Bijlagen

Bijlage 1: Overzicht budgettair neutrale mutaties

Terug naar navigatie - Bijlage 1: Overzicht budgettair neutrale mutaties
Bedragen x €1.000
BN Mutaties Raming 2023 budgetneutraal Raming 2024 budgetneutraal Raming 2025 budgetneutraal Raming 2026 budgetneutraal
Lasten
0.10C - Mutaties reserves Sociale Leefomgeving 0 0 0 0
0.4D - Overhead (I&A) 125 0 0 0
0.7 - Algemene uitkering en overige uitkeringen Gemeentefonds 0 0 0 0
0.8 - Overige baten en lasten 0 0 0 -41
1.1A - Crisisbeheersing en Brandweer 6.050 0 0 0
1.2 - Openbare orde en veiligheid 0 7 7 7
4.3A - Onderwijsbeleid en leerlingenzaken 98 345 0 0
5.1A - Sportbeleid en activering 8 8 8 8
5.3B - Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie -8 -8 -8 -8
6.1G - Samenkracht en burgerparticipatie 0 0 0 0
6.2A - Toegang en eerstelijnsvoorzieningen 0 -21 -21 -21
6.3A - Inkomensregelingen 2.997 688 536 536
6.3B - Inkomensregelingen 1.793 2.514 2.514 2.514
6.4 - WSW en beschut werk 0 93 88 82
6.5A - Arbeidsparticipatie 0 18 18 18
6.5D - Arbeidsparticipatie 297 0 0 0
6.6A - Maatwerk-voorzieningen (WMO) -5 1 2 2
6.71B - Begeleiding (WMO) 14 0 0 0
6.71D - Overige maatwerkarrangementen (WMO) -14 0 0 0
6.72B - Jeugdhulp behandeling 0 185 112 0
6.81 - Geëscaleerde zorg 18+ -98 0 0 0
6.81A - Beschermd wonen (WMO) 405 0 0 0
6.81B - Maatschappelijke- en vrouwenopvang (WMO) 0 0 0 0
7.1A - Volksgezondheid 60 23 19 17
7.4A - Milieubeheer 0 4 4 4
7.4C - Milieubeheer -208 0 0 0
7.4D - Milieubeheer 208 0 0 0
8.3B - Wonen en bouwen 0 0 0 0
9.901 - Algemeen Directie 0 0 0 41
9.915 - Algemeen Beleid (MO) 98 0 0 0
Totaal Lasten 11.820 3.857 3.279 3.159
Baten
0.10C - Mutaties reserves Sociale Leefomgeving 0 0 0 0
0.4D - Overhead (I&A) 125 0 0 0
0.4R - Overhead (E&W) 61 0 0 0
0.7 - Algemene uitkering en overige uitkeringen Gemeentefonds 2.671 457 229 109
1.1A - Crisisbeheersing en Brandweer 6.050 0 0 0
4.3A - Onderwijsbeleid en leerlingenzaken 98 345 0 0
6.3B - Inkomensregelingen 2.058 3.050 3.050 3.050
6.5D - Arbeidsparticipatie 297 0 0 0
6.6A - Maatwerk-voorzieningen (WMO) -5 0 0 0
6.81A - Beschermd wonen (WMO) 405 0 0 0
7.1A - Volksgezondheid 60 5 0 0
Totaal Baten 11.820 3.857 3.279 3.159
Gerealiseerd saldo van baten en lasten 0 0 0 0

Bijlage 2: Budget neutrale mutaties prijsindex en sociaal domein

Terug naar navigatie - Bijlage 2: Budget neutrale mutaties prijsindex en sociaal domein

In de raadsinformatie brief en het collegebesluit rondom de uitkomsten van de septembercirculaire 2023 is het effect van de toename van de loon- prijsindexatie opgenomen. Ten aanzien van de ontwikkelingen in de loon- prijsindexatie in de septembercirculaire 2023 ten opzichte van de meicirculaire 2023 is het effect als volgt:

 

 

Dit effect van respectievelijk, 1,5% voor loon, 1,4% voor het sociaal domein en 0,4% voor prijs heeft als resultaat dat de budgetten in 2024 met deze percentage verhoogd kunnen worden. Voorgesteld is om dit in de 3e bestuursrapportage neutraal te verwerken voor 2024. 

 

Bedragen x € 1.000
Budget neutrale mutaties prijsindex en sociaal domein Raming 2024 budgetneutraal Raming 2025 budgetneutraal Raming 2026 budgetneutraal Raming 2027 budgetneutraal
- Lasten
1 Fysieke Leefomgeving 63 54 56 56
2 Economie, Werk en Ontwikkeling 9 8 7 7
3 Sociale Leefomgeving 808 804 798 799
4 Burger en Bestuur 10 10 10 10
5 Algemene Dekkingsmiddelen en Onvoorzien -872 -857 -850 -852
6 Bedrijfsvoering 35 34 32 32
Totaal Lasten 53 53 53 53
- Baten
1 Fysieke Leefomgeving 17 17 17 17
2 Economie, Werk en Ontwikkeling 4 4 4 4
3 Sociale Leefomgeving 13 13 13 13
4 Burger en Bestuur 4 4 4 4
5 Algemene Dekkingsmiddelen en Onvoorzien 2 3 3 3
6 Bedrijfsvoering 13 13 12 12
Totaal Lasten 53 53 53 53
Gerealiseerd saldo van baten en lasten 0 0 0 0

Bijlage 3: Overzicht structurele mutaties

Terug naar navigatie - Bijlage 3: Overzicht structurele mutaties

Voor deze rapportage zijn er geen structurele mutaties te melden.

