- 
			Blz. 1
		
			
			2e bestuursrapportage 2023
		
			
	- 
			Blz. 2
		
			
			Voorwoord
		
	
- 
			Blz. 3
		
			
			Programma’s
		
			
	- 
			Blz. 4
		
			
			Inleiding
		
			
	- 
			Blz. 5
		
			
			Algemeen
		
	
- 
			Blz. 6
		
			
			Investeringskredieten
		
	
- 
			Blz. 7
		
			
			Saldo 2e bestuursrapportage 2023
		
	
- 
			Blz. 8
		
			
			Samenvatting beleidsmatige verantwoording 2e bestuursrapportage 2023
		
	
- 
			Blz. 9
		
			
			Financieel vertrekpunt
		
	
- 
			Blz. 10
		
			
			Financiële effecten 2e bestuursrapportage 2023
		
	
- 
			Blz. 11
		
			
			Financieel perspectief na verwerking 2e bestuursrapportage 2023
		
	
- 
			Blz. 12
		
			
			Samenvatting financiële afwijkingen 2e bestuursrapportage 2023
		
	
- 
			Blz. 13
		
			
			Prognose stand algemene reserve
		
	
 
- 
			Blz. 14
		
			
			Programma 1: Fysieke leefomgeving
		
			
	- 
			Blz. 15
		
			
			Thema I: Ruimtelijke ontwikkeling
		
			
	- 
			Blz. 16
		
			
			Wat willen we bereiken? (doelstellingen)
		
			
	- 
			Blz. 17
		
			
			I.a. In regionaal verband de versterking van de woonfunctie in Veenendaal vormgeven (verstedelijkingsstrategie).
		
			
	- 
			Blz. 18
		
			
			I.a.1. Voorbereiding van de toekomstige woonopgaven door het opstellen van business cases om de subsidietrajecten en de rijksbijdrage en daarmee de noodzakelijke vernieuwingsopgave zoals station Veenendaal-centrum veilig te stellen.
		
	
- 
			Blz. 19
		
			
			I.a.2. Aansluiting van de woonvisie bij de verstedelijkingstrategie, een programmalijn ontwikkelen en een monitor opzetten.
		
	
 
- 
			Blz. 20
		
			
			I.b. Uitvoering geven aan de vraagstukken stikstofreductie en natuurherstel, in De (blauwe) hellen en samen met de regio voor het gebiedsproces Binnenveld.
		
			
	- 
			Blz. 21
		
			
			I.b.1.Uitvoering te geven aan complexe (ruimtelijke) vraagstukken, zoals het stikstofdossier. De belangen van Veenendaal behartigen  in de regio Foodvalley, bij de provincie Utrecht en landelijke overheid.
		
	
- 
			Blz. 22
		
			
			I.b.2. Uitwerking van de volgende fase in het gebiedsproces Binnenveld, gericht op stikstofreductie en natuurherstel als basis voor de ambitie meer landschap, meer stad uit de Verstedelijkingsstrategie.
		
	
 
- 
			Blz. 23
		
			
			I.c. Het realiseren van voldoende betaalbare en geschikte woningen, zodat het woningaanbod aansluit bij de behoefte van onze inwoners (cf. vastgestelde woonvisie).
		
			
	- 
			Blz. 24
		
			
			I.c.1. Uitvoering geven aan de plannen voor de bouw van woningen zoals afgesproken in de regionale plannen voor de verstedelijkingsstrategie in Foodvalley.
		
	
 
- 
			Blz. 25
		
			
			I.d. Als uitvoering van de door de raad vastgestelde cultuurvisie, zet Veenendaal meer in op het behouden van het cultuurhistorisch erfgoed.
		
			
	- 
			Blz. 26
		
			
			I.d.1. Uitvoering geven aan, het behoud van het cultuurhistorisch erfgoed overeenkomstig de uitgangspunten van de Cultuurvisie.
		
	
 
- 
			Blz. 27
		
			
			I.e. Veenendaal gaat verspilling van grondstoffen tegen, zet zich in voor het waardebehoud van grondstoffen en materialen en levert daarmee een belangrijke bijdrage aan het beperken van broeikasgasemissies.
		
			
	- 
			Blz. 28
		
			
			I.e.1. Een (uitvoerings)impuls samen met inwoners, bedrijven, maatschappelijke instellingen en andere overheden door de landelijke en lokale doelstellingen te vertalen naar meetbare en op de uitvoering gerichte aanpak.
		
	
- 
			Blz. 29
		
			
			I.e.2. Circulariteit en circulaire economie introduceren in de Veense samenleving en de werkorganisatie, een coördinatie van de circulaire initiatieven en met elkaar te werken aan een circulaire gemeente
		
	
- 
			Blz. 30
		
			
			I.e.3. In 2023 de basis te leggen voor het maatschappelijk verantwoord opdrachtgeverschap en de gemeentelijke inkoopprocessen hierop af te stemmen.
		
