. De subsidieaanvragen voor 2025 zijn inmiddels beoordeeld en wij voorzien dat het huidige subsidieplafond 2025 van € 212.134 wordt overschreden. Voorgesteld wordt om het budget van  € 40.000 over te hevelen van 2024 naar 2025. In 2025 wordt de huidige subsidieregeling aangepast. De nieuwe regeling zal per miv het subsidiejaar 2026 van kracht zijn.
Algemene voorziening WMO (diversiteit) 25.000 Vanaf september 2024 is een externe professional aan de slag met het opzetten van dialogen in Veenendaal. Door omstandigheden is de samenwerking en start van het project later begonnen. De kosten hiervoor kunnen daardoor deels pas in 2025 worden gemaakt. Om deze reden wordt voorgesteld om € 25.000 van dit budget over te hevelen van 2024 naar 2025.
St. Volksuniversiteit 53.000 Het is niet gelukt om in het eerste kwartaal van 2024 een nieuw beleidsplan op de beeldende kunst op te stellen vanwege de grote druk op het dossier cultuur. In overleg met het college wordt het nieuwe beleid op de beeldende kunst in 2025 opgeleverd. In de tweede bestuursrapportage 2024 is de raad hierover geïnformeerd. In 2025 is er tijdelijk meer ambtelijke capaciteit beschikbaar voor cultuur. Voorgesteld wordt om de middelen ten behoeve van de ontwikkeling van nieuw beleid op de beeldende kunst (€ 53.000) eenmalig over te hevelen 2024 naar 2025.
Vastgoed/Onderhoud De Lampegiet 620.000 In 2023 is de raad geïnformeerd (door middel van RIB 2023.24) over de onderhoudssituatie van het theater. Om het theater tijdelijk te kunnen blijven exploiteren in verband met een veilige bedrijfsvoering,  zijn in 2024  meerjarig extra middelen beschikbaar gesteld ter hoogte van € 1.259.000,-. Een aanzienlijk deel van de werkzaamheden is dit jaar uitgevoerd. Het resterende deel zal in 2025 uitgevoerd worden. Verwacht wordt dat € 620.000 van het totaal beschikbaar gestelde budget niet wordt besteed en in 2025 noodzakelijk is voor de nog uit te voeren werkzaamheden. Voorgesteld wordt deze middelen te storten in de reserve meerjarige middelen en over te hevelen van 2024 naar 2025.
Uitvoering rekenkamerrapport Veens Welzijn 36.000 De raad heeft op 18 september 2024 ingestemd met het voorstel om de aanbevelingen uit het rekenkameronderzoek naar de effectiviteit van het welzijnsbeleid en het opdrachtgeverschap van de gemeente over te nemen.  Dit betekent dat er een project is gestart om te komen tot het verbeteren van het opdrachtgeverschap vanuit de gemeente, de verantwoording vanuit Veens Welzijn en het onderzoeken van een meetbare evaluatiestructuur.  Om dit te realiseren, is de inzet van een externe partij wenselijk. Zij hebben de kennis en expertise om ons te ondersteunen bij het invoeren van deze nieuwe werkwijze. Met het meenemen van het budget kunnen we de benodigde opdracht verstrekken en zorgen voor een effectief uitvoerbaar en stuurbaar welzijnsbeleid. Voorgesteld wordt om € 36.000 via de reserve meerjarige middelen over te hevelen 2024 naar 2025.
Ontwikkelen organisatiedatamanagement 160.000 Door een veelheid van factoren waaronder een langdurende interim situatie binnen de organisatie is de tijdige uitvoering van deze werkzaamheden vertraagd. Deze zijn inmiddels opgepakt. Voorgesteld wordt om deze budgetten over te hevelen van 2024 naar 2025.
Ontwikkelen meetinstrumenten beleidsontwikkeling 84.000 Door een veelheid van factoren waaronder een langdurende interim situatie binnen de organisatie is de tijdige uitvoering van deze werkzaamheden vertraagd. Deze zijn inmiddels opgepakt. Voorgesteld wordt om deze budgetten over te hevelen van 2024 naar 2025.
Begeleiden verandering door datagedreven werken 244.000 Door een veelheid van factoren waaronder een langdurende interim situatie binnen de organisatie is de tijdige uitvoering van deze werkzaamheden vertraagd. Deze zijn inmiddels opgepakt. Een deel van de resultaatbestemming is voornamelijk bedoeld voor trainings- / opleidingsdoeleinden. Voorgesteld wordt om  de budgetten over te hevelen van 2024  naar 2025. € 150.000 voor P&O en € 90.000 voor I&A te behouden.
Algemeen Bijstand, Reïntegratie en Participatie 107.000 Naast de afwikkeling van de Tozo-regeling is in 2024 een aantal projecten vertraagd. Om deze projecten alsnog uit te kunnen voeren danwel af te ronden wordt voorgesteld om € 107.000 over te hevelen van 2024 naar 2025.
Algemeen Beleid (MO) 250.000 In 2024 heeft de gemeente diverse middelen gekregen voor de uitvoering van nieuwe taken (denk aan IZA en GALA). Om al deze taken te kunnen realiseren is extra (tijdelijk) personeel nodig. De intentie is altijd geweest om daar waar mogelijk niet met inhuur te werken maar om mensen in dienst te nemen voor de duur dat de middelen beschikbaar zijn. Helaas is pas laat bekend geworden welke middelen waarvoor beschikbaar zijn waardoor pas recent is gestart met de werving. Om deze reden (en om de nieuwe medewerkers voor langere tijd aan de gemeente te kunnen binden voor deze taken) wordt voorgesteld om € 250.000 over te hevelen van 2024 naar 2025 als dekking voor deze extra (tijdelijke) formatie.
Privacy 20.000 Bij de jaarrekening 2023 is aangegeven deze € 40.000 te verdelen over 2024 en 2025. Dit is per abuis niet gebeurd. Hierbij de correctie en het voorstel om € 20.000 over te hevelen van 2024 naar 2025.
Project ITB (inkoop tot betalen) 80.000 Er is sprake van een beperkte vertraging in het project ITB. De datum van 1 oktober livegang bleek niet haalbaar. Er is voor gekozen om het project nu gefaseerd in te voeren.  Een deel gaat nu live met ingang van 1 januari en de rest volgt met ingang van 1 april 2025. Door de vertraging is verlengde inzet van de externe projectleider nodig. Het is daarom noodzakelijk om niet benutte gelden vanuit JZI over te hevelen naar 2025 om deze inzet te bekostigen.  Na live-gang van ITB zal de inzet van de projectleider fasegewijs worden afgebouwd. We stellen voor om een bedrag van € 80.000 over te hevelen van het boekjaar 2024 naar 2025.
8.070.000 434.000 43.000 20.000

