Voortgang inhoud inspanningen/acties

Inleiding

Voortgang inhoud inspanningen/acties

Algemeen

Terug naar navigatie - Inleiding - Algemeen

Voor u ligt de 2e bestuursrapportage van 2025 die is opgezet als een afwijkingenrapportage met peildatum 1 september 2025. In het najaar van 2024 is de Programmabegroting 2025 en meerjarenraming 2026-2028 opgesteld die u in november 2024 heeft vastgesteld. 
Via deze bestuursrapportage rapporteert het college over de voortgang van de uitvoering van doelstellingen uit de Programmabegroting 2025 en meerjarenraming 2026-2028 en licht het college de afwijkingen nader toe.

In de programma’s zijn de doelstellingen, inspanningen en acties van de gemeente opgenomen en middels een stoplichtmodel rapporteert het college over beleid. De drie kleuren voor de realisatie van beleid op inhoud en planning betekenen het volgende:

  • Groen:     doel is gerealiseerd of verloopt conform prognose begroting;
  • Oranje:    realisatie doel conform prognose begroting is onzeker en/of bijsturing beleid is gewenst;
  • Rood:        realisatie doel verloopt niet conform prognose begroting.

De 'groene' doelen worden niet meer opgenomen in de bestuursrapportages. De doelstellingen staan er wel, maar niet voorzien van 'groen' en toelichting.  Alleen de oranje en rode doelen zijn wel zichtbaar en worden toegelicht. 

De bestuursrapportage geeft per programma ook inzicht in de (verwachte) financiële mee- en tegenvallers. Deze financiële afwijkingen zijn per programma in een tabel opgenomen. In de rapportage hebben wij in principe alleen de financiële afwijkingen van € 25.000 en hoger opgenomen. Voor de toelichtingen op de afwijkingen verwijzen we u graag naar de toelichtingen zoals die zijn opgenomen bij de diverse programma’s.

Daarnaast worden u in deze bestuursrapportage de afwijkingen van de risico’s en relevante actuele ontwikkelingen voorgelegd. En in de bijlage vindt u een overzicht over de voortgang van de bevindingen van de accountant. Dit document zal beveiligd aangeleverd worden aan de raad. 
Om de leesbaarheid van de rapportage te vergroten kunt u de lijst van afkortingen raadplegen, deze is in de begrotingsapp (veenendaal.begrotingsapp.nl) in te zien. De meest voorkomende afkortingen binnen de Planning & Control documenten zijn  hier  in opgenomen.

In de bijlage is een overzicht opgenomen van de stand van zaken met betrekking tot de invulling stelpost onderuitputting. 

Investeringsbudgetten

Terug naar navigatie - Inleiding - Investeringsbudgetten

Omschrijving (toelichting)

De Raad wordt voorgesteld om de volgende investeringsbudgetten beschikbaar te stellen:

Integraal Huisvestingsplan Onderwijs ( € 9.466.000)
Binnenkort wordt het nieuwe Integraal Huisvestingsplan Onderwijs (IHP) aangeboden ter vaststelling aan de gemeenteraad. Dit IHP biedt de gemeente, schoolbesturen en kinderopvangorganisaties een beleidsperspectief voor onderwijshuisvesting, geborgd in een lang termijnplan voor de periode 2025 – 2042. Voor de voorbereiding van de uitvoering van het vigerende Integraal Huisvestingsplan Onderwijs (IHP) vragen wij de volgende voorbereidingsbudgetten aan. Dit zijn projecten die opnieuw onderdeel gaan uitmaken van het nieuwe IHP.