	
- 
			Blz. 31
		
			
			I.e.4. Vanaf 2023 te bouwen met een toekomstige materiaalwaarde door op projectniveau vooraf te vast te stellen op welke wijze de circulaire ambities worden vormgegeven.
		
	
- 
			Blz. 32
		
			
			I.e.5. Alleen maatschappelijk verantwoord investeren door de investeringsbeslissingen te beoordelen op basis van het milieurendement en Total Cost of Ownership.
		
	
 
- 
			Blz. 33
		
			
			I.f. Veenendaal is in 2050 een energieneutrale gemeente, die hernieuwbare energie gebruikt en klimaatneutraal (CO2-emissieloos) is. Groenpoort realiseren we als energieneutrale wijk.
		
			
	- 
			Blz. 34
		
			
			I.f.1. We stimuleren, ondersteunen en faciliteren inwoners bij het maken van de juiste keuzes om energie te besparen en de CO2 uitstoot te beperken door inzicht te geven in mogelijkheden.
		
	
- 
			Blz. 35
		
			
			I.f.2.In Dragonder-oost gaan we met inwoners aan de slag om de buurt aardgasvrij te maken.
		
	
- 
			Blz. 36
		
			
			I.f.3.In de regio Foodvalley zetten we ons in om met de stakeholders in Veenendaal de RES 1.0 door te ontwikkelen naar de RES 2.0.
		
	
- 
			Blz. 37
		
			
			I.f.4. Het Integraal duurzaam vastgoedbeleidsplan voeren we uit door voor vier objecten een (ver)breed duurzaamheidsperspectief op te stellen, ontwikkeling van CO-2 voetprint te monitoren en nemen maatregelen om de CO2-reductie doelen te halen.
		
	
- 
			Blz. 38
		
			
			I.f.5 Uitwerking van participatieaanpak voor bewoners in DEVO- en DEVOG- concessiegebied. We zorgen dat bewoners goed zijn geïnformeerd (transparantie) over de warmtelevering in hun buurt en daarin op nader te bepalen wijze kunnen participeren.
		
	
 
- 
			Blz. 39
		
			
			I.g. De negatieve gevolgen van netcongestie te beperken door samen met de bedrijven te zoeken naar alle mogelijk oplossingen om de negatieve effecten van de congestie te verminderen.
		
			
	- 
			Blz. 40
		
			
			I.g.1. Het samen met de bedrijven opzetten van een taskforce Netcongestie.
		
	
- 
			Blz. 41
		
			
			I.g.2. Het inrichten en uitvoeren van netbeheer ten behoeve van de energievoorziening in Veenendaal.
		
	
 
 
 
- 
			Blz. 42
		
			
			Thema II: Openbare ruimte
		
			
	- 
			Blz. 43
		
			
			Wat willen we bereiken? (doelstellingen)
		
			
	- 
			Blz. 44
		
			
			II.a. Een toekomstbestendige leefomgeving waarin het goed wonen en verblijven is.
		
			
	- 
			Blz. 45
		
			
			II.a.1. Het opzetten van een monitoringsinstrument als basis voor het maken van de juiste afweging voor een optimale inzet van de middelen.
		
	
- 
			Blz. 46
		
			
			II.a.2. In 2023 ronden we onze BOSS-pilots in Dragonder Noord en de wijk Pionier af. De resultaten, in de vorm van een wijkkaart presenteren wij in 2023. Deze resultaten vormen basis voor de aanpak in de jaren daarna.
		
	
- 
			Blz. 47
		
			
			II.a.3. In 2023 ronden wij de input voor de Data top 15 af en gaan we over naar de beheerfase. In 2023 maken wij een start met het verzamelen en monitoren van data voor een optimaal gebruik van de openbare ruimte.
		
	
- 
			Blz. 48
		
			
			II.a.4. Het opstellen van een Buurtvisiekaart waarin het ruimtebeslag van de ambities zoals de verstedelijkingsopgave, de energietransitie in beeld worden gebracht. In het Franse gat voeren we in 2023 de eerste pilot uit.
		
	
 
- 
			Blz. 49
		
			
			II.b. Een actueel integraal groenbeleid met een duidelijke visie op de hoofdgroenstructuur van Veenendaal.
		
			
	- 
			Blz. 50
		
			
			II.b.1. Wij integreren en actualiseren ons bestaande, op delen versnipperde groenbeleid en nemen de input van regionale en provinciale overlegtafels hierin mee.
		
	
 
- 
			Blz. 51
		
			
			II.c. Om de leefbaarheid, de economie te borgen en de groei van Veenendaal mogelijk te maken een visie op de duurzame mobiliteit, de bereikbaarheid van en de verkeersveiligheid in Veenendaal met een integraal uitvoeringsplan.
		
			
	- 
			Blz. 52
		
			
			II.c.1. We stellen in 2023 een Integraal mobiliteitsplan op.
		
	
 
- 
			Blz. 53
		
			
			II.d. Veenendaal wil zich inzetten voor het waarde behoud van grondstoffen en materialen door het vrijkomende ‘huishoudelijke afval’ op een doelmatige wijze in te zamelen en zo weer in te zetten als grondstof.
		