Bijlage 4: De waarde van de grond in Veenendaal-oost

Terug naar navigatie - Bijlage 4: De waarde van de grond in Veenendaal-oost

Omschrijving (toelichting)

Inleiding.
Veenendaal Oost wordt ontwikkeld door Ontwikkelingsbedrijf Veenendaal-oost (OVO), Dit is een samenwerkingsverband tussen de gemeente Veenendaal en Grondexploitatie Quattro Veenendaal C.V., die bestaat uit verschillende marktpartijen.
In de afgelopen jaren werd op basis van de in de samenwerkingsovereenkomst overeengekomen methodiek een berekening gemaakt van de waarde van de gronden, zodat deze kon worden vergeleken met de hoogte van de garantstelling/borgstelling.  De afgelopen jaren heeft De Lorijn raadgevers o.g. een second opinion gegeven op deze grondwaardeberekening om te bezien of de objectieve waarde van de gronden overeenkomt met de in de berekening opgenomen waarde.
Dit jaar hebben wij De Lorijn gevraagd om een risico-inschatting te maken naar aanleiding van de stand van de ontwikkeling. Nu de meeste gronden zijn uitgegeven en de meeste kosten zijn gemaakt, is het risicoprofiel tot en met het einde van de gebiedsontwikkeling veel lager dan andere jaren.
Een berekening van de waarde van de grond op basis van historische kostprijs en een volledige taxatie van de waarde van de grond is daarom niet langer nodig, mede gelet op de hoogte van de borgstelling. Wij leggen dit hieronder uit.