Bedragen x €1.000
Exploitatie Raming 2024 Raming 2025 Raming 2026
Lasten
4 Burger en Bestuur 0 0 0
5 Algemene Dekkingsmiddelen en Onvoorzien 1.572 0 0
Totaal Lasten 1.572 0 0
Baten
5 Algemene Dekkingsmiddelen en Onvoorzien 1.572 0 0
Totaal Baten 1.572 0 0
Gerealiseerd saldo van baten en lasten 0 0 0

Bijlage 4: Over te hevelen budgetten

Terug naar navigatie - Bijlage 4: Over te hevelen budgetten
Omschrijving Bedrag Toelichting
Wegen straten en pleinen € 570.000 Door ziekte en vacatures zullen een aantal onderhoudswerkzaamheden nog wel worden voorbereid dit jaar maar pas in 2024 worden uitgevoerd. Voorgesteld wordt om voor uitvoering van het groot onderhoud asfalt in de Batterijen, fietspaden en de verkeersveiligheidsmaatregelen in Petenbos en overige locaties een bedrag van € 570.000  over te  hevelen van 2023 naar 2024 voor het benodigde groot onderhoud.
Groenrenovaties € 465.000 Overheveling budget naar 2024 t.b.v. openbaar groen (renovatie), BOSS (bewegen, ontmoeten, spelen en sporten) en Project visie Stadspark. Openbaar groen (voordeel € 360.000) en Speelvoorzieningen (voordeel € 105.000) In de 2e Berap is een overheveling al aangekondigd voor het openbaar groen en de speelvoorzieningen. Mede vanwege de noodzaak om diensten en leveringen voor groen en speelvoorzieningen Europees aan te besteden is in 2022 achterstand ontstaan in de uitvoering van renovaties van groen- en speelvoorzieningen. In 2023 hebben we, naast het reguliere werk, een flink deel van de achterstand in kunnen halen. Helaas maar nog niet alles. Daarnaast implementeren we het nieuwe BOSS-principe op speel- en sportplekken. Hiervoor zijn eveneens nieuwe raamcontracten nodig, die Europees aanbesteed worden. De aanbesteding wordt in het eerste kwartaal van 2024 afgerond. De laatste inhaalslag maken we in 2024. Voor het over te hevelen bedrag is een concrete bestemming aanwezig. De projecten zijn al in voorbereiding en participatietrajecten in gang gezet. Voorgesteld wordt om voor geplande groenrenovaties en het implementeren van het nieuwe BOSS-principe op speel- en sportplekken de hiervoor beschikbare middelen ad € 465.000 over te hevelen van 2023 naar 2024.
Project visie stadspark € 50.000 De middelen voor het Project visie Stadspark zijn voor meerjarig gebruik beschikbaar gesteld. Voorgesteld wordt € 50.000 over te hevelen van 2023 naar 2024.
Bestrijding maatschappelijke overlast € 29.000 Voor de bestrijding van maatschappelijke overlast en verloedering is door het Rijk meerjarig geld beschikbaar gesteld, welke uitsluitend voor dit doel aangewend mag worden. Het restant budget (€ 29.000,-) is in 2023 niet besteed.  Voorgesteld wordt dit budget over te hevelen van 2023 naar 2024.
Stikstofdossier € 264.000 Van het budget voor het stikstofdossier resteert naar verwachting per 31 december 2023 een bedrag  van € 264.000. Deze middelen zijn voor meerjarig gebruik beschikbaar gesteld. Voorgesteld wordt dit resterende budget ad € 264.000 over te hevelen van 2023 naar  2024.
Programma ENV € 2.800.000 Van het budget voor het programma Energieneutraal Veenendaal 2035 resteert naar verwachting per 31 december 2023 een bedrag  van € 2.800.000. Deze middelen zijn voor meerjarig gebruik beschikbaar gesteld. Voorgesteld wordt dit resterende budget ad € 2.800.000  over te hevelen van 2023 naar  2024.
Ruimtelijke ordening € 52.000 Om gedurende de eerste maanden waarin de Omgevingswet van kracht is, de lijnorganisatie te ondersteunen, is verzocht om het programmateam tot 1 april 2024 actief te houden. De verwachte kosten van deze eerste maanden schatten we in op circa € 52.000 en kunnen gedekt worden uit de resterende middelen van 2023. Voorgesteld wordt dit resterende budget ad € 52.000  over te hevelen van 2023 naar  2024.
Programma 3e fase ICT campus € 200.000 Van het budget voor het programma ICT Campus 3e fase resteert naar verwachting per 31 december 2023  een bedrag van € 200.000. Deze middelen zijn voor meerjarig gebruik beschikbaar gesteld. Voorgesteld wordt dit resterende budget ad € 200.000 over te hevelen van 2023 naar 2024.
Programma Vitale binnenstad € 500.000 Vanuit Programma Vitale Binnenstad is de verwachting dat er per 31 december 2023 € 500.000,- resteert. Deze middelen zijn voor meerjarig gebruik beschikbaar gesteld. Voorgesteld wordt dit resterende budget ad € 500.000 over te hevelen van 2023 naar 2024.
