Voortgang inhoud inspanningen/acties

Programma 1: Fysieke leefomgeving

Voortgang inhoud inspanningen/acties

Thema I: De groei en ontwikkeling van de stad

Wat willen we bereiken? (doelstellingen)

Terug naar navigatie - Thema I: De groei en ontwikkeling van de stad - Wat willen we bereiken? (doelstellingen)

Wat willen we bereiken? (doelstellingen)

Terug naar navigatie - Thema I: De groei en ontwikkeling van de stad - Wat willen we bereiken? (doelstellingen)

I.a. Een prettig leefbare, gezonde en groene stad. Een aantrekkelijke stad met een passend cultureel aanbod, sportvoorzieningen en een bruisende binnenstad. Een stad waar een goed evenwicht is tussen het wonen en werken.

Terug naar navigatie - Thema I: De groei en ontwikkeling van de stad - Wat willen we bereiken? (doelstellingen) - I.a. Een prettig leefbare, gezonde en groene stad. Een aantrekkelijke stad met een passend cultureel aanbod, sportvoorzieningen en een bruisende binnenstad. Een stad waar een goed evenwicht is tussen het wonen en werken.

Thema II: De duurzame stad

Wat willen we bereiken? (doelstellingen)

Terug naar navigatie - Thema II: De duurzame stad - Wat willen we bereiken? (doelstellingen)

Wat willen we bereiken? (doelstellingen)

Terug naar navigatie - Thema II: De duurzame stad - Wat willen we bereiken? (doelstellingen)

II.a. 75% van de inwoners van Veenendaal weet wat een circulaire economie, energieneutraal of klimaatbestendig is, waarom dit nodig is en welke kansen het geeft; welke stappen nodig zijn om tot een aardgasvrij Nederland te komen;

Terug naar navigatie - Thema II: De duurzame stad - Wat willen we bereiken? (doelstellingen) - II.a. 75% van de inwoners van Veenendaal weet wat een circulaire economie, energieneutraal of klimaatbestendig is, waarom dit nodig is en welke kansen het geeft; welke stappen nodig zijn om tot een aardgasvrij Nederland te komen;

II.b. Veenendaal wil zich inzetten voor het waardebehoud van grondstoffen en materialen door het vrijkomende ‘huishoudelijke afval’ op een doelmatige wijze in te zamelen en zo weer in te zetten als grondstof.

Terug naar navigatie - Thema II: De duurzame stad - Wat willen we bereiken? (doelstellingen) - II.b. Veenendaal wil zich inzetten voor het waardebehoud van grondstoffen en materialen door het vrijkomende ‘huishoudelijke afval’ op een doelmatige wijze in te zamelen en zo weer in te zetten als grondstof.

II.c. In 2050 is Veenendaal volledig circulair ingericht waarbij gemeente, bedrijven, onderwijs en inwoners met elkaar samenwerken om de grondstoffenkringloop te sluiten, afval te minimaliseren, levensloop van producten zo lang mogelijk laten zijn.

Terug naar navigatie - Thema II: De duurzame stad - Wat willen we bereiken? (doelstellingen) - II.c. In 2050 is Veenendaal volledig circulair ingericht waarbij gemeente, bedrijven, onderwijs en inwoners met elkaar samenwerken om de grondstoffenkringloop te sluiten, afval te minimaliseren, levensloop van producten zo lang mogelijk laten zijn.

II.d. Veenendaal is in 2050 een energieneutrale gemeente, die 100% hernieuwbare energie gebruikt en klimaatneutraal (CO2-emissieloos) is.

Terug naar navigatie - Thema II: De duurzame stad - Wat willen we bereiken? (doelstellingen) - II.d. Veenendaal is in 2050 een energieneutrale gemeente, die 100% hernieuwbare energie gebruikt en klimaatneutraal (CO2-emissieloos) is.

II.e. Netcongestie stagneert de energietransitie. Met bedrijven of inwoners werken we samen aan oplossingen om in de blijvende behoefte van (betaalbare) energie te voorzien door een betere balans tussen vraag en aanbod te realiseren

Terug naar navigatie - Thema II: De duurzame stad - Wat willen we bereiken? (doelstellingen) - II.e. Netcongestie stagneert de energietransitie. Met bedrijven of inwoners werken we samen aan oplossingen om in de blijvende behoefte van (betaalbare) energie te voorzien door een betere balans tussen vraag en aanbod te realiseren

II.f. Veenendaal heeft een gezonde, duurzame en groene klimaatbestendige leefomgeving met een robuust en gevarieerd aanbod van groen en water.