			
	- 
			Blz. 54
		
			
			II.d.1. We brengen de blinde vlekken voor GF-e en oud papiervoorzieningen in beeld en voeren daarna gerichte (communicatie)acties om bewustwording over afvalscheiding te vergroten.
		
	
 
- 
			Blz. 55
		
			
			II.e. Veenendaal bereidt zich voor op de klimaatverandering en is in 2050 klimaatadaptief en waterrobuust.
		
			
	- 
			Blz. 56
		
			
			II.e.1. In het eerste kwartaal 2023 ronden we onze klimaatstresstest af. Met deze stresstest worden de kritische locaties in Veenendaal duidelijk en komen de risico’s in beeld.
		
	
- 
			Blz. 57
		
			
			II.e.2. We starten op basis van deze stresstest een risicodialoog.
		
	
- 
			Blz. 58
		
			
			II.e.3. In 2023 presenteren wij een onderzoek naar de mogelijkheden voor meer waterberging in Veenendaal en brengen wij de financiële consequenties hiervoor in beeld.
		
	
 
 
 
- 
			Blz. 59
		
			
			Thema III: Wijkgericht werken
		
			
	- 
			Blz. 60
		
			
			Voortgang doelen
		
	
 
- 
			Blz. 61
		
			
			Financiële ontwikkelingen Fysieke leefomgeving
		
	
- 
			Blz. 62
		
			
			Toelichting financiële ontwikkelingen
		
	
- 
			Blz. 63
		
			
			Risico's / ontwikkelingen Fysieke leefomgeving
		
	
 
- 
			Blz. 64
		
			
			Programma 2: Economie, Werk en Ontwikkeling
		
			
	- 
			Blz. 65
		
			
			Thema I: Economische ontwikkeling en werkgelegenheid
		
			
	- 
			Blz. 66
		
			
			Wat willen we bereiken? (doelstellingen)
		
			
	- 
			Blz. 67
		
			
			I.a. Veenendaal is een aantrekkelijke stad om te werken en ondernemen.
		
			
	- 
			Blz. 68
		
			
			I.a.1. We stimuleren en faciliteren startende ondernemers door o.m. organiseren van een jaarlijks startersevent en het informeren en ondersteunen van starters bij vragen.
		
	
 
- 
			Blz. 69
		
			
			I.b. Behouden en uitbreiden werkgelegenheid voor Veenendaal.
		
			
	- 
			Blz. 70
		
			
			I.b.1. We faciliteren en ondersteunen bestaande ondernemers door inzet van onze accountmanager, periodieke overleggen met het bedrijfsleven, investeren in bereikbaarheid, coördineren van ondernemersvraagstukken.
		
	
 
- 
			Blz. 71
		
			
			I.c. Samen met de Ontwikkelingsmaatschappij Utrecht (OMU) intensiveren we de bedrijventerreinen waardoor er een hogere verdichtingsgraad ontstaat ofwel meer mensen kunnen werken op een m².
		
			
	- 
			Blz. 72
		
			
			I.c.1. Bedrijventerreinen, kantoorlocaties en binnenstad worden aantrekkelijker gemaakt in 2023, gericht op een optimaal vestigings- en investeringsklimaat.
		
	
- 
			Blz. 73
		
			
			I.c.2. We voeren de Visie Bedrijventerreinen uit met specifieke aandacht voor handhaven bedrijvigheid, optimaal ruimtegebruik en stimulering duurzaamheid en circulariteit in 2023.
		
	
 
- 
			Blz. 74
		
			
			I.d. ICT Campus faciliteert regionale samenwerkingen tussen bedrijfsleven, overheid en onderwijs.
		
			
	- 
			Blz. 75
		
			
			I.d.1. We geven uitvoering aan het programma ICT Campus waarbij we het acquisitieplan voor ICT-bedrijven actualiseren.
		
	
 
- 
			Blz. 76
		
			
			I.e. We willen uitbreiding van het aantal bedrijventerreinen.
		
			
	- 
			Blz. 77
		
			
			I.e.1. In samenspraak met provincie Utrecht, regio Foodvalley en met de Groene Metropool Arnhem – Nijmegen onderzoeken we welke uitbreidingslocatie voor bedrijventerreinen mogelijk zijn.
		
	
 
- 
			Blz. 78
		
			
			I.f. Veenendaal is een aantrekkelijke stad om te wonen, werken en leven.
		
			
	- 
			Blz. 79
		
			
			I.f.1. We geven uitvoering aan het programma Vitale Binnenstad met aandacht voor een divers pallet aan functies, toegankelijkheid, vergroening en verduurzaming, innovaties en versterking van de uitvoeringsstructuur.
		
	
- 
			Blz. 80
		
			
			I.f.2. We werken aan de branding van Veenendaal via #ditisveenendaal: Door middel van het Merk Veenendaal zetten we Veenendaal op de kaart als een aantrekkelijke stad om te wonen, werken en leven.
		