IKC Calvijnschool
De nieuwbouw van IKC Calvijnschool is in het verleden vertraagd door capaciteitsproblemen. Begin dit jaar is een projectleider gestart om dit vlot te trekken. Wat is gelukt in goede samenwerking met de Calvijnschool. De Calvijnschool gaat zelf het bouwheerschap voeren over de nieuwbouw. Daarnaast hebben we met elkaar een bouwplan bedacht waarmee een groot deel van de tijdelijke huisvesting kan worden voorkomen. Tot slot heeft de Calvijnschool POHV (Programma Onderwijshuisvesting) subsidie voor inclusieve onderwijshuisvesting aangevraagd met onze steun (ruim 500 K) met goede kans om deze toegewezen te krijgen eind september. Het project moet dan gelijk mee gaan lopen met het IPOV-traject (Innovatieprogramma Onderwijshuisvesting). We kunnen nu niet verder omdat we geen voorbereidingsbudget kunnen verstrekken. Een alternatief is om het voorbereidingsbudget beschikbaar te stellen bij de vaststelling van het nieuwe IHP. Het IKC Calvijnschool maakt echter onderdeel uit van de besluitvorming in het vorige IHP. Bovendien wachten op de IHP-besluitvorming leidt tot bijna een kwartaal vertraging. 

IKC Spits
Ook de nieuwbouw van IKC Spits is vertraagd door grondonderhandelingen. Nu er overeenstemming is over de grond kunnen we verder met de voorbereidingen. Hiervoor was al een beperkt voorbereidingsbudget toegekend. Aan het project is vorig jaar een gymzaal toegevoegd (vanuit het project Dragonder-Zuid verplaats naar Spits). Daarom vragen we verruiming van het voorbereidingsbudget aan. Op dit project zit grote druk door groei van leerlingen in het gespecialiseerd onderwijs en basisschoolleerlingen in de wijk Oost en een toenemend risico op lange planprocedures. Ook hier is door de scholen POHV-subsidie (Programma Onderwijshuisvesting) aangevraagd voor parametrisch bouwen met onze steun (ruim 500 K) met goede kans om deze toegewezen te krijgen eind deze maand. Het project moet dan gelijk mee gaan lopen met het IPOV-traject(Innovatieprogramma Onderwijshuisvesting). We lopen vast omdat het huidige voorbereidingsbudget beperkt is. Een alternatief is om het voorbereidingsbudget beschikbaar te stellen bij de vaststelling van het nieuwe IHP. Het IKC Spits maakt echter onderdeel uit van de besluitvorming in het vorige IHP. Bovendien wachten op de IHP-besluitvorming leidt tot bijna een kwartaal vertraging.

IKC Engelenburg
De druk om IKC Engelenburg op te starten komt ook voort uit de groei van het aantal leerlingen in de wijk Oost. We willen hier due-dilligence onderzoek doen naar hergebruik van gebouwonderdelen waar mee we tijd en geld kunnen besparen. Hoe sneller we hiermee aan de slag gaan hoe beter om het risico van de piekopvang in Oost beheersbaar te houden. 

Excel-tabel

Budgetjaar Investering MIP 20%
2025 IKC Joh Calvijnschool3 € 13.715.655 € 2.744.000
2025 IKC Spits ( tbv uitbreiding opgave gymzaal) € 20.529.016 € 4.105.000
2026 IKC Engelenburg € 13.083.499 € 2.617.000
TOTAAL € 9.466.000

Saldo 2e bestuursrapportage 2025

Terug naar navigatie - Inleiding - Saldo 2e bestuursrapportage 2025

Deze 2e bestuursrapportage 2025 (na verwerking van de mutaties in de bestemmingsreserves) resulteert in een positief saldo van € 1.829.000 voor 2025. Voorgesteld wordt dit resultaat te storten in de algemene reserve.

Het raadsvoorstel bij de bestuursrapportage bevat een begrotingswijziging waarin we de financiële over- en onderschrijdingen aan u voorleggen.

Financieel vertrekpunt

Terug naar navigatie - Inleiding - Financieel vertrekpunt

Het financieel vertrekpunt voor deze rapportage is de Programmabegroting 2025 en meerjarenraming 2026-2028. Vervolgens zijn de meerjarige gevolgen van deze Programmabegroting en de structurele effecten vanuit de 3e bestuursrapportage 2024 meegenomen bij de bepaling van het vertrekpunt. De effecten van de septembercirculaire en decembercirculaire 2024 en de 1e bestuursrapportage 2025 zijn voor het jaar 2025 in deze rapportage verwerkt.