Terug naar navigatie - Thema II: De duurzame stad - Wat willen we bereiken? (doelstellingen) - II.f. Veenendaal heeft een gezonde, duurzame en groene klimaatbestendige leefomgeving met een robuust en gevarieerd aanbod van groen en water.

Thema III: Het beheer van de stad

Wat willen we bereiken? (doelstellingen)

Terug naar navigatie - Thema III: Het beheer van de stad - Wat willen we bereiken? (doelstellingen)

III.a. Veenendaal heeft een gezonde, duurzame en veilige leefomgeving. De infrastructuur is van goede kwaliteit en de openbare ruimte biedt voldoende aantrekkelijke groene ruimte met plekken om te spelen, te sporten, te ontspannen en te ontmoeten.

Terug naar navigatie - Thema III: Het beheer van de stad - Wat willen we bereiken? (doelstellingen) - III.a. Veenendaal heeft een gezonde, duurzame en veilige leefomgeving. De infrastructuur is van goede kwaliteit en de openbare ruimte biedt voldoende aantrekkelijke groene ruimte met plekken om te spelen, te sporten, te ontspannen en te ontmoeten.

Wat gaan we hiervoor doen? (inspanningen/acties)

III.b.In 2050 is Veenendaal volledig circulair ingericht waarbij gemeente, bedrijven, onderwijs en inwoners met elkaar samenwerken om de grondstoffenkringloop te sluiten, afval te minimaliseren, levensloop van producten zo lang mogelijk te laten zijn

Terug naar navigatie - Thema III: Het beheer van de stad - Wat willen we bereiken? (doelstellingen) - III.b.In 2050 is Veenendaal volledig circulair ingericht waarbij gemeente, bedrijven, onderwijs en inwoners met elkaar samenwerken om de grondstoffenkringloop te sluiten, afval te minimaliseren, levensloop van producten zo lang mogelijk te laten zijn

Wat gaan we hiervoor doen? (inspanningen/acties)

III.c. Veenendaal is in 2050 een energieneutrale gemeente, die 100% hernieuwbare energie gebruikt en klimaatneutraal (CO2-emissieloos) is.

Terug naar navigatie - Thema III: Het beheer van de stad - Wat willen we bereiken? (doelstellingen) - III.c. Veenendaal is in 2050 een energieneutrale gemeente, die 100% hernieuwbare energie gebruikt en klimaatneutraal (CO2-emissieloos) is.

Wat gaan we hiervoor doen? (inspanningen/acties)

Financiële ontwikkelingen Fysieke leefomgeving

Terug naar navigatie - Programma 1: Fysieke leefomgeving - Financiële ontwikkelingen Fysieke leefomgeving
Bedragen x €1.000
Feiten en ontwikkelingen Raming 2025 Raming 2026 Raming 2027 Raming 2028
Lasten
2.1A - Verkeer en vervoer 250 0 0 0
2.1C - Verkeer en vervoer 40 40 40 40
2.2A - Parkeren -48 -35 -47 -4
2.2B - Parkeren -174 0 0 0
5.5A - Cultureel Erfgoed -25 0 0 0
7.4A - Milieubeheer 72 0 0 0
7.5A - Begraafplaatsen -108 -121 -121 -121
8.1A - Ruimtelijke Ordening 35 0 0 0
Totaal Lasten 42 -116 -128 -85
Baten
0.3A - Beheer overige gebouwen en gronden 0 14 55 55
0.63 - Parkeerbelasting 69 -80 -80 -7
2.1A - Verkeer en vervoer 868 78 25 0
Totaal Baten 937 12 0 49
Saldo van baten en lasten 894 128 128 134
Stortingen
0.10A - Mutaties reserves Fysieke Leefomgeving 656 121 121 121
Totaal Stortingen 656 121 121 121
Saldo mutaties reserves -656 -121 -121 -121

Toelichting financiële ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Programma 1: Fysieke leefomgeving - Toelichting financiële ontwikkelingen


Lasten

2.1 - Verkeer en vervoer (nadeel € 290.000)
Wegen straten pleinen (nadeel € 190.000)    
Bij twee projecten hebben we asbest aangetroffen. Dit betreft de Dijkstraat (fietspad) waar de saneringswerkzaamheden al zijn uitgevoerd. Daarnaast blijkt uit onderzoek dat er ook asbest zit bij de Grote Beer waar we eind van het jaar aan het werk gaan. De kosten voor de saneringswerkzaamheden van beide projecten wordt totaal geraamd op € 190.000. Deze kosten zijn volgens de BBV geen investering en moeten als incidenteel verlies behandeld worden. 