Stand van de gebiedsontwikkeling
De ontwikkeling van Veenendaal Oost heeft inmiddels het laatste deelgebied, Groenpoort, bereikt. De kavels in Buurtstede zijn grotendeels verkocht en de openbare ruimte is nagenoeg afgerond. Ook zijn alle kavels in Veenderij inmiddels verkocht, de laatste woningen worden nu gebouwd en de verwachting is dat de openbare ruimte eind 2024 is ingericht.
Voor Groenpoort is een wijzigingsplan voor woningbouw onherroepelijk geworden, alle gronden zijn verworven en het stedenbouwkundig plan is vastgesteld. Van de 33 ha is inmiddels 22 ha bouwrijp gemaakt. De resterende oppervlakte wordt in 2025 bouwrijp gemaakt. De eerste woningen zijn reeds in aanbouw, waarbij de oplevering van de woningen eind 2024/begin 2025 wordt voorzien.  Naar verwachting wordt de laatste woning opgeleverd in 2028 en de laatste woonrijpwerkzaamheden worden voorzien in 2029.

Stand van de financieringsbehoefte
Zoals hiervoor omschreven heeft OVO veel kosten reeds gemaakt en risico’s uitgesloten.  We zien dat het afnamerisico beperkt is, nu er al voor de gehele eerste fase projectontwikkelingsovereenkomsten zijn gesloten en de verwachting is dat eind 2024 ook alle woningen in fase 2 zijn ondergebracht in ondertekende projectontwikkelingsovereenkomsten. De opbrengsten zijn daarmee redelijk zeker geworden.
Op basis van de huidige inzichten heeft OVO geen aanvullende financiering nodig en zal de laatste lening onder borgstelling in 2026 worden afgelost.  Op dit moment bedraagt de financiering van OVO € 22 miljoen. 

Indicatieve waarde van de gronden in Groenpoort
In 2023 is de waarde van de grond berekend op € 28 miljoen. Door het feit dat er inmiddels een onherroepelijk uitwerkingsplan ligt en de nog aanwezige gebouwen zijn gesloopt is de waarde van de grond als ruwe bouwgrond hoger geworden. Daarnaast is ongeveer 2/3 van de locatie inmiddels bouwrijp waardoor de waarde nog verder is verhoogd. Op basis hiervan stijgt de indicatieve waarde naar circa € 39,5 miljoen. 

Toekomstige risico's zijn beperkt
OVO heeft de wind mee door de goede marktomstandigheden voor woningbouw. Op dit moment zijn er ook geen indicaties dat er een kentering komt in deze markt. We zien nog steeds een grote vraag, een achterblijvend aanbod in nieuwbouwwoningen in de regio en de prijsstijgingen van de von-prijzen houden redelijk gelijke tred met de toename van de bouwkosten.
Daarnaast zien we dat steeds meer risico’s bij de gebiedsontwikkeling zijn gemitigeerd. Dat is ook logisch nu de gebiedsontwikkeling langzamerhand op haar einde loopt. Te denken valt aan een onherroepelijk uitwerkingsplan,  alle gronden zijn verworven, opstallen zijn gesloopt, afnamerisico is gering en het bouwrijp maken is aanbesteed.

Conclusie
Al met al zien wij een financieel gezonde gebiedsontwikkeling, waarbij de waarde van de grond op dit moment indicatief wordt bepaald op circa € 39,5 miljoen. De externe financiering is beperkt tot € 22 miljoen en wordt eind 2026 afbetaald. Doordat de gebiedsontwikkeling op haar einde loopt, zijn de meeste risico’s inmiddels gemitigeerd. Voor de nog bestaande risico’s heeft OVO naar verwachting voldoende financiële middelen om deze te dekken.