Voortgang inhoud inspanningen/acties

Programma 1: Fysieke leefomgeving

Voortgang inhoud inspanningen/acties

Thema I: Ruimtelijke ontwikkeling

Wat willen we bereiken? (doelstellingen)

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken? (doelstellingen)

Wat willen we bereiken? (doelstellingen)

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken? (doelstellingen)

I.a. In regionaal verband de versterking van de woonfunctie in Veenendaal vormgeven passend bij de behoefte van onze inwoners in een woon- en leefomgeving met voldoende kwaliteit en aandacht voor gezondheid, duurzaamheid en veiligheid.

Terug naar navigatie - I.a. In regionaal verband de versterking van de woonfunctie in Veenendaal vormgeven passend bij de behoefte van onze inwoners in een woon- en leefomgeving met voldoende kwaliteit en aandacht voor gezondheid, duurzaamheid en veiligheid.

I.b. Uitvoering geven aan de vraagstukken stikstofreductie en natuurherstel, in De (blauwe) hellen en samen met de regio voor het gebiedsproces Binnenveld.

Terug naar navigatie - I.b. Uitvoering geven aan de vraagstukken stikstofreductie en natuurherstel, in De (blauwe) hellen en samen met de regio voor het gebiedsproces Binnenveld.

Thema II: Openbare ruimte

Wat willen we bereiken? (doelstellingen)

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken? (doelstellingen)

Wat willen we bereiken? (doelstellingen)

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken? (doelstellingen)

II.a. Veenendaal heeft een gezonde, duurzame en veilige leefomgeving. De infrastructuur is van goede kwaliteit en de openbare ruimte biedt voldoende aantrekkelijke groene ruimte met plekken om te spelen, te sporten, te ontspannen en te ontmoeten.

Terug naar navigatie - II.a. Veenendaal heeft een gezonde, duurzame en veilige leefomgeving. De infrastructuur is van goede kwaliteit en de openbare ruimte biedt voldoende aantrekkelijke groene ruimte met plekken om te spelen, te sporten, te ontspannen en te ontmoeten.

II.b. Veenendaal heeft in 2050 een gezonde en groene klimaatbestendige leefomgeving met een robuust en gevarieerd aanbod van groen en water.

Terug naar navigatie - II.b. Veenendaal heeft in 2050 een gezonde en groene klimaatbestendige leefomgeving met een robuust en gevarieerd aanbod van groen en water.

II.c. In 2050 is Veenendaal volledig circulair ingericht waarbij gemeente, bedrijven, onderwijs en inwoners met elkaar samenwerken om de grondstoffenkringloop te sluiten, afval te minimaliseren, levensloop van producten zo lang mogelijk te laten zijn

Terug naar navigatie - II.c. In 2050 is Veenendaal volledig circulair ingericht waarbij gemeente, bedrijven, onderwijs en inwoners met elkaar samenwerken om de grondstoffenkringloop te sluiten, afval te minimaliseren, levensloop van producten zo lang mogelijk te laten zijn

II.d. Veenendaal wil zich inzetten voor het waardebehoud van grondstoffen en materialen door het vrijkomende ‘huishoudelijke afval’ op een doelmatige wijze in te zamelen en zo weer in te zetten als grondstof.

Terug naar navigatie - II.d. Veenendaal wil zich inzetten voor het waardebehoud van grondstoffen en materialen door het vrijkomende ‘huishoudelijke afval’ op een doelmatige wijze in te zamelen en zo weer in te zetten als grondstof.

II.e. Veenendaal is in 2050 een energieneutrale gemeente, die 100% hernieuwbare energie gebruikt en klimaatneutraal (CO2-emissieloos) is.

Terug naar navigatie - II.e. Veenendaal is in 2050 een energieneutrale gemeente, die 100% hernieuwbare energie gebruikt en klimaatneutraal (CO2-emissieloos) is.

II.f. De negatieve gevolgen van netcongestie te beperken door samen met de bedrijven te zoeken naar alle mogelijk oplossingen om de negatieve effecten van de congestie te verminderen.

Terug naar navigatie - II.f. De negatieve gevolgen van netcongestie te beperken door samen met de bedrijven te zoeken naar alle mogelijk oplossingen om de negatieve effecten van de congestie te verminderen.

II.g. Veenendaal wil een duurzame gemeente zijn, streeft naar doeltreffend gebruik van hernieuwbare grondstoffen en energie en geeft hier onder andere invulling aan door bestaande en toekomstige gebouwen te verduurzamen.

Terug naar navigatie - II.g. Veenendaal wil een duurzame gemeente zijn, streeft naar doeltreffend gebruik van hernieuwbare grondstoffen en energie en geeft hier onder andere invulling aan door bestaande en toekomstige gebouwen te verduurzamen.

