Voortgang inhoud inspanningen/acties

Programma 4: Burger en Bestuur

Voortgang inhoud inspanningen/acties

Thema I: Dienstverlening (extern)

Wat willen we bereiken? (doelstellingen)

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken? (doelstellingen)

Wat willen we bereiken? (doelstellingen)

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken? (doelstellingen)

Thema II: Burger en samenwerking

Wat willen we bereiken? (doelstellingen)

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken? (doelstellingen)

Wat willen we bereiken? (doelstellingen)

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken? (doelstellingen)

II.a. Veenendaal zet zich (ook) in 2023 in voor de verdere ontwikkeling van de regio Foodvalley.

Terug naar navigatie - II.a. Veenendaal zet zich (ook) in 2023 in voor de verdere ontwikkeling van de regio Foodvalley.

Thema III: Veiligheid samenleving

Wat willen we bereiken? (doelstellingen)

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken? (doelstellingen)

Wat willen we bereiken? (doelstellingen)

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken? (doelstellingen)

Financiële ontwikkelingen Burger en bestuur

Terug naar navigatie - Financiële ontwikkelingen Burger en bestuur
Bedragen x €1.000
Feiten en ontwikkelingen Raming 2023 Raming 2024 Raming 2025 Raming 2026
Lasten
0.1A - Bestuur 51 29 14 14
0.1B - Bestuur 26 19 5 5
0.2 - Burgerzaken 63 0 0 0
1.1B - Crisisbeheersing en Brandweer 0 0 0 0
Totaal Lasten 139 47 19 19
Baten
0.1B - Bestuur 25 32 32 32
Totaal Baten 25 32 32 32
Saldo van baten en lasten -114 -15 13 13
Onttrekkingen
0.10D - Mutaties reserves Burger en Bestuur 63 0 0 0
Totaal Onttrekkingen 63 0 0 0
Saldo mutaties reserves 63 0 0 0

Toelichtingen financiële ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Toelichtingen financiële ontwikkelingen

Lasten

Bestuur (nadeel € 77.000) 
De budgetten voor de gemeenteraad dienen per saldo in 2023 met € 51.000 verhoogt te worden. Het gaat o.a. om de aanpassing voor de vergoedingen van de raadsleden op grond van de CAO, ophoging van de accountantskosten op basis van contractuele afspraken en extra modules NotuBiz. Deze ontwikkelingen hebben ook structurele consequenties. Voor 2024 zijn deze kosten ingeschat op € 29.000 en in 2025 € 14.000.

Het budget voor de salarislasten voor de burgermeester en wethouders wordt in deze rapportage aangepast aan de meest recente circulaire vanuit Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. En daarnaast is het budget voor de pensioenen voor de wethouders geactualiseerd op basis van recente actuariële berekeningen. Per saldo leidt dit tot een verhoging van de budgetten in 2023 met € 26.000, in 2024 € 19.000 en vanaf 2025 met € 5.000.

Burgerzaken (nadeel 63.000)
De kosten voor de organisatie van verkiezingen zijn de laatste jaren flink gestegen. De  oorzaken hiervoor zijn hogere kosten i.v.m. toegankelijkheid, huur locaties, vergoedingen stembureauleden, kosten derden. Voor 2023 bedragen de kosten € 200.000, wel is een ophoging van het budget noodzakelijk van afgerond € 63.000. Dit bedrage wordt gedekt uit de egalisatiereserve verkiezingen.

Baten

Bestuur (voordeel € 25.000) 
Voor de dekking van de hogere pensioenen vindt een onttrekking plaats uit de voorziening pensioenverplichting voormalige wethouders van € 25.000 in 2023 en structureel € 32.000 vanaf 2024. 

Reservemutaties

Onttrekking egalisatiereserve verkiezingen (voordeel € 63.000)
Zie toelichting bij het taakveld burgerzaken.

Risico's / ontwikkelingen Burger en Bestuur

Terug naar navigatie - Risico's / ontwikkelingen Burger en Bestuur

Verkiezingen
Op basis van de werkelijke kosten van de laatst gehouden verkiezingen is het de verwachting dat het structureel beschikbare budget en de nog beschikbare middelen in de egalisatiereserve verkiezingen vanaf 2024 niet toereikend zullen zijn. We zullen dit nader analyseren en u in een volgend P&C-document hierover informeren. 

Opvang Oekraïense ontheemden
De gemeentelijke opvang van Oekraïense ontheemden is onlangs uitgebreid met 1 locatie, die deels als doorstroomlocatie voor Oekraïners uit sommige gastgezinnen fungeert. Totaal (gemeentelijke- en particuliere opvang) worden in Veenendaal nu 207 personen opgevangen. De financiering van de opvangkosten voor de opvang van Oekraïners is ook in het nieuwe jaar gecontinueerd. Deze financiering voorziet tot dusver in de door de gemeente gemaakte kosten van opvang, leefgeld, ambtelijke inzet, e.d.. 

Crisisnoodopvang
De crisisnoodopvang voor asielzoekende personen op de Wageningselaan wordt tot in ieder geval 1 juli 2023 voortgezet en het college houdt rekening met een verlening tot begin januari 2024. Een voorwaarde van het college is dat bij een verlenging tot begin januari 2024 de leefbaarheid in de opvang verbeterd wordt. Daartoe zijn de mogelijkheden voor verbeteringen in de accommodatie in kaart gebracht. Gedurende de genoemde periode blijft de Veiligheidsregio Utrecht met personele ondersteuning op de locatie betrokken bij de opvang in Veenendaal. 
De opvangkosten, die door de VRU en de gemeente worden gemaakt, worden gedeclareerd bij het COA, zodat deze opvang kostendekkend verloopt.

Transitieperiode
Nu de crisisfase voor de opvang voorbij is, heeft het Rijk besloten om de coördinatie van de opvang van de diverse doelgroepen gedurende dit jaar over te hevelen naar de Provinciale Regietafels (PRT) in plaats van de veiligheidsregio’s. Door de PRT van de provincie Utrecht wordt de opvangtaakstelling voor alle doelgroepen momenteel middels het ‘Plan Utrecht’ vertaald naar lokaal niveau. 
De opvang wordt door de aanstaande Spreidingswet een structurele taak voor de gemeente. Hiervoor is binnen de gemeentelijke organisatie een programmamanager aangesteld, die onder meer functioneert als aanspreekpunt voor de PRT en als coördinator van de opvang binnen de gemeentelijke organisatie.