	
 
 
 
- 
			Blz. 81
		
			
			Thema II: Recreatie en toerisme
		
			
	- 
			Blz. 82
		
			
			Wat willen we bereiken? (doelstellingen)
		
			
	- 
			Blz. 83
		
			
			II.a. Veenendaal heeft een aantrekkelijke binnenstad waar bezoekers uit de regio en toeristen graag op bezoek komen.
		
			
	- 
			Blz. 84
		
			
			II.a.1. Via het Regionaal Bureau voor Toerisme (RBT) zetten we (de binnenstad van) Veenendaal en de ons omringende regio op de kaart.
		
	
 
- 
			Blz. 85
		
			
			II.b. Veenendaal is beter verbonden met het groene ommeland waardoor bewoners uit Veenendaal gemakkelijk de natuur kunnen intrekken en toeristen die in de regio verblijven, ook Veenendaal aandoen.
		
			
	- 
			Blz. 86
		
			
			II.b.1. We investeren in het verbinden en uitbreiden van fietsroutes en wandelnetwerken en het vergroten van het gebruik van de (omliggende) recreatieve voorzieningen.
		
	
 
 
 
- 
			Blz. 87
		
			
			Financiële ontwikkelingen Economie, Werk en Ontwikkeling
		
	
- 
			Blz. 88
		
			
			Toelichtingen financiële ontwikkelingen
		
	
- 
			Blz. 89
		
			
			Risico's / ontwikkelingen Economie, Werk en Ontwikkeling
		
	
 
- 
			Blz. 90
		
			
			Programma 3: Sociale leefomgeving
		
			
	- 
			Blz. 91
		
			
			Thema I: Inkomen
		
			
	- 
			Blz. 92
		
			
			Wat willen we bereiken? (doelstellingen)
		
			
	- 
			Blz. 93
		
			
			I.a We willen meer sturen op kwaliteit en effectiviteit van aangeboden ondersteuning (MD10).
		
			
	- 
			Blz. 94
		
			
			I.a.1  Onrechtmatig gebruik van ondersteuning in het sociaal domein voorkomen we of sporen we op en pakken we aan. Dit plan heeft betrekking op het gehele sociaal domein, dus op PW, WMO en Jeugd.
		
	
- 
			Blz. 95
		
			
			I.a.2. Financiële kaders vormen geen belemmering voor integraal werken.
		
	
 
- 
			Blz. 96
		
			
			I.b Een inclusievere samenleving (MD01).
		
			
	- 
			Blz. 97
		
			
			I.b.1. Veenendalers nemen meer deel aan de samenleving.
		
	
- 
			Blz. 98
		
			
			I.b.2 In de gemeente Veenendaal is het aantal inwoners met problematische schulden lager dan landelijk gemiddeld.
		
	
- 
			Blz. 99
		
			
			I.b.3 Het traject naar een schuldenvrije toekomst (d.m.v. een schuldregeling) komt eerder tot stand dan het landelijke gemiddelde.
		
	
 
- 
			Blz. 100
		
			
			I.c Verbinding versterken als dit een positief effect heeft op kwaliteit, financiën en/of organisatie (MD08).
		
			
	- 
			Blz. 101
		
			
			I.c.1 In 2023 is een integrale werkwijze sociaal domein binnen de gemeente en tussen gemeentelijke partijen en externe partijen gerealiseerd.
		
	
 
- 
			Blz. 102
		
			
			I.d De gemeente neemt bij voorkeur een faciliterende rol aan om de rol van inwoners en de kracht van de samenleving te stimuleren (MD09).
		
			
	- 
			Blz. 103
		
			
			I.d.1 De deskundigheidsbevordering tussen uitvoerende partijen in het sociaal domein is gefaciliteerd.
		
	
 
 
 
- 
			Blz. 104
		
			
			Thema II: Sociaal domein - Participatie en re-integratie
		
			
	- 
			Blz. 105
		
			
			Wat willen we bereiken? (doelstellingen)
		
			
	- 
			Blz. 106
		
			
			II.a Meer mensen vinden een plek op de arbeidsmarkt (MD05).
		
			
	- 
			Blz. 107
		
			
			II.a.1 Er is sprake van een doorlopende lijn arbeidsparticipatie in samenwerking met onze partners.
		
	
- 
			Blz. 108
		
			
			II.a.2 We realiseren in 2023 de kwantitatieve doelstellingen m.b.t. de Participatiewet (in- en uitstroom).
		
	
- 
			Blz. 109
		
			
			II.a.3 De samenwerking tussen onderwijs en arbeidsmarkt is versterkt.
		
	
- 
			Blz. 110
		
			
			II.a.4 We implementeren de maatregelen uit het wetsvoorstel Uitvoeren Breed Offensief.
		
	
 
- 
			Blz. 111
		
			
			II.b Een inclusievere samenleving (MD01).
		