Duurzaam Veenendaal € 206.000 Bij het vaststellen van de programmabegroting zijn (eenmalig) middelen opgenomen om te komen tot een circulair, klimaatadaptief en waterrobuust Veenendaal. Het heeft echter moeite gekost de benodigde personele capaciteit te werven om invulling te geven aan onze ambities. Hierdoor is het voor deze doelen toegekende budget deels onbenut gebleven. Omdat de doelen wel gerealiseerd moeten worden stellen wij voor de niet benutte middelen (in totaal € 206.000) over te hevelen van 2023 naar 2024 via de reserve meerjarige middelen ten gunste van de opgave duurzaamheid.
Citymarketing € 40.000 Het merk Veenendaal gaat zich naast branding ook op citymarketing toeleggen. De gemeente gaat € 20.000 per jaar inzetten. Definitieve vaststelling van de uitwerking van de citymarketingplannen volgt in de stuurgroep van november 2023. We nemen graag de resterende ruimte uit het promotiebudget 2023 (groot € 40.000) mee voor de periode (2024-2025) zodat we dan middelen hebben om uitvoering te geven aan citymarketing voor de komende twee jaar.  Voorgesteld wordt dit resterende budget ad € 40.000 over te hevelen van 2023 naar 2024.
Project vestigingsbeleid € 33.000 In verband met personele wijzigingen is de uitvoering van het plan van aanpak voor dit project vertraagd. Er ligt inmiddels een geactualiseerde versie van dit plan van aanpak waarvan de uitvoering in 2024 is gepland. Voorgesteld wordt dit resterende budget ad € 33.000 over te hevelen van 2023 naar 2024.
Evementenbeleid € 73.000 Evenementenbeleid ( voordeel € 73.000 ) Voorgesteld wordt het restant budget 2023 van € 73.000,- over te hevelen van 2023 naar 2024 en in dat jaar beschikbaar te stellen voor het evenementenbeleid. De redenen is hiervoor zijn: voor 2024 e.v. jaren zal nieuw Evenementenbeleid worden vastgesteld; door stijgende kosten nemen de totale kosten voor het organiseren van een evenement nog steeds toe, waardoor niet alleen het aantal aanvragen om subsidie mogelijk zal toenemen, maar er ook subsidieaanvragen voor hogere bedragen worden ingediend en deze trend zet zich ook in 2024 door.
Beschermd wonen € 268.000 In april 2023 is het meerjaren uitvoeringsplan Beschermd Wonen en Beschermd Thuis 2023-2026 door het college vastgesteld. Voor de verschillende pijlers zijn activiteiten voorbereid. Voor 2023 zijn enkele activiteiten opgestart. Verwachting is dat in 2023 een bedrag van circa €  35.000 nodig is. Voorgesteld wordt het restant van €  268.000 conform het uitvoeringsplan  over te hevelen van 2023 naar 2024.
Field labs preventie gezondheid € 158.000 Dit budget ad € 158.000  betreft middelen welke gereserveerd zijn voor de implementatie van de aanpak 'Opgroeien in een kansrijke omgeving'. Deze aanpak is nauw verwant aan de  fieldlabs, maar komt met een nog steviger fundament. Starten met de OKO aanpak kan slechts ééns per jaar, namelijk op 1 januari. Hierdoor zullen  deze middelen pas in 2024 ingezet kunnen worden. Voorgesteld wordt om ad € 158.000 over te hevelen van 2023 naar 2024.
Algemeen onderwijsbeleid € 8.000 In verband met andere prioriteiten en het niet kunnen vinden van een geschikt extern bureau die de 5-jaarlijks afrekening kan opstellen voor het openbaar onderwijs in 2023, wordt de 5-jaarlijkse afrekening opgesteld in 2024. Voorgesteld wordt om het hiervoor in  2023 beschikbaar gestelde  bedrag, ad € 8.000,  over te hevelen  van 2023 naar 2024.
Energie culturele instelling € 55.000 In de 3e bestuursrapportage 2022 is een bedrag van € 55.000,- overgeheveld naar 2023 ter compensatie van de stijgende energielasten in 2022 en 2023 voor de culturele instellingen. Bij de uitwerking van het crisisherstelfonds zou bekeken worden of dit bedrag nog nodig was ter compensatie van de hoge energielasten van de instellingen. Door een capaciteitsprobleem is de uitvoering van het crisisherstelfonds in 2023 nog niet opgepakt. De verwachting is dat pas eind 2023 gestart kan worden met de uitvoering. Voorgesteld wordt om het bedrag ad. € 55.000,- over te hevelen van 2023 naar 2024 en beschikbaar te stellen.
Cultuur € 118.000 In de 3e bestuursrapportage 2022 is een bedrag van € 65.000,- overgeheveld naar 2023 ter compensatie van de stijgende energielasten in 2022 en 2023 voor de culturele instellingen. Bij de uitwerking van het crisisherstelfonds zou bekeken worden of dit bedrag nog nodig was ter compensatie van de hoge energielasten van de instellingen. Door een capaciteitsprobleem is de uitvoering van het crisisherstelfonds in 2023 nog niet opgepakt. De verwachting is dat pas eind 2023 gestart kan worden met de uitvoering. Voorgesteld wordt om het bedrag ad. € 65.000,- over te hevelen van 2023 naar 2024. Daarnaast ligt er vanuit de cultuurvisie de opdracht nieuw beleid voor de beeldende kunst op te stellen.   Voor de ontwikkeling van het beleid en de daaruit voortkomende implementatie voor de beeldende kunst is € 53.000  in 2023 beschikbaar. De opstelling en implementatie van dit beleid vinden dit jaar niet meer plaats en staan gepland voor 2024. Voorgesteld wordt daarom om € 53.000 over te hevelen van 2023 naar 2024.