Technische voorzieningen openbare ruimte (nadeel € 60.000)
In 2020 zijn de twee bikescouts op de Dichterslaan en de Goudvink gerealiseerd. De bestaande bikescout op de Monding heeft in datzelfde jaar een upgrade gehad naar een versie 2.0. De technische levensduur van deze drie bikescouts was geraamd op negen jaar. In 2029 zou er een revisie moeten plaatsvinden. 
In 2022 (na de garantieperiode) is er een onderhoudscontract voor vier jaar aangegaan. Dit onderhoudscontract moet nu verlengd gaan worden. Echter is dat niet mogelijk vanwege de technische problemen met de bikescouts. Voordat er een nieuw onderhoudscontract kan worden aangegaan zal eerst de geplande revisie van 2029 nu in 2025 moeten worden uitgevoerd. Met de kosten van de benodigde revisie ad € 60.000 is geen rekening gehouden in de begroting.

Wijkservice Reiniging openbare ruimte (nadeel € 40.000)
In de eerste helft van 2025 zien we een verdubbeling in de afvoer van lachgasflessen. We verwachten dat deze lijn zich in de tweede helft van 2025 doorzet waardoor de kosten ook zullen verdubbelen. Dit betekent dat er een aanvullend structureel budget van € 40.000 benodigd is voor de afvoer van lachgasflessen.

2.2 - Parkeren (voordeel € 222.000)
Parkeren algemeen (voordeel € 48.000+€ 174.000)
De financiële verwerking in de parkeerexploitatie van het in oktober 2024 vastgestelde raadsvoorstel parkeertarieven levert per saldo een voordeel op van € 48.000. Daarnaast is bij de toerekening van rente aan parkeren noodzakelijk om de berekening aan te passen op basis van de afspraken rondom projectfinanciering. De maximale rente die aan parkeren mag worden toegerekend is voor 2025 € 174.000 lager dan oorspronkelijk geraamd.  

5.5A - Cultureel Erfgoed (voordeel € 25.000)
In het eerste halfjaar van 2025 is er geen gebruikgemaakt van het subsidiebudget gemeentelijke monumenten. Gelet op de ervaringscijfers van de afgelopen jaren is het voorstel om het budget met € 25.000 af te ramen.

7.4A - Milieubeheer (nadeel € 72.000)
De verplichting aan de ODRU, de bijdrage van 2025, valt hoger uit dan begroting.  Het budget moet incidenteel met €72.244 worden aangevuld. Dit verschil is in de eerste bestuursrapportage van 2025 niet opgemerkt, doordat in de begroting 2025 van de ODRU de TWO-uren (Taak, werk en uitvoeringsuren) niet mee zijn genomen. De TWO-uren zijn wel onderdeel van de jaarlijkse bijdrage.

7.5A - Begraafplaatsen ( neutraal € 108.000)
We hebben de exploitatie van begraven geherijkt naar aanleiding van voorgaande jaren. Hier is met name gekeken naar de lasten. Deze minder lasten wordt budgettaire neutraal verwerkt ten gunste van de reserve begraafplaatsen. Voor de baten hebben we een risico opgenomen met de mogelijke minder opbrengsten. We blijven monitoren hoe de exploitatie zich blijft ontwikkelen en sturen bij wanneer nodig.

8.1A - Ruimtelijke Ordening (nadeel €35.000)
Kosten voor planschade wordt bij de initiatiefnemer in rekening gebracht. Recent is planschade toegekend vanwege ons eigen initiatief, te weten het IKC Franse Gat. Hiervoor is geen budget opgenomen. Tevens is een planschade toegekend vanwege het op ons initiatief verwijderen van een horecabestemming aan de Achterkerkstraat. Ook hiervoor is geen budget opgenomen. De totale kosten van beide planschades bedragen € 35.000.