			
	- 
			Blz. 112
		
			
			II.b.1 Inburgeraars die als nieuwe Veenendalers worden opgenomen in de samenleving, doen daadwerkelijk mee.
		
	
 
 
 
- 
			Blz. 113
		
			
			Thema III: Sociaal domein - WMO
		
			
	- 
			Blz. 114
		
			
			Wat willen we bereiken? (doelstellingen)
		
			
	- 
			Blz. 115
		
			
			III.a. We willen meer sturen op kwaliteit en effectiviteit van aangeboden ondersteuning.
		
			
	- 
			Blz. 116
		
			
			III.a.1 In 2023 is de sturing op aanbieders vergroot.
		
	
- 
			Blz. 117
		
			
			III.a.2. In 2023 treffen we de voorbereidingen om de WAMS (wet aanpak meervoudige problematiek sociaal domein) die per 1 januari 2024 van kracht wordt te implementeren.
		
	
 
- 
			Blz. 118
		
			
			III.b Ondersteuning meer op maat voor wie dat nodig heeft.
		
			
	- 
			Blz. 119
		
			
			III.b.1. Er zijn innovatieve ondersteuningsmogelijkheden samen met de uitvoerende partijen.
		
	
- 
			Blz. 120
		
			
			III.b.2 We continueren de zorg voor personen met verward gedrag en de taken van de WvGGZ.
		
	
- 
			Blz. 121
		
			
			III.b.3 Het aantal meerderjarigen dat begeleiding ontvangt waar behandeling passender is, is afgenomen.
		
	
 
- 
			Blz. 122
		
			
			III.c Een inclusievere samenleving (MD01).
		
			
	- 
			Blz. 123
		
			
			III.c.1 Veenendalers wonen zo lang mogelijk thuis.
		
	
- 
			Blz. 124
		
			
			III.c.2. In 2023 wordt onderzoek gedaan naar de wenselijkheid en haalbaarheid van een gemeente-brede, integrale visie op diversiteit en inclusie.
		
	
 
- 
			Blz. 125
		
			
			III.d Inwoners willen meer voor- en met elkaar doen (MD03).
		
			
	- 
			Blz. 126
		
			
			III.d.1 Mantelzorgers blijven actief met passende ondersteuning om overbelasting te voorkomen.
		
	
- 
			Blz. 127
		
			
			III.d.2. In 2023 wordt er een regionale logeervoorziening gerealiseerd zodat mantelzorgers hun taken met beter welbevinden blijven uitvoeren.
		
	
 
- 
			Blz. 128
		
			
			III.e De gemeente neemt bij voorkeur een faciliterende rol aan om de eigen rol van inwoners en kracht van de samenleving te stimuleren (MD09).
		
			
	- 
			Blz. 129
		
			
			III.e.1 De stijging van het aantal maatwerkvoorzieningen is niet hoger dan de landelijke groeitrend.
		
	
 
- 
			Blz. 130
		
			
			III.f. Verder versterken opvoed- en opgroeiklimaat (MD02).
		
			
	- 
			Blz. 131
		
			
			III.f.1.  Vroegtijdige interventies bij opvoed-, financiële, woon- en/of psychosociale gezondheidsvraagstukken, om zo problematische vraagstukken (en dus maatwerkvoorzieningen) te voorkomen.
		
	
 
- 
			Blz. 132
		
			
			III.g Vroeger signaleren en handelen en dit dichtbij de inwoner organiseren (MD04) .
		
			
	- 
			Blz. 133
		
			
			III.g.1. Preventie draagt bij aan een gezondere leefstijl en we geven uitvoering aan het preventieakkoord.
		
	
- 
			Blz. 134
		
			
			III.g.2. We integreren het thema gezondheidsverschillen in nieuw te ontwikkelen gezondheidsbeleid in 2023.
		
	
- 
			Blz. 135
		
			
			III.g.3. We geven uitvoering aan het lokaal preventieakkoord Veenendaal middels het opzetten van een preventienetwerk en uitvoering van erkende interventies voor een gezonde leefstijl (zoals de Gezonde School aanpak en Stevig Ouderschap).
		
	
 
 
 
- 
			Blz. 136
		
			
			Thema IV: Sociaal domein - Jeugd
		
			
	- 
			Blz. 137
		
			
			Wat willen we bereiken? (doelstellingen)
		
			
	- 
			Blz. 138
		
			
			IV.a Verder versterken opvoed- en opgroeiklimaat (MD02).
		
			
	- 
			Blz. 139
		
			
			IV.a.1 Jeugdigen groeien gezond en veilig op; we stimuleren en ondersteunen ouders om te zorgen voor een gezonde ontwikkeling van kinderen en een veilig opgroei- en opvoedklimaat.
		
	
 
- 
			Blz. 140
		
			
			IV.b Ondersteuning meer op maat voor wie dat nodig heeft (MD06).
		
			
	- 
			Blz. 141
		
			
			IV.b.1 In 2023 hebben we ambulante jeugdhulp ingezet waar nodig, en beheersen we onze kosten.
		