bedragen x € 1.000 Raming 2025 Raming 2026 Raming 2027 Raming 2028
Saldi Programmabegroting 2025-2028 63 -2.615 38 20
3e bestuursrapportage 2024 0 28 28 28
Verrekening saldo Programmabegroting 2025-2028 met de algemene reserve -63 - - -
Saldi septembercirculaire 2024* - 15 5 23
Saldo voor 1e bestuursrapportage 2025 0 -2.572 71 71
Saldo 1e bestuursrapportage 2025 -723 -1.137 -1.359 -1.118
Verrekening saldo 1e bestuursrapportage 2025 met algemen reserve 723
Saldi Kadernota 2026-2029 2.058 1.288 1.047
Saldi meicirculaire 2025 7.886 7.400 1.752
Reeds verwerkt in kadernota en 1e bestuursrapportage 2025 -5.799 -5.665 -700
Reservering loon- en prijsstijgingen -558 -536 -644
Bijstellen reeds opgenomen surplus algemene reserve (10%) 0 -1.199 -408
Saldo voor 2e bestuursrapportage 2025 0 -122 0 0
*de effecten over 2025 zijn een onderdeel van de 2e bestuursrapportage 2025

Financiële effecten 2e bestuursrapportage 2025

Terug naar navigatie - Inleiding - Financiële effecten 2e bestuursrapportage 2025

In onderstaand overzicht vindt u de totaalbedragen voor de jaren 2025 tot en met 2028 van de financiële effecten c.q. ontwikkelingen zoals ze in deze rapportage zijn opgenomen.

In de bestuursrapportage hebben we een splitsing aangebracht tussen:

  • financiële ontwikkelingen (afwijkingen) die effect hebben op het begrotingssaldo; deze ontwikkelingen zijn opgenomen en toegelicht bij de diverse programma’s;
  • budgettair neutrale afwijkingen; deze ontwikkelingen (die geen effect hebben op het begrotingssaldo, maar wel programma overschrijdend kunnen zijn) zijn opgenomen in bijlage 1;
  • In het gepresenteerde financieel overzicht hieronder zijn structurele gevolgen van ontwikkelingen die zich in 2025 voordoen opgenomen. Het gaat concreet om ontwikkelingen die zich binnen het bestaande beleid voordoen. De structurele gevolgen worden opgenomen in de Programmabegroting 2026-2029. In bijlage 2 vindt u een overzicht van deze structurele mutaties.

Financiële effecten voor 2025
Op basis van deze rapportage laat het begrotingsjaar 2025 een verwacht positief saldo zien van € 1.829.000. De grootste afwijkingen zijn hieronder in de tabel verwerkt.

 

Financiele effecten voor 2025 zijn onder andere: 
Jeugd  € 3.244.000 (nadeel)
OZB (niet) woningen samen  € 369.000 (voordeel)
Algemene uitkering effecten meicirculaire € 1.845.000 (voordeel)
Rente Leningen € 480.000 (voordeel)
Loonkostenbudget vrijval CAO 2025 € 1.155.000 (voordeel)
Afschrijvingstermijnen ( € 1.709.000 -/- € 580.000 naar stelpost onderuitputting) € 1.128.000 (voordeel)
Diverse lasten / baten € 96.000 (voordeel)
Totaal € 1.829.000  (voordeel)

Financiële effecten voor 2026-2028
In de rapportage worden meerdere financiële ontwikkelingen gemeld die van invloed zijn op het meerjarenperspectief 2026-2028. U vindt deze ontwikkelingen terug bij de diverse programma’s. Het saldo meerjarig van de bestuursrapportage is gebruikt om invulling te geven aan de stelpost en die daarmee af te ramen. zie hiervoor de bijlage stelpost onderuitputting.  

