Lasten
0.61 - OZB-woningen (nadeel € 490.000)
Bezwaarschriften
Het aantal bezwaarschriften op de gemeentelijke belastingaanslagen is de laatste jaren fors toegenomen. Om deze voor 2024 te kunnen afhandelen is extra capaciteit nodig. De kosten hiervan bedragen, op basis van een inschatting van 1500 No-cure-no-pay-bezwaren, € 190.000. De bezwaarschriften werden in 2021 nog geheel uitbesteed, daarna werden de particulier ingediende bezwaren binnen de formatie van het team Belastingen uitgevoerd. De stijging van de No Cure No Pay bezwaren (door bureaus) konden niet binnen die formatie worden opgevangen.
Proceskosten
Het budget voor proceskosten, voor die gevallen waarbij burgers na bezwaar in het gelijk gesteld worden, is ontoereikend. Op basis van een inschatting, gerelateerd aan de aantallen van 2023 en 2024 en de maatregel vanuit het rijk waarbij de proceskosten ten opzichte van 2023 fors verlaagd heeft, zal er een bijraming plaats moeten vinden van € 300.000. Dat is enerzijds het gevolg van de kosten van vorig jaar die dit jaar zijn verantwoord ad € 190.000 en anderzijds omdat de (stijging van) het aantal bezwaarschriften en dus ook de proceskosten tijdens de vaststelling van de begroting niet is te voorspellen. De effecten van de bezwaarschriftenprocedures zijn voor de burger gemiddeld genomen gering. Dit in tegenstelling tot de budgettaire effecten voor de gemeente omdat de gemeente de uiteindelijke rekening van het proces betaalt.
0.8 - Overige baten en lasten (voordeel € 990.000)
Voor de kostenstijging 2024 van de 2e lijnsjeugdzorg is € 990.000 incidenteel gedekt uit de stelpost prijsindex. Zie voor de inhoudelijk toelichting programma 3 Sociale leefomgeving.
0.5 - Treasury (voordeel € 37.000)
Renten (voordeel € 37.000)
Per 1 januari 2024 treedt de gemeente Scherpenzeel officieel toe tot de Afvalcombinatie “De Vallei” N.V. (ACV). Op dit moment participeren de gemeente Ede, Renkum, Renswoude, Wageningen en Veenendaal. Het toetreden tot ACV is goed voor de continuïteit van deze samenwerking. De toetreding is in lijn met de strategische visie van ACV en heeft een positieve invloed op de omzet. Daarnaast is een herijking van het aantal aandelen noodzakelijk. Deze is gekoppeld aan de omvang van de werkzaamheden die ACV per gemeente verricht en wordt conform de aandeelhoudersovereenkomst iedere vijf jaar herzien. Voor Veenendaal betekent dit een kleiner belang (23,36%) in het aandelenkapitaal ten opzichte van de huidige situatie (24,78%). Als gevolg hiervan verminderd het gemeentelijk aandelenbezit ACV met afgerond € 67.000. Dit betreft een mutatie op de balans en heeft geen budgettair effect. Daarnaast ontstaat een voordeel door de verkoop en herwaardering van de aandelen. Dit voordeel bedraagt afgerond € 37.000. Voorgesteld wordt om dit bedrag als voordeel mee te nemen in deze bestuursrapportage.
0.7 - Algemene uitkering en overige uitkeringen Gemeentefonds (nadeel € 643.000)
De effecten van de decembercirculaire 2023 worden incidenteel verwerkt in de begroting 2024 en structureel verwerkt in het financieel kader bij de Kadernota 2025-2028.