	
- 
			Blz. 142
		
			
			IV.b.2 In 2023 hebben we jeugdhulp met verblijf ingezet waar nodig, en beheersen we onze kosten.
		
	
 
- 
			Blz. 143
		
			
			IV.c Verbinding versterken als dit een positief effect heeft op de kwaliteit, financiën en/of organisatie (MD08).
		
			
	- 
			Blz. 144
		
			
			IV.c.1  De gerealiseerde integrale werkwijze sociaal domein wordt in 2023 verder doorontwikkeld.
		
	
 
- 
			Blz. 145
		
			
			IV.d We willen meer sturen op kwaliteit en effectiviteit van aangeboden ondersteuning (MD10).
		
			
	- 
			Blz. 146
		
			
			IV.d.1 In 2023 is de sturing op aanbieders vergroot.
		
	
- 
			Blz. 147
		
			
			IV.d.2 In 2023 hebben we de gevolgen van de Hervormingsagenda (verwacht in november 2022) voor Veenendaal inzichtelijk gemaakt, en vertalen we de maatregelen die hieruit voortkomen naar lokaal en regionaal niveau.
		
	
 
 
 
- 
			Blz. 148
		
			
			Thema V: Onderwijs en ontwikkeling
		
			
	- 
			Blz. 149
		
			
			Wat willen we bereiken? (doelstellingen)
		
			
	- 
			Blz. 150
		
			
			V.a Een inclusievere samenleving (MD01).
		
			
	- 
			Blz. 151
		
			
			V.a.1 We geven uitvoering aan het uitvoeringsplan 2021-2024 gericht op de daling van het aantal laaggeletterde inwoners daalt.
		
	
- 
			Blz. 152
		
			
			V.a.2. Ieder kind met een ondersteuningsbehoefte krijgt passende ondersteuning om onderwijs te kunnen volgen.
		
	
- 
			Blz. 153
		
			
			V.a.3. Alle kinderen van 0-13 jaar kunnen in een IKC een doorlopende leer- en ontwikkellijn volgen.
		
	
- 
			Blz. 154
		
			
			V.a.4. In 2023 starten de kernpartners met de IKC ontwikkeling conform de planning in het Integraal Huisvestingsplan Onderwijs 2020-2025.
		
	
- 
			Blz. 155
		
			
			V.a.5. In 2023 wordt de Verordening bekostiging leerlingenvervoer ter besluitvorming voorgelegd aan de raad.
		
	
 
- 
			Blz. 156
		
			
			V.b Verbinding versterken als dit een positief effect heeft op de kwaliteit.
		
			
	- 
			Blz. 157
		
			
			V.b.1.  Scholen ondersteunen bij de aanpak van coronavertragingen zoals beschreven in het Plan van aanpak NPO Veenendaal.
		
	
 
 
 
- 
			Blz. 158
		
			
			Thema VI: Sport
		
			
	- 
			Blz. 159
		
			
			Wat willen we bereiken? (doelstellingen)
		
			
	- 
			Blz. 160
		
			
			VI.a Een inclusievere samenleving (MD01).
		
			
	- 
			Blz. 161
		
			
			VI.a.1. Nieuw beleidskader Sport en Bewegen in samenwerking met Stichting Sportservice Veenendaal en sportaanbieders.
		
	
- 
			Blz. 162
		
			
			VI.a.2. Uitvoering lokaal Sportakkoord 2020-2022 en borgen van de activiteiten die door corona niet of minder zijn uitgevoerd.
		
	
 
 
 
- 
			Blz. 163
		
			
			Thema VII: Cultuur
		
			
	- 
			Blz. 164
		
			
			Wat willen we bereiken? (doelstellingen)
		
			
	- 
			Blz. 165
		
			
			VII.a. Een inclusievere samenleving (MD01).
		
			
	- 
			Blz. 166
		
			
			VII.a.1. We werken aan Verhaallijn 1:  Een stabiele basis.
		
	
- 
			Blz. 167
		
			
			VII.a.2. We werken aan Verhaallijn 2: Cultuur in de wijken.
		
	
- 
			Blz. 168
		
			
			VII.a.3.	We werken aan Verhaallijn 3: Iedereen doet mee.
		
	
- 
			Blz. 169
		
			
			VII.a.4. We werken aan Verhaallijn 4: Jong geleerd, oud gedaan.
		
	
- 
			Blz. 170
		
			
			VII.a.5. We werken aan Verhaallijn 5: Het verhaal van Veenendaal.
		
	
 
 
 
- 
			Blz. 171
		
			
			Thema VIII: Welzijn
		
			
	- 
			Blz. 172
		
			
			Wat willen we bereiken? (doelstellingen)
		
			
	- 
			Blz. 173
		
			
			VIII.a Inwoners willen meer voor en met elkaar doen (MD03) .
		
			
	- 
			Blz. 174
		
			
			VIII.a.1 Versterken van de sociale basis.
		