Crisisherstelfonds € 550.000 De uitwerking van het crisis herstelfonds zou rond de zomer van 2023 worden opgepakt. Echter door een capaciteitsprobleem is de uitvoering van het crisisherstelfonds nog niet opgepakt. De verwachting is dat pas eind 2023 gestart kan worden met de uitvoering. Voorgesteld wordt om een bedrag ad. € 550.000,- over te hevelen van 2023 naar 2024.
Projecten GGZ clienten sociale basis € 100.000 De aanvragen en meldingen voor Wmo voorzieningen nemen toe. Onder andere de wachtlijsten in de GGZ spelen hier een rol in. Voor 2023 is er eenmalig budget van € 100.000,- opgenomen in de begroting om extra in te zetten op het versterken van de sociale basis voor inwoners met GGZ gerelateerde vragen. Hiervoor is eerst een inventarisatie gemaakt van mogelijke initiatieven die hier goed op aansluiten. De inventarisatie heeft meer tijd gekost dan voorzien. Het is wel haalbaar om in 2023 een keuze te maken wat we gaan doen maar de uitvoering zal met name in 2024 liggen. Voorgesteld wordt om deze middelen  ad  € 100.000 over te hevelen van 2023 naar 2024.
Arbeidsparticipatie € 600.000 Sinds 1 januari 2022 voeren we de Wet Inburgering 2021 uit. Doordat het Rijk hogere taakstellingen heeft opgelegd is eind 2022 besloten om de formatie tijdelijk uit te breiden. Vooralsnog is er uitbreiding tot 1 juli 2025. Verder zien we dat er een aanhoudende hoge werkdruk is binnen het cluster Inburgering. De caseload van de consulenten is hoger dan (landelijk) gemiddeld. Mogelijk dient er nogmaals extra formatie bij te komen om de caseload te normaliseren. Dit wordt aan de hand van een nog uit te voeren evaluatie nader bepaald. Gezien bovenstaande wordt voorgesteld om in totaal € 600.000 over te hevelen van 2023 naar  2024 zodat de extra formatie daarmee voor meerdere jaren gegarandeerd kan worden.
Programma sociaal domein € 37.000 Vanuit 2022 is € 234.000 overgeheveld naar 2023 voor o.a. meerjarige activiteiten binnen het sociaal domein.  In 2023 is  vanuit dit budget een meerjarige subsidie toegekend aan Stichting Netwerk voor jou voor de periode 2023 tot en met 2025. Voor de jaren 2024 en 2025 gaat het in totaal om een bedrag van  € 37.000. Voorgesteld wordt om in deze rapportage € 37.000  over te hevelen van 2023 naar 2024.
Project Maatje achter de voordeur € 66.000 De middelen ad € 66.000 zijn nodig om project Maatje achter de Voordeur te continueren. In project Maatje achter de Voordeur worden slachtoffers van huiselijk geweld ondersteund in hun herstel door een inwoner met eenzelfde ervaring met huiselijk geweld. Met deze middelen kan dit project voortgang vinden in het gehele komende jaar 2024 totdat een afweging kan worden gemaakt om structurele middelen vrij te maken. Voorgesteld wordt om ad € 66.000 over te hevelen van 2023 naar 2024.
Preventieakkoord € 93.000 In 2023 zijn niet alle middelen voor de uitvoering van het preventieakkoord ingezet. Voorgesteld wordt om de nog resterende € 93.000 over te hevelen van 2023 naar 2024 voor de financiering van de meerjarige JOGG overeenkomst, die wij al gemeente zijn aangegaan.
Veiligheidsbeleid € 153.000 Voor de lokale, integrale aanpak van polarisering, radicalisering, extremisme en terrorisme ontvangen we van het Rijk budget. Dit is bedoeld voor zowel de aanpak vanuit veiligheidsperspectief, als voor de meer preventieve inzet waarbij we samen optrekken met de adviseur diversiteit en inclusie. Een aantal onderdelen of elementen van die aanpak zijn dit jaar wel gestart en lopen door. Voorgesteld wordt het restant (€ 63.000,-) van de vanuit het Rijk ontvangen gelden met een specifiek doel over te hevelen van 2023 naar 2024. Voor het verbeteren van de infrastructuur van het cameratoezicht in het kader van de openbare orde en veiligheid en op enkele punten verbeteren of uitbreiden ervan hebben we dit jaar, nadat de raad in 2023 extra budget hiervoor vrijmaakte, zaken in gang gezet. Voor het werk zijn we afhankelijk van een aantal partijen met wie we het cameratoezicht in Veenendaal realiseren. De uitvoering van de werkzaamheden en bijvoorbeeld aanschaf van materiaal zal grotendeels in 2024 plaatsvinden. Het voorstel is het bestemde budget daarvoor van € 90.000 beschikbaar te houden en over te hevelen van 2023 naar 2024.