Financiële ontwikkelingen Fysieke leefomgeving

Terug naar navigatie - Financiële ontwikkelingen Fysieke leefomgeving
Bedragen x €1.000
Feiten en ontwikkelingen Raming 2024 Raming 2025 Raming 2026 Raming 2027
Lasten
0.3A - Beheer overige gebouwen en gronden 0 0 0 0
2.1A - Verkeer en vervoer 0 0 0 0
7.2A - Riolering 46 46 46 46
7.4D - Milieubeheer 0 0 0 0
8.1A - Ruimtelijke Ordening 0 0 0 0
Totaal Lasten 46 46 46 46
Baten
2.1A - Verkeer en vervoer 26 -37 -37 -37
Totaal Baten 26 -37 -37 -37
Saldo van baten en lasten -21 -83 -83 -83
Onttrekkingen
0.10A - Mutaties reserves Fysieke Leefomgeving 0 0 0 0
Totaal Onttrekkingen 0 0 0 0
Stortingen
0.10A - Mutaties reserves Fysieke Leefomgeving 0 0 0 0
Totaal Stortingen 0 0 0 0
Saldo mutaties reserves 0 0 0 0

Toelichting financiële ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Toelichting financiële ontwikkelingen

Lasten

7.2A -Riolering (nadeel € 46.000)
Voor het uitvoeren van de in de DVO’22 beschreven BOR-taken worden jaarlijks de uit te voeren werkzaamheden en de aanneemsom vastgesteld. De werkzaamheden hebben betrekking op het reinigen van de openbare ruimte, kolkenreiniging en gladheidbestrijding. De aanneemsom voor het reinigen van de kolken is € 46.000 hoger dan begroot. De reden dat de kosten voor kolkenreiniging hoger zijn is omdat wij voor kolkenreiniging zijn overgegaan op een hogere frequentie van reiniging. Daarom zijn de kosten voor reiniging gestegen, maar op den duur zou dit moeten leiden tot minder meldingen en klachten. Voorgesteld wordt om het budget voor kolkenreiniging te verhogen met € 46.000 en dit voor 2024 te dekken uit de voorziening Riolering en voor 2025 en verder te verwerken in de tarieven van de rioolheffing.

Baten  

2.1A - Verkeer en vervoer ( voordeel € 26.000)
Wegen straten pleinen (nadeel € 37.000)
De gemeente heeft vanaf 2020 het beheer en onderhoud voor de spoorkruisingen Nieuweweg Noord en Voorpoort voor haar rekening genomen conform de ondertekende samenwerkingsovereenkomst met de provincie. Voor de verhoogde beheer- en onderhoudskosten is de provincie de gemeente tegemoet gekomen met een gewenningsregeling. De eerste vier jaar vanaf 2020 bedroeg deze bijdrage jaarlijks € 60.000. De volgende 4 jaar vanaf 2024 bedraagt deze € 27.500. Dit betekent een verlaging van de inkomsten van € 32.500 voor 2024 tot en met 2027 en vanaf 2028 een verlaging van € 60.000. 

Openbare verlichting (voordeel € 63.000)
Na aanbesteding in 2023 hebben we in 2024 nieuwe exploitanten voor de A0-reclame, lichtmastreclame en de ABRI’s. Hierdoor ontvangen we vanaf 2024 structureel € 63.000 meer aan inkomsten voor reclames. Voorgesteld wordt om dit voor 2024 te verwerken in deze eerste bestuursrapportage en voor 2025 en verder dit te verwerken in de Kadernota 2025-2028. 

 

Risico's / ontwikkelingen Fysieke leefomgeving

Terug naar navigatie - Risico's / ontwikkelingen Fysieke leefomgeving

Wijkservice
Voor het groenonderhoud worden deels medewerkers van IW4 (sociale werkvoorziening) ingezet. Door een afname van de toestroom van het aantal medewerkers in de groenvoorziening bij IW4 gaan we onderzoeken hoe we dit tekort aan personeel gaan invullen. Hiervoor worden meerdere opties onderzocht.  Waarbij op dit moment niet duidelijk is wat de financiële consequenties zijn. 

Taakveld verkeer en vervoer
In 2023 zijn de groenwerkzaamheden opnieuw aanbesteed. Daarbij zijn de kosten voor onkruidbestrijding op verhardingen hoger uitgevallen. In de loop van 2024 zal gekeken worden of deze hogere kosten daadwerkelijk gerealiseerd worden en of deze kosten opgevangen kunnen worden binnen het taakveld. Mocht dit niet haalbaar zijn dan komen wij daar in een volgende bestuursrapportage op terug.