Baten

0.63 -  Parkeerbelasting  (voordeel € 69.000)
De financiële verwerking in de parkeerexploitatie van het in oktober 2024 vastgestelde raadsvoorstel parkeertarieven levert per saldo voor 2025 een voordeel op van € 69.000,- Hierbij moet aangetekend worden dat de doorgevoerde verhoging van het maximaal dagtarief in de praktijk een stuk minder oplevert dan ervoor begroot was. 

2.1A - Verkeer en vervoer (voordeel € 320.000+ neutraal € 548.000)
Zwerfafval (voordeel € 320.000)
SUP vergoeding: Gemeenten in Nederland ontvangen vergoedingen voor de kosten die zij maken bij het opruimen van zwerfafval dat voortkomt uit eenmalige plastic producten (SUP). In de publicatie van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat is aangegeven dat de SUP vergoedingen voor Veenendaal als volg zijn:
•             2023: € 159.900,-
•             2024: € 161.000,-
Naar verwachting ontvangen we in oktober 2025 deze twee bedragen. De SUP vergoeding is nog niet in onze begroting opgenomen en zullen wij structureel ontvangen. Iedere 4 jaar wordt er opnieuw beoordeeld wat het bedrag gaat worden voor de volgende 4 jaar.  Nog niet bekend is of dit via de septembercirculaire gaat lopen of dat we dit los van het Ministerie gaan ontvangen.

Wegen straten pleinen (neutraal € 548.000)
De afgelopen jaren zijn er behoorlijk wat kabels en leidingen vervangen of nieuw gelegd door de eigenaren van de kabels en leidingen. Hiervoor is de afspraak gemaakt dat zij voor het netjes dichtstraten en de kosten van degeneratie een vergoeding per vierkante meten betalen aan de gemeente. Eind 2024 is onder andere een groot project afgerond door derden en nu in 2025 is dit administratief afgehandeld en zijn de vergoedingen gefactureerd. Ook zijn er meer vergunningen voor graafwerkzaamheden verstrekt dan voorzien waardoor er meer leges zijn gedeclareerd. Totaal verwachten we € 548.000 incidenteel meer aan baten dan begroot voor 2025. Het openbreken van straatwerk veroorzaakt degeneratie wat in de komende jaren zichtbaar wordt en hersteld moet worden. Daarom wordt voorgesteld om de incidentele baat te storten in de reserve onderhoud Wegen. 

Reservemutatie

Reserve onderhoud wegen (storting € 548.000)
zie toelichting taakveld 2.1A Verkeer en vervoer wegen straten pleinen. 

Reserve begraafplaatsen (storting € 108.000)
zie toelichting taakveld 7.5A Begraafplaatsen. 

Risico's / ontwikkelingen Fysieke leefomgeving

Terug naar navigatie - Programma 1: Fysieke leefomgeving - Risico's / ontwikkelingen Fysieke leefomgeving

Begraafplaats en rouwcentrum
De inkomsten blijven achter op de begroting als gevolg van minder begrafenissen t.o.v. voorgaande jaren. Als deze trend zich doorzet in de 2e helft van dit jaar zal naar verwachting de inkomsten op de grafrechten € 150.000 lager uitvallen dan begroot en op de diensten van het rouwcentrum € 70.000 lager dan begroot

Parkeerinkomsten
De parkeerinkomsten blijven voor 2025 achter op de begroting. De doorgevoerde verhoging van het maximaal dagtarief levert in de praktijk een stuk minder op dan ervoor begroot was. Met de huidige bezetting van de parkeergarages en het parkeerterrein Duivenweide zullen de parkeerinkomsten in 2025 naar schatting €90.000 lager uitkomen dan begroot. Bij de decemberwijziging zullen we hierop terugkomen.

Stijgende kosten
Naast stijgende prijzen worden de reconstructieprojecten steeds kostbaarder door aangepaste technische richtlijnen en onze eigen ambities op het gebied van groen, klimaat en duurzaamheid. Hierdoor worden de beschikbare investeringsbudgetten steeds krapper en zullen naar verwachting niet meer toereikend zijn. In het Omgevingsprogramma Openbare Ruimte (OPOR) komen we hierop terug en zo nodig in een volgende P&C product.