Verkeersveiligheid € 277.000 De raad heeft een bedrag van € 277.000,- beschikbaar gesteld voor verkeersremmende maatregelen op diverse plaatsen in de gemeente. Dit gebeurt met 50% provinciale cofinanciering. Deze subsidie is 2 jaar geldig. Deze bijdrage hebben we inmiddels ontvangen.  Vanwege capaciteitsproblemen hebben de uitvoeringswerkzaamheden  vertraging opgelopen. De voorbereidende werkzaamheden zijn gestart. De uitvoering is gepland in het 3e kwartaal van 2024. Voorgesteld wordt om € 277.000 over te hevelen van 2023 naar 2024.
Verkeer € 61.000 In september 2022 is  een inloopbijeenkomst gehouden voor het instellen van parkeerverboden op de bedrijventerreinen Faktorij/De Vendel, Compagnie en Compagnie-oost. Voor drie straten op de Faktorij/De Vendel waar parkeerproblemen waren, zijn inmiddels de verkeersbesluiten definitief. De maatregelen worden indien mogelijk (afhankelijk van weersomstandigheden en beschikbaarheid aannemer) dit jaar nog uitgevoerd. Voor de Compagnie en Compagnie-oost zijn de ontwerp-verkeersbesluiten gepubliceerd. Daarop zijn zienswijzen ontvangen. Deze zienswijze zijn van een reactie voorzien. In oktober wordt het verkeersbesluit gepubliceerd. Vanwege de bezwaartermijn betekent dit dat de uitvoering in 2024 kan plaatsvinden en dat circa € 30.000 meegenomen moet worden van  2023 naar 2024 om deze maatregelen te kunnen uitvoeren. In een motie is door de raad € 50.000 beschikbaar gesteld voor maatregelen Van Essenlaan. Dit budget is opgebouwd uit een deel inventarisatie en een deel voor maatregelen. Onderzoeksbureau XTNT heeft een inventarisatie uitgevoerd, deze is inmiddels via een RIB met de raad gedeeld. Het restant van het budget (circa € 31.000) willen we meenemen van  2023 naar 2024 om volgend jaar een aantal maatregelen te kunnen uitvoeren. Voorgesteld wordt om totaal € 61.000 over te hevelen van 2023 naar 2024.
Drempels Veenderij € 250.000 Vanwege capaciteitsproblemen hebben de werkzaamheden ten behoeve van de aanleg van drempels in de Veenderij vertraging opgelopen. De voorbereidende werkzaamheden voor de aanleg van drempels in de Veenderij zijn nu nagenoeg afgerond. De aanbesteding vindt in het vierde kwartaal plaats. De uitvoering volgt in het 1e kwartaal van 2024. Voorgesteld wordt om  € 250.000 over te hevelen van 2023 naar 2024.
Wijkmanagement € 150.000 Via de programmabegroting is voor 2023 een budget va € 200.000 beschikbaar gesteld om initiatieven uit de samenleving in te kunnen vullen. Het uitgangspunt is dat reguliere budgetten worden ingezet om deze initiatieven honoreren. In die gevallen dat dit niet mogelijk is maar de wijkmanagers het initiatief wel zinvol achten wordt het budget voor Quick Wins ingezet. Op dit moment is circa € 50.000 besteed (of bestemd) voor diverse initiatieven. Voor het restantbudget (circa € 150.000) wordt voorgesteld dit over te hevelen van 2023 naar 2024.
Kerkenvisie € 50.000 Vanwege het ontbreken van capaciteit in verband met vacatures is er nog geen start gemaakt met de kerkenvisie. Het voorstel is om het beschikbare budget van € 50.000,- bij de 3e bestuursrapportage af te ramen en over te hevelen van 2023 naar 2024.
Wonen en leven omgevingsaanvragen € 100.000 Via het gemeentefonds is een budget beschikbaar gesteld voor het implementeren van de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen. Deze wet treedt vanaf 2024 gefaseerd in werking. Omdat het implementatieproces nog niet is afgerond wordt voorgesteld om een budget van € 100.000,- bij de 3e bestuursrapportage af te ramen en over te hevelen van 2023 naar 2024.
Volkshuisvesting € 60.000 De wet goed verhuurderschap is al op 1 juli 2023 ingegaan, maar op 1 januari 2024 moet de gemeente effectief erop zijn ingericht. Dit door middel van onder andere het inrichten van een meldpunt (dit is vormvrij). Het is op dit moment onduidelijk wat er aan meldingen te verwachten is en wat dit betekent voor de opvolging. Ter voorbereiding organiseren we een basisstructuur om meldingen op te kunnen volgen. Gezien de onzekerheid ten aanzien van de werkzaamheden na 1 januari 2024, wordt voorgesteld om van het invoeringsbudget € 60.000,- over te hevelen van 2023 naar 2024.