Duurzaamheidsmaatregelen
Op 05-04-2024 is de DUMAVA subsidie toegekend, waardoor er een subsidiebedrag van ruim € 1,7 miljoen  beschikbaar is gesteld voor de verduurzaming van het gemeentehuis. Deze middelen betreffen co-financiering van een aantal maatregelen rondom de renovatie van de gevel van het gemeentehuis, het plaatsen van een warmtepomp, extra zonnepanelen op het dak alsook het vervangen van de radiatoren in de oudbouw en het vervangen van alle traditionele verlichting voor LED-verlichting. De komende periode zal worden gebruikt om de impact van deze subsidie op de werkzaamheden in combinatie met de beschikbare financiële middelen verder uit te werken naar concrete (uitvoerings)plannen. Indien extra middelen noodzakelijk zijn komen wij hier separaat op terug. 

 IKC's SO/SBO/Po, Dragonder Noord en Dragonder Zuid
Al deze drie de projecten bevinden zich in de opstartfase.  Na de vaststelling van de programmabegroting 2024 in november van 2023, is gestart met uitwerking van het besluit over de onderwijshuisvesting in oost Veenendaal. Onderdeel hiervan is het opstellen van een projectopdracht met daarin de exacte scope afbakening. Deze afbakening is nog niet geheel afgerond. Wel is duidelijk dat de exact benodigde vierkante meters afwijken van het raadsbesluit van maart 2023. Ook zijn de normkosten afgelopen jaar met ruim 12,5% gestegen. Daarbij komt dat de gemeentelijke normbedragen relatief laag zijn ten opzichte van de huidige marktomstandigheden. 

De financiële effecten worden nog in beeld gebracht.  Zodra hier meer duidelijkheid over is komen wij via de bestuursrapportage (of een separate raadsinformatiebrief) hier op terug. 

Ecologische ondersteuning voor ontwikkeling Omgevingsvisie en groenbeleid
Bij het vernieuwen van de omgevingsvisie als ook het opstellen van het nieuwe groenbeleid, is geconstateerd dat een ecologische analyse nodig is. De gemeente heeft geen ecoloog en daarmee maar beperkt zicht op ecologische waarde in de stad. Deze informatie is wel nodig om tot een goede omgevingsvisie en het groenbeleid te komen. Hiervoor moet externe capaciteit ingehuurd worden, de financiële effecten worden in de eerstvolgende bestuursrapportage opgenomen.

Sport CLV
In 2018 is een investeringskrediet beschikbaar gesteld voor (onder andere) de vervanging van 2 gymzalen ter plaatse van het CLV.  Het bouwheerschap lag hierbij bij het schoolbestuur, maar de voorziening is om diverse redenen nog niet gerealiseerd. Het schoolbestuur heeft nu gevraagd om een vergoeding van de kosten die zij maken voor de huur van een tijdelijke voorziening voor bewegingsonderwijs (SKF-hal). Op dit moment zijn wij in gesprek met het schoolbestuur over de redelijkheid en omvang van de vergoeding. Zodra hier meer duidelijkheid over is komen wij via de bestuursrapportage (of een separate raadsinformatiebrief) hier op terug.

De Blink
De school voor speciaal voortgezet onderwijs (De Blink) maakt voor het onderwijs gebruik van een oud schoolgebouw aan De Sterke Arm . In verband met de ontwikkeling van het gebied kunnen zij tot uiterlijk augustus 2025 gebruik maken van dit pand. Samen met het schoolbestuur zoeken wij, binnen het bestaande vastgoed, naar een (tijdelijke) oplossing  voor de leerlingen van deze school. Aan deze tijdelijke oplossing zullen kosten aan zijn verbonden (herinrichting / aanpassing) die wij nu niet kunnen inschatten, in een volgende bestuursrapportage komen wij hierop terug.

Een definitieve oplossing wordt meegenomen in het IHP dat naar verwachting in 2025 wordt vastgesteld.

IKC Franse Gat
Voor het IKC Frans Gat heeft het college in overleg met de schoolbesturen besloten om extra te investeren in de kwaliteit van het binnenklimaat (temperatuurklasse B i.p.v. C (goed i.p.v. voldoende). De investeringskosten hiervoor bedragen € 120.000, deze worden met deze bestuursrapportage ter goedkeuring aangeboden aan de raad. Daarnaast is door capaciteitsproblemen extra capaciteit ingehuurd voor het projectmanagement van dit project in uitvoering, dit vraagt om een extra investering van € 50.000. 
Het investeringsbudget van het IKC Franse Gat is aangevraagd in 2020. Sindsdien zijn de kosten voor materieel, materialen en personeel sterk gestegen, dit brengt onvermijdbare meerkosten met zich mee. In de volgende bestuursrapportage kan een goede inschatting gemaakt worden van de totale meerkosten.