	
- 
			Blz. 175
		
			
			VIII.a.2 De inzet van vrijwilligers en het sociale netwerk is onderdeel van het normale leven.
		
	
 
- 
			Blz. 176
		
			
			VIII.b Een inclusievere samenleving (MD01).
		
			
	- 
			Blz. 177
		
			
			VIII.b.1 Veenendalers nemen verantwoordelijkheid voor eigen zelfredzaamheid en eigen kwetsbaarheid, passend bij de levensfase.
		
	
 
 
 
- 
			Blz. 178
		
			
			Financiële ontwikkelingen Sociale leefomgeving
		
	
- 
			Blz. 179
		
			
			Toelichtingen financiële ontwikkelingen
		
	
- 
			Blz. 180
		
			
			Risico's / ontwikkelingen Sociale Leefomgeving
		
	
 
- 
			Blz. 181
		
			
			Programma 4: Burger en Bestuur
		
			
	- 
			Blz. 182
		
			
			Thema I: Dienstverlening (extern)
		
			
	- 
			Blz. 183
		
			
			Wat willen we bereiken? (doelstellingen)
		
			
	- 
			Blz. 184
		
			
			I.a. De eerstelijns dienstverlening is klant-, service- en oplossingsgericht, waardoor er balans is tussen efficiënte inrichting en klantbeleving.
		
			
	- 
			Blz. 185
		
			
			I.a.1. Jaarlijks worden balie en telefonie gemeten op bereikbaarheid (telefonie, social media en website), toegankelijkheid (balie, o.a. openingstijden, werken op afspraak), middels een klanttevredenheidsonderzoek.
		
	
- 
			Blz. 186
		
			
			I.a.2. Signalen die voortkomen uit onderzoeken of rechtstreeks van klanten oppakken om de dienstverlening blijvend te optimaliseren.
		
	
- 
			Blz. 187
		
			
			I.a.3. Innovatieve service aanbieden aan onze klanten via digitaal loket, de balie en telefonie (particulieren, bedrijven en instellingen). Landelijke ontwikkelingen worden gevolgd zoals e-diensten en wet- en regelgeving op dit gebied.
		
	
 
- 
			Blz. 188
		
			
			I.b. We streven naar steeds meer zelfregie voor de klant om zijn zaken met de gemeente (digitaal) zelf te kunnen regelen.
		
			
	- 
			Blz. 189
		
			
			I.b.1. Meten van gebruik webformulieren.
		
	
 
 
 
- 
			Blz. 190
		
			
			Thema II: Burger en samenwerking
		
			
	- 
			Blz. 191
		
			
			Wat willen we bereiken? (doelstellingen)
		
			
	- 
			Blz. 192
		
			
			II.a. Veenendaal zet zich (ook) in 2023 in voor de verdere ontwikkeling van de regio Foodvalley.
		
			
	- 
			Blz. 193
		
			
			II.a.1. Veenendaal levert een (ambtelijke) bijdrage aan het in de tweede helft van 2022 en in 2023 binnen de regio invulling geven aan de Regiodeal Foodvalley.
		
	
- 
			Blz. 194
		
			
			II.a.2. Eind 2020 is de geactualiseerde Strategische Agenda Foodvalley 2020 – 2025 vastgesteld. De komende jaren wordt in Triple Helix-verband vormgegeven aan de uitvoering van deze Strategische Agenda. Veenendaal levert hieraan zijn bijdrage.
		
	
- 
			Blz. 195
		
			
			II.a.3. Als onderdeel van de gemeenschappelijke regeling geeft Veenendaal mede invulling aan de overheidsgeleding van de Triple Helix regio Foodvalley (3 O’s: overheid, onderwijs, ondernemingen).
		
	
 
- 
			Blz. 196
		
			
			II.b Veenendaal is een betrouwbare samenwerkingspartner.
		
			
	- 
			Blz. 197
		
			
			II.b.1. We geven blijvend invulling aan de scharnierfunctie van Veenendaal in de Regio Foodvalley en tussen de provincies Utrecht en Gelderland.
		
	
- 
			Blz. 198
		
			
			II.b.2. We richten ons op Renswoude en Rhenen, maar zeker ook op de andere (buur)gemeenten zoals Ede, Wageningen, Woudenberg en Scherpenzeel.
		
	
 
- 
			Blz. 199
		
			
			II.c. Adequate sturing en controle ten aanzien van verbonden partijen waarin de gemeente Veenendaal deelneemt.
		
			
	- 
			Blz. 200
		
			
			II.c.1. De door de gemeenteraad vastgestelde Kadernota Verbonden partijen wordt gelijk voorgaande jaren ook in 2023 gemonitord en zo nodig geactualiseerd.
		
	
 
 
 
- 
			Blz. 201
		
			
			Thema III: Veiligheid samenleving
		
			
	- 
			Blz. 202
		
			
			Wat willen we bereiken? (doelstellingen)
		
			
	- 
			Blz. 203
		
			
			III.a Inwoners en ondernemers voelen zich veilig in de stad, in de wijken en op de bedrijventerreinen en weten hoe ze weerbaar zijn tegen veelvoorkomende criminaliteit, digitale criminaliteit en ondermijnende criminaliteit.
		