Marketing en promotieplan € 20.000 We hebben in 2022 een subsidie van € 80.000 van de provincie ontvangen, ten behoeve van de organisatie van het centrum. Hiervoor dienen we drie projecten uit te voeren. Twee van deze projecten zijn afgerond (herverkiezing BIZ en bureau binnenstad). Het derde project, opstellen marketing en promotieplan, wordt uitgevoerd door Winkelstad. Zodra Winkelstad dit plan gaat uitvoeren, zullen we het bij dit plan behorende subsidiebedrag van € 20.000, overmaken. De verwachting is dat Winkelstad het plan uiterlijk begin 2024 zal opleveren. Voorgesteld wordt om € 20.000 over te hevelen van 2023 naar 2024.
Bernard van Kreelfonds € 15.000 Binnen dit taakveld staat tevens de extra gemeentelijke bijdrage aan het Bernhard van Kreelfonds begroot. De verwachting is dat hier in 2024 nog gebruik van wordt gemaakt. Voorstel is dit bedrag van € 15.000,- over te hevelen  van 2023 naar 2024.
Herwaardering vakmanschap € 73.000 In 2021 was dit project bedoeld om meer aandacht te geven in het primair en voortgezet onderwijs aan techniek en aan wetenschap. In de afgelopen jaren bleek dat scholen zelf meer middelen ontvingen om dit zelf te organiseren en de meeste hebben dit inmiddels binnen hun eigen curriculum ondergebracht. In samenspraak met het lokale bedrijfsleven en onderwijs willen we vanuit het thema Herwaardering Vakmanschap in 2024 een campagne organiseren om vakmanschap in brede zin te promoten. Het voorstel is om het restantbudget van € 73.000,- over te hevelen van 2023 naar 2024 om deze campagne in 2024 uit te kunnen voeren.
Ondernemersdienstverlening € 23.000 In verband met personele wijzigingen is de uitvoering van het plan van aanpak voor dit project vertraagd. Er ligt inmiddels een nieuwe versie van dit plan van aanpak waarvan de uitvoering in 2024 is gepland. Voorgesteld wordt om € 23.000 over te hevelen van 2023 naar 2024.
Visie bedrijventerrein € 25.000 De uitvoering van een aantal acties uit de Visie Bedrijventerreinen is vertraagd vanwege het niet kunnen invullen van een vacature. De uitvoering is nu voorzien in 2024 vandaar het voorstel om dit bedrag, ad € 25.000, over te hevelen van 2023 naar 2024.
Innnovatiefonds tbv bedrijfsleven € 14.000 In totaal is er € 100.000,- beschikbaar. Hiervan resteert naar verwachting eind 2023 een bedrag van € 14.000,-. Het voorstel is om dit bedrag ad € 14.000 over te hevelen  van 2023 naar 2024 om deze regeling te kunnen financieren.
Selfiespot € 10.000 De plannen voor de selfiespot zijn al wel uitgewerkt, maar de uitwerking volgt pas als we de eerste fase "vergroening plein bij de van Kreelpoort" ,welke later is opgestart, hebben afgerond. Nu zijn we volop bezig en we hopen het 4e kwartaal 2023 of anders begin 2024 de eerste fase op te leveren en daarna volgt de selfiespot.  Voorgesteld wordt om € 10.000 over te hevelen van 2023 naar 2024.
Amateurkunstbeoefening € 30.000 Vanuit de cultuurvisie ligt er de opdracht de zaalhuurregeling aan te passen. Deze nieuwe regeling is opgesteld en gaat, na vaststelling, in op 1 januari 2024. Hiervoor wordt € 30.000,- overgeheveld van 2023 naar 2024.
Project visie diversiteit en inclusie € 52.000 Deze middelen zijn vorig jaar meegenomen ter ondersteuning van het project Visie Diversiteit en Inclusie. De planning van dit project heeft in 2023 vertraging opgelopen waardoor de feitelijke uitvoering pas grotendeels in 2024 plaats gaat vinden. Het voorstel is dan ook om deze middelen ad € 52.000 over te hevelen van 2023 naar 2024.
Mantelzorg en werkgeverschap € 47.000 Bij de jaarrekening is er middels een resultaatbestemming € 50.000,- beschikbaar gesteld om in 2023 meer aandacht te geven aan de combinatie van mantelzorg en werkgeverschap. We hebben opdracht gegeven aan het bureau Jong en Veer om samen met Veens Welzijn hier verder invulling aan te geven. Hiervoor is er door Jong en Veer een plan van aanpak gemaakt. Een deel van de uitvoering valt in 2023 en een deel van de uitvoering valt in 2024. Om ook volgend jaar verdere invulling te kunnen geven aan dit plan wordt voorgesteld om de resterende middelen ad  € 47.000 over te hevelen van 2023 naar 2024. Dit geeft ons de mogelijkheid om het project uit te breiden waar nodig en invulling te geven aan het ondersteunen van onze mantelzorgers.