Bedragen x €1.000
Financieel overzicht (bedragen x € 1.000) Raming 2025 Raming 2026 Raming 2027 Raming 2028
Lasten -173 -106 -117 -69
Baten 4.392 16 4 52
A. Saldo van baten en lasten 2e bestuursrapportage 2025 4.565 121 121 121
Stortingen 2.736 121 121 121
B. Mutaties reserves 2e bestuursrapportage 2025 -2.736 -121 -121 -121

Samenvatting financiële afwijkingen 2e bestuursrapportage 2025

Terug naar navigatie - Inleiding - Samenvatting financiële afwijkingen 2e bestuursrapportage 2025

Hieronder vindt u de financiële afwijkingen per programma. 

Bedragen x €1.000
Programma Raming 2025
Lasten Baten Onttrekkingen Stortingen Saldo
1 Fysieke Leefomgeving
0.10A - Mutaties reserves Fysieke Leefomgeving 0 0 0 656 -656
0.63 - Parkeerbelasting 0 69 0 0 69
2.1A - Verkeer en vervoer 250 868 0 0 618
2.1C - Verkeer en vervoer 40 0 0 0 -40
2.2A - Parkeren -48 0 0 0 48
2.2B - Parkeren -174 0 0 0 174
5.5A - Cultureel Erfgoed -25 0 0 0 25
7.4A - Milieubeheer 72 0 0 0 -72
7.5A - Begraafplaatsen -108 0 0 0 108
8.1A - Ruimtelijke Ordening 35 0 0 0 -35
Totaal 1 Fysieke Leefomgeving 42 937 0 656 238
2 Economie, Werk en Ontwikkeling
3.4A - Economische promotie 0 67 0 0 67
Totaal 2 Economie, Werk en Ontwikkeling 0 67 0 0 67
3 Sociale Leefomgeving
4.3A - Onderwijsbeleid en leerlingenzaken -75 0 0 0 75
5.3B - Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie 50 0 0 0 -50
6.22A - Toegang en eerstelijnsvoorzieningen Jeugd 191 0 0 0 -191
6.3A - Inkomensregelingen -350 0 0 0 350
6.4 - WSW en beschut werk 51 0 0 0 -51
6.5A - Arbeidsparticipatie -371 0 0 0 371
6.751 - Jeugdhulp ambulant lokaal 0 -860 0 0 -860
6.752 - Jeugdhulp ambulant regionaal 1.984 0 0 0 -1.984
6.762 - Jeugdhulp met verblijf regionaal 796 0 0 0 -796
6.821 - Jeugdbescherming 254 0 0 0 -254
Totaal 3 Sociale Leefomgeving 2.530 -860 0 0 -3.390
4 Burger en Bestuur
0.2 - Burgerzaken 210 0 0 0 -210
Totaal 4 Burger en Bestuur 210 0 0 0 -210
5 Algemene Dekkingsmiddelen en Onvoorzien
0.10E - Mutaties reserves Algemene Dekkingsmiddelen en Onvoorzien 0 0 0 1.888 -1.888
0.5 - Treasury -480 146 0 0 626
0.62 - OZB niet-woningen 0 369 0 0 369
0.64A - Belastingen overig 0 1.888 0 0 1.888
0.7 - Algemene uitkering en overige uitkeringen Gemeentefonds 0 1.845 0 0 1.845
0.8 - Overige baten en lasten -1.128 0 0 0 1.128
Totaal 5 Algemene Dekkingsmiddelen en Onvoorzien -1.608 4.248 0 1.888 3.968
6 Bedrijfsvoering
0.10F - Mutaties reserves Bedrijfsvoering 0 0 0 192 -192
9.901 - Algemeen Directie -1.155 0 0 0 1.155
9.915 - Algemeen Beleid (MO) -192 0 0 0 192
Totaal 6 Bedrijfsvoering -1.347 0 0 192 1.155

Prognose stand algemene reserve

Terug naar navigatie - Inleiding - Prognose stand algemene reserve

Onderstaand vindt u de prognose van de stand van de algemene reserve. In deze prognose is nog geen rekening gehouden met het saldo van deze bestuursrapportage.

Stand algemene reserve (bedragen x € 1.000) 2025
Stand per 1/1 30.616
Aankoop Aller Erf -71
Resultaat Jaarstukken 2024 2.942
1e bestuursrapportage 2025 -723
Prognose stand algemene reserve per 30-08-2025 32.764