			
	- 
			Blz. 204
		
			
			III.a.1 Vaststellen van het IVP Heuvelrug 2023-2026 en uitvoering geven aan de activiteiten zoals beschreven in het IVP.
		
	
- 
			Blz. 205
		
			
			III.a.2. Het versterken van en invulling geven aan de samenwerking met ketenpartners, ondernemers en inwoners ter voorkoming van maatschappelijke onrust en diverse vormen van criminaliteit.
		
	
- 
			Blz. 206
		
			
			III.a.3. Samen met ketenpartners acteren en inzet plegen op complexe zorg- en veiligheidsvraagstukken, veiligheidsproblematiek, maatschappelijke onrust of overlast, diverse vormen van criminaliteit en/of rampen en crises.
		
	
- 
			Blz. 207
		
			
			III.a.4. Actueel houden, implementeren en toepassen van de wet- en regelgeving binnen het veiligheidsdomein.
		
	
 
 
 
- 
			Blz. 208
		
			
			Financiële ontwikkelingen Burger en bestuur
		
	
- 
			Blz. 209
		
			
			Toelichtingen financiële ontwikkelingen
		
	
- 
			Blz. 210
		
			
			Risico's / ontwikkelingen Burger en Bestuur
		
	
 
- 
			Blz. 211
		
			
			Programma 5: Algemene dekkingsmiddelen en Onvoorzien
		
			
	- 
			Blz. 212
		
			
			Thema I: Treasury
		
			
	- 
			Blz. 213
		
			
			Voortgang doelen
		
	
 
- 
			Blz. 214
		
			
			Thema II: OZB en belasting overige
		
			
	- 
			Blz. 215
		
			
			Voortgang doelen
		
	
 
- 
			Blz. 216
		
			
			Thema III: Uitkeringen gemeentefonds en algemeen
		
			
	- 
			Blz. 217
		
			
			Voortgang doelen
		
	
 
- 
			Blz. 218
		
			
			Financiële ontwikkelingen Algemene Dekkingsmiddelen en Onvoorzien
		
	
- 
			Blz. 219
		
			
			Toelichtingen financiële ontwikkelingen
		
	
- 
			Blz. 220
		
			
			Risico's / ontwikkelingen Algemene dekkingsmiddelen en Onvoorzien
		
	
 
- 
			Blz. 221
		
			
			Programma 6: Bedrijfsvoering
		
			
	- 
			Blz. 222
		
			
			Thema I: Dienstverlening (intern)
		
			
	- 
			Blz. 223
		
			
			Voortgang doelen
		
	
 
- 
			Blz. 224
		
			
			Thema II: Security & informatiebeveiliging
		
			
	- 
			Blz. 225
		
			
			Voortgang doelen
		
	
 
- 
			Blz. 226
		
			
			Thema III: Middelen
		
			
	- 
			Blz. 227
		
			
			Voortgang doelen
		
	
 
- 
			Blz. 228
		
			
			Thema IV: Advisering en detachering
		
			
	- 
			Blz. 229
		
			
			Voortgang doelen
		
	
 
- 
			Blz. 230
		
			
			Thema V: Bedrijfsvoering algemeen
		
			
	- 
			Blz. 231
		
			
			Wat willen we bereiken? (doelstellingen)
		
			
	- 
			Blz. 232
		
			
			V.a. Grip verbeteren op rechtmatigheid van inkopen.
		
			
	- 
			Blz. 233
		
			
			V.a.1. Aanschaf inkoop- en bestelsysteem.
		
	
- 
			Blz. 234
		
			
			V.a.2. Implementatie/uitrol binnen de organisatie.
		
	
 
 
 
- 
			Blz. 235
		
			
			Financiële ontwikkelingen Bedrijfsvoering
		
	
- 
			Blz. 236
		
			
			Toelichtingen financiële ontwikkelingen
		
	
- 
			Blz. 237
		
			
			Risico's / ontwikkelingen Bedrijfsvoering
		
	
 
- 
			Blz. 238
		
			
			Voortgang risico's
		
			
	- 
			Blz. 239
		
			
			Voortgang risico’s
		
	
 
- 
			Blz. 240
		
			
			Bijlagen
		
			
	- 
			Blz. 241
		
			
			Bijlage 1: Budgettair neutrale mutaties
		
	
- 
			Blz. 242
		
			
			Bijlage 2: Overzicht structurele mutaties
		
	
- 
			Blz. 243
		
			
			Bijlage 3: Voortgang bevindingen accountant
		
	
 
 
- 
		
			
			Inhoud Inspanningen/acties
		
	
- 
		
			
			Zoeken
		
	
- 
		
			
			Publicatie bijlagen
		
	
- 
		
			
			Contact
		
	
- 
		
			
			PrivacyStatement
		
	
- 
		
			
			Sitemap