Algemene voorziening jeugd € 77.000 Bij de Jaarstukken 2022 zijn het resterende budget voor de transformatie van het jeugdbeleid  en de extra ontvangen middelen voor jeugdbeleid vanuit de decembercirculaire 2022, in totaal € 57.000, overgeheveld van 2022 naar 2023. Dit mede ter dekking van de risico’s op de inhoudelijke beleidsprogramma’s Proeftuin en Hervormingsagenda. Deze risico’s hebben zich in 2023 niet in geld vertaald, waardoor de middelen nog beschikbaar zijn. Voorgesteld wordt om het nog beschikbare budget, ad € 57.000, over te hevelen van 2023 naar 2024 en eenmalig te gebruiken voor de consultatiefunctie van het CJG. Gecertificeerde Instellingen (een wettelijk verwijzer naar jeugdhulp) zijn vanuit het Toekomstscenario Jeugd – en Gezinsbescherming verplicht om af te stemmen met het lokale team (dus het CJG) over de in te zetten jeugdhulp. Het CJG kent namelijk het lokale aanbod het best. Hiervoor is extra capaciteit nodig bij het CJG. De beschikbare middelen kunnen hiervoor in 2024 worden ingezet. Voor 2025 hopen we voor deze functie meer duidelijkheid te hebben over de structurele financiering van deze functie.
CJG € 150.000 In de Programmabegroting is voor 2023 en volgende jaren € 150.000 opgenomen als ontwikkel- en implementatiebudget voor jeugd. Dit budget is onder meer beschikbaar gesteld voor de verwachte ontwikkelingen vanuit de Hervormingsagenda. De implementatie van de Hervormingsagenda jeugd heeft echter voor 2023 nog niet geleid tot concrete acties en projecten. De VNG en alle landelijke partners bereiden dit nu voor. Ook de andere beoogde kosten op deze post zijn dit jaar niet gemaakt, doordat niet duidelijk was wat de landelijke ontwikkelingen rondom GALA/ Kansrijke Start voor ons zouden gaan betekenen. Voor 2024 brengen we dit in beeld voor zowel GALA/ Kansrijke Start als de hervormingsagenda. Daarnaast wordt er mogelijk extra beleidscapaciteit ingezet voor o.a. de coördinatie op de hervormingsagenda. We stellen daarom voor om het resterende bedrag van € 150.000 over te hevelen van 2023 naar 2024.
Schulphulpverlening beleid € 50.000 In 2021 en 2022 zijn extra incidentele middelen ontvangen voor onder andere de uitvoering van vroegsignalering. Deze incidentele middelen zijn de afgelopen jaren overgeheveld om een structureel tekort af te dekken. Hiervan is een bedrag van € 225.000 over. Voorstel is om dit bedrag af te ramen, aangezien bij de Programmabegroting 2024 structureel budget is gevraagd ad € 90.000 per jaar. Daarnaast wordt voorgesteld om een bedrag van € 50.000 over te hevelen van 2023 naar 2024. Deze middelen worden gereserveerd voor het contract dat we dienen te sluiten met Stratech in verband met de aanschaf van een extra module voor het Schuldenknooppunt.
Juridisch budget € 65.000 Het voorbereidingsproces voor de inkoop en implementatie van een nieuwe inkoopapplicatie (S2P) vraagt meer tijd dan vooraf ingeschat. Om deze reden wordt het in 2023 toegekende budget niet volledig gebruikt en zal dit doorgezet moeten worden naar 2024 om een verdere succesvolle voorbereiding, aanbesteding en implementatie te garanderen. Voorgesteld wordt om het geprognotiseerde restant budget ad € 65.000 over te hevelen van 2023 naar 2024.
Dataorganisatiemanagement € 57.000 Verschillende projecten en daarmee gepaard gaande uitgaven moeten nog op volle snelheid komen. In het eerste jaar van uitvoering, lopen wij derhalve achter. Bovendien zijn enkele medewerkers vertrokken, waardoor de uitvoeringskracht tijdelijk afnam. Dit wordt in het tweede jaar (2024) zoveel mogelijk ingehaald. Voorgesteld wordt om € 57.000 over te hevelen van 2023 naar 2024.
Datagredeven werken € 85.000 Het vertrek van een aantal medewerkers en de afstemming binnen de organisatie heeft meer tijd nodig gehad. Hierdoor loopt de effectuering van een aantal projecten vertraging op. Voorgesteld wordt om een bedrag van € 85.000,- over te hevelen van 2023 naar 2024.
Implementatie WOO € 70.000 Het zwaartepunt van de uitvoering van de implementatie van de Wet Open Overheid (Woo) ligt in 2024. Voorgesteld wordt om de resterende middelen van € 70.000,- over te hevelen van2023 naar 2024 om de grote hoeveelheid projecten in dat jaar te kunnen uitvoeren.
Tozo € 353.000 De Tozo-regeling is per 1 oktober 2021 afgeschaft. echter kent de regeling nog wel een nasleep. De komende jaren dienen er middelen gereserveerd te worden voor de uitvoering van de werkzaamheden. We verwachten nog € 229.000 nodig te hebben voor een correcte afwikkeling. Daarnaast is er een grote wetswijziging doorgevoerd. De ontvangen middelen voor implementatie zijn deels uitgegeven. Het restant ad € 53.000 willen we komend jaar inzetten. Verder zijn € 71.000 aan rijksmiddelen ontvangen voor Breed Offensief welke bestemd zijn voor inhuur ter verbetering van de processen rondom de Wet verbetering Poortwachter (WvP). Er wordt voorgesteld om in totaal € 353.000 over te hevelen van 2023 naar 2024.

Bijlage 5: Second opinion grondwaarde Veenendaal-oost

Terug naar navigatie - Bijlage 5: Second opinion grondwaarde Veenendaal-oost

Inleiding

In 2003 zijn gemeente en de Quattro partijen (Patrimonium Woonservice, Van Elst Vastgoed en Latei projectontwikkeling) een samenwerkingsovereenkomst (SOK) aangegaan voor de ontwikkeling van Veenendaal-oost. In de SOK is geregeld hoe partijen omgaan met het risico van de verstrekte borgtocht door de gemeente aan OVO.

Indien de gemeente (volgens een in de SOK afgesproken berekening) risico loopt, dan verstrekt Quattro daar tegenover een concerngarantie die 50% van dit risico dekt. Jaarlijks wordt volgens deze in de SOK afgesproken methode beoordeeld of deze concerngarantie nodig is. Deze methode gaat uit van het vreemd vermogen (gebaseerd op het eigen vermogen en de boekwaarden van kosten en opbrengsten van de grond) en de historische kostprijs van de gronden. Ook voor 2024 is van het Ontwikkelingsbedrijf Veenendaal-oost (OVO) de prognose hiervan ontvangen.

Risicodragend vermogen 2023 volgens SOK
Het vreemd vermogen daalt naar verwachting van € 17,6 miljoen (begin 2024) naar € 15,9 miljoen (eind 2024). Als gevolg van de verkoop van grond daalt de waarde van de grond die OVO in portefeuille heeft van naar verwachting van € 20,3 miljoen (begin 2023) naar € 19,7 miljoen (eind 2024). Zie tabel hieronder.

Het risicodragend vermogen wordt bepaald door de waarde van het vreemd vermogen te verminderen met de waarde van de grond (het onderpand). In de SOK is vastgelegd dat voor de bepaling van de concerngarantie uitgegaan wordt van het gemiddelde risicodragend vermogen van 1 januari en 31 december van betreffend jaar. Op basis van deze berekening is in 2023 het verwachte risicodragend vermogen € -3.2 miljoen (afgerond). Dit betekent dat er op grond van de afspraken in de SOK geen aanvullende concerngarantie nodig is.

1-1-2024 31-12-2024 Gemiddelde
Vreemd vermogen € 17.606.630 € 15.893.822 € 16.750.226
Waarde grond € 20.267.200 € 19.706.554 € 19.986.877
Risicodragend vermogen € -2.660.570 € -3.812.732 € -3.236.651

Grondwaarde volgens second opinion
Als onderdeel van het gemeentelijk risicomanagement wordt vanaf 2012 jaarlijks een second opinion opgesteld. In deze berekening wordt de actuele marktwaarde van de bouwgrond bepaald. Dit wordt vergeleken met het bedrag dat OVO heeft geleend bij de bank en waarvoor de gemeente borg staat. In 2020 is bij het besluit tot meerjarige borgstelling toegezegd deze second opinion jaarlijks aan de raad te blijven verstrekken. Bij een negatieve uitkomst is het noodzakelijk om in ieder geval in het risicoprofiel van de gemeente hiermee rekening te houden. Dit staat los van de contractuele afspraken.

De Lorijn (extern adviesbureau) heeft berekend dat de actuele grondwaarde € 28 miljoen bedraagt per 1 september 2023 (was € 33,2 miljoen per 1 september 2022). De garantstelling voor OVO bedraagt € 25 miljoen in 2023 (€ 35 miljoen in 2022, voorafgaande aan de aankoop van de gronden in Groenpoort). De grondwaarde is daarmee € 3 miljoen hoger (was € 8,2 miljoen hoger) dan de garantstelling.

Conclusie
Uit de berekening op basis van de SOK blijkt dat er geen concerngarantie door de  Quattro partijen in OVO hoeft te worden verstrekt. De grondwaarde op basis van de historische kostprijs is namelijk hoger dan het berekende vreemd vermogen. Gelet op de gemaakte afspraken is contractueel gezien geen aanvullende concerngarantie noodzakelijk en mogelijk.

Uit de second opinion blijkt een voordelig verschil van € 3 miljoen tussen de borgstelling en de grondwaarde. Het voordelig verschil ontstaat doordat ruwe grond bouwrijp is gemaakt. De waarde van de grond neemt hierdoor toe. Van belang is wel om vast te stellen dat het hier om een momentopname gaat per 1 september 2023. Als gevolg van mutaties door het verder bouwrijp maken en grondverkopen zal de waarde van de grond, net zoals de afgelopen tijd, blijven schommelen. Er is zelfs een situatie denkbaar dat er dermate veel grond is verkocht dat de grondwaarde lager is dan de borgstelling. In een dergelijke situatie beschikt OVO over weinig grond maar door de verkoop van de grond over veel liquide middelen. Deze liquide middelen worden in bovenstaande berekening verder niet betrokken maar zijn wel van belang voor het afdekken van het gemeentelijk risico.